handdator

Visa fullständig version : Tips på övningar till självlett idrottspass


gQLLe
2012-02-29, 09:06
Halloj!

Jag ska leda ett idrottspass snart och jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på... det ska innehålla en uppvärmning och sedan något valfritt. Funderar på nåt slags styrkefys, vad kan man använda då? Tacksam för förslag!

mysglenn
2012-02-29, 09:16
har du verkligen ingen susning alls? Seriöst ska vi göra din skoluppgift?

gQLLe
2012-02-29, 09:22
har du verkligen ingen susning alls? Seriöst ska vi göra din skoluppgift?

Gick du inte i skolan eller? Jag bad om lite förslag bara, inte att ni skulle göra hela uppgiften.

svenbanan
2012-02-29, 09:23
spring slingan

wcanka
2012-02-29, 09:25
Gick du inte i skolan eller? Jag bad om lite förslag bara, inte att ni skulle göra hela uppgiften.

+1

Jag hade själv ett idrottspass i 9:an 2år sedan.
Kommer inte exat ihåg vad jag hade men typ;
Lite olika varianter av armhävningar
plankan
Crunches
upphopp
Till uppvärmning kan ni ju jogga runt i salen och värma upp med att rotera armarna fram o tillbaka (om du fattar?)

Lycka till:thumbup:

apfel
2012-02-29, 09:28
jag körde nyligt en muntlig redovisning kring grunderna i styrketräning, visade sedan bänkpress, marklyft, knäböj och stöt(clean and jerk).
alla tyckte det va kul :)

mysglenn
2012-02-29, 09:28
Gick du inte i skolan eller? Jag bad om lite förslag bara, inte att ni skulle göra hela uppgiften.

är det inte bättre att du postar vad du själv har kommit på först så kan vi fylla i annars kan du ju bara sitta där och spela...

mysglenn
2012-02-29, 09:29
+1

Jag hade själv ett idrottspass i 9:an 2år sedan.
Kommer inte exat ihåg vad jag hade men typ;
Lite olika varianter av armhävningar
plankan
Crunches
upphopp
Till uppvärmning kan ni ju jogga runt i salen och värma upp med att rotera armarna fram o tillbaka (om du fattar?)

Lycka till:thumbup:

Bara för att du skrev till honom ska jag aldrig mera svara på någon av dina frågor min son

wcanka
2012-02-29, 09:30
Bara för att du skrev till honom ska jag aldrig mera svara på någon av dina frågor min son

Fan,fan,fan!
NU kan jag lika gärna skita i träningen *gah!*

Nitrometan
2012-02-29, 09:31
Ingen läxhjälp på kolo... Det står i reglerna.

gQLLe
2012-02-29, 09:34
Kan inte hålla med om att detta är någon läxhjälp direkt, bara lite tips. Jag måste ju ändå skriva ner allt jag ska göra, sedan utföra det själv. Men okej :)

regus
2012-02-29, 09:34
Ingen läxhjälp på kolo... Det står i reglerna.

Det är en korkad regel.

mysglenn
2012-02-29, 09:36
Kan inte hålla med om att detta är någon läxhjälp direkt, bara lite tips. Jag måste ju ändå skriva ner allt jag ska göra, sedan utföra det själv. Men okej :)

Jag tycker det är läxhjälp om något, seriöst. Du har inte ens skrivit ner vad du har kommit fram till själv och bett om tips på det.

lathet på högsta nivå!

Nitrometan
2012-02-29, 09:38
Det är en korkad regel.

Kanske det. Men vi har många korkade medlemmar också.

Många som har startat trådar där de mer eller mindre vill att nån ska göra deras skolarbete åt dem. Vad är då meningen med uppgiften om de inte lär sig nåt på den?

gQLLe
2012-02-29, 09:49
Alltså, jag ska skriva en stor planering på en uppgift som jag sedan ska utföra med min klass. Det enda jag begärde var lite hjälp att komma på ett tema att jobba med. Tycker inte ni gör min uppgift genom att ge ett ynka tips. Men det är min åsikt, jag kanske har fel.

Marcu5
2012-02-29, 10:00
Kolla i kursmålen och motivera dessa för din lärare, sedan vad du väljer spelar mindre roll.

Jappse
2012-02-29, 10:15
Gör det du är bra på? Spelar du fotboll så kör på det med uppvärmning eller övningar som har med fotboll att göra. Hur svårt får det vara? Är du dålig på all sport?

Styrkelyft. Tror inte det blir speciellt kul med 20+ pers som ska göra samma sak. Lättare att köra en lagsport. Basket, innebandy, gympa osv.

Robbmeister
2012-02-29, 10:22
Gör det du är bra på? Spelar du fotboll så kör på det med uppvärmning eller övningar som har med fotboll att göra. Hur svårt får det vara? Är du dålig på all sport?

Styrkelyft. Tror inte det blir speciellt kul med 20+ pers som ska göra samma sak. Lättare att köra en lagsport. Basket, innebandy, gympa osv.

En viktig grej när man väljer att ha lagsport är att ha minst en passnings och skottövning beroende på vilken sport man väljer. Det funkar iaf inte att bara låta klassen spela innebandy vilket jag fick lära mig den hårda vägen :cryout:

Sen om du ska ha styrkefys måste du se till att du tar övningar som inte är särskilt svåra att lära sig och ha alternativ till ''tyngre'' övningar. Ska du t.ex ta med chins så måste du ha alternativ till det (kanske hjälp av en kompis att komma upp) helt enkelt för att alla inte klarar av det.