handdator

Visa fullständig version : 1 kg kassler i veckan?


Kokowski
2012-02-29, 00:09
Har tänkt att äta 1 kg kassler i veckan (500 gram utspritt på 2 dagar) det jag nu undrar är ifall det är en farlig mängd kassler att äta?

312
2012-02-29, 00:15
Kassler innehåller väl E250, som ska vara cancerframkallande och inte bör ätas allt för ofta. Jag kan såklart ha fel, men jag är ganska säker.

Bwall
2012-02-29, 00:29
Har tänkt att äta 1 kg kassler i veckan (500 gram utspritt på 2 dagar) det jag nu undrar är ifall det är en farlig mängd kassler att äta?

Det är inget någon skulle rekommendera, men om du kommer ha problem av det är svårt att säga. Som sagt är det E250 som är det man mest ska oroa sig över.

Kokowski
2012-02-29, 08:24
Tack så mycket för era svar, vill nämligen göra fläskpannkaka. Vet ni något som skulle smaka gott till den med ungefär samma näringsvärden som kassler?

mysglenn
2012-02-29, 08:27
nästan alla charkprodukter innehåller E250 så..

segjävel
2012-02-29, 08:37
En gång ingen gång dock.... Är väl lungt att käka då och då... Bara man inte gör det regelbundet...

forslund
2012-02-29, 09:00
En gång ingen gång dock.... Är väl lungt att käka då och då... Bara man inte gör det regelbundet...

2 gånger per vecka är väl ändå regelbundet?

segjävel
2012-02-29, 09:01
2 gånger per vecka är väl ändå regelbundet?

Uppfatta fel, trodde han skulle göra det en vecka...

mommy
2012-02-29, 09:22
Tack så mycket för era svar, vill nämligen göra fläskpannkaka. Vet ni något som skulle smaka gott till den med ungefär samma näringsvärden som kassler?

Kan du inte äta Keso till? Eller kvarg?

olle lindblad
2012-02-29, 09:37
Om inte annat så blir det ju rätt enformigt. Det finns ett antal proteinkällor till.

Gober
2012-02-29, 10:35
Kan du inte äta Keso till? Eller kvarg?

Haha träningsforumens lösning på allt.

vicarious
2012-02-29, 10:50
Kassler innehåller väl E250, som ska vara cancerframkallande och inte bör ätas allt för ofta. Jag kan såklart ha fel, men jag är ganska säker.

Bör inte ätas alls.

Fishtank
2012-02-29, 11:07
Tack så mycket för era svar, vill nämligen göra fläskpannkaka. Vet ni något som skulle smaka gott till den med ungefär samma näringsvärden som kassler?

Vilket annat kött som helst borde väl kunna ersätta.

Ola Wallengren
2012-02-29, 11:14
Eftersom nästan alla charkprodukter innehåller både E250, salt och oftast är rökta kan man inte specifikt plocka ut E250 som det enskillda ämnet som ökar risken för cancer.

Dessvärre är det svårt att hitta ersättningsprodukter som varken är hårt saltade eller rökta.

clappen
2012-02-29, 11:23
Jag har ätit kanske 1kg kassler varje vecka i genomsnitt i typ ett år, och jag har inte dött än. Tror inte det är speciellt "farligt" om man inte gör det hela livet ut och äter 500g om dagen.

Det är nog lite värre att supa sig medvetslös 2 gånger i veckan och röka dagligen än att äta 1kg kassler/v om man ska se det ur det perspektivet. :D

paatrik
2012-02-29, 11:28
Jag har ätit kanske 1kg kassler varje vecka i genomsnitt i typ ett år, och jag har inte dött än. Tror inte det är speciellt "farligt" om man inte gör det hela livet ut och äter 500g om dagen.

Det är nog lite värre att supa sig medvetslös 2 gånger i veckan och röka dagligen än att äta 1kg kassler/v om man ska se det ur det perspektivet. :D

Snälla, lägg ner argumentet "Jag har inte dött ännu". Men du har säkert en poäng att oregelbunden konsumtion är en annan femma.

King Grub
2012-02-29, 11:57
Jag har ätit kanske 1kg kassler varje vecka i genomsnitt i typ ett år, och jag har inte dött än

Det är i alla fall en väldig överkonsumtion över alla rekommendationer. Över rekommendationerna för vanligt (icke chark) rött kött t o m.

mommy
2012-02-29, 14:11
Haha träningsforumens lösning på allt.

Men det funkar ju till allt! ;)

Kvarg med sötningsmedel + vaniljessens. Kanske lite bär/frukt till.
Keso med bär/frukt.
Eller göra proteinfluff att äta till!

Springer
2012-02-29, 14:16
Finns det några rekommendationer kring E250 specifikt?

Jag gillar kassler, drar gärna i mig en 3-400g stekt som matsäck på fre-lör.

mommy
2012-02-29, 14:46
Finns det några rekommendationer kring E250 specifikt?


Max 0 gram i veckan.

benacii
2012-02-29, 14:48
Lånar tråden lite och tänkte höra hur det är med kyckling. Nämligen ätit det varenda dag i över 1år. Är det skadligt med för mycket? går åt runt 6kg i veckan.

mommy
2012-02-29, 14:54
Lånar tråden lite och tänkte höra hur det är med kyckling. Nämligen ätit det varenda dag i över 1år. Är det skadligt med för mycket? går åt runt 6kg i veckan.

Nej, inte vad man vet (om den inte är salmonellasmittad och du inte tillagar den tillräckligt vill säga). Finns inga rekommendationer för kyckling. Kycklingfilé antar jag du menar.

Vad tänkte du skulle vara skadligt med kyckling?

Zizou
2012-02-29, 14:54
Lånar tråden lite och tänkte höra hur det är med kyckling. Nämligen ätit det varenda dag i över 1år. Är det skadligt med för mycket? går åt runt 6kg i veckan.

Lova att du ger tillbaka tråden när du är klar.

Ser inget negativt i att äta kyckling så ofta, förutom att man kanske ledsnar på det till slut. Sen kanske man inte får i sig lika stor mängd del mineraler som från kött, av t.ex järn, zink, selen osv. Om det har någon betydelse vet jag inte, kyckling innehåller ju det fast i mindre mängd (vilket kanske räcker för RDI, jag vet inte).

Järninnehåll i milligram per 100 gram kött
Kyckling 1
Utskuren biff av nöt 2,3
Fläskfilé 1,4
Grislever 18,7
Kycklinglever 7,3

benacii
2012-02-29, 14:57
Lova att du ger tillbaka tråden när du är klar.

Ser inget negativt i att äta kyckling så ofta, förutom att man kanske ledsnar på det till slut. Sen kanske man inte får i sig lika stor mängd del mineraler som från kött, av t.ex järn, zink, selen osv. Om det har någon betydelse vet jag inte, kyckling innehåller ju det fast i mindre mängd (vilket kanske räcker för RDI, jag vet inte).

Järninnehåll i milligram per 100 gram kött
Kyckling 1
Utskuren biff av nöt 2,3
Fläskfilé 1,4
Grislever 18,7
Kycklinglever 7,3

Okej! tack så mycket. Tar multivitamin varje dag. där får jag i mig 100% av dagligt RDI av järn.

Zizou
2012-02-29, 15:02
Okej! tack så mycket. Tar multivitamin varje dag. där får jag i mig 100% av dagligt RDI av järn.

:thumbup:

Låter bra, tror nog att du klarar dig :) Tror väldigt många lever uteslutande på fisk/fågel utan några problem. Det tar ju även bort risken för cancer från t.ex charkprodukter (E250) samt rött kött, så det är ju bara positivt :)

Librish
2012-02-29, 15:03
Jag har ätit kanske 1kg kassler varje vecka i genomsnitt i typ ett år, och jag har inte dött än. Tror inte det är speciellt "farligt" om man inte gör det hela livet ut och äter 500g om dagen.

Det är nog lite värre att supa sig medvetslös 2 gånger i veckan och röka dagligen än att äta 1kg kassler/v om man ska se det ur det perspektivet. :D

Men tror du att det märks inom ett år? Det finns en risk att du höjer risken för vissa cancertyper med den konsumtionen men det betyder ju inte att något kommer hända. Framförallt så händer det nog inte de närmsta åren.

benacii
2012-02-29, 15:09
:thumbup:

Låter bra, tror nog att du klarar dig :) Tror väldigt många lever uteslutande på fisk/fågel utan några problem. Det tar ju även bort risken för cancer från t.ex charkprodukter (E250) samt rött kött, så det är ju bara positivt :)

Gött! så jävla billigt oxå, har inte råd med så mycket rött kött. Kan få 6-8kg kyckling för 300-350kr så det blir billigast sett till protein/kr.

vicarious
2012-02-29, 16:38
Men tror du att det märks inom ett år? Det finns en risk att du höjer risken för vissa cancertyper med den konsumtionen men det betyder ju inte att något kommer hända. Framförallt så händer det nog inte de närmsta åren.

+1. Väldigt konstigt sätt att tänka. Min bror har rökt i 14 år men han är frisk som en nötkärna. Betyder det att rökning också är ofarligt då clappen?

Spene
2012-03-01, 13:56
Nitrit = dåligt.
Mycket rött kött = dåligt.
Mycket salt = dåligt.
Kassler är gott = bra.

Måttfullhet brukar vara ett bra tips, om än tråkigt.

Sniggel
2012-03-01, 14:03
Eftersom nästan alla charkprodukter innehåller både E250, salt och oftast är rökta kan man inte specifikt plocka ut E250 som det enskillda ämnet som ökar risken för cancer.

Dessvärre är det svårt att hitta ersättningsprodukter som varken är hårt saltade eller rökta.

Jag hade nog valt fläskkarré isåfall. Det är nog smaken som ligger närmast. Inte i närheten av lika salt förstås. Men gott iaf :P

Perramja
2012-03-01, 14:29
Jag har ätit kanske 1kg kassler varje vecka i genomsnitt i typ ett år, och jag har inte dött än. Tror inte det är speciellt "farligt" om man inte gör det hela livet ut och äter 500g om dagen.

Det är nog lite värre att supa sig medvetslös 2 gånger i veckan och röka dagligen än att äta 1kg kassler/v om man ska se det ur det perspektivet. :D

Min farfar har rökt uppemot två paket om dagen sen han var ung och han har inte dött än, tror inte det är speciellt "farligt" om man bara röker ett par paket om dagen. Vänta förresten, eftersom han är inte har dött av det tror jag inte att det är farligt alls:cool:

Ola Wallengren
2012-03-02, 14:15
Snabbrimmad i mineralsalt och med rökarom kanske, fast fan vet, rökaromen är koncentrat av rök så det kanske inte är det bästa.

Sverker
2012-03-02, 18:10
Kassler skall rökas för bästa smak;)


Rökaromer är som rökning enligt SLV:
http://www.slv.se/sv/grupp2/livsmedelsforetag/Aromer-tillsatser-enzymer-och-berikning/Aromer/Rokaromer/

Ola Wallengren
2012-03-02, 18:19
Då blir det lite intressant att se vilka rökaromer som får användas efter EFSAs bedömning, när det nu blir.