handdator

Visa fullständig version : Vader, enorm smärta


Rusk
2012-02-26, 19:15
Jag tränade igår vaderna igen efter ett 3 månaders uppehåll från dom då 3 års träning inte har fått dom att växa någonting och idag när jag skulle gå upp ur sängen så kunde jag inte ens stödja på benen vilket resulterade i att ramlade omkull pga den otroliga smärta som uppkom när knävecket vart helt utsträckt.
Så jag har fått bli sittandes hela dagen mer eller mindre då enda sättet att ta mig fram på är om jag lägger ut vikten på tårna och har benen böjda.
Så min fråga till er är om ni någonsin har varit med om något liknande? Kan jag göra något åt det?
Har testat att stretcha dom men direkt när knävecket inte är böjt så känns det som om jag får en kniv in i vaden/knävecket.
Är det såhär imorgon så kommer jag vara tvungen att ringa in sjuk då mitt arbete involverar mkt rörelse*grr*

simper02
2012-02-26, 19:37
grattis du har fått träningsvärk, brukar gå över fortare om man rör på sig tex tar en promenad eller liknande har upplevt detta många gånger. smärtan är nog helt borta om ca 3-4 dagar men komigen och bit ihop du kan ju inte riga till jobbet och säga att du inte kan komma pga träningsvärk.............

jakkan
2012-02-26, 20:46
Haha du är drabbad av den klassiska vadträningsverksdöden man kan få när man kör för hårt efter ett långt uppehåll :) Brukar släppa efter 4-5dagar

mattilainen
2012-02-26, 20:50
detta är något som händer varje gång (för mig) när jag inte tränat en viss muskelgrupp på ett tag. Tränar jag inte en viss muskel minst varannan vecka så får jag alltid träningsvärk. Därför är det bra att inte lägga undan vissa muskler, som många gör med benen. När de väl börjar köra ben så får de sån otrolig träningsvärk vilket resulterar i att man går som man blivit påsatt i 1 vecka med riktig värk. Sedan tränar man inte på ett tag för "Man vill inte få lika ont igen" och sedan gör man om samma misstag.

Mitt tips för dig är att köra vader så fort som möjligt igen när du känner att du kan träna dom. Lite träningsvärk är det inget problem att köra vader med. Sedan är mitt andra tips att inte hålla upp träningen för vader då jag vet hur det kan kännas efter några veckor/månader borta med just den träningen och sen tar man upp där man slutade, lika hårt och lika många set.. kör kontinuerligt

mysglenn
2012-02-26, 21:36
du gick ut för hårt, sorry

Rusk
2012-02-26, 22:49
grattis du har fått träningsvärk, brukar gå över fortare om man rör på sig tex tar en promenad eller liknande har upplevt detta många gånger. smärtan är nog helt borta om ca 3-4 dagar men komigen och bit ihop du kan ju inte riga till jobbet och säga att du inte kan komma pga träningsvärk.............

Läste du något av det jag skrev?! Min smärttröskel är långt ifrån låg men denna krampande smärtan jag får när jag försöker gå är outhärdlig.
Och hur fan ska jag kunna jobba när jag inte kan gå?
Jag håller med om att det låter löjligt att sjukskriva sig pga en sketen träningsvärk men denna smärtan bör ha ett annat namn än träningsvärk:p
Jakkan gav den ett bra namn "vadträningsverksdöden".

simper02
2012-02-26, 22:54
Läste du något av det jag skrev?! Min smärttröskel är långt ifrån låg men denna krampande smärtan jag får när jag försöker gå är outhärdlig.
Och hur fan ska jag kunna jobba när jag inte kan gå?
Jag håller med om att det låter löjligt att sjukskriva sig pga en sketen träningsvärk men denna smärtan bör ha ett annat namn än träningsvärk:p
Jakkan gav den ett bra namn "vadträningsverksdöden".

jo, jag läste vad du skrev och det sitter bara i huvudet det går alldeles utmärkt att gå och smärtan kommer bara släppa snabbare om du gör det.

ceejay
2012-02-26, 22:55
För mig blir det bättre när jag masserar och stretchar. Genomblödning är bra :)

mikaelj
2012-02-26, 22:56
Låter som vad som hände mig efter mitt första framfotalöpningspass någonsin. Kunde inte gå på tre dagar.

Rusk
2012-02-26, 22:59
jo, jag läste vad du skrev och det sitter bara i huvudet det går alldeles utmärkt att gå och smärtan kommer bara släppa snabbare om du gör det.

Om det ändå vore så.
Testade att hålla i dörren och sakta och säkert lägga ut vikten på fötterna med utsträckta ben men det är helt uteslutet, blev fan snurrig i huvudet:p
Aja, jag kommer inte ha ett uppehåll från vadträningen igen, thats for sure.

Fishtank
2012-02-26, 23:07
jo, jag läste vad du skrev och det sitter bara i huvudet det går alldeles utmärkt att gå och smärtan kommer bara släppa snabbare om du gör det.

Nej det är inte så lätt.
Själv upplevt samma problem med armarna.

Ts du gick ut för hårt efter ett uppehåll, nu har du lärt dig något.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

RegaJ
2012-02-26, 23:32
Haha, känner också igen detta. Har känt såhär efter en viss vadövning som jag gjort ett par gånger som går ut på att man står på ena benet på en upphöjning och lyfter kroppsvikten med vaden så många gånger man kan tills det inte går fler, då byter man fot och upprepar. Detta kan upprepas många gånger och kör man för länge så känns det efteråt.

Senast kunde jag inte heller gå alls på 2-3 dagar, och sedan lite lätt i ett par dagar, efter ca en vecka började ömheten försvinna helt.

"den klassiska vadträningsverksdöden" tycker jag var ett passande namn och de som säger att det bara är att bita ihop eller att det bara sitter i huvudet har uppenbarligen aldrig haft denna typ av träningsverk punkt!

Hampi
2012-02-26, 23:52
jo, jag läste vad du skrev och det sitter bara i huvudet det går alldeles utmärkt att gå och smärtan kommer bara släppa snabbare om du gör det.

Det sitter inte i huvet, nej... Har precis tagit mig ur den värsta träningsvärken jag haft i ryggen någonsin. Körde stela marklyft i torsdags, 3 dagar sedan, på en vääääldigt, väldigt lång tid. Självklart har jag underhållit korsryggen och övriga under tiden med andra övningar men inte tagit ut mig spec hårt..
Men SA*AN vilken träningsvärk jag hade dagen efter, å 2 dagar efteråt.. kunde inte böja mig ner å ta på mig sockarna på morgonen, kunde inte luta mig framåt över tallriken då jag satt å åt. Var ett H-vete att t.o.m. sätta sig på toan :em:
Idag är första dagen som jag kan gå normalt och börja göra olika sysslor utan att gråta av smärta varannan minut.. Och vissa saker gick därför inte att göra överhuvudtaget... så nej, sitter inte i huvet, kroppen säger ifrån!

krokodille
2012-02-27, 03:19
kommer ihåg min första vadträningsvärk.. kunde inte gå som folk på en vecka... känslan var att jämföra med knivhugg i vaderna... vågar jag påstå... men det går över iaf! :)

NightShifter
2012-02-27, 12:05
2 dagar efter mitt första ordentliga benpress pass grät jag nästan när jag skulle sätta mig på toa. Såg ut som en dålig zombie film när jag rörde mig....

z_bumbi
2012-02-27, 12:07
Uppehåll är inget problem men att inte anpassa träningen till att man haft ett kan vara det.

Pretorian
2012-02-27, 12:19
Jag hoppas inte du kör bil med manuell växellåda. Den där kopplingen kan känas jäkligt tung ibland.

Wormzie
2012-02-27, 14:09
Låter som vad som hände mig efter mitt första framfotalöpningspass någonsin. Kunde inte gå på tre dagar.


been there

Morty
2012-02-27, 14:36
Haha dessa trådar kommer upp ibland :)

benacii
2012-02-27, 16:27
Hur mår du idag? brukar kunna vara ännu värre dag 2

simper02
2012-02-27, 16:55
Nej det är inte så lätt.
Själv upplevt samma problem med armarna.

Ts du gick ut för hårt efter ett uppehåll, nu har du lärt dig något.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det sitter inte i huvet, nej... Har precis tagit mig ur den värsta träningsvärken jag haft i ryggen någonsin. Körde stela marklyft i torsdags, 3 dagar sedan, på en vääääldigt, väldigt lång tid. Självklart har jag underhållit korsryggen och övriga under tiden med andra övningar men inte tagit ut mig spec hårt..
Men SA*AN vilken träningsvärk jag hade dagen efter, å 2 dagar efteråt.. kunde inte böja mig ner å ta på mig sockarna på morgonen, kunde inte luta mig framåt över tallriken då jag satt å åt. Var ett H-vete att t.o.m. sätta sig på toan :em:
Idag är första dagen som jag kan gå normalt och börja göra olika sysslor utan att gråta av smärta varannan minut.. Och vissa saker gick därför inte att göra överhuvudtaget... så nej, sitter inte i huvet, kroppen säger ifrån!


jo men då sitter det ju i huvudet kroppen kommer inte skadas utav att du rör på dig. vill du röra på dig så kan du! ja man går som en 100 år äldre person men vadå? smärtan försvinner fortare om du rör dig så mycket som möjligt, så gör det. bit ihop och gå :hbang:

Alfers
2012-02-27, 17:51
Jag är plåtslagare och då går man väldigt ofta på tak och det är fan samma sak varje år efter semestern, man börjar veckan på ett brant jävla tak med ett tungt verktygsbälte, slår aldrig fel.
"vadträningsverksdöden" var precis rätt ord för det man känner första dagarna, ska börja använda det på jobbet.