handdator

Visa fullständig version : Tjej som behöver hjälp med ett träningsschema ASAP :)


Sidor : [1] 2

Narcissa84
2012-02-26, 22:32
Jag är 163 lång och väger runt 52 kg give or take, och vill ha hjälp med att ordna upp ett bra träningsschema. Mitt syfte med träningen är varken att gå ner i vikt eller att bygga markanta muskler, som många tjejer är jag däremot rädd för att se muskulös ut (även om jag vet att muskler inte är så lätta att få).

Det enda jag vill är att bli fastare i kroppen och helt enkelt bli mer nyttig och ta hand om kroppen. Mest är jag intresserad av att träna rumpa, lår och mage. Lägger inte mycket fokus på axlar och vader exempelvis.

Har tänkt lägga upp träningen på typ 3 dagar. Kan någon snälla hjälpa mig att fixa ett schema som passar mina önskemål?? *flex*

mikaelj
2012-02-26, 22:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Vassigo.

wcanka
2012-02-26, 23:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Vassigo.

Nu fick jag mig ett gott skratt!

frong
2012-02-26, 23:01
Nu fick jag mig ett gott skratt!

Varför?

Röda Björnen
2012-02-26, 23:01
Nu fick jag mig ett gott skratt!


Varför ?

Ett av de bästa råden för tjejer som vill tighta upp kroppen är just tunga lyft :thumbup:

MVH

[Tjejer som kör tunga marklyft <3)

wcanka
2012-02-26, 23:02
Ladies, med lite muskler är faktiskt snyggt! får ju inte gå till överdrift bara

stromming
2012-02-26, 23:06
Nu fick jag mig ett gott skratt!

Okej..

On Topic: Tycker SL 5x5 är helt rätt program för någon som vill fasta till rumpa, lår och mage. Att du inte vill "bygga muskler" förstår jag helt och hållet, men det är precis det du måste göra. Du kan inte bli fastare och väga lika mycket utan att skaffa mer muskler. Och du kommer inte råka bygga för mycket. Det händer inte. Du skulle helt klart märka om du efter ett tags träning började få "För synliga" muskler.

Narcissa84
2012-02-26, 23:06
Hmm är nybörjare inom detta, men inte ska man väl köra med tunga lyft om man bara vill bli fastare, försöker ni få mig att se ut som Herkules :P..

Några fler tips??

Narcissa84
2012-02-26, 23:08
Jag vill ha slanka muskler inte kompakta hästlår lixom hehe :D, kanske bättre med aerobics?
Jag vill ju ändå träna hela kroppen, även om jag lägger större fokus på rumpa och lår :)

wcanka
2012-02-26, 23:09
Bara en fråga, hur ser din kropp ut nu?

Narcissa84
2012-02-26, 23:11
jag e slank och ser tränad ut fastän jag inte tränar, vill bara tighta till hela paketet!

Röda Björnen
2012-02-26, 23:11
du kommer aldrig se ut som herkulez om du inte trycker steorider eller har gener ala muskler men de bör du märka väldigt snabbt.

skapandet och det "skrämmande" bakom att tjejer skulle bygga stora muskler bara för de lyfter tungt är skapad av män som är rädda för starka kvinnor.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRXJhMoGlmtm-fjBKhR3V830JDc1u7-fXkmMR6CazWMCLW08dvEZPvRGQeD

MVH

ceejay
2012-02-26, 23:14
Vanlig styrketräning med utmanande vikter

länken du fick i början är en bra start

wcanka
2012-02-26, 23:14
du kommer aldrig se ut som herkulez om du inte trycker steorider eller har gener ala muskler men de bör du märka väldigt snabbt.

skapandet och det "skrämmande" bakom att tjejer skulle bygga stora muskler bara för de lyfter tungt är skapad av män som är rädda för starka kvinnor.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRXJhMoGlmtm-fjBKhR3V830JDc1u7-fXkmMR6CazWMCLW08dvEZPvRGQeD

MVH

Underbar bild!

Jag börjar själv mitt SL 5x5 imorgon, astaggad!!!!!! Rekommenderar ni upplägg 1 eller 2 ( lånar tråden lite )

Jag är själv ingen expert! Men jag skulle verkligen ge det här programmet en chans, testa skaffa gärna en träningsjournal och lägg upp före-/efterbilder, skriv dina resultat så att alla kan följa din utveckling, vilket kommer hålla dig motiverad att fortsätta! Får du resultat du inte vill ha så sluta bara!

Narcissa84
2012-02-26, 23:15
Det har du nog rätt i, men jag inbillar mig att jag får muskler snabbt, när jag tränade förr så fick jag det väldigt snabbt och jag är rädd för att förstöra min kroppsform om jag tränar fel..kanske låter löjligt haha

mikaelj
2012-02-26, 23:17
Jag vill ha slanka muskler inte kompakta hästlår lixom hehe :D, kanske bättre med aerobics?
Jag vill ju ändå träna hela kroppen, även om jag lägger större fokus på rumpa och lår :)

Det FINNS inte slanka muskler.

De ser "slanka" ut genom att du har lite fett på kroppen. Men har du bara lite fett utan muskelmassa ser du ut som ett benrangel.

Det har du nog rätt i, men jag inbillar mig att jag får muskler snabbt, när jag tränade förr så fick jag det väldigt snabbt och jag är rädd för att förstöra min kroppsform om jag tränar fel..kanske låter löjligt haha

Det är intressant att det bara är tjejer som har det här problemet, för om du frågar killar så har de istället problem att det inte går fort nog. Hur kommer det sig att precis varenda tjej är helt unik i att de bygger muskler snabbare än en proffsbyggare som äter anabola steroider?

Läs den här artikeln, skriven av en tjej:
Slanka muskler, fett gör dig fet eller kvinnor som inte vågar träna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018)

Narcissa84
2012-02-26, 23:17
Ska ta mig en närmare titt på den Ceejay :D

wcanka
2012-02-26, 23:17
Nejdå! Jag har också skapat en tråd, folk rekommenderade samma program + att äta som fan! Jag är orolig för att bli tjock, samtidigt som jag kommer öka i styrka, antar att det bara är å deffa ner sig senare!

Testa det är, så kör vi tillsammans.. peppar varandra osv osv! :D

Gabriel174
2012-02-26, 23:19
Vet inte varför många tjejer tror att de kommer att se ut som Ronnie Coleman efter ett par månaders styrketräning. Kvinnor som dedicerar sitt liv åt träningen, har perfekt kost, sömn och bra gener kan se ut som "Herkulezzzzz". Dock är det ingenting som sker över en natt.

Edit: Ser nu att mikaelj i princip skrivit samma sak.

Narcissa84
2012-02-26, 23:21
Men vad komplicerat allt låter! Ja men dåså, då bör man ju ha lite fett på kroppen när man tränar för att få dessa slanka muskler då :D

wcanka
2012-02-26, 23:21
”Den som inte avsätter tid för fysisk aktivitet får förr eller senare avsätta tid för sjukdom” - Edward Stanley (1826-1893)

Kischen
2012-02-26, 23:21
Det existerar inga normala tjejer som får muskler snabbt. punkt slut. Fan de flesta killar får slita i ÅR för att ens få en någorlunda strandkropp och det med testosteron.

Testosteron > Östrogen

Narcissa84
2012-02-26, 23:23
Wcanka..så du tkr oxå att jag ska satsa på att köra "stronglifts 5x5"?

mikaelj
2012-02-26, 23:25
Men vad komplicerat allt låter! Ja men dåså, då bör man ju ha lite fett på kroppen när man tränar för att få dessa slanka muskler då :D

Läs nu den här länken, OK?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

Men vad komplicerat allt låter! Ja men dåså, då bör man ju ha lite fett på kroppen när man tränar för att få dessa slanka muskler då :D

Inte alls komplicerat.

Styrketräna tungt, ta i ordentligt, ät proteinrik mat. Repetera i ett par år. Då har du fått en snygg kropp.

Narcissa84
2012-02-26, 23:26
Hörrni killar! Jag vet att det låter irriterande när tjejer säger sådana saker..MEN, jag måste insistera på att jag trots allt får muskler snabbt :D, mina armar exempelvis, är feminina men om jag spänner så har jag rätt mkt muskler för att vara en tjej som ej tränar, samma gäller benen! Därav min rädsla att få oönskade muskler!

mikaelj
2012-02-26, 23:27
Hörrni killar! Jag vet att det låter irriterande när tjejer säger sådana saker..MEN, jag måste insistera på att jag trots allt får muskler snabbt :D, mina armar exempelvis, är feminina men om jag spänner så har jag rätt mkt muskler för att vara en tjej som ej tränar, samma gäller benen! Därav min rädsla att få oönskade muskler!

Nyckelordet är "för att vara en tjej som inte tränar". Jaha, och? Om du hade varit en tjej som tränade, skulle det vara normalt? Eller har du 40 cm runt armarna?


Jag tror att du helt fantastiskt skeva kroppsideal, tyvärr. Anorexiasmal utan muskler på tjejer är hur fult som helst* och absolut inget ideal.

*undantaget de som är naturligt pinnsmala och har svårt att göra något åt det.

Narcissa84
2012-02-26, 23:27
Jag ska läsa den mikaelj, men ni skickar så långa länkar, är det fräckt att be om en sammanfattning istället? :)

Narcissa84
2012-02-26, 23:29
Hehe vad roligt! Nää det har jag ändå inte, som sagt, jag får mer än ofta kommentarer om att jag ser tränad ut, både av tjejer och killar, och de tror aldrig på mig när jag säger att jag inte gör det! Men strunt i mina skeva kroppsideal nu, ville bara ha lite hjälp och tips :D

Gabriel174
2012-02-26, 23:29
En sammanfattning:
Du ser nog inte så muskulös ut som du tror. Du kommer inte att se ut som ett freak ifall du styrketränar. Ta i när du tränar (håll inte på med 1kgs hantlarna), ät tillräckligt med protein och sov. Gör detta i ett par år.

wcanka
2012-02-26, 23:31
Wcanka..så du tkr oxå att jag ska satsa på att köra "stronglifts 5x5"?

Jag tycker verkligen du ska testa, jag är ingen expert själv,
Men detta program verkar vara en av de mest populära för nybörjare här på forumet :)

Narcissa84
2012-02-26, 23:33
Gabriel, hur mycket tycker du jag ska börja med i hantlar? Sen minns jag något om att om man vill ha "slanka" muskler så skulle man använda sig av mindre vikter och flera reps, eller helt tvärtom kanske det var, minns inte! Är det bara skitsnack eller hur var det nu igen..

Crocker
2012-02-26, 23:33
Hehe vad roligt! Nää det har jag ändå inte, som sagt, jag får mer än ofta kommentarer om att jag ser tränad ut, både av tjejer och killar, och de tror aldrig på mig när jag säger att jag inte gör det! Men strunt i mina skeva kroppsideal nu, ville bara ha lite hjälp och tips :D

Hur många killar och kompisar tror du skulle säga att du ser ut som ett benrangel? ;)

Du har fått bra hjälp, tips. Schemat är inget superbra schema för muskeluppbyggnad, men bra för styrka.
Men det bygger självklart, nu måste du dock bara banka in i dig att du inte bygger så fort du tror. :)
Tror du du är ensam i hela världen med en genetik långt bortom proffsbyggarna?

Kischen
2012-02-26, 23:34
Hörrni killar! Jag vet att det låter irriterande när tjejer säger sådana saker..MEN, jag måste insistera på att jag trots allt får muskler snabbt :D, mina armar exempelvis, är feminina men om jag spänner så har jag rätt mkt muskler för att vara en tjej som ej tränar, samma gäller benen! Därav min rädsla att få oönskade muskler!

Pics plz :D

Gabriel174
2012-02-26, 23:34
Stronglifts och z_bumbis nybörjarscheman är populära på forumet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

mikaelj
2012-02-26, 23:34
Gabriel, hur mycket tycker du jag ska börja med i hantlar? Sen minns jag något om att om man vill ha "slanka" muskler så skulle man använda sig av mindre vikter och flera reps, eller helt tvärtom kanske det var, minns inte! Är det bara skitsnack eller hur var det nu igen..

Det är bara rent skitsnack. Lyft tunga vikter med kontroll. Jag skrev tidigare att "slankheten" bara beror på fettmängd. Missade du inlägget eller valde du att ignorera det? Återigen, läs texten om Stronglifts och sedan texten jag länkade till dig. ang "smala muskler".

Sluta ställ massa frågor och lägg istället några minuter på att läsa igenom de svaren du faktiskt fått. Vi har i tråden gett dig massvis med information och du i gengäld är bara lat och sjukt otacksam genom att ignorera den.

Jisses. Är Kolozzeum fullt av troll idag?

Gabriel174
2012-02-26, 23:36
Gabriel, hur mycket tycker du jag ska börja med i hantlar? Sen minns jag något om att om man vill ha "slanka" muskler så skulle man använda sig av mindre vikter och flera reps, eller helt tvärtom kanske det var, minns inte! Är det bara skitsnack eller hur var det nu igen..

Jag har ingen aning om hur stark du är, så det går inte att svara på. Du kan inte ändra på hur dina muskelfästen ser ut, dvs du kan inte få "slanka" muskler. Det enda du kan göra är att få dom större/mindre. Har du snea magrutefästen så kommer dom alltid att vara snea, det går inte att göra dem rakare.

Så att hålla på o gulla med 1kgshantlarna i 70 reps... kommer nog inte att ge så mycket, vill jag påstå. Våga ta i.

Narcissa84
2012-02-26, 23:37
Crocker, något benrangel e jag långt ifrån, har former där dem räknas :D, men förstår vad du menar!
Men Jaaa JAaa, sluta tracka på mig för att jag tror jag har lätt för att få muskler haha :P, ska börja hårdträna nu, om jag sedan ser ut som ett monster så är det ert fel :D

Gabriel174
2012-02-26, 23:38
om jag sedan ser ut som ett monster så är det ert fel :D

Som sagt. Bara att kolla i journaldelen, eller resten av forumet. Hur många killar ser du inte som tränat i flera år som fortfarande ser ut som spetor? Varför tror du att en kvinna (som antagligen har sämre förutsättningar) plötsligt en morgon vaknar med +50cm armar och 80cmslår? Det kommer inte att hända. Du får inte ett kilo muskler över en natt.

Narcissa84
2012-02-26, 23:41
Mikaelj, take a chill pill! Har inte ignorerat några svar jag fått, jag har sparat länkarna och kmr att läsa dem, men det var ganska mkt att läsa! Lat och otacksam?? Det var hårda ord det hahaha, ingen tvingar ju dig att svara..

Narcissa84
2012-02-26, 23:42
Gabriel tack för det, känner mig lugnare nu :)

Narcissa84
2012-02-26, 23:43
Och tack för alla andra tips, nu ska jag läsa igenom dem och inte vara så jäkla otacksam och lat :D

mikaelj
2012-02-26, 23:44
Har inte ignorerat några svar jag fått, jag har sparat länkarna och kmr att läsa dem, men det var ganska mkt att läsa! Lat och otacksam??

De frågor du ställde, efter jag hade länkat till artikeln, besvarades i artikeln...

Det var hårda ord det hahaha, ingen tvingar ju dig att svara..

Jag vet. Det är en brist jag har.

Gabriel174
2012-02-26, 23:45
Ifall du bor nära en atletklubb, testa att gå ner en dag och kolla på hur styrkelyftstjejerna ser ut. De ser inte ut som freaks kan jag lova dig :)

Narcissa84
2012-02-26, 23:51
Nää jag vet, vissa ser ju jätte fina ut, men jag har en löjlig rädsla över att förändra min kroppsform, men nu ska jag tänka på att det inte är så enkelt att göra :D

mikaelj
2012-02-26, 23:51
Ifall du bor nära en atletklubb, testa att gå ner en dag och kolla på hur styrkelyftstjejerna ser ut. De ser inte ut som freaks kan jag lova dig :)

Mela, Sofia & Jenny från Göteborg Kraftsportklubb tävlar i styrkelyft.

ib3RLqYjmSI

Biffiga monster?

Michaelas (Mela) journal: http://forum.gkk-styrkelyft.se/viewtopic.php?f=3&t=127
Sofias journal: http://forum.gkk-styrkelyft.se/viewtopic.php?f=3&t=164
Jenny saknar tyvärr journal.

Vi har även Caroline (Carolinew här på forumet) från Göteborg Kraftsportklubb som tävlade i SM i styrkelyft nu i januari. Här är hennes lyft:

t7a3XKR192k&

Hennes journal på http://forum.gkk-styrkelyft.se/viewtopic.php?f=3&t=25

wcanka
2012-02-26, 23:52
Don't overthink, just do!
It's more fun that way. True story. - Barney Stinson

Narcissa84
2012-02-27, 00:00
Mikaelj, det var inte biffiga monster i videon, men inga kroppsideal för mig. Anser att tjejer inom den grenen får väldigt korta och kompakta ben/lår osv. Men förstår din poäng :)

Crocker
2012-02-27, 00:01
Kanske du kan berätta vad dina ideal är med en bild?

wcanka
2012-02-27, 00:01
Kör på SL 5x5 nu Narcissa

Narcissa84
2012-02-27, 00:02
Vi kan ju slopa det där med slanka muskler, men man får ändå olika kroppsformer genom olika typer av träning, simning, klättring, boxning...jag vill vara som mig själv, men fastare..

mikaelj
2012-02-27, 00:02
Mikaelj, det var inte biffiga monster i videon, men inga kroppsideal för mig.

Du har sannerligen konstiga ideal. Handuppräckning bland de andra killarna och tjejerna här i tråden om huruvida tjejerna var "för stora"?

Anser att tjejer inom den grenen får väldigt korta och kompakta ben/lår osv. Men förstår din poäng :)

Punkt 2: Utöver att träna snortungt 3-4 dagar i veckan i ett par år måste du också äta väldigt mycket mat. Utan mat går du inte upp i vikt, och utan viktuppgång blir du inte heller större.

Med andra ord, du behöver inte oroa dig.

Vi kan ju slopa det där med slanka muskler, men man får ändå olika kroppsformer genom olika typer av träning, simning, klättring, boxning...jag vill vara som mig själv, men fastare..

Storleken reglerar man med hur man äter. Styrketränar man samtidigt undviker man att bli en barbapappa (om man äter för mycket) eller ett benrangel (om man äter för lite). Muskelmassan avgör alltså hur du ser ut (vandrande pinne -> smalfet -> barbapappa), men hur mycket du ser ut kommer från maten ("slanka muskler" -> biffig).

wcanka
2012-02-27, 00:02
Kanske du kan berätta vad dina ideal är med en bild?

+1:thumbup:

Crocker
2012-02-27, 00:02
Nej det kan du inte, du kan inte ändra på en muskels form. Bara storlek.

Förövrigt ingen av tjejerna är väl inte fit? Carolinew är ju snygg. :)

mikaelj
2012-02-27, 00:05
Nej det kan du inte, du kan inte ändra på en muskels form. Bara storlek.

Förövrigt ingen av tjejerna är väl inte fit? Carolinew är ju snygg. :)

Min poäng var bara att visa att inga av dem såg ut som Arnold.

Narcissa84
2012-02-27, 00:06
Inte för stora, men anser inte att de har smickrande kroppar, korta och kompakta! Okej, man ändrar på muskelns form...men min poäng är bara att man kan träna fel och få en annan kroppsform. Simmerskor har ju ganska breda axlar osv..

Gabriel174
2012-02-27, 00:06
http://forumbilder.se/images/0b720121205385068.jpg

Klippte in en bild från länken nedan. Ser hon också "kompakt" ut?

Här är Sverigeeliten i SL. Ser dessa ut som freaks? Nej. Kommer du att se ut som ett freak? Nej. Behöver du träna SL? Nej. Måste du ta i när du tränar? Ja

http://customer.hammerkit.qrodo.com/styrkelyft/index/30?eventid=2104

Gabriel174
2012-02-27, 00:07
Okej, man ändrar på muskelns form...men min poäng är bara att man kan träna fel och få en annan kroppsform. Simmerskor har ju ganska breda axlar osv..

Nej. Man ändrar inte på muskelns form. Man kan göra den större. Eller mindre. Inte ändra på den. Muskelfästena är inte gjorda av lera. Det går inte att ändra på dem när/hur man vill.

wcanka
2012-02-27, 00:07
Kan ju hända ett de tjejerna MikaelJ tog som exempel bara hade sånna gener, vore ju konstigt om alla människor var identiska!

mikaelj
2012-02-27, 00:08
Inte för stora, men anser inte att de har smickrande kroppar, korta och kompakta! Okej, man ändrar på muskelns form...men min poäng är bara att man kan träna fel och få en annan kroppsform. Simmerskor har ju ganska breda axlar osv..

Det är också så att simmerskor har räknat kakel 10-12 timmar i veckan i 5-10 år. Hade du tänkt göra det?

+1 på Gabriel ovan.

JakeShaft
2012-02-27, 00:13
Mikaelj, det var inte biffiga monster i videon, men inga kroppsideal för mig. Anser att tjejer inom den grenen får väldigt korta och kompakta ben/lår osv. Men förstår din poäng :)

Det är personer som har vigt väldigt många kvällar under väldigt lång tid för att kunna lyfta så tungt som möjligt. Man blir inte groteskt muskulös eller stark av att rycka i hantlarna under några år. Lika självklart som att jag inte blir lika bra som Zlatan Ibrahimovic i fotboll om jag börjar träna med ett korplag två gånger i veckan.

Det är skillnad på människor som dedikerar sitt liv åt en sak. Therese Alshammar får nog ses som en relativt muskulös kvinna. Hon är det för att hon har dedikerat hela sitt vuxna (34 år) och förmodligen hela sin barndom till att bli bra på att simma. Du tror att du kommer se ut som Alshammar när du har simmat två gånger i veckan efter ett år. Det kommer inte att hända.

För att bli stark eller stor krävs det mycket stort engagemang och väldigt mycket tid. Det är inget som man får för sig att bli hipp som happ.

Narcissa84
2012-02-27, 00:13
hehehe nej det hade jag inte mikaelj, min poäng är bara att de ser ut på ett visst sätt, samma gäller de här tjejerna som du länkar till..

wcanka
2012-02-27, 00:17
Narcissa! Lägg upp en bild på den typen av kropp du vill ha då? :)

Narcissa84
2012-02-27, 00:21
jag vill ha som min kropp, men fastare haha :D..vet inte hur man bifogar bild

stålrasta
2012-02-27, 00:26
Tjejerna i filmerna är knappast groteskt stora, tycker deras kroppar ser fina ut.
Till ts, man halkar inte in på ett gym och kommer ut som sverige eliten i styrkelyft;)
Som flera har försökt förklara innan så kan man inte påverka musklernas form annat än öka eller minska de i storlek.
Nu har jag tränat med min syster i 6 mån, hon va totalt nybörjare. hon har tränat som jag, tungt mkt bas övningar mark, böj ,bänk militärpress osv.Hon är starkare nu men absolut inte alls biffig,bitig ,grov . Det är väldigtt stor skillnad på en manskropp och en kvinnokropp. Tycker absolut du ska testa styrketräning!!!

Peter.B
2012-02-27, 00:29
Men herregud sluta krångla!
1. Välj valfritt nybörjarschema, förslagsvis ett av de två som rekommenderats i tråden. Styrketräna efter det schemat 2-3 pass i veckan. Våga ta i lite.
2. Ät vettigt.
3. Konditionsträna typ 2 pass i veckan utöver det om du vill förbättra din kondition och ha lättare för att hålla kroppsfettet i schack (bli fastare, typ).
4. Profit! Om du tycker att du lägger på dig för mycket muskler, ät lite mindre och träna lite mindre styrka.

Du kommer att se ut som du, all förändring av kroppen tar ett tag. Du kommer inte vakna som ett muskelberg, ens om du har grymma anlag och gener för att bygga muskler. Se punkt 4, lägger du på dig för mycket muskler för din smak kan du ju alltid sluta med det.

Narcissa84
2012-02-27, 00:30
Tack stålrasta, ska testa det :), själv tycker jag inte tjejerna i filmen alls har fina kroppar dock! Så vill jag verkligen INTE se ut, men jag kmr inte hårdträna som dem gör heller ;)

Narcissa84
2012-02-27, 00:31
Vad innebär det att konditionsträna egentligen? Dum fråga kanske..men e det aerobics du syftar på?

Wessen
2012-02-27, 00:32
En övning som kommer ger dig en löjligt snygg rumpa är stela, djupa marklyft!

Narcissa84
2012-02-27, 00:34
Wessen, det ska jag testa..:D

stålrasta
2012-02-27, 00:37
Konditions träning kan vara löpning,spinning,cykling,stavgång,crosstrainer finns väl massor.

wcanka
2012-02-27, 00:38
NU väntar vi bara på bilden på din idealkropp :D

Narcissa84
2012-02-27, 00:42
orkar inte ut o leta efter bild på nån brud wcanka, hade lagt upp en bild på mig själv och sen kan ni själv plussa på lite muskler och "fasthet" på det haha..men förstår inte hur man bifogar fil från min dator :S

Wessen
2012-02-27, 00:44
Konditions träning kan vara löpning,spinning,cykling,stavgång,crosstrainer finns väl massor.

Precis, vitsen med konditionsträningen är just förbättrad kondition och att bränna fett. För att öka chanserna att man faktiskt genomför träningen är det viktigast att man tycker om träningsformen man väljer.

Narcissa84
2012-02-27, 00:46
tack stålrasta, I got it now :)

wcanka
2012-02-27, 00:48
Såhär gör du,
1. Ladda upp bilden på facebook.
2. Gå in i ditt album och högerklicka på bilden.
3. Välj "kopiera bildwebadress"
4. Gå in här
5. När du skriver ett medelande finns det en liten "meny" ovanför textrutan
6. välj ikonen näst längs till höger som heter"infoga bild"
7. Tryck ctr + v för att klistra in din bildwebadress i rutan!
Posta annars din facebook, så kan den som vill kolla!

Narcissa84
2012-02-27, 00:53
hmm måste finnas ett annat sätt att göra det på :O

Gabriel174
2012-02-27, 01:00
Ifall du vill vara anonym, länka inga Facebookbilder. Går att hitta din Facebook. Du kan ladda upp en bild på exempelvis forumbilder.se istället

Narcissa84
2012-02-27, 01:02
men har jag sagt det lr? haha folk säger att jag ser vältränad ut, och jag har muskler om jag spänner mina biceps :D

Narcissa84
2012-02-27, 01:03
Nu har jag ju gjort det :S, tar bort den då! Vill vara anonym hehe

Gabriel174
2012-02-27, 01:04
PM:a en moderator och be hen att ta bort ditt och stålrastas inlägg...

Narcissa84
2012-02-27, 01:05
mm precis, vill bli fastare, innebär väl att jag ska lägga till lite muskler då, utan att ändra min kroppsform för mycket

Narcissa84
2012-02-27, 01:06
har redan tagit bort min, stålrasta, kan du oxå ta bort bilden e du snäll? :D

Narcissa84
2012-02-27, 01:10
tack så mycket stålrasta ;), God natt gott folk!!

Pretorian
2012-02-27, 08:01
Är det såhär du vill se ut typ:
http://bilder.egmont.se/cache/44/4461/446168fe6d132e1756fdece0659089df9805e568

Då gör du precis som du blivit tipsad om i de tidigare inläggen. Helene Ahlson tränar tung styrketräning.

Fredrik_S
2012-02-27, 08:21
Är det såhär du vill se ut typ:

Då gör du precis som du blivit tipsad om i de tidigare inläggen. Helene Ahlson tränar tung styrketräning.

Hon har redan sagt att hon absolut inte vill se ut i närheten av det där. Så det var ett extermt dåligt exempel för att motivera henne att träna tung styrketräning.

MEN hon kommer inte se ut sådär av tung styrketräning om hon inte håller på i 5-10 år eller mer samt har gener för det.

gangstapuppy
2012-02-27, 08:34
Det är intressant att det bara är tjejer som har det här problemet, för om du frågar killar så har de istället problem att det inte går fort nog. Hur kommer det sig att precis varenda tjej är helt unik i att de bygger muskler snabbare än en proffsbyggare som äter anabola steroider?

Vah?? Är det inte så? *screwy*

Ontopic:

Narcissa84 - att lyfta tunga vikter kommer göra dig stark. Stark = fast. Kombinerar du den träningen med att springa lite längre sträckor (typ 40-50 min iaf), crosstrainer, ajjrobicks eller vad du nu gillar så kommer du även att SE fast ut. :thumbup:

Pretorian
2012-02-27, 08:48
Hon har redan sagt att hon absolut inte vill se ut i närheten av det där. Så det var ett extermt dåligt exempel för att motivera henne att träna tung styrketräning.

MEN hon kommer inte se ut sådär av tung styrketräning om hon inte håller på i 5-10 år eller mer samt har gener för det.

Sorry, måste missat det.

Barbastark
2012-02-27, 08:50
Har bara läst s 1-3 nu men baserat på dessa sidor så SMART kolozzeumfolket att rekommendera tung styrketräning till en nybörjare. Hon kommer ju antagligen skada sig direkt om hon ska gå in och köra tunga knäböj och marklyft a la 5 reps/set.

(Hoppas TS läser detta inlägg nu och inte går ut och kör tex stronglift 5x5 programmet)

mikaelj
2012-02-27, 08:53
Vah?? Är det inte så? *screwy*

Sorry to break it to ya, kitteh.

Har bara läst s 1-3 nu men baserat på dessa sidor så SMART kolozzeumfolket att rekommendera tung styrketräning till en nybörjare. Hon kommer ju antagligen skada sig direkt om hon ska gå in och köra tunga knäböj och marklyft a la 5 reps/set.

(Hoppas TS läser detta inlägg nu och inte går ut och kör tex stronglift 5x5 programmet)

Du har absolut inga belägg för det du skriver nu så jag vill gärna höra en motivering.

Barbastark
2012-02-27, 09:11
Du har absolut inga belägg för det du skriver nu så jag vill gärna höra en motivering.

Du syftar på det jag skriver ang hur jag motsätter mig tung, starkt teknikbetonad styrketräning för nybörjare?:

Det behöver väl knappast en motivering va??

Såhär: För styrka är jag helt för att köra tungt. MEN för en nybörjare som knappt varit i ett gym så är skaderisken skyhög när det kommer till att träna på detta sätt. Att gå in och köra 5 reppare i knäböj och marklyft det första man gör är ju helt åt *******

mikaelj
2012-02-27, 09:28
Du syftar på det jag skriver ang hur jag motsätter mig tung, starkt teknikbetonad styrketräning för nybörjare?:

Det behöver väl knappast en motivering va??

Såhär: För styrka är jag helt för att köra tungt. MEN för en nybörjare som knappt varit i ett gym så är skaderisken skyhög när det kommer till att träna på detta sätt. Att gå in och köra 5 reppare i knäböj och marklyft det första man gör är ju helt åt *******

Bla bla bla bla. Betyder 5 reps automatiskt att man lägger på 200 kg?

Du klagar på Stronglifts 5x5 utan att veta hur programmet ser ut. Det är lite roligt tycker jag.

Men, eftersom många verkar vara rätt lata här i tråden kan jag förklara: 5 reps betyder inte automatiskt att man ökar vikten. Det går faktiskt att göra 5 reps på samma vikt du tänkte göra 8 reps på, men öka antalet set. T ex 3x8 -> 5x5. För att fokusera bättre på varje repetition. Vilket är poängen med Stronglifts 5x5.

I Stronglifts 5x5 börjar du med stången, just för att nybörjare inte skall ägna sig åt tung träning när de börjar. Hoppsan, någon har visst tänkt till. Tänka sig!

mysglenn
2012-02-27, 09:35
Hörrni killar! Jag vet att det låter irriterande när tjejer säger sådana saker..MEN, jag måste insistera på att jag trots allt får muskler snabbt :D, mina armar exempelvis, är feminina men om jag spänner så har jag rätt mkt muskler för att vara en tjej som ej tränar, samma gäller benen! Därav min rädsla att få oönskade muskler!

var vill du ha musklerna då?

Barbastark
2012-02-27, 09:39
Bla bla bla bla. Betyder 5 reps automatiskt att man lägger på 200 kg?

"Tungt" är en relativ term när det kommer till styrketräning. En som gör en 5 RM på 60 kg upplever det som basically lika tungt som någon som gör en 5 RM på 200kg.

mysglenn
2012-02-27, 09:40
bla bla bla bla. Betyder 5 reps automatiskt att man lägger på 200 kg?

Du klagar på stronglifts 5x5 utan att veta hur programmet ser ut. Det är lite roligt tycker jag.

Men, eftersom många verkar vara rätt lata här i tråden kan jag förklara: 5 reps betyder inte automatiskt att man ökar vikten. Det går faktiskt att göra 5 reps på samma vikt du tänkte göra 8 reps på, men öka antalet set. T ex 3x8 -> 5x5. För att fokusera bättre på varje repetition. Vilket är poängen med stronglifts 5x5.

I stronglifts 5x5 börjar du med stången, just för att nybörjare inte skall ägna sig åt tung träning när de börjar. Hoppsan, någon har visst tänkt till. Tänka sig!

+1

Silveta
2012-02-27, 09:42
"Tungt" är en relativ term när det kommer till styrketräning. En som gör en 5 RM på 60 kg upplever det som basically lika tungt som någon som gör en 5 RM på 200kg.

som mikaelj sa... du börjar inte på 200kg eller ens 40kg i SL 5x5. du börjar med stången...

Detta för att lära sig övningarna innan de blir för tunga.

mysglenn
2012-02-27, 09:43
"Tungt" är en relativ term när det kommer till styrketräning. En som gör en 5 RM på 60 kg upplever det som basically lika tungt som någon som gör en 5 RM på 200kg.

ja men du ska inte köra på 5RM utan som sagt 5set x 5reps på en vikt du kanske kör 8RM med i ett set...

Läs på om programet så kanske t o m du blir sugen på att testa det!

Adama
2012-02-27, 09:49
"Tungt" är en relativ term när det kommer till styrketräning. En som gör en 5 RM på 60 kg upplever det som basically lika tungt som någon som gör en 5 RM på 200kg.

Det stämmer inte helt och hållet, åtminstone inte för mig. När jag var ny på gymmet så kunde jag kanske göra fem reps på en viss vikt i böj. Man tyckte väl kanske att det var tungt, jag orkade ju inte fler.

Men efter ett par års nötande så har jag lärt mig "ta i" på ett helt annat sätt och kan få ut mera av kroppen än vad jag kunde förr. Därför kan jag inte jämföra mitt 5RM idag med mitt nybörjar-5RM.

Barbastark
2012-02-27, 09:49
som mikaelj sa... du börjar inte på 200kg eller ens 40kg i SL 5x5. du börjar med stången...

Detta för att lära sig övningarna innan de blir för tunga.

Detta är vidare en anledning till att jag inte tycker det är bra för en nybörjare. Varför?: För att detta innebär att man under lång tid egentligen bara tekniktränar (vilket är väldigt bra när det kommer till att öva upp takniken, men inte när det kommer till att få muskulära resultat). Då rekommenderar jag alla dagar att börja träna som en nybörjare med 12-15RM ca 2 mån = får upp teknik i övningarna samtidigt som man tränar musklerna effektivt. Efter 4 mån+ kan man gå över till stronglift programmet. Och då går man även in i programmet med senor och ligament som är mer vana vid belastning samtidigt som man tränat upp sina muskler och är väl teknikmässigt förberedd.

Barbastark
2012-02-27, 09:50
Läs på om programet så kanske t o m du blir sugen på att testa det!

Har läst lite om det och funderar på att prova det under deffen.

Barbastark
2012-02-27, 09:51
Det stämmer inte helt och hållet, åtminstone inte för mig. När jag var ny på gymmet så kunde jag kanske göra fem reps på en viss vikt i böj. Man tyckte väl kanske att det var tungt, jag orkade ju inte fler.

Men efter ett par års nötande så har jag lärt mig "ta i" på ett helt annat sätt och kan få ut mera av kroppen än vad jag kunde förr. Därför kan jag inte jämföra mitt 5RM idag med mitt nybörjar-5RM.

Helt sant, det är därför jag säger "basically".

mikaelj
2012-02-27, 09:53
Detta är vidare en anledning till att jag inte tycker det är bra för en nybörjare. Varför?: För att detta innebär att man under lång tid egentligen bara tekniktränar (vilket är väldigt bra när det kommer till att öva upp takniken, men inte när det kommer till att få muskulära resultat). Då rekommenderar jag alla dagar att börja träna som en nybörjare med 12-15RM ca 2 mån = får upp teknik i övningarna samtidigt som man tränar musklerna effektivt. Efter 4 mån+ kan man gå över till stronglift programmet. Och då går man även in i programmet med senor och ligament som är mer vana vid belastning samtidigt som man tränat upp sina muskler och är väl teknikmässigt förberedd.

Blah blah blah igen. Tangentbordsbyggaren Barbastark har alltså inte en aning om vad han pratar om och har heller ingenting att säga, utan är mest ute efter att höra sin egen röst?

Man ökar med 2,5 kg per pass vilket ger 7,5 kg/v vilket ger 30 kg per månad. På dina 2 månader är du med Stronglifts 5x5 uppe i 80 kg, vilket för en nybörjare kommer att vara utmanande. Den långsamma ökningen är perfekt för att låta leder/sener/etc. att vänja sig.

Du har straffat ut dig för flera inlägg sedan. Ge upp nu.

Silveta
2012-02-27, 09:56
Detta är vidare en anledning till att jag inte tycker det är bra för en nybörjare. Varför?: För att detta innebär att man under lång tid egentligen bara tekniktränar (vilket är väldigt bra när det kommer till att öva upp takniken, men inte när det kommer till att få muskulära resultat). Då rekommenderar jag alla dagar att börja träna som en nybörjare med 12-15RM ca 2 mån = får upp teknik i övningarna samtidigt som man tränar musklerna effektivt. Efter 4 mån+ kan man gå över till stronglift programmet. Och då går man även in i programmet med senor och ligament som är mer vana vid belastning samtidigt som man tränat upp sina muskler och är väl teknikmässigt förberedd.

I mina ögon så är 1-2 månaders teknikträning fan så mycket vettigare än att köra 3x12 byggarträning för att först och främst få en grundstyrka att sen bygga vidare på.

Du kommer för övrigt få ganska rejäla i sammanhangets korta tidsspann muskulära utvecklingar då muskler ligament och senor lär sig arbeta ordentligt.

I mina ögon så blir kroppen också mer van vid en viss belastning och rörelse när man faktiskt kör den rörelsen kontrollerat under säg 5 reps gånger 5 set än 3x12 tex. Detta för att du lättare håller fokus med lite färre reps och sen vila än högreppare, som nybörjare har jag svårt att se dig hålla samam fokus och kontroll i böj eller mark under 15 reps.

mysglenn
2012-02-27, 10:01
jag +1:ar mikaelj och Silveta igen.

espeto
2012-02-27, 10:19
En artikel om "Skinny fat". Liknande text som det som postats tidigare, men med lite sköna exempelbilder mm.. Helt klart läsvärd!

http://www.crossfitsouthbay.com/2011/05/skinny-fat/

z_bumbi
2012-02-27, 10:28
Det har du nog rätt i, men jag inbillar mig att jag får muskler snabbt, när jag tränade förr så fick jag det väldigt snabbt och jag är rädd för att förstöra min kroppsform om jag tränar fel..kanske låter löjligt haha

Hur fick du musklerna, efter första veckorna eller senare? För första tiden fylls musklerna helt enkelt med energi och det är nästan omöjligt att komma runt om man ska styrketräna utom möjligen med låga reps och lång vila.

Fredrik_S
2012-02-27, 11:51
Alla har fel hittils. Det ENDA man ska prioritera i början är att hitta en träningsform som man förälskar sig i. Stronglifts lär vara ett säkert sätt att aldrig vilja sätta sin fot i ett gym någonsin mer för många INTE alla. Likaså lär aerobics vara ett säkert sätt att aldrig vilja sätta sin fot i ett gym igen för många INTE alla.

En nybörjare har störst chans att förälska sig i träningen om den får uppleva den brännande sköna känslan från pumpen utan att få den hemska ansträngande känslan från att att använda varenda jävla liten muskel samtidigt. och det fås lättast med isolerad träning av valfri muskel, gärna i maskiner.
När man lärt sig känna varje muskel försig kan det vara ide att testa dom mer komplicerade övningarna om man vill få ett samspel av sina stärkta muskler.

mikaelj
2012-02-27, 11:52
Jag har störst chans att förälska mig i träningen om jag får uppleva den brännande sköna känslan från pumpen utan att få den hemska ansträngande känslan från att att använda varenda jävla liten muskel samtidigt. och det fås lättast med isolerad träning av valfri muskel, gärna i maskiner.

Rättade ditt inlägg.

mysglenn
2012-02-27, 11:54
Alla har fel hittils. Det ENDA man ska prioritera i början är att hitta en träningsform som man förälskar sig i. Stronglifts lär vara ett säkert sätt att aldrig vilja sätta sin fot i ett gym någonsin mer för många INTE alla. Likaså lär aerobics vara ett säkert sätt att aldrig vilja sätta sin fot i ett gym igen för många INTE alla.

En nybörjare har störst chans att förälska sig i träningen om den får uppleva den brännande sköna känslan från pumpen utan att få den hemska ansträngande känslan från att att använda varenda jävla liten muskel samtidigt. och det fås lättast med isolerad träning av valfri muskel, gärna i maskiner.
När man lärt sig känna varje muskel försig kan det vara ide att testa dom mer komplicerade övningarna om man vill få ett samspel av sina stärkta muskler.

det är även ett säkert sätt att aldrig haka på "riktig" träning eftersom man blir bekväm med maskiner och isolationsövningar...

svenbanan
2012-02-27, 13:12
Till TS:

Det är lättare att bli bra på knäböj (som man tävlar i styrkelyft) om man har korta ben. Så det kan ju tänkas att de tjejer som tävlar i det redan från början har lite av den kroppsformen. Dvs det var pga detta de valde styrkelyft. Så de skulle nog sett så ut även om de inte styrketränat så mycket.

Visst kan det vara så att du får stora muskler av att styrketräna. Men det kommer ta riktigt lång tid. Så du kommer ju garanterat hinna märka det och i sådant fall lägga om träningen om du tycker du skulle bli för stor. Men som alla skrivit tidigare så kommer nog detta aldrig ske i praktiken.

Men om du verkligen är supernervös över att dina muskler ska tokväxa så kan du väl helt enkelt börja med nån idrott istället. Börja med volleyboll så får du nog en rumpa som till och med slår den där stelbenta marklyftsrumpan... ;-)

http://farm6.static.flickr.com/5166/5305773210_f3f6098bc2_z.jpg

Narcissa84
2012-02-27, 13:54
Vah?? Är det inte så? *screwy*

Ontopic:

Narcissa84 - att lyfta tunga vikter kommer göra dig stark. Stark = fast. Kombinerar du den träningen med att springa lite längre sträckor (typ 40-50 min iaf), crosstrainer, ajjrobicks eller vad du nu gillar så kommer du även att SE fast ut. :thumbup:


Tack, låter som en bra kombination :D

Narcissa84
2012-02-27, 14:02
Är det inte så att man blir mer muskulös ju tyngre vikter man använder sig av? För mig låter det självklart...men e ju långt ifrån kunnig inom detta. Kanske får jag den fasthet jag är ute efter genom att träna med min egen vikt? (om ni förstår hur jag menar)

ceejay
2012-02-27, 14:26
Du kommer inte bli muskulös över en dag, inte ens över ett helt år. Du kommer märka om du skulle bli större än du vill. Du ska givetvis använda tunga vikter som en del av träningen.

L-Sami
2012-02-27, 14:37
Är det inte så att man blir mer muskulös ju tyngre vikter man använder sig av? För mig låter det självklart...men e ju långt ifrån kunnig inom detta. Kanske får jag den fasthet jag är ute efter genom att träna med min egen vikt? (om ni förstår hur jag menar)

Fasthet får du om musklerna växer. Orsaken till varför man oftast är "slapp" är att man han har små muskler, man har bara fett, hud och ben som de flesta tjejer som inte tränar. Så länge man inte är ute efter maximal muskeluppbyggnad så är det ingenting att oroa sig över. Ligg strax över kaloribalans eller på balans, träna tungt så kommer du inte bli "monsterstor" som de flesta tjejerna tenderar att bli när de styrketränar ;) :D

svenbanan
2012-02-27, 14:38
Är det inte så att man blir mer muskulös ju tyngre vikter man använder sig av? För mig låter det självklart...men e ju långt ifrån kunnig inom detta. Kanske får jag den fasthet jag är ute efter genom att träna med min egen vikt? (om ni förstår hur jag menar)

Vare sig du använder tunga vikter (som du kanske orkar lyfta max 5ggr) eller lite lättare (som du orkar lyfta max 20ggr) så kommer finns det i princip två effekter du kan få. Hypertrofi (dvs musklerna växer är det ena). Det andra är att du blir starkare/uthålligare. Om vi bortser från hurpass mycket starkare du eventuellt blir (eftersom du mest verkar intresserad av hur din kropp kommer se ut). Så spelar det ingen roll hur du tränar när det gäller på vilket sätt musklerna ska växa.

Det där snacket om att vissa typer av övningar ger slanka muskler är bara snicksnack från nån som säljer dåliga redskap på tv-shop.

Om det är så att övning A gör att en viss muskel växer dubbelt så mycket som övning B (efter 5 träningspass) så innebär alltså detta att det helt enkelt tar 10 träningspass med övning B att få samma resultat som 5 pass med övning A. Kör du med övning A istället så kommer du med andra ord kunna träna mycket mindre för samma resultat.

Du kommer inte kunna hitta någon övning C som får muskeln att växa på något annat sätt. Detta existerar inte.

EkarN
2012-02-27, 14:39
+1 på Ceejay. Det tar så javulens lång tid att bygga muskler, särskilt för en tjej. Du kommer definitivt att märka när du tycker att det börjar bli för mycket. Vilket antagligen kommer ta väldigt lång tid. Du har inte så lätt för att bygga muskler så att du blir "för stor" innan du kan dra i handbromsen om du skulle önska det.

Och som många andra redan sagt: en muskel kan bara vara större eller mindre, du kan inte forma den så att den blir "slank" eller "fast", bara större eller mindre. Med lite större muskler kommer du dock att bli fastare som är det du verkar vilja bli.

Narcissa84
2012-02-27, 14:57
Okej, nu fattar jag, muskler kan bara bli större eller mindre, då kan jag välja att exempelvis träna vader och axlar mindre (eftersom jag inte tycker att det är så fint när musklerna där blir så synliga) :D

Gabriel174
2012-02-27, 14:58
Ja.

svenbanan
2012-02-27, 15:05
Precis så.
Och eftersom det rimligtvis tar väldigt lång tid innan du faktiskt får några synliga resultat (förutom första veckorna) så kan du utan problem träna alla muskler (även axlar). Du kommer definitivt aldrig behöva "tvärbromsa" ändå...

LarsLasr
2012-02-27, 17:16
Här är ett gäng bilder att relatera till. Säg vilken du vill ha så grabbarna förstår.

Lättast är också om du kan lägga upp en bild på din kropp för att jämföra. Vissa/alla bilderna är antagligen photoshoppade.
1
http://i42.tinypic.com/315etkm.jpg
2
http://i42.tinypic.com/2z6cwtj.jpg
3
http://i39.tinypic.com/2mgk01e.jpg
4
http://i40.tinypic.com/348ouj8.jpg
5
http://i40.tinypic.com/iyiycp.jpg

Narcissa84
2012-02-27, 17:50
tycker att den första kroppen var snyggast helt klart, även om den såg lite photoshoppad ut, resten av tjejerna ser för muskulösa ut för min smak, även om det kan vara snyggt (bortsett från en tanig tjej). La upp en bild på mig själv igår, men ville inte ha den kopplad till min facebook, så tog bort den, men ska försöka lägga upp en lite senare igen! :)

Fredrik_S
2012-02-27, 18:26
Det är ingen som helst skillnad i muskelvolym och fettmängd på bild ett och fyra. skillnaden är extremt mycket mer photoshop EXTREMT, med mycket stor sannolikhet extra trimmade ben och armar några millimeter desutom på första bilden.

Du är redan 163 och 52 kg ... båda dessa tjejer skulle kunna ha dessa proportioner.

LarsLasr
2012-02-27, 18:50
tycker att den första kroppen var snyggast helt klart, även om den såg lite photoshoppad ut, resten av tjejerna ser för muskulösa ut för min smak, även om det kan vara snyggt (bortsett från en tanig tjej). La upp en bild på mig själv igår, men ville inte ha den kopplad till min facebook, så tog bort den, men ska försöka lägga upp en lite senare igen! :)

Att den är photoshoppad har du ju helt rätt i, och jag skulle nog våga säga att det inte är någon skillnad på tjejerna i 1 och 4 kroppsmässigt, annat än just att i bild 1 är alla kanter/ben utjämnade.

Dvs om du tränar för att se ut som bild 1, kommer du se ut som bild 4 då det är så gott som omöjligt att ha en så tunn/smal kropp utan att bli lite kantig.

Men tycker du att dom andra tjejerna är "Fyfan vad mycket muskler" eller att det ser ganska okej ut?

För som du verkar förstått och som många påpekat tar det lång tid att nå deras fysik, och om du börjar träna hårt med styrkeövningar i 3-6 månader kommer du inte alls ha hunnit bli biffig men du märker fort om du gillar utvecklingen, om inget händer, träna hårdare!

Och finns få saker som är lika nice som en tjej som inte bryr sig om vad hon äter, vet skillnaden mellan crosstrainern och riktig träning, och som verkligen vågar förändra sitt yttre och inte försöka eftersträva dagens taniga skönhetsideal som kräver photoshop för att fixas till.

Lycka till!

wcanka
2012-02-27, 18:58
Att den är photoshoppad har du ju helt rätt i, och jag skulle nog våga säga att det inte är någon skillnad på tjejerna i 1 och 4 kroppsmässigt, annat än just att i bild 1 är alla kanter/ben utjämnade.

Dvs om du tränar för att se ut som bild 1, kommer du se ut som bild 4 då det är så gott som omöjligt att ha en så tunn/smal kropp utan att bli lite kantig.

Men tycker du att dom andra tjejerna är "Fyfan vad mycket muskler" eller att det ser ganska okej ut?

För som du verkar förstått och som många påpekat tar det lång tid att nå deras fysik, och om du börjar träna hårt med styrkeövningar i 3-6 månader kommer du inte alls ha hunnit bli biffig men du märker fort om du gillar utvecklingen.

Och finns få saker som är lika nice som en tjej som inte bryr sig om vad hon äter, vet skillnaden mellan crosstrainern och riktig träning, och som verkligen vågar förändra sitt yttre och inte försöka eftersträva dagens taniga skönhetsideal som kräver photoshop för att fixas till.

Lycka till!

+1 Fler tjejer borde börja träna med vikter istället för att fastna vid daglig cardio.. Visst cardio är jättebra för att bränna energi.
Men som tidigare nån sagt, lägg upp en bild på dig själv + vad du vill förändra så blir det lättare för folket att hjälpa dig,

Ladda upp bilder här om du inte vill att dom sak länkas till facebook, http://img1.imageshack.us/

Peace out!:cool:

mn8eii
2012-02-27, 19:24
Jag tycker det är urlöjligt hur alla skriker sig hesa om Stronglifts och tunga basövningar som om det skulle vara någon slags universell lösning på alla världens problem. Det viktigaste är att du hittar någon träningsform du trivs med och tycker är rolig, det kan vara allt från grupp-pass som aerobic, bodypump eller vanlig stationsträning till styrketräning med maskiner eller fria vikter. För en tjej som vill träna 3 dagar i veckan för att komma i bättre form utan att ha någon egentlig vilja att lägga på sig några avsevärda mängder muskler tror jag det kan vara rent kontraproduktivt att hetsa kring Stronglifts som ni insnöade gör här. Visst kan det vara ett bra program för en del motiverade nybörjare att följa men om man egentligen inte är särskilt intresserad av att lära sig lyfta ordentligt utan bara vill komma i lite bättre form är det helt klart bättre att börja med den träningsform man tycker är roligast, Stronglifts och knäböj är långt ifrån enda vägen till en fin fysik.

Är Stronglifts och dess fanatiker nya LCHF?

Narcissa84
2012-02-27, 19:26
http://forumbilder.se/thumbs/5e7201272451Pdafb.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5e7201272451Pdafb)

Narcissa84
2012-02-27, 19:28
http://forumbilder.se/thumbs/2b7201272658Paae4.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2b7201272658Paae4)

Narcissa84
2012-02-27, 19:30
Att den är photoshoppad har du ju helt rätt i, och jag skulle nog våga säga att det inte är någon skillnad på tjejerna i 1 och 4 kroppsmässigt, annat än just att i bild 1 är alla kanter/ben utjämnade.

Dvs om du tränar för att se ut som bild 1, kommer du se ut som bild 4 då det är så gott som omöjligt att ha en så tunn/smal kropp utan att bli lite kantig.

Men tycker du att dom andra tjejerna är "Fyfan vad mycket muskler" eller att det ser ganska okej ut?

För som du verkar förstått och som många påpekat tar det lång tid att nå deras fysik, och om du börjar träna hårt med styrkeövningar i 3-6 månader kommer du inte alls ha hunnit bli biffig men du märker fort om du gillar utvecklingen, om inget händer, träna hårdare!

Och finns få saker som är lika nice som en tjej som inte bryr sig om vad hon äter, vet skillnaden mellan crosstrainern och riktig träning, och som verkligen vågar förändra sitt yttre och inte försöka eftersträva dagens taniga skönhetsideal som kräver photoshop för att fixas till.

Lycka till!

Mmm det har du kanske rätt i, de andra tjejerna tycker jag ser fräscha ut, däremot kan jag inte tänka mig att de skulle se så feminina och fina ut i klänningar hehe..likaså tycker jag att tanigt är fult! Gillar något mitt emellan :D

wcanka
2012-02-27, 19:34
Tycker inte det är mycket som behöver "fastas" till!
Men jag har själv inte så mycket erfarenheter i att bygga scheman.
Men det är självklart att du måste hitta en träningsform du tycker är rolig och vill satsa med, annars kommer du bara lägga av

LarsLasr
2012-02-27, 19:52
Mmm det har du kanske rätt i, de andra tjejerna tycker jag ser fräscha ut, däremot kan jag inte tänka mig att de skulle se så feminina och fina ut i klänningar hehe..likaså tycker jag att tanigt är fult! Gillar något mitt emellan :D

Du gör det så enkelt ;)

Men med den kroppen, som såg väldigt bra ut, förstår att du inte vill ändra så mycket, och dina mål skulle jag råda dig att hitta en träningsform du tycker är rolig, du har ingen sport du höll på med när du var ung/yngre? Och att utöver det börja löpa kortare distanser intensivt 1-3 dar i veckan

T.ex 100/400/800 meters intervaller med 10minuters vila mellan varje.

Detta kommer träna dina ben/rumpa och troligen sänka fett% för en fastare kropp utan att göra något alls med axlar/överkropp.

Kan vara ganska soft under sommaren att gå till en friidrottsarena, springa 1 varv så snabbt man kan, vila och sola 10minuter, dricka vatten, läsa tidning, och sedan ge allt igen. Upprepa detta 6-9 gånger under 1h-1.5h för att sedan kunna gå hem och vila upp sig. Maxlöpningar är även väldigt bra allroundträning för både muskler, hjärta/kärl, psyket och man känner sig nöjd efteråt då man vet att man gett allt.

Detta är dock inget man börjar med tvärt då skaderisken är hög om man inte är van att springa fort och direkt ska börja maxa sig, så skynda långsamt.

http://i42.tinypic.com/254vazc.jpg

Sedan att tänka på är att på många bilder med vältränade tjejer så kanske dom spänner någon muskel, vilket man kanske inte gör då man har klänning på sig :)

Narcissa84
2012-02-27, 19:53
jag har en sådan kroppsform som ser fast ut, men jag är ju egentligen inte det..och är ju inte 18 år längre heller, så känner att det är dags att börja träna för att inte förlora min "form"

Narcissa84
2012-02-27, 19:56
LarsLasr..jag ska fundera på det, att eventuellt kombinera med löpning, har inte varit så väldigt frestande pga vädret..men ursäkter finns det ju gott om hehe :)

LarsLasr
2012-02-27, 20:10
LarsLasr..jag ska fundera på det, att eventuellt kombinera med löpning, har inte varit så väldigt frestande pga vädret..men ursäkter finns det ju gott om hehe :)

Mer kläder, mindre ursäkter och mer träning så blir det nog bra :p

En kompis att springa med är bra för att pusha en dom sista 10 sekunderna och träningen blir ju mycket roligare. Och borde ju inte vara några problem att hitta en tjej/kille som vill se bättre ut inför sommaren att träna med :)

Spartansk
2012-02-28, 00:41
En nybörjare har störst chans att förälska sig i träningen om den får uppleva den brännande sköna känslan från pumpen utan att få den hemska ansträngande känslan från att att använda varenda jävla liten muskel samtidigt. och det fås lättast med isolerad träning av valfri muskel, gärna i maskiner.

Jag tycker verkligen helt tvärtom. När jag började träna på gym vände jag mig halvt ut-och-in i en frustrerad jakt att hitta den brännande känslan i muskeln som jag trodde krävdes för att få resultat. När jag aldrig hittade den i flera muskler, bl a magen som jag ville träna mest av allt, så sjönk motivationen som en sten. Om någon hade berättat för mig att man hade kunnat komma långt med att bara köra skiten ur sig i sig i några basövningar, och strunta i kontakt och pump, hade min träning gått mycket bättre i början.

Silveta
2012-02-28, 05:58
Jag tycker verkligen helt tvärtom. När jag började träna på gym vände jag mig halvt ut-och-in i en frustrerad jakt att hitta den brännande känslan i muskeln som jag trodde krävdes för att få resultat. När jag aldrig hittade den i flera muskler, bl a magen som jag ville träna mest av allt, så sjönk motivationen som en sten. Om någon hade berättat för mig att man hade kunnat komma långt med att bara köra skiten ur sig i sig i några basövningar, och strunta i kontakt och pump, hade min träning gått mycket bättre i början.

Extremt mycket +1

Sent by dat dere mikrovågen

mysglenn
2012-02-28, 06:05
Jag tycker verkligen helt tvärtom. När jag började träna på gym vände jag mig halvt ut-och-in i en frustrerad jakt att hitta den brännande känslan i muskeln som jag trodde krävdes för att få resultat. När jag aldrig hittade den i flera muskler, bl a magen som jag ville träna mest av allt, så sjönk motivationen som en sten. Om någon hade berättat för mig att man hade kunnat komma långt med att bara köra skiten ur sig i sig i några basövningar, och strunta i kontakt och pump, hade min träning gått mycket bättre i början.

Något av det bästa jag läst på detta forum.

Amen

Tack broder!

Slartibartfast
2012-02-28, 08:51
jag tycker verkligen helt tvärtom. När jag började träna på gym vände jag mig halvt ut-och-in i en frustrerad jakt att hitta den brännande känslan i muskeln som jag trodde krävdes för att få resultat. När jag aldrig hittade den i flera muskler, bl a magen som jag ville träna mest av allt, så sjönk motivationen som en sten. Om någon hade berättat för mig att man hade kunnat komma långt med att bara köra skiten ur sig i sig i några basövningar, och strunta i kontakt och pump, hade min träning gått mycket bättre i början.

+1^10

mysglenn
2012-02-28, 08:59
+1^10

+1^10 = +1 :d

Slartibartfast
2012-02-28, 09:03
+1^10 = +1 :d

Ja?

Visste jag väl...

Adama
2012-02-28, 09:07
Jag tycker verkligen helt tvärtom. När jag började träna på gym vände jag mig halvt ut-och-in i en frustrerad jakt att hitta den brännande känslan i muskeln som jag trodde krävdes för att få resultat. När jag aldrig hittade den i flera muskler, bl a magen som jag ville träna mest av allt, så sjönk motivationen som en sten. Om någon hade berättat för mig att man hade kunnat komma långt med att bara köra skiten ur sig i sig i några basövningar, och strunta i kontakt och pump, hade min träning gått mycket bättre i början.

Instämmer i kören. Det var detta jag insåg efter ca 8 månaders pumpande. Två månader med stronglifts och sen var jag igång på ett helt annat sätt.

JoHannibal
2012-02-28, 10:06
http://forumbilder.se/thumbs/5e7201272451Pdafb.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5e7201272451Pdafb)

Jag tycker du har jättefin kropp!
Har du testat att gå på gruppass på gymet?
Typ cirkelträning, spinning eller Bodypump och liknande? Det ger både lättare träning för musklerna och kondition.

Om du fortfarande är rädd för att bygga muskler så kan du testa yoga och pilates, det är lätt och bra träning som man blir lite tightare av (om man redan har en bra kropp).

Själv så är jag omvänd från ovanstående träningsformer till utövare av tyngre styrketräning och basövningar, men alla är ju olika :)

speedy83
2012-02-28, 12:28
http://forumbilder.se/thumbs/5e7201272451Pdafb.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5e7201272451Pdafb)

http://forumbilder.se/thumbs/2b7201272658Paae4.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2b7201272658Paae4)

Du ser ju faktiskt ut att ha en bra kropp. Kör det du tycker är roligt i början skulle jag säga, är det gruppträning med maraccas eller om det är marklyft och knäböj spelar nog ingen roll för vad du är ute efter vilket enligt mig mest verkar vara att underhålla din nuvarande status med små eller mindre förändringar.

Det finns alltid möjligheten att ta träningen framåt vid senare tillfälle om du då skulle bli intresserad av att testa något nytt vilket man ofta blir när man väl kommer igång!

Narcissa84
2012-02-28, 16:43
Jag tycker du har jättefin kropp!
Har du testat att gå på gruppass på gymet?
Typ cirkelträning, spinning eller Bodypump och liknande? Det ger både lättare träning för musklerna och kondition.

Om du fortfarande är rädd för att bygga muskler så kan du testa yoga och pilates, det är lätt och bra träning som man blir lite tightare av (om man redan har en bra kropp).

Själv så är jag omvänd från ovanstående träningsformer till utövare av tyngre styrketräning och basövningar, men alla är ju olika :)

Tack :D, jag har tidigare gått på gruppass och det var bra, men jag tycker att det e är jobbigt att passa tiderna, med gym kan man vara så mycket mera flexibel.
Men när jag tidigare gymmade så märkte jag ingen särskild skillnad, fastän jag tillsammans med en personlig tränare byggde upp ett träningsschema :confused:, jag kommer nu troligen att kombinera gym med gruppass istället, tack för tipsen ;)

Narcissa84
2012-02-28, 16:48
Du ser ju faktiskt ut att ha en bra kropp. Kör det du tycker är roligt i början skulle jag säga, är det gruppträning med maraccas eller om det är marklyft och knäböj spelar nog ingen roll för vad du är ute efter vilket enligt mig mest verkar vara att underhålla din nuvarande status med små eller mindre förändringar.

Det finns alltid möjligheten att ta träningen framåt vid senare tillfälle om du då skulle bli intresserad av att testa något nytt vilket man ofta blir när man väl kommer igång!

Tack! Ja precis, ska nog satsa på det jag tycker är roligast :thumbup:

Narcissa84
2012-02-28, 17:22
Men kan inte någon hjälpa mig att uforma ett schema på 3 dagar?? Där det både kan ingå konditionsträning och sådant..vill träna hela kroppen, men fokus på rumpa, lår och mage :D

LarsLasr
2012-02-28, 17:37
Men kan inte någon hjälpa mig att uforma ett schema på 3 dagar?? Där det både kan ingå konditionsträning och sådant..vill träna hela kroppen, men fokus på rumpa, lår och mage :D

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/sexy_female_training

Längst ner på den sidan har du ett styrke/konditionsschema för hela kroppen som ska vara anpassat för tjejer.
Du kan strunta i all info ovanför schemat om du inte vill nöjesläsa.

Rova
2012-02-28, 18:19
Det har du nog rätt i, men jag inbillar mig att jag får muskler snabbt, när jag tränade förr så fick jag det väldigt snabbt och jag är rädd för att förstöra min kroppsform om jag tränar fel..kanske låter löjligt haha

Tack :D, jag har tidigare gått på gruppass och det var bra, men jag tycker att det e är jobbigt att passa tiderna, med gym kan man vara så mycket mera flexibel.
Men när jag tidigare gymmade så märkte jag ingen särskild skillnad, fastän jag tillsammans med en personlig tränare byggde upp ett träningsschema :confused:, jag kommer nu troligen att kombinera gym med gruppass istället, tack för tipsen ;)
Hur var det nu?

mysglenn
2012-02-28, 18:29
Hur var det nu?

lysande herr Watson!

Narcissa84
2012-02-28, 21:08
Hur var det nu?

Haha, ja du, det lät ju verkligen förvirrande, t.o.m jag tänkte "vad fan skriver jag" :P. Jag fick muskler på ställen som jag inte ville, inbillade mig ganska snabbt att mina vader och armar/axlar växte o blev muskulösa, medan de kroppsdelar jag verkligen ville ha fasta var rumpa och lår. De upplevde jag däremot inte någon större förändring på. Det var faktiskt därför som jag tappade lusten att gymma, blev rädd att förstöra min kroppsform.

WHITEFOLKS
2012-02-28, 21:10
Vill du inte att kroppsdelar ska växa så ska du inte träna de.

Mer/mindre kroppsfett regleras med kosten främst.

Narcissa84
2012-02-28, 21:24
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/sexy_female_training

Längst ner på den sidan har du ett styrke/konditionsschema för hela kroppen som ska vara anpassat för tjejer.
Du kan strunta i all info ovanför schemat om du inte vill nöjesläsa.

Tack så mkt, sa ta mig en grundligare titt på den!

Röda Björnen
2012-02-28, 21:32
Herregud vad mycket skitsnack och velande i denna tråd, Mikaelj en eloge till dig för grymma svar på tal :thumbup:

Narcissia du har fått svar under hela tråden och du tar sanna ord som kritik.

Du tror att du får en fast kropp av att bara bli "slankare", altsså mesig "tjejträning". Våga köra tungt istället, jag kan garantera att de blir bättre än att bara köra massa cardio, du lever i bilden jag sa i första delen av denna diskussion.

"bilden av att tjejer ska få stora muskler utav tung träning är skapad utav män som är rädda för starka kvinnor"

Den bilden och den lögnen har du i huvudet, fastritad. Sudda ut den snälla.

MVH

mn8eii
2012-02-29, 08:17
Herregud vad mycket skitsnack och velande i denna tråd, Mikaelj en eloge till dig för grymma svar på tal :thumbup:

Narcissia du har fått svar under hela tråden och du tar sanna ord som kritik.

Du tror att du får en fast kropp av att bara bli "slankare", altsså mesig "tjejträning". Våga köra tungt istället, jag kan garantera att de blir bättre än att bara köra massa cardio, du lever i bilden jag sa i första delen av denna diskussion.



Den bilden och den lögnen har du i huvudet, fastritad. Sudda ut den snälla.

MVH

För enda vägen till en fin fysik är tung styrketräning...

Narcissa84
2012-02-29, 12:56
Herregud vad mycket skitsnack och velande i denna tråd, Mikaelj en eloge till dig för grymma svar på tal :thumbup:

Narcissia du har fått svar under hela tråden och du tar sanna ord som kritik.

Du tror att du får en fast kropp av att bara bli "slankare", altsså mesig "tjejträning". Våga köra tungt istället, jag kan garantera att de blir bättre än att bara köra massa cardio, du lever i bilden jag sa i första delen av denna diskussion.



Den bilden och den lögnen har du i huvudet, fastritad. Sudda ut den snälla.

MVH

Jag är velig för att jag inte har bestämt mig för hur jag ska träna än!!
Men ärligt talat, när har jag tagit "sanna ord som kritik" ?? *screwy*

Jag har fått många råd i tråden, en del verkar passa MINA önskemål bättre än andra, dvs. att jag vill träna mig fastare men ändå behålla min nuvarande kroppsform (som jag är nöjd med). Jag vet att jag måste träna och få muskler för att uppnå det, men behöver jag verkligen HÅRD träna för att uppnå det!! Många ansåg att det inte behövdes! Kalla det mesig tjejträning om du vill, varför verkar ni som föreslår tung träning så lättretliga? :confused: :D

sinaui
2012-02-29, 12:58
Det är lite som trådar om zyzz, även om du uppnår samma kroppsfett% och samma muskelmassa så kommer du aldrig se ut som zyzz. Viktig poäng IMO, med tanke på att de tjejer som ofta är på bild och visar ideal vare sig det är fitness eller smalness, alltid har väldigt bra snygg-gener!
Bara för att man inte vill ha en lika muskulös kropp som fitnessmodellerna borde man också ändå sikta högt, stanna när man känner att man har nått sitt mål (förhoppningsvis aldrig) och sedan mixtra utifrån den punkten!

sinaui
2012-02-29, 12:59
Du måste träna "tungt" för att uppnå något resultat alls, sett över en kortare tidsperiod i alla fall. Med det menar jag inte att du måste gå ifrån gymmet varje dag med muskelinflammation utan bara att du helt enkelt måste lägga ned en seriös ansträngning på att faktiskt få muskler, alls, med allt vad det innebär.

wcanka
2012-02-29, 13:06
Kör på stronglift 5x5

Helt underbart schema tycker jag nu efter 2 pass :)

mn8eii
2012-02-29, 18:27
Jag är velig för att jag inte har bestämt mig för hur jag ska träna än!!
Men ärligt talat, när har jag tagit "sanna ord som kritik" ?? *screwy*

Jag har fått många råd i tråden, en del verkar passa MINA önskemål bättre än andra, dvs. att jag vill träna mig fastare men ändå behålla min nuvarande kroppsform (som jag är nöjd med). Jag vet att jag måste träna och få muskler för att uppnå det, men behöver jag verkligen HÅRD träna för att uppnå det!! Många ansåg att det inte behövdes! Kalla det mesig tjejträning om du vill, varför verkar ni som föreslår tung träning så lättretliga? :confused: :D

För att de är fullständigt insnöade på sig själv och sitt eget upplägg och har ingen förståelse att det finns de som har andra ambitioner, förutsättningar och synsätt.

Jag tycker du ska skaffa dig ett gymkort om du inte redan har det, boka in dig och gå på alla möjliga gruppträningspass som du tycker låter roligt vilket kan vara allt ifrån bodypump, spinning, indoor-walking eller bodycombat för att nämna ett antal. Sen undersöker du möjligheterna till att genom gymmet få en tid med en tränare som kan ge dig en kort introduktion, visa hur maskiner fungerar och vad som är bra att tänka på så du inte gör illa dig osv. Tränaren kan även hjälpa dig med ett enklare schema som arbetar igenom hela kroppen på ett dugligt sätt. Sedan sätter du dig helt enkelt ned och funderar på vilken träning du tyckt var roligast och väljer den, eller varierar mellan de former du gillar mest. Bry dig inte så jäkla mycket om du tränar optimalt eller inte utan gör bara det som du tycker är roligt så ska du se att resultaten kommer komma ändå.

Sen utesluter det här ju såklart inte att du får blodad tand och så småningom står där med fria vikter och tunga basövningar som oss andra. Dock är det löjligt hur alla här predikar om Stronglifts som om det vore ända rätta och all tid i gymmet är bortkastad om man inte följer deras lära. Vilket jag har påpekat tidigare men tåls att göras igen.

Mart|n
2012-02-29, 18:32
För att de är fullständigt insnöade på sig själv och sitt eget upplägg och har ingen förståelse att det finns de som har andra ambitioner, förutsättningar och synsätt.

Jag tycker du ska skaffa dig ett gymkort om du inte redan har det, boka in dig och gå på alla möjliga gruppträningspass som du tycker låter roligt vilket kan vara allt ifrån bodypump, spinning, indoor-walking eller bodycombat för att nämna ett antal. Sen undersöker du möjligheterna till att genom gymmet få en tid med en tränare som kan ge dig en kort introduktion, visa hur maskiner fungerar och vad som är bra att tänka på så du inte gör illa dig osv. Tränaren kan även hjälpa dig med ett enklare schema som arbetar igenom hela kroppen på ett dugligt sätt. Sedan sätter du dig helt enkelt ned och funderar på vilken träning du tyckt var roligast och väljer den, eller varierar mellan de former du gillar mest. Bry dig inte så jäkla mycket om du tränar optimalt eller inte utan gör bara det som du tycker är roligt så ska du se att resultaten kommer komma ändå.

Sen utesluter det här ju såklart inte att du får blodad tand och så småningom står där med fria vikter och tunga basövningar som oss andra. Dock är det löjligt hur alla här predikar om Stronglifts som om det vore ända rätta och all tid i gymmet är bortkastad om man inte följer deras lära. Vilket jag har påpekat tidigare men tåls att göras igen.

Håller helt och hållet med! Lite dåligt med Sheiko, RSR, RTS, GVT o.s.v.

Röda Björnen
2012-02-29, 21:09
För att de är fullständigt insnöade på sig själv och sitt eget upplägg och har ingen förståelse att det finns de som har andra ambitioner, förutsättningar och synsätt.

Jag tycker du ska skaffa dig ett gymkort om du inte redan har det, boka in dig och gå på alla möjliga gruppträningspass som du tycker låter roligt vilket kan vara allt ifrån bodypump, spinning, indoor-walking eller bodycombat för att nämna ett antal. Sen undersöker du möjligheterna till att genom gymmet få en tid med en tränare som kan ge dig en kort introduktion, visa hur maskiner fungerar och vad som är bra att tänka på så du inte gör illa dig osv. Tränaren kan även hjälpa dig med ett enklare schema som arbetar igenom hela kroppen på ett dugligt sätt. Sedan sätter du dig helt enkelt ned och funderar på vilken träning du tyckt var roligast och väljer den, eller varierar mellan de former du gillar mest. Bry dig inte så jäkla mycket om du tränar optimalt eller inte utan gör bara det som du tycker är roligt så ska du se att resultaten kommer komma ändå.

Sen utesluter det här ju såklart inte att du får blodad tand och så småningom står där med fria vikter och tunga basövningar som oss andra. Dock är det löjligt hur alla här predikar om Stronglifts som om det vore ända rätta och all tid i gymmet är bortkastad om man inte följer deras lära. Vilket jag har påpekat tidigare men tåls att göras igen.

Jag tränat istortsett tvärtemot Stronglift så där föll ditt argument om det dock e jag "insnöad" på att om du vill ha en fast kropp är antagligen inte maskiner och bodypump"brrr" det bästa om man nu har möjligheten att välja.

Fria vikter, tunga basövningar och sen köra bodycombat och lite annat smått och gott utspritt under sin träningsvecka skulle jag rekommendera.


Jag är velig för att jag inte har bestämt mig för hur jag ska träna än!!
Men ärligt talat, när har jag tagit "sanna ord som kritik" ??

Jag har fått många råd i tråden, en del verkar passa MINA önskemål bättre än andra, dvs. att jag vill träna mig fastare men ändå behålla min nuvarande kroppsform (som jag är nöjd med). Jag vet att jag måste träna och få muskler för att uppnå det, men behöver jag verkligen HÅRD träna för att uppnå det!! Många ansåg att det inte behövdes! Kalla det mesig tjejträning om du vill, varför verkar ni som föreslår tung träning så lättretliga?

Jag tog till dina önskemål när jag skrev mitt inlägg.

Jag tror de vägar du ser som bättre alternativ kommer ta dig längre tid samt inte ge dig de resultat du vill ha i slutändan jämfört med ett SL 5x5.
Jag tror allt handlar om rädslan som jag tagit i början samt att den vägen är lite jobbigare, men oftast är den jobbiga vägen den rätta.

Jag avslutar med att jag menade inget illa med mitt inlägg och jag ber om ursäkt om du tog illa upp utav det.

MVH

Spartansk
2012-02-29, 23:01
Om du ser ut såhär:

http://forumbilder.se/thumbs/2b7201272658Paae4.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/5e7201272451Pdafb.jpg

... Och vill se ut såhär:

http://i42.tinypic.com/315etkm.jpg

... Så ska du absolut inte träna någon styrketräning över huvud taget. Du har redan nu mer muskler, så vitt jag kan se över hela kroppen, än du vill ha. Om du ska träna något så är det promenader eller joggning som gäller (cykling kan ge för stora lår, simning för stor överkropp, och gymnastik/pass/kampsport ger för mycket styrketräning över hela kroppen).

Vill du inte träna alls går det lika bra att bara ligga på soffan.

I vilket fall som helst så är det viktigt att du ligger på kaloriunderskott (bantar). Det är ett säkert sätt att få musklerna att försvinna.

Narcissa84
2012-02-29, 23:49
Om du ser ut såhär:

http://forumbilder.se/thumbs/2b7201272658Paae4.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/5e7201272451Pdafb.jpg

... Och vill se ut såhär:

http://i42.tinypic.com/315etkm.jpg

... Så ska du absolut inte träna någon styrketräning över huvud taget. Du har redan nu mer muskler, så vitt jag kan se över hela kroppen, än du vill ha. Om du ska träna något så är det promenader eller joggning som gäller (cykling kan ge för stora lår, simning för stor överkropp, och gymnastik/pass/kampsport ger för mycket styrketräning över hela kroppen).

Vill du inte träna alls går det lika bra att bara ligga på soffan.

I vilket fall som helst så är det viktigt att du ligger på kaloriunderskott (bantar). Det är ett säkert sätt att få musklerna att försvinna.

Jag antar att du driver med ditt inlägg :confused: haha...
Jag har inte påstått att jag i nuläget har för stora muskler, och inte heller att jag vill se ut som den där bruden på bilden, utan jag tyckte hon hade finast kropp av de tjejer som visades upp.

Jag är som sagt nöjd med min kroppsform, och har inga planer på att banta, jag vill bara vara fastare än jag i nuläget är! Jag har bestämt mig att kombinera gym med olika former av gruppträning, men tack för tipsen :D

Spartansk
2012-02-29, 23:51
Jag antar att du driver med ditt inlägg :confused: haha...
Jag har inte påstått att jag i nuläget har för stora muskler, och inte heller att jag vill se ut som den där bruden på bilden, utan jag tyckte hon hade finast kropp av de tjejer som visades upp.

Nej, jag drev absolut inte med dig. Du har ju mer muskler än tjejen på bilden. Men nu när du skriver att du vill ha mer muskler än henne så blir det plötsligt mer logiskt. :)

Lycka till med träningen!

WHITEFOLKS
2012-02-29, 23:51
Jag tror även man ska träna en del photoshop.

Narcissa84
2012-02-29, 23:52
För att de är fullständigt insnöade på sig själv och sitt eget upplägg och har ingen förståelse att det finns de som har andra ambitioner, förutsättningar och synsätt.

Jag tycker du ska skaffa dig ett gymkort om du inte redan har det, boka in dig och gå på alla möjliga gruppträningspass som du tycker låter roligt vilket kan vara allt ifrån bodypump, spinning, indoor-walking eller bodycombat för att nämna ett antal. Sen undersöker du möjligheterna till att genom gymmet få en tid med en tränare som kan ge dig en kort introduktion, visa hur maskiner fungerar och vad som är bra att tänka på så du inte gör illa dig osv. Tränaren kan även hjälpa dig med ett enklare schema som arbetar igenom hela kroppen på ett dugligt sätt. Sedan sätter du dig helt enkelt ned och funderar på vilken träning du tyckt var roligast och väljer den, eller varierar mellan de former du gillar mest. Bry dig inte så jäkla mycket om du tränar optimalt eller inte utan gör bara det som du tycker är roligt så ska du se att resultaten kommer komma ändå.

Sen utesluter det här ju såklart inte att du får blodad tand och så småningom står där med fria vikter och tunga basövningar som oss andra. Dock är det löjligt hur alla här predikar om Stronglifts som om det vore ända rätta och all tid i gymmet är bortkastad om man inte följer deras lära. Vilket jag har påpekat tidigare men tåls att göras igen.

Tack, jag har inte köpt något träningskort än, men har tänkt att köpa ett "allkort" i slutet av veckan. Känns som att det bästa är att som du säger pröva sig fram..kombinera gym och gruppövning känns som ett bra alternativ just nu! :D

Narcissa84
2012-02-29, 23:55
Nej, jag drev absolut inte med dig. Du har ju mer muskler än tjejen på bilden. Men nu när du skriver att du vill ha mer muskler än henne så blir det plötsligt mer logiskt. :)

Lycka till med träningen!

tjejen på bilden är inte på något sätt någon som jag vill se ut som, bara en random brud som någon la upp :D, kul att du tycker att det ser ut som att jag har muskler...tränar ju inte som sagt, verkar stämma att jag har bra gener hehe ;)...

312
2012-02-29, 23:57
Är 100% säker på att ett flertal folk redan nämnt detta, men du kommer aldrig bli stor om du nu inte lägger väldigt (ja, väldigt) många år med riktigt seriös träning, väldigt bra kost samt sömn. Du blir inte "Herkules" för att du tränar styrka.

Narcissa84
2012-02-29, 23:59
Jag tränat istortsett tvärtemot Stronglift så där föll ditt argument om det dock e jag "insnöad" på att om du vill ha en fast kropp är antagligen inte maskiner och bodypump"brrr" det bästa om man nu har möjligheten att välja.

Fria vikter, tunga basövningar och sen köra bodycombat och lite annat smått och gott utspritt under sin träningsvecka skulle jag rekommendera.




Jag tog till dina önskemål när jag skrev mitt inlägg.

Jag tror de vägar du ser som bättre alternativ kommer ta dig längre tid samt inte ge dig de resultat du vill ha i slutändan jämfört med ett SL 5x5.
Jag tror allt handlar om rädslan som jag tagit i början samt att den vägen är lite jobbigare, men oftast är den jobbiga vägen den rätta.

Jag avslutar med att jag menade inget illa med mitt inlägg och jag ber om ursäkt om du tog illa upp utav det.

MVH

Inga problem :D, kanske i slutändan slutar med att jag kör SL 5x5 :cool:, ska pröva mig fram och se vad som passar mig!

Narcissa84
2012-03-01, 00:01
Jag tror även man ska träna en del photoshop.

Hehe :thumbup:

Spartansk
2012-03-01, 00:02
Är 100% säker på att ett flertal folk redan nämnt detta, men du kommer aldrig bli stor om du nu inte lägger väldigt (ja, väldigt) många år med riktigt seriös träning, väldigt bra kost samt sömn. Du blir inte "Herkules" för att du tränar styrka.

Tänk dock på att "för stor" för en vanlig tjej kan skilja sig väldigt mycket från "för stor" för genomsnittskoloiten. Jag kände en tjej som gjorde 30 armhävningar varje dag, men fick sluta efter ett tag för att hon tyckte att hon blev för muskulös. Det finns tjejer som tycker att "äckligt stora muskler" betyder att triceps buktar ut pyttelite, istället för att vara helt slät - både på sig själva och på killar, förresten.

Narcissa84
2012-03-01, 00:05
Är 100% säker på att ett flertal folk redan nämnt detta, men du kommer aldrig bli stor om du nu inte lägger väldigt (ja, väldigt) många år med riktigt seriös träning, väldigt bra kost samt sömn. Du blir inte "Herkules" för att du tränar styrka.

Nää jag har förstått det nu ;), och bra är ju det, för någon Herkules *flex* vill jag verkligen inte se ut som hehe

WHITEFOLKS
2012-03-01, 00:19
Hehe :thumbup:

Helt seriöst dock. Jag tror att vissa av de sakerna du gillar med benen på den bilden, typ jämnheten, är omöjliga/väldigt svåra att uppnå naturligt.

Narcissa84
2012-03-01, 00:24
Helt seriöst dock. Jag tror att vissa av de sakerna du gillar med benen på den bilden, typ jämnheten, är omöjliga/väldigt svåra att uppnå naturligt.

Jag har inte lagt upp den bilden, jag tyckte hon hade snyggast kropp utav de tjejer som det fanns att välja på. Däremot tkr jag exempelvis mer om min egen kroppsform, hon ser ju fastare ut, men som jag tidigare skrev..så ser man ju ganska tydligt att hon e brutalt photoshoppad :D.
Så lägg inte för stor vikt vid den bilden! Det e inte min drömkropp! ;)

WHITEFOLKS
2012-03-01, 00:25
Jag har inte lagt upp den bilden, jag tyckte hon hade snyggast kropp utav de tjejer som det fanns att välja på. Däremot tkr jag exempelvis mer om min egen kroppsform, hon ser ju fastare ut, men som jag tidigare skrev..så ser man ju ganska tydligt att hon e brutalt photoshoppad :D.
Så lägg inte för stor vikt vid den bilden! Det e inte min drömkropp! ;)

Vad är då ett exempel på din drömkropp?

Narcissa84
2012-03-01, 00:27
Vad är då ett exempel på din drömkropp?

Jag har under hela tråden sagt att jag är nöjd med min egen kroppsform, och vill ha den, men i ett tightare paket...därför som jag la upp bild på min egen kropp för att få hjälp och tips om hur jag enklast kan uppnå mina önskemål.

WHITEFOLKS
2012-03-01, 00:34
Jag förstår dock inte riktigt hur du tror att du ska kunna "tighta" till dig utan att gå upp i muskler/ner i fett. Det finns inga speciella övningar eller träningssätt som får existerande kropp att bli "tightare" utan du kommer behöva "göra om den".

För att få mer muskler så är styrketräning bra och det effektivaste sättet. Du kan säkert lalla runt med andra sätt men det kommer bara ta längre tid att uppnå samma effekt.

Narcissa84
2012-03-01, 00:42
Jag förstår dock inte riktigt hur du tror att du ska kunna "tighta" till dig utan att gå upp i muskler/ner i fett. Det finns inga speciella övningar eller träningssätt som får existerande kropp att bli "tightare" utan du kommer behöva "göra om den".

För att få mer muskler så är styrketräning bra och det effektivaste sättet. Du kan säkert lalla runt med andra sätt men det kommer bara ta längre tid att uppnå samma effekt.

Jag förstår att jag måste bygga muskler, däremot vill jag inte ha markanta muskler som jag förklarat, och jag vill inte ändra på min kroppsform.

Jag tror inte det är så komplicerat som många får det att låta. Jag ska börja gymma och gruppträna, pröva mig fram, ser jag inga resultat, eller oönskade resultat så får jag byta träningsform! Alla har olika åsikter, så tydligen finns det inte bara ett sätt som är rätt! Man kan se fastare ut genom många olika träningsformer, inte bara styrketräning! Har fått många olika och bra tips nu och jag tänker inte "lalla" runt!

WHITEFOLKS
2012-03-01, 00:49
Ja men musklerna blir större eller mindre inte olika former. Styrketräning är utan tvekan det effektivaste sättet att få de större och de kommer inte få en annan form från styrketräning än från gruppträning.

Enda skillnaden är hur effektivt man kommer dit och det kommer inte gå fort att bygga muskler med styrketräning heller. Olika träningsformer kan vara bra för olika saker men då främst för praktiska skäl som i vad man ska använda "resultatet" till. Om man däremot endast tränar för det visuella så är det inte riktigt så.

Narcissa84
2012-03-01, 00:59
Ja men musklerna blir större eller mindre inte olika former. Styrketräning är utan tvekan det effektivaste sättet att få de större och de kommer inte få en annan form från styrketräning än från gruppträning.

Enda skillnaden är hur effektivt man kommer dit och det kommer inte gå fort att bygga muskler med styrketräning heller. Olika träningsformer kan vara bra för olika saker men då främst för praktiska skäl som i vad man ska använda "resultatet" till. Om man däremot endast tränar för det visuella så är det inte riktigt så.

Ja men precis, får jag exempelvis för mkt muskler, lr tränar en kroppsdel mer än en annan så kan ju kroppsformen förändras...även om muskler bara kan bli större lr mindre. Har bestämt mig för att kombinera gym med gruppträning för nu, får se hur det blir sen :)

mikaelj
2012-03-01, 06:23
Tänk dock på att "för stor" för en vanlig tjej kan skilja sig väldigt mycket från "för stor" för genomsnittskoloiten. Jag kände en tjej som gjorde 30 armhävningar varje dag, men fick sluta efter ett tag för att hon tyckte att hon blev för muskulös. Det finns tjejer som tycker att "äckligt stora muskler" betyder att triceps buktar ut pyttelite, istället för att vara helt slät - både på sig själva och på killar, förresten.

Förhoppningsvis försvinner såna genom naturligt urval.

mikaelj
2012-03-01, 06:24
Ja men precis, får jag exempelvis för mkt muskler, lr tränar en kroppsdel mer än en annan så kan ju kroppsformen förändras...även om muskler bara kan bli större lr mindre. Har bestämt mig för att kombinera gym med gruppträning för nu, får se hur det blir sen :)

Men om du ska "tighta till dig" får du ju också en annan kroppsform?

Så hur tänkte du nu?

Tjulu
2012-03-01, 08:33
Ja men precis, får jag exempelvis för mkt muskler, lr tränar en kroppsdel mer än en annan så kan ju kroppsformen förändras...även om muskler bara kan bli större lr mindre. Har bestämt mig för att kombinera gym med gruppträning för nu, får se hur det blir sen :)

Lägg upp en journal så vi får se hur det går! :thumbup:

Barbastark
2012-03-01, 08:51
Bara en observation:

Det är roligt att när en tjej frågar efter träningsprogram så blir det på 5 sek 200+ inlägg, medans om en newbie av manligt kön gör samma så så får han på sin höjd två arga inlägg med "googla din sopa!"

mikaelj
2012-03-01, 08:55
Bara en observation:

Det är roligt att när en tjej frågar efter träningsprogram så blir det på 5 sek 200+ inlägg, medans om en newbie av manligt kön gör samma så så får han på sin höjd två arga inlägg med "googla din sopa!"

Nej: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180196 samt uppföljaren http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180245

Men du kanske bara är avundsjuk.

Barbastark
2012-03-01, 08:57
Nej: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180196 samt uppföljaren http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180245

Men du kanske bara är avundsjuk.

Hehe, nej, bara road :)

mikaelj
2012-03-01, 09:03
Hehe, nej, bara road :)

Av vad?

Spartansk
2012-03-01, 09:13
Bara en observation:

Det är roligt att när en tjej frågar efter träningsprogram så blir det på 5 sek 200+ inlägg, medans om en newbie av manligt kön gör samma så så får han på sin höjd två arga inlägg med "googla din sopa!"

Det är ju för att vi vill ligga med henne. Om du hellre ligger med manliga newbies, go ahead.

Barbastark
2012-03-01, 09:16
Det är ju för att vi vill ligga med henne. Om du hellre ligger med manliga newbies, go ahead.

Haha i know! Dock rationaliserar vi det till att vi enbart "hjälper en newbie". But eeveryone know whats really going on here ;)

mysglenn
2012-03-01, 09:16
det är ju för att vi vill ligga med henne. Om du hellre ligger med manliga newbies, go ahead.

+1 :d

Slartibartfast
2012-03-01, 09:19
Det är ju för att vi vill ligga med henne. Om du hellre ligger med manliga newbies, go ahead.

HAHAh! :thumbup:

svenbanan
2012-03-01, 09:34
Du börjar tråden äntligen komma nånvart. :D

Vem ska ligga med vem nu då?

Pernam
2012-03-01, 10:05
Det är ju för att vi vill ligga med henne. Om du hellre ligger med manliga newbies, go ahead.

Du vill ligga med allt. Skulle inte låta dig passa min hund ens. Din depraverade jäkel.

Spartansk
2012-03-01, 10:08
Du vill ligga med allt. Skulle inte låta dig passa min hund ens. Din depraverade jäkel.

Nej, bara tjejer och orangutanger.

Edit: Snygga tjejer, skall tilläggas (vad gäller orangutanger så är alla snygga).

Pernam
2012-03-01, 10:15
Nej, bara tjejer och orangutanger.

Förstod väl att du hade nån baktanke med ditt "rädda orangutangen"-snack. Men du kan glömma att du får kittla mina kindpåsar grabben, jag sparar mig till den rätte!

Narcissa84
2012-03-01, 10:23
Snacka om att ämnet har urartat, ta era oseriösa inlägg någon annanstans!

wcanka
2012-03-01, 10:23
Snacka om att ämnet har urartat, ta era oseriösa inlägg någon annanstans!

http://images.cheezburger.com/completestore/2010/8/24/d56521b0-40d0-41ec-8b04-f1c6ba115dd4.jpg

rooz
2012-03-01, 10:27
Snacka om att ämnet har urartat, ta era oseriösa inlägg någon annanstans!

Välkommen till Kolozzeumforum:D

En plats för alla utstöta, trasiga, fula & snygga, feta & rippade. Din tillflyktsort i ett PK-samhälle!

Narcissa84
2012-03-01, 10:27
Lägg upp en journal så vi får se hur det går! :thumbup:

Kanske gör det, men måste lista ut hur :P. Sen måste jag organisera upp ett seriöst träningsschema, annars är det ju ingen ide :)

wcanka
2012-03-01, 10:29
Kanske gör det, men måste lista ut hur :P. Sen måste jag organisera upp ett seriöst träningsschema, annars är det ju ingen ide :)

Har du inte fixat nått schema än?
Trots alla tips :)

Narcissa84
2012-03-01, 10:30
http://images.cheezburger.com/completestore/2010/8/24/d56521b0-40d0-41ec-8b04-f1c6ba115dd4.jpg

Oh yes I did :cool::D

Narcissa84
2012-03-01, 10:36
Har du inte fixat nått schema än?
Trots alla tips :)

Nix, om jag går till gymmet nu så kmr jag vara ganska lost, vet inte riktigt vilka maskiner eller vikter eller övningar jag ska använda, eller hur de ska användas rätt.

wcanka
2012-03-01, 10:43
Har du inte tagit åt dig några tips eller vadå?:whipped:

rooz
2012-03-01, 10:48
Har du inte tagit åt dig några tips eller vadå?:whipped:

Rätt svårt att lära sig hur man ska använda maskiner och fria vikter på ett korrekt sätt via ett internetforum:)

Zizou
2012-03-01, 10:49
Nix, om jag går till gymmet nu så kmr jag vara ganska lost, vet inte riktigt vilka maskiner eller vikter eller övningar jag ska använda, eller hur de ska användas rätt.

Det finns säkerligen någon kunnig på gymmet som iallafall kan lära dig hur övningarna ska utföras rätt :)
Hur ofta har du tänkt träna i veckan?

Edit; Såg nu 3 dagar i veckan. Kanske ett helkroppsprogram vore något? Du kör en övning per muskelgrupp 3 gånger i veckan.

Rätt svårt att lära sig hur man ska använda maskiner och fria vikter på ett korrekt sätt via ett internetforum:)

+1, you read my mind :)

Pernam
2012-03-01, 10:55
Snacka om att ämnet har urartat, ta era oseriösa inlägg någon annanstans!

Ok då, här kommer ett tips då, bara till dig. Det finns många tjejer på brädan, med fantastiskt fina kroppar enligt vilken standard som helst och kanske även din, som för journal. Kolla på hur dom tränar, dra dina egna slutsatser av vad dom gör och ställ frågor, dom flesta blir bara glada över uppmärksamheten och svarar snällt och hjälpsamt.
Att starta en sån här tråd är rätt meningslöst, du dras bara in i det allmänna "religonskriget" som pågår, och får svårt att skilja dom vettiga svaren från tjafset.

wcanka
2012-03-01, 10:57
Det finns säkerligen någon kunnig på gymmet som iallafall kan lära dig hur övningarna ska utföras rätt :)
Hur ofta har du tänkt träna i veckan?

Edit; Såg nu 3 dagar i veckan. Kanske ett helkroppsprogram vore något? Du kör en övning per muskelgrupp 3 gånger i veckan.



+1, you read my mind :)

Klä dig lätt så ska det nte vara nått problem :naughty:

Tjulu
2012-03-01, 11:22
Kanske gör det, men måste lista ut hur :P. Sen måste jag organisera upp ett seriöst träningsschema, annars är det ju ingen ide :)

Tycker jag du ska! Lättare för dig att följa framgångar och så vidare på det viset :)

L-Sami
2012-03-01, 11:49
Bra och effektiva individualiserade träningsprogram kommer inte gratis, det ska man inte begära heller.

Anlita en som har koll och gärna utbildning i träningsprogramdesign.

Rova
2012-03-01, 12:10
Nix, om jag går till gymmet nu så kmr jag vara ganska lost, vet inte riktigt vilka maskiner eller vikter eller övningar jag ska använda, eller hur de ska användas rätt.

Snälla kvinna sluta, du har fått 200 poster om hur du kan lägga upp din träning. Är du bara riktigt jävla korkad eller bara allmänt dryg?

Spartansk
2012-03-01, 12:24
Förstod väl att du hade nån baktanke med ditt "rädda orangutangen"-snack. Men du kan glömma att du får kittla mina kindpåsar grabben, jag sparar mig till den rätte!

Äh, nu tycker jag du är petig. Banan som banan.

Snacka om att ämnet har urartat, ta era oseriösa inlägg någon annanstans!

Förlåt, men jag trodde att du redan hade bestämt dig:

Jag ska börja gymma och gruppträna, pröva mig fram, ser jag inga resultat, eller oönskade resultat så får jag byta träningsform!

svenbanan
2012-03-01, 12:49
Rör inte min banan!

WHITEFOLKS
2012-03-01, 12:56
Kanske gör det, men måste lista ut hur :P. Sen måste jag organisera upp ett seriöst träningsschema, annars är det ju ingen ide :)

Vad har du tillgång till för träningsutrustning och vad har du för träningserfarenhet?

Narcissa84
2012-03-01, 12:56
Det finns säkerligen någon kunnig på gymmet som iallafall kan lära dig hur övningarna ska utföras rätt :)
Hur ofta har du tänkt träna i veckan?

Edit; Såg nu 3 dagar i veckan. Kanske ett helkroppsprogram vore något? Du kör en övning per muskelgrupp 3 gånger i veckan.



+1, you read my mind :)

Jag precis, det är vad jag har tänkt att göra, gå till gymmet med någon vän som vet hur man lyfter och/eller att tillsammans med en personlig tränare skapa ett schema ;)

Det där med helkroppsprogram låter bra!

Narcissa84
2012-03-01, 13:01
Snälla kvinna sluta, du har fått 200 poster om hur du kan lägga upp din träning. Är du bara riktigt jävla korkad eller bara allmänt dryg?

Ohh shut up will ya! Jag har fått en massa bra tips och råd att reflektera över men som någon sa tidigare, så fungerar det annorlunda i praktiken, och bara för att jag får råd här så innebär det inte att jag då per automatik vet hur jag ska använda maskiner och vikter...fattaru? *screwy*

Jag har redan bestämt att jag ska gymma och gruppträna 3 ggr i veckan...men något strukturerat schema har jag inte, får väl lägga upp det med en personlig tränare på plats!

Narcissa84
2012-03-01, 13:03
Ok då, här kommer ett tips då, bara till dig. Det finns många tjejer på brädan, med fantastiskt fina kroppar enligt vilken standard som helst och kanske även din, som för journal. Kolla på hur dom tränar, dra dina egna slutsatser av vad dom gör och ställ frågor, dom flesta blir bara glada över uppmärksamheten och svarar snällt och hjälpsamt.
Att starta en sån här tråd är rätt meningslöst, du dras bara in i det allmänna "religonskriget" som pågår, och får svårt att skilja dom vettiga svaren från tjafset.

Tack för tipset :thumbup:

Narcissa84
2012-03-01, 13:06
Vad har du tillgång till för träningsutrustning och vad har du för träningserfarenhet?

Har gymmat förut, men det var ett tag sedan, har väldigt lite erfarenhet av att träna med fria vikter, tränade mest med maskiner. Sen har jag gått på olika typer av gruppträning.

mikaelj
2012-03-01, 13:09
Var i landet bor du? Bege dig till närmaste styrkelyftklubb. De kan hjälpa dig.

I Stockholm finns STK. I Göteborg finns GKK. I Örebro finns ÖKK. I Falkenberg finns FKSK. I Lund finns LTK.

Norr om Stockholm: Here be dragons.

Pernam
2012-03-01, 13:15
Var i landet bor du? Bege dig till närmaste styrkelyftklubb. De kan hjälpa dig.

I Stockholm finns STK. I Göteborg finns GKK. I Örebro finns ÖKK. I Lund finns LTK.

Norr om Stockholm: Here be dragons.

Visst skojar du lite nu? SL är fint och bra, men knappast lösningen för varenda kotte som vill komma i lite bättre form.

Nitrometan
2012-03-01, 13:18
Visst skojar du lite nu? SL är fint och bra, men knappast lösningen för varenda kotte som vill komma i lite bättre form.

Han kanske skojar sig, men det är ett bra sätt att lära sig teknik i "de tre stora". Man kan lära sig att våga ta i och man träffar trevligt folk som kan träna.

Det är väl ingen som ahr sagt att alla måste tävla i SL?

mikaelj
2012-03-01, 13:18
Visst skojar du lite nu? SL är fint och bra, men knappast lösningen för varenda kotte som vill komma i lite bättre form.

När sade jag att hon skulle börja med SL?

Han kanske skojar sig, men det är ett bra sätt att lära sig teknik i "de tre stora".

...och mer därtill. Jag kan inte tänka mig att det finns en klubb där inte åtminstone någon lyftare vet hur man hanterar maskiner samt andra övningar med fria vikter.

Pernam
2012-03-01, 13:27
Han kanske skojar sig, men det är ett bra sätt att lära sig teknik i "de tre stora". Man kan lära sig att våga ta i och man träffar trevligt folk som kan träna.

Det är väl ingen som ahr sagt att alla måste tävla i SL?

Så är det säkert, jag har aldrig varit på någon SL-klubb så jag har ingen aning. Ang. tekniken så måste det ju vara det bästa stället att lära sig på.

När sade jag att hon skulle börja med SL?

Det gjorde du inte, och jag sa inte heller att du sa det. Däremot så tror jag inte att det är riktigt vad TS är ute efter, att börja träna på en SL-klubb alltså. Men jag kan ju ha fel.

Sniggel
2012-03-01, 13:28
Chansen att få vettiga råd på en sl-klubb lär iaf vara 10 ggr högre än det är på ett gym.

Narcissa84
2012-03-01, 13:33
Det finns gott om personliga tränare på det gym jag ska träna på, ska nog bara be dem om hjälp, but thanks anyway ;)

wcanka
2012-03-01, 13:35
Det finns gott om personliga tränare på det gym jag ska träna på, ska nog bara be dem om hjälp, but thanks anyway ;)

Välj en tränare som själv är aktiv och tar hand om sin kropp.

Jag själv skulle inte vilja ha mat och träningsråd från en halvfet gubbe i träningsoverall som inte ens kan ta hand om sig själv!

Nitrometan
2012-03-01, 13:36
Det finns gott om personliga tränare på det gym jag ska träna på, ska nog bara be dem om hjälp, but thanks anyway ;)

Jaha? Betyder denna titel att de kan nåt?

mysglenn
2012-03-01, 13:38
Välj en tränare som själv är aktiv och tar hand om sin kropp.

Jag själv skulle inte vilja ha mat och träningsråd från en halvfet gubbe i träningsoverall som inte ens kan ta hand om sig själv!

hehe men DU ska ge råd till typ alla nybörjare här om hur bra SL 5x5 är du som har kört det 2pass eller något..

wcanka
2012-03-01, 13:39
hehe men DU ska ge råd till typ alla nybörjare här om hur bra SL 5x5 är du som har kört det 2pass eller något..

Det där var väl helt irrelevant

WHITEFOLKS
2012-03-01, 13:39
Välj en tränare som själv är aktiv och tar hand om sin kropp.

Jag själv skulle inte vilja ha mat och träningsråd från en halvfet gubbe i träningsoverall som inte ens kan ta hand om sig själv!

Ja den där Lagerbäck kan inget om fotboll.(ok du sa mat och träningsråd men du förstår poängen)

Spartansk
2012-03-01, 13:40
Jag själv skulle inte vilja ha mat och träningsråd från en halvfet gubbe i träningsoverall som inte ens kan ta hand om sig själv!

Några av de starkaste personerna i landet är halvfeta gubbar. Just sayin'.

wcanka
2012-03-01, 13:40
Ja den där Lagerbäck kan inget om fotboll.

Finns väl undantag!

Du förstår väl hur jag menar ?

L-Sami
2012-03-01, 13:42
Några av de starkaste personerna i landet är halvfeta gubbar. Just sayin'.

Kanske man går till de halvfeta gubbarna om man vill bli maxstark, men att komma i form, förlora kroppsfett ska man gå till dem då?

Gå till dem som passar dina mål bäst.

Spartansk
2012-03-01, 13:44
Kanske man går till de halvfeta gubbarna om man vill bli maxstark, men att komma i form, förlora kroppsfett ska man gå till dem då?

Gå till dem som passar dina mål bäst.

Att förlora kroppsfett kanske de inte är så bra på (även om jag skulle gissa att de flesta elitlyftare i landet vet grundprinciperna bakom det också), men när det gäller att lära ut bra teknik i övningarna så är de nog rätt män för jobbet.

WHITEFOLKS
2012-03-01, 13:44
Finns väl undantag!

Du förstår väl hur jag menar ?

Jag skulle titta mer på vilka resultat personen har fått med tidigare uppgifter än hur personen själv ser ut.

wcanka
2012-03-01, 13:50
TS mål var väl nte att bli jättestor och stark?

mikaelj
2012-03-01, 13:51
Välj en tränare som själv är aktiv och tar hand om sin kropp.

Jag själv skulle inte vilja ha mat och träningsråd från en halvfet gubbe i träningsoverall som inte ens kan ta hand om sig själv!

http://www.memecreator.com/static/images/memes/21615.jpg

A4FeAQpAx1M

320 - 242,5 - 290 i -110.

mysglenn
2012-03-01, 13:51
Kanske man går till de halvfeta gubbarna om man vill bli maxstark, men att komma i form, förlora kroppsfett ska man gå till dem då?

Gå till dem som passar dina mål bäst.

de kanske är off season eller något

Spartansk
2012-03-01, 13:53
TS mål var väl nte att bli jättestor och stark?

Ett marklyft är ett marklyft, oavsett storlek, fettprocent och kön på den som utför det.

Narcissa84
2012-03-01, 13:56
Välj en tränare som själv är aktiv och tar hand om sin kropp.

Jag själv skulle inte vilja ha mat och träningsråd från en halvfet gubbe i träningsoverall som inte ens kan ta hand om sig själv!

Haha jag minns att jag hade bett om att få en kvinnlig personlig tränare förut, tänkte att hon skulle ha en fin kvinnlig kropp, istället fick jag en finsk äldre kvinna som var jätte krallig..och jag tänkte åhhh nej, nu kmr hon få mig att se ut som henne *gah!* haha

fast nu var hon ju iaf inte fet ;)

Narcissa84
2012-03-01, 13:59
Att hon var finsk var ju helt irrelevant iofs haha

Spartansk
2012-03-01, 14:02
Att vara finsk är absolut ingen nackdel.

http://imgs.sthlmsfinest.com/imageGalleryImages/2926_front.jpg

Narcissa84
2012-03-01, 14:06
Nej verkligen, e själv halv finsk..:D

Macroman
2012-03-01, 14:47
Bara en observation:

Det är roligt att när en tjej frågar efter träningsprogram så blir det på 5 sek 200+ inlägg, medans om en newbie av manligt kön gör samma så så får han på sin höjd två arga inlägg med "googla din sopa!"

Haha, i princip stämmer det!

Och det gäller på alla forum oavsett ämne... ;)


I övrigt guldstjärna till MikaelJ som med fast hand styrt upp bland alla idiotinlägg. Även TS... ;)

Tycker även att TS är en riktig hardbody! :thumbup:

Narcissa84
2012-03-01, 17:21
Haha, i princip stämmer det!

Och det gäller på alla forum oavsett ämne... ;)


I övrigt guldstjärna till MikaelJ som med fast hand styrt upp bland alla idiotinlägg. Även TS... ;)

Tycker även att TS är en riktig hardbody! :thumbup:

Tack Macroman *flex* ;)

svenbanan
2012-03-01, 17:29
TS: Har du kommit underfund med hur du tänker lägga upp det nu då?

Narcissa84
2012-03-01, 17:48
TS: Har du kommit underfund med hur du tänker lägga upp det nu då?

Vill ju träna 3 dagar i veckan, så tänkte köra helkroppträning på gymmet 2 dagar och kondition 1 dag. Får se hur det blir, kanske får lust att träna mer än så, schemat får jag lägga upp med någon personlig tränare :)

Ego
2012-03-01, 17:56
Mina klienter som inte har möjlighet till att träna mer än 2-3 gånger per vecka eller vill inte lägga mer tid träning än så, de har jag på 2-3 helkroppspass i veckan. Konditionen är inlagd efter passen. Kan inte påstå att de på något sätt haft sämre resultat än de som tränar 4 gånger. Många av dessa plockar fina siffror i de flesta övningar, använder knappt några maskiner.

Träna styrka 3 gånger och lägg på konditionen efteråt.

Sedan undrar jag, många som skriver här om hur man skall göra saker och ting, hur många av dessa JOBBAR MED I VERKLIGA LIVET?

Spartansk
2012-03-01, 18:31
Sedan undrar jag, många som skriver här om hur man skall göra saker och ting, hur många av dessa JOBBAR MED I VERKLIGA LIVET?

Jag har ett jobb. Eller vad menade du?

Ego
2012-03-01, 18:37
Tränar folk i verkliga livet.

Spartansk
2012-03-01, 18:39
Tränar folk i verkliga livet.

Jaha. Du missade ett "DET" då. Skulle varit "JOBBAR MED DET I VERKLIGA LIVET?"

Ego
2012-03-01, 18:41
Jag skrev också, "många som skriver här om hur man skall göra saker och ting" så även om "det" hade stått där, hade det fortfarande varit fail :)

Spartansk
2012-03-01, 18:44
Hehe. :)

Men som svar på din fråga, nej, jag jobbar inte med träning.