handdator

Visa fullständig version : Gluten och depression


karlingen
2012-02-28, 11:46
En nära vän påstod att Gluten aldrig försvinner ur kroppen och att om man inte tål gluten (glutenallergiker?) så kan man bli orkeslös/trött och deprimerad.

Stämmer ovanstående påståenden?

King Grub
2012-02-28, 11:58
Ja, symptom på riktig glutenallergi inkluderar trötthet.

Jag har för mig att halveringstiden på AGA är 110-130 dagar, så det skulle ta ett bra tag för dessa värden att normaliseras för en person med höga sådana.

Holabandola
2012-02-28, 12:26
Låter suspekt, men visst, det tar säkert ett år att läka ut tarmluddet.

Att man blir deprimerad och trött beror sannolikt på näringsbrister. Dessa borde lösa sig när tarmluddet läker ihop.
Jag kan rekomendera b-vitamintillskott och vassleproteindrinkar. Då löser du depressionen rent fysiskt iallafall.

Brickhead
2012-02-28, 17:03
En nära vän påstod att Gluten aldrig försvinner ur kroppen och att om man inte tål gluten (glutenallergiker?) så kan man bli orkeslös/trött och deprimerad.

Stämmer ovanstående påståenden?



Ja, symptom på riktig glutenallergi inkluderar trötthet.

Jag har för mig att halveringstiden på AGA är 110-130 dagar, så det skulle ta ett bra tag för dessa värden att normaliseras för en person med höga sådana.


Menar du att man blir orkeslös och trött om man får i sig gluten i längden eller om man är gluteintolerant?

Försvinner aldrig gluten ur kroppen om man är glutenintolerant? :confused:

King Grub
2012-02-28, 17:06
Jag menar precis det jag skriver. Inget annat.

Erkserks
2012-02-29, 16:32
Ja, symptom på riktig glutenallergi inkluderar trötthet.

Jag har för mig att halveringstiden på AGA är 110-130 dagar, så det skulle ta ett bra tag för dessa värden att normaliseras för en person med höga sådana.

Snälla. För det första så menar du celiaki ("glutenintolerans") när du säger "riktig glutenallergi". Och det är 2 olika saker.

För det andra så är inte trötthet ett måste. Det är när tarmen tagit så mycket skada att järnupptaget blivit dåligt, och att kroppens järnförråd tömts så att bildningen av röda blodkroppar inte är tillräcklig (anemi, också kallat blodbrist), alltså järnbrists anemi.

För det 3:e så är AGA (antigliadin antikroppar gissar jag att du menar) ospecifik för celiaki.

Personligen så har jag tillexempel positivt för AGA (jag fick celiakidiagnosen när jag var liten). Men jag är negativ för antivävnads transglutaminas antikroppar vilket är ett nyare och mycket bättre test. Alltså har jag inte celiaki även fast jag har antikroppar i blodet.