handdator

Visa fullständig version : Opigg vid träning


Kirill93
2012-02-26, 14:37
Hejsan allihop! Jag tänkte bara fråga en sak angående träning.
När man är på gymmet och kör som man ska, hög intensitet osv. så kan man råka ut för att man börja gäspa mellan set. Det problemet har jag haft ganska länge. Det brukade och brukar även idag uppstå när jag kör bänkpress och knäböj för att då blir jag hur trött som helst och känner för att sova.
Är det här okej eller borde jag kanske sova mer? Vill gärna veta orsaken till det för att mina vänner som jag gymmar med har inte det problemet förutom jag så jag undrar ifall det är okej att jag gäspar så som jag gör? :confused:
Ska jag träna istället under dagtid så att jag får vakna till lite under morgonen och till förmiddagen?

Tokruska
2012-02-26, 16:30
Opigg? Trött hade kanske funkat bättre.. :D Att du går omkring o gäspar på gymmet tyder väl på att du antingen tar i för dåligt, har för lång setvila eller har sovit/ätit för dåligt.

Ladda med en kopp kaffe/en schysst pwo om du är på det humöret och dunka lite musik så löser de sig nog!

willtjam
2012-02-26, 16:35
Dom kanske har dålig luftcirkulation på gymmet?

Hampi
2012-02-26, 17:12
Du kanske tycker det är tråkigt? :krampus
Nääe, skämt åsido..

Hur är det innan passet då? Är du taggad och pigg då eller?

Sniggel
2012-02-26, 17:15
Kan vara dålig luft som willtjam säger. På mitt gym är där fruktansvärt dålig luft. Men eftersom jag tränar styrketräning så ställs inte så stora krav på god tillgänglighet på syre. Dock kan det vara en fördel att träna i dålig luft (lågt syre hög koldioxid) eftersom det kan öka konditionsanpassningen. :D

Torwald
2012-02-26, 17:17
Jag går nästan alltid runt och gäspar på gymet! Har ofta långa setvilor och det hjälper väl inte antar jag, men när det väl är dags att lyfta ger jag mig en örfil och kör tungt som satan. Tycker inte det är ett så stort problem mer än att ögonen ser drogade ut.

312
2012-02-26, 17:50
Startade precis en liknande tråd. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=179847

Det slutade med att jag köpte en PWO, problemet "löst".

Kischen
2012-02-26, 18:29
Startade precis en liknande tråd. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=179847

Det slutade med att jag köpte en PWO, problemet "löst".

Symptomen löst ;)

Maatteess
2012-02-26, 19:32
Startade precis en liknande tråd. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=179847

Det slutade med att jag köpte en PWO, problemet "löst".
Vilken PWO köpte du? Bara nyfiken... :)

JoHannibal
2012-02-27, 08:29
Vilken tid tränar du och när kliver du upp/lägger dig?

Jag har provat träna kl 7 på morgonen och är då jättetrött, sedan vid 16-17 tiden jäspar jag också och är trött. Den bästa tiden att träna för mig är vid 12 eftersom jag kliver upp 5.20. Jag blir trött vid 16-17 och brukar ta en tupplur i soffan då ;)

mysglenn
2012-02-27, 08:53
Vilken PWO köpte du? Bara nyfiken... :)

spelar roll? Alla gör sitt jobb mer eller mindre

Om jag vore dig skulle jag testa att ta kolhydrater en stund innan passet i form av maltodextrin eller druvsocker

samt koffein, börja med 100mg och se vad som händer

sedan kan du skaffa http://static.violetbag.com/2970-large/l-oreal-men-expert-hydra-energetic-icy-eye-roll-on-for-anti-dark-circles-10-ml.jpg

L'Oreal Men Expert Hydra Energetic Eye Roll-On, kostar drygt 100kr på HM, Åhlens, Kicks.. piggar upp ögonen

en annan grej du kan tänka på är att skaffa dig lite bättre kondition, trötthet och seghet kan vara ett tecken på kass kondis.

Spartansk
2012-02-27, 09:18
Är det här okej eller borde jag kanske sova mer?

Att du ens ställer den här frågan tolkar jag som att du inte brukar sova ut? Och det bör man alltid göra, även om det är en lyx få förunnat att alltid kunna göra det.

Annars tycker jag som Torwald faktiskt, att det inte låter som ett stort problem. Det är bara att köra på och träna så bra du kan. Du lär ju bli större och starkare fastän du är trött mellan seten.

Att du går omkring o gäspar på gymmet tyder väl på att du antingen tar i för dåligt

Tror du? Jag tänker tvärtom, att tar man i som s*tan så blir man så trött att man börja gäspa.

Kalliban
2012-02-27, 09:39
Jag brukar också gäspa och ha mig mellan mina set. Framför allt precis när jag ska köra igen efter att jag vilat några minuter. För mig känns det dock mer som att kroppen skriker "vänta lite till, jag behöver mer syre!" än att den säger "uuäääähhh, jag vill sova". :)

Kirill93
2012-02-28, 10:54
Asså problemet är ju att det sker även när jag går till gymmet efter jag har slutat skolan och då är det på eftermiddagen som sagt. Kanske borde jag bara gå hem och vila upp mig lite hemma först innan jag drar och göra som 312 säger, att köpa ett PWO måltid så att man piggnar upp sig lite!
Men jag sover för övrigt bra och så, så det kan nog inte vara problemet :)
Det kan nog vara dom tunga seten som jag kör och nu när jag har börjat med SL5X5 så kommer det bli jobbigt framöver men jag får testa mig framåt med koffein och sötningsmedel. Sedan ifall det inte funkar kan jag alltid köpa mig något pwo till träningen som en prestationshöjare.
Tack så mycket för tipsen by the way, uppskattas verkligen! :)