handdator

Visa fullständig version : Prio hit å dit!!!


RealElwood
2004-01-16, 17:28
Man läser ibland om folk som säger sig prioterar olika muskelgrupper.

t.ex.
-Jag har prioriterat, bröst å armar det senaste halvåret.

Har man då tränat dom lite halvslött förr, eller tränar man det andra slött nu för att komm ikapp eller är det rentav så att dom kör det flera ggr i veckan.

Kanske menar dom mer att dom tar det på sin bästa dag, men jag som har två vilodagar i veckan, men inte efter varann har inte en "bättre" dag.

Så vad menar ni med att prioritera... Ni som sägs göra det. Personligen så kör jag med samma blodsmak dag ut å dag in, alla muskelgrupper...

King Grub
2004-01-16, 17:29
Personer som inte är genetiska monster vad gäller muskelbygge kan inte få lika bra muskeltillväxt jämnt över hela kroppen på en gång jämfört med om de prioriterar en eller par muskelgrupper åt gången.

Survivor
2004-01-16, 20:34
T.ex kan man, som du själv nämnde, träna den muskelgrupp lite oftare och då dra ner på träningen för resten av kroppen (för att det inte ska bli några återhämtningsproblem). Alt bara helt enkelt lägga de övningar för prioriterad muskelgrupp först på schemat, kanske efter 1-2 vilodagar.

Survivor
2004-01-16, 20:36
Originally posted by King Grub
Personer som inte är genetiska monster vad gäller muskelbygge kan inte få lika bra muskeltillväxt jämnt över hela kroppen på en gång jämfört med om de prioriterar en eller par muskelgrupper åt gången.
Nu gällde ju inte frågan varför utan hur ;)

MAXX
2004-01-16, 21:01
Originally posted by Survivor

Nu gällde ju inte frågan varför utan hur ;)
Undrar jag också. Hur prioriterar man en muskelgrupp?:confused:

z_bumbi
2004-01-16, 21:03
Mycket har nog varit uppe redan men

*Köra ett/flera set och/eller övningar extra inbakat i ett normalt upplägg

*Köra först i passet

*Först efter en vilodag.

*Köra reducerat för resten av kroppen medans med kör tokhårt på det man prioriterar, ibland med mycket mer volym än vad man normalt skulle köra för en muskelgrupp.

*Mentalt ladda mer inför de passen.

*Fixa hjälp som ger tips.

*Köra ett extrapass under en viloperiod.

*Köra superset, gigantset, negativa och liknande tekniker.

*Lägga tid på att bygga upp styrkan om det är volym man är ute efter eller lägga tid på volym om det är styrkan man är ute.

*Ta hjälp av någon som pushar på under just de passen.

Listan kan ju göras hur lång som helst märker jag så jag slutar där. :D

Big_Vik
2004-01-18, 11:28
Varför skulle musklerna växa bättre av mer/mindre träning?
Möjligen att de växer mer om du kör dem hårdare men det är ju lite svårt att mäta :)
T.ex. att man kanske kör bröst och triceps och vill prioritera triceps. Lägga triceps före bröst är ju inte så populärt och det skulle ju vara förödande för bröstträningen har man ju hört... Men om man byter från bröst till triceps då man känner att man har lite mer att ge.? att man byter fastän bröstet inte är "färdigt"? Jag brukar iaf känna då jag inte kan ge mer istället för att räkna set!

jag tror mer på att träna den muskel som släpar då du känner dej som mest på gång!
T.ex. måndagar är lätta skoldagar och jag känner mej alltid full med energi efter helgen.
Torsdagar däremot är alltid långa tråkiga dagar. brukar alltid somna till på bussen hem osv, osv.

Så om jag prioriterar bröst lägger jag det på måndag och t.ex. bicepsarna fredag. (under föruttsättning att de är fint utvecklade)

Eller ha ett rullande schema och köra dina släpande ben de dagar då du känner dej stor och stark med grymt tryck.!

blev lite mkt det här.. Det var mina synpunkter, och jag är inte speciellt stor...än :D

/Viktor