handdator

Visa fullständig version : Wcanka! Nu ska kroppen byggas upp!


wcanka
2012-02-26, 22:51
Hej! Jag heter Wiktor Gustafsson är 17 år, 182cm, 65kg

Imorgon Måndag 27/2-2012 börjar jag med stronglift, Så hur funkar det här,
Ska man ladda upp före/efterbilder? osv osv

Tuban
2012-02-27, 00:42
Kör hårt och ladda gärna upp bilder.

wcanka
2012-02-27, 10:06
Bilder; verkar inte funka att bifoga så jag gör så här:

http://imageshack.us/photo/my-images/717/001bvx.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/20/002vjt.jpg/

Kalliban
2012-02-27, 10:30
Grymt, du kommer bli stor och stark på nolltid! *flex* Glöm inte bort att äta MYCKET och sova bara! Om du inte redan har gjort det, så ladda ner hela det officiella programmet och läs det. Du kan hitta länken i min signatur. :)

Sedan finns det hur många bra artiklar som helst på www.stronglifts.com/archive. Grymt bra för motivation och teknik :)

wcanka
2012-02-27, 13:55
Sådär!
Precis kommit hem ifrån gymmet!

Squats 5x5 med stången - Gick bra, var nått av seten jag tyckte jag fick ont i knäna av men det försvann!
Stångrodd- 5x5 med stången - Gick bra, vart trött i länd-ryggen, är det normalt i början?
Bänkpress 5x5 med stången - Gick väldigt bra, sist jag bänkade med bara stången var det rätt jobbigt 2 år sedan dock, idag hade jag inga problem alls! :D

Zizou
2012-02-27, 13:59
Sådär!
Precis kommit hem ifrån gymmet!

Squats 5x5 med stången - Gick bra, var nått av seten jag tyckte jag fick ont i knäna av men det försvann!
Stångrodd- 5x5 med stången - Gick bra, vart trött i länd-ryggen, är det normalt i början?
Bänkpress 5x5 med stången - Gick väldigt bra, sist jag bänkade med bara stången var det rätt jobbigt 2 år sedan dock, idag hade jag inga problem alls! :D

Se till så att du inte faller inåt med knäna när du kör knäböj, utan tryck dom utåt när du är påväg upp. Sen kan det även kännas i knäna om man inte har godkänt djup.

Det är normalt, ländryggen aktiveras i stångrodd. Se bara till så att du inte krummar med ryggen utan försök hålla den neutral.

Kul att du startat journal, hoppas det kommer gå bra för dig! :thumbup:

wcanka
2012-02-27, 14:02
Se till så att du inte faller inåt med knäna när du kör knäböj, utan tryck dom utåt när du är påväg upp. Sen kan det även kännas i knäna om man inte har godkänt djup.

Det är normalt, ländryggen aktiveras i stångrodd. Se bara till så att du inte krummar med ryggen utan försök hålla den neutral.

Kul att du startat journal, hoppas det kommer gå bra för dig! :thumbup:

Djupet tror jag inte var nått fel på, men jag känner att mina knän gärna pekar raktfram istället för utåt som mina fötter gör, Är der normalt att behöva trycka dvs spänna benen för att knäna ska vara på plats? :)

Zizou
2012-02-27, 14:03
Djupet tror jag inte var nått fel på, men jag känner att mina knän gärna pekar raktfram istället för utåt som mina fötter gör, Är der normalt att behöva trycka dvs spänna benen för att knäna ska vara på plats? :)

Efter ett tag kommer du bli nog stark samt att det blir en vanesak att trycka ut knäna så att dom följer tårnas riktning, så fortsätt nöta på det nu när vikterna inte är för höga, så kommer det att sitta senare också :) Ja det är normalt.

wcanka
2012-02-27, 14:06
Okej, kanon! Då fortsätter jag att trycka utåt med knäna då :D
På onsdag är det
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5 (Ett set, fem repetitioner.)

Så då ökar jag 2,5kg i knäböj dvs 1,25 på varje sida va?

Hur kör man marklyft med bara stången, med tanke på rätt höjd osv? :)

Zizou
2012-02-27, 14:10
Okej, kanon! Då fortsätter jag att trycka utåt med knäna då :D
På onsdag är det
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5 (Ett set, fem repetitioner.)

Så då ökar jag 2,5kg i knäböj dvs 1,25 på varje sida va?

Hur kör man marklyft med bara stången, med tanke på rätt höjd osv? :)

Jajemän, 1.25 på varje sida stämmer bra :)

Jag tror att du skulle kunna börja marklyften på 40 kilo, så att du även får upp den i vanlig höjd. Man brukar kunna hantera lite högre vikter i marklyft.

wcanka
2012-02-27, 14:12
Okej, Jag vet inte om du sett min film där jag provar tekniken, här är den; http://www.youtube.com/watch?v=_hSodFxAGcg Om jag börjar på 40 direkt så vill jag ju göra rätt :)

Kalliban
2012-02-27, 14:58
40kg kan du nog köra på utan problem. Marklyft klarar man ofta mer än man tror, och det är ju trots allt bara ett arbetsset där. Sedan ska du öka 5kg per pass i marklyft.
40kg är dessutom den rekommenderade startvikten på både marklyft och skivstångsrodd (för att få upp stången en bit från golvet, du kan lika gärna bygga upp det på sidorna om du vill börja lägre).

Angående passet idag: Grymt jobbat! Det enda jag har att påpeka är att du enligt programmet ska köra bänken innan rodden :)

wcanka
2012-02-27, 15:04
40kg kan du nog köra på utan problem. Marklyft klarar man ofta mer än man tror, och det är ju trots allt bara ett arbetsset där. Sedan ska du öka 5kg per pass i marklyft.
40kg är dessutom den rekommenderade startvikten på både marklyft och skivstångsrodd (för att få upp stången en bit från golvet, du kan lika gärna bygga upp det på sidorna om du vill börja lägre).

Angående passet idag: Grymt jobbat! Det enda jag har att påpeka är att du enligt programmet ska köra bänken innan rodden :)

Ja, jag vet :D Fast var 3 pers som körde bänk, så jag körde rodd innan när stången vid squat racket var ledig, ska försöka hålla mig till den bestämda ordningen :)
Ska jag värma upp innan marklyften på onsdag?
Eller räcker det att köra knäböj 22,5kg och militärpress 20kg innan?

Kalliban
2012-02-27, 15:09
Ja, jag vet :D Fast var 3 pers som körde bänk, så jag körde rodd innan när stången vid squat racket var ledig, ska försöka hålla mig till den bestämda ordningen :)
Ska jag värma upp innan marklyften på onsdag?
Eller räcker det att köra knäböj 22,5kg och militärpress 20kg innan?

Det räcker att köra knäböj och pressen innan. Kör ett set på 40kg första passet. Nästa gång kör du ett set på 40kg som uppvärmning och ett på 45kg som arbetsset.
Exempelvis kan det se ut såhär (för de pass med marklyft nu):
Pass 1: 5x40
Pass 2: 5x40 + 5x45
Pass 3: 5x40 + 5x50
Pass 4: 5x40 + 3x50 + 5x55
Pass 5: 5x40 + 3x50 + 5x60
Pass 6: 5x40 + 3x50 + 2x60 + 5x65

Osv. Läs detta (http://stronglifts.com/5-rules-to-find-your-perfect-warm-up-weight/). :)

wcanka
2012-02-27, 15:14
Det räcker att köra knäböj och pressen innan. Kör ett set på 40kg första passet. Nästa gång kör du ett set på 40kg som uppvärmning och ett på 45kg som arbetsset.
Exempelvis kan det se ut såhär (för de pass med marklyft nu):
Pass 1: 5x40
Pass 2: 5x40 + 5x45
Pass 3: 5x40 + 5x50
Pass 4: 5x40 + 3x50 + 5x55
Pass 5: 5x40 + 3x50 + 5x60
Pass 6: 5x40 + 3x50 + 2x60 + 5x65

Osv. Läs detta (http://stronglifts.com/5-rules-to-find-your-perfect-warm-up-weight/). :)

Tack ska du ha! Angående militärpress: Ska man ha armbågarna framför kroppen eller precis brevid? :D

Kalliban
2012-02-27, 15:17
Tack ska du ha! Angående militärpress: Ska man ha armbågarna framför kroppen eller precis brevid? :D

Armbågarna ska vara framför kroppen. Du ska inte trycka armbågarna rakt fram, men de ska vara framför ja.

Läs detta (http://stronglifts.com/how-to-overhead-press-with-correct-technique/). :)

Kalliban
2012-02-27, 15:21
Faktum är att du borde läsa programmet, det finns länkat i min signatur. När du har gjort det kan du läsa de artiklar som står under "Must-Read Guides" nere till vänster på http://stronglifts.com/. När du har läst dem så läser du alla artiklarna på http://stronglifts.com/archive/. Då kommer du ha full koll och va svinmotiverad och taggad. :D

wcanka
2012-02-27, 15:29
Armbågarna ska vara framför kroppen. Du ska inte trycka armbågarna rakt fram, men de ska vara framför ja.

Läs detta (http://stronglifts.com/how-to-overhead-press-with-correct-technique/). :)

Så jag har skivstången framför halsen och sedan trycker rakt uppåt? :)

Kalliban
2012-02-27, 15:34
Så jag har skivstången framför halsen och sedan trycker rakt uppåt? :)

Haha, men läs mina länkar då människa! :smash:

Stången ska ligga typ på nyckelbenen, du trycker uppåt och för kroppen framåt så att stången slutar rakt ovanför din nacke. :)

wcanka
2012-02-27, 15:41
Jag läser för fullt, hittade nått intressant;
Weight Gain Diet. 3500+kcal example diet for a skinny guy who wants to weigh 180lbs/81kg. This can be too much at once if you're only 135lbs/61kg or not enough if you're very active. Individualize the diet based on your needs.

Breakfast: 100g oats, 50g raisins, 1scoop whey
Snack: 100g mixed nuts or 1 liter milk or tuna sandwich
Lunch: 200g white pasta, bolognese sause, parmesan cheese
Snack: 100g mixed nuts or 1 liter milk or tuna sandwich
Post workout shake: 1.5scoops whey, 60g oats, milk, banana
Dinner: 200g white pasta, bolognese sause, parmesan cheese
Pre bed: cottage cheese, berries, flax seed, fish oil

Räcker 3500kcal om jag väger 65 i nuvarande läge, eller kommer jag bli fet? :D

Kalliban
2012-02-27, 15:45
Jag tror inte du behöver oroa dig för att bli fet. Ät mycket (men "nyttigt"), träna hårt och sen kommer det där lösa sig. Om du märker att du lägger på dig fett, minska maten lite. Märker du att det börjar bli jävligt tungt på passen, öka maten lite.

Du behöver ju dock inte överdriva och trycka i dig 7000kcal när du är nybörjare. Öka matintaget i takt med att vikterna ökar. Se bara till att du äter "mycket", men inte "överdrivet".

wcanka
2012-02-27, 15:47
Nuuu är jag förvirrad, På stronglifts hemsida står det "overhead press" Är det samma sak som militärpress? :)

Kalliban
2012-02-27, 15:49
Nuuu är jag förvirrad, På stronglifts hemsida står det "overhead press" Är det samma sak som militärpress? :)

Både ja och nej. Det är samma sak i den bemärkelsen att det är den du ska köra ;) Det är inte samma sak i den bemärkelsen att du i militärpress egentligen ska ha hälarna ihop, vilket du inte ska ha i overhead press. Det finns dock ingen riktigt korrekt översättning av overhead press och därför använder många militärpress (även fast det egentligen är fel).

Tydliggörande: Du ska köra overhead press och du ska inte hålla ihop hälarna.

Rakanichy
2012-02-27, 17:24
Kul med folk som går in hårt för stronglifts. Håll dig disciplinerat till det och du kommer se bra resultat!

wcanka
2012-02-27, 17:35
Kul med folk som går in hårt för stronglifts. Håll dig disciplinerat till det och du kommer se bra resultat!

Ja, tänkte det skulle vara kul att lyfta tyngre än polarna, mina polare fokuserar bara på isoleringsövningar!

Nu kommer det bara till att få in tekniken för overhead press, blev lite "avtaggad" nu när den verkar vara så krånglig!

Rakanichy
2012-02-27, 18:23
Ja, tänkte det skulle vara kul att lyfta tyngre än polarna, mina polare fokuserar bara på isoleringsövningar!

Nu kommer det bara till att få in tekniken för overhead press, blev lite "avtaggad" nu när den verkar vara så krånglig!

Kommer vara lättare på gymmet när du har lite vikter än med en träpinne (såg din video). Tekniken kommer ju helt klart sitta innan du börja komma upp på vikter där man kan skada sig lite lättare:naughty:

wcanka
2012-02-27, 18:30
Kul med folk som går in hårt för stronglifts. Håll dig disciplinerat till det och du kommer se bra resultat!

Kommer vara lättare på gymmet när du har lite vikter än med en träpinne (såg din video). Tekniken kommer ju helt klart sitta innan du börja komma upp på vikter där man kan skada sig lite lättare:naughty:

Är pressen ett måste? finns det ingen annan övning som ger ungefär samma effekt? :confused:

MilkmaN
2012-02-27, 18:34
Är pressen ett måste? finns det ingen annan övning som ger ungefär samma effekt? :confused:

Det är inte en så svår övning egentligen. Rippetoe vill ju typ lära ut tävlingsmomentet olympisk press, vilket är fett avancerat. Håll hyfsat tätt och tryck skiten över huvudet utan att svanka en massa så kommer du träna axlarna av övningen.

wcanka
2012-02-27, 18:36
Det är inte en så svår övning egentligen. Rippetoe vill ju typ lära ut tävlingsmomentet olympisk press, vilket är fett avancerat. Håll hyfsat tätt och tryck skiten över huvudet utan att svanka en massa så kommer du träna axlarna av övningen.

Okejokej, Så du tror det går bra så,
http://www.youtube.com/watch?v=z8BgydLoM7k&feature=youtu.be

Annars kanske man kan köra vanlig hantelpress? :)

Rova
2012-02-27, 19:48
Såg att du precis börjat med SL5x5 och tänkte dela med mig hur det har gått för mig.

Började köra för precis tre månader sen.
Första vikterna är de jag började köra 5x5 på och de andra är vad jag tränade på sista passen, och sista är maxningen jag gjorde idag.

Bänkpress 50kg ---> 77.5kg ---> Maxning: 87.5kg
Stångrodd 30kg ---> 60kg
Militärpress 30kg ---> 45kg
Marklyft 90kg ---> 125kg
Benböj 50kg ---> 95kg ---> Maxning: 120kg

De jag kan rekommendera är att få in korrekt teknik i början, jag hade gymmat lite sporadiskt innan så började inte med stången. Men börja lätt, kör strikt och kolla guider på youtube hur du gör alla lyft korrekt.

Här har du en bra guide hur du ska köra bänkpress http://www.youtube.com/watch?v=byOk4OE_6uI
Det är 6 delar tror jag, mycket att ta in, men gör så att du börjar att göra en av sakerna korrekt och när de sitter så lägger du in en till, och så vidare. Jag försökte göra allt samtidigt och det blev riktigt svårt, efter ett tag kom jag på att jag skulle lägga fokus på en sak och sen lägga in nästa när den första satt. Och de gäller i och för sig alla övningar. Öva in en teknik först, sen lägger du in nästa när du är bekväm.

När du böjer så gå så djupt du kan, röven ska nästa vara i backen, det ger så mycket mer än att bara gå till ca 90 grader.
Såg att någon sa att du skulle köra 40kg i stångrodd, gör inte det. Spelar ingen roll att den inte är i rätt position från början, man ska ändå inte ner med vikterna i golvet efter varje repetition.

Du kan gå in och kolla min journal på sida 3 längst ner om du vill se före och efterbilder.

Hoppas det går bra för dig och kommer försöka följa din journal! :)

wcanka
2012-02-28, 19:17
Såg att du precis börjat med SL5x5 och tänkte dela med mig hur det har gått för mig.

Började köra för precis tre månader sen.
Första vikterna är de jag började köra 5x5 på och de andra är vad jag tränade på sista passen, och sista är maxningen jag gjorde idag.

Bänkpress 50kg ---> 77.5kg ---> Maxning: 87.5kg
Stångrodd 30kg ---> 60kg
Militärpress 30kg ---> 45kg
Marklyft 90kg ---> 125kg
Benböj 50kg ---> 95kg ---> Maxning: 120kg

De jag kan rekommendera är att få in korrekt teknik i början, jag hade gymmat lite sporadiskt innan så började inte med stången. Men börja lätt, kör strikt och kolla guider på youtube hur du gör alla lyft korrekt.

Här har du en bra guide hur du ska köra bänkpress http://www.youtube.com/watch?v=byOk4OE_6uI
Det är 6 delar tror jag, mycket att ta in, men gör så att du börjar att göra en av sakerna korrekt och när de sitter så lägger du in en till, och så vidare. Jag försökte göra allt samtidigt och det blev riktigt svårt, efter ett tag kom jag på att jag skulle lägga fokus på en sak och sen lägga in nästa när den första satt. Och de gäller i och för sig alla övningar. Öva in en teknik först, sen lägger du in nästa när du är bekväm.

När du böjer så gå så djupt du kan, röven ska nästa vara i backen, det ger så mycket mer än att bara gå till ca 90 grader.
Såg att någon sa att du skulle köra 40kg i stångrodd, gör inte det. Spelar ingen roll att den inte är i rätt position från början, man ska ändå inte ner med vikterna i golvet efter varje repetition.

Du kan gå in och kolla min journal på sida 3 längst ner om du vill se före och efterbilder.

Hoppas det går bra för dig och kommer försöka följa din journal! :)

Vilket uppmuntrande inlägg *kissass*

Det var 40kg i marklyft nån syftade på (tror jag) hehe

I mark ska man väl ner i golvet mellan repsen?

Bänkvideon du skickade blev man förvirrad av ju, när jag bänkar tänker jagbara på att trycka ihop skuldrorna, alltid gjort kommer altid o göra :D:hbang:

apfel
2012-02-29, 09:23
Såg att du precis börjat med SL5x5 och tänkte dela med mig hur det har gått för mig.

Började köra för precis tre månader sen.
Första vikterna är de jag började köra 5x5 på och de andra är vad jag tränade på sista passen, och sista är maxningen jag gjorde idag.

Bänkpress 50kg ---> 77.5kg ---> Maxning: 87.5kg
Stångrodd 30kg ---> 60kg
Militärpress 30kg ---> 45kg
Marklyft 90kg ---> 125kg
Benböj 50kg ---> 95kg ---> Maxning: 120kg

De jag kan rekommendera är att få in korrekt teknik i början, jag hade gymmat lite sporadiskt innan så började inte med stången. Men börja lätt, kör strikt och kolla guider på youtube hur du gör alla lyft korrekt.

Här har du en bra guide hur du ska köra bänkpress http://www.youtube.com/watch?v=byOk4OE_6uI
Det är 6 delar tror jag, mycket att ta in, men gör så att du börjar att göra en av sakerna korrekt och när de sitter så lägger du in en till, och så vidare. Jag försökte göra allt samtidigt och det blev riktigt svårt, efter ett tag kom jag på att jag skulle lägga fokus på en sak och sen lägga in nästa när den första satt. Och de gäller i och för sig alla övningar. Öva in en teknik först, sen lägger du in nästa när du är bekväm.

När du böjer så gå så djupt du kan, röven ska nästa vara i backen, det ger så mycket mer än att bara gå till ca 90 grader.
Såg att någon sa att du skulle köra 40kg i stångrodd, gör inte det. Spelar ingen roll att den inte är i rätt position från början, man ska ändå inte ner med vikterna i golvet efter varje repetition.

Du kan gå in och kolla min journal på sida 3 längst ner om du vill se före och efterbilder.

Hoppas det går bra för dig och kommer försöka följa din journal! :)

jo det ska man visst. det är dödstart i Pendlay-rodd precis som i marklyft

wcanka
2012-02-29, 09:27
jo det ska man visst. det är dödstart i Pendlay-rodd precis som i marklyft

Tur att man kikade in här innan gymmet :)
Hade ju kunnat gå hur som helst annars*screwy*

stromming
2012-03-03, 17:53
Tur att man kikade in här innan gymmet :)
Hade ju kunnat gå hur som helst annars*screwy*

Alltså det är ju inte direkt någon skaderisk i att ro med stången i luften. Men det som förespråkas på stronglifts.com är Pendlay-rodd, dvs horisontell rygg, ner med stången i marken och andas mellan varje rep