handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk efter varje träning?


spel565
2012-02-26, 22:02
Har tränat några gånger i veckan i 1-2år och för några månader sedan bytte jag och började köra 5 gånger i veckan (5-split), och fortfarande får jag träningsvärk efter varenda pass.
Är 17.

Fler som också får träningsvärk efter varje pass fast dom har tränat länge?

Borde jag vara rädd för att överträna? (har träningsvärk någonstans i kroppen 6-7 dagar i veckan, kör tungt 3-10 reps, träningsvärk på individuella muskler brukar försvinna efter 1-3 dagar ibland uppåt 4-5)

Hur ofta borde (måste) jag vila? 8 veckor sedan en vecka återhämtning? Eller liknande?

Guddi
2012-02-27, 09:28
Tränar du bara varje muskel en gång i veckan så kommer du inte bli övertränad. Möjligen uttråkad eller utmattad men musklerna är det ingen fara med.

Att du får träningsvärk som håller i sig upp emot 4-5 dagar ibland beror säkert på att du tränar muskeln aldeles för hårt varje pass.

z_bumbi
2012-02-27, 09:37
Du kan självklart bli övertränad men det är omöjligt att säga om just du och just nu är i närheten. Det du kan hålla koll på är hur du ökar i styrka. Om du ökar väldigt snabbt i styrka så ökar risken för överträning och om du inte alls ökar så kan du också vara i närheten. Inget av detta är något absolut tecken dvs det måste inte betyda att du är i närheten av att bli övertränad men det är två faktorer att hålla koll på.

Att du har träningsvärk efter varje pass är inget konstigt, det blir så när du belastar mer än muskeln är van vid. En del får mindre när de belastar en muskel oftare men att ha träningsvärk efter varje pass är trots det ingen underligt även om man kör samma muskel 4 gånger i veckan. Får du sådan träningsvärk att du inte kan röra dig utan att värma upp i 10 minuter (som exempel) så kör du dock för hårt men att ha "vanlig" träningsvärk är inget du behöver bry dig om att du har.

NyKille
2012-02-27, 11:29
lånar tråden lite :D

Vad menas med att man är övertränad?
att man tränar en muskel för mkt= den kan skadas?

RoRoo
2012-02-27, 11:33
lånar tråden lite :D

Vad menas med att man är övertränad?
att man tränar en muskel för mkt= den kan skadas?

Ungefär så men speciellt att den inte får tillräckligt med vila.Fast helt ärligt så överskattar folk det, att överträna händer inte så lätt. Oroa dig inte så länge du inte kör armar 5dar i veckan : )

spel565
2012-02-27, 19:28
Kör
Måndag: triceps, bröst
Tisdag: Lats
Onsdag: Ben
Torsdag: Axlar
Fredag: Biceps, mage
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Om jag kör ungefär så varje vecka och får träningsvärk efter varje pass så borde jag väl efter någon månad ta en vecka för återhämtning? Eller liknande?