handdator

Visa fullständig version : Hade jag rätt eller fel


FoolsGold
2012-02-26, 21:32
Vet inte var detta inlägget passar så jag drar en ny tråd. Ingen jätteviktig fråga men har en sån där vardagssituation som jag klurar på och som jag tänker passar bra på ett forum som detta.

Var och gymmade ikväll och när jag var färdig så gick jag en sväng förbi McD för att köpa några cheeseburgare. När jag kom in var det en ganska lång kö till kassorna Var väl kanske 7-8 pers före och det gick tröögt. Killen direkt framför mig gick ganska snabbt (vet inte om han tyckte det tog för lång tid). Näst kille framför mig fick ett telefonsamtal och lämnade kön varpå jag kom ännu ett steg närmare kassan. Efter en kort stund (30sek-1min) så ser jag hur killen ifråga kommer tillbaka glider upp jämsides med mig. Jag tänker ju direkt att eftersom han lämnade kön så är han efter mig men tänker också att jag väntar och ser. Vi står och väntar och när kön rör sig framåt så glider han med jämsides. När vi väl kommer fram så beställer killen före mig. Då kan jag inte hålla mig utan påtalar att jag är före i kön. Han säger ungefär att han ju bara fick ett samtal varpå jag säger något i stil med att det inte är så det fungerar. Efter detta lilla samtal så säger jag irriterat ok ok och låter honom gå före. Killen betalar sin mat och går. Jag beställer min mat får den och går jag också.

Ok nu till rubriken. Detta är ju som sagt ingen viktigt sak. Jag hade ju fått min mat ungefär lika snabbt om jag inte hade sagt något men det jag undrar är om ni tycker att jag hade rätt eller fel? Löjligt att bry sig? Ja kanske det, men vad tycker ni om själva kö-frågan?

limenka
2012-02-26, 21:38
Du är fjantig som blir irriterad över en sån sak.

mattilainen
2012-02-26, 21:55
det är han ju inte. Var med om en liknande sak för två dagar sedan. DOck var det en mamma som gick ur kön då hennes unge skrek efter henne utanför kassorna. När hon kom tillbaka så sa jag "Varsegod, jag höll platsen åt dig" varpå hon svarade chockat "Nejmen... Jag gick ju ur kön?" men hon tackade gott och tog sin plats. Men skulle en kille gjort som du beskrev skulle jag sagt åt honom att han gick ur kön och kan vara god att ställa sig bakom mig. Det jag tycker är fel är att när du väl säger det du sa till honom så väljer han att ÄNDÅ gå före dig och stå på sig.. Skulle han ändrat sig och ställt sig bakom dig i kön då skulle det ju varit något annat. Tycker dock du hade rätt

MasterChief
2012-02-26, 21:56
TS har rätt. Jag hade blivit irriterad och inte släppt förbi honom. Inte en chans.

Pudzianovski
2012-02-26, 21:57
Flygande ninjaspark är det enda rätta. Sen en dubbel biceps samtidigt som du skriker light weight baby och trycker en triceps och visar din mäktiga hästsko. Är det nyårsafton så ska du inte äta pommes dock. Sen kan du glida därifrån coolare än Six pack jack och tvåsnarthårda killar någonsin varit. Vält gärna en kundvagn eller nåt på vägen ut.

Vilson
2012-02-26, 21:59
Du är fjantig som blir irriterad över en sån sak.

Fjantigt att känna ett behov att kalla nån fjantig över en sån här sak också, din fjant! Yep, jag är också drabbad av fjantsyndromet.

Men till saken, tycker gott att han kunde få behålla sin ursprungliga plats i kön, fattar dock inte varför han gick jämsides med dig fram till kassan utan att säga nåt. Förstår att du blev irriterad när han betedde sig så. Han borde sagt "hej ursäkta, får jag ställa mig här igen" och du borde svarat "givetvis min gode herrn" och så hade alla varit glada.

aijou
2012-02-26, 22:04
Jag har varit med om liknande och jag tycker verkligen inte att det är "fjantigt" att bli irriterad på en sådan sak. Hatar när folk tycker att deras tid är så mycket mer värdefull än alla andras så att det ger dem rätt att bryta mot regler och etikett.

Första gången detta hände mig så bara lät jag det gå och sade inget. Det har jag dock ångrat efteråt och lovat mig själv att det aldrig mer kommer hända.

Ristretto
2012-02-26, 22:15
Tråden saknar relevans, alla som äter på McD är fjantiga och gör fel.

wessmen
2012-02-26, 22:16
Försvinner han bort för att ta ett samtal i 30 sekunder och du kan inte ge tillbaka hans plats?

Jävla sniken du är, vågar inte påtala det heller förrän det är dags att beställa.
Om du har en framför dig i kassan, som behöver springa och ta något som tar lika lång tid och det inte är HENS tur i kassan, flyttar du helt sonika deras kundkorg då också?

Jävla skillnad om han försökt glida förbi obemärkt och han inte stått i kön från början.

frozzon
2012-02-26, 22:17
Flygande ninjaspark är det enda rätta. Sen en dubbel biceps samtidigt som du skriker light weight baby och trycker en triceps och visar din mäktiga hästsko. Är det nyårsafton så ska du inte äta pommes dock. Sen kan du glida därifrån coolare än Six pack jack och tvåsnarthårda killar någonsin varit. Vält gärna en kundvagn eller nåt på vägen ut.

typ.

Greg
2012-02-26, 22:19
Fanns det kundvagnar man kunde välta för ökad effekt?

Går man ur kön så får man ställa sig sist. Vad hindrade honom för att prata i telefon i kön? Jag är en harmonisk typ som inte bryr sig så väldans om folk tränger sig eller inte. Om de måste visa att de inte är gentlemän och att de saknar hyfs enbart för att få sin hamburgare ett par minuter tidigare, så varsågod.

Killen kanske var i ett katabolt-tillstånd. Då får man ta ett par steg tillbaka och låta honom få sin mat.

LeBron
2012-02-26, 22:19
Du är fjantig som blir irriterad över en sån sak.

Hej Svensson! Jag låter alla gå göre mig i kön för att jag är rädd för konflikter och gillar att bli trampad på.

Skämtåsido, hade han sagt något i stil med "privat samtal jag var tvungen att gå iväg och prata, får jag slinka in?" <-- typ så. Så hade jag bara "varsågod", inga problem för mig så upptagen är jag inte att jag inte kan vänta 30s extra. Men gör han som du beskrev så säger jag som någon redan postat, flygande ninjaspark i bakhuvudet :D

limenka
2012-02-26, 22:22
Hej Svensson! Jag låter alla gå göre mig i kön för att jag är rädd för konflikter och gillar att bli trampad på.

Skämtåsido, hade han sagt något i stil med "privat samtal jag var tvungen att gå iväg och prata, får jag slinka in?" <-- typ så. Så hade jag bara "varsågod", inga problem för mig så upptagen är jag inte att jag inte kan vänta 30s extra. Men gör han som du beskrev så säger jag som någon redan postat, flygande ninjaspark i bakhuvudet :D

:laugh::laugh::laugh:

Tycker det är komiskt hur lite man får göra enligt er. :d

KaptenKnäsvag
2012-02-26, 22:23
Du gjorde fel som lät honom gå. Jag hade stått på mig.

mattilainen
2012-02-26, 22:25
skulle han frågat om det var ok att få stå där han stod tidigare skulle det ju varit en annan sak. Och självklart skulle det då vara ok.

Snobbe
2012-02-26, 22:25
Jag hade inte orkat bry mig, inte värt min tid o stå o tjaffsa med en person i donken kön. Men jag tycker du hade rätt.

limenka
2012-02-26, 22:26
skulle han frågat om det var ok att få stå där han stod tidigare skulle det ju varit en annan sak. Och självklart skulle det då vara ok.

På vilket sätt hade det varit mer OK?

LeBron
2012-02-26, 22:32
På vilket sätt hade det varit mer OK?

Han visar respekt gentemot dej genom att fråga om det är ok istället för att bara ställa sig där som om han har rätt att göra det.

John M
2012-02-26, 22:33
Du gjorde fel - du har ett större proteinbehov, och kommer direkt ifrån gymmet, du behöver protein snabbast. När det gäller att komma först till proteinet (burgaren) så är det bara å ta förs sig, inget jävla mesande i kön! :D

FoolsGold
2012-02-26, 22:42
Intressant att så många svarar. Detta verkar vara något som engagerar. Jag tolkar det som att det finns en ganska stark konsensus här. Nämligen att om att man lämnar en kö så är man i utgångspunkt sist. Däremot kan man återfå sin plats genom att "erkänna" att man är ute ur kön och fråga om tillåtelse att återvända till sin plats, alternativt kanske förvarna att man snart kommer att återvända och därmed säkra sin plats. Det var denna konsensus som jag utgick ifrån och det var brytandet av denna sociala kod som gjorde mig irriterad <- psykosocial analys. Kanske hade samma köbeteende setts som mer acceptabel i en annan social kontext? <-psykosocialt flummande. Gött hursomhelst med respons.

tano
2012-02-26, 22:45
Får mig att tänka på en händelse från förra sommaren då jag åkte buss genom Sverige. Det var byte av buss men inte lång tid mellan bussarna. Sprang in på kiosken för att köpa något till nästföljande 6 timmars bussfärd. Det var ont om tid och jag var osäker på exakt när/var nya bussen skulle komma, så roffsade därför åt mig något snabbt och ställde mig i kön. Det var dock en olidligt långsam kö, om det var kunderna eller personalen som segade vet jag inte, men några få personer framför mig tog säkert upp mot 10 min. Jag blev riktigt orolig att jag skulle missa bussen, så lämnade min väska i kön och tog snabbt fem steg mot dörren kikade ut genom fönstret för att försäkra att ingen buss stod där. Då hade jag givetvis tagit min väska och sprungit dit. Det skulle säkert ta en stund föra alla att gå på bussen, men stod den redan där hade jag fått lämna. När jag gjorde min avstickare från kön var det en person före mig i kön. Min avstickare tog väl ca 10 sekunder och jag hade min stora resväska stående alldeles vid disken. Jag vet inte hur blind personalen i kassan var men jag kom precis tillbaka i tid för det att bli min tur. Då säger personalen i kassan att jag får allt ställa mig längst bak i kön. Jag blir totalt ställd, vad menar hon, kan hon ha missat att jag stått bredvid henne flera minuter? Jag säger "Nej det tänker jag inte det är min tur, jag försäkrade mig bara att bussen inte stod här ute". Men det verkade inte gå in. Det är inte ofta jag blir irriterad på människor, men stressen gjorde mig ganska upprörd denna gången... Jag kände dock att jag inte hade tid att gnabba så jag sa bara "Men gå före då och betala SNABBT!" till de som stod bakom mig. Tur vara det bara två tjejer och jag han ut i tid för bussens anländande.

Det måste ju finnas någon rim och reson med ett kösystem. Man kan ju undra om de hellre velat missta en kund? För hade jag inte antagit att jag kunde titta ut hade jag sonika fått lämna butiken. Även tjejerna bakom mig kändes ganska blåsta, de hade tydligt inte lika bråttom som mig och fast de såg att jag hade bråttom så var de inne på kassörskans linje. Man tar några steg åt sidan och några steg tillbaka, idioti på hög nivå... *gah!*

tano
2012-02-26, 22:49
För mig beror det nog på hur länge någon är borta från en kö. Då kan ju finnas en anledning till att någon måste lämna kön för t.ex. ett samtal och har denne då stått där längre så tycker jag man kan hålla platsen åt personen. Bara denne är hövlig nog att kommunicera om det hela, före eller efter den lämnar.
Så hade jag gjort och hoppats jag fått samma behandling själv.

LeBron
2012-02-26, 22:50
Äcklig kassapersonal, hade jag varit de där två tjejerna hade jag bara "Näe du stod före mej" för att j*vlas med personalen. Beror säkert på att de var anställda och inte ägde kiosken så det spelar ingen roll om hur mycket de drar in. Mycket trevligare när ägaren jobbar :)

Olegh
2012-02-26, 22:51
Hade det varit en mycket längre kö och han gick iväg och snackade flera minuter -ställa sig sist i kön.

I fallet du beskriver är det hugget som stucket. Skitsak att reta upp sig på iaf.

Chrillee
2012-02-26, 22:55
Är likadan, kan grubbla en hel dag på struntsaker som dessa.

Man kan ju påpeka felet han gjorde såsom du precis gjorde, men ställer sig inte personen bakom en så är det nog inte värt att ta till fysiska åtgärder för att hävda sin rätt.

tjabon
2012-02-26, 23:28
Vid sådana här livsavgörande dilemman finns det bara en sak att göra:
-Starta en tråd på Kolo.

Chrillee
2012-02-26, 23:30
Vid sådana här livsavgörande dilemman finns det bara en sak att göra:
-Starta en tråd på Kolo.

What else is it for?

312
2012-02-26, 23:54
Flygande ninjaspark är det enda rätta. Sen en dubbel biceps samtidigt som du skriker light weight baby och trycker en triceps och visar din mäktiga hästsko. Är det nyårsafton så ska du inte äta pommes dock. Sen kan du glida därifrån coolare än Six pack jack och tvåsnarthårda killar någonsin varit. Vält gärna en kundvagn eller nåt på vägen ut.

:laugh: kan se det framför mig, fyfan.

Ademius
2012-02-27, 01:02
Efter en kort stund (30sek-1min) så ser jag hur killen ifråga kommer tillbaka Jag tycker det här är själva nyckeln. Handlade det om så kort stund så ska han inte behöva förlora sin plats. Det är en helt annat sak om man hade gått iväg en längre stund. Oavsett tycker jag det var helt onödigt att bråka om. I så fall skulle du ju tagit upp det direkt och inte vid kassan.

Eddie Vedder
2012-02-27, 07:02
Vad hindrade honom för att prata i telefon i kön?

Hyfs kanske?

Jag tycker verkligen att man ska dra sig undan lite om man pratar telefon på en väldigt öppen plats nära andra. Så där tycker jag killen gjorde helt rätt. Sen kunde han som sagt ha påtalat att "Jag bara avviker en sekund så jag kan prata lite ifred." och då tycker jag det vore okej. Men att bara gå och sen smyga sig in tycker jag känns fel. Jag hade ställt mig sist.

Greg
2012-02-27, 08:01
Hyfs kanske?

Jag tycker verkligen att man ska dra sig undan lite om man pratar telefon på en väldigt öppen plats nära andra. Så där tycker jag killen gjorde helt rätt. Sen kunde han som sagt ha påtalat att "Jag bara avviker en sekund så jag kan prata lite ifred." och då tycker jag det vore okej. Men att bara gå och sen smyga sig in tycker jag känns fel. Jag hade ställt mig sist.

Hyfs vore att inte svara när man står i kö. Uppenbarligen så var det ju extremt viktigt för honom att få mat. Då får man helt enkelt svara i sin telefon alternativt så får man ringa upp efteråt.

Exakt. Avviker man från kön utan att meddela sig så ställer man sig sist.

Är det i England det är dödssynd att tränga sig i kö?

Osten80
2012-02-27, 08:11
Du hade rätt men handlade fel. Det finns inte en chans att jag hade släppt förbi den personen igen.

Hobbes
2012-02-27, 08:31
Till TS: OM han såg överviktig ut hade jag bara sagt: -Ja, för faan, gå före mig! Jag vill se vad du beställer för det måste vara gott!

Så, problemet löst!

Eddie Vedder
2012-02-28, 17:34
Hyfs vore att inte svara när man står i kö.

Det var inte en begravning. Klart man svarar i en matkö. Herregud.

Men jag tycker som sagt att man i det fallet antingen pratar klart snabbt om det är något som kan fixas snabbt eller att man annars 1) säger att man ringer upp senare och lägger på eller 2) avlägsnar sig från kön och pratar klart avskilt. Väljer man det senare tycker jag man i trevlig ton ska säga till den bakom om man vill behålla platsen.

Det tycker jag. Och jag inväntar hela coola macholigan på Kolo som bara är sååååå "icke-PK". ;)

manekin
2012-02-28, 19:46
Vet inte var detta inlägget passar så jag drar en ny tråd. Ingen jätteviktig fråga men har en sån där vardagssituation som jag klurar på och som jag tänker passar bra på ett forum som detta.

Var och gymmade ikväll och när jag var färdig så gick jag en sväng förbi McD för att köpa några cheeseburgare. När jag kom in var det en ganska lång kö till kassorna Var väl kanske 7-8 pers före och det gick tröögt. Killen direkt framför mig gick ganska snabbt (vet inte om han tyckte det tog för lång tid). Näst kille framför mig fick ett telefonsamtal och lämnade kön varpå jag kom ännu ett steg närmare kassan. Efter en kort stund (30sek-1min) så ser jag hur killen ifråga kommer tillbaka glider upp jämsides med mig. Jag tänker ju direkt att eftersom han lämnade kön så är han efter mig men tänker också att jag väntar och ser. Vi står och väntar och när kön rör sig framåt så glider han med jämsides. När vi väl kommer fram så beställer killen före mig. Då kan jag inte hålla mig utan påtalar att jag är före i kön. Han säger ungefär att han ju bara fick ett samtal varpå jag säger något i stil med att det inte är så det fungerar. Efter detta lilla samtal så säger jag irriterat ok ok och låter honom gå före. Killen betalar sin mat och går. Jag beställer min mat får den och går jag också.

Ok nu till rubriken. Detta är ju som sagt ingen viktigt sak. Jag hade ju fått min mat ungefär lika snabbt om jag inte hade sagt något men det jag undrar är om ni tycker att jag hade rätt eller fel? Löjligt att bry sig? Ja kanske det, men vad tycker ni om själva kö-frågan?

Du släppte ju förbi honom, då får du ta ditt straff å sluta gråta ut....
Nästa gång kanske det inte mesar ur!

C.E.J.
2012-02-28, 19:55
Poll saknas.

olander08
2012-02-28, 20:08
Beta.

Tricklew
2012-02-28, 20:09
Beta.

Pulp Fiction tatuering.

s_himself
2012-02-28, 20:14
Tycker helt klart som Eddie Vedder. Det är väl inga konstigheter? Om båda visar lite förståelse och hänsyn till varann så blir det inte ett problem?

Ado2000
2012-02-28, 20:17
hade absolut ingen anledning till å lämna kön snubben kunde ha svarat å sagt "jag ringer strax" vilket han säkert ändå gjorde eftersom han kom tillbaka rätt snabbt, det är klart en annan sak om han tänkte ha ett större samtal men han hade absolut inte anledning till å lämna kön, du skulle ståt på dig men frågan är då vad hade det lett till

rajjan_dammit
2012-02-28, 20:26
Jag hade aldrig låtit det gå så långt att han kunnat "smita före", hade någon ställt sig bredvid mig i kön och låtsats som om det regnade hade jag nog frågat om han var av åsikten att han skulle behålla sin plats.

Beroende på situationen så hade det kunnat vara okej eller inte okej att han fått gå före. Tycker det är lite löjligt att, trots att du insåg att han tänkte gå före, inte sa nånting förrän det var för sent. Och då spelar det ju liksom ingen roll, skadan är redan skedd.

rajjan_dammit
2012-02-28, 20:30
du skulle ståt på dig men frågan är då vad hade det lett till

Precis. Vad hade det tjänat till att stå på sig i efterhand? Vad skulle han säga?

- Du, jag tycker faktiskt att du gjorde fel som trängde dig! *grr27**cry*
- Jaha, förlåt då. :booty:

Greg
2012-02-28, 21:17
Det var inte en begravning. Klart man svarar i en matkö. Herregud.

Men jag tycker som sagt att man i det fallet antingen pratar klart snabbt om det är något som kan fixas snabbt eller att man annars 1) säger att man ringer upp senare och lägger på eller 2) avlägsnar sig från kön och pratar klart avskilt. Väljer man det senare tycker jag man i trevlig ton ska säga till den bakom om man vill behålla platsen.

Det tycker jag. Och jag inväntar hela coola macholigan på Kolo som bara är sååååå "icke-PK". ;)

Klart man kan. Men då är det ju som du säger. Om man går därifrån och sen så får man fråga. Frågar folk så får de väldigt sällan nej. Man ska aldrig förvänta sig sin plats om man går ut från kön.

rajjan_dammit
2012-02-28, 21:23
Det finns alltså människor som stör sig när någon pratar i mobil i en kö? Vilka fler ställen tycker ni att man inte får prata i mobilen på?

Eddie Vedder
2012-02-28, 21:25
Klart man kan. Men då är det ju som du säger. Om man går därifrån och sen så får man fråga. Frågar folk så får de väldigt sällan nej. Man ska aldrig förvänta sig sin plats om man går ut från kön.

Nej det kan man inte förvänta sig. Och en äldre dam kan inte förvänta sig av mig att jag ska resa mig på bussen om hon inte får en plats. Men jag gör det ändå. :) Det är ju en godtycklig fråga helt enkelt, men som den beskrivits här tycker jag telefonkillen betedde sig konstigt.

jokem
2012-02-28, 21:25
Det finns alltså människor som stör sig när någon pratar i mobil i en kö? Vilka fler ställen tycker ni att man inte får prata i mobilen på?

I sängen! *If you know what i mean*

Helst inte prata JÄTTEJÄVLAHÖGTSÅÖRONENBÖRJARBLÖDAPÅPERSONENBREDVID i bussar som går längre sträckar > 5 mil. Råkade ut för det senast, jag höll på att strypa pojkfan efter ett tag, han satt rent av och skrek. Förmodligen väckte han de som satt längst bak i bussen även fast vi delade plats längst fram!

Greg
2012-02-28, 21:41
Nej det kan man inte förvänta sig. Och en äldre dam kan inte förvänta sig av mig att jag ska resa mig på bussen om hon inte får en plats. Men jag gör det ändå. :) Det är ju en godtycklig fråga helt enkelt, men som den beskrivits här tycker jag telefonkillen betedde sig konstigt.

Precis som om det står en förälder med ett skrikande barn som vill ha ett Happy Meal så låter man de gå före :). Även om de inte ber om det.

ChuckTesta
2012-02-29, 15:20
Vet inte var detta inlägget passar så jag drar en ny tråd. Ingen jätteviktig fråga men har en sån där vardagssituation som jag klurar på och som jag tänker passar bra på ett forum som detta.

Var och gymmade ikväll och när jag var färdig så gick jag en sväng förbi McD för att köpa några cheeseburgare. När jag kom in var det en ganska lång kö till kassorna Var väl kanske 7-8 pers före och det gick tröögt. Killen direkt framför mig gick ganska snabbt (vet inte om han tyckte det tog för lång tid). Näst kille framför mig fick ett telefonsamtal och lämnade kön varpå jag kom ännu ett steg närmare kassan. Efter en kort stund (30sek-1min) så ser jag hur killen ifråga kommer tillbaka glider upp jämsides med mig. Jag tänker ju direkt att eftersom han lämnade kön så är han efter mig men tänker också att jag väntar och ser. Vi står och väntar och när kön rör sig framåt så glider han med jämsides. När vi väl kommer fram så beställer killen före mig. Då kan jag inte hålla mig utan påtalar att jag är före i kön. Han säger ungefär att han ju bara fick ett samtal varpå jag säger något i stil med att det inte är så det fungerar. Efter detta lilla samtal så säger jag irriterat ok ok och låter honom gå före. Killen betalar sin mat och går. Jag beställer min mat får den och går jag också.

Ok nu till rubriken. Detta är ju som sagt ingen viktigt sak. Jag hade ju fått min mat ungefär lika snabbt om jag inte hade sagt något men det jag undrar är om ni tycker att jag hade rätt eller fel? Löjligt att bry sig? Ja kanske det, men vad tycker ni om själva kö-frågan?

Vafan, det är ju en principsak. Man kan inte lämna kön och sedan komma tillbaka och tro att man ska ha samma plats som innan så länge man inte är med något slags sällskap som håller platsen medan man är borta.

Jag hade lätt gjort som du, sagt att jag är före osv.

Vilken jävla stil av snubben att lämna kön och sen bara glida tillbaka till platsen?

Dav0d
2012-02-29, 15:29
I sängen! *If you know what i mean*

Helst inte prata JÄTTEJÄVLAHÖGTSÅÖRONENBÖRJARBLÖDAPÅPERSONENBREDVID i bussar som går längre sträckar > 5 mil. Råkade ut för det senast, jag höll på att strypa pojkfan efter ett tag, han satt rent av och skrek. Förmodligen väckte han de som satt längst bak i bussen även fast vi delade plats längst fram!

Varför inte be han sänka rösten, vara tyst eller sluta prata i telefonen? Är du mes eller?

Potatiskillen
2012-02-29, 16:00
Jag antar att trådskaparen är inte så stor, hade du varit en snubbe på 190 cm och 110 kg muskler hade han nog inte gjort det.