handdator

Visa fullständig version : Bälte och skor


nHz
2012-02-29, 10:07
Jag behöver lite hjälp tack.

Jag har inte styrketränat (seriöst) så länge (se min journal) men det är inte första gången jag rör på mig.

Skor
Just nu tränar jag med vanliga innebandyskor men jag funderar på att köpa något som är lite mer stabilt. Jag har kollat lite på Adidas Power Perfect II men vet inte om det är rätt typ av sko för min träning. Jag kör marklyft, böj och bänkpress.

Bälte
Jag ser en del som kör med och en del som kör utan bälte, när det är dags att köpa?
Varför bälte?
Är det ”fusk” med bälte?

ceejay
2012-02-29, 10:13
power perfect II är bra skor

bälte behöver du inte

mysglenn
2012-02-29, 10:14
skorna är jättebra men inte till marklyft, där ska du ha några som har platt och tunn sula. Här rekommenderar jag marklyftstofflor, för marklyft i dessa skor ska du INTE göra (eftersom de är framåtlutade) Finns de som kör med converse som har en platt och stum sula i böj och mark, "grodfötter" finns det en del som kör marklyft i med. Eller bara i strumplästen (i marklyft), det funkar med utmärkt!

Tänk på att adidas är lite annorlunda i storlek än andra märken, så gå till en sportaffär och ta reda på vad du har för adidas-storlek.


DU bestämmer vad som är fusk och inte, det är tillåtet på tävling och du kan lyfta mer vikt med det samt köra säkrare i tex mark och böj. Nackdelen är att man kan överanvända det och missa mycket nyttig bålträning som man får på köpet. Så gör det inte till en vana att använda bälte utan ha det endast till dina tyngsta lyft.

Jag rekommenderar ett ganska tunt bälte i läder som nybörjarbälte.

Andra saker som kan vara bra att ha är dragremmar för tunga lyft och handledslindor till tunga pressar. Samt knävärmare till tunga böjar. Samma för- och nackdelar som med bältet gäller för denna typ av utrustning med.

Lycka till!

ceejay
2012-02-29, 10:16
Vadå INTE köra mark? Det går alldeles utmärkt att köra marklyft med klackskor. Jag föredrar det.

garluch
2012-02-29, 10:19
Vadå INTE köra mark? Det går alldeles utmärkt att köra marklyft med klackskor. Jag föredrar det.

Är det inte mest om att vara opti? Antar att man blir lite starkare utan lutande klack men att det funkar bättre om man redan tränar OL?

mysglenn
2012-02-29, 10:23
Vadå INTE köra mark? Det går alldeles utmärkt att köra marklyft med klackskor. Jag föredrar det.

jag skulle inte vilja dra marklyft i nerförsbacke tex.. jag tänker vad som är optimalst rent biomekaniskt inte "funkar för mig" ...

sen du som har tävlingsplaner, får man ha klackskor i mark?

Kalliban
2012-02-29, 10:35
En till punkt angående bälte. Tro inte att det blir "mycket säkrare" för att du använder ett bälte. Det är ett misstag som många gör. Använder du bältet på rätt sätt så kan du öka det inre trycket och kan därför behålla din stabilitet i tyngre lyft. OM du gör fel så kommer du dock skada dig även här, och om du skadar dig MED bälte så brukar skadorna ofta vara värre än om du skadar dig UTAN. Dock bör du inte skada dig alls om du har korrekt teknik. Även punkten om magmusklerna kan diskuteras, då du ju använder dem väldigt mycket även med bälte (du ska ju pressa de utåt mot bältet så hårt du kan). Min personliga åsikt är att det är bättre att träna helt utan tillbehör och sedan ta till de "tillåtna" hjälpmedlen inför tävling om man nu ska tävla. Självklart måste man träna på att använda hjälpmedlen i så fall, men min poäng är att i så stor utsträckning som möjligt träna utan. Om man ska tävla så kan man exempelvis försöka att bara använda bältet på de tyngsta arbetsseten och köra de stegrade uppvärmningsseten utan osv.

Dragremmar och handledslinor rekommenderar jag rakt av inte alls. Träna greppstyrka och kör mixat grepp om du inte orkar hålla. När även det börjar krisa så kan du använda tumlås. Dragremmar och handledslinor får man inte ens ha under tävling (rätta mig om jag har fel!), och under träning vill jag påstå att det är bättre att köra utan för att träna upp greppet i samma takt som resten.

mysglenn
2012-02-29, 10:41
En till punkt angående bälte. Tro inte att det blir "mycket säkrare" för att du använder ett bälte. Det är ett misstag som många gör. Använder du bältet på rätt sätt så kan du öka det inre trycket och kan därför behålla din stabilitet i tyngre lyft. OM du gör fel så kommer du dock skada dig även här, och om du skadar dig MED bälte så brukar skadorna ofta vara värre än om du skadar dig UTAN. Dock bör du inte skada dig alls om du har korrekt teknik. Även punkten om magmusklerna kan diskuteras, då du ju använder dem väldigt mycket även med bälte (du ska ju pressa de utåt mot bältet så hårt du kan). Min personliga åsikt är att det är bättre att träna helt utan tillbehör och sedan ta till de "tillåtna" hjälpmedlen inför tävling om man nu ska tävla. Självklart måste man träna på att använda hjälpmedlen i så fall, men min poäng är att i så stor utsträckning som möjligt träna utan. Om man ska tävla så kan man exempelvis försöka att bara använda bältet på de tyngsta arbetsseten och köra de stegrade uppvärmningsseten utan osv.

Dragremmar och handledslinor rekommenderar jag rakt av inte alls. Träna greppstyrka och kör mixat grepp om du inte orkar hålla. När även det börjar krisa så kan du använda tumlås. Dragremmar och handledslinor får man inte ens ha under tävling (rätta mig om jag har fel!), och under träning vill jag påstå att det är bättre att köra utan för att träna upp greppet i samma takt som resten.

Nej man får inte ha remmar

mixat grepp är förenat med en del risker dock (finns en aktiv tråd om det just nu)

tumlås.. ja tjena, orka gå runt med halt avvriden tumled

Jag kan dra max 160kg i dubbelöverhandsmark, men 230 med remmar

man kommer till en punkt där ryggen och benen utvecklas snabbare än greppstyrkan.

Jag skulle säga att man kör utan remmar tills man failar sedan tar man på sig remmarna. Och strävar efter att hela tiden öka sitt PB i dubbel överhandsmark..

Kalliban
2012-02-29, 10:45
Nej man får inte ha remmar

mixat grepp är förenat med en del risker dock (finns en aktiv tråd om det just nu)

tumlås.. ja tjena, orka gå runt med halt avvriden tumled

Jag kan dra max 160kg i dubbelöverhandsmark, men 230 med remmar

man kommer till en punkt där ryggen och benen utvecklas snabbare än greppstyrkan.

Jag skulle säga att man kör utan remmar tills man failar sedan tar man på sig remmarna. Och strävar efter att hela tiden öka sitt PB i dubbel överhandsmark..

Men om du klarar 160kg med dubbelt överhandsgrepp så borde du ju klara 230 med mixat grepp. Jag har inte läst tråden om riskerna, det ska jag göra. Jag har bara läst att det rekommenderas både av Mehdi och av Rippetoe att köra mixat grepp när vikterna blir för tunga.

Dreas
2012-02-29, 10:46
Nej man får inte ha remmar

mixat grepp är förenat med en del risker dock (finns en aktiv tråd om det just nu)

tumlås.. ja tjena, orka gå runt med halt avvriden tumled

Jag kan dra max 160kg i dubbelöverhandsmark, men 230 med remmar

man kommer till en punkt där ryggen och benen utvecklas snabbare än greppstyrkan.

Jag skulle säga att man kör utan remmar tills man failar sedan tar man på sig remmarna. Och strävar efter att hela tiden öka sitt PB i dubbel överhandsmark..Sluta dilla.

Vet personer som utan problem kan dra över 250kg med tumgrepp.

Mixat grepp är inget problem sålänge man ger fan i att spänna biceps.

Som bälte = Wahlanders direkt. Det slutar där om några år om man har intresset ändå. Och det kostar kanske 500kr mer än vad random annat bälte gör, värt pengarna.

Man får ha klackskor vid mark ja. Du måste ha någon typ av sula med grepp(sockiplast eller skor).

rooz
2012-02-29, 10:52
Mark Felix drar väl en 300 med överhandsgrepp:)

Skor, Adidas powerperfect är alldeles underbara på alla sätt & vis. Bälte tycker jag du kan hoppa i början och försöka utveckla din bålstyrka:)

mysglenn
2012-02-29, 10:54
Sluta dilla.

Vet personer som utan problem kan dra över 250kg med tumgrepp.

Mixat grepp är inget problem sålänge man ger fan i att spänna biceps.

Som bälte = Wahlanders direkt. Det slutar där om några år om man har intresset ändå. Och det kostar kanske 500kr mer än vad random annat bälte gör, värt pengarna.

Man får ha klackskor vid mark ja. Du måste ha någon typ av sula med grepp(sockiplast eller skor).

ja klart det finns personer men kan och vill alla göra det? tumlås gav mig jordnes jävla inflamation så nej tack never again.

Sen vill jag kanske inte köra mixat grepp allt för mycket av andra skäl än just mina biceps, right? Sen kanske man vill träna rygg och ben utan att oroa sig för greppet ibland, right?

sedan är dragremmar ofta tillåtet i marklyft på strongmantävlingar... så klart man ska använda dragremmar ibland!

det är fan inne att vara 100% anti-remmar på kolo idagsläget, varav denna polariserade syn på remmar?

Det som är inne idagsläget på kolo är att "deffa om du har mer än 15% kroppsfett oavsett hur mycket/lite mskler du har på kroppen", "kvarg och keso ska man äta mängder av", "SL 5x5 är det bästa som finns för alla"

Seriöst, kan vi inte ha en lite mera seriös syn på saker och ting, varför så svart vitt?

mysglenn
2012-02-29, 10:56
Mark Felix drar väl en 300 med överhandsgrepp:)



vilket argument jag ger mig! haha shit dagens dummaste, klart som fan att han kan göra det, han har ju händer stora som pizzatallrikar och har världens starkaste grepp.

Du är nog bäst på forumet att komma med "han klarar av det"...

Mart|n
2012-02-29, 11:02
vilket argument jag ger mig! haha shit dagens dummaste, klart som fan att han kan göra det, han har ju händer stora som pizzatallrikar och har världens starkaste grepp.

Du är nog bäst på forumet att komma med "han klarar av det"...

Alltså herr universitetsfysiker måste ha för lite att göra... Och nej, han har inte världens starkaste grepp heller.

Pepz
2012-02-29, 11:02
det är fan inne att vara 100% anti-remmar på kolo idagsläget, varav denna polariserade syn på remmar?



nja skulle säga att många är emot att nybörjare ska börja sin bana med att
1.köpa kosttillskott
2. köpa bälte handskar och dragremmar som används i alla övningar
3. träna litegrann och skita i kosten
4. gnälla över sina resultat..

jag kör remmar under grundträningen för att slippa mixat grepp men då bara i marklyft och roddar. Kristian Sewén som är en överdängare på chins kör gärna med remmar på träning. etc
Remmar har sin plats i träningen men absolut inte från början. likaså bälte.

Kalliban
2012-02-29, 11:03
Jag är anti-remmar av den enkla anledningen att jag tror att det inte ger någonting positivt, utan snarare stjäl träningsresultat i den mening att grepp och underarmar inte blir lika tränade. Jag TROR också att man kan uppnå samma resultat med mixat grepp, och jag har fortfarande inte sett några bevis för att mixat grepp ska vara negativt. Däremot har jag läst på många ställen att det rekommenderas av många erfarna lyftare. Som med allt så gäller det så klart att ha rätt teknik.

Därmed inte sagt att jag tycker du har fel som tränar med remmar. Funkar det för dig och du uppnår bra resultat med det, så kör för all del. Jag skriver bara vad jag anser och tror, och jag är fortfarande en nybörjare i det här sammanhanget.

Edit: +1 på Pepz.

Adama
2012-02-29, 11:03
handledslinor får man inte ens ha under tävling (rätta mig om jag har fel!)

Man får använda godkända lindor i styrkelyft.

Kalliban
2012-02-29, 11:07
Man får använda godkända lindor i styrkelyft.

Aight :thumbup:

mysglenn
2012-02-29, 11:12
Jag är anti-remmar av den enkla anledningen att jag tror att det inte ger någonting positivt, utan snarare stjäl träningsresultat i den mening att grepp och underarmar inte blir lika tränade. Jag TROR också att man kan uppnå samma resultat med mixat grepp, och jag har fortfarande inte sett några bevis för att mixat grepp ska vara negativt. Däremot har jag läst på många ställen att det rekommenderas av många erfarna lyftare. Som med allt så gäller det så klart att ha rätt teknik.

Därmed inte sagt att jag tycker du har fel som tränar med remmar. Funkar det för dig och du uppnår bra resultat med det, så kör för all del. Jag skriver bara vad jag anser och tror, och jag är fortfarande en nybörjare i det här sammanhanget.

Edit: +1 på Pepz. Jag räknar mig dessutom in i nybörjarskaran och mina åsikter kommer säkert att ändras senare när remmar och bälten och dylikt kanske blir ett "måste". Det tror jag dock är långt i framtiden.

teknik och teknik, rent biomekansikt blir du ju lite sne i ryggen hur du än håller med mixat grepp, det tror jag inte att du kan kommai ifrån.

Okej, jag tror INTE att jag skulle ha haft ens i närheten av så massiv korsrygg och hamstrings samt lats om jag hade skippat dragremmar. Jag har dessutom ganska stora underarmar och starka nypor (CoC #2)

Som jag skrev, man kan komma till en punkt där greppet utvecklas långsammare än övriga delar av kroppen. Då får man själv bestämma vad man ska göra. Jag har inte och kommer aldrig ge rådet att börja fundera på dragremmar förrän man kommit till den punkten dock. Samma gäller med mixat grepp. Börja fundera på att använda mixat grepp, dragremmar, eller varva både och, när man kommit till den nivån i marklyft och dragövningar där greppet kan bli svikande.

Hos många individer är greppet även en dagsformsfråga, då det är starkt nervsystemberoende. Vissa dagar kan jag inte ens dra 120kg med dubbelöverhandsgrepp! Ska jag då skita i att träna marklyft på tunga vikter helt eller ska jag dra på mig remmarna eller köra mixat grepp och göra "det bästa av situationen"?


Ledsen om jag "missade" att trådskaparen var ganska "grön" i gymmet, jag ville bara skriva en liten guide till redskap man kan se användas på gymmet och deras för- och nackdelar. Jag skrev dock kanske lite för kort, skrev ju bara att dragremmar och handledslindor har samma slags nackdelar som bälte, att man missar mycket kvalitativ träning om man överanvänder dem.

ceejay
2012-02-29, 11:12
mart|n är du begränsad i din mark av ditt grepp? Vanligt överhandsgrepp alltså utan tumlås

mysglenn
2012-02-29, 11:14
Alltså herr universitetsfysiker måste ha för lite att göra... Och nej, han har inte världens starkaste grepp heller.

jag kanske har semester eller whatever?

har han inte världsrekordet i nya rolling thunder?

Mart|n
2012-02-29, 11:16
mart|n är du begränsad i din mark av ditt grepp? Vanligt överhandsgrepp alltså utan tumlås

Jepp! Otroligt men sant... :) Det tyngsta jag har dragit med överhandsgrepp är 240, men det var ifs lätt i händerna.

Kör faktiskt inte särskilt mycket överhandsgrepp. Brukar växla över till mixat grepp vid vikter över 200.

Mart|n
2012-02-29, 11:17
jag kanske har semester eller whatever?

har han inte världsrekordet i nya rolling thunder?

Det har han säkert. Men bara för det så har han inte världens starkaste grepp.

Sparven från Minsk
2012-02-29, 13:15
Varken bälte eller skor behövs.
Jag kör i ett par fivefingers dvs lika mycket stöd som en strumpa typ, och bälte la jag av med för länge sedan.

Jag vill vara stark utan en massa snuttegull grejer.

Nitrometan
2012-02-29, 13:21
Varken bälte eller skor behövs.
Jag kör i ett par fivefingers dvs lika mycket stöd som en strumpa typ, och bälte la jag av med för länge sedan.

Jag vill vara stark utan en massa snuttegull grejer.

På vad sätt är ett par stabila skor snuttegull?

ceejay
2012-02-29, 13:21
Vem har sagt något om att det behövs? Det underlättar samt att det blir stabilt och fint. Det finns en anledning till att de bästa tyngdlyftarna i världen använder skor.
Du är så jäkla cool som inte behöver lyftarskor.

spoon
2012-02-29, 13:23
På vad sätt är ett par stabila skor snuttegull?

Fattar du väl att det inte är lika coolt som ett par regnbågsfärgade strumpor!!!11

mikaelj
2012-02-29, 13:25
För OL är det nödvändigt med OL-skor om du inte har extremt rörliga fotleder.

OL-skor behövs inte för vanligt lyftande. Däremot kan ett par stabila skor vara bra så att du inte glider iväg.

exor
2012-02-29, 13:27
Jag använder ett par stabila adidas skor med platt sula och lite klack.

Lindor, bälte och remmar använder jag också.

Remmar för att avlasta underarmarna och jobba med ryggen istället för att krama ihjäl stången. Mitt grepp skulle jag inte kalla speciellt dåligt.

mysglenn
2012-02-29, 13:30
Det har han säkert. Men bara för det så har han inte världens starkaste grepp.

beror väl på hur man definerar det, en som håller på med grippers skulle säkert säga att det är den som stänger den tyngsta grippern som har starkast grepp..

Matsa
2012-02-29, 13:31
Men orka tjafsa...

Bälte, dragremmar och lyftarskor är redskap som kan vara antingen bra eller anus, det går inte att säga rakt av att just du skulle ha nytta av det.

Skor: Om inte skorna du använder nu har en svampig sula så kan du köra på med dem, annars går det bra med ett par Conversekopior för en hundring eller något i den stilen. Huvudsaken är att de har en hård och stadig sula. Om du har svårt att komma ned i djup eller fäller ryggen onödigt mycket så kan skor med klack hjälpa, det bästa är i så fall om du kan ta dig till en lyftarklubb och prova ett par. Då får du se om de faktiskt gör nytta innan du köper dem. Ett annat alternativ är att lägga viktskivor under hälarna för att simulera klack, detta är ingen bra lösning i längden men ett bra sätt att avgöra om man behöver klack eller inte. För mig har det gjort en stor skillnad och jag ser mina lyftarskor som ett av mina bättre träningsrelaterade inköp.

Marklyft bör förmodligen de allra flesta dra med antingen platta skor eller barfota. Det finns de som gillar att ha klack även i marklyft men de är i en minoritet.

Bälte: Det är inte fusk med bälte, det är godkänt på tävling. Ett bälte gör så att man kan lyfta tyngre och somliga anser även att det gör lyften säkrare men jag delar inte den åsikten. Att lyfta säkert handlar om bra teknik och att hålla god form, det bör man kunna med eller utan bälte. Jag tror att de flesta tjänar på att göra den mesta träningen utan bälte, tävlar man så kan man köra grundträning utan och ta fram det några veckor innan tävlingar för att vänja sig vid det. Eftersom det finns de som alltid använder bälte även på uppvärmningsvikter och trots det har lyckats ta sig till världstoppen så törs jag dock inte säga att det är fel.

Som nybörjare rekommenderar jag att du undviker bältet så långt som möjligt, det är igen nödvändighet och således ett onödigt inköp. När du har tränat in ett bra utförande i övningarna och börjar bli starkare så kan du göra som du vill, prova dig fram.

Dragremmar: Även detta är något som jag tycker att nybörjare ska hålla sig borta ifrån, det är för lätt att greppet hamnar på efterkälken och man får lägga massa energi på att träna ikapp det. Remmar har dock sina användningsområden, tyngdlyftare som tränar ryck jätteofta eller strongmen som vill spara greppet till sin eventträning kan t.ex använda remmar ibland. Är man byggare och tycker att man får bättre kontakt eller whatever med remmar säger jag inget om det heller.

Personligen använde jag remmar igår för första gången på ca ett år för att jag hade ont i underarmen, jag tycker faktiskt att det blev svårare att dra mark än med mixat grepp. :/

Huruvida mixat grepp är säkert eller inte finns det andra trådar om, min uppfattning är att det är säkert så länge man drar med raka armar och låter bli att rycka igång vikten. Överhandsgrepp och tumlås är förmodligen ännu säkrare men det innebär inte att mixat grepp är osäkert.

Dreas
2012-02-29, 13:31
Varken bälte eller skor behövs.
Jag kör i ett par fivefingers dvs lika mycket stöd som en strumpa typ, och bälte la jag av med för länge sedan.

Jag vill vara stark utan en massa snuttegull grejer.Mm, för alla är ju skapta på precis samma sätt...

Kalliban
2012-02-29, 13:35
Gigantisk vägg med text

Kan inte annat än hålla med på varenda punkt i den här texten! :thumbup:

spoon
2012-02-29, 13:39
Men orka tjafsa...


Creds för att du orkar skriva långa och välformulerade svar till frågor som ställs 1000 gånger :thumbup:

Pepz
2012-02-29, 13:46
Varken bälte eller skor behövs.
Jag kör i ett par fivefingers dvs lika mycket stöd som en strumpa typ, och bälte la jag av med för länge sedan.

Jag vill vara stark utan en massa snuttegull grejer.

ja gud ja
du blir ju stark på riktigt men en som använder bälte och OL-skor fuskar ju

Kalliban
2012-02-29, 13:49
Men ni förstår väl vad han menar. Han vill kunna använda styrkan i "riktiga" livet utan att behöva dra på sig speciella skor eller bälte osv. Lägg ner den här tråden eller döp om den till "Sugen på tjafs? Välkommen hit"

mikaelj
2012-02-29, 13:52
Men ni förstår väl vad han menar. Han vill kunna använda styrkan i "riktiga" livet utan att behöva dra på sig speciella skor eller bälte osv.

Jag vill se herr Sparv sätta sig på huk med 150 mjölkpaket på ryggen.

Kalliban
2012-02-29, 14:00
Jag vill se herr Sparv sätta sig på huk med 150 mjölkpaket på ryggen.

Ja, det skulle jag också tycka va jätteroligt att se. Min poäng kvarstår dock.

mikaelj
2012-02-29, 14:03
Ja, det skulle jag också tycka va jätteroligt att se. Min poäng kvarstår dock.

Nej, det gör den faktiskt inte.

Kalliban
2012-02-29, 14:10
Nej, det gör den faktiskt inte.

För det är nämligen bara mjölkpaket man lyfter i riktiga livet? Smart... :smash: Han kanske jobbar som skogshuggare? Eller på byggarbetsplats? Eller som vad fan som helst där han kan ha nytta av att kunna lyfta tunga saker. Om han vet att han har nytta av att lyfta tunga saker så ska han ju så klart träna för det. Har du nånsin sett en byggarbetare säga "Nej ursäkta, jag måste gå och dra på mig mitt bälte och mina klackskor innan jag kan lyfta den där järnstången"?

Nitrometan
2012-02-29, 14:10
Men ni förstår väl vad han menar. Han vill kunna använda styrkan i "riktiga" livet utan att behöva dra på sig speciella skor eller bälte osv.
Vad menar du med verkliga livet? På vilket sätt blir det mer "verkliga livet" av en knäböj eller marklyft för att man har handskar på fötterna?


Är kanske det här verkliga livet?

2fO1zuBCMQ0

Nitrometan
2012-02-29, 14:11
Har du nånsin sett en byggarbetare säga "Nej ursäkta, jag måste gå och dra på mig mitt bälte och mina klackskor innan jag kan lyfta den där järnstången"?
Har du sett en byggarbetare med handskar på fötterna?

krubkungen
2012-02-29, 14:12
Är bål-aktiveringen lika stor med bälte som utan?

Kalliban
2012-02-29, 14:13
Har du sett en byggarbetare med handskar på fötterna?

Har jag nånsin ens nämnt handskar på fötterna??? *gah!*

Nitrometan
2012-02-29, 14:15
Är bål-aktiveringen lika stor med bälte som utan?

Det kan väl bero på vikten man lyfter också?

Om en person drar 320 kg i marklyft så kanske han aktiverar bålen ganska bra?

Aktiveras bålen mer med vibram fivefringers?

Nitrometan
2012-02-29, 14:16
Har jag nånsin ens nämnt handskar på fötterna??? *gah!*
Sparven gjorde det och du hänvisade till de löjliga skorna med klack (när arbetsskorna som byggjobbare har brukar vara både stabila och ha viss klack).



I övrigt håller jag med om allt som Matsa sa.

Pernam
2012-02-29, 14:18
För det är nämligen bara mjölkpaket man lyfter i riktiga livet? Smart... :smash: Han kanske jobbar som skogshuggare? Eller på byggarbetsplats? Eller som vad fan som helst där han kan ha nytta av att kunna lyfta tunga saker. Om han vet att han har nytta av att lyfta tunga saker så ska han ju så klart träna för det. Har du nånsin sett en byggarbetare säga "Nej ursäkta, jag måste gå och dra på mig mitt bälte och mina klackskor innan jag kan lyfta den där järnstången"?

Nämen, den här jämförelsen stämmer ju bara inte. Det är ju inte så att man plötsligt blir jättesvag av att inte använda bälte helt plötsligt.
Och om man nu resonerar som du gör så är ju den naturliga motfrågan, när såg du en byggnadsarbetare lägga en skivstång på ryggen som en del av sitt arbete?

z_bumbi
2012-02-29, 14:18
Jag behöver lite hjälp tack.

Jag har inte styrketränat (seriöst) så länge (se min journal) men det är inte första gången jag rör på mig.

Skor
Just nu tränar jag med vanliga innebandyskor men jag funderar på att köpa något som är lite mer stabilt. Jag har kollat lite på Adidas Power Perfect II men vet inte om det är rätt typ av sko för min träning. Jag kör marklyft, böj och bänkpress.

Bälte
Jag ser en del som kör med och en del som kör utan bälte, när det är dags att köpa?
Varför bälte?
Är det ”fusk” med bälte?

Se svar nedan.

Men orka tjafsa...

Bälte, dragremmar och lyftarskor är redskap som kan vara antingen bra eller anus, det går inte att säga rakt av att just du skulle ha nytta av det.

Skor: Om inte skorna du använder nu har en svampig sula så kan du köra på med dem, annars går det bra med ett par Conversekopior för en hundring eller något i den stilen. Huvudsaken är att de har en hård och stadig sula. Om du har svårt att komma ned i djup eller fäller ryggen onödigt mycket så kan skor med klack hjälpa, det bästa är i så fall om du kan ta dig till en lyftarklubb och prova ett par. Då får du se om de faktiskt gör nytta innan du köper dem. Ett annat alternativ är att lägga viktskivor under hälarna för att simulera klack, detta är ingen bra lösning i längden men ett bra sätt att avgöra om man behöver klack eller inte. För mig har det gjort en stor skillnad och jag ser mina lyftarskor som ett av mina bättre träningsrelaterade inköp.

Marklyft bör förmodligen de allra flesta dra med antingen platta skor eller barfota. Det finns de som gillar att ha klack även i marklyft men de är i en minoritet.

Bälte: Det är inte fusk med bälte, det är godkänt på tävling. Ett bälte gör så att man kan lyfta tyngre och somliga anser även att det gör lyften säkrare men jag delar inte den åsikten. Att lyfta säkert handlar om bra teknik och att hålla god form, det bör man kunna med eller utan bälte. Jag tror att de flesta tjänar på att göra den mesta träningen utan bälte, tävlar man så kan man köra grundträning utan och ta fram det några veckor innan tävlingar för att vänja sig vid det. Eftersom det finns de som alltid använder bälte även på uppvärmningsvikter och trots det har lyckats ta sig till världstoppen så törs jag dock inte säga att det är fel.

Som nybörjare rekommenderar jag att du undviker bältet så långt som möjligt, det är igen nödvändighet och således ett onödigt inköp. När du har tränat in ett bra utförande i övningarna och börjar bli starkare så kan du göra som du vill, prova dig fram.

Dragremmar: Även detta är något som jag tycker att nybörjare ska hålla sig borta ifrån, det är för lätt att greppet hamnar på efterkälken och man får lägga massa energi på att träna ikapp det. Remmar har dock sina användningsområden, tyngdlyftare som tränar ryck jätteofta eller strongmen som vill spara greppet till sin eventträning kan t.ex använda remmar ibland. Är man byggare och tycker att man får bättre kontakt eller whatever med remmar säger jag inget om det heller.

Personligen använde jag remmar igår för första gången på ca ett år för att jag hade ont i underarmen, jag tycker faktiskt att det blev svårare att dra mark än med mixat grepp. :/

Huruvida mixat grepp är säkert eller inte finns det andra trådar om, min uppfattning är att det är säkert så länge man drar med raka armar och låter bli att rycka igång vikten. Överhandsgrepp och tumlås är förmodligen ännu säkrare men det innebär inte att mixat grepp är osäkert.

Kalliban
2012-02-29, 14:20
Nämen, den här jämförelsen stämmer ju bara inte. Det är ju inte så att man plötsligt blir jättesvag av att inte använda bälte helt plötsligt.
Och om man nu resonerar som du gör så är ju den naturliga motfrågan, när såg du en byggnadsarbetare lägga en skivstång på ryggen som en del av sitt arbete?

Just knäböj ser jag dem inte utföra särskilt ofta alls, men jag ser dem lyfta tunga saker från marken väldigt ofta. Och jag har inte sagt att man blir jättesvag av att inte använda bälte, bara att man bör träna för det målet man har. Är målet att kunna lyfta tunga saker på jobbet så hade jag tränat på att lyfta tunga saker UTAN några extra saker som jag inte kommer ha tillgång till på jobbet, så som bälte eller speciella tyngdlyftarskor.

Nitrometan
2012-02-29, 14:23
Skulle du ha dina arbetskläder på dig och träna utomhus också?

mikaelj
2012-02-29, 14:28
Just knäböj ser jag dem inte utföra särskilt ofta alls, men jag ser dem lyfta tunga saker från marken väldigt ofta. Och jag har inte sagt att man blir jättesvag av att inte använda bälte, bara att man bör träna för det målet man har. Är målet att kunna lyfta tunga saker på jobbet så hade jag tränat på att lyfta tunga saker UTAN några extra saker som jag inte kommer ha tillgång till på jobbet, så som bälte eller speciella tyngdlyftarskor.

Då bör man nog inte heller träna med skivstång. Också en artefakt från gymmet. Istället borde du gå ut och lyfta stenar.

Mart|n
2012-02-29, 14:32
beror väl på hur man definerar det, en som håller på med grippers skulle säkert säga att det är den som stänger den tyngsta grippern som har starkast grepp..

Du kan definiera det hur du vill. Han har fortfarande inte världens starkaste grepp. Han är inte heller bäst i världen på rolling thunder. Kolla upp Laine Snook istället.

Det är så mycket mer som spelar in i greppstyrka än att vara riktigt riktigt bra på en särskild typ av gren.

Om det var en pik mot mig så var det inte särskilt lyckat.

Kalliban
2012-02-29, 14:35
Skulle du ha dina arbetskläder på dig och träna utomhus också?

Eftersom dessa två punkter inte lär påverka lyften så, nej, det hade jag inte haft. Men lev ni i era små världar där alla måste tycka precis som ni. Jag kan i alla fall förstå både sparven och alla de som hoppade på honom.

mikaelj
2012-02-29, 14:37
Eftersom dessa två punkter inte lär påverka lyften så, nej, det hade jag inte haft. Men lev ni i era små världar där alla måste tycka precis som ni. Jag kan i alla fall förstå både sparven och alla de som hoppade på honom.

Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.

nHz
2012-02-29, 14:38
Alltså:
Skit i remmar för jag behöver träna underarmar och greppet samtidigt?
Skit i bälte för tävlar jag inte kan jag lika gärna köra utan?
Skit i skorna eftersom det går lika bra i strumplästen?

Eller:
Köp remmar för ryggen kommer inte att utvecklas lika bra annars (greppet begränsar)?
Köp bälte, det hjälper dig att lyfta tyngre?
Köp skor för att inte halka omkring?

Pernam
2012-02-29, 14:38
Just knäböj ser jag dem inte utföra särskilt ofta alls, men jag ser dem lyfta tunga saker från marken väldigt ofta. Och jag har inte sagt att man blir jättesvag av att inte använda bälte, bara att man bör träna för det målet man har. Är målet att kunna lyfta tunga saker på jobbet så hade jag tränat på att lyfta tunga saker UTAN några extra saker som jag inte kommer ha tillgång till på jobbet, så som bälte eller speciella tyngdlyftarskor.

Hur tunga saker ser du dom lyfta? 20kg? 50kg? 200kg? Så jävla tungt tror jag inte dom lyfter, men dock blir det kanske många lyft per dag. Men om man då som byggnadsarbetare ska träna så borde man, om man drar det till sin spets, träna med på att lyfta en 45x95 istället för en skivstång? Eller varför inte en gipsskiva, dom kan vara lite bökiga....

ceejay
2012-02-29, 14:41
Alltså:
Skit i remmar för jag behöver träna underarmar och greppet samtidigt?
Skit i bälte för tävlar jag inte kan jag lika gärna köra utan?
Skit i skorna eftersom det går lika bra i strumplästen?

Eller:
Köp remmar för ryggen kommer inte att utvecklas lika bra annars (greppet begränsar)?
Köp bälte, det hjälper dig att lyfta tyngre?
Köp skor för att inte halka omkring?

köp skor, för att de är awesome att träna i.

mikaelj
2012-02-29, 14:42
Alltså:
Skit i remmar för jag behöver träna underarmar och greppet samtidigt?
Skit i bälte för tävlar jag inte kan jag lika gärna köra utan?
Skit i skorna eftersom det går lika bra i strumplästen?

Eller:
Köp remmar för ryggen kommer inte att utvecklas lika bra annars (greppet begränsar)?
Köp bälte, det hjälper dig att lyfta tyngre?
Köp skor för att inte halka omkring?

1. Försök i första hand att arbeta upp din greppstyrka. Om överhandsgrepp inte räcker kan du byta till mixat grepp. Fortsätt jobba på greppet. Jag tycker att sittande rodd, latsdrag och andra dragövningar är bra för greppstyrkan.
2. Du kan skaffa bälte om du har tävlingsambitioner i styrkelyft, då många får ut fler kilon av det. Men för "vanlig" träning spelar det ingen roll.
3. Köp skor för att inte halka omkring. Om du skall göra olympiska lyft, som ryck/stöt/frivändningar kan det vara fördelaktigt att ha ett par skor med klack. Om du har begränsad rörlighet kan det också vara bra så att du inte roterar bak bäckenet ("svansen mellan benen") i bottenläget i en knäböj.

Nitrometan
2012-02-29, 14:42
Alltså:
Skit i remmar för jag behöver träna underarmar och greppet samtidigt?
Skit i bälte för tävlar jag inte kan jag lika gärna köra utan?
Skit i skorna eftersom det går lika bra i strumplästen?

Eller:
Köp remmar för ryggen kommer inte att utvecklas lika bra annars (greppet begränsar)?
Köp bälte, det hjälper dig att lyfta tyngre?
Köp skor för att inte halka omkring?

Läs Matsas svar, han summerade det bra.

hugok
2012-02-29, 14:47
Bälte är uppfunnet av djävulen för att ge mänskligheten svag bålstyrka.

Dragremmar är uppfunnet av djävulen för att ge mänskligheten flickhänder.

Handledslindor är uppfunnet av djävulen för att ge mänskligheten handleder som en gammal tant.

Om man inte har någon skada som gör att man måste använda något av dessa finns det egentligen ingen anledning till att göra det. Förutom skador kan bältet användas på tävling och lite innan för att vänja sej. Men bara för att man ska maxlyfta.

entropy
2012-02-29, 15:12
Varför rekommenderar ingen magnesium!? Det låter dig både lyfta aptungt och träna ditt grepp aptungt.

Matsa
2012-02-29, 15:26
Ja magnesium är bra grejer!

Han är inte heller bäst i världen på rolling thunder. Kolla upp Laine Snook istället.

Hahaha oj vilken sjuk kille!

jD6N4GzVUl4

Mart|n
2012-02-29, 15:28
Hahaha oj vilken sjuk kille!

jD6N4GzVUl4

Det är minst sagt en underdrift! :)

aijou
2012-02-29, 15:54
För att vara lite extra dryg så kan jag påpeka att jag har sett ett flertal flyttkarlar använda styrkelyftar/tyngdlyftarbälte (jag vet inte exakt vad skillnaden är).

Personligen använder jag inget av hjälpmedlen du nämner men jag har funderat på att kolla lite på skor. (kör nu i converse-kopior men är lite sugen på att testa brottar/boxarskor för att de ser ut att vara stadigare följa fötterna bättre alt. lyftarskor). Om min träning skulle begränsas väldigt mycket pga att jag inte använder dessa hjälpmedel så kanske jag skulle börja med det. Men jag tror att det är ganska onödigt som nybörjare. Bättre att försöka träna greppet så att det inte släpar istället. Men förr eller senare kanske inte det räcker och då kan det ju vara aktuellt att börja kolla på hjälpmedel.

Det är min åsikt i alla fall.

mysglenn
2012-02-29, 16:39
Det är minst sagt en underdrift! :)

jag vet inte jag läste det här: http://maxstyrka.se/2011/08/intervju-med-mark-felix/

sen jag är ingen expert på grepp så, men om jag säger att Mark Felix är EN AV de med bäst grepp i världen så kanske jag är mer korrekt? :)

Mart|n
2012-02-29, 16:46
jag vet inte jag läste det här: http://maxstyrka.se/2011/08/intervju-med-mark-felix/

sen jag är ingen expert på grepp så, men om jag säger att Mark Felix är EN AV de med bäst grepp i världen så kanske jag är mer korrekt? :)

Då är vi överens!

nHz
2012-02-29, 17:01
Det här (http://www.youtube.com/watch?v=d4TVVZUSUfw&feature=player_embedded#!) kilen verkar köra med remmar ibland.

Bakomliggande tanke
Min tanke (om jag köper grejer) är att använda dem (bälte, skor och remmar) när jag kör tungt (1-3 reps).
Just nu kör jag 10:or och det räknar jag som typ medeltunga vikter. Skorna kommer jag att använda varje träning eftersom jag känner att mina innebandyskor är lite väl svajiga för mark och böj. Rörligheten har jag inga problem med så det kanske blir ett par utan klack. Böjen kör jag helt ner till hälarna och det känns ok.
- om det är rätt eller fel att gå så långt ner (skaderisk), vet jag inte.
- Skor utan klack fungerar väl för både mark och böj?

Bälte
Min tanke med just bälte var som sagt att jag tänkte använda det när jag kör 1-3 reps, när jag vill se hur mycket jag klarar, maxlast. Precis just nu, är det kanske inte helt aktuellt eftersom jag fortfarande tränar på tekniken. Självklart kan jag göra dessa tester utan bälte och det var en av frågorna. Behövs bälte? Tydligen inte, eller?

Grepp i Marklyft
När jag körde i början så hade jag handflatorna åt samma håll men märkte snart att det inte gick att hålla kvar stången. När jag väl körde omvänt grepp hade jag inga som helst problem att hålla i stången. När jag kör mark så varvar jag greppet, varannan gång (set) och än så länge fungerar det bra.

Remmar
Jag har märkt, att om jag är noga med greppet och underarmarna 90° så är det inte lika aktuellt med remmar (latsdrag och stångrodd). Jag har dock inte kommit så långt (belastning) så det kanske får vänta ett tag.
- Det känns lite jobbigt att hålla i stången med latsdragen efter marklyften men det kanske jag ska låta vara till jag blir starkare i greppet (med risk för lägre belastning för latsen)?

Jag pratade lite med brottarn på gymmet där jag tränar. Han satte på sig remmarna (och bälte) vid ca 160-180 när han körde mark. Innan dess tyckte han att det var onödigt. "Bättre att se till att allt det andra också får träning", sa han. Sedan kanske man ska ta hänsyn att alla inte är stöpta ur samma form så jag får väl se när det är dags.
- Är det när jag inte längre orkar hålla omvänt längre?

Det råder som sagt delade meningar om det här och som nybörjare kanske jag borde vänta med att köpa/använda remmar och bälte tills min styrka och teknik har blivit bättre. Jag kommer nog iaf kolla på ett par skor utan klack. Mina innebandyskor är som sagt inte riktigt gjorda för marklyft.
- Är det någon som har förslag på skor utan klack för mitt ändamål?

Jagax
2012-02-29, 21:54
Herregud, vad svart eller vitt allting måste vara för att vinna i teh internets.

Stabila skor är ju bra, remmar är bra att ha när man vill träna ryggen mer än vad greppet klarar.
Kör så långt du kan utan remmar och se'n om du tycker ryggen ska ha lite till men greppet inte samtycker då tar du till remmarna, inte svårare än så. Då har du ju även tränat greppet.

Att begränsa ryggträningen pga av att man tycker rygg och grepp måste utvecklas lika snabbt och måste tränas samtidigt skulle inte falla mig in.
Dessutom är det ju inte speciellt svårt att lägga in träning för greppet här och där om man tycker att det halkar efter men som sagt skulle inte låta greppet begränsa min ryggträning.
Edit: Dessutom, att vara på gränsen att tappa stången halvvägs upp i marklyft tror jag definitvit ökar risker för skador då en del fokus flyttas från lyft till grepp.

limenka
2012-02-29, 21:56
jag skulle inte vilja dra marklyft i nerförsbacke tex.. jag tänker vad som är optimalst rent biomekaniskt inte "funkar för mig" ...

sen du som har tävlingsplaner, får man ha klackskor i mark?

Japp

mysglenn
2012-02-29, 21:57
Japp

jag fick svaret typ 100år sedan men tack

mysglenn
2012-02-29, 21:58
Herregud, vad svart eller vitt allting måste vara för att vinna i teh internets.

Stabila skor är ju bra, remmar är bra att ha när man vill träna ryggen mer än vad greppet klarar.
Kör så långt du kan utan remmar och se'n om du tycker ryggen ska ha lite till men greppet inte samtycker då tar du till remmarna, inte svårare än så. Då har du ju även tränat greppet.

Att begränsa ryggträningen pga av att man tycker rygg och grepp måste utvecklas lika snabbt och måste tränas samtidigt skulle inte falla mig in.
Dessutom är det ju inte speciellt svårt att lägga in träning för greppet här och där om man tycker att det halkar efter men som sagt skulle inte låta greppet begränsa min ryggträning.

+1

tycker det är pinsamt när argument som "mark felix tar 300 i dubbel överhandsmarklyft" dyker upp..

ceejay
2012-02-29, 22:01
tycker det är pinsamt när en gubbe kommer in och säger vad man ska göra utan någon som helst ödmjukhet dyker upp

mysglenn
2012-02-29, 22:05
tycker det är pinsamt när en gubbe kommer in och säger vad man ska göra utan någon som helst ödmjukhet dyker upp

du åsyftar säkert mig vad gäller marka i adidas powerperfect II?

Det är väl underförstått att vad man skriver på forum är ens egna personliga rekommendationer?

limenka
2012-02-29, 22:06
jag fick svaret typ 100år sedan men tack

Hur gammal är du? :laugh:

mysglenn
2012-02-29, 22:12
hur gammal är du? :laugh:

18 ½

Matsa
2012-03-01, 02:48
Creds för att du orkar skriva långa och välformulerade svar till frågor som ställs 1000 gånger :thumbup:

Krävs ju dock inte så mycket tankeverksamhet för att upprepa sådant som andra redan har skrivit 1000 gånger, fast tack ändå. :)

Bara för det kom jag att tänka på något som jag borde ha skrivit men sköt upp och glömde bort eftersom det är jobbigt att tänka. :/

- Är det någon som har förslag på skor utan klack för mitt ändamål?

Tygskor av typen Converse all star, kopior funkar lika bra som originalet och brukar kosta runt 200kr. De är välbeprövade, Mapa har t.ex böjt uppåt 300kg med conversekopior. Finns på skopunkten. (http://www.skopunkten.com/Start/Tema/NYHETER---TEXTILSKOR)

Vill du lägga lite mer pengar så är brottarskor bra, finns på både powerzite och mikab sport.

Nästan alla skor med platt och hård sula är förmodligen helt ok, jag vet folk som använder både handbollsskor och innefotbollsskor. En kompis böjer i racingskor (sådana för bilsport). De verkar oväntat vettiga, ungefär som brottarskor.

mikaelj
2012-03-01, 06:22
På GKK är de här vanliga:

http://www.sneakerfiles.com/wp-content/uploads/2008/04/whiteblacksuperstarii.jpg

exor
2012-03-01, 07:07
Angående diskussionen med utrustning i jobbet/verkliga livet.

På min firma är vi 3 st som använder bälte. 1 som har det konstant, 1 rätt ofta och jag tar bara på mig mitt när aptunga saker ska bäras i sele.

Är ingen som använder lindor, remmar eller sl skor.

Mapa
2012-03-01, 07:16
ja jag har gjort 375kg (med dräkt) i böj med converse skor. Så det fungerar bra. Men nu använder jag mig av DoWin 61401. Som är platta lyftarskor som finns på powerzite. Enda anledningen att jag böt va för att jag ofta råkade kliva sönder converseskornas sula när jag skulle ta av mig dem. Annars är de väldigt trevliga skor. Funderar faktiskt på att prova igen och försöka ha tålamod när jag ska ta av dem :D

Stryc9
2012-03-01, 14:40
Själv kör jag utan dragremmar och bälte så långt in i passet det går. Om greppet tar slut så åker tllbehören fram

Stryc9
2012-03-01, 14:47
För övrigt slog det mig just, kan det mixade greppet i mark ha att göra med att jag är starkare i vänster bicep än höger trots att jag är högerhänt?

Kalliban
2012-03-01, 14:50
För övrigt slog det mig just, kan det mixade greppet i mark ha att göra med att jag är starkare i vänster bicep än höger trots att jag är högerhänt?

Biceps ska slappna av när du lyfter, annars kan det bli som i videon någon postade där en snubbe drar av biceps. Jag hittar inte vem det var, så jag postar den igen. Varsego:
Wjq82nYPUeo

Edit: Verkar bara bli en vit ruta? Här är länken iaf: http://www.youtube.com/watch?v=Wjq82nYPUeo

Edit2: Fixed, det va jag som inte visste hur man gjorde :)

Stryc9
2012-03-01, 15:42
Biceps ska slappna av när du lyfter, annars kan det bli som i videon någon postade där en snubbe drar av biceps.

Ja, jo, det är inget jag någonsin ägnat en tanke åt men det kommer jag göra hädanefter. Men skulle det kunna vara en rimlig förklaring annars? Curlar tre reps mer med vänstern än med högern och sist jag kollade var den synbart större än min högra, trots att jag är högerhänt

exor
2012-03-01, 15:51
Min vänster arm är 1cm större än höger. Också högerhänt och kör med mixat grepp med överhandsfattning på högern. Så kanske kan stämma.

nHz
2012-03-01, 16:12
Är det dumt att göra som jag gör, byta grepp (alltid mixat) vart annat set?

Sparven från Minsk
2012-03-01, 16:14
Jag vill se herr Sparv sätta sig på huk med 150 mjölkpaket på ryggen.

Vet du, det kan jag nästan, 140 mjökpaket klarar jag redan å då med ett djup som skulle få dig att rodna :D