handdator

Visa fullständig version : Snapping hip, vad gör man åt det?


burkmannen
2012-02-26, 21:10
Vad gör man åt snapping hip? Jag har tagit upp detta med alla mina sjukgymnaster men ingen har gjort något åt det eller gett mig några övningar för det. Det är inget stort problem men vill ändå få bort det.


Jag känner av det om jag gör yxsparkar eller övningen musslan där man ligger på sidan med benet lätt böjt och lyfter upp knäet uppåt/bakåt. Även om jag gör en övning där man står på alla fyra och roterar med benet i stora cirklar s.k Fire Hydrants.

Det känns på insidan av låret och det smäller till hela tiden.

Ska man försöka mjuka upp leder och musklerna kring höftkulan med övningar som Fire Hydrants och allmän stretch av höftböjarna, ljumskar etc?

Tack.

killenigrillen
2012-02-26, 23:21
Som du beskriver det så kan anledningen vara en stram psoas (en del av iliopsoas) eller dålig aktivering av denna. Stretching av iliopsoas kan vara ett alternativ.
Först kan du göra ett litet test. Sätt dig på något som gör att dina fötter hänger fritt, knäna utanför kanten på underlaget. försök sedan dra knä mot bröstet så högt du kan men håla kvar ryggen i neutralläge. När du kommer så högt du kan så försök "dingla" med underbenet åt höger och vänster. Har du dålig aktivering i psoas kommer du troligtvis ha utfört denna övning med rectus femoris och ditt underben kommer att vara ganska stelt och inte kunna dingla i och med att rectus är spänd. Om du däremot har aktivering i psoas kommer ditt underben att kunna dingla ganska fint.

Detta är en övning för att aktivera psoas, testet jag beskrev ser ut såhär fast i sittande så du förstår ungefär hur jag menar, skillnaden är att du inte ska ha ett gummiband i testet och där ska du alltså dingla istället för att dra.
Övningen kan utföras utan gummibandet, fortsätt bara att sträcka benet samtidigt som du har "buktrycket" och inte svankar i korsryggen.
IEBBvt5rN48
Nu är det här jättesvårt att göra själv men om du går till en sjukgymnast så be dom att göra detta test och övningar så kanske du blir hjälpt.

burkmannen
2012-02-26, 23:51
text

Det är bara det att jag nämnt detta till varje sjukgymnast jag gått till men ingen har kommenterat det eller gjort något åt det.

Satt mig på bordet, lyfte höger knä upp mot bröstet och försökte dingla med underbenet. Jag kunde röra på det fram och tillbaka och åt sidorna så jag tror inte jag har dålig aktivation, men såklart svårt att veta om jag gör rätt.

Visst är det lårbenet som roteras när man gör liknande rörelser? Jag menar det går ju inte direkt tilta på bara underbenet åt höger/vänster måste man ju bryta av benet.

killenigrillen
2012-02-27, 08:24
Jo det är svårt att veta att man gör rätt utan nån som kan se hur man gör.
Om rectus tar över rörelsen från psoas kommer underbenet att vara mindre rörligt (i sidled också) i och med att rectus har sin infästning på underbenet Är rectus överaktiv i detta läge kommer den strama åt underbenet på femur.

Det är som sagt svårt att göra själv.
Tröttsamt att inte kunna få den hjälp man vill ha. Du skulle bott i Umeå så hade du kunnat gästspela på Sjukgymnastutbildningen :D , just den här typen av problem (misstänker jag i alla fall) är det vi håller på med nu.

burkmannen
2012-02-27, 12:12
Jo det är svårt att veta att man gör rätt utan nån som kan se hur man gör.
Om rectus tar över rörelsen från psoas kommer underbenet att vara mindre rörligt (i sidled också) i och med att rectus har sin infästning på underbenet Är rectus överaktiv i detta läge kommer den strama åt underbenet på femur.

Det är som sagt svårt att göra själv.
Tröttsamt att inte kunna få den hjälp man vill ha. Du skulle bott i Umeå så hade du kunnat gästspela på Sjukgymnastutbildningen :D , just den här typen av problem (misstänker jag i alla fall) är det vi håller på med nu.

Man skulle ha gjort det ;)

Jag kan ju rotera/vrida på tibia och dingla så då gör jag väl rätt?

Det jag menade var att det är väl lårbenet som tillåter att man tiltar benet till höger och vänster (lårbenet roteras) och att det är omöjligt att göra det med tibia pga man bara kan rotera/vrida åt höger och vänster och dingla med benen fram och bakåt?

Är inte så bra på förklara/anatomi :D

killenigrillen
2012-02-27, 13:20
Man skulle ha gjort det ;)

Jag kan ju rotera/vrida på tibia och dingla så då gör jag väl rätt?

Det jag menade var att det är väl lårbenet som tillåter att man tiltar benet till höger och vänster (lårbenet roteras) och att det är omöjligt att göra det med tibia pga man bara kan rotera/vrida åt höger och vänster och dingla med benen fram och bakåt?

Är inte så bra på förklara/anatomi :D

Jag förstår precis vad du menar, jag vet personligen inte hur det ser ut när någon har en överaktiv rectus i rörelsen så jag har ungefär samma funderingar som du har, jag förutsätter att det vi får lära oss är sant typ haha.

Ett annat kännetecken för att rectus utför rörelsen är att låret utåtroteras en aning, dvs att insidan av benet vrids upp. Använder man psoas till största delen ska låret vara varken innåt eller utåtroterat när man utför rörelsen.

burkmannen
2012-03-10, 22:05
Finns det så sjukt många olika mekanismer som kan ge en snapping hip på insidan av benet att det är så svårt att fastställa? Känns som att det borde vara relativt få och att man borde kunna köra på uteslutningsmetoden.

Jag blir smått öm om jag ligger på rygg och lägger fötterna med sula mot sula och sen viker knäna utåt om det hjälper.

killenigrillen
2012-03-10, 22:17
-W3o_WADI1M

burkmannen
2012-03-10, 23:17
-W3o_WADI1M

Tack. The snapping Hep Syndrome :D

Nummer 2 kan nog uteslutas i alla fall eftersom det sitter just över där iliopsoas går över benet tror jag. Känner det om jag sätter fingrarna där. Men varför har inte sjukgymnasterna gått igenom detta med mig!? De ska väl ändå kunna detta?

Jag har ju ingen smärta eller så och det känns just över iliopsoas, så det bör väl sitta där? Vad gör man om det är denna muskel?

killenigrillen
2012-03-10, 23:41
Troligtvis tar det för mycket tid att undervisa varenda patient i detaljerna kring deras besvär.
I en perfekt värld är alla patienter lika intresserade som du är och alla sjukgymnaster är jätteduktiga på att förklara, och det finns tid o pengar i oändlighet.
Tyvärr är det inte så :(

r0ddan
2012-05-14, 23:12
IEBBvt5rN48

Har tydligen den här snapping hip syndrome... Så jävla irriterande och har gått med det i några månader nu. Läste igenom tråden noga men har tyvärr inte riiiktigt fattat vad jag ska göra åt det, om det nu går att göra något *gah!*

Men i videon här, när jag gör den rörelsen fast utan gummiband knäpper det till varenda gång i vänstersida höften. Men det känns knappast som att det kommer hjälpa att fortsätta göra den övningen? är det stretch som gäller, tipsa gärna på bra stretchövningar isåfall.

Tacksam för svar

burkmannen
2012-05-16, 14:03
Har tydligen den här snapping hip syndrome... Så jävla irriterande och har gått med det i några månader nu. Läste igenom tråden noga men har tyvärr inte riiiktigt fattat vad jag ska göra åt det, om det nu går att göra något *gah!*

Men i videon här, när jag gör den rörelsen fast utan gummiband knäpper det till varenda gång i vänstersida höften. Men det känns knappast som att det kommer hjälpa att fortsätta göra den övningen? är det stretch som gäller, tipsa gärna på bra stretchövningar isåfall.

Tacksam för svar

Vet inte heller vad jag ska göra riktigt och ingen sjukgymnast har någonsin brytt sig om det när jag berättat att jag har det. Det är ett sidoproblem gentemot min rygg och inget som påverkar en nu när man inte tränar.

Smäller till på båda sidor för mig och kan få ont i högra Iliopsoas i början av en promenad som sen går över, men som sagt inget större problem nu när man inte tränar.

r0ddan
2012-05-16, 16:46
Vet inte heller vad jag ska göra riktigt och ingen sjukgymnast har någonsin brytt sig om det när jag berättat att jag har det. Det är ett sidoproblem gentemot min rygg och inget som påverkar en nu när man inte tränar.

Smäller till på båda sidor för mig och kan få ont i högra Iliopsoas i början av en promenad som sen går över, men som sagt inget större problem nu när man inte tränar.

Okej, jag har bara på en sida och det har aldrig gjort ont utan det är bara ganska irriterande, bara tänkte göra något åt det så det inte blir värre, om det går :P ... Försöker stretcha ut det så mycket jag kan, sen om det hjälper vet jag inte ^^

Låter riktigt segt för din del faktiskt, hoppas det löser sig... När jag googlade runt lite igår hittade jag någon blogg om snapping hip där det va en tjej som hade en grov sådan medfött, den hette typ snappinghipgirl eller nått liknande, ifall det skulle va till hjälp :)

MilkmaN
2012-05-16, 18:37
Jag hade det förr. Sen började jag stretcha höften på diverse vis, och nu är det borta :O

r0ddan
2012-05-16, 21:44
Jag hade det förr. Sen började jag stretcha höften på diverse vis, och nu är det borta :O

Gött att det är borta för dig ;) Du får gärna dela med dig av bra stretchövningar som är bra för det, kan typ bara en som jag kör då och då:

http://www.fitness-magazine.com/december02/gifs/stretch2.jpg

pezrulezhaakon
2012-05-16, 23:05
Det är viktigt att inte stirra sig blind på problemet, utan tänka på att orsaken kan ligga någon annanstans.
Då höftregionen involverar ett 30-tal muskler så kan ursprungsorsaken bero på att någon annan muskel är stel.
Därför bör man utforska fler stretchingövningar än just denna för iliopsoas.

r0ddan
2012-05-16, 23:20
Joo, det var ju precis därför jag ville ha tips på några fler eftersom jag typ bara kan en :)

pezrulezhaakon
2012-05-16, 23:27
r0ddan

Enklast är att bara googla övningar för framsida lår, baksida lår, rumpan, skräddarmuskeln, adduktorerna, lats mfl, så hittar du flera varianter. Bara välj och kör.

MilkmaN
2012-05-17, 10:29
mobilitywod.com innehåller galet mkt stretch för höften. Jag har genomfört de 80 första stretchvideorna, men det försvann efter kanske 30-40st. Kan inte säga specifikt vilken det är som hjälpte.

Teodice
2012-05-19, 11:55
Jag tror att även jag lider av detta problem. Nästan "knäcker" till i höften när jag springer. Kan även hända när jag gör en snabb rörelse t.ex hoppa undan från någon eller liknande.

Ska spana in stretchövningarna ovan. Saknar att vara ute och springa. Prövat flera olika övningar men ingen har gett resultat ännu.

Fick det dagen efter att jag sprungit runt 5 kilometer i maxtempo. Vet inte om jag slarvade med att värma upp eller om jag sträckte mig eller liknande. Kunde inte springa sen dagen efter eller sen dess pga denna skit.