handdator

Visa fullständig version : 10 set en gång i veckan eller 5 set 2 gånger i veckan?


Johan86
2012-02-28, 15:05
Jag undrar vad som sliter mest på kroppen. Vilken övning som helst tex bänkpress. Om man tränar övningen en gång i veckan 10set på det passet eller om man tränar den 2 gånger i veckan med 5 set varje pass. Om man även kör till failure i alla setten, vilken metod sliter mest på kroppen?

Är det en fördel om man mest bryr sig om styrkan att köra fler pass i veckan och inte köra slut varje muskel endast en gång veckan?

Running_b
2012-02-28, 15:12
Om det är styrka du är ute efter så är det helt klart bättre att köra två pass i veckan på 5 set vardera. Skulle rekomendera ett tungt pass och ett lättare.

mysglenn
2012-02-28, 15:27
Om det är styrka du är ute efter så är det helt klart bättre att köra två pass i veckan på 5 set vardera. Skulle rekomendera ett tungt pass och ett lättare.

Källa på att det inte funkar för "volym" att köra oftare?

mysglenn
2012-02-28, 15:31
orginalfrågan: jag har ingen aning, varför undrar du? Är att kröa till fail i alla set ett krav?

finns massor med forskning och program !"out there" angående träningsfrekvens mm för styrka och volym etc, kolla in dom

TREX
2012-02-28, 15:32
Källa på att det inte funkar för "volym" att köra oftare?

Muskler behöver vila för att växa.

z_bumbi
2012-02-28, 15:33
Jag undrar vad som sliter mest på kroppen. Vilken övning som helst tex bänkpress. Om man tränar övningen en gång i veckan 10set på det passet eller om man tränar den 2 gånger i veckan med 5 set varje pass. Om man även kör till failure i alla setten, vilken metod sliter mest på kroppen?

Är det en fördel om man mest bryr sig om styrkan att köra fler pass i veckan och inte köra slut varje muskel endast en gång veckan?

10 set till failue i ett och samma pass och sedan vänta en vecka är nog värst.
2x5 kommer att bli på högre vikter men jag tror i alla fall att det är lindrigare.

Kör man inte till failure bestämmer hur man kör vad som blir mest slitigt.

För styrka och om du bara tänker köra bänk för bänken så skulle jag säga att två tyngre pass per vecka ger mer.

Johan86
2012-02-28, 15:34
Det här med att köra ett tungt och ett lättare verkar vettigt. Är det för att rekrytera olika muskelfibrer eller är det för att kroppen inte klarar av att köra 2 tunga pass per vecka?

mysglenn
2012-02-28, 15:35
Muskler behöver vila för att växa.

men inte vila för att bli starka? *gah!*

sen, behövs en veckas vila, seriöst?

mysglenn
2012-02-28, 15:37
Det här med att köra ett tungt och ett lättare verkar vettigt. Är det för att rekrytera olika muskelfibrer eller är det för att kroppen inte klarar av att köra 2 tunga pass per vecka?

både och, nervsystemet får vila lite när du kör det lättare med.

att blanda "tungt" och "lätt" i samma pass funkar med, frågan är vad som är mest optimalt...

TREX
2012-02-28, 15:38
men inte vila för att bli starka? *gah!*


Jo, men inte lika mycket.

"10 set till failue i ett och samma pass och sedan vänta en vecka är nog värst."

Det är värst, frågor på det?

mysglenn
2012-02-28, 15:44
Jo, men inte lika mycket.



Vetenskaplig källa?

Förklara de fysiologiska orsakerna för mig, tack.

svenbanan
2012-02-28, 15:51
Jo, men inte lika mycket.

"10 set till failue i ett och samma pass och sedan vänta en vecka är nog värst."

Det är värst, frågor på det?

Menar du att man inte skulle behöva lika mycket vila efter ett pass med en massa tunga singlar med en vikt motsvarande 2RM för styrka som ifall man istället skulle kört ett antal set till failure med en vikt motsvarande 15RM?

mysglenn
2012-02-28, 15:53
Jo, men inte lika mycket.

"10 set till failue i ett och samma pass och sedan vänta en vecka är nog värst."

Det är värst, frågor på det?

Jag gjorde en ny tråd om detta då jag är oerhört intresserad av just träningsfrekvens just nu.