handdator

Visa fullständig version : Semla eller mackor...


Eztermi
2012-02-28, 18:30
Tjenare!
Har en fråga som jag funderat endel på.

Låt säga att jag (som idag, idag är faktiskt ett utmärkt exempel) under deff redan fått i mig allt jag behöver under dagen (alla näringsämnen), och endast har ett kvällsmål kvar.

Jag har då cirka 500 kalorier kvar att äta och fortfarande nå mitt mål. Det innebär att jag kan äta 250gram kvarg och 2 toasts, eller 250 gram kvarg och en semla.

Spelar det någon roll vilket av det jag väljer ur viktnedgångssynpunkt, förutom att jag kommer bli lite hungrigare lite snabbare om jag väljer semlan före toastsen?


Som jag ser det så borde det inte göra någon skillnad? Men ni kanske har lite bättre koll än mig, jag kan mycket väl ha glömt någon parameter?

Tacksam för svar innan semlan ELLER toastsen skall tillredas ;)

Zizou
2012-02-28, 18:32
Ät det du tycker är godast :) Kommer inte att spela någon större roll vilken du väljer.

Personligen hade jag valt semlan, kan ibland vara skönt mentalt att veta att man ändå kan äta semla, godis osv.

Fredriiik
2012-02-28, 18:32
om två toast har samma energiinnehåll som en semla så blir det nada skillnad :)

Eztermi
2012-02-28, 18:35
Ät det du tycker är godast :) Kommer inte att spela någon större roll vilken du väljer.

Personligen hade jag valt semlan, kan ibland vara skönt mentalt att veta att man ändå kan äta semla, godis osv.

Det låter bra!

Först gången jag deffar (endast hållt på med löpning tidigare, men gav mig förra året på styrketräning med bulk och allt vad det innebär) så jag är fortfarande lite amatör på detta med viktnedgång.

Blev lite orolig att jag skulle behöva avvara alla mina små synder här i livet, men då kan jag trots allt unna mig någonting då och då, så länge jag håller koll på att få i mig det viktigaste. *drool*

Fredriiik
2012-02-28, 18:39
såg nu att du "bara" hade 500kcal kvar. En vanlig köpesemla hamnar där i krokarna så om du ska ha 250gram kvar också kommer du överskrida ditt mål för dagen. Eller ska du göra en egen semla?

Eztermi
2012-02-28, 18:42
såg nu att du "bara" hade 500kcal kvar. En vanlig köpesemla hamnar där i krokarna så om du ska ha 250gram kvar också kommer du överskrida ditt mål för dagen. Eller ska du göra en egen semla?

Jag gör en egen, ungefär halva storleken av en "köpesemla". Och antagligen mer än hälften så mycket grädde och mandelmassa. :-)

Ristretto
2012-02-28, 18:43
Hade jag fått i mig mer kolhydrater av mackorna och kvargen, hade jag satsat på det för att få in mer glykogen i musklerna.

För viktnedgången som sådan spelar det nog inte någon roll.

Drast
2012-02-29, 18:51
Heinz, är det du? :D