handdator

Visa fullständig version : Kör SL 5x5. Räcker det verkligen?


Deanmartin
2012-02-29, 19:25
Jag håller på att gå ned i vikt (är väldigt otränad) och kör samtidigt styrketräning för att behålla muskelmassa.

Är nybörjare när det gäller styrketräning och kör just nu SL 5x5 med 30kgs tyngder. Försöker öka med 2.5kg varje vecka.

Grejen är väl att det inte känns som jag tränar "allt". Det känns i benen och ofta i armarna när jag kör och efter, men till exempel magen och ryggen brukar det inte känns så mycket i. Kan jag lägga till några övningar för dessa zoner?

Kör alltså så här just nu:

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Armhävningar 3xFailure
Benlyft 3xFailure

Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins 3xFailure
Planka 3xFailure

Funderade på att öka repsen till 10 för övrigt. Bra/Dåligt?

Vet att man inte ska överanstränga sig som nybörjare, men känns som jag är lat vafan. Kör bara ett sådant här pass och sedan går jag hem och dagen efter ska jag vila. Känns som det finns mycket mer jag kan göra :P

På mina "vilodagar" har jag börjat springa istället dock. Hoppas inte detta spelar någon större roll för återhämtningen. Det är grymt skönt iaf.

Fishtank
2012-02-29, 19:27
Ja.
När du börjar med tyngre mark och knäböj så kommer du känna av det i ryggen och magen lovar jag.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Deanmartin
2012-02-29, 19:35
Ja.
När du börjar med tyngre mark och knäböj så kommer du känna av det i ryggen och magen lovar jag.

Där är du igen ja :D Ok! Men nu i början när jag kör ganska så lätt (fortf tungt för mig dock) så borde jag väl kunna lägga på lite extra magövningar?

lanzal
2012-02-29, 19:45
Där är du igen ja :D Ok! Men nu i början när jag kör ganska så lätt (fortf tungt för mig dock) så borde jag väl kunna lägga på lite extra magövningar?

Ja men tänk på att din kropp ska hinna återhämta sig också. Både mark och knäböj tar rätt bra på magen när det blir tungt. Även om du inte märker det så stabiliserar den väldigt mycket och är du trött där så kommer antagligen formen bli lidande också.

mvh

Lillleif
2012-02-29, 19:46
Deanmartin: Det kommer snart att börja ta emot. Jag tror inte du kommer att kunna lasta på 2.5kg per vecka i ett år, då har du nämligen ökat med 130kg.

Deanmartin
2012-02-29, 20:08
Ja men tänk på att din kropp ska hinna återhämta sig också. Både mark och knäböj tar rätt bra på magen när det blir tungt. Även om du inte märker det så stabiliserar den väldigt mycket och är du trött där så kommer antagligen formen bli lidande också.

mvh

Deanmartin: Det kommer snart att börja ta emot. Jag tror inte du kommer att kunna lasta på 2.5kg per vecka i ett år, då har du nämligen ökat med 130kg.

Jo ni har rätt! Fortsätter så som jag gör nu då och kör löpningspass på vilodagarna :)

wcanka
2012-02-29, 20:24
Jo ni har rätt! Fortsätter så som jag gör nu då och kör löpningspass på vilodagarna :)

Kör hårt :thumbup:

Är på första veckan av SL 5x5, känns jättebra :D
Kolla in min journal om du vill se hur det går!
Funderar också på löppass på vilodagarna! Läst lite allt möjligt om att det skulle göra styrketräningen sämre (?)

sudoo
2012-02-29, 20:34
Du ska öka vikterna med 2,5kg efter varje pass du har klarat alla repetioner i alla set. Efter några veckor kommer vikterna gått upp till ansträngande nivåer. Tränar du tre gånger i veckan som rekommenderas kommer du att böja på 80kg efter två månader.

Första veckorna är lätta och där kan man kanske lägga in lite extra om man vill, men vikterna ökar fort och det tar inte lång tid innan det börjar bli tungt för en nybörjare. Speciellt kombinerat med viktnedgång.

wcanka
2012-02-29, 20:55
Några kommentarer om löpning samtidigt? :)

krubkungen
2012-02-29, 21:03
Några kommentarer om löpning samtidigt? :)

Inte bra för muskeltillväxt. Vill du löpa så lägg det på en dag där du inte ska styrketräna.

Tyrwing
2012-02-29, 22:40
Som folk tidigare, det kommer börja kännas i rygg/mage senare. ^^

Swisskniven
2012-02-29, 22:47
Det går säkert alldeles utmärkt att löpa lite samtidigt som man kör SL5x5. Jag lider av total opti-likgiltighet gällande maximal muskeltillväxt och testade själv löpning på vilodagarna när knäböjen låg på +140 kg 5x5. Det gick bra ett tag men snart märkte jag att återhämtningen inte fungerade. Men det tror jag mer berodde på dålig kosthållning och stress. Samt kanske en olycklig envishet gällande SL5x5, borde ha bytt till ett program med cyklisk progression vid den tidpunkten (pga böj-stagnation). Dessutom var jag för tung för löpning, drog på mig lite skador.

Det sagt, eftersom att du fortfarande är inne i glädjeökningstiden kommer det säkert att gå ganska bra med lite löpning. Samtidigt tycker Donny Shankle (amerikansk tyngdlyftare) att en ren styrkeidrottare inte har något att göra i joggingspåret. Så fundera över vad ditt mål med träningen är. Testa och utvärdera själv sen är mitt förslag.

zeusden1
2012-02-29, 22:50
Det kommer vara lätt i början. Tungt sen. Riktigt tungt. Så det räcker.

Snorkelfarsan
2012-03-01, 07:27
det kommer vara lätt i början. Tungt sen. Riktigt tungt. Så det räcker.

+1

Kalliban
2012-03-01, 09:02
Läs programmet, där tar han upp just frågan kring att det är så få övningar och förklarar varför det räcker. Dessutom kan det vara värt att påpeka att du kör en gammal version av stronglifts. Ladda ner och läs programmet, du hittar länken i min signatur. I övrigt: Grymt bra att du börjat med SL! Du kommer inte ångra dig!

Rakanichy
2012-03-01, 13:09
Det lär inte göra någon skillnad med löpning per se.

Det är bättre att löpa än att inte göra det och skylla på att det hämmar muskeltillväxten.

z_bumbi
2012-03-01, 13:35
Kör lite extra mage/bål, det är bara bra i längden. Om du märker att du börjar återhämta dig långsammare av att köra mage/bål så skulle jag säga att det är något annat än den träningen som inverkar. Självklart inte några maratonpass med 55 set mage men att köra en eller två övningar med en vettig volym efter något eller alla passen är bara en fördel.