handdator

Visa fullständig version : Totalvikt


Lassilsasta
2012-02-28, 20:33
Funderar på vad det finns för ideer hur mycket som kan vara bra att lyfta under ett pass. Tex ett pass kör man 1x10 100 kg bänkpress + 1x10 100 knäböj, vilket ger totalvikt på 2000 kg.

stålrasta
2012-02-28, 20:58
det beror väl på massa saker, dels vilka muskelgrupper du kör de passet och hur stark man är. 2 ton är ju ingenting.

kottovic
2012-02-28, 21:05
det beror väl på massa saker, dels vilka muskelgrupper du kör de passet och hur stark man är. 2 ton är ju ingenting.

Beror väl på vem det handlar om. Klart Coleman fnissar åt 2 ton.

stålrasta
2012-02-28, 21:09
Beror väl på vem det handlar om. Klart Coleman fnissar åt 2 ton.

var väl det ja skrev?

Lassilsasta
2012-02-28, 21:25
Orkade alltså inte skriva ut världens dagspass, utan det jag är intresserad av är som sagt vad folk siktar på att lyfta under ett pass. Mitt lilla exempelpass skall bara ses som ett förtydligande.

mysglenn
2012-02-28, 21:31
Orkade alltså inte skriva ut världens dagspass, utan det jag är intresserad av är som sagt vad folk siktar på att lyfta under ett pass. Mitt lilla exempelpass skall bara ses som ett förtydligande.

om du inte orkar skriva vad du egentligen frågar efter så kanske inte folk orkar svara seriöst?

willtjam
2012-02-28, 21:39
Orkade alltså inte skriva ut världens dagspass, utan det jag är intresserad av är som sagt vad folk siktar på att lyfta under ett pass. Mitt lilla exempelpass skall bara ses som ett förtydligande.

Mer än passet innan.

Lassilsasta
2012-02-28, 21:46
Intrycket jag får, med tanke på svaren, är att det kanske inte är så vanligt att titta på denna siffra.

mysglenn
2012-02-28, 21:50
Intrycket jag får, med tanke på svaren, är att det kanske inte är så vanligt att titta på denna siffra.

kanske för att det inte spelar så stor roll

vad tror du ger mest överbelastning för musklerna?

bänkpress 20kg, 10set a 30reps = 6000kg

eller 80kg, 5set a 10reps = 4000kg

För en och samma person?

stålrasta
2012-02-28, 21:53
kanske för att det inte spelar så stor roll

vad tror du ger mest överbelastning för musklerna?

Bänkpress 20kg, 10set a 30reps = 6000kg

eller 80kg, 5set a 10reps = 4000kg

för en och samma person?

+1

Lassilsasta
2012-02-28, 21:56
På bodybuilding.com räknas totalvikt fram (kallas Total Volume där). Det var när jag såg den siffran där som jag började fundera lite på detta.

mysglenn
2012-02-28, 22:00
På bodybuilding.com räknas totalvikt fram (kallas Total Volume där). Det var när jag såg den siffran där som jag började fundera lite på detta.

vad tror du överbelastar mest?

ponera att jag maxar 120kg i bänk

köra 5x5 på 100kg = 2500kg

eller 20reps 10set på 20kg = 4000kg

ceejay
2012-02-28, 22:10
4-6 ton på en basövning kanske är lagom.

jag lyfte precis över 6 ton idag i singlar och 2-reppare i böjen

mysglenn
2012-02-28, 22:13
4-6 ton på en basövning kanske är lagom.

jag lyfte precis över 6 ton idag i singlar och 2-reppare i böjen

okej så du tycker att jag ska köra med stången i bänk för att komma upp i mina 6ton?

Mart|n
2012-02-29, 07:37
okej så du tycker att jag ska köra med stången i bänk för att komma upp i mina 6ton?

Du kan gott köra med stången. Det passar dig bra.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

mysglenn
2012-02-29, 08:01
Du kan gott köra med stången. Det passar dig bra.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

okej ska återkomma om 3månader med pecs större än Arnold!

Arctos
2012-02-29, 08:14
Volym = Repetitioner • set • vikt
http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/

mysglenn
2012-02-29, 08:23
http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/

som mina exempel har visat behövs det några bivillkor till utsagor gällande träningsvolym.

När det står att 45-60reps gav bäst hypertrofiökning, jaha ska jag lägga mig och köra 60reps med stången i bänk sedan vara glad och nöjd?

mikaelj
2012-02-29, 08:38
som mina exempel har visat behövs det några bivillkor till utsagor gällande träningsvolym.

När det står att 45-60reps gav bäst hypertrofiökning, jaha ska jag lägga mig och köra 60reps med stången i bänk sedan vara glad och nöjd?

På en vettig intensitetsnivå, naturligtvis. Det är underförstått, Einstein.

Någon som planerar att göra 10 tvåor (=20) på 85-95% kanske då tänker om och gör 15 treor (=45) på 80-90% istället.

vad tror du överbelastar mest?

ponera att jag maxar 120kg i bänk

köra 5x5 på 100kg = 2500kg

eller 20reps 10set på 20kg = 4000kg

Det är överbelastning på olika sätt. Du behöver både överbelastning i form av intensitet, men det kan också vara nyttigt att höja volymen (även det dock på en rimlig intensitetsnivå).

T ex 5x5 på 100 kg mot 7x3 på 120. Beror på i vilket intervall du vill träna. 5:or tränar över ett bredare spektrum än 3:or.

mysglenn
2012-02-29, 08:45
På en vettig intensitetsnivå, naturligtvis. Det är underförstått, Einstein.



Det är överbelastning på olika sätt. Du behöver både överbelastning i form av intensitet, men det kan också vara nyttigt att höja volymen (även det dock på en rimlig intensitetsnivå).

T ex 5x5 på 100 kg mot 7x3 på 120. Beror på i vilket intervall du vill träna. 5:or tränar över ett bredare spektrum än 3:or.

precis min poäng

vad ÄR en vettig intesitetsnivå och hur definerar man det ;)

Roligt att du kallade min Einstein, för jag jobbar på universitetet som lärare och forskare i fysik hihi =)

mikaelj
2012-02-29, 08:52
precis min poäng

vad ÄR en vettig intesitetsnivå och hur definerar man det ;)

Ptja, >80% för huvudsakligen styrkeökningar, >70% för mer muskelträning på bekostnad av styrkeökningar. (Eller nå't. Kanske är över 85% och 65% resp., exakta cutoff-punkter varierar säkert från person till person.) Man kan bli jättebra på att göra femmor men ha en etta som är bara några kg över sin femma. Om ens mål är att bli stark har man alltså tränat i fel repetitionsintervall.

Jag tänkte & räknade på det häromsistens.
* http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4863757&postcount=2674
* http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4871344&postcount=2694

Ovanstående är min uppfattning av världen och inget jag säger är en allmängiltlig sanning.

Roligt att du kallade min Einstein, för jag jobbar på universitetet som lärare och forskare i fysik hihi =)

Ja, det märks. Inga andra hade pratat om bivillkor och utsagor. ;-)

mysglenn
2012-02-29, 08:59
Vill bara att det ska bli tydligt för trådskaparen vad tusan det är "vi" pratar om här.

luddiga formuleringar och frågor är bland det värsta som finns.. denna tråd är ett praktexempel, vad vill trådskaparen uppnå? styrka eller volym eller både och?

stromming
2012-02-29, 11:48
du kan gott köra med stången. Det passar dig bra.


<3

Spetälsk
2012-02-29, 12:20
Funderar på vad det finns för ideer hur mycket som kan vara bra att lyfta under ett pass. Tex ett pass kör man 1x10 100 kg bänkpress + 1x10 100 knäböj, vilket ger totalvikt på 2000 kg."The total volume depends on several factors, the determinant being the importance of strenght to the sport. for instance, international-class weightlifters open plans 33 short tons (30 tons) per training session and approximately 44,000 short tons (40,000 tons) per year."* allt under det är klent :cool:

* periodization training for sports, Tudor Bompa (http://en.wikipedia.org/wiki/Tudor_Bompa)

Spetälsk
2012-02-29, 12:37
luddiga formuleringar och frågor är bland det värsta som finns.. -1

ts ställer en mycket bra fråga, tycker jag.

Arctos
2012-02-29, 12:40
som mina exempel har visat behövs det några bivillkor till utsagor gällande träningsvolym.

När det står att 45-60reps gav bäst hypertrofiökning, jaha ska jag lägga mig och köra 60reps med stången i bänk sedan vara glad och nöjd?

Var nog fel av mig att endast posta en del. Det är en serie av artiklar som stryker under det mesta, just denna var endast "vila, set och total volym", som TS frågade efter. Det är såklart många andra faktorer man ska ta hänsyn till :)

Lassilsasta
2012-03-01, 20:12
"The total volume depends on several factors, the determinant being the importance of strenght to the sport. for instance, international-class weightlifters open plans 33 short tons (30 tons) per training session and approximately 44,000 short tons (40,000 tons) per year."* allt under det är klent :cool:

* periodization training for sports, Tudor Bompa (http://en.wikipedia.org/wiki/Tudor_Bompa)

TAck för ett svar med lite substans...

Spetälsk
2012-03-02, 12:33
TAck för ett svar med lite substans...Tycker du har en väldigt bra fråga, som jag själv funderat på. har tyvärr inte så mycket att komma med. träningsvolym är så grundläggande. inom löpningen handlar det om hur många km man springer (är gammal löpare) men inom styrketräningen handlar det mest om frekvens, hur ofta man tränar. det är ett mycket grovt mått. mängden man lyfter är högre upplösning.

inom löpningen skiljer man på kvantitet och kvalitet. den allra mesta volymen (80-90%) gör man i lågt tempo, basträning . allt snabbare än bastempot är kvalitetsträning. T Bompa menar att vikten man lyfter är måttet på kvantitet och intensiteten (% av 1rm) är måttet på kvalitet. inom löpning är det enkelt. vill man bli bra måste man springa mycket, vill man bli mycket bra måste man springa oerhört mycket. volymträningen är helt enkelt nödvändig, mängdfen bastränign bestämmer hur mycket kvalitet man klarar. frågor som "vad är bäst för hypertrofi 12 reps eller 3 reps?" är konstiga sett ur det perspektivet. 12 reps kör man kanske vid 70% av 1 rm, låg intensitet, 3 reps kör man vid kanske 95% intensitet, hög kvalitet. inom löpningne motsvaras de ungefär av lugna distanspass och 5 min intervaller. en löpare frågar inte vilket av dispasset och intervallpasset man blir snabbast av på milen. han vet att både är nödvändiga och att intervallpasset, som är högre kvalitet, förutsätter distanspasset, som är av lägre kvalitet. Kvalitet vilar på kvantitet. ju mer man lyfter på låg intensitet ju mer kan man lyfta på hög intensitet och ju bättre blir man på 1rm. det är egentlgien mycket konstigt att "man" inte mäter och loggar hur mycket man lyfter per pass, vecka, muskelgrupp etc. jag gissar att den som lyfter mest är den som når bäst resultat, precis somk i löpning där sambandet mellan volym och fart är mycket starkt.

av texterna på forumet verkar det som att styrketräning harhelt andra grundläggande träningspriciper än löpning. men jag tror inte att det är så stor skillnad. sl-killarna och tyngdlyftarna på forumet verkar ha koll och veta vad de sysslar med.