handdator

Visa fullständig version : "Deffa" lite


monsa123
2012-02-28, 14:37
ej,


Jag är 19 år, 187 cm och 89 kg. Slutade med fotbollen förra säsongen så nuförtiden är det bara gym. Har gymmat i 2½ - 3 år på gym och sedan mycket styrketräning individuellt och med fotbollen innan dess.


Anyway så har jag utvecklats ännu mer sista månaderna när jag har börjat köra halvkroppspass med basövnigar (4 ggr i veckan) istället för 3/4 splitt.


Har typ 13% kroppsfett~ Kan tänka mig att gå ner 1-2% i kroppsfett typ.


tycker det är lite dumt att börja köra fler reps och lättare vikter under "deffen" som många gör så jag kommer fortsätta med detta schema fram till sommaren.


Intensiv Styrketräning bränner ju bra sen börjar jag springa nu några gånger i veckan alt. gå/cykla. Så kaloriunderskott samt cardio. Desto mindre cardio desto gröve kaloriunderskott krävs ju.


Jag kan även skära ner på kolhydrater under icke-träningsdagar och sedan alltid ligga på 2g protein per kroppskilo.
Äter alltid fullkorn av allt. Mycket keso, kvarg, ägg, kyckling, torsk, lax, tonfisk etc så min kost har alltid varit bra.


Orkar inte räkna kalorier då det är jobbigt och inte alltid blir helt rätt. Jag ska ligga på 3,700 kalorier per dag för att behålla vikten. Så om jag ligger på 3,500 varje dag istället så kommer jag ju tappa något kila efter någon månad om jag BARA kör styekträning.


Jag vill ju inte tappa muskelmassa så därför vill jag typ tappa max 0,5 kg per månad. Saken är den att man kan ju inte bara räkna kalorierna in när man ska ligger på underskottet. 1 timme styrketräning är ju 300-400 kalorier och löpning ännu mer. Så om jag styrketränar en timme och sedan kör 30 min löpning under samma dag så måste jag ju äta typ 4000 plötsligt..


Men orkar inte räkna varje kalori. Kanske bättre att bara äta färre kolhydrater och inte tänka så mycket på varje kalori.


Är tacksam för svar


Tack!

addeadde0
2012-02-28, 14:48
vad vill du ha svar på? ser inte en enda fråga i din text?

monsa123
2012-02-28, 14:52
Jag undrar hur kaloriintaget ska ändra beroende på om det är en vilodag jämfört med om jag kör mitt styrkepass (4 ggr i veckan fortfarande) eller ett löppass.

Om jag ska ligga på 3,200 under de närmaste månaderna så måste jag ju ta hänsyn till träningen för att få rätt värde. Dvs. jag måste ju nästan äta 4000 om jag springer 30 min och styrketränar intensivt 1 timme på en dag medan om jag vilar en dag behöver jag bara 3200. Känner att det kan vara ganska svårt att hålla reda på.

Zizou
2012-02-28, 14:53
:thumbup:

Testa dig fram på vilodagarna. Testa ta bort 2-300 kalorier, om du inte når önskat mål får du ändra åt det håll som krävs (mer/mindre mat)

Det är omöjligt för oss att säga att du ska ligga på exakt den mängden kalorier. Du måste pröva själv och utvärdera.

Andreas Ki
2012-02-28, 14:56
Jag tycker om att göra det enkelt för mig. Jag räknar endast proteinintaget för att se till att jag kommer upp i mina 2g/dag. Sedan undviker jag fettrik kost och stoppar i mig fina kolhydrater istället. Sedan går jag på känsla. Väger mig med jämna mellanrum så att jag ser att det inte går för snabbt eller för långsamt.

312
2012-02-28, 16:05
Jag trodde du ville gå ner TILL 1-2% fettprocent, haha. Styrkepass bränner inte särskilt mycket kalorier, bara så du vet.

daloatf
2012-02-28, 16:44
Skippa cardion då om du inte vill äta mer..

monsa123
2012-02-28, 19:31
1 h TUNG styrketräning = 600 kalorier
20 min crosstrainer = 300 kalorier

Så jag har bara ätit 800 kalorier idag eftersom jag måste köra minus träningen fast egentligen har jag ÄTIT nästan 2000. Så måste alltså äta 2,5k till (åt nyss middag) :/

daloatf
2012-02-28, 19:34
Vad väger du? 600kcal på styrketräning låter väldigt mycket

monsa123
2012-02-28, 19:38
19 år. 89 kg. 187 cm.

Kollade appen ShapeUp på iphone o där blir det 600 kalorier för 1 h TUNG fria vikter men det kanske är mindre men förstår du hur jag tänker? Om jag kör styrka och LITE cardio på en dag måste jag äta mycket mer för att fortfarande ligga på ett UNDERSKOTT på 500 kalorier typ jämfört med om det hade varit vilodag där man inte gör av med lika mycket.

Det är mitt problem :D

Men jag vill ju köra cardio eftersom det bränner fett och är nice...

daloatf
2012-02-28, 19:43
Om du inte kör cirkelfys så ska du välja lätt styrketräning

daloatf
2012-02-28, 19:45
Du kan 'bränna' fett genom att ligga och äta chips. bara du når ett underskott.