handdator

Visa fullständig version : Helkropp varannan dag - antal set


Alzie
2012-02-29, 19:28
Hej!

Hade tänkte variera mitt push/pull-schema som jag kör igenom i genomsnitt 1.5gång/vecka med helkroppspass varannan dag.
Om ni föreställde er att ni skulle köra dessa helkroppspass varannan dag, hur många sets hade ni kört för varje muskelgrupp vid hög- (10-15) och lågreps(2-5)?
1 set från failure, vila så länge som det behövs mellan set (kortare vid högreps), vid litet kaloriöverskott, mestadels basövningar under lågrepsperioden, lite fler isolationsövningar under högrepsperioden.

Alzie

Pjotor
2012-02-29, 19:36
Det beror på vilka övningar du har i helkroppspasset. Och du menar väl 1 rep från failure?

Alzie
2012-02-29, 19:46
Haha klart det ska vara 1 rep från failure, my bad!

Har inte riktigt funderat på det än men har helt enkelt tänkt mig att lågrepsperioden skall nästan bara baseras på basövningar (kanske något undantag för biceps/triceps) medan högrepsen skall vara en blandning av de två, mestadels isolationsövningar dock, detta eftersom att jag endast kör en vecka högreps följt av 3 veckor lågreps.

robbob
2012-02-29, 19:48
Kör det som du trivs med. Jag tycker det kan skilja mellan olika muskelgrupper.

Då jag kör 3-5 reps brukar jag köra 5 set varav två är stegrande uppvärmningsset och det tre sista körs på arbetsvikten. Det är ett upplägg jag gillar skarpt.

Sedan har jag testat att köra endast 1 set då jag kört mellan 12-20 reps. Just nu kör jag raka marklyft 1x12 reps vilket jag tycker känns väldigt bra i den övningen.

I biceps curl som jag kör som sista övning ena passet kör jag ett uppvärmningsset (kanske lite onödigt) med 8 reps och 2 x 8 på arbetsvikten.

Jag tror som sagt att man ska exprimentera sig fram till vad som känns bäst olika övningar och jag tror inte man ska vara rädd för att ha få eller endast ett set då man kör ett högre repsantal.

Alzie
2012-02-29, 19:54
Mjo, förstår vad du menar robbob!
Grejen är den att när jag kör mitt push/pull-schema så brukar jag köra med en väldigt hög volym, och sedan vila 3 dagar för att köra samma muskel igen den 4e dagen. Detta har gett väldigt bra resultat, men det är ju såklart en definitionsfråga och frågan är ju om man skulle kunna få ännu bättre resultat. Därför skulle jag vilja pröva köra en mycket lägre volym men högre frekvens (dessa helkroppspass), men är fortfarande lite skeptiskt då det känns som att resultaten kanske blir mycket sämre med detta upplägg.

Kanske blev lite rörigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.