handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram, enligt mina önskemål! HJÄLP :)


wcanka
2012-02-27, 21:12
Hej! Jag försöker komma igång med träningen och för att jag ska orka hålla på vill jag att det ska vara kul!

Så jag tänkte om nån här har tid eller lust att hjälpa mig med ett schema? :)

Har några önskemål, vill gärna köra chins och dips, då jag inte klarar en enda (mitt gym har en assisted chin-up/dip maskin) gärna mage och cardio med!

Vi hörs! Hej;)

stålrasta
2012-02-27, 22:08
Har du tröttnat på stronglifts på en dag??

wcanka
2012-02-27, 22:12
Vill ha ett schema som matchar mina önskemål!

stålrasta
2012-02-27, 22:17
om du vet vad du vill göra så är det ju bara att köra. Lägg till dips och mage då

wcanka
2012-02-27, 22:29
Jag gillar mer den här typ av uppläggning t.ex:
Bröst & Triceps
Rygg & Biceps
Mage & Ben
Ja ni förstår poängen :)Det är bara bra övningar jag behöver hjälp med :)

mysglenn
2012-02-27, 22:30
googla upp ett schema där chins och dips ingår?

kom inte till mig sen och klaga över dina axelproblem: http://fitnessguru.se/skadefri-pa-gymmet-del-11

wcanka
2012-02-27, 23:10
Jag hade gärna fortsatt med SL, ska jag vara ärlig så var det overhead-pressen som gjorde att jag tappade lusten, svår teknik och ingen som kan visa mig irl!
Alla andra övningar sitter :)

regus
2012-02-27, 23:21
Varför frågar du om hjälp när du söker bekräftande information? Hur hade du tänkt att du ville ha det?

wcanka
2012-02-27, 23:23
Varför alla dessa frågeställningar, ska man inte kunna skriva nått utan att man ska bli spottad i ansiktet?

regus
2012-02-27, 23:27
Varför alla dessa frågeställningar, ska man inte kunna skriva nått utan att man ska bli spottad i ansiktet?

Du blir inte "spottad i ansiktet" men tydligen har du ganska (för dig själv) klara preferenser på vad du vill ha med. Om du från början skriver vad du vill ha med/tycker om att göra eller på vilket sätt du vill träna blir det lättare för oss att hjälpa till.

Edit: Ps, det kommer med en smilie så mina vänliga intentioner blir tydliga.

:)

wcanka
2012-02-27, 23:33
Du blir inte "spottad i ansiktet" men tydligen har du ganska (för dig själv) klara preferenser på vad du vill ha med. Om du från början skriver vad du vill ha med/tycker om att göra eller på vilket sätt du vill träna blir det lättare för oss att hjälpa till.

Edit: Ps, det kommer med en smilie så mina vänliga intentioner blir tydliga.

:)

Det ska jag berätta!
Men min träning vill jag öka i muskelmassa och bli stark, samt se bättre ut då jag har väldigt lite muskelmassa nu (182cm 65kg)
Något som jag vill verkligen vill göra är assisted chins för att i framtiden kunna göra riktiga chins ensam :)

Hoppas du kan hjälpa mig att lägga upp träningen med den är informationen

stromming
2012-02-27, 23:34
Jag hade gärna fortsatt med SL, ska jag vara ärlig så var det overhead-pressen som gjorde att jag tappade lusten, svår teknik och ingen som kan visa mig irl!
Alla andra övningar sitter :)

Låter som du ger upp för lätt, militärpress ska inte vara så svårt! http://stronglifts.com/how-to-overhead-press-with-correct-technique/

Också bra: http://www.youtube.com/watch?v=GJFjYyA40ss

wcanka
2012-02-27, 23:37
Låter som du ger upp för lätt, militärpress ska inte vara så svårt! http://stronglifts.com/how-to-overhead-press-with-correct-technique/

Stått o nött den där skiten i flera timmar, film efter film! Ger upp lätt, ja!
Men vad är det för mening om man tycker det är skittråkigt? :)

stromming
2012-02-27, 23:39
Stått o nött den där skiten i flera timmar, film efter film! Ger upp lätt, ja!
Men vad är det för mening om man tycker det är skittråkigt? :)

Jag tycker bara att det låter märkligt att press är den övning du har svårt med. Alla andra tycker jag är hyfsat svåra. Böj, bänk, mark, stångrodd är alla ganska svåra övningar enligt mig. Militärpress ser jag inte det svåra med, och då är det ju tråkigt att du ska rata ett sånt superschema för den övningen =(.

wcanka
2012-02-27, 23:41
Jag tycker bara att det låter märkligt att press är den övning du har svårt med. Alla andra tycker jag är hyfsat svåra. Böj, bänk, mark, stångrodd är alla ganska svåra övningar enligt mig. Militärpress ser jag inte det svåra med, och då är det ju tråkigt att du ska rata ett sånt superschema för den övningen =(.

Jag det är tråkigt, måste man ha med den då? :)

regus
2012-02-27, 23:54
I början kan det vara bättre att fokusera på ett fåtal övningar per muskelgrupp och hålla sig till dessa. Detta medföljer en snabbare inlärningskurva, du blir helt enkelt bättre snabbare. Då kan det vara bättre att träna samma övningar mer än en gång per vecka.

Är (delvis) målet att klara en vanlig chins behöver främst öka din styrka, då du inte ens orkar en, så lägg dig runt 5-6 rep i assisterande chinsövningen och försök minska hjälpen/per pass. Börja första passet där det bara är lite utmanande i sista setet, minska sedan med små steg till nästa pass osv. Detta kan du tillämpa på alla övningar. Pressen är inte så svår, just nu räcker det med om du står stabilt och pressar stången så rakt upp som du förmår på ett kontrollerat sätt.

Hade jag vart du hade jag tränat ungefär såhär

Pass 1
Knäböj
Bänkpress
Chins 4x5 + valfri horisontal dragövning 2x10
+ Valfri bålövning
+ en valfri övning

Pass 2
Marklyft
Press
Chins 4x5+valfri horisontal dragövning 2x10
+ valfri bålövning
+ en valfri övning

Pass 3
Samma som pass 1

Om du absolut inte vill träna press kan du byta ut den mot sned hantelpress eller bänkpress. Träna på i några månader med små linjära ökningar. Den valfria övningen är mest bara för att få inte det du kan tyckas är roligt just då. Lite variation.

wcanka
2012-02-28, 00:04
Jävlar nu hände det grejer! tackar o bockar!

Pass1 frågor;
Ska jag öka i bänk o knäböj på samma sätt som i stronglift? Hur många set?
Tips på valfri horistontal dragövning?

Pass2 frågor;
Funkar vanlig sittande hantelpress bra? Hur många set?
Marklyft, hur många set och startvikt?

Tack än en gång för att du är så ambitiös :D

312
2012-02-28, 00:10
Se till att lära dig marklyft ordentligt, så träna teknik i början. Är du helt nybörjare så skulle jag köra lätt ett tag med endast fokus på teknik.

wcanka
2012-02-28, 00:12
Se till att lära dig marklyft ordentligt, så träna teknik i början. Är du helt nybörjare så skulle jag köra lätt ett tag med endast fokus på teknik.

Har du inte sett mitt youtubeklipp, tränade teknik med ett dammsugar-skaft :D
http://www.youtube.com/watch?v=_hSodFxAGcg

mara1
2012-02-28, 02:47
Jag hade gärna fortsatt med SL, ska jag vara ärlig så var det overhead-pressen som gjorde att jag tappade lusten, svår teknik och ingen som kan visa mig irl!
Alla andra övningar sitter :)

Varför håller du på och grinar så mycket över overhead-pressen? Den är precis som alla andra övningar, det krävs tålamod och övning för att få in den rätta tekniken.

Såg också din journal där du frågade om tekniken osv. Det lättaste är att kolla på filmer, granska noga hur dom gör och försök att få in tekniken IRL, med VIKTER PÅ inte bara stången, eller rättare sagt, en träpinne, som jag såg dig använda dig av.

Fortsätt med sl5x5.

mysglenn
2012-02-28, 05:54
Stått o nött den där skiten i flera timmar, film efter film! Ger upp lätt, ja!
Men vad är det för mening om man tycker det är skittråkigt? :)

byt ut mot press i maskin eller i smith

lägg in dips i slutet av passen där du kört pressar

regus
2012-02-28, 09:29
Jävlar nu hände det grejer! tackar o bockar!

Pass1 frågor;
Ska jag öka i bänk o knäböj på samma sätt som i stronglift? Hur många set?
Tips på valfri horistontal dragövning?

Pass2 frågor;
Funkar vanlig sittande hantelpress bra? Hur många set?
Marklyft, hur många set och startvikt?

Tack än en gång för att du är så ambitiös :D

pass 1
Det kan vara smart, runt en fem set, små linjära ökningar - börja lätt
kabelrodd, skivstångsrodd

Pass 2, den fungerar bra istället för pressen. 5 set 5-12 repetitioner
som stronglift, börjalätt 5 set - 5 rep.

wcanka
2012-02-28, 10:18
byt ut mot press i maskin eller i smith

lägg in dips i slutet av passen där du kört pressar

I smith, jaa varför inte :)

Vad smart du är :thumbup:

Är det såhär du menar då? http://www.bodybuilding.com/exercises/main/popup/name/smith-machine-overhead-shoulder-press

Edit: det är ser ju jättebra ut http://muscleandbrawn.com/seated-smith-machine-overhead-press/
tror ni den kan vara en bra ersättning?

mysglenn
2012-02-28, 10:20
I smith, jaa varför inte :)

Vad smart du är :thumbup:

Är det såhär du menar då? http://www.bodybuilding.com/exercises/main/popup/name/smith-machine-overhead-shoulder-press

ja eller vad som helst

wcanka
2012-02-28, 10:25
ja eller vad som helst

Den här? http://muscleandbrawn.com/seated-smith-machine-overhead-press/

mysglenn
2012-02-28, 10:28
Den här? http://muscleandbrawn.com/seated-smith-machine-overhead-press/

vad är skillnaden?

wcanka
2012-02-28, 10:30
Pass 1
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Chins 4x5
Kabelrodd 5x5
Crunches 3x failure

Pass 2
Marklyft 5x5
Overhead shoulderpress i smith 5x5
Chins 4x5
Kabelrodd 5x5 (bättre med stångrodd? )
Crunches 3xfailure

Det här är då vad jag kommer att gå till gymmet att köra, men innan vill jag höra era synpunkter :)

regus
2012-02-28, 10:46
Byt ut ena chrunches mot hjulet - med ett hjul anpassat för detta eller med en skivstång
http://www.dietmetoder.se/wp-content/uploads/2010/12/hjulet.png

wcanka
2012-02-28, 10:48
Byt ut ena chrunches mot hjulet - med ett hjul anpassat för detta eller med en skivstång
http://www.dietmetoder.se/wp-content/uploads/2010/12/hjulet.png

Okej okej, har för mig att jag sett ett sånt på gymmet :)

Utförs det som på bilden, eller på tårna? :)

Tänkte börja på 40kg i mark, hur är uppvärmningen då? :)

mysglenn
2012-02-28, 11:25
svårare om du står på tårna

börja med skivstången i marklyft

wcanka
2012-02-28, 11:27
Okej!

Hur funkar det men rätt höjd på stången då?
Hur högt upp bör den vara osv? :)

mysglenn
2012-02-28, 11:32
Okej!

Hur funkar det men rätt höjd på stången då?
Hur högt upp bör den vara osv? :)

lägg 3st tjocka 15kg kakor på en trave på varsin sida om stången och lyft den därifrån..

wcanka
2012-02-28, 11:35
lägg 3st tjocka 15kg kakor på en trave på varsin sida om stången och lyft den därifrån..

Okej :)

Programet ser bra ut annars eller? :)

LunaSpice
2012-02-28, 12:04
För mig, efter ett långt uppehåll, fungerade det bäst att köra enbart basövningar och verkligen hittat tekniken i dem. Någon annan skrev något liknande, att det är bättre att hitta ett enkelt program och köra det ett bra tag. Detta gör att du hittar teknik, styrka och stabilitet för att sedan kunna peta in lite fler isolerande och detaljerade övningar. Jag körde 8-12 reps, när jag klarde 12 reps till failure ökade jag vikten så att jag nästa pass klarade 8. Sen körde jag den vikten tills jag klarde 12 reps och sen samma sak.

Jag körde 3 dagar/vecka, tunga och intensiva halvkroppspass. Detta är det sätt som fungerat bäst för mig, både gällande styrka och volym. Som jag skrev tidigare, var väldigt noga i början med teknik och fokus. Det tjänar du på i längden.

Gällande pullups/chins, vad vi nu använder för ordval, så är det en fantastisk övning. För mig, som inte har assisterande hjälp på gymmet, så använde jag en pall där jag fick hjälp att hoppa upp till ursprungsläge för att sedan använda mig av den negativa fasen. Fick upp styrka och teknik ganska snabbt på så sätt. Assissterande hjälp är dock något jag själv skulle ha föredragit. :)

wcanka
2012-02-28, 12:14
Okej! :D

Chins/pullups, handflatorna bort från än själv :)

Rekommenderar du 3x8-12 istället? :)

Vilka övningar körde du då du hade hel-/halvkroppspass :)

LunaSpice
2012-02-28, 12:23
Styrketräning är så otroligt individuellt, åldersrelaterat, genetiskt etc. Det finns vissa grundläggande faktorer såklart men det bästa är att testa dig fram och se vilket som fungerar bäst för just dig. Finns inga genvägar mer än hårt arbete, det är tyvärr så. Min upplevelse är att du kanske vill ha den enklaste och minst krävande vägen? ;) Jag rekommenderar inte så mkt utan berättar vad som har fungerat för mig. Jag föreslår som sagt att prova dig fram med de tips du har fått i den här tråden.

Halvskroppspassen; 3pass/vecka, 3 set på varje övning (enl. ovanstående upplägg) med 2-3 uppvärmningsset:

Pass 1
Bänkpress
Hantelpress
Dips
Militärpress (körde också den i smith)
Mage (olika rotationsövningar samt crunches i maskin)

Pass 2
Chins
Sittande rodd med brett grepp
Bicepscurl med stång
Benböj
Marklyft
+ sittande eller stående vadpress

wcanka
2012-02-28, 12:26
Styrketräning är så otroligt individuellt, åldersrelaterat, genetiskt etc. Det finns vissa grundläggande faktorer såklart men det bästa är att testa dig fram och se vilket som fungerar bäst för just dig. Finns inga genvägar mer än hårt arbete, det är tyvärr så. Min upplevelse är att du kanske vill ha den enklaste och minst krävande vägen? ;) Jag rekommenderar inte så mkt utan berättar vad som har fungerat för mig. Jag föreslår som sagt att prova dig fram med de tips du har fått i den här tråden.

Halvskroppspassen; 3pass/vecka, 3 set på varje övning (enl. ovanstående upplägg) med 2-3 uppvärmningsset:

Pass 1
Bänkpress
Hantelpress
Dips
Militärpress (körde också den i smith)
Mage (olika rotationsövningar samt crunches i maskin)

Pass 2
Chins
Sittande rodd med brett grepp
Bicepscurl med stång
Benböj
Marklyft
+ sittande eller stående vadpress

Hur cirkulerar du med det här?

speedy83
2012-02-28, 12:31
Troligen två gånger per vecka alltså:

Pass 1
Pass 2
Vila
Pass 1
Pass 2
vila
vila

wcanka
2012-02-28, 12:36
Troligen två gånger per vecka alltså:

Pass 1
Pass 2
Vila
Pass 1
Pass 2
vila
vila

Okej :D
4 dagar i veckan är perfekt då jag blir helt knäpp av vilodagar, men den splitten funkar utan risk för att överträna? :)

speedy83
2012-02-28, 12:40
Okej :D
4 dagar i veckan är perfekt då jag blir helt knäpp av vilodagar, men den splitten funkar utan risk för att överträna? :)


överträning är ju alltid svårt att säga man kanske ska köra ett lite lättare pass och ett tyngre annars är ju en tanke att köra 3 dagar vilket blir bättre för återhämtningen det är ju mycket din kost som avgör hur du reagerar på träningen.

Annars kör:

Vecka 1
P1
vila
P2
vila
p1

Vecka 2
P2
vila
P1
Vila
P2

Alltså enligt samma princip som du kör SL 5x5 var nog vid närmare eftertanke så han menade. Tänk bara att det är på vilodagar kroppen växer och sysselsätt dig med annat så går det nog bra, inte bra att gå ut för hårt i början då man lättare tröttnar också.

wcanka
2012-02-28, 12:49
överträning är ju alltid svårt att säga man kanske ska köra ett lite lättare pass och ett tyngre annars är ju en tanke att köra 3 dagar vilket blir bättre för återhämtningen det är ju mycket din kost som avgör hur du reagerar på träningen.

Annars kör:

Vecka 1
P1
vila
P2
vila
p1

Vecka 2
P2
vila
P1
Vila
P2

Alltså enligt samma princip som du kör SL 5x5 var nog vid närmare eftertanke så han menade. Tänk bara att det är på vilodagar kroppen växer och sysselsätt dig med annat så går det nog bra, inte bra att gå ut för hårt i början då man lättare tröttnar också.

Vad är dina åsikter om schemat jag tänkte köra?

Pass 1
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Chins 4x5
Kabelrodd 5x5
Ab-roller (det där hjulet man rullar fram sen tillbaka med) 3x failure

Pass 2
Marklyft 5x5
Overhead shoulderpress i smith 5x5
Chins 4x5
Kabelrodd 5x5 (bättre med stångrodd? )
Crunches 3xfailure

LunaSpice
2012-02-28, 12:54
Precis som speedy skrev, körde jag:

P1
Vila
P2
Vila
P1
Vila
Vila

2 P1 + 1 P2 första veckan
1 P1 + 2 P2 andra veckan

wcanka
2012-02-28, 12:57
Tror ni mitt upplägg fungerar med samma split? :)
Edit: Mitt mål är att se mer "fit" ut till sommaren, kanske ingen revolutionerande effekt, men typ så att folk frågar om man börjat träna :)
Är mitt mål rimligt?

LunaSpice
2012-02-28, 14:15
Som jag skrev tidigare, jag tycker du ska prova ett upplägg, något av de förslag som givits i tråden och sen utvärdera det efter 6-8 veckor.

Om ditt mål är rimligt eller inte är ganska svårt för oss att bedöma. Men om att bli mer "fit", för dig, handlar om något större, proportionella och mer definierade muskler samt skaplig kroppsfett% så handlar det om ett basupplägg tror jag, i kombination med bra kost och vila naturligtvis. De förslag som givits i tråden är bra basupplägg, inte en massa småpill som, initialt i styrketräning, bara tar energi och onödig tankeverksamhet.

wcanka
2012-02-28, 14:32
Jag antar att det betyder att jag utan kan göra enligt:
Pass 1
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Chins 4x5
Kabelrodd 5x5
Ab-roller (det där hjulet man rullar fram sen tillbaka med) 3x failure

Pass 2
Marklyft 5x5
Overhead shoulderpress i smith 5x5
Chins 4x5
Kabelrodd 5x5 (bättre med stångrodd? )
Crunches 3xfailure

Dvs
Pass 1
VIla
Pass2
Vila
Pass1

Sen

pass 2
vila
pass1
vila
pass2? :)

LunaSpice
2012-02-28, 14:40
Ja

wcanka
2012-02-28, 14:42
Såg nu att han som gav mig exempel skrev chins 4x5!
Är det 4 set 5 reps?

mysglenn
2012-02-28, 14:44
Såg nu att han som gav mig exempel skrev chins 4x5!
Är det 4 set 5 reps?

fråga honom

det konventionella är att skriva set x reps

wcanka
2012-02-28, 14:56
Okej! Då blir det alltså pass 2 imorrn för att komma på rätt bana :)

Uppvärmning för marklyft med stången?

LunaSpice
2012-02-28, 15:34
VM i frågor...

Uppvärmning i alla övningar om du inte har kört den muskelgruppen tidigare under passet. Så ja, med stången. Hitta tekniken först, marklyft är den sista övningen du vill utföra felaktigt och sen lasta på massvis med vikter.

wcanka
2012-02-28, 15:40
VM i frågor...

Uppvärmning i alla övningar om du inte har kört den muskelgruppen tidigare under passet. Så ja, med stången. Hitta tekniken först, marklyft är den sista övningen du vill utföra felaktigt och sen lasta på massvis med vikter.

Blir ju massa frågor för att man får så diffusa svar!

Hur värmer jag upp, om jag använder stången i Working sets?

LunaSpice
2012-02-28, 15:48
Det var inte meningen att vara dryg. Svaren du har fått är dock allt annat än diffusa...väldigt tydliga skulle jag tom. kunna sträcka mig till.

Använder du stång + 0 vikter i working sets? Värm isf upp helt utan stång, kanske med lättare stänger. Borde finnas med lägre vikter än 20 kg stång på tunnare stänger.

wcanka
2012-02-28, 16:01
Det var inte meningen att vara dryg. Svaren du har fått är dock allt annat än diffusa...väldigt tydliga skulle jag tom. kunna sträcka mig till.

Använder du stång + 0 vikter i working sets? Värm isf upp helt utan stång, kanske med lättare stänger. Borde finnas med lägre vikter än 20 kg stång på tunnare stänger.

Nej jag hade tänkt börja på 40kg i mark, men det var nån som rekommenderade bara stång!

mysglenn
2012-02-28, 16:07
men herregud du lär väl inte behöva skita i brallorna av 40kg i marklyft pöjk så bry dig inte om att ha alla teoretiska detaljer redo och klara, det är ingen exakt vetenskap heller det här med uppvärmningen! Känn efter själv, börja att köra "marklyft" utan stång, sen hoppa på att köra med bara stången... du ska bli lite varm i kroppen, musklerna och nervsystemet du ska inte skicka en raket till månen!

wcanka
2012-02-28, 16:11
Ja! ni får ursäkta att jag frågar, oroar mig bara över att "göra fel" eller inte få effekt av träningen osv osv

Jag må vara sjuk :D

mysglenn
2012-02-28, 16:15
Ja! ni får ursäkta att jag frågar, oroar mig bara över att "göra fel" eller inte få effekt av träningen osv osv

Jag må vara sjuk :D

men det är din kropp som du måste lära känna själv

vi kan ge dig tips men du lär dig träna genom att träna inte genom att läsa på ett forum.

wcanka
2012-02-28, 16:24
Vafalls, verkar som mitt alla inlägg Off-topic försvann i andra tråden,
vad sa du om axlarna?

Rova
2012-02-28, 17:07
Dra på gymmet och kör, läs trådar på forumet, alla dina frågor är besvarade 100 gånger om plus att du kommer få annan nyttig information. Kör vanlig militärpress istället för i smithen, har du testat den på gymmet med vikter? det ända du behöver göra är att lyfta vikten över huvudet, om vikten kommer för långt fram så pressar du bara mer bakåt? och vise versa.

Får den uppfattningen att du aldrig styrketränat förut, och istället för att ställa 100 000 frågor så dra på gymmet gör övningarna, reflektera över hur du tycker det gick och fråga sen. Det är inte så att du kommer dö om du gör ett lyft fel, sen så kommer du ändå inte kunna få in alla tekniker samtidigt, börja lägga fokus på en eller två ibörjan, och när du är bekväm med dem så lägger du till fler.

wcanka
2012-02-28, 17:19
Dra på gymmet och kör, läs trådar på forumet, alla dina frågor är besvarade 100 gånger om plus att du kommer få annan nyttig information. Kör vanlig militärpress istället för i smithen, har du testat den på gymmet med vikter? det ända du behöver göra är att lyfta vikten över huvudet, om vikten kommer för långt fram så pressar du bara mer bakåt? och vise versa.

Får den uppfattningen att du aldrig styrketränat förut, och istället för att ställa 100 000 frågor så dra på gymmet gör övningarna, reflektera över hur du tycker det gick och fråga sen. Det är inte så att du kommer dö om du gör ett lyft fel, sen så kommer du ändå inte kunna få in alla tekniker samtidigt, börja lägga fokus på en eller två ibörjan, och när du är bekväm med dem så lägger du till fler.

Jo, tanken slog mig!

för 2 veckor sedan när jag läste runt lite på bodybuilding.com så hittade jag ett överkroppsschema där miltärpressen ingick.

Jag tog en variant av en skivstång fast på 15kg, höll den framför huvudet sen tryckte jag bara uppåt sen gjorde jag väl en 12 reps, tog i axlarna, så länge det känns i axlarna lär det ju inte vara någon fara :)

mysglenn
2012-02-28, 17:19
Dra på gymmet och kör, läs trådar på forumet, alla dina frågor är besvarade 100 gånger om plus att du kommer få annan nyttig information. Kör vanlig militärpress istället för i smithen, har du testat den på gymmet med vikter? det ända du behöver göra är att lyfta vikten över huvudet, om vikten kommer för långt fram så pressar du bara mer bakåt? och vise versa.

Får den uppfattningen att du aldrig styrketränat förut, och istället för att ställa 100 000 frågor så dra på gymmet gör övningarna, reflektera över hur du tycker det gick och fråga sen. Det är inte så att du kommer dö om du gör ett lyft fel, sen så kommer du ändå inte kunna få in alla tekniker samtidigt, börja lägga fokus på en eller två ibörjan, och när du är bekväm med dem så lägger du till fler.

just med smithen är just för att han i en annan tråd har sagt att han vägrar köra ståendes med fri skivstång.. så nu vet du varför han kör i smith.

wcanka
2012-02-28, 17:22
just med smithen är just för att han i en annan tråd har sagt att han vägrar köra ståendes med fri skivstång.. så nu vet du varför han kör i smith.

"vägrar"

Jag är bara oroad över att skada mig med fel teknik, då det är lättare med smithen så tänkte jag köra den :)

Imorgon ska jag gå till gymmet, köra mina övningar, känns vanlig press helt åt helvete kör jag i smithen istället.

zeusden1
2012-02-28, 17:40
Du kommer inte skada dig om du börjar med bara stången och övar teknik. Öka vikten varje pass och håll koll på tekniken kommer det inte att vara någon fara.
Jag tycker att militärpress ska köras med fri stång.
Om du är för svag för enbart stången kan du köra hantlar till du kan använda stänger, alternativt en lättare stång.
Jag var som du när jag började, reflekterade över allt och var tvungen att ha svar på allt. Började verkligen öka när jag försökte hålla reflekteringen till ett minimum (givetvis till en viss nivå) men samtidigt se till att inte skada mig.

Kör Starting strengh eller stronglifts, de är båda bra program för nybörjare.

wcanka
2012-02-28, 17:43
Pass 1
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Chins 4x5
Kabelrodd 5x5
Ab-roller (det där hjulet man rullar fram sen tillbaka med) 3x failure

Pass 2
Marklyft 5x5
Overhead shoulderpress i smith 5x5
Chins 4x5
Kabelrodd 5x5 (bättre med stångrodd? )
Crunches 3xfailure

Jag kommer hålla mig till min lilla modifiiering på stronglift :)
Kommer skriva journal efter morgondagens träningspass och låta er veta hur det gick :)

Rova
2012-02-28, 17:58
just med smithen är just för att han i en annan tråd har sagt att han vägrar köra ståendes med fri skivstång.. så nu vet du varför han kör i smith.
Okey, känns ganska dumt att köra i smithen, min egen erfarenhet av militärpress i smith är att man inte är lika stark, och att de blir onaturligt lyft. Man måste ju sätta sig på precis rätt sätt varje gång för att man ska kunna pressa naturligt, jämfört med vanlig då det egentligen bara är att lyfta skiten

mysglenn
2012-02-28, 18:01
Okey, känns ganska dumt att köra i smithen, min egen erfarenhet av militärpress i smith är att man inte är lika stark, och att de blir onaturligt lyft. Man måste ju sätta sig på precis rätt sätt varje gång för att man ska kunna pressa naturligt, jämfört med vanlig då det egentligen bara är att lyfta skiten

I know men han vill inte köra med fri stång så vad gör man?

finns en hel tråd om detta om du vill läsa bakgrunden

Rova
2012-02-28, 18:06
I know men han vill inte köra med fri stång så vad gör man?

finns en hel tråd om detta om du vill läsa bakgrunden

haha, får kanske ta och göra det om jag får tråkigt ikväll

wcanka
2012-02-28, 18:11
haha, får kanske ta och göra det om jag får tråkigt ikväll

Får du tråkigt kan du svara på fler frågor kanske? *drool*

wcanka
2012-02-28, 19:03
?v=0BxY8nmi41U&feature=relmfu

stromming
2012-02-28, 19:57
?v=0BxY8nmi41U&feature=relmfu

Filmen funkar inte, men vad jag framförallt vill säga är att du absolut aldrig under några omständigheter ska lyssna på Scott Herman. Håll dig till stronglifts.com och Mark rippetoe vad gäller basövningar.

wcanka
2012-02-28, 20:00
Filmen funkar inte, men vad jag framförallt vill säga är att du absolut aldrig under några omständigheter ska lyssna på Scott Herman. Håll dig till stronglifts.com och Mark rippetoe vad gäller basövningar.

Varför? Han verkar ju störtskön:hbang:

http://www.youtube.com/watch?v=0BxY8nmi41U&feature=relmfu

skön andning :cool:

stromming
2012-02-28, 20:01
Varför? Han verkar ju störtskön:hbang:

http://www.youtube.com/watch?v=0BxY8nmi41U&feature=relmfu

skön andning :cool:

Du gör såklart som du vill. Men han har väldigt många videos med väldigt dåliga tips, och verkar inte veta så mycket om något alls. Att han dessutom verkar lätt psykopatisk är bara min egen åsikt, och påverkar inte mitt omdöme om honom som instruktör.

wcanka
2012-02-28, 20:01
Enligt mig så tycker jag att det han säger i videon nedan verkar vettigt(?)

http://www.youtube.com/watch?v=rT7DgCr-3pg

mysglenn
2012-02-28, 20:10
Enligt mig så tycker jag att det han säger i videon nedan verkar vettigt(?)

http://www.youtube.com/watch?v=rT7DgCr-3pg

och du har tränat i.. 2 dagar?...

wcanka
2012-02-28, 20:12
och du har tränat i.. 2 dagar?...

Här var man dryg*grr27*

Jag sa bara enligt mig att det han säger verkar vettigt, om nått inte stämmer i det han säger så får du jätteägrna dela med dig av det :)

LunaSpice
2012-02-28, 21:17
Alltså, wcanka...snälla. Lyssna på oss när du frågor, använd dig av den informationen, lägg sedan till dina egna erfarenheter från gymmet (alltså gå och träna och känn in dig) så kommer du hitta rätt till slut. Jag upplever att du krånglar till det otroligt mkt när du läser överallt innan du ens har tränat regelbundet en vecka. Gör det enkelt, det tjänar du på.

wcanka
2012-02-28, 21:37
Suttit och läst success stories på stronglift's hemsida!
astaggad. Nu jävlar ska det bli åka av!

Kollade deras post om GOMAD säger att 1kg per cm över 1m, jag som är 1,82m borde alltså dra mig upp från 65 till 82kg? :D

Simo
2012-02-28, 21:47
Jag kör med detta upplägget och det funkar väldigt bra för mig

Pass1: Bröst/Biceps
Pass2: Ben/Mage
Pass3: Rygg
Pass4: Axlar/Triceps

Vila + massor av mat!

mysglenn
2012-02-28, 21:54
program ger inte resultat, träning ger det.

Simo
2012-02-28, 21:55
program ger inte resultat, träning ger det.

+1

Röda Björnen
2012-02-28, 22:07
Tänk mindre, lyft mer.

MVH

mysglenn
2012-02-28, 22:09
Tänk mindre, lyft mer.

MVH

wcanka, kvack kvack

wcanka
2012-02-28, 22:11
wcanka, kvack kvack

Vad? *slap*

mysglenn
2012-02-28, 22:15
Vad? *slap*

har du inte sett reklamfilmen?

wcanka
2012-02-28, 22:16
Nääääeeeeee..... :)

stromming
2012-02-28, 22:20
Enligt mig så tycker jag att det han säger i videon nedan verkar vettigt(?)

http://www.youtube.com/watch?v=rT7DgCr-3pg

Kollade på första minuten. Det han säger om handlederna stämmer nog för väldigt få människor. I stort sett alla som kan något om träning (Räknar inte in mig själv eftersom jag såklart är partisk) säger att han är full av skit. Du kommer tjäna mycket på att inte lyssna på honom.

wcanka
2012-02-28, 22:24
Kollade på första minuten. Det han säger om handlederna stämmer nog för väldigt få människor. I stort sett alla som kan något om träning (Räknar inte in mig själv eftersom jag såklart är partisk) säger att han är full av skit. Du kommer tjäna mycket på att inte lyssna på honom.

Ska komma ihåg det :)

Silencer
2012-02-28, 23:12
Fråga dig själv varför du vill vissa saker.
Du måste släppa de där preferenserna och våga lita på folk som tränat längre än dig.
Kör ett beprövat schema.
Du verkar dessutom jävla mager så jag rekommenderar låg volym, tunga basövningar och mycket mat.

wcanka
2012-02-28, 23:13
Fråga dig själv varför du vill vissa saker.
Du måste släppa de där preferenserna och våga lita på folk som tränat längre än dig.
Kör ett beprövat schema.
Du verkar dessutom jävla mager så jag rekommenderar låg volym, tunga basövningar och mycket mat.

Du såg mina journalbilder alltså?

Jo jag vet jag väger förmodligen för lite för min längd :/
Blir ofta att jag inte "orkar" laga mat när man är själv hemma under helger/lov etc