handdator

Visa fullständig version : Perfekt teknik i bänk för massa?


gustav361
2012-02-26, 16:18
Min fråga är främst vilken vinkel armbågarna skall ha ut från kroppen, d.v.s. hur långt upp på bröstet man bör sänka ner stången för maximal utveckling av bröstet?

Har tidigare läst att det är skillnad på "BB Bench" där du lyfter stången mer rakt upp ifrån axlarna sätt och "Styrkelyftsbänk" där du skall ha armbågarna relativt nära kroppen. Vad är det optimala för att sätta bröstet under maximal stress?

Det finns ju flera tekniker som att brygga, hjälpa till med benen och liknande som kan hjälpa en att pressa upp mer vikt. Men inga av dessa tekniker bör vara fördelaktiga om ens enda mål är att bygga upp massan på bröstet?

jokem
2012-02-26, 16:21
Varför försöka bygga perfekta tuttar med bänkpress? Bänkpress är en fin basövning, försök inte att isolera titsen. Jag fick beröm för mina bröst senast jag var hemma i öjebyn, då kör jag mest SL-bänk med brygga och stopp. Ibland FU-bänk med extra brett grepp, det tar däremot på brösten kan jag lova!

Är det boobisar du vill bygga så tycker jag att du ska satsa på hantelpress eller t.ex. FU-bänk med extra brett grepp, inte tänka så mycket på vars du ska vinkla armbågarna i vanlig bänkpress. Att bara lägga sig plant på en bänk och pressa kan i värsta fall odla fram en axelskada, många som råkat ut för det!