handdator

Visa fullständig version : Skillnad på blandat protein?


Oakman
2012-02-27, 17:23
Undrar när man kan/ska välja t.ex. Triple-Pro 85 (starnutrition) istället för vanliga whey-80 whey-100?

Brukar vissa dagar köra en protein shake som måltidsersättning är det då bättre att köra med blandat protein som triple-pro?

Tänker främst som måltidsersättare.

Mollestam
2012-02-27, 18:29
Tveksamt om man får någon mätbar effekt. På det teoretiska planet är det väl däremot så att vissa sorters protein tar längre tid på sig att brytas ner (t.ex. kasein, har jag för mig) och på grund av det, ska vara bättre lämpade när det är längre uppehåll mellan måltider, t.ex. när man ska sova. Medan andra, t.ex. vassle bryts ner snabbare, vilket vid en mix gör att proteinsyntesen hålls aktiv längre.

Har själv aldrig märkt några fördelar med ett trippelprotein jämfört med vanligt vassle eller kasein.

Observera att detta bara är mina egna amatörmässiga åsikter.

z_bumbi
2012-02-27, 19:44
Om jag ska gissa så får man en hög puckel av aminosyror runt 1 h (inte lika hög som med rent vassle) och sedan en ganska snabbt sjunkande men inte riktigt lika snabbt sjunkande som om man kört på vassle och kasein.
I blandprotein begränsas intaget av den snabba komponenten (om man vill kunna tillgodogöra sig så mycket som möjligt) så jag ser inte riktigt fördelen med den blandning de har gjort.
I teorin är det antagligen bättre än rent vassle som rent mellanmål och man kan ju, även här i teorin, räkna ut att man kan få i sig några gram mer protein utan att vara orolig att en del passerar utan upptag.

En fråga jag ställer mig är varför de kör med vassleisolat när de ändå förstör det laktosfria genom att blanda i mjölkprotein med en relativt hög laktoshalt? De var ju på så god väg att få något som laktosintoleranta kan använda.
Edit: Jag tänkte fel, de har ju faktiskt lyckats ganska bra med den uppgiften även om det inte är det mest laktosfria på marknaden.

Oakman
2012-02-27, 21:16
Låter som jag fortsätter med mitt vassle om det inte gör någon jätte stor skillnad. Tack för svaren!

z_bumbi
2012-02-28, 08:34
Blandar du vassle med mjölk får du ungefär samma sättning som om du blandar blandproteinet med vatten. :)

Bjern
2012-06-25, 11:36
Spinner vidare lite här: Tänkte köpa ett kaseinprotein, med sidan jag skulle beställa ifrån har slut på just kaseinprotein, dock så har dom blandprotein inne. Hur mycket skiljer sig rent kasein mot ett blandprotein med fördelningen 70% kasein och 30% vassle om man tänker på upptag?

King Grub
2012-06-25, 11:38
Man har inga problem att ta upp mjölkproteiner om man inte har några störningar.

Bjern
2012-06-25, 11:41
Man har inga problem att ta upp mjölkproteiner om man inte har några störningar.

Tänkte mer på utsöndring av aminosyror.

vicarious
2012-06-25, 15:26
Tänkte mer på utsöndring av aminosyror.

De proteinsorter som ofta benämns som kaseinprotein här på forumet är i själva verket blandprotein. Body Science Casein, Fairing Sloow, Casein FX, Double Pro, Diet Fuel - alla dessa är blandproteiner och innehåller både vassle + kasein i varierande mängd. Jag skulle gissa på att vasslet tas upp lite snabbare, har för mig att det inte påverkas av att kaseinet finns närvarande.

z_bumbi
2012-06-25, 15:41
Både vassle och kasein har sin topp av aminosyror i blodet efter ca 60 minuter så du får en högre topp än av rent kasein och en mycket lägre än av rent vassle.

Bjern
2012-06-25, 15:41
De proteinsorter som ofta benämns som kaseinprotein här på forumet är i själva verket blandprotein. Body Science Casein, Fairing Sloow, Casein FX, Double Pro, Diet Fuel - alla dessa är blandproteiner och innehåller både vassle + kasein i varierande mängd. Jag skulle gissa på att vasslet tas upp lite snabbare, har för mig att det inte påverkas av att kaseinet finns närvarande.

Ah jag förstår. Jag tänkte prova på VLCD, därför är jag lite mån om att hitta ett kaseinprotein... Men kanske fungerar lika bra med ett blandprotein.

vicarious
2012-06-25, 15:46
Ah jag förstår. Jag tänkte prova på VLCD, därför är jag lite mån om att hitta ett kaseinprotein... Men kanske fungerar lika bra med ett blandprotein.

För det syftet vore det kanske lite mer opti med rent kasein men då blir det genast dyrare också. Orbilox och Optimum Nutrition 100% Casein är rena kaseinprotein har jag för mig.

Bjern
2012-06-25, 16:04
För det syftet vore det kanske lite mer opti med rent kasein men då blir det genast dyrare också. Orbilox och Optimum Nutrition 100% Casein är rena kaseinprotein har jag för mig.

Orbilox ska jag nog satsa på om det är som du säger. Det ska ju också vara rätt gott också har jag hört, ska man sänka ca 900g på en vecka får man vara kräsen.

vicarious
2012-06-25, 16:11
Orbilox ska jag nog satsa på om det är som du säger. Det ska ju också vara rätt gott också har jag hört, ska man sänka ca 900g på en vecka får man vara kräsen.

Å andra sidan, ska du köra en VLCD så lär allting smaka gott, t om Whey-80 :D Nä men testa Orbilox, har hört väldigt mycket positivt om deras protein.

PeSi
2012-06-25, 21:52
Så vitt jag vet kan man inte köpa "rent" kaseinpulver. Råvarans "vassle" följer alltid med. Det finns dock en uppsjö av så kallade blandproteiner med olika blandningar av bl.a. kasein, vassle, äggvita och sojaisolat.

Det finns även hydrolyserat kasein/vassle (t.ex. Fairings Hydro). Dessa kan innehålla upp till 20% fria aminosyror. Trots högre fett och kolhydratinnehåll blir upptaget så snabbt att det blir mera "aminosyror" än proteinpulver.

Jag skulle tro att min vanliga baskost täcker mitt proteinbehov. Men ibland missar jag hela måltider. Rent vassleprotein borde hålla "rimliga aminosyrenivåer" i ca 3 timmar (åtminstone om man är en kontorsråtta). I mitt fall dröjer nästa måltid ofta längre, och därför intar jag hellre långsamt kasein/blandprotein tillsammans med exempelvis en frukt. Det ger mig också bättre mättnadskänsla.

Jag använder sällan rent vasslepulver förutom när jag dricker cappuccino (6-8g Nescafés cappuccinopulver, 4-5g Whey FX Mocha Cream och 4-5dl varmt vatten). Så länge vattnet inte är alltför hett blandas allt väl, och smaken blir "perfekt".

Jag intar också 20g kaseinpulver som "nattprotein" tillsammans med krossade bär.

Efter träning tar jag 10-20g aminosyror och hydrolyserat protein. Om jag vet att den efterföljande måltiden dröjer längre än 1-2 timmar, lägger jag till lite vassle eller kasein.

Muskelbygge är ett superlångt maratonlopp; sprinters göra sig icke besvär. Därför tror jag generellt mera på val som bibehåller rimliga aminosyrekoncentrationer längst. Oas. om man alltid äter regelbundet och ofta, fungerar det billigare vassleproteinet förmodligen lika bra eller bättre. Om proteintillskott verkligen ger en mer muskler än vad ren träning och vila gör låter jag vara osagt. Men det finns åtminstone en effekt man aldrig ska underskatta — placeboeffekten.

Hare/PeSi