handdator

Visa fullständig version : Ingen fantasi på bulk. Mycket fantasi på deff?


312
2012-02-28, 00:31
Hej!

Bara jag som blir väldigt sugen på god mat på deff, men inte på bulk? Direkt när jag deffar så blir det "Åh, helvete vad gott det vore med pannkakor, pizza, kladdkaka, hamburgare etc etc", men på bulk så blir det kyckling i ugnen, utan kryddor.. ja, juste, UTAN KRYDDOR! Bara direkt från kylen rätt in i ugnen, som man sen sitter och gråtäter för att det smakar flodpung. Brukar slänga på lite pasta och ketchup också, för att slippa att det är så torrt.

Varför?! Det är ju för i helvete nu på bulk som man kan äta gott och inte böga runt så mycket. Det enda jag tänker på är att jag ska få i mig nog med protein, att mat ska vara gott är helt bortglömt.

Angående att jag är sugen på god mat på deff är inte för att man blir mer sugen på energirika saker pga energiunderskott, nej, utan en timme efter att jag tänker "Idag börjar deffen" så sitter man där och onanerar till pizzatråden här på Kolo. Jag vet att det är psykiskt, men frågan är hur man får bort det?

Visst, jag vill inte bulka på 1kg lösgodis per dag, men det betyder inte att man ska sitta och äta kokt kyckling utan sås och kryddor som en jävla paddhaka. Visst, det är enkelt att bara slänga på lite grädde och kryddor, men det "prioriteras" inte.. typ. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Förmodligen är det för att jag har börjat handla egen mat och lagar till mig själv, jag känner mig helt efterbliven i köket när det gäller att krydda osv.

För att summera ordbajsandet: På bulk så prioriterar jag protein, vilket gör att hela grejen med att mat faktiskt ska vara gott och inte bara en proteinkälla för att bicepsen ska bli större hamnar i dimman, fokusen är på "Är det proteinrikt? Nice!", inte "Åh, min favoriträtt! Va? Bara 25g protein? Jävla fis, jag går och kokar 1kg kycklingfilé utan sås eller kryddor".
På deff så är det omvänt nästan, då jävlar får jag direkt upp ett recept på typ "flechtuvt á la frank snigel" i huvudet, och jag blir även skitsugen pizzor, hamburgare och allt möjligt. Nu när jag bulkar så äter jag knappt ens godis eller skräpmat, vilket jag alltid brukade göra innan jag började. :MrT:

Förstår knappt var jag själv har skrivit. Jaja.

EDIT: Dra pungen i gruset och kalla mig Orvar, jag tror jag postade tråden i fel forum. Det kanske passar bättre i typ kost/diet eller liknande, eller? Typ.

Mvh Kycklingfiléutankryddor

(Nu när jag ändå har startat en tråd, kan jag för en gångs skull få min avatartext bytt? Har PMat flera olika mods, men ingen vill svara. Jag har vart medlem här förr, har nytt konto nu, och jag har alltid missat tillfällen då jag fyller år precis då. Tack! :))

willtjam
2012-02-28, 00:33
Det här var ett roligt inlägg. Jag vet inte riktigt vad du vill, men det var roligt att läsa. :D

Vunnis
2012-02-28, 00:37
Kalla deffen bulk och vice versa? *popcorn*

cero
2012-02-28, 00:38
Häll i dig vassle. Resten av kosten kan bestå av pannkakor, hamburgare, pizza osv. Win-win!

312
2012-02-28, 00:52
Det här var ett roligt inlägg. Jag vet inte riktigt vad du vill, men det var roligt att läsa. :D
Det vet inte jag heller, seriöst. Varför startade jag ens tråden?

Kalla deffen bulk och vice versa? *popcorn*
Haha, blir ju ändå lite fel, pga kcalöverskott/underskott.
Häll i dig vassle. Resten av kosten kan bestå av pannkakor, hamburgare, pizza osv. Win-win!

Får akne av alla sorters mjölk, och mitt sojaprotein smakar fis med välling.

luckyboi
2012-02-28, 11:50
HAHAH! Genialiskt, känner exakt samma sak. Jag behöver inte ens vara hungrig, bara vetskapen om att energirik mat kommer paja dagens energibudget gör att sugit blir i det närmast outhärdlig efter en burk pizzaflott att festa på.

petah
2012-02-28, 12:24
"Bara direkt från kylen rätt in i ugnen, som man sen sitter och gråtäter för att det smakar flodpung."

Aldrig skrattat så åt en mening på kolo. :D

vicarious
2012-02-28, 12:30
På bulk så prioriterar jag protein,


Varför? Borde rimligtvis vara tvärtom. När du bulkar är proteinbehovet lägre än när du deffar.

Annars handlar det bara om lathet/bekvämlighet.

312
2012-02-28, 12:44
HAHAH! Genialiskt, känner exakt samma sak. Jag behöver inte ens vara hungrig, bara vetskapen om att energirik mat kommer paja dagens energibudget gör att sugit blir i det närmast outhärdlig efter en burk pizzaflott att festa på.
Precis! Tänker man "Fakk ye, jag har 3500kcal att göra var jag vill med.. kokta morötter!"...
På deff så är det direkt in på McDonalds och Lidl för att handla allt som spräcker sönder hela deffen.
"Bara direkt från kylen rätt in i ugnen, som man sen sitter och gråtäter för att det smakar flodpung."

Aldrig skrattat så åt en mening på kolo. :D
:D
Varför? Borde rimligtvis vara tvärtom. När du bulkar är proteinbehovet lägre än när du deffar.

Annars handlar det bara om lathet/bekvämlighet.
Jo, det vet jag, men vanligtvis äter jag typ 0,8-1g protein kg/kv, vilket inte är särskilt mycket. Nu måste jag tänka på det hela tiden för att få i mig 2-3g p. Om vi säger att jag skulle sluta träna nu och bara äta som jag gör normalt, så är det, som sagt 0,8-1g, MAX.
Lathet? Åh nej, eftersom det är roligt att laga mat på deff, goda jävla grejer också. Ugnspannkaka, pizzor, kladdkakor, ALLT! Men, jag måste lägga till att jag i princip precis nu har insett att protein faktiskt är viktigt, och att 1,5g/p inte räcker (för mig) på deff, så nästa deff kanske också blir jobbig. Det kanske blir en koka-kycklingfilé-utan-kryddor-deff.

hahavaffan
2012-02-28, 13:01
"Bara direkt från kylen rätt in i ugnen, som man sen sitter och gråtäter för att det smakar flodpung."

Aldrig skrattat så åt en mening på kolo. :D:laugh: +1

Raschmus
2012-02-28, 14:42
Jag resonerar att så länge jag får i mig relativt enough protein så är resten free2go. Alltså om jag sular i mig kyckling till lunch så får jag äta gratäng och bea till om det nu är vad jag är sugen på. Precis som topic så vet jag inte om mitt inlägg tillförde speciellt mycket. Antar hela ditt problem är psykiskt.

Kul tråd, lol

Danne2k
2012-02-28, 14:56
Känner igen det där i den mån att på deff när man inte "får" äta skit så är man sugen på allt möjligt onyttigt, men på bulk när man får äta typ vadsomhelst så är suget inte alls lika stort. Dock så äter jag ändå ganska ensidigt/tråkigt på bulk ibland, men försöker "piffa upp" maten med något gott ibland.

Fast jag unnar mig ändå saker under bulk som jag sällan äter på deff.

I jul när jag var hemma hos farsan så åt jag huur mycket gott som helst. Julbord, lamm, risgrynsgröt med rödmjölk (ftw!), ischoklad m.m.

Efter julen kände jag att jag nästan hade tröttnat på mat helt och hållet :D
Kändes ganska konstigt men jag var som less på mat i största allmänhet, och jag älskar verkligen mat annars.
Men det där gick över sen, som tur var ;p

Så mitt tips är väl, unna dig lite mer saker. Du vet redan vad som är problemet så då är det ju bara att fixa. Gör saker som är lätt men ändå gott, typ taco.

Ta din kyckling och strimla den istället, stek lätt och gör en thaigryta med kokosmjölk och vitlök, chilli, ingefära osv.

Är du dålig i köket så är det bara att börja experimentera, man lär sig hela tiden.

Librish
2012-02-28, 15:03
Jag förstår inte riktigt problemet. Om du vill ha godare mat så är det väl bara att äta det?

Jag känner absolut igen fenomenet, under deff så ser allting ut att smaka som en dubbel regnbåge med nutella på och under bulk så är det snarare så att man har kalorier kvar att äta men det enda man egentligen tycker skulle smaka gott är godis, och det vill man inte proppa i sig av hälsoskäl.

Eddie Vedder
2012-02-28, 15:22
Ja besatthet av mat vid energiunderskott är knappast något okänt. I Minnesota starvation study rapporterades att deltagarna till slut inte tänkte på annat än mat och det är ett mycket vanligt beteende bland anorektiker att konstant tänka på mat, baka massor och laga massa mat, titta på mat länge i affärer, kolla matprogram etc. Men utan att äta det.

Och en deff är ju en form av svält på mikronivå så det är bara logiskt. Jag säger alltså inte att du svälter dig men att dina symptom är en väldigt mild grad av vad som i extrema fall också blir extremt.

312
2012-02-28, 15:25
Jag resonerar att så länge jag får i mig relativt enough protein så är resten free2go. Alltså om jag sular i mig kyckling till lunch så får jag äta gratäng och bea till om det nu är vad jag är sugen på. Precis som topic så vet jag inte om mitt inlägg tillförde speciellt mycket. Antar hela ditt problem är psykiskt.

Kul tråd, lol
Jag förstår hur du tänker, men jag får alltid i mig precis nog med protein vid sista måltiden. Hade jag ätit 250g protein till lunch så hade jag öst på med mat där jag inte behöver proteinnojja.

Känner igen det där i den mån att på deff när man inte "får" äta skit så är man sugen på allt möjligt onyttigt, men på bulk när man får äta typ vadsomhelst så är suget inte alls lika stort. Dock så äter jag ändå ganska ensidigt/tråkigt på bulk ibland, men försöker "piffa upp" maten med något gott ibland.

Fast jag unnar mig ändå saker under bulk som jag sällan äter på deff.

I jul när jag var hemma hos farsan så åt jag huur mycket gott som helst. Julbord, lamm, risgrynsgröt med rödmjölk (ftw!), ischoklad m.m.

Efter julen kände jag att jag nästan hade tröttnat på mat helt och hållet :D
Kändes ganska konstigt men jag var som less på mat i största allmänhet, och jag älskar verkligen mat annars.
Men det där gick över sen, som tur var ;p

Så mitt tips är väl, unna dig lite mer saker. Du vet redan vad som är problemet så då är det ju bara att fixa. Gör saker som är lätt men ändå gott, typ taco.

Ta din kyckling och strimla den istället, stek lätt och gör en thaigryta med kokosmjölk och vitlök, chilli, ingefära osv.

Är du dålig i köket så är det bara att börja experimentera, man lär sig hela tiden.

Du summerade hela min text med en mening. :D Precis sådär är det. Det är inte så att jag är dålig i köket, men det blir bara att jag ser mat som en proteinkälla (endast), inte något man ska njuta av och vara gott.

Jag förstår inte riktigt problemet. Om du vill ha godare mat så är det väl bara att äta det?

Jag känner absolut igen fenomenet, under deff så ser allting ut att smaka som en dubbel regnbåge med nutella på och under bulk så är det snarare så att man har kalorier kvar att äta men det enda man egentligen tycker skulle smaka gott är godis, och det vill man inte proppa i sig av hälsoskäl.

Exakt! Jo, det är ju så, men det blir bara inte av.. Vad fan, nu blir jag förvirrad.

Jag ska göra god mat idag, nu jävlar.


Ja besatthet av mat vid energiunderskott är knappast något okänt. I Minnesota starvation study rapporterades att deltagarna till slut inte tänkte på annat än mat och det är ett mycket vanligt beteende bland anorektiker att konstant tänka på mat, baka massor och laga massa mat, titta på mat länge i affärer, kolla matprogram etc. Men utan att äta det.

Och en deff är ju en form av svält på mikronivå så det är bara logiskt. Jag säger alltså inte att du svälter dig men att dina symptom är en väldigt mild grad av vad som i extrema fall också blir extremt.
Förstod nästan det, det lär vara väldigt vanligt eftersom det sätts in en spärr som säger att man inte "får" äta vissa saker. En annan sak är väl att jag inte vill bulka på skitmat, visst, det är kcal in/ut, men det lär väl bli värre om man byter ut säg pasta/ris/potatis mot lösgodis, eller? Jag tänker på fettinlagring alltså. Nåja, idag ska det bli god mat i alla fall.

Ademius
2012-02-28, 15:31
Alltså, hur klarar du ens av att bulka på mat du tycker är äcklig? :confused:

Jag äter bara god mat jämnt och piffar upp det och varierar det så mycket jag vill när jag känner att det blivit tråkigt. Annars skulle jag nog aldrig fixa att få i mig mat överhuvudtaget, om det inte ens ska vara gott kan jag ju lika gärna skita i det helt och hållet.

Visst jag har också försökt laga tråkig mat när jag varit extra snål, men då fick jag lida och försöka tvinga i mig maten istället, vilket inte riktigt håller känner jag.

Numera är väl målet att kontinuerligt prova nya rätter, åtminstone en gång varannan vecka. Sen försöker jag slippa äta så mycket ensam också, lättare att äta om man gör det tillsammans med andra kan jag känna. Då har man lite mer av en ursäkt att lägga ner mer av allt för att äta riktigt gott också.

Att deffa på kladdkaka låter ju opti :thumbup:

312
2012-02-28, 15:48
Alltså, hur klarar du ens av att bulka på mat du tycker är äcklig? :confused:

Jag äter bara god mat jämnt och piffar upp det och varierar det så mycket jag vill när jag känner att det blivit tråkigt. Annars skulle jag nog aldrig fixa att få i mig mat överhuvudtaget, om det inte ens ska vara gott kan jag ju lika gärna skita i det helt och hållet.

Visst jag har också försökt laga tråkig mat när jag varit extra snål, men då fick jag lida och försöka tvinga i mig maten istället, vilket inte riktigt håller känner jag.

Numera är väl målet att kontinuerligt prova nya rätter, åtminstone en gång varannan vecka. Sen försöker jag slippa äta så mycket ensam också, lättare att äta om man gör det tillsammans med andra kan jag känna. Då har man lite mer av en ursäkt att lägga ner mer av allt för att äta riktigt gott också.

Att deffa på kladdkaka låter ju opti :thumbup:

Bra fråga, haha. Sådär ska jag banne mig också ha det! Jag har 2kg kycklingfilé och lite fläskfilé som ska bli något gott. Måste inhandla något att ha som "bas" för såsen, kokosmjölken tog slut igår när flickan lagade någon rätt, och mjölk går bort då det ger mig akne.
Nu blir det ett bröstpass, sen ska det bli något (förhoppningsvis) gott att äta efter. Rock on, osv.

Ja, kladdkaka är alltid opti. :D

Eddie Vedder
2012-02-28, 15:54
Förstod nästan det, det lär vara väldigt vanligt eftersom det sätts in en spärr som säger att man inte "får" äta vissa saker. En annan sak är väl att jag inte vill bulka på skitmat, visst, det är kcal in/ut, men det lär väl bli värre om man byter ut säg pasta/ris/potatis mot lösgodis, eller? Jag tänker på fettinlagring alltså. Nåja, idag ska det bli god mat i alla fall.

Nej jag tror inte det har så mycket med lockelsen till det "förbjudna" att göra. Man kan ju ha nolltolerans mot "skräp" oavsett viktmålsättning. Och jag tror inte att den som bulkar är lika besatt av det som när/om hen medvetet underäter. Och hen lär bli mer och mer besatt ju längre det går, större underskott och/eller längre tid.

Så jag tror du missförstod mig. Det är nog mer en överlevnadsinstinkt skulle jag tro, svälten leder till en besatthet av mat eftersom kroppen är i akut behov av ... mat.

Pernam
2012-02-28, 16:07
Vad är det för fel på er egentligen? Vaddå inte kunna äta gott!? Ojojoj, om jag ändå fick vara en ofet och behöva bulka. Jag skulle äta allt som inte gjorde hårt motstånd och/eller var fastspikat för hårt för att bändas lös. Jag blir så avundsjuk! *gah!*

Vattukvinnan
2012-02-28, 16:21
Haa ha du är rolig!

ja e hungrig....buhu hu dreglar nog också lite över pizza läsning.... ;)

Knatcharn
2012-02-28, 16:22
På den här bloggen som jag inte ens minns vart jag hittade den finns det lite sköna recept, förvisso kanske för "deff" men går ju att få lite inspiration för bra mat (med näringsinnehåll) där om man orkar scrolla lite.

http://deffamedpizza.blogspot.com/

Nu hoppas jag att du, Mell, inte blir ledsen över att jag länkar detta. Men jag snubblade ju över den med en googling, så what the hell.

Ett annat tips är att hitta ett syfte med matlagningen. Typ som att bjuda någon eller för att fylla frysen med matlådor. Tråkigt att bara laga till sig själv, och det bidrar till fantasin för att man vill göra något gott till t.ex. flickvännen..

Silveta
2012-02-28, 16:31
Vad är det för fel på er egentligen? Vaddå inte kunna äta gott!? Ojojoj, om jag ändå fick vara en ofet och behöva bulka. Jag skulle äta allt som inte gjorde hårt motstånd och/eller var fastspikat för hårt för att bändas lös. Jag blir så avundsjuk! *gah!*

+ 1 fan jag har aldrig bulkat men äter gott varenda dag, både i deff och på balans. Kvalitet vinner alltid över kvantitet i längden

Sent by dat dere mikrovågen

Mell
2012-02-28, 18:20
Nu hoppas jag att du, Mell, inte blir ledsen över att jag länkar detta.

Lungt :)

spoon
2012-02-28, 18:32
Vad är det för fel på er egentligen? Vaddå inte kunna äta gott!? Ojojoj, om jag ändå fick vara en ofet och behöva bulka. Jag skulle äta allt som inte gjorde hårt motstånd och/eller var fastspikat för hårt för att bändas lös. Jag blir så avundsjuk! *gah!*

Haha ja säg det :D

312
Jag tror det har att göra med att förbjuden frukt smakar bäst. Får man inte äta så vill man äta. Måste man äta så vill man inte. Måsten är tråkiga och bryta förbud är kul.

Nej jag är inte 15 :em:

Linjedomarn
2012-02-28, 18:44
Haha intressant att det är någon som delar detta med mig. Största delen av året ligger jag på balans eller underskott och då händer det väl att man blir sugen på något men det försvinner snabbt. Dock så när jag bulkar är jag aldrig intresserad av något mat så brukar dra med polarna som äter många kaloribomber på affären och låta dom bestämma vad som är gott för mig xD. kan va ett tips, när man väl har sakerna i hemmet så slinker det ner.

312
2012-02-28, 20:05
Nej jag tror inte det har så mycket med lockelsen till det "förbjudna" att göra. Man kan ju ha nolltolerans mot "skräp" oavsett viktmålsättning. Och jag tror inte att den som bulkar är lika besatt av det som när/om hen medvetet underäter. Och hen lär bli mer och mer besatt ju längre det går, större underskott och/eller längre tid.

Så jag tror du missförstod mig. Det är nog mer en överlevnadsinstinkt skulle jag tro, svälten leder till en besatthet av mat eftersom kroppen är i akut behov av ... mat.

Jag missuppfattade säkert igen, eftersom jag är gravt efterbliven, men det blir så direkt när jag tänker att jag ska deffa. Om jag vaknar upp en dag, fetare än vanligt, och tänker "Shit, måste dra ner lite på maten" så tar det inte ens en timme förrän jag äter kladdkaka och pizza, typ. Visst om man har legat på underskott ett tag, kroppen vill ju ligga på energibalans etc, men nu snackar vi en timme.
Vad är det för fel på er egentligen? Vaddå inte kunna äta gott!? Ojojoj, om jag ändå fick vara en ofet och behöva bulka. Jag skulle äta allt som inte gjorde hårt motstånd och/eller var fastspikat för hårt för att bändas lös. Jag blir så avundsjuk! *gah!*

Sådär är jag på deff, jag äter allt inkl bordet och spikarna.
Haa ha du är rolig!

ja e hungrig....buhu hu dreglar nog också lite över pizza läsning.... ;)

:-D

På den här bloggen som jag inte ens minns vart jag hittade den finns det lite sköna recept, förvisso kanske för "deff" men går ju att få lite inspiration för bra mat (med näringsinnehåll) där om man orkar scrolla lite.

http://deffamedpizza.blogspot.com/

Nu hoppas jag att du, Mell, inte blir ledsen över att jag länkar detta. Men jag snubblade ju över den med en googling, så what the hell.

Ett annat tips är att hitta ett syfte med matlagningen. Typ som att bjuda någon eller för att fylla frysen med matlådor. Tråkigt att bara laga till sig själv, och det bidrar till fantasin för att man vill göra något gott till t.ex. flickvännen..
Ofta jag orkar laga mat till andra? Jag väger min mat före tillagning, så jag vet det exakta (teoretiskt) grammen protein och kalorier som måltiden innehåller. Kommer min flickvän och snaskar lite på min mat så blir det en smisk på handen och ångesten över att maten nu inte innehåller 40g protein längre, den innehåller 37g istället, vilket gör allt räknande jobbigare. :devil:

Tack för tipset, ska kolla in recept där.

Nyss åt jag ganska gott, fläskfilé, kryddor och ris. Det var faktiskt gott, ingen ironi, det blev extra nice när jag stekte riset (som var kokt sen förr) i lite smör tillsammans med fläskfilén. MUMS! Enkelt, gott, nice.

Haha ja säg det :-D

312
Jag tror det har att göra med att förbjuden frukt smakar bäst. Får man inte äta så vill man äta. Måste man äta så vill man inte. Måsten är tråkiga och bryta förbud är kul.

Nej jag är inte 15 :em:
Där har du fan rätt. Jävla hjärna, sluta våldta dig själv. :MrT:


Haha intressant att det är någon som delar detta med mig. Största delen av året ligger jag på balans eller underskott och då händer det väl att man blir sugen på något men det försvinner snabbt. Dock så när jag bulkar är jag aldrig intresserad av något mat så brukar dra med polarna som äter många kaloribomber på affären och låta dom bestämma vad som är gott för mig xD. kan va ett tips, när man väl har sakerna i hemmet så slinker det ner.

Grejen är att jag i princip inte ens har så mycket kalorier över för andra godsaker efter all proteinbombning. Jag försöker sikta på 3g p kg/kv, 83x3=249gr. Jag brukar dock inte ens komma upp dit, jag hamnar på ~200g i snitt skulle jag chansa på. Det var lättare när jag fortfarande åt mjölk, då kunde man kasta i sig 100g protein utan att blinka, nu får man äta en halv häst för att få i sig det. Jag har som sagt ett proteinpulver som hade kunnat göra allt enklare, men fan vad illa det smakar. Det smakar som välling, plast, ärtor och fis. Illamående blir man också, greeeaaat!

Hela den här tråden är så jävla förvirrande, jag vet inte ens varför jag startade den längre.
Jag kommer ihåg när jag deffade ett tag för 6månader sedan ungefär, med PF. Jag gjorde en proteinrik ugnspannkaka (som smakade syrlig svettlök med en liten hint av jordgubbar), jag gjorde egna proteinrika pizzor, goda (nåja) kycklingrätter osv osv. Nu är det, som sagt, kokt kyckling utan kryddor osv. Åt ganska mycket hamburgare för några dagar sedan, från Willys. Det var ju enkelt, bara att steka burgaren och kasta in i brödet (Eldorados bröd, som luktade aceton och hade fler E-nummer än jag har hårstrån på benet). När hamburgarna tog slut så har jag börjat med kyckling etc, men har ingen fantasi alls, maten har blivit en proteinkälla/bränsle, inget som man ska njuta av.

Jaja, vad fan, jag skriver ju bara samma sak om och om igen.

gustav361
2012-02-28, 20:49
312: Jag känner igen mig riktigt starkt i delar av det du säger! Tror jag delar din känsla: att mat har blivit ett "måste" under bulk, ett arbete. Det finns ingen glädje i att försöka trycka i sig mat bara för näringen och få ångest när man missar ett jävla mål mat så man går hungrig en timme...

När jag bulkar hyser jag nästan en avsky för mat... Visst det kan vara gott att äta när man väl fixar något gott. Men att göra mål efter mål mat under en dag då man egentligen inte har tid... Det är bara tröstlöst. Visserligen skall tilläggas att jag har sjukt lätt att gå ner i vikt och sjukt svårt att gå upp i vikt.

Häll i dig 2 matskedar rapsolja till frukost o kvällsmat! Hett tips;)

Men när man deffar - för min del - äter normala mängder är det ju underbart med mat och klart man är sugen på pizza m.m. :)

Fugly
2012-02-28, 21:02
Är inte lika hungrig under bulk, äter mest för att fylla ut kalorierna.

benacii
2012-02-28, 21:47
Älskar dina inlägg 312!

Bizarro
2012-02-28, 21:52
Sköning, du verkar vara jävligt rapp i käften.
Fattade inte riktigt syftet heller men håller fan med dina bisarra formuleringar, tänker på samma sätt under deff/bulk antagligen. Blir ofta tråkig proteinrik mat som jag bara trycker i mig i mångfald för att mätta behovet.
Men jag har inte heller tid att laga massa god mat konstant under bulk heller, kan ha att göra med det?

312
2012-02-28, 22:17
312: Jag känner igen mig riktigt starkt i delar av det du säger! Tror jag delar din känsla: att mat har blivit ett "måste" under bulk, ett arbete. Det finns ingen glädje i att försöka trycka i sig mat bara för näringen och få ångest när man missar ett jävla mål mat så man går hungrig en timme...

När jag bulkar hyser jag nästan en avsky för mat... Visst det kan vara gott att äta när man väl fixar något gott. Men att göra mål efter mål mat under en dag då man egentligen inte har tid... Det är bara tröstlöst. Visserligen skall tilläggas att jag har sjukt lätt att gå ner i vikt och sjukt svårt att gå upp i vikt.

Häll i dig 2 matskedar rapsolja till frukost o kvällsmat! Hett tips;)

Men när man deffar - för min del - äter normala mängder är det ju underbart med mat och klart man är sugen på pizza m.m. :)
Lite så ja, fast inte riktigt, men ungefär. :D
Är inte lika hungrig under bulk, äter mest för att fylla ut kalorierna.
Precis, tråkigt va?

Älskar dina inlägg 312!
Puss Benny!

Sköning, du verkar vara jävligt rapp i käften.
Fattade inte riktigt syftet heller men håller fan med dina bisarra formuleringar, tänker på samma sätt under deff/bulk antagligen. Blir ofta tråkig proteinrik mat som jag bara trycker i mig i mångfald för att mätta behovet.
Men jag har inte heller tid att laga massa god mat konstant under bulk heller, kan ha att göra med det?

Ähh, det är bara 0N Z3 int3rn3t, inte IRL.

Ja, jag verkar inte vara ensam direkt, haha. Nu sitter jag här, jag har fått i mig 100g protein och ska äta 150g till, woho. Brb, koka 750g kycklingfilé. Tänkte spejsa till det lite, jag ska smula lite salt över.
Tog en bild på hur det kan se ut.
.
http://i.imgur.com/UPqpZ.jpg

Jag tror att tråden har spårat ur lite nu.

Hetz
2012-02-29, 00:34
Nu kommer det där tråkiga svaret som man inte ens vill läsa, men här kommer det;

Om du äter någorlunda likt på din bulk (samma näringskällor etc) som på din deff, med skillnaden att du drar ner på maten men ser till att få i dig en bra andel protein - då behöver det inte bli så krångligt

Jag äter t.ex precis likadant under min uppbyggnad som under deff - bara det att jag äter ca 2800-3700kcal under bulk och ca 2000kcal på deff. Har jag däremot bulk och man ska ut med polare eller man blir sugen på lite godis, ja då är det bara att äta det helt enkelt

Gör det hela till en livsstil och upptäck bra näringskällor, bra och goda kryddor, fettsnåla snåser etc etc listan kan göras enorm, då behöver det inte vara så krångligt!

Tycker det är lite hypat att man måste svulla som en gris på bulk och äta vad man vill när man vill varje dag och på deff ska man svälta, äta på specifika tider bla bla bla

keep it simple

Popliteus
2012-02-29, 08:57
Angående att jag är sugen på god mat på deff är inte för att man blir mer sugen på energirika saker pga energiunderskott, nej, utan en timme efter att jag tänker "Idag börjar deffen" så sitter man där och onanerar till pizzatråden här på Kolo. [/I]

Amen to that brother! Borde skaffa något som filtrerar bort alla sidor med bilder på god mat under deff. Jag kan tom youtuba "How to make the perfect meal" och sådant skit. Kolalr även på hells kitchen, mästerkockarna och allt liknande, har även laddat ner tidigare säsonger av den där jävla Gordon Ramsey när det har varit som värst. Sedan får man även dille på sådant man inte äter i vanliga fall. Jag har typ aldrig ätit hallonbåtar men under den förra deffen gick jag runt som ett psykfall och viskade för mig själv: hallonbåtar, hallonbåtar, HALLONBÅTAR. Drömde även att jag hade en egen kebabgrill...

312
2012-02-29, 11:49
Nu kommer det där tråkiga svaret som man inte ens vill läsa, men här kommer det;

Om du äter någorlunda likt på din bulk (samma näringskällor etc) som på din deff, med skillnaden att du drar ner på maten men ser till att få i dig en bra andel protein - då behöver det inte bli så krångligt

Jag äter t.ex precis likadant under min uppbyggnad som under deff - bara det att jag äter ca 2800-3700kcal under bulk och ca 2000kcal på deff. Har jag däremot bulk och man ska ut med polare eller man blir sugen på lite godis, ja då är det bara att äta det helt enkelt

Gör det hela till en livsstil och upptäck bra näringskällor, bra och goda kryddor, fettsnåla snåser etc etc listan kan göras enorm, då behöver det inte vara så krångligt!

Tycker det är lite hypat att man måste svulla som en gris på bulk och äta vad man vill när man vill varje dag och på deff ska man svälta, äta på specifika tider bla bla bla

keep it simple
Kepp it simple, jag gillar det. Det fetstilta lät bra, jag ska mixtra runt lite och se hur det går. :) Tack för svaret!

Amen to that brother! Borde skaffa något som filtrerar bort alla sidor med bilder på god mat under deff. Jag kan tom youtuba "How to make the perfect meal" och sådant skit. Kolalr även på hells kitchen, mästerkockarna och allt liknande, har även laddat ner tidigare säsonger av den där jävla Gordon Ramsey när det har varit som värst. Sedan får man även dille på sådant man inte äter i vanliga fall. Jag har typ aldrig ätit hallonbåtar men under den förra deffen gick jag runt som ett psykfall och viskade för mig själv: hallonbåtar, hallonbåtar, HALLONBÅTAR. Drömde även att jag hade en egen kebabgrill...

:laugh: :laugh:

Där brast det, klockrent. Så där är det för mig också, förutom att jag inte laddar ner matprogram, eller drömmer om ägarskap av kebabgrill. Hjärnan är jobbig, den jävla jävlen.

Knatcharn
2012-02-29, 11:57
Kommer min flickvän och snaskar lite på min mat så blir det en smisk på handen och ångesten över att maten nu inte innehåller 40g protein längre, den innehåller 37g istället, vilket gör allt räknande jobbigare.

Hmm, vad sägs om att langa i något gram av olika random tillskott som låter läskigt för Svensson så att hon inte vågar smaka? Typ Testoboost Extra Mega Dragon 3000. Så är det mjöl i burken egentligen :devil:

312
2012-02-29, 22:51
Hmm, vad sägs om att langa i något gram av olika random tillskott som låter läskigt för Svensson så att hon inte vågar smaka? Typ Testoboost Extra Mega Dragon 3000. Så är det mjöl i burken egentligen :devil:

Haha, ja, det kanske vore något. "Super Extreme Muscle Mass Gainer 3000" (alltid 3000, det låter coolast) så lär inte hon vilja äta, jag menar, vem vill få stora bulliga muskler som tjej? Inte så många. Omfg. :D

Edit: Fråga precis flickan om hon skulle vilja smaka på min mat om jag la i lite "Testoboost Extra Mega Dragon 3000" (hahaha, dragon?!), svaret blev nej. :thumbup:

Knatcharn
2012-03-01, 10:42
Haha, ja, det kanske vore något. "Super Extreme Muscle Mass Gainer 3000" (alltid 3000, det låter coolast) så lär inte hon vilja äta, jag menar, vem vill få stora bulliga muskler som tjej? Inte så många. Omfg. :D

Edit: Fråga precis flickan om hon skulle vilja smaka på min mat om jag la i lite "Testoboost Extra Mega Dragon 3000" (hahaha, dragon?!), svaret blev nej. :thumbup:

Haha ja, 3000 är faktiskt ultimata siffran. Tänkte typ Dragon Slayer men blev lite "för mycket"... *rolleyes*

Inte alls OffTopic nu... Aja. Jag själv är också på jakt efter sköna recept på "bulkmat", för stunderna då man bara inte orkar tänka ut något.. Får väl spana i "Vad har DU ätit idag?"-tråden. Även om det oftast är typ "1000g Kvarg, 750g Keso, 500g Tonfisk" :Virro

312
2012-03-01, 10:46
Haha ja, 3000 är faktiskt ultimata siffran. Tänkte typ Dragon Slayer men blev lite "för mycket"... *rolleyes*

Inte alls OffTopic nu... Aja. Jag själv är också på jakt efter sköna recept på "bulkmat", för stunderna då man bara inte orkar tänka ut något.. Får väl spana i "Vad har DU ätit idag?"-tråden. Även om det oftast är typ "1000g Kvarg, 750g Keso, 500g Tonfisk" :Virro

Haha, eller hur.

Jag köpte färdigstekta hamburgare på Willys, blir hamburgare 24/7 nu. Synd att det var 20g fett/100g. :MrT: Lär ju hamna på 3g fett/kg kv nu.

Cevex
2012-03-02, 08:29
Man måste ju inte käka kycklingfile eller kvarg rent upp och ner om det är så tråkigt.. se till att få in dina macros och ät gott istället IIFYM som amerikanerna på bodybuilding.com forumen!

Knatcharn
2012-03-02, 09:54
Man måste ju inte käka kycklingfile eller kvarg rent upp och ner om det är så tråkigt.. se till att få in dina macros och ät gott istället IIFYM som amerikanerna på bodybuilding.com forumen!

Absolut, man kan ju käka sin kyckling och kvarg på varierande sätt också..

Haha, eller hur.

Jag köpte färdigstekta hamburgare på Willys, blir hamburgare 24/7 nu. Synd att det var 20g fett/100g. :MrT: Lär ju hamna på 3g fett/kg kv nu.

Haha åh nej, det kan ju inte vara gott? Eller? Sjukt lätt att göra egna burgare annars ju :)

Edit: Tacos är riktigt schysst! Massa köttfärs, grönsaker och avocado. Enda minus är väl chipsen men men.

312
2012-03-02, 16:34
Absolut, man kan ju käka sin kyckling och kvarg på varierande sätt också..



Haha åh nej, det kan ju inte vara gott? Eller? Sjukt lätt att göra egna burgare annars ju :)

Edit: Tacos är riktigt schysst! Massa köttfärs, grönsaker och avocado. Enda minus är väl chipsen men men.

Alltså, jag kan laga mat, jag gör det bara inte. :D Jag tror f.ö. att jag är ensam om att tycka att färdiga hamburgare är godare än egna, hur man än tillagar dem.

Tacos är nice, men börjar tröttna lite på det. :(

Nyström
2012-03-03, 11:33
This.

Bland det roligaste jag har läst

312
2012-11-07, 10:21
Slänger in frågan här. Hur gör ni på bulk? Försöker ni hålla ett hyfsat lågt fettintag, och i sådana fall, hur? Lyckas alltid komma upp i mängder över 1g/kg kv, pga grädde till maten osv.

Käkar ni bara kyckling och ris? Jag försökte slänga in lite färdiga köttbullar, men 17g fett/100g är lite väl mycket. Hemmagjorda är inte gott.

Är det antingen eller? Bulka med lågt fett och äta tråkigare, eller ha ett högre fettintag och ha lite roligare variation?

Det där med att få en mer "lean bulk" genom att inte äta för mycket fett, hur pass viktigt är det för att försöka hålla nere fettinlagringen på bulk? Extremt överoptinojjigt?

Stor Hård Ådrig
2012-11-07, 10:36
Haha så mycket igenkänningsfaktorer 312. Fnittrar åt varenda inlägg du gör btw <3

312
2012-11-07, 10:44
Haha så mycket igenkänningsfaktorer 312. Fnittrar åt varenda inlägg du gör btw <3

Haha <3 :d

Fnissade själv åt tråden nu när jag läste den igen, så istället för att starta en ny tråd om min frågeställning så bumpade jag denna. Pinsamt. Jag skäms.

Sniggel
2012-11-07, 13:26
Jo mat är helt klart roligare på deff. Precis som att sex är roligare om man inte ejakulerat på en halv vecka.

Danne2k
2012-11-07, 13:30
Slänger in frågan här. Hur gör ni på bulk? Försöker ni hålla ett hyfsat lågt fettintag, och i sådana fall, hur? Lyckas alltid komma upp i mängder över 1g/kg kv, pga grädde till maten osv.

Käkar ni bara kyckling och ris? Jag försökte slänga in lite färdiga köttbullar, men 17g fett/100g är lite väl mycket. Hemmagjorda är inte gott.

Är det antingen eller? Bulka med lågt fett och äta tråkigare, eller ha ett högre fettintag och ha lite roligare variation?

Det där med att få en mer "lean bulk" genom att inte äta för mycket fett, hur pass viktigt är det för att försöka hålla nere fettinlagringen på bulk? Extremt överoptinojjigt?

Håller ett hyfsat lågt fettintag, ja, speciellt på träningsdagar då jag intar ganska stora mängder ris efter träningen.

Baskosten är kycklingfilé (med kryddor!), fläskfilé och ris. "Såser" blir oftast ketchup och/eller BBQ-sås (85 kcal/100g) för att hålla fettet nere. Vanlig tacosås (salsa) tycker jag också funkar ypperligt (35 kcal/100g).

Då och då blir det däremot lite mer fett, men utan att det spårar helt. Typ helstekt fläskkarré med 6g fett/100g. Inga problem att få ner 1 kg och då har jag ändå inte kommit upp i 1g fett/kg kv.

Ett tips på en vinnande måltid utan så mycket fett:

1 hel fläskfilé (~600g)
1 rödlök
1 grön paprika
Lite wokgrönsaker eller skivade champinjoner
2 dl sötsur sås (finns med 85 kcal/100g)

Strimla fläskfilén, rödlöken och paprikan. Stek allt på ganska hög värme.
I med den sötsura såsen och ev. lite vatten för att få lite mer vätska.

Sänk temperaturen och låt stå kanske 5 min, rör om ofta.
Servera med mängder av jasminris.

Svingott, enkelt, snabb och lågfett.

Birkharju
2012-11-07, 13:51
Länge sen jag garvade såhär mycket på kolo. TACK 312 *cupid*

312
2012-11-07, 13:57
Jo mat är helt klart roligare på deff. Precis som att sex är roligare om man inte ejakulerat på en halv vecka.

Haha, så sant!

Håller ett hyfsat lågt fettintag, ja, speciellt på träningsdagar då jag intar ganska stora mängder ris efter träningen.

Baskosten är kycklingfilé (med kryddor!), fläskfilé och ris. "Såser" blir oftast ketchup och/eller BBQ-sås (85 kcal/100g) för att hålla fettet nere. Vanlig tacosås (salsa) tycker jag också funkar ypperligt (35 kcal/100g).

Då och då blir det däremot lite mer fett, men utan att det spårar helt. Typ helstekt fläskkarré med 6g fett/100g. Inga problem att få ner 1 kg och då har jag ändå inte kommit upp i 1g fett/kg kv.

Ett tips på en vinnande måltid utan så mycket fett:

1 hel fläskfilé (~600g)
1 rödlök
1 grön paprika
Lite wokgrönsaker eller skivade champinjoner
2 dl sötsur sås (finns med 85 kcal/100g)

Strimla fläskfilén, rödlöken och paprikan. Stek allt på ganska hög värme.
I med den sötsura såsen och ev. lite vatten för att få lite mer vätska.

Sänk temperaturen och låt stå kanske 5 min, rör om ofta.
Servera med mängder av jasminris.

Svingott, enkelt, snabb och lågfett.

Okej, det där lät ju gott och framför allt simpelt. :) Kör du lågfett på bulk pga fettinlagringen? Vet du om det egentligen ens är något att bry sig om? Jag menar, är det stor skillnad mellan 1g fett/kv jämfört med typ 1,5-2g fett? Någon som har studier etc?

Länge sen jag garvade såhär mycket på kolo. TACK 312 *cupid*

Haha, varsågod. :D

Gillar din signatur!

Bulta
2012-11-07, 15:02
De här kan va bland de roligaste jag läst på brädan. :d

Här på Kolozzeum finns alla möjligheter att lära sig mer om kost/träning för att förbättra sina resultat.
I ditt fall tycks all information mest bli ett förhinder då du sätter upp ett gäng regler för att alltid vara så optimal du kan. (Finns en viss igenkänningsfaktor här... :))

Fundera mer kring energibalansen än att grotta ner dig i makronutrienter anser jag. Är du orolig att du inte fått i dig tillräckligt med protein så tillsätt bara nån shake under dagen.

Känner du dig inspirationslös i köket så är lergryta ett tips. En hel kyckling, massa kryddor, lite morot/lök. Sätt i en digital termometer i kycklingen och starta igång från kall ugn och sätt den på runt 225c. Ta ut vid 72c och gå loss.

312
2012-11-07, 17:33
De här kan va bland de roligaste jag läst på brädan. :d

Här på Kolozzeum finns alla möjligheter att lära sig mer om kost/träning för att förbättra sina resultat.
I ditt fall tycks all information mest bli ett förhinder då du sätter upp ett gäng regler för att alltid vara så optimal du kan. (Finns en viss igenkänningsfaktor här... :))

Fundera mer kring energibalansen än att grotta ner dig i makronutrienter anser jag. Är du orolig att du inte fått i dig tillräckligt med protein så tillsätt bara nån shake under dagen.

Känner du dig inspirationslös i köket så är lergryta ett tips. En hel kyckling, massa kryddor, lite morot/lök. Sätt i en digital termometer i kycklingen och starta igång från kall ugn och sätt den på runt 225c. Ta ut vid 72c och gå loss.

Tack för ditt svar!

Jag har ingen problem i köket längre i alla fall, nu äter jag (nästan) bara gott! :cool:

Energibalans fungerar inte för mig. Det händer verkligen ingenting om jag ligger på balans. Har dock bestämt mig för en långsam bulk ett tag, sen blir det deff framöver. :)

Bulta
2012-11-07, 21:17
Tack för ditt svar!

Jag har ingen problem i köket längre i alla fall, nu äter jag (nästan) bara gott! :cool:

Energibalans fungerar inte för mig. Det händer verkligen ingenting om jag ligger på balans. Har dock bestämt mig för en långsam bulk ett tag, sen blir det deff framöver. :)

Hehe! Långt ifrån alltid man känner inspiration i köket asså. Men då kör jag hellre på typ vassle/havre än att kasta pengar på att torrsteka kyckling. :d

Uttryckte mig lite slarvigt. Menade mer att koncentrera dig på önskad mängd energi snarare än att snöa in dig alldeles för mycket på makronutrienter. En långsam bulk och ha ett visst öga på mått/vikt och se till att öka vikterna kommer man långt på. Det är vad jag jobbar på jag med!

312
2012-11-08, 03:17
Hehe! Långt ifrån alltid man känner inspiration i köket asså. Men då kör jag hellre på typ vassle/havre än att kasta pengar på att torrsteka kyckling. :d

Uttryckte mig lite slarvigt. Menade mer att koncentrera dig på önskad mängd energi snarare än att snöa in dig alldeles för mycket på makronutrienter. En långsam bulk och ha ett visst öga på mått/vikt och se till att öka vikterna kommer man långt på. Det är vad jag jobbar på jag med!

Det har du rätt i, dock kan jag inte äta mjölkprodukter. Saknar mjölk och vassle, då var protein inget problem. :(

Precis, det är lite så jag gör nu. :) Tack!

Timme
2012-11-08, 04:30
På deff fantiserar jag om all god mat och allt annat skräp jag ska äta under bulken. Och på bulk äter jag all den skit jag fantiserade om under deffen ^^

AEB
2012-11-08, 13:45
Lite så ja, fast inte riktigt, men ungefär. :D

Precis, tråkigt va?


Puss Benny!



Ähh, det är bara 0N Z3 int3rn3t, inte IRL.

Ja, jag verkar inte vara ensam direkt, haha. Nu sitter jag här, jag har fått i mig 100g protein och ska äta 150g till, woho. Brb, koka 750g kycklingfilé. Tänkte spejsa till det lite, jag ska smula lite salt över.
Tog en bild på hur det kan se ut.
.
http://i.imgur.com/UPqpZ.jpg

Jag tror att tråden har spårat ur lite nu.
hahahah!! Klockren!