handdator

Visa fullständig version : Variationer i påverkan på styrkan vid deff?


ATJL
2012-02-28, 00:54
Jag har efter 10veckor och ungefär lika många kilos minskning noterat följande variablar i styrkepåverkan. I samtliga övningar har jag under majoriteten av tiden (ca 8 av veckorna) ökat mer eller mindre avseende repsstyrka och vikter.

Senaste tiden har jag dock noterat stora skillnader i basövningarna, tex:

Marklyft, militärpress, stångrodd uppvisar fortfarande tydliga ökningar.

Zercherböj, stångcurl, hantelpress (plan bänk och lutande), frivändningar uppvisar endast små ökningar och i vissa fall står de oförändrade.

Benböj, bänkpress, schullchrushers har däremot visat tydlig nedgång i såväl reps som vikt.



Så, därför undrar jag om den samlade kolloexpertisen är sugna på att spekulera med mig om varför det förhåller sig på det här viset?

Två tankar slår mig:

Minskad bänkress skulle till del bero på minskat omfång på bröstkorgen pga tappat kroppsfett vilket inneär längre lyftväg? Jmfr med hantelpress och militärpress där jag ökat/varit oförändrat.

Minskad benböj medan jag samtidigt ökat i marklyft och zecher: Skulle det kunna bero på mindre mängd intramuskulärt fett i låren vilket minska "trycket" och kraftutvecklingen, vilket i mindre eller ingen omfattning skulle påverka tex marklyft då den är höftdominant?



Att det bara är i vissa övningar jag tappat, samtidigt som jag tom ökar i andra, är jag helt övertygad om att jag lyft tungt, jobbat i låga repsintrevall till största del, samt undvikit failiure. Hur tycker ni att jag bör anpassa träningen av de övningar som nu minskar?

Stryka dem helt och fokusera på andra övningar? (zercher framför benböj, hantelpress framför bänk osv)

Ta ner vikterna vesentligt men behålla låga reps, fokusera på teknik och/eller explosivitet?

Något annat?

MVH