handdator

Visa fullständig version : Mörka ringar under ögonen


jokem
2012-02-26, 16:30
Jag har alltid mörka ringar under ögonen, det spelar ingen roll hur jag bär mig åt. Varesig jag sover 6 h eller 10 h ser de likadana ut, jag försöker att inte gnugga mig i ögonen eftersom att vissa säger att det kan bidra en del. Både morfar och farfar är också ständigt mörka på samma ställe så jag antar att det går i släkten men det måste finnas nånting man kan göra åt saken.

Jag har en teori till varför jag kan vara mörk, jag bär linser så gott som hela tiden, på grund av dessa blir jag trött i ögonen och det är säkert en bidragande faktor. Jag har funderat på att göra laseroperation för att slippa helt eftersom jag verkligen hatar att ha glasögon, de är bara i vägen.

Jag är inte sugen på att köpa concealer för att försöka dölja det och sminka bort det, det är inte riktigt min grej. Nu är jag ingen som överdriver, folk undrar om man är trött osv på grund av detta ibland. Det syns extra bra på bilder där ljuset kommer rakt ovanifrån på grund av skugga, men det syns även rätt tydligt i andra ljus också.

Jag är rätt aktiv, jag är ute mycket, äter bra, sover ordentligt. De enda jag kan tänka mig är i stort sett linserna och att det går i släkten. På internet så är det mesta att man kan sminka bort det, inget jag är sugen att göra. Kan det vara vitaminbrist av något slag? Vad tar man sig till? Det är ju inget jag inte kan leva med men det hade varit skönt om det fanns något man kunde göra för att göra det mindre synligt!

limenka
2012-02-26, 17:08
Har samma "problem". Bär dock glasögon så man ser inte det inte fullt ut :D

egge
2012-02-26, 17:30
Har samma "problem". Bär dock glasögon så man ser inte det inte fullt ut :D

Sant. Jag har gått över till linser och nu märks det mycket mer.

Angående TS teori om att det beror på linserna så var jag lika mörk under ögonen när jag endast använde glasögon.

jakkan
2012-02-26, 17:44
Har samma problem med påsar/mörka ringar under ögonen. Kan vara riktigt jobbig när man kommer ny till ett jobb och frågorna man får de första 3-4veckorna är varför man ser så trött ut och om jag sover tillräckligt. :(

Chrillee
2012-02-26, 20:59
Varför tog någon bort mitt inlägg? Det var ett seriöst svar, jag använder ytterst lite foundation de dagar mina mörka ringar blir för mycket.

Får ge den moden lite genus läxor ;)

jokem
2012-02-26, 23:07
Varför tog någon bort mitt inlägg? Det var ett seriöst svar, jag använder ytterst lite foundation de dagar mina mörka ringar blir för mycket.

Får ge den moden lite genus läxor ;)

Du tillförde inte precis någonting vettigt. Det var ungefär som att svara ok på vilken frågeställning som helst.

Spartansk
2012-02-26, 23:13
Det är nog inte så farligt. Joaquin Phoenix är alltid mörk under ögonen, och alla mina tjejkompisar tycker han är snygg.

http://snarkerati.com/movie-news/files/2011/02/joaquin-phoenix.jpg

Chrillee
2012-02-26, 23:17
Du tillförde inte precis någonting vettigt. Det var ungefär som att svara ok på vilken frågeställning som helst.

Ok, du verkar ju leva som en ängel så då får du acceptera det eller dölja det.

JoHannibal
2012-02-27, 08:08
Jag tror det är ärftligt tyvärr, känner några med blå ringar under ögonen och deras föräldrar har samma sak. Det enda som hjälper är att sola så huden inte är så blek och "genomskinlig" under ögonen :)

jokem
2012-03-03, 09:14
Ok, du verkar ju leva som en ängel så då får du acceptera det eller dölja det.

Du var mig en förbannat otrevlig människa

The_RobRoy
2012-03-03, 09:18
Jag har samma grej, började i tidig 20 års ålder att jag lätt blev mörk under ögonen när jag sov dåligt, men det försvann alltid. Vid 25 så var jag oftare mörk under ögonen än inte. Nu vid 28 är jag i princip konstant mer eller mindre mörk under ögonen.

Inte lätt att bli gammal, tunn-hårig, mörka ringar under ögonen. Nåja, tjejerna verkar gilla mig ändå :)

PyToN
2012-03-03, 09:51
Huden runt ögonen är känslig för uttorkning. Att dricka mycket vatten och smörja med en mjukgörande kräm anpassad just för det känsliga området runt ögonen tycker jag hjälper. Ett billigt och bra alternativ är enligt mig: http://www.kicks.se/bulldog/original-eye-roll-on-p17256

Om man någon dag upplever att man av någon anledning är blåare och mer svullen under ögonen än vanligt kan man stoppa en tesked i frysen en kort stund och placera över ögat. Svullnaden går ner och lite av det blåa försvinner.

Rahf
2012-03-03, 10:30
Vissa har tunnare hud än andra i det området. Blodkärlen är ytliga där, och alltså ser det blått och mörkt ut. Smörj med lotion och sov tillräckligt.

PyToN
2012-03-03, 11:05
Vanlig lotion är inte att rekommendera då detta lätt kan leda till att problemen förvärras. Man ska ha en lättare speciellt anpassad kräm för det känsliga området kring ögonen.

Lasse Kongo
2012-03-03, 11:38
Ngt som tydligen ska fungera jättebra och ta bort ringarna helt är
Leverpastej, man ska smörja in lite bara och låta det sitta 10-15 min, tydligen något ämne (om det var järn+ngt mer) som effektivt tar bort det mörka.

askmehow
2012-03-03, 11:50
Ngt som tydligen ska fungera jättebra och ta bort ringarna helt är
Leverpastej, man ska smörja in lite bara och låta det sitta 10-15 min, tydligen något ämne (om det var järn+ngt mer) som effektivt tar bort det mörka.

Kan bli årets inlägg. Jag vågar dock inte testa.

Arf Pingvin
2012-03-03, 11:52
http://global-4-lvs-turing.opera-mini.net/hz32-01/18231/0/-1/27.media.tumblr.com/tumblr_luczlsSneC1qgldmzo1_400.jpg fenriz is disappoint

midwinterholes
2012-03-03, 11:52
Ngt som tydligen ska fungera jättebra och ta bort ringarna helt är
Leverpastej, man ska smörja in lite bara och låta det sitta 10-15 min, tydligen något ämne (om det var järn+ngt mer) som effektivt tar bort det mörka.
Jag har hört att hundbajs utklassade leverpastej med 14% verkningsgrad i en studie på zebrors mörka ränder. Kan vara värt att prova.

Sandra81
2012-03-03, 12:11
Jag har alltid mörka ringar under ögonen, det spelar ingen roll hur jag bär mig åt. Varesig jag sover 6 h eller 10 h ser de likadana ut, jag försöker att inte gnugga mig i ögonen eftersom att vissa säger att det kan bidra en del. Både morfar och farfar är också ständigt mörka på samma ställe så jag antar att det går i släkten men det måste finnas nånting man kan göra åt saken.

Jag har en teori till varför jag kan vara mörk, jag bär linser så gott som hela tiden, på grund av dessa blir jag trött i ögonen och det är säkert en bidragande faktor. Jag har funderat på att göra laseroperation för att slippa helt eftersom jag verkligen hatar att ha glasögon, de är bara i vägen.

Jag är inte sugen på att köpa concealer för att försöka dölja det och sminka bort det, det är inte riktigt min grej. Nu är jag ingen som överdriver, folk undrar om man är trött osv på grund av detta ibland. Det syns extra bra på bilder där ljuset kommer rakt ovanifrån på grund av skugga, men det syns även rätt tydligt i andra ljus också.

Jag är rätt aktiv, jag är ute mycket, äter bra, sover ordentligt. De enda jag kan tänka mig är i stort sett linserna och att det går i släkten. På internet så är det mesta att man kan sminka bort det, inget jag är sugen att göra. Kan det vara vitaminbrist av något slag? Vad tar man sig till? Det är ju inget jag inte kan leva med men det hade varit skönt om det fanns något man kunde göra för att göra det mindre synligt!

finns inte så mycket man kan göra åt detta.. det enda är att sova ordentligt och ta hand om hälsan. sluta röka osv.

det finns ögonkrämer som ska motverka men det finns ingen direkt forskning eller bevis på att dom fungerar. Det bästa alternativet är att köpa en bra concealer eller överteckningspenna.

jokem
2012-03-03, 12:18
finns inte så mycket man kan göra åt detta.. det enda är att sova ordentligt och ta hand om hälsan. sluta röka osv.

det finns ögonkrämer som ska motverka men det finns ingen direkt forskning eller bevis på att dom fungerar. Det bästa alternativet är att köpa en bra concealer eller överteckningspenna.

Nej tydligen inte, verkar inte finnas allt för många alternativ. Jag tar hand om det så mycket som går. Snusar/röker inte, dricker inte alkohol allt för ofta eller för mycket. Sover bra och äter bra, motionerar dagligen utomhus.

I värsta fall får man köpa någon concealer att bära vid speciella tillfällen, dvs arbetsintervjuer osv. Eller leva med det och skämta bort det som man gjort hittills! Däremot är det inte så många som kommenterar det, men om man säger det högt så har folk definitivt lagt märke till det tidigare.

Chrillee
2012-03-04, 23:57
Du var mig en förbannat otrevlig människa

För att jag sa vad jag ansåg?

Skriv gärna här om du kommer på ett botemedel. Jag själv har vant mig vid concealern då jag anser det mer värt att ha än att se konstant trött ut fast man inte är det över huvud taget.

Det var inte 'min grej' heller från början, men man förändras ju ständigt.

Lellan
2012-03-06, 18:15
Fick det här tipset från ngn tjejtidning i inboxen, tänkte på tråden så postar här:

Mörka ringar under ögonen
Mörka ringar under ögonen beror oftast på att huden där är som allra tunnast och de blodådror som löper under ögat därför syns igenom. De mörka ringarna kan vara ärftliga men också bero på sjukdom, allergier och dåliga sömn- eller kostvanor.

Så lindrar du besvären
- Sov minst åtta timmar per natt. Brist på sömn kan nämligen orsaka att blodådrorna under ögonen utvidgas, vilket ger huden under en mörk nyans.
- Gurkskivor, liksom en urkramad kall té-påse på ögonlocken i tio minuter kan göra underverk för mörka ringar. Garvsyra i té har nämligen en krympande effekt på blodådrorna.
- En ögoncrème med K-vitamin kan stärka kapillärrören under den tunna huden och göra att blodådrorna syns mindre.
- Ät en allsidig kost, rik på grönsaker och frukt. Brist på olika vitaminer kan nämligen orsaka mörka ringar, liksom en alltför saltrik kost. Dra ned på saltet och drick också mycket vatten.
- Concealer döljer snabbt problemen. Välj en variant som är särskilt anpassad för ögonen, eftersom de har en lättare formula som inte lägger sig i fina linjer och dessutom innehåller ljusreflekterande pigment. Arbeta lätt och koncentrera dig på området där huden är som mörkast, ett tjockt streck längs med hela ögat ser lätt bara onaturligt ut.