handdator

Visa fullständig version : Kroppsanalys med InBody 720-maskin


LuThe
2012-02-28, 19:41
Hej hej folket!
Jag gjorde en kroppsanalys med maskinen InBody 720 på Elexia här i Stavanger där jag bor.

Är det någon annan som gjort detta test eller gör liknande tester regelbundet?
Hur exakta är dom egentligen tror ni? Har hört om nån som gjorde ett test för och ett efter han gjorde nr 2 och skillnaden blev 2 kg mindre muskelmassa i andra mätningen... :) läskigt de där ;)

Men skämt å sido, vad tror ni om dessa maskiner är det bara hockus-pockus eller fungerar dom verkligen? Isåfall kan det nog va smart å göra dessa tester ganska regelbunden för den som är så pass hängiven sin träning/hälsa.

Ni kan se bildera på de dokumenten ja fick efteråt på denna länken..
http://ludde.teambodyscience.se/2012/02/28/kroppsanalys-resultat-muskelfordelning-osv/

Ola Wallengren
2012-02-28, 22:33
Från de studier jag läst så finns det en tendens av InBody 720 underskattar fettmassan (ungefär 2%BF) och tillförlitligheten är ungefär -2 +/- 4-6%BF. Den verkar ha svårighet att mäta säkra skillnader mindre än 3kg.
Alla värdena får du ta med en stor nypa salt, även om chansen finns att den prickat hyfsat rätt på just dig (inte så troligt eftersom du är vältränad).
Energiförbrukningen är inte mätt, bara uppskattat från en standardformel.

martikainen
2012-02-29, 10:27
Jag har gjort mätning med samma maskin, och efter lite sökande på nätet så kom jag fram till det som Ola skriver, men det verkar också vara den säkraste metoden som är "lättåtkomlig" för vanliga personer och för rimlig peng.

LuThe
2012-02-29, 17:14
Jag har gjort mätning med samma maskin, och efter lite sökande på nätet så kom jag fram till det som Ola skriver, men det verkar också vara den säkraste metoden som är "lättåtkomlig" för vanliga personer och för rimlig peng.

Har du någon gång tagit testet igen för att se eventuell skillnad efter en träningsperiod?

LuThe
2012-02-29, 17:15
Från de studier jag läst så finns det en tendens av InBody 720 underskattar fettmassan (ungefär 2%BF) och tillförlitligheten är ungefär -2 +/- 4-6%BF. Den verkar ha svårighet att mäta säkra skillnader mindre än 3kg.
Alla värdena får du ta med en stor nypa salt, även om chansen finns att den prickat hyfsat rätt på just dig (inte så troligt eftersom du är vältränad).
Energiförbrukningen är inte mätt, bara uppskattat från en standardformel.

Okej okej du har nog rätt. Finns det något bättre sätt att ta reda på allt detta utan att gå till ett avancerat sjukhus? :)

Ola Wallengren
2012-02-29, 17:58
BodPod finns nog att tillgå på några ställen men den är inte mycket mer tillförlitlig.
För att mäta relativa skillnader och jämföra med dig själv är nog en kaliper och måttband bäst. För att kolla om du är i form så är spegeln bäst.
Det är jättekul med siffror men om de ändå inte stämmer så kan det ju kvitta, eller hur, så det enkla är nog det bästa i det här fallet.

LuThe
2012-03-02, 16:13
Jo jag håller med om att siffrorna måste ju stämma :) Ska kolla upp den där BodPod till nästa mät-tillfälle.
Jag mäter med måttband, kaliper och våg varje vecka oxå bara för att va säker på utvecklingen.

Tycker dock att dessa kaliper är knepiga att hålla på med, jag gör 3-punkters mätning och efter att man plussat allt och kollar på diagrammet så ska jag ha mellan 5-6 % kroppsfett vilket är Jävligt mycket för lite mot vad jag har hehe

dock ser man ju om antall millimeter hud ökar eller minskar per vecka så det går ju självkalrt att följa utvecklingen på de sättet.

Ola Wallengren
2012-03-02, 18:11
Vilken formel och vilken kaliper? Jackson/Pollock och Parillo ligger lägre än Durnin/Womersley. En billig plastkaliper typ AccuMeasure ger ca 20-50% lägre värden än en Harpenden.

LuThe
2012-03-02, 19:14
Jag kör Defender Body Fat Results (http://www.sequoiafitness.com/defender.html). Man mäter 3-punkter. Lägger samman poängen sen snurrar man sitt resultat till sin ålder på ett hjul.. Leksak kankse? :)

Var den enda kalipern ja kunde hitta i butik i Sthlms innerstad via internetsökningar..