handdator

Visa fullständig version : Sänkning av proteinintag


Denniss
2012-03-01, 08:38
Kommer att pröva minska proteinintaget ihop om att bli av med den värsta acnen ( minskar på alla mjölkprodukter ) och kommer landa runt 2g-2,4g/kv. Innan så låg jag på 3-3,2g/kv.
Dietar just nu och min fråga är om jag lär märka någon skillnad fysiskt sett? Teoretiskt alltså. Tycker 2g känns lågt, men antagligen så är det väl bara min hjärna som spökar.
Vet att man bör ligga högt under diet. Kommer jag behålla mer styrka på 3g/kv än 2-2,4g/kv?

Fishtank
2012-03-01, 08:54
Alltså rekommendationerna är på 2g och själv har jag inte märkt någon skillnad sen jag sänkte från 3 till 2 bara för att testa.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Akerhage
2012-03-01, 09:14
Skall följas, samma sits här, skall till VC idag och kolla allergier btw.
Tror dock inte att du kommer märka någon skillnad, 2.4g/kg kv är ju ganska högt det med!

Denniss
2012-03-01, 09:18
Alltså rekommendationerna är på 2g och själv har jag inte märkt någon skillnad sen jag sänkte från 3 till 2 bara för att testa.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Låter bra! Ska testa :)

Skall följas, samma sits här, skall till VC idag och kolla allergier btw.
Tror dock inte att du kommer märka någon skillnad, 2.4g/kg kv är ju ganska högt det med!

Hehe jag fick tid 9:e mars, så ska kolla då.
Jag har minskat på mjölkprodukterna avsevärt.

T.ex. innan käkade jag dagligen: 500g kvarg, 230g yoghurt, 4-6dl vassle, 250g mjölk, 50g+ ost & smör.

Har tagit bort kvargen & yoghurten, minskat mjölken till 150dl, minskat vassle till max 1,5dl/dag och käkar max 30g smör/ost (räknat tsm) per dag.

Får se om det hjälper något, annars får jag ta till ännu fler drastiska åtgärder :) Med det nya kostschemat hamnar jag runt 220-240g protein varje dag.

Kom lätt över 300-340g innan. Jag försöker intala mig själv att 2-2.4/g är ganska högt det med :whipped:

Akerhage
2012-03-01, 09:38
Gött, samma här, inte ätit några mjölkbaserade produkter eller vassleproteinberikade produkter nu på 4 dagar och märkt tydlig skillnad! Så tror stenhårt att det är vasslen som har spökat! Jag kämpar som fan med proteinintaget nu, måste skaffa EAA och kaseinprotein, dyrt dock :/

mysglenn
2012-03-01, 09:39
Gött, samma här, inte ätit några mjölkbaserade produkter eller vassleproteinberikade produkter nu på 4 dagar och märkt tydlig skillnad! Så tror stenhårt att det är vasslen som har spökat! Jag kämpar som fan med proteinintaget nu, måste skaffa EAA och kaseinprotein, dyrt dock :/

kasein är ju mjölkprotein så skippa det med just in case.

EAA är inte dyrt

sojaprotein är billigt med, billigare än kasein

Akerhage
2012-03-01, 10:00
Jo, iof du har ju helt rätt i det. Bara min självdiagnos som gjort att jag tror det är vasslet där. Men har uteslutit allt i 4 dagar nu så. Nja dyrt och dyrt, jämförde med vassleprotein bara. Ska testa sojaprotein, bara hört det smakar anus, aldrig testat själv dock

312
2012-03-01, 10:27
Om det är akneproblem så är det bara att kapa av helt, i alla fall för mig. Jag fick ta bort alla mjölkprodukter, och 90% av aknen är borta. Äter jag så lite som 1 msk vasslepulver så skulle jag få akne dagen efter, proteinpulver är värst, tillsammans med ost.

Kapa helt, var noga med att kolla innehållsförteckning, mer än man tror innehåller mjölk.

Ps. Om du ska till Vårdcentralen för att snacka akne, så kommer dem (såklart) att säga att kosten inte har något med det att göra, men det är bara skitsnack. Jag har haft akne á la DagsAttÄtaRoaccuttan, men att ta bort mjölk tog som sagt bort 90%, nu har jag bara någon liten enstaka.

mysglenn
2012-03-01, 10:41
Jo, iof du har ju helt rätt i det. Bara min självdiagnos som gjort att jag tror det är vasslet där. Men har uteslutit allt i 4 dagar nu så. Nja dyrt och dyrt, jämförde med vassleprotein bara. Ska testa sojaprotein, bara hört det smakar anus, aldrig testat själv dock

EAA kostar ~lika mycket/lite som vassleprotein per portion.

finns sojaprotein med smak, jag gillar smaken av anus dock *cupid*

Akerhage
2012-03-01, 11:10
EAA kostar ~lika mycket/lite som vassleprotein per portion.

finns sojaprotein med smak, jag gillar smaken av anus dock *cupid*

Köpte 4st wheyfx i helgen, illa tajming...anis hade ju varit godare. Brunöga klarar jag mig utan ;)

mysglenn
2012-03-01, 11:17
Köpte 4st wheyfx i helgen, illa tajming...anis hade ju varit godare. Brunöga klarar jag mig utan ;)

äh du kan lätt sälja dom på gymmet eller whatever

okej du lär vara skittrist i sängen kompis, men låt oss inte vara mere off topic nu :)

paatrik
2012-03-01, 11:37
Går du ner till 2 även för att testa eller är det främst mjölkprodukter du vill skära ner på? Protein kan du ju få massor av från annat (även om jag erkänner, det blir lite tuffare).

Kischen
2012-03-01, 11:50
okej du lär vara skittrist i sängen kompis, men låt oss inte vara mere off topic nu :)

No homo *whatever*

kalajset
2012-03-01, 11:59
Ersätter du proteinet med kolhydrat istället tror jag t om du kan prestera bättre träningsmässigt både kortsiktigt och långsiktigt, så länge du inte satsar på att göra en väldigt snabb viktnedgång. Även om faktorer såsom typ av träning, faktiskt energiförbrukning etc spelar väldigt stor roll i sammanhanget det med.

vicarious
2012-03-01, 15:35
Dietar just nu och min fråga är om jag lär märka någon skillnad fysiskt sett? Teoretiskt alltså.


Hur får du det där att gå ihop? *screwy*

Teoretiskt så är sänkningen negativ men hur mycket det kommer märkas på din fysik är omöjligt att svara på. Proteinintaget är inte den enda faktorn som påverkar.

Denniss
2012-03-01, 21:43
Går du ner till 2 även för att testa eller är det främst mjölkprodukter du vill skära ner på? Protein kan du ju få massor av från annat (även om jag erkänner, det blir lite tuffare).

Jag skär ner på mjölkprodukter och då minskar proteinintaget automatiskt, då jag inte orkar att fylla ut det med annat. Blir så mycket mat att käka och har inte riktigt plats med det i min kaloribudget.

Ersätter du proteinet med kolhydrat istället tror jag t om du kan prestera bättre träningsmässigt både kortsiktigt och långsiktigt, så länge du inte satsar på att göra en väldigt snabb viktnedgång. Även om faktorer såsom typ av träning, faktiskt energiförbrukning etc spelar väldigt stor roll i sammanhanget det med.

Kommer att höja kolhydratsintaget så fort har ett behov av det, dvs börjar med cardio. Nu ligger jag stadigt runt 200-230g.

Hur får du det där att gå ihop?

Teoretiskt så är sänkningen negativ men hur mycket det kommer märkas på din fysik är omöjligt att svara på. Proteinintaget är inte den enda faktorn som påverkar.

Märk inte ord ;) Nä självklart vet jag att det är väldigt svårt att veta, men det är ju alltid kul att diskutera.

vicarious
2012-03-01, 22:03
Kör på EAA om mjölkprodukter är problem.

Denniss
2012-03-01, 22:07
Kör på EAA om mjölkprodukter är problem.

EAA kan inte ersätta ost, smör, kvarg 10% eller mjölk...

vicarious
2012-03-01, 22:13
EAA kan inte ersätta ost, smör, kvarg 10% eller mjölk...

Why? Ät mer kött då. Brukade också trycka i mig mängder av kvarg, keso och liknande. Nu blir det istället runt 1kg kyckling om dagen. Problem? No.

Denniss
2012-03-01, 22:16
Why? Ät mer kött då. Brukade också trycka i mig mängder av kvarg, keso och liknande. Nu blir det istället runt 1kg kyckling om dagen. Problem? No.

Problemet är att man kanske varken har ork, lust eller viljan att käka 1kg kyckling om dagen. Kvarg 10% sätter pricken över I när man kör tacoköttfärs ;)

Ska avvakta några dagar och se om jag märker någon förbättring. Har redan minskat avsevärt på mängden mjölkprodukter/dag.

vicarious
2012-03-02, 09:27
Problemet är att man kanske varken har ork, lust eller viljan att käka 1kg kyckling om dagen. Kvarg 10% sätter pricken över I när man kör tacoköttfärs ;)

Ska avvakta några dagar och se om jag märker någon förbättring. Har redan minskat avsevärt på mängden mjölkprodukter/dag.

Ork? Är det jobbigare att laga kyckling än tacofärs? Jag kör 2kg kyckling på en plåt i ugnen, tar ca 45-60 min och sköter sig själv, inte särskilt "jobbigt". Är du så lat har du kanske inte så stora problem ändå? Sen att få kycklingen att smaka gott är inte heller särskilt svårt, använd goda kryddor. :thumbup:

Nisseg
2012-03-02, 11:14
Jag har en följdfråga åt andra hållet, har ni andra märkt om ni gått från tex. 1-1,5g/kv till kanske 2-2,5g/kv protein när det kommer till muskeltillväxt och styrka? Jag själv har märkt att jag alltid ätit för lite protein tills att jag nu började väga maten. Visst är det individuellt, men kommer jag märka någon större skillnad i styrka och muskeltillväxt den närmaste tiden?

vicarious
2012-03-02, 13:13
Jag har en följdfråga åt andra hållet, har ni andra märkt om ni gått från tex. 1-1,5g/kv till kanske 2-2,5g/kv protein när det kommer till muskeltillväxt och styrka? Jag själv har märkt att jag alltid ätit för lite protein tills att jag nu började väga maten. Visst är det individuellt, men kommer jag märka någon större skillnad i styrka och muskeltillväxt den närmaste tiden?

Jag tycker mig ha märkt positiva skillnader när jag gick från ~2g/kg till konstant 3-4g/kg. Dock har det varit mest deff under dessa perioder, och då säger det sig väl självt att ett högre proteinintag kommer vara bättre.

ChrisDEFC
2012-03-02, 14:03
Vic: marinerar du kycklingen eller bara ungsteker med kryddor på filéerna? Vilka kryddor kör du? Har svårt (de få gånger jag testat) att få kycklingen bra utan marinad eller förmarinerade. Brukar i regel steka och slänga ihop en gräddsås/kokosmjölksås så får kycklingen smak av såsen men skulle vilja lära mig att laga kyckling mer naturell då jag har en stundande deff på intåg. Vad äter du sen till kycklingen?

Btw: Testat zinkkapslar för finnarna? Jag börja med det för ca 2-3år sen och det fick mina finnar under kontroll...

Nisseg
2012-03-02, 15:03
Vitamin B5 har funkat till mina tidigare finnar. Har väl aldrig haft spec stora problem, men det räckte för att man skulle tänka på dem.

Denniss
2012-03-02, 19:39
Ork? Är det jobbigare att laga kyckling än tacofärs? Jag kör 2kg kyckling på en plåt i ugnen, tar ca 45-60 min och sköter sig själv, inte särskilt "jobbigt". Är du så lat har du kanske inte så stora problem ändå? Sen att få kycklingen att smaka gott är inte heller särskilt svårt, använd goda kryddor. :thumbup:

Jag vill äta mat som jag tycker är gott. Att käka 2kg kyckling om dagen är verkligen inget som tillfredssställer mitt psyke. Taconötfärs är så mycket godare enligt mig och inget du säger kommer att förändra det ;)

Vic: marinerar du kycklingen eller bara ungsteker med kryddor på filéerna? Vilka kryddor kör du? Har svårt (de få gånger jag testat) att få kycklingen bra utan marinad eller förmarinerade. Brukar i regel steka och slänga ihop en gräddsås/kokosmjölksås så får kycklingen smak av såsen men skulle vilja lära mig att laga kyckling mer naturell då jag har en stundande deff på intåg. Vad äter du sen till kycklingen?

Btw: Testat zinkkapslar för finnarna? Jag börja med det för ca 2-3år sen och det fick mina finnar under kontroll...

Ska kolla på det!

Vitamin B5 har funkat till mina tidigare finnar. Har väl aldrig haft spec stora problem, men det räckte för att man skulle tänka på dem.

Jag har en burk Vitamin b5, pulver.. Men jag vet inte. Det är inte särskilt billigt och det är knepigt att hålla på med pulvret flera gånger om dagen.

Librish
2012-03-02, 20:04
Både träning och gener kommer påverka dina resultat mer än kosten, så att bara sänka proteinintaget till 2.4g/kg (som förövrigt fortfarande är väldigt högt (framförallt eftersom du är lika lång som jag är och det alltså handlar om att du fortfarande äter över 200g protein)) tror jag kommer att påverka någonstans mellan inte alls och löjligt lite.

vicarious
2012-03-03, 11:10
Vic: marinerar du kycklingen eller bara ungsteker med kryddor på filéerna? Vilka kryddor kör du? Har svårt (de få gånger jag testat) att få kycklingen bra utan marinad eller förmarinerade. Brukar i regel steka och slänga ihop en gräddsås/kokosmjölksås så får kycklingen smak av såsen men skulle vilja lära mig att laga kyckling mer naturell då jag har en stundande deff på intåg. Vad äter du sen till kycklingen?

Btw: Testat zinkkapslar för finnarna? Jag börja med det för ca 2-3år sen och det fick mina finnar under kontroll...

Nä kör väldigt simpelt, ingen marinad. Bara på en plåt med kryddor. Oftast blir det salt, svartpeppar och curry. Jag tycker det smakar gott som det är men vissa tycker kanske det behövs en sås eller någon dressing eller liknande.

Nu på slutet testat med lite fajitakryddor eller tacokryddor och det blir ganska bra. Äter den oftast med frysta grönsaker och flingsalt. Ris till oftast.

Finns lite trådar om det om du söker, här t e x http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177491

Denniss
2012-03-03, 11:33
Nä kör väldigt simpelt, ingen marinad. Bara på en plåt med kryddor. Oftast blir det salt, svartpeppar och curry. Jag tycker det smakar gott som det är men vissa tycker kanske det behövs en sås eller någon dressing eller liknande.

Nu på slutet testat med lite fajitakryddor eller tacokryddor och det blir ganska bra. Äter den oftast med frysta grönsaker och flingsalt. Ris till oftast.

Finns lite trådar om det om du söker, här t e x http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177491

Det är iofs gott och väldigt simpelt att göra. Brukar krydda med salt o peppar, i med kycklingen och steker den, i med 2dl mjölk och kryddor. Riktigt gott och enkelt ^^.

312
2012-03-03, 12:50
Om det är akneproblem så är det bara att kapa av helt, i alla fall för mig. Jag fick ta bort alla mjölkprodukter, och 90% av aknen är borta. Äter jag så lite som 1 msk vasslepulver så skulle jag få akne dagen efter, proteinpulver är värst, tillsammans med ost.

Kapa helt, var noga med att kolla innehållsförteckning, mer än man tror innehåller mjölk.

Ps. Om du ska till Vårdcentralen för att snacka akne, så kommer dem (såklart) att säga att kosten inte har något med det att göra, men det är bara skitsnack. Jag har haft akne á la DagsAttÄtaRoaccuttan, men att ta bort mjölk tog som sagt bort 90%, nu har jag bara någon liten enstaka.

Jag vet inte om du läste min kommentar, så jag citerar den igen. Lägg av HELT med mjölkprodukter och vänta 2 veckor. Mirakel.

Denniss
2012-03-03, 15:32
Jag vet inte om du läste min kommentar, så jag citerar den igen. Lägg av HELT med mjölkprodukter och vänta 2 veckor. Mirakel.

Jag har läst din kommentar men mina problem är inte så allvarliga att jag måste sluta helt med mjölkprodukter. Prövar att istället minska dom.

312
2012-03-03, 16:37
Jag har läst din kommentar men mina problem är inte så allvarliga att jag måste sluta helt med mjölkprodukter. Prövar att istället minska dom.

Okej. :) För mig försvann det inte särskilt mycket när jag minskade, men när jag strypte det så dog finnarna direkt. Dock är det ju såklart bra att se om man bara behöver minska.

För mig är proteinpulver och ost värst, så där kan du nog strypa i alla fall.