handdator

Visa fullständig version : Thomas Träningsjournal


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

azeriath
2012-02-28, 09:17
Hej på er,

Thomas var namnet, 28 år gammal och 143 kg tung.
Har länge försökt att komma ner i vikt. När jag vägde 90 kg tog jag studenten, strax därefter blev morsan felopererad vilket innebar dagliga sjukhus vistelser och ingen lust att laga mat så det blev hämtpizza kombinerat med arbetslöshet vilket inte var en bra kombo.
Kunde då utan problem äta två pizzor eller en pizza och en hamburgare... Denna viktuppgång har alltså hållt på sedan 2000 ungefär då även min styvfar gick bort -99 så det är många faktorer som spelar in men störst är nog tröstätandet.

Dom gånger jag har försökt gå ner i vikt har jag tagit mig ner till ca 125 kg sedan har lusten försvunnit men tror det har handlat om en rädsla av att misslyckas eller kanske snarare en rädsla för att lyckas...

Nu är jag här av en anledning egentligen.
Att gå ner i vikt i samband med att vår blivande dotter växer upp för jag vägrar bli en pappa som inte orkar leka med sitt barn. Det finns inte för mig så nu jävlar är det allvar. Som tur är så har sambon tidigare gått ner närmare 30 kg på ett år och vill också gå ner när barnet kommit så det är också en fördel jag har denna gång.

Jag vet inte vad man kan tänkas skriva i denna journal men ett första inlägg är ju en bra start!

Såhär ser jag ut nu:

http://i56.tinypic.com/2jg7cdx.jpg

http://i51.tinypic.com/nna6p5.jpg

Zizou
2012-02-28, 10:14
Kul att du har startat journal! Fortsätt kämpa så ska du se att du når dina mål!

azeriath
2012-02-28, 10:47
Kämparglöden finns där dock undrar jag vad man kan göra åt denna envisa hungerkänsla som infinner sig 10 min efter att man redan ätit något?

15 min efter frukosten som bestod av knäckemackor samt 2 ägg var jag ändå hungrig.
Samma nu när jag ätit ett äpple till mellanmål.

Är det något man helt enkelt får vänja sig vid och ungefär hur lång tid talar vi om?

azeriath
2012-02-28, 14:01
Det fick bli en 30 minuters promenad i området. Hittade branta uppförsbackar med trappor för att ta sig nedåt. Är helt slut i benen men det är en skön känsla. Imorgon blir det gymmet igen <3

Zizou
2012-02-28, 14:38
Kämparglöden finns där dock undrar jag vad man kan göra åt denna envisa hungerkänsla som infinner sig 10 min efter att man redan ätit något?

15 min efter frukosten som bestod av knäckemackor samt 2 ägg var jag ändå hungrig.
Samma nu när jag ätit ett äpple till mellanmål.

Är det något man helt enkelt får vänja sig vid och ungefär hur lång tid talar vi om?

Det man kan göra är ju att välja mat som ger mer volym per kalori. T.ex havregrynsgröt ger ju ganska bra volym och mättnadskänsla om du ser till antalet kalorier. 370 kcal / 100g havregryn, och om du gör gröt på 50g gryn istället för mackorna, så lär du nog hålla dig mätt riktigt bra.

Även t.ex potatis, sparris, broccoli, mager fisk, kyckling, magert kött, kvarg osv är exempel på mat som har lite kalorier sett till 100g och mättar riktigt bra.

Ett exempel är ju 100g spagetthi jämfört med 500g potatits. Samma kalorier, men betydligt mer volym i potatisen som kommer ge en bättre bukfylla = mätt längre.

Sen gäller det ju även att ha lite disciplin, det kommer att gå över efter ett tag :)

azeriath
2012-02-28, 15:01
Har försökt förr som sagt men har nog aldrig varit så bestämd som jag är den här gången faktiskt. Är så jävla besluten på att klara det den här gången. Kan andra så kan fan jag också! :)

Ska testa yoghurt och musli imorgon tänkte jag, se om det mättar mer då jag fortfarande har lite svårt för gröten. Men jag tror det bottnar i att jag tidigare ätit 4 mjuka mackor (vitt bröd) med ca 3 ostskivor på varje macka... Blir förbannad på mig själv när jag skriver det faktiskt :P

azeriath
2012-02-28, 18:36
Dagens mat:


Frukost:
2 st ägg
3 knäckemackor med en skiva ost och gurka
1 stort glas vatten

Mellanmål:
1 äpple

Lunch:
Pasta med chorizosås
4% matlagningsgrädde
Lök
Chorizo
Heinz Chilisås

Mellanmål:
1 päron

Middag:
Pasta med chorizosås
4% matlagningsgrädde
Lök
Chorizo
Heinz Chilisås
2 matskedar keso
Skivad gurka
2 små skivor vitt bröd med keso

När man skriver ner det känns det som så jävla mycket...
Brödet till middag var onödigt inser jag nu men i övrigt känns det okej.

azeriath
2012-02-29, 14:09
Frukost:
3 dl naturell yoghurt
½ dl müsli
1 knäckemacka med ost och gurka

Mellanmål:
1 banan

Lunch:
Återigen chorizomaten då det är rester. Nu är det slut dock.

Mellanmål:
Kommer att bli 1 äpple

Middag:
Vet ej ännu, någonting med köttfärs.

Dagens träning:
Fick träna på lunchen idag så det blev ett kort pass.

10 min roddmaskin

3*12 magcurls - 20, 40, 60 kg

3*12 Benpress? Kallas den så tro? 40 kg

3*12 Bencurls - 40 kg

3*12 Rygglyft

5 min cykel

Hann tyvärr inte mer än så även om jag hade velat...

azeriath
2012-02-29, 16:02
Undrar också om det finns någon som skulle kunna ge mig någon form av schema jag kan följa på gymmet. Var bör jag fokusera på såhär i början? Ren kondition eller även styrka?

Har halvtaskiga knän samt en rygg som blivit förslappad dom senaste månaderna ska väl tilläggas.

Tacksam för svar! :)

Silveta
2012-02-29, 16:14
Undrar också om det finns någon som skulle kunna ge mig någon form av schema jag kan följa på gymmet. Var bör jag fokusera på såhär i början? Ren kondition eller även styrka?

Har halvtaskiga knän samt en rygg som blivit förslappad dom senaste månaderna ska väl tilläggas.

Tacksam för svar! :)

Först och främst gott att du kommit igång. Sen gällande schema så kommer jag låta som en skiva med hack i. StrongLifts 5x5 låter som ett ypperligt schema för dig. Det finns en klistrad tråd i träningsdelen av forumet

Sent by dat dere mikrovågen

azeriath
2012-02-29, 16:16
Ska genast kolla in det. Läst jättemkt om SL5x5 men har inte en aning om vad det är :) Tack för tipset :)

Lychgate
2012-02-29, 16:20
Undrar också om det finns någon som skulle kunna ge mig någon form av schema jag kan följa på gymmet. Var bör jag fokusera på såhär i början? Ren kondition eller även styrka?

Har halvtaskiga knän samt en rygg som blivit förslappad dom senaste månaderna ska väl tilläggas.

Tacksam för svar! :)

Jag hade skippat nästan all form av konditionsträning utöver promenader nu i början tills kroppsvikten minskar. Speciellt då du har dåliga knän. Tänk på att du bär runt motsvarigheten till minst två 25 kilos plattor konstant när du rör på dig.

Förövrigt rekommenderar jag starkt kvarg med fun light istället för youghurt och liknande. :)

azeriath
2012-02-29, 16:28
Hur värmer man upp på gymmet då eller kör ni bara 10 min på nån cykel, cross eller rodd?

Kvarg vet jag icke vad det är men hört mycket om det så ska kolla det.

Ang SL5x5, som jag förstod det var det 3 övningar det rörde sig om. Men när man är klar med dom vilket man lär bli rätt snabbt i början är man klar då eller kör man en vända till? Eller är det en smaksak?
Sen vet jag bara vad hälften av alla övningar egentligen är men ska googla mig fram på alla ord :)

Silveta
2012-02-29, 16:32
Hur värmer man upp på gymmet då eller kör ni bara 10 min på nån cykel, cross eller rodd?

Kvarg vet jag icke vad det är men hört mycket om det så ska kolla det.

Ang SL5x5, som jag förstod det var det 3 övningar det rörde sig om. Men när man är klar med dom vilket man lär bli rätt snabbt i början är man klar då eller kör man en vända till? Eller är det en smaksak?
Sen vet jag bara vad hälften av alla övningar egentligen är men ska googla mig fram på alla ord :)

Uppvärmning kommer du säkert få 555334 olika svar på. Min uppvärmning består av extremt lätta vikter i huvudövningen för dagen. Kör jag bänk tex såvärmer jag upp med armhävningar och 2x10 med bara stången generellt sett. Du har helt rätt i att 5x5 går snabbt i början, efter några veckor kommer det dock ta längre tid pga längre setvila. Det blir tungt snabbt :confused:

Sent by dat dere mikrovågen

Lychgate
2012-02-29, 16:34
Hur värmer man upp på gymmet då eller kör ni bara 10 min på nån cykel, cross eller rodd?

Kvarg vet jag icke vad det är men hört mycket om det så ska kolla det.


Värmer upp genom 6-8 reps med en lätt vikt innan dom riktiga "setten" vid dom första övningarna. Plus en liten rotatorcuff/axelled's uppvärmning innan passen med armar. Benträning brukar det bli två lätta sett för uppvärmning. Att gå på löpband eller liknande ger en mer central uppvärmning av lungorna/hjärtat etc. Styrketräning bör inneha en lokal uppvärmning av musklerna som ska tränas.

Kvarg kallas även för kesella av Arla, välj lågfettsvarianten då den mättar bra med lågt energiinnehåll och mycket protein. Finns även billigt på lidl, 500g för 12.95 ungefär.

azeriath
2012-02-29, 16:38
Härligt!
Men kommer 5x5 ge mig den viktnedgång jag strävar efter också?
Alltid hört att man ska köra ca 15 min kondition 30 min gym 15 kondition för att få maximal fettförbränning.
Antar att du Lychgate körde med det och jag menar, du lyckades ju jävligt bra. Din vikt runt 97 där är mitt mål just nu så :)

perfection
2012-02-29, 16:46
Nu är jag här av en anledning egentligen.
Att gå ner i vikt i samband med att vår blivande dotter växer upp för jag vägrar bli en pappa som inte orkar leka med sitt barn. Det finns inte för mig så nu jävlar är det allvar.

Grymt tänk o grym motivationsboost kommer du ha där!
Man kan itne annat än att älska det tänket :)



Hur värmer man upp på gymmet då eller kör ni bara 10 min på nån cykel, cross eller rodd?

Som någon nämnt tidigare så finns det miljontals olika sätt, mitt tips är helt enkelt: Hitta ditt egna sätt :)

Själv brukar jag väll köra i stil med;

Överkropp --> Rodd alt. gå lite på crosstrainern
Ben --> Lite löp på bandet / gå i raskt tempo för att få upp pulsen och få igång benen :)

Återigen vill jag dock betona, finns hur många sätt som helst, testa dig fram min vän !

Denna journal kommer följas aktivt! LYCKA TILL! *flex*

azeriath
2012-02-29, 16:49
Jo, jag får nog göra det helt enkelt.
Kanske en rask promenad runt kvarteret på 30 min innan själva träningen börjar. Möjligheterna är oändliga :)

Huvudsaken för mig är att jag börjar tappa mina kilon helt enkelt och med det motivationsboost jag har samt alla fantastiska människor som finns här på Kolo så kommer jag fan att lyckas den här gången. Lika övertygad om detta som jag var när jag slutade röka för 2 år sedan.

It will be done :)

perfection
2012-02-29, 16:55
Hur gör ni angående kost hemma? Det kanske kan bli ett gemensamt mål att nå vikt XX för både dig och din fru? :)

Dvs. äta nyttigt hela familjen? :D

azeriath
2012-02-29, 16:58
Jodå, då hon lagt på sig 20 kg sedan graviditetens start så vill ju även hon ner till sin målvikt. Hon har alltid varit en naturmänniska men pga svår foglossning har hon varit liggandes större delen av graviditeten och vill självklart komma i form igen.

Det bästa av allt? Hon vägen 80 kg förut och gick ner till 55 på ett halvår genom att slopa onyttigheter och promenera så jag har fördel även där att hon verkligen vill hjälpa mig dit och inte sitta och äta godis framför mig t-ex utan hon hjälper mig med matval osv :)

perfection
2012-02-29, 17:00
Jodå, då hon lagt på sig 20 kg sedan graviditetens start så vill ju även hon ner till sin målvikt. Hon har alltid varit en naturmänniska men pga svår foglossning har hon varit liggandes större delen av graviditeten och vill självklart komma i form igen.

Det bästa av allt? Hon vägen 80 kg förut och gick ner till 55 på ett halvår genom att slopa onyttigheter och promenera så jag har fördel även där att hon verkligen vill hjälpa mig dit och inte sitta och äta godis framför mig t-ex utan hon hjälper mig med matval osv :)

ouch :(

Är ju bara o införa en no-candy policy ;) Chill med en fru som stöttar en i ens träning i vilket fall!

azeriath
2012-02-29, 17:02
Jo, vi äter inte så mycket godis generellt, blir det nånting så blir det glass men då med frusna bär på ;)
Men jag har sagt åt mig själv att jag nu börjar träna och minska portionerna men förbjuder ingenting i matväg utan låter det komma naturligt sen. Ju mer man går ner desto mindre skit vill man stoppa i sig.

Jo det känns bra att ha henne vid min sida genom denna resa :)

azeriath
2012-03-01, 08:13
Idag fick det bli 2 dl havregrynsgröt till frukost med 2 stora glas vatten till.

Lychgate
2012-03-01, 08:18
Jo, vi äter inte så mycket godis generellt, blir det nånting så blir det glass men då med frusna bär på ;)
Men jag har sagt åt mig själv att jag nu börjar träna och minska portionerna men förbjuder ingenting i matväg utan låter det komma naturligt sen. Ju mer man går ner desto mindre skit vill man stoppa i sig.

Jo det känns bra att ha henne vid min sida genom denna resa :)

Bra utgångspunkt! Många gör felet att bli överdrivet nitiska när det gäller viktnedgång.

Förövrigt starkt att du slutat röka, det är mitt nästa projekt personligen. ;)

azeriath
2012-03-01, 08:39
Tror det är felet jag gjort tidigare. Blivit manisk från dag ett att itne äta det och det och det osv.
Den här gången börjar jag med att säga om jag äter onyttigt ja då blir det extra promenader eller extra tid i gymmet den veckan punkt slut. Med tiden kommer jag inte ens vilja äta onyttigt då min mage redan mår bättre och det säger ju en del :)

Jo 2 år sedan nu i april :)
Härligt, ett tips? Läs boken Äntligen icke rökare
En helt fantastisk bok!

azeriath
2012-03-01, 11:17
Sådär, nu har jag sparat mitt schema i Google Docs. Nu kan jag skriva i det via mobilen, jobbet eller hemma utan svårigheter vilket innebär att jag kan skriva ner allt jag stoppar i käften. Fyller även på med min träning i det dokumentet men uppdaterar även här då det blir en extra motivation för mig.

Silveta
2012-03-01, 11:40
Sådär, nu har jag sparat mitt schema i Google Docs. Nu kan jag skriva i det via mobilen, jobbet eller hemma utan svårigheter vilket innebär att jag kan skriva ner allt jag stoppar i käften. Fyller även på med min träning i det dokumentet men uppdaterar även här då det blir en extra motivation för mig.

Google docs är en gudagåva :D
Jag använder det numer till i princip allt, googleskadad sen man skaffade android tror jag. Hela mitt liv finns i princip hos google nu ;)

har du android så kan jag tipsa om Kostanalys BETA, bästa jäkla matappen nånsin

azeriath
2012-03-01, 11:44
Har Iphone men hittade Shape up, kan kasta in allt jag äter så räknar den ut hur många kcal jag har kvar att äta, klockrent! Nu blir det t.o.m roligt att räkna kalorier :D

Silveta
2012-03-01, 11:46
Har Iphone men hittade Shape up, kan kasta in allt jag äter så räknar den ut hur många kcal jag har kvar att äta, klockrent! Nu blir det t.o.m roligt att räkna kalorier :D

frugan min kör också shapeupclub och hon är nöjd.

Håller med att det nästan blir som en tävling haha

azeriath
2012-03-01, 11:49
Den sa att jag ska äta ca 2200 kalorier för att nå mitt mål på 90 kg på 52 veckor. Nu till min fråga. Om jag äter mindre än 2200 kalorier är det nån fara? Vad är det minsta man måste äta om man samtidigt tränar osv? Man vill ju tappa men man vill ju inte att kroppen ska må dåligt.

Silveta
2012-03-01, 11:51
Den sa att jag ska äta ca 2200 kalorier för att nå mitt mål på 90 kg på 52 veckor. Nu till min fråga. Om jag äter mindre än 2200 kalorier är det nån fara? Vad är det minsta man måste äta om man samtidigt tränar osv? Man vill ju tappa men man vill ju inte att kroppen ska må dåligt.

Efter vad jag har förstått så kan du ligga på ett större kcal underskott ju mer kroppsfett du har, hade någon uträkning som gav dig en ungefärlig siffra på hur lågt du kunde ligga men minns den inte i huvudet.

azeriath
2012-03-01, 11:53
Tänker om jag nu har 1600 kvar, inte så att middagen kommer vara på 1000 kalorier direkt :P Så idag kanske jag kommer ha ett underskott på ca 600 eller så.

Silveta
2012-03-01, 12:00
Enligt något jag läste så kan varje kilo fett släppa ifrån sig 70kcal om dagen.

Du väger 143kg, säg 35% fett vilket ger dig ungefär 3500 kcal om dagen i energi från fett.

azeriath
2012-03-01, 12:03
Då kör jag på med appen och äter som jag har gjort så får vi se vart jag hamnar. Mån går ju säkert lite + - 0 iom att man vissa dagar äter annan middag osv.

Zizou
2012-03-01, 12:10
Den sa att jag ska äta ca 2200 kalorier för att nå mitt mål på 90 kg på 52 veckor. Nu till min fråga. Om jag äter mindre än 2200 kalorier är det nån fara? Vad är det minsta man måste äta om man samtidigt tränar osv? Man vill ju tappa men man vill ju inte att kroppen ska må dåligt.

Du kan säkerligen ligga på under 2200, se bara till så att du får i dig nog med protein, samt en bra mängd fett och kolhydrater och vitaminer/mineraler.
Många som deffar här inne brukar ligga på 1500-2000 kalorier (då tänker jag på killar).

Det enda som kan hända om man ligger för lågt är väl att man kan må sämre i huvudet, mentalt och kanske tappa motivation. Samt att om du ligger extremt lågt så är det ju större chans att tappa mer muskelmassa. Sen är det ju även olika från person till person, en del upplever kanske sämre koncentrationsförmåga ju lägre dom ligger osv.

Men du märker snabbt om det är något som är helt galet skulle jag tro.

azeriath
2012-03-01, 12:17
Jo precis, jag kör på så får man se efter några veckor. Tappar jag som jag vill så är det ju bara köra på :)

azeriath
2012-03-01, 19:19
Frukost:

2 dl havregryn
1 matsked lingonsylt
8 dl vatten

Mellanmål:
1 äpple

Lunch: Spaghetti med köttfärssås och sallad

Mellanmål:
1 päron

Middag:
Spaghetti med tonfisk och böngroddar samt lite keso vid sidan av.

Träning:
Ingen, jobbet slängde in ett möte över min lunch så lunchpromenaden blev inte av.
Gymmet imorgon bitti dock så hoppas kunna köra lite hårdare samt testa lite 5x5... Men vet att jag vill träna mer än så, så kanske blir lite annat också som rodd och liknande.

azeriath
2012-03-01, 22:35
Nojjig som fan nu...
Tänkte börja med SL5x5 imorgon men är sjukt skraj för att lyfta fel och kanske paja nått...
Spelar ingen roll hur många videos jag kollar in kommer endå va lite skakis när jag väl är där...

Några tips kring det?

Lychgate
2012-03-02, 06:56
Nojjig som fan nu...
Tänkte börja med SL5x5 imorgon men är sjukt skraj för att lyfta fel och kanske paja nått...
Spelar ingen roll hur många videos jag kollar in kommer endå va lite skakis när jag väl är där...

Några tips kring det?

"Lätta" vikter med fullt fokus på utförande och hur det känns i musklerna som ska aktiveras. Försök inte dra 100kg bänk eller liknande. ;)

azeriath
2012-03-02, 07:44
Dagens träning:

Knäböj
5x5 med stång

Bänkpress
5x5 med stång (detta var dock väldigt enkelt så nästa gång blir det lätta vikter)

Roddmaskin
10 min då jag var extremt osäker på stångrodd? Kallas det så? Vill inte riskera något utan får fråga någon på gymmet (vilka som nu är där kl 5 på morgonen)

Axellyft
Med 5 kg hantel i vardera hand för att mjuka upp axlarna

Axelpress
3x12 40kg

Sit ups i maskin
5x5
60kg
80kg
90kg
100kg
110kg

Bicepscurl
5x5 20kg

Anledningen att jag fyllde på med annat var mest för att SL5x5 övningarna var klara på ca 15-20 minuter men jag ville pressa mig själv mer. Nu är jag sådär härligt utmattad i benen så jag knappt kan gå och det känns så satans skönt!

Och nejdå Lych, inga 100kg bänkpress här på ett tag :P

Silveta
2012-03-02, 08:01
Dagens träning:

Knäböj
5x5 med stång

Bänkpress
5x5 med stång (detta var dock väldigt enkelt så nästa gång blir det lätta vikter)

Roddmaskin
10 min då jag var extremt osäker på stångrodd? Kallas det så? Vill inte riskera något utan får fråga någon på gymmet (vilka som nu är där kl 5 på morgonen)

Axellyft
Med 5 kg hantel i vardera hand för att mjuka upp axlarna

Axelpress
3x12 40kg

Sit ups i maskin
5x5
60kg
80kg
90kg
100kg
110kg

Bicepscurl
5x5 20kg

Anledningen att jag fyllde på med annat var mest för att SL5x5 övningarna var klara på ca 15-20 minuter men jag ville pressa mig själv mer. Nu är jag sådär härligt utmattad i benen så jag knappt kan gå och det känns så satans skönt!

Och nejdå Lych, inga 100kg bänkpress här på ett tag :P

Ser bra ut, tänk på att nu i början så ska du enligt schema höja 2.5kg i bänk/militär/rodd samt 5kg i böj och mark varje pass om jag inte missminner mig ;)
Det blir snabbt tungt så börja inte lägga på för mycket själv, då stagnerar man snabbare vilket du vill undvika.

azeriath
2012-03-02, 08:04
Okej en riktig nybörjar fråga men menar man 2.5 kg på varje sida då eller 2.5 totalt?
Saken hör också till att just rodd, militär och mark är jag skitosäker på :/ Så pass att jag inte riktigt vågar testa dom men kanske inte är så mkt som kan gå fel med bara stången?

Och nejdå tänkte inte lägga till så mkt när jag väl börjar slänga på vikter :)

Silveta
2012-03-02, 08:21
Okej en riktig nybörjar fråga men menar man 2.5 kg på varje sida då eller 2.5 totalt?
Saken hör också till att just rodd, militär och mark är jag skitosäker på :/ Så pass att jag inte riktigt vågar testa dom men kanske inte är så mkt som kan gå fel med bara stången?

Och nejdå tänkte inte lägga till så mkt när jag väl börjar slänga på vikter :)

2.5 totalt på bänk/rodd/militär
5kg totalt på mark och böj

Mark kan du troligen börja på 40kg direkt, det är vad som rekommenderas enligt programmet.

I rodd har du några få saker att tänka på: Lätt böjda knän, spänn bålen så att du inte får bananrygg, dra mot naveln.

Militär: Spänn rumpa och bål under hela övningen så du håller dig stadig, pressa rakt upp, inte utåt först.

Mark: Stången över mitten av fötterna, böj ryggen så du når stången med händerna, håll dem lite utanför benen så du har fri rörelse uppåt, böj knäna lätt så att smalbenen möter stången, brösta upp dig och titta rakt fram, dra sen rakt upp, stången ska inte svinga ut utan dras längs med benen, har du blåmärken på smalbenen så gör du i princip rätt. Att spänna bålen här är också högsta prio, du vill inte ha bananrygg.

azeriath
2012-03-02, 08:23
Mycket att tänka på men får skriva ner det där och ge det några försök om det inte finns någon på gymmet som håller på med samma saker :)

azeriath
2012-03-02, 14:20
Nu måste jag fråga här.
Skaffade ju en app vid namn Shape up för att hålla koll på kalorierna men den hävdar att efter min träning idag och min promenad så har jag bara förbrukat 15 kalorier...
Då åt jag ändå 3 dl yoghurt med müsli och en knäckemacka med ost till frukost. 2 knäckemackor med ost till mellanmål och spaghetti med tonfisk och böngroddar till lunch.

Är det jag som tänker fel helt enkelt eller ska jag fortfarande trycka i mig 2000kcal till efter allt det där?

Den räknade att 2200 kcal gör att jag når 90 kg på 52 veckor (give or take)

Men man får ta den med en nypa salt då vikter tung är ca 350 kcal och vikter lätt 150 eller så. :P

Silveta
2012-03-02, 15:19
Nu måste jag fråga här.
Skaffade ju en app vid namn Shape up för att hålla koll på kalorierna men den hävdar att efter min träning idag och min promenad så har jag bara förbrukat 15 kalorier...
Då åt jag ändå 3 dl yoghurt med müsli och en knäckemacka med ost till frukost. 2 knäckemackor med ost till mellanmål och spaghetti med tonfisk och böngroddar till lunch.

Är det jag som tänker fel helt enkelt eller ska jag fortfarande trycka i mig 2000kcal till efter allt det där?

Den räknade att 2200 kcal gör att jag når 90 kg på 52 veckor (give or take)

Men man får ta den med en nypa salt då vikter tung är ca 350 kcal och vikter lätt 150 eller så. :P

det låter väldigt märkligt O.o

azeriath
2012-03-02, 15:24
Tror jag håller mig till att minska kolhydraterna på tallriken, öka proteinet och bara minska magsäcken samt träna. Det komme rju göra skillnad så enkelt är det :)

azeriath
2012-03-03, 19:44
Argh!

Jag är så jävla slut i benen efter mitt första pass med knäböj...
Tog en timmes promenad idag för att försöka bli kvitt det men nu kan jag knappt sätta mig ner på muggen utan att det gör ont!

Det är förvisso en underbart skön smärta då jag vet att jag har tränat :)

Helgen såhär långt då?
Syndade igår... Rejält...
Det är svårt med en gravid sambo som vill ha både godis och pizza...
Försökte nyttiga till pizzan genom att int eha ost samt bara grönsaker på men den är väl inte så bra iaf säkert...
Ca 10 godisbitar blev det också...

Ny promenad imorgon sen hoppas jag verkligen på att träningsvärken lagt sig tills på måndag annars har jag ingen aning om hur knäböjen ska gå! :O

azeriath
2012-03-05, 08:48
Blev ingen träning idag då sambon ligger med kraftiga sammandragningar så eventuellt blir det en liten dotter idag eller imorgon :)

Stråhle
2012-03-10, 12:51
Lägger till den här i premienationer, hur har det gått från senaste inlägget? :)

Zizou
2012-03-10, 13:14
Blev ingen träning idag då sambon ligger med kraftiga sammandragningar så eventuellt blir det en liten dotter idag eller imorgon :)

Ojdå! Hoppas du uppdaterar oss med detta senare! :)

azeriath
2012-03-11, 00:22
Dottern är här :) Kom i måndags så träningen har lagts på is medans vi sätter oss in i rutinerna det medför. Förhoppningsvis kan jag börja träna lite smått under nästa vecka igen :)
Nu blir det mer promenader under dagarna dock långsamma då sambon fortfarande itne kan gå så snabbt som förr men det är bara att kämpa på :) När jag börjar jobba om en vecka kommer jag komma in i rutinerna igen för motivationen finns där och om ännu högre nu än förr!

Zizou
2012-03-13, 18:09
Dottern är här :) Kom i måndags så träningen har lagts på is medans vi sätter oss in i rutinerna det medför. Förhoppningsvis kan jag börja träna lite smått under nästa vecka igen :)
Nu blir det mer promenader under dagarna dock långsamma då sambon fortfarande itne kan gå så snabbt som förr men det är bara att kämpa på :) När jag börjar jobba om en vecka kommer jag komma in i rutinerna igen för motivationen finns där och om ännu högre nu än förr!

Stort grattis!
Kul att höra att motivationen är högre, ska bli kul att följa journalen! :)

azeriath
2012-03-21, 09:34
Just nu är motivationen på botten... Jag promenerar dagligen igen men att träna på morgonen är så svårt med en nyfödd hemma, och kvällar vill jag ju inte för jag vill ju hem till henne. Funderar på lunchen men då får det bli något crosstrainer pass bara om jag ska honna men det är väl bättre än inget så här i början :)

SL 5x5 kommer jag nog vänta med ett tag då jag inte ens kunde gå på 2 dagar efter första passet knäböj :P Och jag måste kunna lyfta på arslet med bara benen när jag håller i dottern :D

azeriath
2012-03-27, 11:35
Usch det går sådär nu...
Sen dottern kom har jag itne ens tänkt på vad man stoppat i sig...
Visst promenaderna tas fortfarande men jag har ingen lust att ens sätta foten på gymmet längre... FAN, motivationen var ju så satans hög förut, vart tog den vägen?

Har kollat bilder och läst folks utvecklingar men inget...

Vad gör ni när motivationen sinar? Hur kommer ni tillbaka?
Jag ska packa väskan imorgon och dra en vända kondition på gymmet iaf. Lite rodd och cross får det nog bli. För jag måste dit igen...

För helvete börjar jag nu och håller det kommer jag ju ha nått min målvikt innan lillfisen ens blivit 2 år gammal. Och det är ju det jag vill...

Vill ju kunna leka med henne sen utan att behöva yttra orden "Pappa är för trött han orkar inte"

azeriath
2012-03-28, 13:05
Motivationen kom tillbaka bara sådär igår.

30 min promenad igår (rask takt med sväng på armarna)

30 min promenad idag (rask takt med sväng på armarna)

Håller mig fortfarande till "vanlig" mat frukost, lunch samt middag tills jag har fått rutin på träningen för med träningen kommer även känslan att vilja ändra matvanor.

Ångrar att jag inte fick med mig mina träningskläder till jobbet idag så från och med nu kommer jag alltid att ha en väska med träningskläder redo.

Zizou
2012-03-28, 15:21
Låter bra, kul att du fick tillbaka motivationen och jag hoppas att den stannar ett tag nu! :) Och när du börjar se tydliga resultat så tror jag att motivationen kommer att stiga ännu mer!

azeriath
2012-03-28, 15:28
Jo det är jag säker på jag med.
Jag tror att motivationen började försvinna i samband med att vi fick dottern.

Det blev ju en stor omställning där matlagning inte riktigt var prio ett för oss men nu börjar vi få in lite rutiner, jag är tillbaka på jobbet osv så nu ska det gå vägen ska ni se :)

Är fortfarande osäker på om jag ska fortsätta försöka mig på hela SL5x5 biten eller om jag bara kan köra basövningar och lite rodd/crosstrainer för att få upp flåset lite grann?

azeriath
2012-03-29, 07:05
Dagens pass:

Knäböj utan stång
5x5


Bänkpress med stång
1x5
1x5
1x5
1x5
1x30 (Ville testa mig själv)

Skivstångsrodd med stång
5x5
(Jag prövade och det kom naturligt hur jag skulle genomföra den övningen!)

Bicepscurl med 10kg hantel
2x12 (tog slut efter detta)

Sittande rodd
3x12 - 40 kg

Det var dagens pass det.

Lämnar er med en bild jag tog innan jag började idag. Har nog aldrig sett så beslutsam ut som här

http://i41.tinypic.com/1zlyolu.jpg

azeriath
2012-03-29, 10:37
Men helvete va trött jag är nu och förstår inte varför...
Blundar jag somnar jag på mindre än en minut som det är nu. Har jag inte ätit rätt efter träningen (tog ett äpple var allt som fanns i närheten)

Har även druckit vatten efteråt men är så jävla trött... Sovit okej har jag också gjort...

Några tips?

azeriath
2012-03-29, 12:54
Efter att ha snackat med en polare så får det bli till att köpa lite proteinpulver så jag får i mig det direkt efter träningen samt som mellanmål under dagarnas gång.

Någon som kan rekommendera något?

Zizou
2012-03-29, 17:01
Efter att ha snackat med en polare så får det bli till att köpa lite proteinpulver så jag får i mig det direkt efter träningen samt som mellanmål under dagarnas gång.

Någon som kan rekommendera något?

Whey FX är billigast och riktigt gott tycker jag :)
Blueberry smoothie, Banan/Choklad och Hallon är mina favoriter av dom jag smakat.

azeriath
2012-03-29, 17:24
Tackar tackar, ska kolla upp dom :)

Springer
2012-03-30, 14:53
Du, det är rätt jobbigt att bli förälder. På alla sätt och vis. Ett tips till dig är att ta låååånga promenader med barnvagnen (om ben och knän håller). Följande fördelar:
1) Du får motion
2) Du kan beundra din dotter utan att det ser fånigt ut. ;)
3) Din fru/sambo/flickvän får en lugn stund för sig själv
4) Dottern får frisk luft

Om du har otur kan du bli tvingad till promenader mitt i natten pga kolikskrik... ;)

azeriath
2012-03-30, 20:52
Yes det gör jag redan :D Bortett från att sambon gärna följer med ut hon med men imorgon bitti ska hon få sova ;)

azeriath
2012-04-01, 19:49
Ville bara dela med mig och säga att det är -2,7 kg på en vecka vilket känns förjävla skönt! Brallorna har redan börjat hänga på mig :D

Fan va det här kommer gå vägen!

Zizou
2012-04-01, 20:25
Ville bara dela med mig och säga att det är -2,7 kg på en vecka vilket känns förjävla skönt! Brallorna har redan börjat hänga på mig :D

Fan va det här kommer gå vägen!

Härligt! :) Grymt bra resultat, då måste ju även motivationen få sig en härlig boost!

azeriath
2012-04-01, 21:10
Det kan du ge dig fan på att den har fått!
Imorgon är det knäböj, marklyft och militärpress.

Aldrig gjort marklyft eller militärpress så är lite orolig över att jag kanske gör fel men i min värld så är det väl bara se till att böja på knäna samt ut med rumpan och spänna magen så ska det väl gå vägen?

Zizou
2012-04-01, 21:24
Det kan du ge dig fan på att den har fått!
Imorgon är det knäböj, marklyft och militärpress.

Aldrig gjort marklyft eller militärpress så är lite orolig över att jag kanske gör fel men i min värld så är det väl bara se till att böja på knäna samt ut med rumpan och spänna magen så ska det väl gå vägen?

Kan också tänka på att försöka ha en lätt svankad/neutral ländrygg och inte böja den under lyftet, samt att stången ska dras längs benen på vägen upp. Sen brukar man säga att man ska försöka "trycka fötterna genom golvet" när man ska upp :)

Om du har möjlighet så kan du ju alltid filma och lägga upp, för att få råd av kunniga alt. be någon på gymmet att hjälpa :)

azeriath
2012-04-01, 21:28
Filma var en bra idé, kan se om jag kan placera kameran på nån bra plats för dom som är där är mest pensionärer som bara tränar på sin förbannade crosstrainer :P

azeriath
2012-04-02, 07:18
Dagens träning:

Knäböj med stång
5x5

Militärpress med stång
5x5

Marklyft med stång
1x5

Var orolig över marklyftet men när jag väl stod där så var det ju inga som helst problem att köra det.

azeriath
2012-04-02, 08:41
Försöker äta keso ur förpackningen men det var inte så gott som jag ville minnas.
Några tips på hur man kan få det lite godare?

Zizou
2012-04-02, 15:49
Försöker äta keso ur förpackningen men det var inte så gott som jag ville minnas.
Några tips på hur man kan få det lite godare?

Kakao + sötningsmedel är riktigt gott tycker jag.
Sedan kan man ju blanda i olika Fun light-smaker, så slipper man öka kalorierna också :)

azeriath
2012-04-02, 15:54
Har hört om fun light och kesella men det funkar till keso också alltså? Tror det är konsistensen som är det värsta iaf på morgonen. Nu på eftermiddagen fick jag i mig 125g iaf men det är så mkt lättare till maten.

Måste försöka skaffa proteinpulver och köra med som mellanmål istället och ha keson till maten :)

Hade ett möte med en PT idag också... Blev mer irriterad än något annat faktiskt. Förespråkade att jag skulle köra crosstrainer 45 min på gymmet och att jag absolut inte skulle köra SL5x5 då det kan vara skadligt för mig??
Utöver det kostar ju en PT förjävla mkt.

Nej jag känner att jag har motivationen nu och jag tycler ju att det är skitkul att köra SL5x5 så det lär jag fortsätta med samt mina promenader dom dagar jag inte är på gymmet såklart :)

azeriath
2012-04-02, 21:24
Hmm en fråga kring detta med protein...
2g per kg man väger sägs det. Jag ska alltså få i mig 280g protein per dag.
Säg nu att jag inte kör proteinshake pga kostnaden hur i hela friden kommer jag upp till detta? Ha med sig ägg som mellanmål till jobbet?

azeriath
2012-04-03, 10:22
Har även en vansinnig träningsvärk på ovansidan av låren idag och lär blir värre imorgon och imorgon är det knäböj igen :P

Fattar inte riktigt hur det ska gå till men antar att man bara inte får vara rädd för lite träningsvärk utan bara ta i precis som vanligt? Eller bör jag vara mer försiktig?

Lychgate
2012-04-03, 18:34
Hade ett möte med en PT idag också... Blev mer irriterad än något annat faktiskt. Förespråkade att jag skulle köra crosstrainer 45 min på gymmet och att jag absolut inte skulle köra SL5x5 då det kan vara skadligt för mig??
Utöver det kostar ju en PT förjävla mkt.

Nej jag känner att jag har motivationen nu och jag tycler ju att det är skitkul att köra SL5x5 så det lär jag fortsätta med samt mina promenader dom dagar jag inte är på gymmet såklart :) Behöver du ens en PT så hitta en som delar det du själv tror om träning. SL är knappast farligt om det utförs på rätt sätt. Låter mest som en vanlig "instruktör" som behandlar dom flesta som sommarformsjagare.

Hmm en fråga kring detta med protein...
2g per kg man väger sägs det. Jag ska alltså få i mig 280g protein per dag.
Säg nu att jag inte kör proteinshake pga kostnaden hur i hela friden kommer jag upp till detta? Ha med sig ägg som mellanmål till jobbet? 200g räcker långt och väl. Testa att räkna utifrån din målvikt istället för din nuvarande vikt, siffrorna blir skeva om man bär runt på mycket extra.

Har även en vansinnig träningsvärk på ovansidan av låren idag och lär blir värre imorgon och imorgon är det knäböj igen :P

Fattar inte riktigt hur det ska gå till men antar att man bara inte får vara rädd för lite träningsvärk utan bara ta i precis som vanligt? Eller bör jag vara mer försiktig?
Ifall du inte orkar pressa hårt på grund av träningsvärk kör ett lättare pass för att få blodgenomströmning till musklen som gör ont. Är det vanlig träningsvärk beror det på kvarliggande mjölksyra(lactat) i musklen. Smärtan försvinner ju mer resistent du blir.

azeriath
2012-04-03, 18:56
Tack för alla svar Lych! Kul att höra från dig igen :) Hoppas allt rullar på :) Ok ska räkna p ca 200 protein ist. Och ja tränaren var mer av rn instruktör. Urk...

Yes, får kanske köra knäböj utan stången imorgon eller testa att bara bli lite varm i benen :) Allt rullar på iaf och det känns bara bättre och bättre :)

Åt dock middag på tacobar idag :P Men skippa iaf påskägget på jobbet ;)

Zizou
2012-04-03, 19:27
Taco är inte helt fel :) Beroende på vad man tar till och hur mycket osv :)

Träningsverken kommer du nog att bli av med snart, och efter ett tag så vänjer man sig och slipper den.

Sen +1 på massa av Lych :D

Keep it going!

azeriath
2012-04-03, 21:05
Var nån form av kyckling burrito eller nått med ost och kyckling i tortillabröd så var nog itne så nyttigt. Kvällsmålet fick bli 5 skinkskivor med philadelphia ost för att minimera kolhydraterna :)

Gym imorgonbitti igen. Ska försöka få in lite kondition i form av roddmaskingen tänkte jag och hoppas låren pallar knäböj för det är ju så satans jävla skönt! :D

azeriath
2012-04-04, 07:32
Dagens träning:

Knäböj utan stång
5x5

Gick inte med stång, var knappt att jag kom ner utan stång men jag gav mig fan på att jag skulle lyckas och körde lite mer bredbent.

Stående rodd
5x5 Vikt 20kg (ska man räkna med eller utan stången? Förmodar utan)
Denna gick bra, var lite osäker ett tag men sedan frågade jag en snubbe som visade så var det lugnt.

Bänkpress
5x5 35kg

Bänken var upptagen under hela tiden jag var där och det var väl 3 st som varvade mellan seten med olika vikter osv. Hade ingen lust att vänta så fick köra på maskin istället (suck)

Overall: Ett skönt pass idag, känner mig inte lika trött som jag brukar efter träningen känner mig mer slutkörd bara vilket är en skön känsla.

azeriath
2012-04-04, 12:58
Powerwalk
30 min i snabbt tempo för att bränna lunchen lite, självklart till tonerna av Metallicas Black album ;)

azeriath
2012-04-04, 13:43
Hade ju tappat 2.7kg men nu verkar jag ha gått upp dom igen....
Men jag känner mig ju lite smalare, byxorna åker ner osv...

Kan väl inte ha hunnit bygga muskler redan?
Tror jag får be sambon mäta midjan på mig och köra vidare på det istället för vågen.

Zizou
2012-04-04, 20:53
Hade ju tappat 2.7kg men nu verkar jag ha gått upp dom igen....
Men jag känner mig ju lite smalare, byxorna åker ner osv...

Kan väl inte ha hunnit bygga muskler redan?
Tror jag får be sambon mäta midjan på mig och köra vidare på det istället för vågen.

Vägde du dig under samma tidpunkt? T.ex på morgonen, nypissad.
Annars kan det vara en hel del vätska också. Använd inte bara vågen som hjälpmedel, utan även måttband t,ex :)

azeriath
2012-04-04, 21:29
Yes, samma tid på morgonen och nypissad...
Jo klart det kan vara vätska iofs :)
Mmm får be sambon börja mäta midjan på mig :)

azeriath
2012-04-05, 09:19
Nåväl nu har det gått en vecka sedan vågen och den stod idag på 138,6 vilket betyder en total viktnedgång på 3.1kg på en vecka. Jag kan inte annat än vara nöjd.
Jag känner mig piggare, gladare, mer energi ja fan vet allt. Kan bara tänka hur bra jag kommer må i sommar eller t.o.m till nästa sommar! Fan vad jag älskar SL5x5, äntligen är det KUL att träna igen :D

Olsson80
2012-04-05, 17:35
Ang Shapeup.
Du skriver inte in träningen i programmet va.. Och promenader etc?
Gör man det så tycker dom att man i princip skall äta obegränsat.
Tycker det funkar bra på att räkna kalorier, träningsdelen är kass däremot.

Kämpa på, kul med resultat som sagt :)

azeriath
2012-04-05, 20:30
Inte använt shapeup på ett tag men när du säger sådär kanse man ska ladda hem det igen? Va ju just det där med träningen som gjorde att man tyckte man kunde äta allt :P Nog för att man inte gjorde det iaf men ändå :)

Ja kul som fan, snart kan jag ha ett par av mina gamla jeans dvs en jeansstorlek neråt snart :D
Kämpa på själv, om nått år är vi där vi vill vara :)

azeriath
2012-04-06, 11:56
Powerwalk á 30 min med barnvagnen

Hemmaträning i form av följande övningar
http://www.body.se/artiklar/traning/20101027/hemma-bast-sa-har-tranar-du-seriost-pa-hemmaplan/?page=2

Imorgon bär det av till sambons föräldrar där föreningen har ett gym på källarplan. Då blir det Knäböj, militärpress samt marklyft (å det läskiga marklyftet)

Zizou
2012-04-06, 12:47
Härligt, du ska nog se att marklyftet kommer gå bra =) Riktigt skön övning när man har kört den ett tag!

azeriath
2012-04-06, 19:11
Bästa där är att jag är helt ensam också, skönt som fan :D

Zizou
2012-04-08, 09:05
Bästa där är att jag är helt ensam också, skönt som fan :D

Alltid skönast när man är ensam tycker jag :D
Det mest irriterande är ändå när någon person är på väg ut genom dörren och ska fara hem, så säger dom "hej då!" till en när man är mitt i ett tungt set knäböj eller bänkpress, så förväntar dom sig att man ska svara tillbaka *gah!*

azeriath
2012-04-08, 21:18
Hahaha aldrig nån som sagt så här ;)

Tränade i lördags iaf, gick inte speciellt bra alls...

Knäböj (utan stång) Sket sig med stång
5x5

Militärpress
5x5 20kg

Marklyft (bad om hjälp och vet nu äntligen hur man utför det)
1x5 40 kg

Imorgon bär det av till gymmet igen för att dels bränna kalorier på crossen och rodden och även köra SL pass. Har blivit alldeles för mycket jävla påskgodis och skit, att man inte bara kan säga nej...

Nåväl fördelen är väl att jag vet att jag gjort fel och att vågen kanske inte visar mkt neråt pga det.

Bara köra dubbelt så hårt denna vecka!

eken90
2012-04-08, 21:49
Hur ser din viktnedgång ut? Kriga vidare! ;)

azeriath
2012-04-08, 22:28
Händer inte sådär jättemkt vilket börjar irritera mig men efter att ha tappat 3.1 kg på en vecka kan jag inte begära så mkt. Det kanske helt enkelt tar nån vecka till innan det minskar mer :)

Men ska försöka slänga in mer kondition i träningen innan SL passen och se om jag tappar mer i vikt samt börja räkna kalorierna för jag tror jag får i mig för mkt fortfarande

MrLomax
2012-04-09, 05:26
Hej på er,

Thomas var namnet, 28 år gammal och 143 kg tung.
Har länge försökt att komma ner i vikt. När jag vägde 90 kg tog jag studenten...

Nu är jag här av en anledning egentligen.
Att gå ner i vikt i samband med att vår blivande dotter växer upp för jag vägrar bli en pappa som inte orkar leka med sitt barn. Det finns inte för mig så nu jävlar är det allvar.Jag var i samma/liknande situation. Vägde 132 som mest och min dotter som då var 4 år sa hela tiden att pappa var tjock. Jobbigt som fan att höra. Sen fick man sig en tankeställare: -Ska jag dö snart och inte få se min dotter växa upp? Jag ville se henne lära sig läsa/räkna, simma, börja skolan, cykla, skaffa kompisar, pojkvänner, barnbarn osv.
Tänk på det och styr upp nu!
Jag gick från 132 till 90 på ca 8 mån tror jag.

Kämparglöden finns där dock undrar jag vad man kan göra åt denna envisa hungerkänsla som infinner sig 10 min efter att man redan ätit något?

15 min efter frukosten som bestod av knäckemackor samt 2 ägg var jag ändå hungrig.
Samma nu när jag ätit ett äpple till mellanmål.

Är det något man helt enkelt får vänja sig vid och ungefär hur lång tid talar vi om?Drick mycket vatten när du äter och tugga maten väl. Ät långsamt.
Såg ett tv-program där man gjorde ett test på ett gäng soldater. Halva gänget fick typ kött och potatis som vanligt och andra halva fick samma mat men mosad till en sörja/soppa. Allt skulle ätas.
Sen efter 1 timma frågade man alla om dom var hungriga/mätta.
Gruppen som åt den vanliga maten var hungriga igen, men gruppen med sörjan var mätta. Man gjorde även ett ultraljudstest och man såg att gruppen med sörjan hade föda kvar i magsäcken, men den som åt vanlig mat hade tom magsäck.
Alltså, ät soppa, potatismos och sånt som stannar längre i magen.

Den sa att jag ska äta ca 2200 kalorier för att nå mitt mål på 90 kg på 52 veckor. Nu till min fråga. Om jag äter mindre än 2200 kalorier är det nån fara? Vad är det minsta man måste äta om man samtidigt tränar osv? Man vill ju tappa men man vill ju inte att kroppen ska må dåligt.Du kan äta 600-800 kalorier i 2-4 veckor utan att det är farligt. Köp lite vitaminpiller bara. Köp Multivitamin Kvinna (ja du läste rätt) och B12-vitamin, så är du safe.
Men fråga din läkare!
Tror jag håller mig till att minska kolhydraterna på tallriken, öka proteinet och bara minska magsäcken samt träna. Det kommer ju göra skillnad så enkelt är det :)Japp. Vräk i dig fisk och kyckling bara. Lasta på med grönsaker. Drick mycket vatten. Frossa i frukt. Bananer, apelsin och äpplen är fina saker.
Lämnar er med en bild jag tog innan jag började idag. Har nog aldrig sett så beslutsam ut som härFint! Hoppas du kör igång igen stenhårt.Efter att ha snackat med en polare så får det bli till att köpa lite proteinpulver så jag får i mig det direkt efter träningen samt som mellanmål under dagarnas gång.

Någon som kan rekommendera något?Why FX som Zizou skrev. Jag dricker den och tycker den är fantastiskt god. Iofs har jag inte testat någon annan, så jag har inget att jämföra med. Har svårt att tänka mig att någon annan kan vara godare.
Köp inte naturell, den är inte god. Mocha Cream och Vanilla är gudomliga. Choklad och Blueberry är super! Smakar precis som milkshake. Blanda med iskall minimjölk. Jag brukar blanda en stor shaker (man får en 0,7 liters från dom på köpet) och frysa in 1 timma före jag går till gymmet. Ställ din drink i skåpet och när du är klar med passet har du bästa belöningen! Himmelskt gott.
Sajten som jag köper mitt på får man inte skriva namnet på här. Länken censureras.
109 kr för 750 gram, köper du 3 st kostar dom 99/st, 10 st för 89,90/st.
Gym Varu Huset . com
Whey FX är billigast och riktigt gott tycker jag :)
Blueberry smoothie, Banan/Choklad och Hallon är mina favoriter av dom jag smakat.Vanilla och Mocha Cream var mina. Choklad var väl bra också? Banan/choklad har jag inte testat.
Filma var en bra idé, kan se om jag kan placera kameran på nån bra plats för dom som är där är mest pensionärer som bara tränar på sin förbannade crosstrainer :PCrosstrainer är bra för dig. Jag tycker att du ska köra mycket cross. Det sliter inte på kän/leder och du kan köra längre pass utan problem. På med hörlurarna (hårdrock) och KÖR! Bästa sättet att tappa vikt på, imo.

Händer inte sådär jättemkt vilket börjar irritera mig men efter att ha tappat 3.1 kg på en vecka kan jag inte begära så mkt. Det kanske helt enkelt tar nån vecka till innan det minskar mer :)

Men ska försöka slänga in mer kondition i träningen innan SL passen och se om jag tappar mer i vikt samt börja räkna kalorierna för jag tror jag får i mig för mkt fortfarandeViktigt är att få in en rutin.
T.ex att köra 1 styrkepass i veckan + 2 crosstrainer. Alla andra dagar går du 1-2 timmar med barnvagnen.

Efter 1-2 månader ökar du till 2+2 + barnvagnspromenader alla 7 dagar.
Sen 2+3... sen 3+3 om 6 månader...om 1 år kör du 3+4 eller 4+3.

Ja, SL5*5 är väl ballt. Men jag tycker att du som är kraftigt överviktig ska fokusera på mer cardio. Hjärtat ska jobba mera. Högre puls! Du har burit omkring på ganska många extra kilon och där under har du ganska mycket muskler ändå. Musklerna kommer inte att synas på bra länge ändå, viktminskning gör större skillnad och ger dig större ego-boost. Så var det för mig iaf.

azeriath
2012-04-09, 07:55
Tack för alla svar! Jo har insett att jag måste köra mer kondition för att minska min vikt. Crossen är väl då det bästa även om jag fullständigt HATAR allt som har med cykel, cross och gångband att göra (antagligen för att jag är slut efter 5 min) och då känner att jag inte kan prestera speciellt bra.

Tanken var att jag skulle ha dragit till gymmet nu på morgonen men dottern är klarvaken och sambon tyckte jag då skulle vara hemma när hon är vaken. Så det får bli en powerwalk på en timme snart och sen kanske gymmet senare i eftermiddag.

SL är bara så mycket roligare. Jag blir skitsvettig när jag kör det trots att det bara tar nån halvtimme. Mycket därför jag inte kört kondition förutom uppvärmning för att jag tycker det är så tråkigt och är rädd för att hamna i samma sits som dom andra gångerna jag har tränat dvs att det blir trist att gå till gymmet. När jag tränar SL så är det kul, jag vill dit om man säger så. Men självklart kan man slänga in 1-2 konditionspass utöver styrketräningen.

MrLomax
2012-04-09, 08:36
Tack för alla svar! Jo har insett att jag måste köra mer kondition för att minska min vikt. Crossen är väl då det bästa även om jag fullständigt HATAR allt som har med cykel, cross och gångband att göra (antagligen för att jag är slut efter 5 min) och då känner att jag inte kan prestera speciellt bra.Mitt tips är att du tävlar mot dig själv. Börja med ett crosspass på 20 min. Nästa gång 22...24 osv tills du orkar köra 60 minuter. Nu kollar du hur långt du hinner på 60 min, beroende på vilken maskin/cross det är.

Hinner du 5, 7 eller 9 km på 60 min? Nästa gång lite mera... lite till.
Håll koll på pulsen. Du bör väl ligga på 70-80% av maxpulsen i minst 25 min för att få riktigt bra effekt.

Intervaller kanske är din grej. Kör järnet i 2 minuter och sen långsamt i 2 minuter. Nästa gång kör du 2:05 hårt och 2 min soft... öka till 2:10... osv. Hitta din grej och tävla mot dig själv. Högre motstånd kanske? Bokför allt.
:thumbup:

azeriath
2012-04-09, 08:56
Japp! Var precis så jag hade tänkt. Köra 20 min och se hur man mår, sen öka med typ 2 min per pass eller något, till slut ökar man säkert med 10 per pass. Minns för ett år sen när jag var död efter 10 min på en cross, men gav mig fan på att köra 45 vilket jag gjorde så jag KAN ju. Man ska bara ge sig fan på det helt enkelt :)

azeriath
2012-04-10, 07:09
En fundering, skulle det ge någon negativ skillnad om jag var på gymmet 1.2 dagar till i veckan och körde cardio? Detta för vikten tänker jag på nu.
Ligger för övrigt nu på 137 kg så det går ju neråt iaf! :D

Zizou
2012-04-10, 07:22
En fundering, skulle det ge någon negativ skillnad om jag var på gymmet 1.2 dagar till i veckan och körde cardio? Detta för vikten tänker jag på nu.
Ligger för övrigt nu på 137 kg så det går ju neråt iaf! :D

Nejdå, det skulle inte göra negativt för viktminskningen. Säkert bara positivt :)
Härligt, kul och se att vikten rör sig nedåt! Måste kännas otroligt skönt att det ger resultat =)

Lychgate
2012-04-10, 07:26
En fundering, skulle det ge någon negativ skillnad om jag var på gymmet 1.2 dagar till i veckan och körde cardio? Detta för vikten tänker jag på nu.
Ligger för övrigt nu på 137 kg så det går ju neråt iaf! :D

Egentligen behövs inte cardio alls för viktnedgång. Det bästa du kan göra med förutsättningarna är att anpassa kosten och träna med tunga vikter som du gör med SL 5x5. Förstår att du vill att vågen tittar neråt kontinuerligt men det är lätt att man börjar förvänta sig resultat från dag till dag och man pressar sig hårdare än man bör göra.

Fokusera på att behålla maximalt med muskelmassa och göra en kontrollerad viktnedgång medans du lär dig mer om en hälsosam kosthållning istället för att nita ner det genom cardio. I längden kommer detta rent fysiskt ge ett bättre resultat genom att eventuell löshud får mer tid att dra ihop sig och att den behöver dra ihop sig mindre för muskelmassan under finns kvar. Mentalt kommer du få mer tid att både vänja dig vid ny kosthållning och mer kunskap gällande mat och träning.

Skriv ner ditt nuvarande schema så ger jag förslag.

azeriath
2012-04-10, 07:34
Okej, blir lätt förvirrad då 50% säger en sak och 50% en annan och man läser sig ju till en massa också.

Träningsschemat du tänker på?

Måndagar:
Knäböj
Bänkpress
Stående rodd
(Här har jag inte ökat med vikter ännu men ska göra på onsdag, mest för att jag är rädd ärligt talat att trilla bakåt vid knäböj t.ex.)
Promenad på lunchen á 30 min

Tisdag:
Promenad på lunchen á 30 min

Onsdag:
Knäböj
Militärpress
Marklyft
(Här är det vikt på marklyftet för att få upp stången. 20 kg sist)
Promenad på lunchen á 30 min

Torsdag: Promenad på lunchen á 30 min

Fredag:
Knäböj
Bänkpress
Stående rodd
Promenad på lunchen á 30 min

Helgerna brukar vi ta det lugnt men nu i helgen vart det en powerwalk på 45 min.
När jag skriver ner det själv inser jag att det säkerligen har med vikterna att göra. Jag vet att jag är så mycket starkare att jag kan lyfta mer än stången men tror att allt bottnar i min rädsla över att dels göra fel men även att höra folk säga att min prio bör va vikten inte mina muskler t.ex.

Jag är en liten förvirrad själ :P

azeriath
2012-04-10, 07:37
Nejdå, det skulle inte göra negativt för viktminskningen. Säkert bara positivt :)
Härligt, kul och se att vikten rör sig nedåt! Måste kännas otroligt skönt att det ger resultat =)

Det var lite så jag tänkte också att ju mer jag rör mig desto bättre. Men sen bottnar det ändå i att jag verkligen avskyr dom maskinerna. Kanske mest för att jag inte orkar mer än 5 min på dom som det är nu också men man får ta det som en utmaning.

Tack! Ja det känns underbart, sambon tyckte jag såg hemsk ut i jeansen i morse då dom bara hänger :P Ser förjävligt ut men glad är jag iaf :)

Zizou
2012-04-10, 07:46
Just för själva viktnedgången så är det positivt.
Men om ens mål är att behålla så mycket muskelmassa som möjligt samtidigt som man tappar vikt, så är det inte optimalt.

Det beror så klart på vilket av dom man prioriterar som mest :) Så där +1ar jag Lychgate.

azeriath
2012-04-10, 07:50
Mmm som jag tänkte då. Men räknade nu från att jag startade journalen inklusive pappaledigheten där vi åt mycket onyttigt så har jag tappat ca 1kg i veckan. Från 143 till 137 vilket jag känner mig JÄVLIGT stolt över och det är ju faktiskt med enbart promenader och SL 5x5 övningar så uppenbarligen fungerar det ju, plus att jag känner mig piggare och framförallt starkare i benen och ryggen.

Lychgate
2012-04-10, 07:57
Okej, blir lätt förvirrad då 50% säger en sak och 50% en annan och man läser sig ju till en massa också.

Träningsschemat du tänker på?

Måndagar:
Knäböj
Bänkpress
Stående rodd
(Här har jag inte ökat med vikter ännu men ska göra på onsdag, mest för att jag är rädd ärligt talat att trilla bakåt vid knäböj t.ex.)
Promenad på lunchen á 30 min

Tisdag:
Promenad på lunchen á 30 min

Onsdag:
Knäböj
Militärpress
Marklyft
(Här är det vikt på marklyftet för att få upp stången. 20 kg sist)
Promenad på lunchen á 30 min

Torsdag: Promenad på lunchen á 30 min

Fredag:
Knäböj
Bänkpress
Stående rodd
Promenad på lunchen á 30 min

Helgerna brukar vi ta det lugnt men nu i helgen vart det en powerwalk på 45 min.
När jag skriver ner det själv inser jag att det säkerligen har med vikterna att göra. Jag vet att jag är så mycket starkare att jag kan lyfta mer än stången men tror att allt bottnar i min rädsla över att dels göra fel men även att höra folk säga att min prio bör va vikten inte mina muskler t.ex.

Jag är en liten förvirrad själ :P

100% säger olika när det kommer till träning/kost. :D Som jag nämnde om PT's på förra sidan så ska man sträva efter att hitta information som man själv ser som logisk. Det finns inget "korrekt" sätt inom det här. Det handlar om att hitta det som är optimalt för välmåendet och sitt mål med det fysiska. Maximal fettoxidation inträffar när man inte äter någonting men ser man till helheten så har det katastrofala följder, för att ta ett extremt exempel. Läs det vi skriver, fundera på det och dra sedan dina egna slutsatser. Är något oklart så var inte rädd för att fråga när du inte vet.

Om schemat: Jag hade splittat upp det så du inte kör nära på samma övningar varje pass. Motivationen till detta är att det tar mellan 1-4 dygn(beroende på intensiteten av senaste passet) för en muskel att återhämtas fullt. Teknikmässigt är det även sämre då att orka utföra basövningar med korrekt teknik samtidigt som man ökar vikten direkt efter en annan basövning är väldigt slitande. 2 split med Över/Under eller Fram/Bak, 3 split med Rygg/Bröst/Ben fungerar även bra.

Känns passen korta kan du slänga in "låsta"(Maskiner, ställningar, smith etc) övningar då du bara kör fria just nu för att stimulera muskeln maximalt. T.ex. så kör du bänkpress med fokus på tekniken först och sedan bröstpress i maskin för att köra ut det sista. Målet är självklart att öka i den primära övningen med bibehållen teknik.

Gillar du SL = Träna mer SL
Avskyr du cardio = Skippa den

azeriath
2012-04-10, 08:03
Skulle du kunna ge mig några exempelövningar att köra eller snarare ett schema om det inte är för mycket begärt? Förstår helt klart logiken i det då jag tyckte att det verkade konstigt att öka med 5 kg vid varje knäböjs pass dvs varannan dag.

Lychgate
2012-04-10, 08:25
3 Split:

1: Ben
Knäböj, Teknik fokus. 8x3
Benpress/Hacksquat i maskin, fokus på muskelbelastning. 5x5
Lårcurls i maskin. 5x5
Stående vadpressar. 12x3

2: Front
Bänkpress, Teknik. 8x3
Bröstpress i maskin/ställning, muskelbelastning. 5x5
Militärpress, teknik. 8x3
Axelpress i maskin. 5x5

3: Rygg
Marklyft/Ryggresningar, teknik. 8x3
Latsdrag, muskelbelastning. 5x5
Rodd, muskelbelastning. 5x5

Kör så tungt som du klarar av med bra teknik. Reps/Sets är mer riktlinjer än något du måste hålla. Anledningen till högre reps på teknikfokuseringen är för att undvika att bara pressa med allt som går. Den sista repetitionen ska vara tung att göra. Känner du att det räcker med 3 set knäböj och 3 set benpress så är detta helt ok, pressa dig själv men överdriv inte bara för att det står på ett papper.

azeriath
2012-04-10, 08:27
Tack som fan!
Och detta schema körs då t.ex 1 för måndagar, 2 för onsdagar osv?
Ser kul ut som fan iaf, ska bli kul att testa det imorgon :D

Lychgate
2012-04-10, 08:38
Tack som fan!
Och detta schema körs då t.ex 1 för måndagar, 2 för onsdagar osv?
Ser kul ut som fan iaf, ska bli kul att testa det imorgon :D

Det kan utföras "rullande" eller enligt vissa dagar. Med rullande menar jag att du kan träna varje dag i veckan enligt det om du vill. Ta vilodagar när kroppen säger till, det samma gäller tvärtom. Känner du dig fräsch i det du ska träna och vill till gymmet så kör på. Har du träningsvärk i benen men känner verkligen för att träna rygg så går detta självklart. ;) Dock bör du se till att få 2-3 vilodagar i veckan nu i början tills du känner vad din kropp svarar bäst på.

Ett bra sätt att få progression med vikterna är att köra efter antalet reps du kan utföra med en viss vikt. Klarar du 10 reps med en vikt när du ska klara 8 så är det dags att höjja, självklart med bra teknik.

Teknikövningar: ska klara 8 reps, höj när du klarar 10 och se till att klara minst 8 reps med den nya vikten.

Belastning: Höj när du klarar 6-7 reps, klara minst 4 på den nya vikten.

Du behöver inte höjja samma pass, tänk på att man blir tröttare efter varje set så går det lätt på första kan det vara tungt på set två. ;)

azeriath
2012-04-10, 08:41
Sweet som fan ju!
Nu har du ju taggat mig ännu mera!
Nä nu får det fan bli onsdag så jag kan dra ner till gymmet igen! Hade jag haft träningskläder med mig hade jag kutat ner på lunchen :D
Tror jag kommer gilla detta mer då det är maskiner involverade i det också.
Fan va gött! :D

azeriath
2012-04-10, 13:06
Dagens lunchpromenad:
Powerwalk i rask takt inkl sprint uppför 100 trappsteg med 1 min paus efter 50 trappsteg.
Kändes sjukt skönt!

Gjorde ont i smalbenen men är ju bara vanlig värk så jag knatade på.
Kan man itne träna på gymmet gör man det bästa av situationen ute helt enkelt!

Mat idag:
Broccoli ca 3 dl
Löfbiff 1,5 bit ca 200 g
Kyckling ca 50 g

azeriath
2012-04-10, 19:42
Middagen blev ett ihop plock.
Inte den bästa maten men det är inte onyttigt i alla fall.


1 dl pasta
3 st lithells hotdog korvar (inte så bra kött jag vet men man tar vad man har och vad sambon vill äta ;)
3 matskedar keso
5 st körsbärstomater
½ gurka
1 tsk ketchup

azeriath
2012-04-10, 22:30
Vet att det inte syns speciellt mycket men jag kanske inbillar mig men tycker ändå det känns som en viss skillnad...

Som sagt inte mycket men det känns som att magen blivit mindre.

http://img23.imageshack.us/img23/360/freefter.png

azeriath
2012-04-11, 07:06
Dagens träning:

Bänkpress:
10x1 uppvärmning med stång
8x3 20 kg (stången ej räknad då jag antar att man inte räknar med den eller?)

Bröstpress:
5x5 30 kg

Militärpress:
8x3 med stång

Axelpress:
5x5 30 kg

Avslutade med roddmaskin för att bränna ut det sista jag hade och njuter nu av två ägg efter träningen :)

Ser det bra ut tycker ni? Känner mig iaf sjukt bra bortsett från att jag inte känner mig lika trött som vanligt, om det är för att jag börjar komma in i allt eller för att jag inte tränade ben idag vet jag inte men det blir benpass på fredag så vi får se då!

Och om jag börjar komma in i det får jag väl helt enkelt öka vikterna right!? ;)

Zizou
2012-04-11, 09:18
Jodå, man ska räkna med stångens vikt i det :)
När du klarar t.ex 5x5 på 30 kilo, öka nästa gång till 32.5 och kör tills du klarar 5x5 på den vikten, och så vidare. Sikta alltid på progression till varje pass :)

Bra jobbat!

azeriath
2012-04-11, 09:21
Okej! Då är ju bänken 40 kg? Väger stången 20?

Jo det är tanken, dock kan jag inte öka allt till t.ex 32.5 då några av dom är på maskiner och där är hoppen på 6 kg vilket jag tycker verkar underligt, men men.

Skönt som fan var det idag iaf, kul att skutta mellan fria vikter och maskiner!

Tack! :D

azeriath
2012-04-11, 19:31
Glömt fylla i powerwalken jag tog över lunchen på 35 min också.
Den börjar bli lättare och lättare och för första gången på länge var det enkelt att dammsuga, jag var inte ett svettigt monster när jag var klar...

Proteinpulvret kom idag också! Whey FX blueberry smoothie, ska ta en om nån halvtimme, hoppas den smakar!

Sambon fyller ju år imorgon och ha rbakat en hel jävla plåt med mockarutor samt en cheesecake... Nu jävlar testas man men än så länge går det bra!

Zizou
2012-04-11, 19:52
Okej! Då är ju bänken 40 kg? Väger stången 20?

Jo det är tanken, dock kan jag inte öka allt till t.ex 32.5 då några av dom är på maskiner och där är hoppen på 6 kg vilket jag tycker verkar underligt, men men.

Skönt som fan var det idag iaf, kul att skutta mellan fria vikter och maskiner!

Tack! :D

Precis, stången väger 20 kilo =)

Ah okej, då kan du ju t.ex i dessa maskiner öka när du klarar 8 eller 10 reps.

Glömt fylla i powerwalken jag tog över lunchen på 35 min också.
Den börjar bli lättare och lättare och för första gången på länge var det enkelt att dammsuga, jag var inte ett svettigt monster när jag var klar...

Proteinpulvret kom idag också! Whey FX blueberry smoothie, ska ta en om nån halvtimme, hoppas den smakar!

Sambon fyller ju år imorgon och ha rbakat en hel jävla plåt med mockarutor samt en cheesecake... Nu jävlar testas man men än så länge går det bra!

Kul att det går framåt och att du märker det själv! :) Det som får en att vilja fortsätta!

Åh den är så god, speciellt om man blandar den med mjölk!

Hoho, det lät gott. Bara fortsätta kämpa emot, man känner sig sjukt nöjd efteråt! :)

azeriath
2012-04-11, 19:53
Jo man gör ju det! Det var värst när den kom ut ur ugnen men nu känns det faktiskt okej igen och snart får jag blanda min shake med lite lättmjölk! Hoppas jag gillar den, har sjukt svårt för pulverdrycker sedan tidigare men då i stil med Alevo och Nutrilett...

azeriath
2012-04-12, 07:15
Fy faaan va god den var! Smakade ju precis som en milkshake! Det är kan jag lugnt dricka som mellanmål och efter träningen :D

Zizou
2012-04-12, 07:58
Fy faaan va god den var! Smakade ju precis som en milkshake! Det är kan jag lugnt dricka som mellanmål och efter träningen :D

:thumbup: Den är grym!

azeriath
2012-04-12, 08:05
Har en i klen på jobbet nu, ska ta om en timme typ men blandad med vatten. Smakar den lika gott? :)

Zizou
2012-04-12, 08:29
Har en i klen på jobbet nu, ska ta om en timme typ men blandad med vatten. Smakar den lika gott? :)

Den är riktigt god utan också, men alla proteinpulver blir godare med mjölk =)

azeriath
2012-04-12, 08:40
Sweet, får se vad jag tycker nu, så länge det inte smakar pulver så ska det va lugnt men å andra sidan vet jag att den gör mig gott och därför dricker jag den nog oavsett hur den smakar :D

MrLomax
2012-04-12, 11:42
Proteinpulvret kom idag också! Whey FX blueberry smoothie, ska ta en om nån halvtimme, hoppas den smakar!Fy faaan va god den var! Smakade ju precis som en milkshake! Det är kan jag lugnt dricka som mellanmål och efter träningen :DVisst blir man förvånad över hur jävla gott det är? Min dotter som är 6 år får man passa så hon inte dricker upp allt. Jag brukar frysa in min dricka ca 1 timma före jag går till gymmet. Ta med till gymmet och ställ den i skåpet. När du är klar så är den lagom kall och god. Precis som milkshake.

Köpte du bara en smak? En påse? Hur stor? Kostade?

Fick just sms-avisering om att mitt monsterpaket med pulver ligger på ICA och väntar. Köpte 10 * 750 gram med olika smaker av Whey Fx. Betalade 89,90/st inklusive frakt.

azeriath
2012-04-12, 13:48
Japp! Ville börja med en :)
Whey FX Blueberry Smoothie 1x 750 g men nästa gång blir det antingen 3 eller 10 med en gång beroende på ekonomin.

Ska testa ditt tips om att frysa in den lite!
Ikväll fyller ju sambon år och ska äta massa gott så jag kommer ta mig en shake jag! :D

MrLomax
2012-04-12, 14:39
Ska testa ditt tips om att frysa in den lite!Skyll inte på mig om det blir din nya last! ;)

Låt ingen jävel smaka, för då får du inte behålla pulvret. Inte bara min dotter, utan även min 13 år yngre syster är hooked on Whey Fx.

Du hade 14 mil till gymmet va? Blir det inte dyrt med alla resor? Risken finns väl också att du kan använda avståndet som skäl att inte åka ibland?

Mitt gamla gym låg ca 1 mil bort, för ofta hade jag avståndet som skäl att inte åka. Man blev lat. Nu har jag bytt till ett som ligger 1,7 km och jag går dit på 15 min. Det finns ett närmare (300 m), men det är betydligt dyrare, saknar bastu, litet och inga badmöjligheter.

azeriath
2012-04-12, 14:52
Nää nu blandar du ihop mig med nån annan ;)
Jag har gymmet 1 minut från mitt jobb så jag tränar ju på morgonen 3 dagar i veckan innan jobbet så är man pigg och fräsch genom hela dagen sen :D

Ursäkter är ett ord som försvunnit från mitt ordförråd sen jag bestämde mig. Det finns inget som heter ursäkter längre och inte heller nått som heter unna sig. Skulle jag falla tillbaka och äta en pizza nån dag så kan du räkna med att jag kommer slita resten av veckan för att bli av med den ;)

MrLomax
2012-04-12, 17:04
Nää nu blandar du ihop mig med nån annan ;)
Jag har gymmet 1 minut från mitt jobb så jag tränar ju på morgonen 3 dagar i veckan innan jobbet så är man pigg och fräsch genom hela dagen sen :D

Ursäkter är ett ord som försvunnit från mitt ordförråd sen jag bestämde mig. Det finns inget som heter ursäkter längre och inte heller nått som heter unna sig. Skulle jag falla tillbaka och äta en pizza nån dag så kan du räkna med att jag kommer slita resten av veckan för att bli av med den ;)Ja, det gör jag. :em:

Du bor ju i Nacka och jag i Sollentuna. Vi är ju nästan grannar!

Lychgate
2012-04-12, 17:29
Ursäkter är ett ord som försvunnit från mitt ordförråd sen jag bestämde mig. Det finns inget som heter ursäkter längre och inte heller nått som heter unna sig. Skulle jag falla tillbaka och äta en pizza nån dag så kan du räkna med att jag kommer slita resten av veckan för att bli av med den ;)

Går utmärkt att äta pizza och liknande sålänge det är inom ens energi- och makronutrientsintag under diet.

Alltså att du får i dig proteinet och fettet du behöver medans du ligger på kcal underskott. Man får helt enkelt äta mindre av sådant som är energirikt och anpassa kosten i övrigt. ;)

azeriath
2012-04-12, 19:49
Haha MrLomax fan va najs! :D Powerwalka nån dag kanske :D

Lych: Jo det är ju klart! En barnpizza kanske :)
Du förresten, hur gör jag med mer övningar typ biceps, triceps, mage osv? Nog för att jag har sjuk träningsvärk i triceps efter bröst/axelpasset men iaf :) Hålla mig till detta nån månad eller två bara?

Lychgate
2012-04-12, 20:00
Lych: Jo det är ju klart! En barnpizza kanske :)
Du förresten, hur gör jag med mer övningar typ biceps, triceps, mage osv? Nog för att jag har sjuk träningsvärk i triceps efter bröst/axelpasset men iaf :) Hålla mig till detta nån månad eller två bara?

Som du känner av får du träningen i biceps/triceps/core etc av basövningarna du utför. Tar du ut dig max i dessa behöver du inte komplettera med isolationsövningar som t.ex. bicepscurl. ;)

Isolationsövningar är mer för byggare som behöver jobba på områden som är svaga under uppbyggnadsfas(bulk).

azeriath
2012-04-12, 20:19
Aah skönt! Då kör jag vidare med ditt schema! Imorgon blir det rygg plus ben tänkte jag då det ändå inte ska gymmas förrens måndag igen :D Sjukt taggad! Börjar lixom bli en ren hobby och ett nöje att va på gymnet! Tack vare alla sköna själar man snackar med här :)

MrLomax
2012-04-12, 22:02
Haha MrLomax fan va najs! :D Powerwalka nån dag kanske :DVisst. Stockholm runt och sen en belöning?

azeriath
2012-04-12, 22:37
En belöning i form av ett tungt jävla styrkepass och en proteinshake kanske :D

MrLomax
2012-04-12, 23:28
En belöning i form av ett tungt jävla styrkepass och en proteinshake kanske :DHehe jag är nog inte lika stark som dig, du får visa hur fan man ska göra. *flex*

azeriath
2012-04-13, 07:17
Haha självklart!

azeriath
2012-04-13, 07:22
Dagens träning:

Uppvärmning: 5 min roddmaskin för att få upp pulsen.

Ryggresningar: 8x3 (stången var konstant upptagen i morse...)

Latsdrag: 5x5x40kg

Rodd: 5x5x40kg

Benpress: 5x5x100kg (dock sittande)

Lårcurl: 5x5x40kg (underbar jävla maskin som jag alltid kört 5kg på då jag varit orolig för mitt knä men det var ju coolers!)

Stående vadpress: 3x12 Kroppsvikt

Knäböj: 3x8x20kg

Kändes som ett allmänt kasst pass, var stressad över att hinna till jobbet osv men viktmässigt känner jag mig jävligt nöjd och nu hoppas jag fan på lite träningsvärk annars kommer jag fan att lacka ur totalt och köra på söndag igen!

Nu njuter jag av en baguette (ljust bröd) med ost, skinka och sallad samt min underbara proteinshake!

Happy friday the 13th peeps! ;)

Zizou
2012-04-13, 08:36
Bra pass! :) Riktigt imponerad av roddarna! Och det lät som en god macka *drool*

Typiskt att man ska jobba kväll fredag den 13e, lär ju sluta dåligt på något sätt!

azeriath
2012-04-13, 08:42
Roddarna var i maskin dock och kommer nog öka ganska rejält till nästa gång då det kändes för enkelt :O

Jo fan det var ruskigt god men sen innehöll den ju närmare 480 kcal också *muttrar*
Tröstar mig med att lunchen bara innehåller 250 kcal dock!
Grytbitar av gris,baconbitar, palsternacka, lök, sås gjord på soja, vatten, mjöl och buljongtärning.
Ska egentligen va ris till men jag skippar det idag :)

azeriath
2012-04-13, 10:18
Suck vågen visade återigen viktuppgång i form av ett kilo idag =/
Fans våghelvete att förstöra mitt psyke sådär!

Jag ser ju att jag tappar vikt, jag kommer i gamla skjortor och snart mina gamla jeans och jag har bättre kondis, går snabbare ute rent generellt, blir inte andfådd av att dammsuga osv osv men så snart man ser den där jävla vågen peka uppåt så känns det ju :(

Var ändå över en vecka sen jag vägde mig sist så att se att den har gått upp känns fan inte bra. Inte så att jag tappar motivationen absolut inte, vill köra hårdare, det jag undrar är väl om det är normalt trots min höga vikt? Ska jag skita i det, bör jag minska kcal intaget ännu mer?

Zizou
2012-04-13, 10:25
Skulle tippa på att det nog bara är vätska, samt att en del muskler börjar dyka upp mer och mer :)
Hur ser kaloriintaget ut just nu?

Sen så försök även att använda måttband och inte bara våg :)

Lychgate
2012-04-13, 10:26
Suck vågen visade återigen viktuppgång i form av ett kilo idag =/
Fans våghelvete att förstöra mitt psyke sådär!

Jag ser ju att jag tappar vikt, jag kommer i gamla skjortor och snart mina gamla jeans och jag har bättre kondis, går snabbare ute rent generellt, blir inte andfådd av att dammsuga osv osv men så snart man ser den där jävla vågen peka uppåt så känns det ju :(

Var ändå över en vecka sen jag vägde mig sist så att se att den har gått upp känns fan inte bra. Inte så att jag tappar motivationen absolut inte, vill köra hårdare, det jag undrar är väl om det är normalt trots min höga vikt? Ska jag skita i det, bör jag minska kcal intaget ännu mer?

Vad är ditt dagliga energiintag? Hur ser fördelningen ut mellan protein/fett/kolhydrat?

azeriath
2012-04-13, 10:31
Då ska vi se, tittar vi på veckan som varit så ligger kaloriintaget på ca 1800 kcal per dag.

Fett: 80-100g
Kolhydrater: 100-150g
Protein: 150-180g (försöker få upp detta)

Och ja måste be sambon mäta mig nu faktiskt, börjar bli lite mer intressant :)

MrLomax
2012-04-13, 13:07
Skulle tippa på att det nog bara är vätska, samt att en del muskler börjar dyka upp mer och mer :)
Hur ser kaloriintaget ut just nu?

Sen så försök även att använda måttband och inte bara våg :)Hur ofta väger du dig?

Kan ju vara så att du bara är förstoppad (inte skitit på ett tag) och när proppen går så rasar du 2 kg istället. Händer mig hela tiden. Haha.

Se det hela mer långsiktigt, du kanske bara ska väga dig varannan vecka eller 1 gång i månaden?

azeriath
2012-04-13, 13:11
En gång i veckan väger jag mig väl som oftast, vill ju gärna se att hela 1 kg i veckan biten funkar :) Inte +1kg i veckan :P

Powerwalken idag då? SKIT...
Jävligt surt. Efter 10 min kändes det som att nån slog en hammare mot mina smalben för varje steg jag tog så jag kunde verkligen inte promenera speciellt snabbt... Tog långa steg och svängde som fan med armarna för att kompensera men det känns ändå lite surt.

Nåväl, nu är det snart helg, då kan jag powerwalka hur mycket jag vill och kanske ta en extra tripp till gymmet också :)

Lychgate
2012-04-13, 16:32
Väg dig mer kontinuerligt och få ut ett veckomedel istället. Själv kan jag lätt variera 2kg upp eller ner i vikt. När man dietar kan även fettcellerna fyllas med vatten efter att dom tömts på fettsyror vilket gör att vågen inte rör sig, detta töms sedan och man kan uppleva en "Woosh" effekt.

Får du ont i smalbenen av att gå bör du sakta ner med powerwalkandet och ta en dags paus här och där så det inte blir överansträngt.

När det gäller energiintaget ser det helt ok ut och är i den lägre klassen. Du bör definitivt inte gå lägre.

azeriath
2012-04-13, 17:14
Skönt att höra att allt ser bra ut iaf! Okej ska pausa promenerandet om det gör för ont eller iaf sakta ner.
Jo väger mig ju en gång i veckan nu men vi får se, sist vart det ju en swoosh effekt på 3,1 kg bara sådär :) Så länge jag går ner och känner mig mindre är jag nöjd :)

MrLomax
2012-04-14, 00:53
Väg dig mer kontinuerligt och få ut ett veckomedel istället. Själv kan jag lätt variera 2kg upp eller ner i vikt. När man dietar kan även fettcellerna fyllas med vatten efter att dom tömts på fettsyror vilket gör att vågen inte rör sig, detta töms sedan och man kan uppleva en "Woosh" effekt. Väldigt bra tips! Att jag inte tänkt på det tidigare... väg dig alltså varje dag. Jag hade tänkt föreslå att han skulle väga sig varannan vecka eller 1 gång i månaden. Men andra hållet är nog bättre.
Får du ont i smalbenen av att gå bör du sakta ner med powerwalkandet och ta en dags paus här och där så det inte blir överansträngt. Han kanske skulle byta ut pw's mot simning eller crosstrainer? (crosstrainer är min favorit för övrigt) Eller cykel?

Jag tycker att det är bra att Thomas belastar hjärtat också och inte bara kör styrkepass + drar ner på kosten. Iofs är jag lite av ett "cardio-freak".
Jag tror att cardio är mycket effektivare för viktminskning än styrketräning, för att jag tror att man förbrukar fler kalorier per timma med cardio än att lyfta skrot. Rätta mig om jag har fel?
När det gäller energiintaget ser det helt ok ut och är i den lägre klassen. Du bör definitivt inte gå lägre.Precis, man får inte äta för lite, då orkar man ju inte träna!
Öka hellre träningsdosen än drar ner mer på maten.

Lychgate
2012-04-14, 06:34
Han kanske skulle byta ut pw's mot simning eller crosstrainer? (crosstrainer är min favorit för övrigt) Eller cykel?

Jag tycker att det är bra att Thomas belastar hjärtat också och inte bara kör styrkepass + drar ner på kosten. Iofs är jag lite av ett "cardio-freak".
Jag tror att cardio är mycket effektivare för viktminskning än styrketräning, för att jag tror att man förbrukar fler kalorier per timma med cardio än att lyfta skrot. Rätta mig om jag har fel?


Simning, crosstrainer och cykel belastar lederna klart mindre men det negativa är att det behövs redskap i form av maskiner eller en bassäng för att utföras. Det blir helt enkelt mer struligt än att bara gå ut och gå så man får göra en avvägning om det är värt dom extra resurserna. Har man möjligheten är det dock bättre.

Konditionsträning förbrukar generellt mer energi än styrketräning. Dock utför man styrketräningen för att stimulera till att bibehålla muskelmassan, det går inte jämföra stimulansen som cardio ger mot detta. Det finns klara hälsofördelar att belasta hjärtat och det är därför man bör träna konditionen, inte i viktnedgångs syfte.

Just nu har Thomas en stor övervikt och kan komma undan med högre nivå av lätt aktivitet då fettfrilösningen från cellerna är tillräckligt hög för att väga upp energiunderskottet. Men när vikten sänks kommer återhämtningen försämras allt eftersom, speciellt om träningsgraden ökar successivt. Det gäller att hitta medelvärdet där kroppen mår bäst medans man tar sig mot sitt mål.

Man måste skynda långsamt vid viktnedgång och verkligen tänka att "Mer är inte alltid bättre.".

azeriath
2012-04-14, 08:43
Igår landade jag på ca 2000 kcal under dagen. Men då har jag ju varken räknat bort powerwalken eller gymträningen för den delen. Men jag blir ju mätt och sådär så jag känner mig ju bra, inte trött, inte orkeslös eller något och orkar prestera på gymmet. Dock måste jag ta i mer på måndag, har ju inte träningsvärk nånstans... =(

Jo jag skulle kanske kunna köra crossen, kanske kan ha den som uppvärmning eller något för att köra ett helt gympass på crossen klarar jag nog inte då jag dels inte har så mkt tid på morgonen om jag inte ska kliva upp 3.30 :P Sen tycker jag ju styrketräningen är så fruktansvärt mycket roligare. Känns som att jag har kommit tillbaka till hur kul jag tyckte det var att träna när jag var 15. På den tiden boxades man, gymmade, tränade kung fu, ja det mesta :)

Zizou
2012-04-14, 08:57
Träningsvärk är inte ett kvitto på att träningen ger något, väldigt många som nästan aldrig får träningsvärk men får goda resultat.
Oftast brukar träningsvärk komma när man gör någonting nytt, kan vara någon ny övning eller att öka belastningen, som kroppen inte har gjort tidigare alternativt att man börjar träna igen. Efter ett tag så kommer du inte få träningsvärk lika ofta, då kroppen vänjer sig.

azeriath
2012-04-14, 09:29
Fan va trist :P
Det är ju en så skön känsla :)
Och ett bra sätt att veta att träningen tog :)

Zizou
2012-04-14, 09:48
Fan va trist :P
Det är ju en så skön känsla :)
Och ett bra sätt att veta att träningen tog :)

Hehe jo, kan ibland vara ganska skönt :D Sen så får man träningsvärk färre gånger om man tränar samma muskel 2 gånger i veckan än 1, tycker jag personligen.
Det viktigaste är ändå att fokusera på att kontinuerligt öka vikterna eller antal reps, progression :) Träningsvärk lär nog ändå dyka upp då och då när du ökar vikterna skulle jag tro :)

azeriath
2012-04-14, 10:18
Gött vi får se på måndag för då ska jag slita ordentligt!

minikevin
2012-04-14, 10:29
Jo jag skulle kanske kunna köra crossen, kanske kan ha den som uppvärmning eller något för att köra ett helt gympass på crossen klarar jag nog inte då jag dels inte har så mkt tid på morgonen om jag inte ska kliva upp 3.30 :P...

Själv går jag alltid upp 03.40 var morgon nu tills jag har 20 veckor kvar till tävling, sen blir 03.00 var morgon. Promenerar 30 minuter var morgon nu, sen blir det 60 minuter. Allt går bara man vill :)

azeriath
2012-04-14, 10:33
Inte när man har en nyfödd att ta hand om på nätterna ;)
Jag tar ju henne på kvällarna efter jobbet som avlastning för sambon och då är jag vaken till ca 00 sen kliver jag upp 5 och drar iväg till gymmet och sedan jobba :)

Men du har rätt dock allt går bara man vill :D

minikevin
2012-04-14, 12:35
Inte när man har en nyfödd att ta hand om på nätterna ;)
Jag tar ju henne på kvällarna efter jobbet som avlastning för sambon och då är jag vaken till ca 00 sen kliver jag upp 5 och drar iväg till gymmet och sedan jobba :)

Men du har rätt dock allt går bara man vill :D

Då får du iaf 5 timmars sömn, hade varit väldigt nöjd med det :) Själv kommer jag i säng efter 23-23.30 och upp 03.40.. Handlar om prio, ska man sen tävla har man inget val :)

azeriath
2012-04-14, 14:38
Så sant så sant!

Hur är det egentligen med kolhydrater? Bör jag skippa dom till lunch och middag eller är en liten mängd ok?

minikevin
2012-04-14, 14:49
Försök köra minimalt med kolisar om dagen. Jag själv håller mig till max 150 om dagen

Zizou
2012-04-14, 14:52
Så sant så sant!

Hur är det egentligen med kolhydrater? Bör jag skippa dom till lunch och middag eller är en liten mängd ok?

Kolhydrater är inte farligt. Det som spelar roll i viktnedgång är kaloriunderskottet.
En person som äter t.ex 150g kolhydrater och 50g fett kommer gå ner lika mycket som en som äter 100g fett och 37.5g kolhydrater.
Det enda som kan skilja är att person 1 kanske binder lite mer vätska och kan prestera lite bättre på gymmet, pga mer glykogen i musklerna t.ex.
Det beror mycket på vilket mål man har och hur man tycker att man mår med de olika stilerna. Själv presterar jag uruselt utan/med liten mängd kolhydrater och jag mår mycket bättre psykiskt med större del kolhydrater.

minikevin
2012-04-14, 14:55
Håller med ovanstående med förutsättning att man vet vilka kolisar och vilket fett man ska äta. jag vet en del som säger att det är den totala kcal i slutet som räknas men så är inte alls fallet.... Eller det går fortare om man gör "rätt" och vet vad man ska äta

azeriath
2012-04-14, 15:04
Okej så lite tortilla vröd dör man inte av då? ;) har 1100 kcal kvar idag och tacos med mjukt bröd står på menyn. Antingen köttfärs och grönsaker eller "wraps"

Zizou
2012-04-14, 15:08
Håller med ovanstående med förutsättning att man vet vilka kolisar och vilket fett man ska äta. jag vet en del som säger att det är den totala kcal i slutet som räknas men så är inte alls fallet.... Eller det går fortare om man gör "rätt" och vet vad man ska äta

Det håller jag med om :thumbup:

Okej så lite tortilla vröd dör man inte av då? ;) har 1100 kcal kvar idag och tacos med mjukt bröd står på menyn. Antingen köttfärs och grönsaker eller "wraps"

Nej då, absolut inte :) Kör på det som du tycker är godast.

minikevin
2012-04-14, 15:09
Bröd är aldrig bra, oavsett kategori ;) Om du MÅSTE äta bröd så ät mörkt, fiberrikt bröd. En regel du kan köra efter, ät aldrig bröd (oavsett färg eller fiber) som sista måltid

MrLomax
2012-04-14, 15:15
Simning, crosstrainer och cykel belastar lederna klart mindre men det negativa är att det behövs redskap i form av maskiner eller en bassäng för att utföras. Det blir helt enkelt mer struligt än att bara gå ut och gå så man får göra en avvägning om det är värt dom extra resurserna. Har man möjligheten är det dock bättre.Precis, vi vet väl inte om han äger en cykel? Gymkort har han och där har de crosstrainer vet vi. Han verkar så motiverad att jag tror inte det är några problem för han att motivera sig att köra crosstrainer på gymmet eller att köpa en cykel om han inte har en.
Både du och jag vet att simning kanske inte var det man gillade mest när man var 120-130 kg tung? Dessutom krävs det en bassäng/simkort som kan vara ganska dyrt.
Konditionsträning förbrukar generellt mer energi än styrketräning. Dock utför man styrketräningen för att stimulera till att bibehålla muskelmassan, det går inte jämföra stimulansen som cardio ger mot detta. Det finns klara hälsofördelar att belasta hjärtat och det är därför man bör träna konditionen, inte i viktnedgångs syfte.För mig framstår det som att Thomas primära syfte med träningen är att gå ner i vikt, inte att egentligen behålla muskelmassa/styrka eller att bli starkare. Jag tror att han hellre går ner till 90 kg och tappar lite i styrka om det är det som krävs.

Jag var lite i samma situation som Thomas för 6 år sedan. Kraftigt överviktig (132 kg) och en nyfödd dotter. Sen blev hon 1 år och började gå... springa och då hängde man inte med. Sen började hon dagis och började prata mycket. Då fick jag höra av henne att jag var tjock. -Pappa, du är tjock!
Förmodligen hade hon fått höra det av sina kompisar på dagis. Det fortsatte tills hon var 5, då jag beslutade mig för att göra något. Nu när jag frågar om jag är tjock så säger hon att jag inte är tjock längre. Just nu har Thomas en stor övervikt och kan komma undan med högre nivå av lätt aktivitet då fettfrilösningen från cellerna är tillräckligt hög för att väga upp energiunderskottet. Men när vikten sänks kommer återhämtningen försämras allt eftersom, speciellt om träningsgraden ökar successivt. Det gäller att hitta medelvärdet där kroppen mår bäst medans man tar sig mot sitt mål.Sant, jag tycker han ska investera i en cykel om han inte har någon.

Han ska också tänka på vardagsmotion. Ta trapporna istället för hissen, hoppa av en busshållsplats före den han egentligen ska av vid, ta cykel till jobbet, ligg med damen 1 gång extra i veckan, gå eller cykla till butiken istället för att ta bilen, promenader med barnvagnen... osv. Behöver nödvändigtvis inte vara powerwalks, lätta promenader fungerar fint.
Man måste skynda långsamt vid viktnedgång och verkligen tänka att "Mer är inte alltid bättre.".Exakt. Jag tycker att han ska bokföra allt och sätta upp långsamma men tydliga mål. Back to basic nu om han har fått problem av powerwalken.

Zizou
2012-04-14, 15:16
Bröd är aldrig bra, oavsett kategori ;) Om du MÅSTE äta bröd så ät mörkt, fiberrikt bröd. En regel du kan köra efter, ät aldrig bröd (oavsett färg eller fiber) som sista måltid

Att nu komma och påstå att bröd är helt jävla värdelöst får mig att börja tro att du förespråkar LCHF?
Det stämmer ju absolut inte, oavsett om ditt mål är att gå ner i vikt eller inte. Kanske om det gäller att toppa någon form inför tävling eller liknande (vilket jag inte har någon aning/erfarenhet om, aldrig gjort det), men det är ju inte fallet här. Och det är inget fel i att äta bröd/kolhydrater som sista måltid..

MrLomax
2012-04-14, 15:20
Bröd är aldrig bra, oavsett kategori ;) Om du MÅSTE äta bröd så ät mörkt, fiberrikt bröd. En regel du kan köra efter, ät aldrig bröd (oavsett färg eller fiber) som sista måltidNonsens.

minikevin
2012-04-14, 15:24
Att nu komma och påstå att bröd är helt jävla värdelöst får mig att börja tro att du förespråkar LCHF?
Det stämmer ju absolut inte, oavsett om ditt mål är att gå ner i vikt eller inte. Kanske om det gäller att toppa någon form inför tävling eller liknande (vilket jag inte har någon aning/erfarenhet om, aldrig gjort det), men det är ju inte fallet här. Och det är inget fel i att äta bröd/kolhydrater som sista måltid..

Jag förespråkar ingen speciell diet, bröd är gott men absolut inte bra!
Att säga att bröd inte är dåligt vid sista måltid har jag lite svårt att förstå.
Jag säger inte att andra måste eller ska göra som jag säger, det är upp till var o en absolut :)
Jag hade kanske valt en annan rätt som sista måltid ist för bröd, finns en hel del som säger att det inte är bra som sista måltid. Att käka bröd till frukost, mellanmål eller lunch säger jag inget om (Om det inte rör sig om typ 8-12 skivor). Jag hade dock bytt ut bröd isf mot knäckebröd eller liknande... om han nu måste käka bröd :) Vill han nu ner i vikt är det kanske inte att rekomendera att käka massa kolhydrater innan läggdags.... bara ett förslag

Sorry om det gav massa sura miner, inte alls min mening

minikevin
2012-04-14, 15:25
nonsens.

ok ;)

Zizou
2012-04-14, 15:31
Jag förespråkar ingen speciell diet, bröd är gott men absolut inte bra!
Att säga att bröd inte är dåligt vid sista måltid har jag lite svårt att förstå.
Jag säger inte att andra måste eller ska göra som jag säger, det är upp till var o en absolut :)
Jag hade kanske valt en annan rätt som sista måltid ist för bröd, finns en hel del som säger att det inte är bra som sista måltid. Att käka bröd till frukost, mellanmål eller lunch säger jag inget om (Om det inte rör sig om typ 8-12 skivor). Jag hade dock bytt ut bröd isf mot knäckebröd eller liknande... om han nu måste käka bröd :) Vill han nu ner i vikt är det kanske inte att rekomendera att käka massa kolhydrater innan läggdags.... bara ett förslag

Sorry om det gav massa sura miner, inte alls min mening

Vad är det som säger att det inte är bra som sista måltid? Och förmodligen så äter man ju inte bara bröd, utan även någonting med protein/fett.
Och varför ska man inte äta kolhydrater innan läggdags? Det är också bara nonsens. Finns inget som visar att det är negativt eller påverkar din viktnedgång på något sätt.

Inga sura miner mot dig, men att sprida dynga som inte stämmer alls reagerar man faktiskt på.

azeriath
2012-04-14, 15:38
Okej alla har ju uppenbarligen olika åsikter :)

Mitt mål är att få energi, orka lyfta mitt barn utan ryggont, orka kräla på golvet, springa osv. MEN innerst inne drömmer jag om en snygg kropp. Inte nödvändigtvis synliga rutor och liknande men jag är en stor karl och vill vara det efter viktminskningen också :)

Sambon sa att jag kan ta 2 dagar till på gymmet i veckan om jag vill dvs det blir nog 3 dagar styrka och 2 dagar crosstrainer :)

minikevin
2012-04-14, 15:39
Inga sura miner mot dig, men att sprida dynga som inte stämmer alls reagerar man faktiskt på.

Säger du det ;)
Skulle vilja se den som utför BB, CBB, AF eller liknande som vill ner i vikt att käka bröd eller massa kolisar innan läggdags. Tror du går bet där faktiskt

Inga sura miner här heller, alla har sina sätt. Tyvärr blir det ganska fort agg mot andra på forum för att man inte håller med andra som tror benhårt på ngt

minikevin
2012-04-14, 15:45
Sambon sa att jag kan ta 2 dagar till på gymmet i veckan om jag vill dvs det blir nog 3 dagar styrka och 2 dagar crosstrainer :)

Låter bra det !
Crosstrainer är riktigt bra om du vill bränna fett, jämför du den med t ex cykeln på gymmet kommer du bli förvånad

alla har ju uppenbarligen olika åsikter :)
Så kommer det alltid förbli, sen är det upp till var o en att lyssna på vad man vill

Zizou
2012-04-14, 15:53
Okej alla har ju uppenbarligen olika åsikter

Mitt mål är att få energi, orka lyfta mitt barn utan ryggont, orka kräla på golvet, springa osv. MEN innerst inne drömmer jag om en snygg kropp. Inte nödvändigtvis synliga rutor och liknande men jag är en stor karl och vill vara det efter viktminskningen också

Sambon sa att jag kan ta 2 dagar till på gymmet i veckan om jag vill dvs det blir nog 3 dagar styrka och 2 dagar crosstrainer :)

Ät på det sätt du trivs helt enkelt. Det finns ingenting som säger att kolhydrater eller något annat är förbjudet bara för att man ska gå ner i vikt, vilket många tror pga media osv :)

Låter bra med träningen där, 5 dagar i veckan totalt låter lysande! :)

Säger du det ;)
Skulle vilja se den som utför BB, CBB, AF eller liknande som vill ner i vikt att käka bröd eller massa kolisar innan läggdags. Tror du går bet där faktiskt

Inga sura miner här heller, alla har sina sätt. Tyvärr blir det ganska fort agg mot andra på forum för att man inte håller med andra som tror benhårt på ngt

Men nu handlar det ju inte om att förbereda sig inför någonting inom BB eller liknande, där dom förmodligen gör det för att tömma sig på så mycket vatten som möjligt, därav kolhydratsrestriktionen. Finns som sagt inga studier som visar att det är negativt på viktnedgången/vikten över huvudtaget för att man äter kolhydrater innan läggdags.

Hehe jo, det är sant. Lätt att det blir så över internet :D
Ett väldigt kul experiment av vår goda Fredrik_S här på kolo -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171276
Åt där 1000g kolhydrater per dag i en vecka.

Lychgate
2012-04-14, 15:59
För mig framstår det som att Thomas primära syfte med träningen är att gå ner i vikt, inte att egentligen behålla muskelmassa/styrka eller att bli starkare. Jag tror att han hellre går ner till 90 kg och tappar lite i styrka om det är det som krävs.


Syftet är att bibehålla muskelmassan, inte styrkan. Dock används styrkan ofta som mått för att man inte tappar muskler. Hälsosam viktnedgång handlar inte om vad det står på vågen i slutändan utan att man får en fysik man är nöjd med. Tränar man endast cardio kommer slutresultatet innebära mer förlust i muskelmassa, detta är oundvikligt när man ligger på energirestriktion praktiskt sett.

Görs viktnedgången riktigt dåligt kan man väga 10 kg mindre men ha en högre nivå kroppsfett än när man började.

minikevin
2012-04-14, 16:03
Handlar ju om att med tanke på att de tävlar o tävlat så vet de hur de ska gå ner i vikt.
Jag är lite inne på Lychgate tanke, att han kan visst gå ner väldigt snabbt men kan oxå ha mer fettprocent efter han är klar.

Frågan är om han bara vill ner i vikt o inte bryr sig speciellt om hur eller du vill behålla muskler etc... Styrkan kan du strunta i, inte speciellt viktigt i nuläget

azeriath
2012-04-14, 16:09
Är ju klart man vill bibehålla musklerna som hållt uppe den här hyddan man har.

minikevin
2012-04-14, 16:11
Exakt...

Zizou
2012-04-14, 16:14
Handlar ju om att med tanke på att de tävlar o tävlat så vet de hur de ska gå ner i vikt.
Jag är lite inne på Lychgate tanke, att han kan visst gå ner väldigt snabbt men kan oxå ha mer fettprocent efter han är klar.

Frågan är om han bara vill ner i vikt o inte bryr sig speciellt om hur eller du vill behålla muskler etc... Styrkan kan du strunta i, inte speciellt viktigt i nuläget

Helt klart, men det har ju ingenting att göra med det vi diskuterade :)

Jag tar nästan för givet att han vill behålla så mycket massa som möjligt och har inte påpekat annat. Det gäller som sagt att ha ett högt proteinintag och ligga på ett lagomt kaloriunderskott, fokusera större delen av träningen på styrketräning men det är inte förbjudet att inkludera lite kondition om man så vill och känner för det.

Men som jag skrev, har ingenting med det vi diskuterade att göra :)

azeriath
2012-04-14, 16:18
Konditionen kommer för närvarande av mina dagliga PWs jag tar på mellan 30 och 60 min. Dessa kör jag ju 5 dgr i veckan utöver styrketräningen och äter ca 2000 kcal per dag. Inge läsk, godis, chips snabbmat eller liknande sen jag började heller.

Därför känns det så knas med vågen men det rättar väl till sig sen

minikevin
2012-04-14, 16:23
Men som jag skrev, har ingenting med det vi diskuterade att göra :)

Håller inte alls med.. Över huvud taget

minikevin
2012-04-14, 16:26
Du ligger på 2000 kcal säger du, hur ligger dina makro?

azeriath
2012-04-14, 16:30
Mina vad? :P

Zizou
2012-04-14, 16:34
Håller inte alls med.. Över huvud taget

På vilket sätt tycker du att det har det då? Menar du att han kommer att behålla mer massa om han inte äter kolhydrater/väldigt lite kolhydrater?

Mina vad? :P

Hur du fördelar Protein, kolhydrater och fett :)

Lychgate
2012-04-14, 16:34
Då ska vi se, tittar vi på veckan som varit så ligger kaloriintaget på ca 1800 kcal per dag.

Fett: 80-100g
Kolhydrater: 100-150g
Protein: 150-180g (försöker få upp detta)


Makronutrienter: Protein, Kolhydrat, Fett. Vad han menar är fördelningen på dessa.

Mikro: vitaminer, mineraler etc.

azeriath
2012-04-14, 16:37
Aah okej! Tack för att du plocka fram det åt mig :)

minikevin
2012-04-14, 16:50
Tack för det lynchgate..

Hur länge har du legat runt 2000?
Om du väger 130 kg har du lite mer än 1 gram protein per kgkroppsvikt

minikevin
2012-04-14, 16:51
Sorry.. lychgate ska det vara

MrLomax
2012-04-14, 17:01
Okej alla har ju uppenbarligen olika åsikter :)Jo, alla har det och jag tycker att du ska ha en egen också. Bara du känner din kropp bäst. Gör egentligen det du tycker bäst om själv. Det är du själv som ska genomlida träningspassen, inte vi. Egentligen berättar vi bara vad som fungerat för oss. Våra sätt skulle också fungera för dig, om du tyckte om det så. Ditt sätt kommer att fungera för dig för att du tycker om det så. All motion är bra. All träning är bra. Oavsett. Punkt.
Komplettera träning och motion med rätt kost, så kommer det att gå bra.
Mitt mål är att få energi, orka lyfta mitt barn utan ryggont, orka kräla på golvet, springa osv. MEN innerst inne drömmer jag om en snygg kropp. Inte nödvändigtvis synliga rutor och liknande men jag är en stor karl och vill vara det efter viktminskningen också :)Jag tror att det är viktigt att man har ett slutmål men kanske viktigare att ta allt i små steg.
Att sätta upp kortsiktiga viktmål eller andra mål med träningen är bra.
Sambon sa att jag kan ta 2 dagar till på gymmet i veckan om jag vill dvs det blir nog 3 dagar styrka och 2 dagar crosstrainer :):hbang: :thumbup:

azeriath
2012-04-14, 17:43
Tack för det lynchgate..

Hur länge har du legat runt 2000?
Om du väger 130 kg har du lite mer än 1 gram protein per kgkroppsvikt

Ca 6 veckor nu kan man säga.
Väger mellan 137 och 139. Vill likson inte gå längre ner än så verkar det som. Fick min peak där men nu har det avtagit. Vet att det ibland blir så så jag får helt enkelt ta det kallt =)

minikevin
2012-04-14, 17:58
Har du kört cardio ett tag eller precis börjat med det du skrev? Har du precis börjat så kör på ett tag. Mät dig på strategiska ställen innan du börjar sen mat dig kontinuerligt en gång i veckan för att se resultaten.

azeriath
2012-04-14, 18:06
Cardion består som sagt av mina powerwalks någon annan cardio kör jag inte. Det skulle va om jag testar att börja med crosstrainer 2 dagar extra i veckan. Jo vi ska mäta mig ikväll tänkte vi, fortfarande inte gjort det. För jag märker ju att tröjor sitter bättre och likaså byxor så ner tar jag mig ju även om inte vågen visar det.

minikevin
2012-04-14, 18:46
Exakt, därför ska du mäta dig.. Egentligen säger inte vikten dig så mycket då muskler väger mer än fett, vätska väger en del etc etc. PW ger en hel del så fortsätt med det. Kan du så gör gärna det då och då innan frukost

azeriath
2012-04-14, 19:16
Absolut det ska jag göra!
Är det nån fara att powerwalka varje dag t.ex?
Tror jag på måndag får öka lite på vikterna för jag känner mig inte sp utmattad som jag skulle vilja efter ett pass.

Gör det någon markant skillnad att promenera innan frukost?

Lychgate
2012-04-14, 19:22
Absolut det ska jag göra!
Är det nån fara att powerwalka varje dag t.ex?
Tror jag på måndag får öka lite på vikterna för jag känner mig inte sp utmattad som jag skulle vilja efter ett pass.

Gör det någon markant skillnad att promenera innan frukost?

Det är ingen fara sålänge du inte överanstränger kroppen, detta går inte att svara på av oss utan är något då måste känna efter själv.

Det gör ingen direkt skillnad när på dygnet du utför cardio.

azeriath
2012-04-14, 19:25
Ja dåså! Blir till att testa slänga in 2 cardiopass i veckan så är helgen fri eller om så vill till för pws! Jävligt glad att ni finns här som stöd och hjälp för övrigt! Betyder en hel del för mig.

minikevin
2012-04-14, 20:33
Nä kör på med dina PW absolut.. Att köra cardio före frukost har för mig varit en stor betydelse. Kan möjligen till viss gräns vara individuellt men för mig börja allt röra på sig när jag börja med det

azeriath
2012-04-14, 20:38
Kan ju börja med att testa dom dagar jag inte tränar, då kliver jag ju upp samtidigt som jag tränar iaf så :)

minikevin
2012-04-14, 23:20
Perfekt :)
Kom ihåg att allt är bättre än inget, oavsett om du skulle träna 20 minuter bara en dag så är det ändå bättre än inget

minikevin
2012-04-15, 08:00
Hur blir din cardio idag? Själv ska jag ta en 3 timmar lång rask promenad.. 1,8 - 2 mil

azeriath
2012-04-15, 08:35
Idag blir det dessvärre en vilodag då ryggen började göra riktigt ont igår och gör ännu ondare idag. Dock får vi se om det kanske blir en powerwalk med barnvagnen när tösen har vaknat till liv!

Precis fått i mig min frukost bestående av 2 dl havregryn, 2,5dl vatten, 1 tsk rårörda lingon, kanel samt en knäckemacka med lite philadelphiaost och kalkon på.

Mätt som jag vet inte vad

minikevin
2012-04-15, 08:58
Ok.. Ett tips är att dricka så lite mjölk som möjligt. En liter mellanmjölk innehåller 450 kcal. Min frukost bestod enbart av 2 dl havregryn med en protteshake på vatten över. Omega 3, vitaminer o mineraler och extra d-vitamin, glas vatten

azeriath
2012-04-15, 09:20
Dricker inte så mkt mjölk men ibland. Unnar mig gärna ett glas mjölk ibland och blandar mer än gärna min shake med mjölk, förjävla gott det. Nu är jag iaf nere på 137.7 igen... Midjan var 140 (låter jävligt mkt men men) så får vi väl se vad som händer på den fronten också...
Är inte den bästa på att mäta midjan heller

minikevin
2012-04-15, 09:34
Ett glas då och då spelar ingen roll alls, det är mer när man dricker litervis det börjar hända saker. Jag tycker oxå mitt protein smakar bättre med mjölk, det gör nog de flesta, men väljer vatten ändå. Då har du en referens att gå på, mät på samma ställe en gång i veckan. Det viktiga är att det blir på samma ställe - sikta in dig på rakt över naveln

azeriath
2012-04-15, 09:36
Jo men precis, det var det jag gjorde nu, mitt på naveln bara så fick sambon kolla att bandet var rakt runt kroppen :)

Har iaf droppat en jeansstorlek, ner från 42 till 40 som jag har på mig nu. Visst dom sitter lite tajt men det går an :)

Zizou
2012-04-15, 10:04
Jo men precis, det var det jag gjorde nu, mitt på naveln bara så fick sambon kolla att bandet var rakt runt kroppen :)

Har iaf droppat en jeansstorlek, ner från 42 till 40 som jag har på mig nu. Visst dom sitter lite tajt men det går an :)

Låter ju lysande! Då går det framåt! :)

Och ja, mjölk är inte alls dåligt eller farligt. Innehåller perfekt protein (fullvärdigt), en bra ratio med kolisar/fett också, bra med vitaminer/mineraler.
Så det är inget fel att ta sig något glas om man vill :) Själv blir det nog ~1 liter om dagen i snitt.

azeriath
2012-04-15, 10:12
Det är ruskigt gott med mjölk iaf. Lättmjölk är det ju som dricks här hemma men till frukost är det vatten och den gång jag kan dricka mjölk är väl kanske till middagen skulle jag säga för att få i mig nått annat än vatten som man druckit hela dagen :)

Snart ska jag ta mig en shake till mellanmål tror jag, var ju fan 2 dagar sen sist!

minikevin
2012-04-15, 11:24
Alltid skönt att känna och se resultat :) det blir en sporre och bra motivation. Skynda långsamt och ha tålamod så ska du se att det händer grejer :) Ju mer man har att tappa desto snabbare går det vid rätt arbete

azeriath
2012-04-15, 15:07
Jag ska nog testa att slänga in 2 crosstrainer pass under veckan sen insåg jag idag att jag har ju legat på för mkt underskott för fan. Dom senaste dagarna har det legat på 1600-1800 när jag ska ligga på 2100 per dag...

Kan detta vara en orsak till att jag inte tappar så mkt som jag vill?
Var bara en tanke som slog mig. Och vad kan jag i sådant fall göra. Äta något kvällsmål? Knäckemacka med nått på? Ta nån dl pasta till maten eller ris eller potatis?

Zizou
2012-04-15, 15:10
Om du har svårt att komma upp i den proteinmängden du vill, så kan du ju alltid äta någon knäckemacka med keso eller ägg t.ex, eller en proteinshake + macka osv.
Annars fyll ut det med vad du vill nästan (kanske inte godis osv), det kan ju vara lite extra mat till lunch+middag. Vad du känner för :)

azeriath
2012-04-15, 15:18
Hur viktigt exakt är det att äta rätt mängd protein? Hade just en diskution med syrran som tycker att det är konstigt att jag ska äta så mkt protein. Och kan det vara orsaken till att jag inte går ner något? Att jag inte äter rätt mängd kcal?

Zizou
2012-04-15, 15:37
Hur viktigt exakt är det att äta rätt mängd protein? Hade just en diskution med syrran som tycker att det är konstigt att jag ska äta så mkt protein. Och kan det vara orsaken till att jag inte går ner något? Att jag inte äter rätt mängd kcal?

Då man ligger på ett underskott är det betydligt viktigare att ha ett högt proteinintag (Gärna 2g+ x KV) än om man ligger på överskott, då du vill bevara så mycket av muskelmassan som möjligt. Detta är vad proteinet hjälper till med.
Det kan det kanske vara. Du kan ju alltid prova en vecka med att öka till 2000-2100, jag är säker på att det kommer resultera i viktnedgång också :)

azeriath
2012-04-15, 15:46
Då ska jag pröva att unna mig nån extra portion till middagen eller liknande eller nån extra knäckemacka till gröten på morgonen kanske. Se om det får fart på allt för efter att ha kollat mitt kcal intag under vecka ser det ut som följande:

Måndag 1657

Tisdag: 1640

Onsdag: 2022

Torsdag: 1851

Fredag: 2086

Lördag: 1579

Söndag: Hittills 1217

minikevin
2012-04-15, 16:06
Det är alldeles för lite kcal. Jag ligger själv mellan 85-86 kg och är på väg neråt men jag äter själv 1800-2200 om dagen

Försöker hålla mig till
Minst 215 gram protein, max 150 gram kolisar..
Det är strax över 1400 kcal bara protein och kolisar. Du väger 50 kg mer så du behöver ngt mycket mer kcal

azeriath
2012-04-15, 16:20
Kanske det som är felet, ända kolisarna jag äter är ju typ min frukostgröt... Kanske bör ta lite pasta eller ris till lunch/middag t.ex? Vi äter ju rätt tidig middag runt 18.

goingbig
2012-04-15, 16:20
Jag har inte läst igenom hela rapporten men ang. proteinet så är det inte behövligt att du ligger på mer än 1g protein/kg till att börja med. Du är väll inte ute efter att bygga muskler ändå i nuläget?

Du kommer ändå få muskler på köpet om du håller i med träningen. När du sedan börjar få lite mer fason på kroppen kan du börja satsa på att öka proteintaget.

Lycka till.

minikevin
2012-04-15, 16:30
Kanske det som är felet, ända kolisarna jag äter är ju typ min frukostgröt... Kanske bör ta lite pasta eller ris till lunch/middag t.ex? Vi äter ju rätt tidig middag runt 18.

Försök sikta in dig på protein var måltid, det är viktigt att ha ett högre proteinintag vid nedgång. Oavsett om du är muskelberg eller ej vill du nog ändå behålla din muskelmassa ;)
Försök lägg dig på minst 1,5 gram, det är absolut minimum - det vill säga cirka samma mängd som jag håller. Håll sen kolhydrater och fett humant lågt.. Hoppas du förstår vad jag menar med det

goingbig
2012-04-15, 16:36
Försök sikta in dig på protein var måltid, det är viktigt att ha ett högre proteinintag vid nedgång. Oavsett om du är muskelberg eller ej vill du nog ändå behålla din muskelmassa ;)
Försök lägg dig på minst 1,5 gram, det är absolut minimum - det vill säga cirka samma mängd som jag håller. Håll sen kolhydrater och fett humant lågt.. Hoppas du förstår vad jag menar med det

Det han behöver göra är att banta, det finns inte mycket muskler under det där hullet på en otränad person(no offence). Bättre att slanka ur för att sedan börja bygga ifrån ett bättre utgångsläge.

Skillnad på att "deffa" och banta.

minikevin
2012-04-15, 16:42
Där trampa du nog lite i klaveret, där kan finnas en hel del muskler. Det kan varken du eller jag säga ngt om innan en BF mätning.. Klart han har en del fett, det har han själv sagt. Men man ska inte säga att han inte har muskler... Jag vet många överviktiga som har mer muskler än "smala" killar.. Bantar man i sånt läge tappar han en hel del muskler. Vad det framgått med denna journal så vill han inte det

Rätta mig om jag har fel trådskapare

azeriath
2012-04-15, 16:54
Då målet långsiktigt är att bygga så vill jag som tidigare sagts inte tappa muskelmassa nej. Banta är ett ord jag hatar. Jag har en hel del muskler under detta det vet jag men BF% vågar jag inte uttala mig om.

Jag ska testa att öka kcal intaget lite och se vad som händer.
Får i mig ca 170g protein per dag numera så det ökar iaf.

OM du skulle äta pasta till maten hur mkt skulle du då äta? 1 dl?

Lychgate
2012-04-15, 17:28
Det han behöver göra är att banta, det finns inte mycket muskler under det där hullet på en otränad person(no offence). Bättre att slanka ur för att sedan börja bygga ifrån ett bättre utgångsläge.

Skillnad på att "deffa" och banta.

Har du sett vadmuskulaturen hos en grovt överviktig människa? Bantning är idioti och slutresultatet blir bra mycket bättre ju närmare riktig deff man gör det.

Ät 2g protein x kg målvikt. I ditt fall 180g om dagen för 90 kg. För att vara riktig säker kör på 200g/dag.

minikevin
2012-04-15, 17:41
Då målet långsiktigt är att bygga så vill jag som tidigare sagts inte tappa muskelmassa nej. Banta är ett ord jag hatar. Jag har en hel del muskler under detta det vet jag men BF% vågar jag inte uttala mig om.

Jag ska testa att öka kcal intaget lite och se vad som händer.
Får i mig ca 170g protein per dag numera så det ökar iaf.

OM du skulle äta pasta till maten hur mkt skulle du då äta? 1 dl?

Nä banta funkar tyvärr sällan ändå, som sagts idioti.

Hur mycket pasta du ska äta beror helt på hur mycke kolhydrater du ätit innan och hur mycket du tänkt äta efter. Räkna ut hur mycket du vill äta, har du 200 som en grams t ex och du ätit 150 så tar du pasta (räkna torrvikt) som täcker 50 gram kolisar.. Planering och åter planering

azeriath
2012-04-15, 17:47
Gött! Ska få ordning på vågen tills nästa vecka också.
Imorgon är det hårt styrkepass! Axlar och bröst, fy fan va jag har längtat!

minikevin
2012-04-15, 17:54
Dock är både ris och kokt potatis bättre än pasta.. Speciellt vid viktnedgång. T ex kycklingfilé med ris är en standard man äter ofta. Lite mindre ris och mer filé

Lychgate
2012-04-15, 18:02
Kålrot är riktigt trevligt som substitut för potatis med. Jag lever mer eller mindre på strips gjorda på dessa i ugn.

http://i1040.photobucket.com/albums/b401/Lychgate/IMG_20120411_131847.jpg Värdelös bild men bra blir det. Halvtimme i ugnen på 225 grader, bäst om man vänder runt lite när dom börjar få färg. 36kcal per 100g otillagat. Potatis är 80kcal för att jämföra.

azeriath
2012-04-15, 18:08
Japp så mycket vet jag :) Men ibland är det förjävla gott med pasta och jag har sagt att jag inte tänker utesluta någonting under min viktnedgång förutom alkohol och godis i princip samt stoppa i mig mat med måtta. Fet mat kommer också att undvikas är det tänkt.

azeriath
2012-04-15, 18:09
Åh helvete va gott det där såg ut!

minikevin
2012-04-15, 18:14
Finns hur mycket som helst man kan göra.. Finns ju 10 % färs till pasta, fullkorns pasta.. Bara fantasin som sätter stopp

Lychgate
2012-04-15, 18:17
Åh helvete va gott det där såg ut!

Rekommenderar verkligen att testa det.

Det röda på bilden är stekta champinjoner(35kcal/100g) med krossade tomater(25kcal/100g) som kokat av en stund i stekpannan.

Har dock finslipat en "sås" som består av 2 gula lökar(cirka 250g med 32kcal/100g = 80 kcal), Ett packet Ica's passerade tomater(500g med 25kcal/100g = 125 kcal). Rikligt med timjan på detta sedan. Vill man ha lite mer kick så fungerar Feferoni skitbra. Enklast om man använder en sax för att klippa sönder dom över stekpannan/kastrullen, när man skär dom på en skärbräda försvinner mycket av saften som ger det hela lite mer sting. Feferonin ligger på 20kcal/100g. Man kan igentligen krydda med vad man vill, bara nymalen grovkornig svartpeppar är mycket gott. :)

azeriath
2012-04-15, 18:24
Ska testas helt klart! :)

minikevin
2012-04-15, 18:52
Du har absolut kommit till rätt forum. Man behöver inte göra det svårare än vad det är.

En enkel grej att tänka på, 200 gram protein = strax under 35 gram protein per måltid i 6 måltider måltider

minikevin
2012-04-15, 18:53
200 gram protein = 800 kcal

azeriath
2012-04-15, 19:20
Idag landade jag på 2080 kcal. Känns bra även om jag var tvungen att ta till lite pasta till maten men då dom enda kolisarna jag åt tidigare idag var gröten så känns det okej iaf :) Tidig kväll ikväll för imorgon ska det köras hårt

MrLomax
2012-04-15, 19:20
Det han behöver göra är att banta, det finns inte mycket muskler under det där hullet på en otränad person(no offence). Bättre att slanka ur för att sedan börja bygga ifrån ett bättre utgångsläge.

Skillnad på att "deffa" och banta.Nu är jag tillbaka i Stockholm igen, när ska vi ta långpromenaden runt Stockholm och styrkepasset i city? Bra gym?

minikevin
2012-04-15, 21:08
Var hamna ditt protte intag?

azeriath
2012-04-15, 22:09
Mrlomax: Bra fråga får styra upp nått. Jobba, gymma, dottern. Tid för annat är svårt nu :P
Minikevin: prot 150, kolisar 157, fett 96

minikevin
2012-04-15, 22:24
Ok, själv hade jag lite svårt att hinna med mitt protte intag idag då jag knappt varit hemma men två dubbla protteshake nu ikväll fick iaf upp det på 175 gram - 2 g per kgkroppsvikt :)

När du tränar, skriv gärna in övningar, vikter, Reps och set

minikevin
2012-04-15, 22:26
O.T. Jag vet hur det känns med tid och småbarn, har en trotsig 4 åring ;)

azeriath
2012-04-15, 22:43
Haha ja dåså ;) Jo jag brukar skriva upp träningen så jag lätt kan hålla koll :)
Man vill ju se att man ökar och blir bättre :)

minikevin
2012-04-16, 02:59
Morgonpromenad..

Exakt, skriv även upp alla mått etc här, allt blir som en sporre för dig. Har själv vägt 96 en gång på mina 169 cm

azeriath
2012-04-16, 07:06
Dagens träning:

Bänkpress: 8x3 - 40 kg

Bröstpress: 5x5 - 36 kg (ökning med 6 kg)

Militärpress: 8x3 - 20 kg

Axelpress: 5x5 - 36 kg (ökning med 6 kg)

Crosstrainer: 10 min (brist på tid annars hade jag nog matat lite till men hört mycket att det inte är bra att köra cardio och styrka samma dagar. Räknar det även in powerwalks?

Frukost idag: 1 dl havregryn, 2 dl vatten. Fanns ingen aptit alls i morse dessvärre. Nu avnjuter jag min proteinshake och till mellanmål om 2 timmar blir det två ägg.

Vikt idag: 138.0 kg

Midjemått: 140 cm

Kände dock att jag ville ge mer, var inte alls lika slut som jag brukar vara... Ska jag lägga in fler övningar under samma pass? Var ju knappt svettig när jag var klar däremot kunde jag inte mata på med mer vikter för det tog stopp... Tips kring det?

minikevin
2012-04-16, 08:37
Kör fler övningar t ex.. Själv kör jag bara 3 övningar på bröst men 4 set på var. På axlar kör jag 5 övningar plus Trapz.. Pröva dig fram, är du inte slut så kör mer

azeriath
2012-04-16, 08:53
Yes, får pröva mig fram. Onsdag är det rygg som gäller och då blir det ryggresningar, rodd samt latsdrag.

Några andra ryggövningar som är bra?

Zizou
2012-04-16, 08:58
Yes, får pröva mig fram. Onsdag är det rygg som gäller och då blir det ryggresningar, rodd samt latsdrag.

Några andra ryggövningar som är bra?

Marklyft :D

Annars duger dom bra till att börja med, helt klart!

azeriath
2012-04-16, 09:00
Yes om den där stångjäveln är ledig så... Alla kör ju marklyft och knäböj nuförtiden...
Tänkte mer om jag känner som idag Zizou att jag vill ge mer :)

Zizou
2012-04-16, 09:03
Yes om den där stångjäveln är ledig så... Alla kör ju marklyft och knäböj nuförtiden...
Tänkte mer om jag känner som idag Zizou att jag vill ge mer :)

Stångrodd, Hantelrodd, Sittande rodd, Breda latsdrag, smala latsdrag, chins. Finns mycket att välja på :D
Annars så kan man ju alltid köra fler set på de övningarna man kör, istället för att lägga in fler övningar :)

azeriath
2012-04-16, 09:11
Det är ju såklart sant, antar att jag kanske snöat in mig på hela 5x5 biten. Gör alltså inget om man kör säg 7x5 eller 8x5? Fast kan man köra så många borde man kanske öka vikterna istället också?

Chins önskar jag att jag kunde göra kan man säga ;)