handdator

Visa fullständig version : För lite kolhydrater?


marcuswe
2012-02-26, 14:49
Tjenare,

Nu är det dags för mig att börja deffa. Jag tänker ligga på ett underskott på 700kcal varje dag.

Planen är också att äta 2.5g protein/kg och 1g fett/kg och fylla på resten med kolhydrater. Detta innebär att jag under mina vilodagar skulle ha råd med att endast käka 17g kolhydrater. Detta låter som väldigt lite i mina öron.

Jag har förstått att proteinet är väldigt viktigt, så borde ja skära ner på fettintaget för att få rum med mera kolhydrater? eller ska jag faktist äta bara17g? eller vad borde jag göra?:confused:

mvh

vicarious
2012-02-26, 14:54
Ja du behöver inte äta 1g fett/kg kroppsvikt. Fett och kolhydrater kan du göra lite som du vill med. Kan eventuellt vara skadligt att ligga extremt lågt i fett under längre perioder så det kanske man bör se upp med. Jag brukar ligga runt 0.3-0.7g/kg eller nåt sånt.

Greggan
2012-02-26, 14:55
Personligen föredrar jag att cutta fettet istället för kolhydraterna under deff, annars har jag så oerhört lite energi men det är ju en smaksak.

Mitt förslag är att du testar dig fram, kör på den proteinmängden du har planerat och sedan experimenterar du med fett/kolhydrat kalorierna tills du finner ett upplägg som passar just dig.

marcuswe
2012-02-26, 15:02
Tack för de snabba svaren. Tror jag börjar med 0.5g fett/kg då och justerar detta vid behov.