handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningsprogram


oliveraustin
2012-02-27, 23:30
Hej! Jag tränar 3 gånger i veckan oftast måndag, onsdag och fredag.
Jag använder mig för tillfället endast av maskiner och inga fria vikter. Jag har hört att det inte ska vara någon stor skillnad. (Jag vill bli starkare innan jag gör biffarna sällskap). Jag försöker att äta på ett kaloriöverskott med proteinpulver för att öka muskeluppbyggnad.

Jag har tänkt börja på SATS senast till sommaren och köra lite mer seriöst. Så jag vill göra ett träningsschema eller vad man ska kalla det. All hjälp uppskattas.

Jag vill utnyttja min tid maximalt, så om 7 dagar i veckan behövs så går det bra.

Ge förslag på uppvärmningar, uppdelningar. Jag tränar gärna något pass hemma också (övningar från youtube?)

Helst på följande sätt:
Måndag: Axlar, bröst, triceps.
Tisdag: Vila
OSV

Tack för att ni läste det här! Glöm inte bort att kommentera *flex*

willtjam
2012-02-27, 23:33
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

oliveraustin
2012-02-27, 23:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Som sagt INGA FRIA VIKTER men tack ändå :smash:

willtjam
2012-02-27, 23:54
Jag antog att du tänkte börja med fria vikter nu när du skulle byta gym. Vad gäller skillnad mellan fria vikter och maskiner så beskriver Mehdi det rätt bra:
5. Using Machines. Strength built on machines doesn't transfer to free weights or real life: machines balance the weight for you. Machines are also potentially dangerous: they force your body into fixed, unnatural movement patterns.

No Leg Press. Do Squats.
No Smith Squats. Do Squats.
No assisted Pull-up/Dips machine. Use Pull-up & Dip bars.

Safety depends on technique. Start with an empty barbell. Focus on technique. Add weight each workout.

oliveraustin
2012-02-28, 00:19
Jag antog att du tänkte börja med fria vikter nu när du skulle byta gym. Vad gäller skillnad mellan fria vikter och maskiner så beskriver Mehdi det rätt bra:

Tack för en bra förklaring men jag vill inte börja med fria vikter ännu. Kan någon länka ett bra maskinprogram för mig? 3-4 dagar eller mer.

Vitlök
2012-02-28, 00:28
Tack för en bra förklaring men jag vill inte börja med fria vikter ännu. Kan någon länka ett bra maskinprogram för mig? 3-4 dagar eller mer.
Hur ska någon kunna göra det utan att veta vilka maskiner som finns på det gym du tränar nu?
Gör dig själv en tjänst och kolla in SL 5x5 eller nått annat nybörjarprogram med fria vikter. Du kommer tjäna så mycket på att träna ordentligt från början.

oliveraustin
2012-02-28, 01:57
Hur ska någon kunna göra det utan att veta vilka maskiner som finns på det gym du tränar nu?
Gör dig själv en tjänst och kolla in SL 5x5 eller nått annat nybörjarprogram med fria vikter. Du kommer tjäna så mycket på att träna ordentligt från början.

jag tjänar balans, stabilitet? bryr mig inte. Vill ha volym, gör det för utseende.
Dom har alla maskiner.

mysglenn
2012-02-28, 05:48
jag tjänar balans, stabilitet? bryr mig inte. Vill ha volym, gör det för utseende.
Dom har alla maskiner.

Du får bättre med volym med fria vikter också eftersom du tränar musklen mer effektivt..

Har du verkligen svårt att fundera ut hur man byter ut tex bänkpress mot motsvarande maskin på ditt gym?

Vi har ingen aning om vilka maskiner som finns där du ska "träna"

multigreken
2012-03-02, 23:56
Varför börjar du inte med fria vikter?
Med fria vikter kan du nog välja mer än i en maskin där du höjer 10 varje steg.

stromming
2012-03-03, 00:01
Problemet är att om jag säger

"
Måndag: Axlar bröst triceps
Tisdag: Vila
Onsdag: Rygg, biceps
Torsdag: Vila
Fredag: Ben och mage
Lördag: Vila
Söndag: Vila
"

Så säger det egentligen väldigt lite om passets utformning. Vi måste veta vilka maskiner du tänkt använda, om du nu TVUNGET ska köra maskiner, vilket är jättedumt. Och vi måste veta hur många reps, sets och övningar per muskelgrupp du tänkt köra. Och precis som alla andra här verkar tycka, så tycker jag att du ska strunta i maskiner och lära dig lyfta fria vikter och köra SL 5x5.

oliveraustin
2012-03-06, 22:31
Problemet är att om jag säger

"
Måndag: Axlar bröst triceps
Tisdag: Vila
Onsdag: Rygg, biceps
Torsdag: Vila
Fredag: Ben och mage
Lördag: Vila
Söndag: Vila
"

Så säger det egentligen väldigt lite om passets utformning. Vi måste veta vilka maskiner du tänkt använda, om du nu TVUNGET ska köra maskiner, vilket är jättedumt. Och vi måste veta hur många reps, sets och övningar per muskelgrupp du tänkt köra. Och precis som alla andra här verkar tycka, så tycker jag att du ska strunta i maskiner och lära dig lyfta fria vikter och köra SL 5x5.

Problemet är att det alltid är fyllt av män som tar steroider i rummet med fria vikter. De fria vikterna är aldrig lediga. Vad jag har läst så är det inte så stor skillnad mellan maskiner och fria vikter men dom kan ha fel.

Jag har funderat på att byta GYM till SATS, Vad tror ni om det?
Där är det rätt lite folk, kanske för att det är så dyrt.
Men där kan jag få en PT som visar och så.

Ska jag börja med fria vikter nu - Byta gym eller stanna? - eller göra allt efter sommaren då jag ändå tänkt byta. Vill utnyttja min tid på bästa sätt.

tack på förhand *flex*

oliveraustin
2012-03-06, 22:33
Vad händer om jag tränar magen varje pass? Jag vill fokusera på mage.

stålrasta
2012-03-06, 22:51
Vad händer om jag tränar magen varje pass? Jag vill fokusera på mage.

vad hoppas du ska hända?

Rova
2012-03-06, 22:54
Problemet är att det alltid är fyllt av män som tar steroider i rummet med fria vikter. De fria vikterna är aldrig lediga. Vad jag har läst så är det inte så stor skillnad mellan maskiner och fria vikter men dom kan ha fel.

Jag har funderat på att byta GYM till SATS, Vad tror ni om det?
Där är det rätt lite folk, kanske för att det är så dyrt.
Men där kan jag få en PT som visar och så.

Ska jag börja med fria vikter nu - Byta gym eller stanna? - eller göra allt efter sommaren då jag ändå tänkt byta. Vill utnyttja min tid på bästa sätt.

tack på förhand *flex*

Vad händer om jag tränar magen varje pass? Jag vill fokusera på mage.

Om du vill utnyttja din tid på bästa sätt så skippa maskinerna?


Jag vill utnyttja min tid maximalt, så om 7 dagar i veckan behövs så går det bra.
Om tid inte är ett problem så lär dig använda fria vikter och träna in tekniken, i maskiner är det bara att ta i och pressa, fria vikter måste du öva upp balansen och rätt väg för vikterna, hur du ska positionera kroppen osv.

Magen är som vilken annan muskelgrupp som helst, träna den lika många gånger som du tränar de andra muskelgrupperna. Du tränar magen i de flesta basövningarna också.

multigreken
2012-03-06, 23:10
Jag anser att det är onödigt att hosta upp 6 laxar när du kan spotta ut 1.8 laxar eller vad ditt nuvarande kort kostar. I ditt "steroidrum" så är folk schyssta och man turas om. Hur länge har du tränat seriöst? ( regelbundet )
Du kan ju gå till en instruktör på ditt nuvarande gym och boka tid för en genomgång med fria vikter. Det finns vikter i stretchrummet på ditt gym som är bra att börja med!
Ha det gott!

oliveraustin
2012-03-06, 23:15
Jag anser att det är onödigt att hosta upp 6 laxar när du kan spotta ut 1.8 laxar eller vad ditt nuvarande kort kostar. I ditt "steroidrum" så är folk schyssta och man turas om. Hur länge har du tränat seriöst? ( regelbundet )
Du kan ju gå till en instruktör på ditt nuvarande gym och boka tid för en genomgång med fria vikter. Det finns vikter i stretchrummet på ditt gym som är bra att börja med!
Ha det gott!

Jag ska boka tid. Väntar tills efter sommaren att byta gym. Men jag kan väll variera mellan maskiner och fria vikter?

Har någon nått bra schema jag kan köra fram till sommaren för fria vikter. Där jag också kan växla med maskin? *drool*

multigreken
2012-03-06, 23:34
Jag ska boka tid. Väntar tills efter sommaren att byta gym. Men jag kan väll variera mellan maskiner och fria vikter?

Har någon nått bra schema jag kan köra fram till sommaren för fria vikter. Där jag också kan växla med maskin? *drool*

Jag har sagt vad jag tycker om att byta. självklart kan du variera, jag tycker att några av benmaskinerna är bra som omväxling ibland. För mig handlar det om att köra strikt. Du borde testa att köra ett bra pass med fria vikter i stretchrummet, där är vikterna oftast lediga och yta finns det gott om.
Ha det gott!