handdator

Visa fullständig version : Morgonhunger


Robert L
2012-02-29, 22:57
Tjena!

Nu har jag återupptagit min träning efter ca 1 års uppehåll och har kört helkropp 3ggr/veckan i 2 veckor.
Vad jag märkt av nu är att jag är extremt mycket mer hungrig när jag vaknar varje morgon än innan. Då jag inte hunnit innhandla proteinpulver så har jag kört med en gainomax (20g p 40g kolh) direkt efter passet (kl 18), äter middag (kl 19) och sedan vid (kl22) tiden kvällsmat typ 250 gram kvarg med musli och nån knäckemacka. Känner mig mätt och belåten innan läggdags men som sagt när jag vaknar så e jag nästan så hungrig att jag har ont i magen.
Kan det vara för lite kolhydrater/protein direkt efter passet i gainern eller är det mer nån typ utav "chockperiod" nu i början pga ny inställning för kroppen tro?
Jag äter ju bra med mat på dagarna.

vicarious
2012-03-01, 07:38
Hur förändras vikten?

Hunger är inte alltid kopplat till energibalansen. Du kan mycket väl få i dig tillräckligt med energi men ändå vara hungrig.

Själv upplever jag som värst hunger på morgonen de dagar jag har ätit ordentligt kvällen innan. Vilket är lite konstigt, men så är det.

bustz0rz
2012-03-01, 08:07
Hur förändras vikten?

Hunger är inte alltid kopplat till energibalansen. Du kan mycket väl få i dig tillräckligt med energi men ändå vara hungrig.

Själv upplever jag som värst hunger på morgonen de dagar jag har ätit ordentligt kvällen innan. Vilket är lite konstigt, men så är det.

Jag upplever exakt samma sak. Skönt att det är flera som en själv.. ;)

Springer
2012-03-01, 08:49
WTF? Jag trodde jag hallucinogerade när jag vaknar hungrig efter en svullamiddag. Det där skall jag hålla lite koll på tror jag...

justi
2012-03-01, 09:17
Och jag som trodde att jag var så hungrig på morgonen bara för att jag är en tjej ;)
3 ägg stekta med 70 g bacon och jag är fortfarande hungrig!
Dock tror jag att i mitt fall så det beror på träningen dagen innan, ju hårdare man tränar desto hungrigare blir jag på morgonen dagen efter

Pretorian
2012-03-01, 09:28
Jag är som hungrigast dagen efter ett benpass. Gissar att jag behöver äta mer helt enkelt.

Sniggel
2012-03-01, 12:39
Själv upplever jag som värst hunger på morgonen de dagar jag har ätit ordentligt kvällen innan. Vilket är lite konstigt, men så är det.

+1

Fast bara när jag ätit riktigt mycket, inte enbart ordentligt.
Mycket sockerrik föda eller saker som t ex chips (typ en stor påse utöver maten jag äter) kan också få den effekten.

daloatf
2012-03-01, 12:44
Kanske är törstig?

samsam
2012-03-01, 20:47
Sammandragning av magsäcken, bland annat, vilket är ganska vanligt efter metabolism av ett stort lass mat, ger hunger.
Hunger är inte farligt så länge du inte får lågt blodsocker eller det påverkar humöret - fyll ut med vatten.

Träning höjer även aptiten enormt, förmodligen pga högre testosteron-nivåer.