handdator

Visa fullständig version : Värt att träna hemma?


Johnringstrom
2012-02-27, 22:25
Tja!
Jag fick precis "ärva" en bänk och skivstång + hantlar/vikter av en gammal bekant och det passar ganska bra då jag inte tränat sen mitt näraliggande gym stängde för ca 1 år sedan. Frågar är juh hur mkt jag kan göra med detta? Har ni några tips på bra övningar? Lite fundersam över ben då ja inte kan köra knäböj pga diskskada (kan och kan förresten men jag gör det tokfel och vågar inte riskera) Så hur hade ni lagt upp det?

mysglenn
2012-02-27, 22:27
typ allt man kunde ha gjort på gymmet med skivstång och hantlar?

stålrasta
2012-02-27, 22:29
typ allt man kunde ha gjort på gymmet med skivstång och hantlar?

+1

Johnringstrom
2012-02-27, 22:33
Haha jo men när man kollar på de scheman som finns här finns det inga som är "kompletta" med bara bänk å skivstång, så tänkte mer om man kunde få tips på andra övningar så man gick igenom hela kroppen ändå

kottovic
2012-02-27, 22:33
Haha jo men när man kollar på de scheman som finns här finns det inga som är "kompletta" med bara bänk å skivstång, så tänkte mer om man kunde få tips på andra övningar så man gick igenom hela kroppen ändå

Du behöver inget gym för att utföra basövningar och det kommer du väldigt långt med min son.

mysglenn
2012-02-27, 22:37
Haha jo men när man kollar på de scheman som finns här finns det inga som är "kompletta" med bara bänk å skivstång, så tänkte mer om man kunde få tips på andra övningar så man gick igenom hela kroppen ändå

bänkpress, marklyft, knäböj, skivstångsrodd, skivstångscurls, militärpress, utfall, stående vadresningar, hantellyft åt sidan, hantel curls, hantel flies... finns 1000tals övningar

Johnringstrom
2012-02-27, 22:44
Okey, nån som har tid/lust att slänga ihop ett 3dagarsschema där jag går igenom hela kroppen? Försökte som sagt titta på nybörjartråden men vet inte vad jag ska byta ut vissa som jag inte har utrustning till mot :/

kottovic
2012-02-27, 22:46
Okey, nån som har tid/lust att slänga ihop ett 3dagarsschema där jag går igenom hela kroppen? Försökte som sagt titta på nybörjartråden men vet inte vad jag ska byta ut vissa som jag inte har utrustning till mot :/

Bröst, rygg
Axlar bic tric
Ben mage

stridis
2012-02-27, 22:54
bänkpress, marklyft, knäböj, skivstångsrodd, skivstångscurls, militärpress, utfall, stående vadresningar, hantellyft åt sidan, hantel curls, hantel flies... finns 1000tals övningar

Du behöver inget gym för att utföra basövningar och det kommer du väldigt långt med min son.

Han säger ju att han iom diskbråck inte vill/vågar köra knäböj, då blir det ganska ensidig träning för benen med bara skivstång och hantlar till buds, eller tämligen lätt träning, det finns ju trots allt övningar men men...

kottovic
2012-02-27, 22:56
Han säger ju att han iom diskbråck inte vill/vågar köra knäböj, då blir det ganska ensidig träning för benen med bara skivstång och hantlar till buds, eller tämligen lätt träning, det finns ju trots allt övningar men men...

Utfall då? Känns ju som att det blir svårt att göra någon övning tungt om diskarna är som nudlar.

Johnringstrom
2012-02-27, 22:58
Bröst, rygg
Axlar bic tric
Ben mage

Hade mer tänkt mig vilka övningar osv men kan nog spinna vidare på detta och leta reda på det. Kanske börjar bli lite lat med åren :P

Johnringstrom
2012-02-27, 23:00
Utfall då? Känns ju som att det blir svårt att göra någon övning tungt om diskarna är som nudlar.

Utfall borde jag klara, har egentligen inte några stora problem med diskarna nu men vet att ja inte gör knäböj 100rätt så därför vågar jag inte göra just dem, hört att ryggen kan ta mkt stryk om man gör dem fel och iom att den redan e lite paj vill jag undvika att göra det värre!

kottovic
2012-02-27, 23:02
Utfall borde jag klara, har egentligen inte några stora problem med diskarna nu men vet att ja inte gör knäböj 100rätt så därför vågar jag inte göra just dem, hört att ryggen kan ta mkt stryk om man gör dem fel och iom att den redan e lite paj vill jag undvika att göra det värre!

Filma med stången eller där du har händerna på axlarna så kan man ge feedback. Enda du eventuellt behöver är rack för stången typ.

Johnringstrom
2012-02-27, 23:29
Har pillat ihop ett litet schema, kan väl komma med lite feedback

Tisdag
Bänk 8*4
snebänk 8*4
Hantelpress 10*4
flyes 10*4
Stångrodd 12*4
Hantelrodd 8*4
Marklyft 12*3 denna är jag lite tveksam för men finns det nått alternativ?

tors
militärpress 8*4
Hantellyft (åt sidan) 10*4
Hantellyft (på mage + bänk) 10*4
Skivstångscurl 10*4
Koncentrationscurl 10*4
Smal bänkpress 10*4
Tricepsextention 10*4


lör
Utfall med stöd 20*4
Step-up 20*4
Vadträning 15*4
Benlyft 15*4
Situps med vikt 20*4

Sen kondition ons å sön :)

Hemi
2012-02-28, 01:01
Det finns ju mängder av benövningar man kan göra utan eller i stort sett utan vikt också. Vissa "kettlebell"-övningar kan man översätta till övning med viktplatta i famnen, behöver ofta inta vara en tung heller. Enbensövningar med ena foten som stöd i trappa, åt sidan eller framåt, sen provar man om ryggen håller för det. Vridningar är ibland dåliga. Bara att kolla runt på nätet, det dräller av golv-övningar, stående som liggande även om de inte anses vara "hardcore" eller tunga övningar. Det går dock att tunga till dem eller försvåra dem ganska ordentligt.

mysglenn
2012-02-28, 05:44
vad menar du med siffrorna?

det konventionella sättet att skriva set och reps är just set*reps

som du skriver nu kör du tex 8set bänk a 4reps..

Men ja det ser bra ut, andra "bra" benövningar som ej är knäböj som du kan göra utan flashiga maskiner är grodhopp

Guddi
2012-02-28, 07:34
Godhopp är ju inte direkt en bra lösning om man har problem med ryggen. Att sitta och hoppa i en position där det mer eller mindre är omöjligt att hålla ryggen rak...

Kör enbens knäböj för benen med. Även bra för stabiliteten och skadeförebyggande i fall du skulle ge dig på någon annan idrott med.

Alt. till marklyft finns det ju alltid. Fast de övningar som är lättare att utföra ger inte lika bra träning ;) Men om du är tveksam för ryggen hade jag rekommenderat dig att höja upp stången på klossar eller liknande, det är nästan alltid i bottenläget som folk har svårt att hålla ryggen rak så får du upp den någon dm brukar det gå mycket lättare.

mysglenn
2012-02-28, 08:31
oj då kanske han inte ens kan knyta skorna?

Johnringstrom
2012-02-28, 11:18
Tack för all feedback :)
Så nu när jag hämta upp grejerna att det ingår en maskin på bänken, en hög stång med handtag på som man drar ner framför lr bakom nacken, fan vet inte vad det heter, nästan som om man gjorde chins fast man sitter kvar om ni fattar? :P Värt att lägga in nått sånt på ryggschemat?

mysglenn
2012-02-28, 11:21
Tack för all feedback :)
Så nu när jag hämta upp grejerna att det ingår en maskin på bänken, en hög stång med handtag på som man drar ner framför lr bakom nacken, fan vet inte vad det heter, nästan som om man gjorde chins fast man sitter kvar om ni fattar? :P Värt att lägga in nått sånt på ryggschemat?

latsdrag

ja det är bra

du kan även köra pushdowns för triceps och kable-crunches för magen med den.

Johnringstrom
2012-02-28, 11:33
Okey borde jag ta bort en ryggövning eller bara lägga till latsdrag?

Johnringstrom
2012-02-28, 11:35
Har testat stångrodd och marklyft nu, känns ok för ryggen men vettifan om jag gör dom helt rätt, alternativ till dom?

mysglenn
2012-02-28, 11:41
Har testat stångrodd och marklyft nu, känns ok för ryggen men vettifan om jag gör dom helt rätt, alternativ till dom?

varför inte bara försöka lära dig göra rätt?

Guddi
2012-02-28, 15:44
oj då kanske han inte ens kan knyta skorna?Hoppar du när du knyter skorna så kroppen får ta upp en belastning flera gånger kroppens vikt? Och gör du detta flera gånger om inom bara några sekunder?

Snacka om korkad liknelse... *screwy*

Johnringstrom
2012-02-28, 16:23
varför inte bara försöka lära dig göra rätt?

Vet inte hur jag ska klara det utan hjälp, jobbar och bor för tillfället ute i Norges "vildmark" och hålans ända gym stängde för ca 1 år sedan :/
Dessutom vet ja itne hur mkt jag får belasta ryggen pga diskarna så är ute efter mer enkla och skonsamma övningar :)

mysglenn
2012-02-28, 17:50
Vet inte hur jag ska klara det utan hjälp, jobbar och bor för tillfället ute i Norges "vildmark" och hålans ända gym stängde för ca 1 år sedan :/
Dessutom vet ja itne hur mkt jag får belasta ryggen pga diskarna så är ute efter mer enkla och skonsamma övningar :)

filma dig själv, kolla på filmer på nätet, jämför, lägg upp filmer här - be folk kommentera :)

Hemi
2012-02-28, 19:18
Gör du enbensböj med ena foten som stöd en bit upp utot som jag skrev slipper du hamna med krummad rygg i bottenläget som det blir i andra enbensböjar som "pistols". Det andra förslaget heter visst "Bulgarian Split Squats" med ena benat bak/högre i stället.