handdator

Visa fullständig version : Ojämn motivation


Bengtan
2012-02-28, 21:26
Det är så att med det mesta jag gör så har jag sådan ojämn motivation. Ena dagen kan det kännas jättelätt och andra jättetungt och svårt. Det är normalt att ha så ibland men jag har såhär varannan dag. Kan vara träning till vad som helst.

På kvällen kan jag vara jättemotiverad och sugen på att åka skidor i backen sen på morgonen dagen där på tvekar jag om jag ska ut för allt känns motigt och jag vill bara ligga kvar i sängen och så är det med allt, speciellt på morgonen känns allt meningslöst och ovärt. Motivationen hoppar också mellan aktiviteter väldigt ofta. Ena dagen motiverad till att springa, dagen därpå att spela ett instrument.



Vad kan det bero på? Hur är det för er andra? Hur håller man en jämn motivation? Är riktigt frustrerande att aldrig kunna hålla uppe motivationen en längre stund.

hanushans
2012-02-28, 21:59
Jag tror de flesta har ojämn motivation. Det man kan göra är väl typ att skaffa sig disciplin, så får man saker gjort. Men det är inte heller lätt.

Röda Björnen
2012-02-28, 22:13
Du är för lat för att gå upp ur sängen vilket du gjort framåt kvällen :D.

MVH

Brickhead
2012-02-28, 22:24
Såklart på morgonen är motivationen nere, för att man är så jäkla trött :D

Angel
2012-02-28, 22:25
Välkommen till mitt liv de senaste 28 åren.

Bengtan
2012-02-28, 22:28
Jag tror de flesta har ojämn motivation. Det man kan göra är väl typ att skaffa sig disciplin, så får man saker gjort. Men det är inte heller lätt.

Varannan dag vid till exempel träning? Folk här verkar motiverade varje dag och om de tappar motivation 1 gång i månaden är det mycket.

Men hur skaffar man disciplin? Det är lätt att säga men hur skaffar man sig kontinuerlig disciplin? Tycker själv att om man pressar sig varje dag blir man inte mentalt starkare och det blir lättare efter varje gång utan tvärtom, det blir bara tyngre och tyngre och man tar ut sig. Är det genetiskt eller är det faktiskt något man kan träna upp?

Har läst en tråd om detta med att bli mentalt starkare någon som vet vilken jag talar om?

Edit: Jag har inte svajande motivation bara på morgonen utan varannan dag mitt på dagen eller när som helst.

hanushans
2012-02-28, 22:32
Jag vet inte hur man skaffar sig det. Men man kan bestämma att man måste göra vissa saker, sen gör man dem även om man gråter för att det är så tråkigt. Hur gammal är du Bengtan?

312
2012-02-28, 22:55
Det där är väl normalt? Eller?

Exdiaq
2012-02-28, 22:56
Välkommen till verkligheten, vill du ha en dubbel pannkaka?

Bengtan
2012-02-28, 22:59
Jag vet inte hur man skaffar sig det. Men man kan bestämma att man måste göra vissa saker, sen gör man dem även om man gråter för att det är så tråkigt. Hur gammal är du Bengtan?

Jag är 21. Ja man kan bestämma att man ska göra saker, men det är svårt att fylla sig själv med det när man väl står där, när det känns tufft och man vill ge upp. Sen känns det som man blir utbränd och inte starkare att att göra det dag efter dag. Även om jag skulle pressa mig själv till det yttersta skulle jag inte känna mig mentalt starkare efter ett halvår, jag skulle bara vara slut och less och det vill jag ändra på.

Hur bygger man upp styrkan under resans gång blir då min fråga? Aldrig förstått det. Man bygger inte upp den där mentala väggen, den blir bara svagare och svagare för varje dag man pressar sig och det vill jag ändra på.

En sidofråga, är mental styrka genetiskt?

BelowAverage
2012-02-28, 23:11
Känner igen mig helt i det du skriver om motivation i allmänhet. På mig själv märker jag en ond cirkel, jag kan få ångest över att jag inte gör något och försöker då skärma av mig från det, ger annat mindre tid för att "kanske" ge mer utrymme för det jag borde göra. Funkar bäst att ta itu med saker, brukar dessutom erfara en stor lättnad när jag väl sätter igång. Men man ska ju komma dit med, och där kommer nog inga råd i världen hjälpa, man får helt enkelt tvinga sig själv.

Min motivation går ofta upp och ned, just nu är det dal. Men det beror i mitt fall snarare på andra saker i livet än att träningen skulle vara jobbig, däremot tenderar den ofta att bli lidande eftersom allt flyter samman.
Om du vill ha motivation till träning var ett tankesätt som fungerade för mig i början att jag tänkte att vilken träning är bättre än ingen alls, det tog bort mycket av min prestationsångest.
Det mest blir lättare när man tar itu med det, träning är mycket hårdare när man gör comeback och senare känns passen mindre psykiskt tunga.


En sidofråga, är mental styrka genetiskt?


Hur tänker du frågar en sån sak, tänkte du efter alls innan? Hur ska man kunna påvisa att mental styrka är genetisk hade du tänkt? Och spelar det någon roll över huvud taget om det är genetiskt, det går ju inte att påverka i så fall?

//genuint nyfiken på ts tankegång

Angel
2012-02-28, 23:11
Varför tror du att din mentala styrka blir svagare av att möta svårigheter?
Det kanske känns så för stunden, men i det långa loppet så samlas alla dina små vinster och bygger dig uppåt.

Jag har genom alla tider levt med en enorm förväntansångest. Jag kan var superexcited först men ju närmare brännpunkten jag kommer desto mer stiger ångesten och speciellt inför nya situationer. Jag har riktigt svårt för saker där jag inte vet vad jag kan vänta mig, vad som väntas av mig eller hur det kommer bli/se ut. Jag vill gärna kunna bygga upp möjliga scenario och alternativ inom mig först, och vet jag inte vad som väntar så kan jag inte göra detta. Dock har jag märkt att dessa utmaningar stärker mig på lång sikt, jag kan alltså fortfarande gå 15år tillbaka och minnas detta. Trygghet och bekvämlighet är en behaglighet som inte alls behöver vara negativt, men de flera behöver möta utmaningar ibland. Alla får vi impulser emellanåt att jäklar vad det vore roligt att spela ukkuele, du behöver inte handla på impulsen direkt. Låt den verka, och vill du fortfarande spela ukkuele efter en månad, ja då kan du införskaffa en.

Jag får impulser hela tiden,förra vintern sökte jag tex en militärutbildning då jag var helt säker på att det var det jag ville en kväll. När tiden för proverna kom i brevlådan, då undrade jag vad jag hade tänkt med. Jag tror att sådant kommer ge med sig lite mer med tiden...

Loke
2012-02-28, 23:17
Varannan dag vid till exempel träning? Folk här verkar motiverade varje dag och om de tappar motivation 1 gång i månaden är det mycket.

Jag och många andra behöver ingen speciell motivation för att träna, det är bara nåt man gör för att det är kul och för att man alltid gör det.

Pluggandet har jag dock ofta svårt för att komma igång med (trots att jag ändå tycker det är ganska intressant och kul), så någon stark generell disciplin tycker jag mig inte ha.

zeusden1
2012-02-28, 23:19
Röker du gräs? Sluta bums om du vill få ökad motivation!

C.E.J.
2012-02-28, 23:24
Hur tänker du frågar en sån sak, tänkte du efter alls innan? Hur ska man kunna påvisa att mental styrka är genetisk hade du tänkt? Och spelar det någon roll över huvud taget om det är genetiskt, det går ju inte att påverka i så fall?

Varför är det så självklart att det skulle vara omöjligt att påvisa det?

Bengtan
2012-02-28, 23:31
Varför tror du att din mentala styrka blir svagare av att möta svårigheter?
Det kanske känns så för stunden, men i det långa loppet så samlas alla dina små vinster och bygger dig uppåt.

Jag har genom alla tider levt med en enorm förväntansångest. Jag kan var superexcited först men ju närmare brännpunkten jag kommer desto mer stiger ångesten och speciellt inför nya situationer. Jag har riktigt svårt för saker där jag inte vet vad jag kan vänta mig, vad som väntas av mig eller hur det kommer bli/se ut. Jag vill gärna kunna bygga upp möjliga scenario och alternativ inom mig först, och vet jag inte vad som väntar så kan jag inte göra detta. Dock har jag märkt att dessa utmaningar stärker mig på lång sikt, jag kan alltså fortfarande gå 15år tillbaka och minnas detta. Trygghet och bekvämlighet är en behaglighet som inte alls behöver vara negativt, men de flera behöver möta utmaningar ibland. Alla får vi impulser emellanåt att jäklar vad det vore roligt att spela ukkuele, du behöver inte handla på impulsen direkt. Låt den verka, och vill du fortfarande spela ukkuele efter en månad, ja då kan du införskaffa en.

Jag får impulser hela tiden,förra vintern sökte jag tex en militärutbildning då jag var helt säker på att det var det jag ville en kväll. När tiden för proverna kom i brevlådan, då undrade jag vad jag hade tänkt med. Jag tror att sådant kommer ge med sig lite mer med tiden...


Inte svagare men inte heller starkare eller att det blir lättare att ta tag i saker eller genomföra saker. Precis lika tungt vare sig man pressat sig sig i 6 månader eller inte, upplever att mitt mentala jag inte alls blir starkare eller kan ta tag i svårigheter lättare. Såklart det alltid är jobbigt att göra vissa saker men känner det snackas ju så mycket om att man ska kunna utveckla en mental styrka om man varit med om hemska saker eller behövt utstå jobbiga saker en längre tid, att om man pressar sig blir man mentalt starkare. Men jag blir mer less och uttröttad och inte stärkt av att göra jobbiga saker.

What doesn't kill you makes you stronger tycker jag inte alls stämmer. Vill helt enkelt förstå/veta hur man utvecklar den mentala styrkan och inte bara harva på på samma nivå så att säga.

Lellan
2012-02-29, 09:26
Jag känner mig sårbar och blir deppig när jag förlitar mig på motivation, ordspråk som "man måste tro på sig själv för att åstadkomma någonting" alt "om du inte tror på dig själv kommer ingen annan göra det" osv stjälper snarare än hjälper mig.

Eftersom jag är bekväm har jag därför "autopilotat" sånt jag mår dåligt av att inte sköta. Kost o träning tex; Har ett kostschema; där det i grova drag står hur jag ska äta; tex 150 gram kött + 150 gram potatis + grönsaker (väg ej). Då slipper jag tänka, direkt jag börjar fundera tex på morgonen hur jag ska äta eller likn, då blir det lätt frukostmat hela dagen el över alt underätning.

Vad gäller träning så har jag svårt att ta mig till gymet; därför ser jag varje tillfälle jag KAN ta mig dit som att jag ska. Utan att tänka; har alltid en väska packad och på vägen dit (tar 5 min att gå) så funderar jag ut det. Ibland kan det bli för mkt träning då, men då är det ju bara att vika av när man kommer fram och inse att övertränad inte är ngn hit - men det är ju sällan. Fast det blir ju absolut av med den här attityden; man har ju lunchrast ibland, kanske blir ett möte inställt eller så är pappan/barnvakten sen att lämna sonen..

Så mitt tips är att styra upp ditt liv så att du inte behöver motivationen.

Tex så har jag bara 4 tallrikar, 4 glas och 4 uppsättningar bestick., 2 kastruller osv. Då kan det inte bli ett berg med disk. Lika med tvätt, har 2 badlakan, 3 handhanddukar.

Jag är så initiativlös och lat att jag insett att noll tänk är mitt sätt att bli effektiv iaf; autopilot ftw! :thumbup:

mjölk-dryck
2012-02-29, 20:01
Jag känner mig sårbar och blir deppig när jag förlitar mig på motivation, ordspråk som "man måste tro på sig själv för att åstadkomma någonting" alt "om du inte tror på dig själv kommer ingen annan göra det" osv stjälper snarare än hjälper mig.

Eftersom jag är bekväm har jag därför "autopilotat" sånt jag mår dåligt av att inte sköta. Kost o träning tex; Har ett kostschema; där det i grova drag står hur jag ska äta; tex 150 gram kött + 150 gram potatis + grönsaker (väg ej). Då slipper jag tänka, direkt jag börjar fundera tex på morgonen hur jag ska äta eller likn, då blir det lätt frukostmat hela dagen el över alt underätning.

Vad gäller träning så har jag svårt att ta mig till gymet; därför ser jag varje tillfälle jag KAN ta mig dit som att jag ska. Utan att tänka; har alltid en väska packad och på vägen dit (tar 5 min att gå) så funderar jag ut det. Ibland kan det bli för mkt träning då, men då är det ju bara att vika av när man kommer fram och inse att övertränad inte är ngn hit - men det är ju sällan. Fast det blir ju absolut av med den här attityden; man har ju lunchrast ibland, kanske blir ett möte inställt eller så är pappan/barnvakten sen att lämna sonen..

Så mitt tips är att styra upp ditt liv så att du inte behöver motivationen.

Tex så har jag bara 4 tallrikar, 4 glas och 4 uppsättningar bestick., 2 kastruller osv. Då kan det inte bli ett berg med disk. Lika med tvätt, har 2 badlakan, 3 handhanddukar.

Jag är så initiativlös och lat att jag insett att noll tänk är mitt sätt att bli effektiv iaf; autopilot ftw! :thumbup:
Det där är verkligen inte vad jag skulle kalla noll tänk, tvärtom har du ett jäkla bra, praktiskt och pålitligt system! Mer genomtänkt än de flesta :)

Jag själv kör också mycket på rutiner. Ibland när man t ex ska träna är man kanske inte sugen men om man väl tar sig dit är räcker det. Träningen behöver inte vara opti deluxe, sålänge man har aktiverat sig och känt att man inte slappat totalt är det bra! När de bra dagarna kommer ser man till att utnyttja dem extra :thumbup:

BelowAverage
2012-02-29, 22:47
Varför är det så självklart att det skulle vara omöjligt att påvisa det?

Det är det inte. Jag tycker däremot det. *popcorn*
Påvisa genetiska skillnader vad gäller motivation? Det finns för många variabler som påverkar motivation.
http://www.blogcdn.com/www.urlesque.com/media/2011/02/oreillycantexplain1.jpg

Biceps
2012-02-29, 23:33
Testa att skriva uppsats, man dör lite varje dag

eternallord
2012-02-29, 23:38
Jag är övertygad om att alla människor känner i princip exakt sådär. Är man ingen morgonmänniska så är livet ofta pest och pina på morgonkvisten när klockan ringer, samt så har man lätt en dipp runt 4-5-snåret. Vinnare ignorerar slumpen, inser att det bara är mentalt och försvinner så fort man kommer igång med något konstruktivt, förlorare går hem och lägger sig.

grondahl
2012-02-29, 23:47
Varannan dag vid till exempel träning? Folk här verkar motiverade varje dag och om de tappar motivation 1 gång i månaden är det mycket.

Men hur skaffar man disciplin? Det är lätt att säga men hur skaffar man sig kontinuerlig disciplin? Tycker själv att om man pressar sig varje dag blir man inte mentalt starkare och det blir lättare efter varje gång utan tvärtom, det blir bara tyngre och tyngre och man tar ut sig. Är det genetiskt eller är det faktiskt något man kan träna upp?

Har läst en tråd om detta med att bli mentalt starkare någon som vet vilken jag talar om?

Edit: Jag har inte svajande motivation bara på morgonen utan varannan dag mitt på dagen eller när som helst.

Om träning, pluggande etc är en vana så är mängden motivation som krävs för att genomföra det väldigt liten. Det som är svårt är att bryta vanor eller etablera nya. Har man alltid tränat så tar det inte mer viljestyrka att packa väskan och masa sig iväg än att brygga sitt morgonkaffe.

Fru_Flisa
2012-03-01, 00:46
Men jag blir mer less och uttröttad och inte stärkt av att göra jobbiga saker.

What doesn't kill you makes you stronger tycker jag inte alls stämmer. Vill helt enkelt förstå/veta hur man utvecklar den mentala styrkan och inte bara harva på på samma nivå så att säga.

Det stämmer till viss del, det stämmer på så sätt att det som du tar dej igenom med känsla av att hanterat situationen med kontroll och ser mening med detta stärker dej.
Jobbiga saker kräver vila. Lyssna på kroppen, det är viktigare än att pressa sej genom vad som kan funka för andra i andra situationer.
Motivation kommer av inre och yttre faktorer, det är en drivkraft som ger energi åt att ta uti med saker för att uppnå ett visst mål. Fundera över vad som är viktigt för dej, vilka mål du har och vad du behöver göra för att uppnå dessa mål. De inre är svårare att hantera för det är kopplat till belöningscentra, yttre är det du som rationellt avgör beroende på vad du vill ha ut av ditt liv och leverne.

mikaelj
2012-03-01, 06:17
What doesn't kill you makes you stronger tycker jag inte alls stämmer. Vill helt enkelt förstå/veta hur man utvecklar den mentala styrkan och inte bara harva på på samma nivå så att säga.

Ge exempel på vad det är du har gjort, vad dina mål med det har varit och på vilken nivå du stagnerat.

MrBoris
2012-03-01, 06:37
Jag tror motivation kommer bara man kommer över vissa dalar i livet. Jag ser på mig själv för 9 år sen, visst knappt vad jag skulle göra av mitt liv, hatade skola över allt annat (skoltrött) o var arbetslös. Så satt jag där på datorteket med andra arbetslösa o såg en utbildning som intresserade mig, vipps så började jag på högskolan för en treårig utbildning. Men även här var jag lika slapp som på gymnasiet o mest såg till att klara mig. Men så hände det, tredje året på utbildningen efter att ha kommit tillbaka till Sverige efter ett ytbyteshalvår i Australien, där jag märkte att de låg bra mycket före oss i utbildning, så fick jag en nytänding. Vips började jag civilingenjörsutbildning på KTH o nu doktorerar jag o snittar 75-80 timmars arbetsveckor. Så, motivationen kan förändras, gäller bara att hitta något du gillar!

Jishuku
2012-03-16, 15:48
Ju mer meningsfullt något känns, desto lättare är det att finna motivation.
Kan man inte enkelt se meningen i det man gör så kan motivationen tryta.

Så är det åtminstone för mig. Omöjligt för mig att göra något meningslöst i längden.

Först finner jag mening. Då kommer motivation på köpet.

Gonca
2012-03-20, 01:01
Någonting som i studier har visat sig att vara en stark prediktor för träningsmotivation är att just ha en detaljerad handlingsplan. Det låter simpelt och att det är för lätt för att vara sant, men det har blivit vetenskapligt bevisat gång på gång. Se till att sätta upp en detaljerad plan för exakt HUR du skall kunna upprätthålla dina träningsvanor för att nå upp till dina mål (ja, mål är en annan viktig komponent som har starkt inflytande på träningsmotivaiton). Hur skall du planera din vecka för att hinna träna? Hur skall du lägga upp din dag för att komma iväg till gymet? Hur skall ditt gympass se ut etc? Hur skall du göra de dagarna då dina "ordinarie" planer skiter sig? Allt för att lyckas forma dina rutiner för att klaffa med de träningsbeteenden som du vill ägna dig åt. Ge det en ärlig chans och gör det noggrant så skall du se att du får en knuff på vägen.

Supermicke
2012-03-20, 02:07
drick en stor stark kopp kaffe så blir det fart

Bengtan
2012-05-29, 14:54
Det stämmer till viss del, det stämmer på så sätt att det som du tar dej igenom med känsla av att hanterat situationen med kontroll och ser mening med detta stärker dej.
Jobbiga saker kräver vila. Lyssna på kroppen, det är viktigare än att pressa sej genom vad som kan funka för andra i andra situationer.
Motivation kommer av inre och yttre faktorer, det är en drivkraft som ger energi åt att ta uti med saker för att uppnå ett visst mål. Fundera över vad som är viktigt för dej, vilka mål du har och vad du behöver göra för att uppnå dessa mål. De inre är svårare att hantera för det är kopplat till belöningscentra, yttre är det du som rationellt avgör beroende på vad du vill ha ut av ditt liv och leverne.

Det du menar är alltså att den känslan och vetskapen att man faktiskt klarade av något tungt stärker ens självförtroende och man får vetskapen om att man klarar av något hur tungt det en är för stunden?

Den mentala styrkan blir således inte starkare som i den bokstavliga betydelsen stark utan det är mer vetskapen att man klarar något som gör den "starkare? Det är således lika tungt som det var igår eller för 70 dagar sen men man har med sig vetskapen att jag redan gjort det 100 gånger, varför inte en gång till?