handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång!


wcanka
2012-02-29, 13:31
Lite tips på kost för snabb viktuppgång :)

Tänkte väl lägga mig på ca 3000kcal/dag

Längd: 182cm
Vikt: 65kg

Zizou
2012-02-29, 13:37
Ät mer energi än du förbrukar. Försök ligga på ~2g protein/kv

wcanka
2012-02-29, 13:40
Ät mer energi än du förbrukar. Försök ligga på kanske ~2g protein/kv, om än jag tror 1.5+ räcker.

Tycker det är så svårt att veta, kan man "räkna ut" det på nått sätt?

Kör enligt stronglift 5x5, följer mikaeljs här på forumets tips om att dricka 1,5liter mjölk efter träning :)
Har tillgång till whey 80!

willtjam
2012-02-29, 13:41
http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

spoon
2012-02-29, 13:43
Tycker det är så svårt att veta, kan man "räkna ut" det på nått sätt?

Kör enligt stronglift 5x5, följer mikaeljs här på forumets tips om att dricka 1,5liter mjölk efter träning :)
Har tillgång till whey 80!

Går du upp i lagom takt så äter du lagom. Annars får du äta mer eller mindre. Att lägga på 1 liter mjölk per dag är ett bra tips. 600kcal och 30g protein.

wcanka
2012-02-29, 13:45
Går du upp i lagom takt så äter du lagom. Annars får du äta mer eller mindre. Att lägga på 1 liter mjölk per dag är ett bra tips. 600kcal och 30g protein.

Bara det att jag stått still på mina 65kg så länge jag kan minnas :)

Ska jag använda mig att mitt whey? isåfall när och hur ofta? *popcorn*

1684_
2012-02-29, 13:45
Jadu,

träna hårt men överdriv inte! Med din vikt tycker jag 3-4ggr i veckan räcker.
Inga överdrivna konditionspass som "äter" de värdefulla kalorierna
Inga light produkter!
Va inte rädd för kolhydrater, de blir man inte tjock av
Snåla heller inte med protein, hellre för mycket än för lite. Osäker? Ät nått ägg extra, eller två.

1684_
2012-02-29, 13:46
Beror la på hur mkt protein du får i dig, men äter du mycket protein tycker jag du kan dricka whey enbart efter träning?

wcanka
2012-02-29, 13:48
Jadu,

träna hårt men överdriv inte! Med din vikt tycker jag 3-4ggr i veckan räcker.
Inga överdrivna konditionspass som "äter" de värdefulla kalorierna
Inga light produkter!
Va inte rädd för kolhydrater, de blir man inte tjock av
Snåla heller inte med protein, hellre för mycket än för lite. Osäker? Ät nått ägg extra, eller två.

Tränar just nu 3gånger i veckan, INGEN cardio, fast sugen på att börja! blir cptrött av att springa 200m till bussen hehe, min kondition kanske ökas av styrketräningen (?)

Så då äter jag det som serveras hemma, ingen specialmat som är fettnsål osv osv!

Kan ju ha som mål att alltid äta lite mer när jag är mätt, vad tror ni om det? :)

Zizou
2012-02-29, 13:52
Bara det att jag stått still på mina 65kg så länge jag kan minnas :)

Ska jag använda mig att mitt whey? isåfall när och hur ofta? *popcorn*

Direkt efter träning. Om du inte tror att du får i dig nog med protein så kan du ha det som ett mellanmål också.

wcanka
2012-02-29, 13:54
Direkt efter träning. Om du inte tror att du får i dig nog med protein så kan du ha det som ett mellanmål också.

Så det är proteinet jag behöver vara noga med?
Inte kalorierna i sig?

Tompann
2012-02-29, 13:56
Så det är proteinet jag behöver vara noga med?
Inte kalorierna i sig?

Både och. Stoppar du i dig mer kalorier än vad du gör av med så går du upp i vikt. Proteiner behövs dock också för muskeluppbyggnad.

wcanka
2012-02-29, 13:58
Tack för alla svar!

kanske svårt att säga MEN tror ni att jag klarar mig av whey till mellanmål och efterträning
Sen 1L mjölk per dag och att äta mer även fast jag är mätt? :D

exevision
2012-02-29, 13:59
Går du inte upp i vikt, är mer. Går du forfarande inte upp i vikt, ät ännu mer. Ta det iaf vecka för vecka. Helst månad för månad innan du kollar om du gått upp i vikt. Håll koll på att du sakta men säkert ökar din prestation på gymmet.

wcanka
2012-02-29, 14:00
Okej, tack för svar :)

Zizou
2012-02-29, 14:30
Går du inte upp i vikt, är mer. Går du forfarande inte upp i vikt, ät ännu mer. Ta det iaf vecka för vecka. Helst månad för månad innan du kollar om du gått upp i vikt. Håll koll på att du sakta men säkert ökar din prestation på gymmet.

Varför månad för månad? Då finns det ju bara större risk att TS lägger på sig onödigt mycket vikt på kort tid (onödigt med fett), så att det blir en "grisbulk". Bättre då att kolla varje vecka.

Bästa om man nu vill ha stenkoll är att väga sig varje dag och räkna ut medianvärdet eller medelvärdet i en excel-fil. Men vecka för vecka räcker om man vill. Se bara till att väga dig på samma tidspunkt varje gång du gör det. Ett bra sätt är att väga sig direkt efter man har pissat på morgonen.

312
2012-02-29, 14:31
Ät som en riktigt man > ät mycket protein > lyft vikter.

wcanka
2012-02-29, 14:37
Varför månad för månad? Då finns det ju bara större risk att TS lägger på sig onödigt mycket vikt på kort tid (onödigt med fett), så att det blir en "grisbulk". Bättre då att kolla varje vecka.

Bästa om man nu vill ha stenkoll är att väga sig varje dag och räkna ut medianvärdet eller medelvärdet i en excel-fil. Men vecka för vecka räcker om man vill. Se bara till att väga dig på samma tidspunkt varje gång du gör det. Ett bra sätt är att väga sig direkt efter man har pissat på morgonen.

Vänlig utveckla, medianvärdet på vadå?

Zizou
2012-02-29, 14:39
Vänlig utveckla, medianvärdet på vadå?

Din vikt. Väg dig varje dag och räkna ut median eller medelvärdet för varje vecka. Då ser du lättast om du går upp i bra takt.

Om man inte orkar eller vill det, så väg dig varje vecka iallafall.

benacii
2012-02-29, 14:39
Tycker det är så svårt att veta, kan man "räkna ut" det på nått sätt?

Kör enligt stronglift 5x5, följer mikaeljs här på forumets tips om att dricka 1,5liter mjölk efter träning :)
Har tillgång till whey 80!

Du tänkte lägga dej på 3000kcal, men vet inte hur man räknar ut?

wcanka
2012-02-29, 14:41
Du tänkte lägga dej på 3000kcal, men vet inte hur man räknar ut?

Att räkna hur mkt man äter vet jag hur man gör, men inte fan kan jag hålla på med sånt när jag äter i skolan

benacii
2012-02-29, 14:54
Att räkna hur mkt man äter vet jag hur man gör, men inte fan kan jag hålla på med sånt när jag äter i skolan

Du får höfta på ett ungefär :) Oftast mer än man tror det är.

wcanka
2012-02-29, 14:56
Jobbig sits :/ får försöka äta mycket kolhydrater :)

1684_
2012-02-29, 18:33
Koka gröt, gör goooda äggmackor + några glas standardmjölk till det (OBS! Snåla inte med majonäsen ;) ), Risgrynsgröt med keso å kanel å banan e höjdare, gör en fetigare omelett, spaghetti å massa köttfärssås e klassiker, gör en egen pizza med en massa mums på...

Ja de finns kalorier å hitta, + få äta gott = samtidigt få i sig mycket protein å kolhydrater å fett!

krubkungen
2012-02-29, 20:59
Ät som en riktigt man > ät mycket protein > lyft vikter.

F*ck yeah!! thats how we roll muttthafacka.