handdator

Visa fullständig version : Träna för massa - isolationsövningar onödiga?


gustav361
2012-02-26, 14:34
Jag undrar både för egen del men också rent generellt.
Jag har tränat i ca 2 år men försöker fortfarande som enda fokus lägga på mig ordentligt med massa, har läst mycket från båda sidor men hur är det egentligen?

Om man till exempel delar upp sin träning i en 4 split med Ben, Bröst/tri, Rygg/bi och axlar räcker det i praktiken med att köra lite ordentligt på Knäböj, Bänk, Marklyft och Militärpress samt någon komplementerande övning?

Alltså, räcker det med 5 set på en tung basövning och 3-4 set på någon komplemeterande övning. Detta känns i mina ögon som väldigt få set under ett träningspass, men det kanske inte gör någon nytta att nöta hantelpressar, flies, cablecross m.m. efter bänk, eller legcurls/extensions efter Knäböj?

Jag inser att för en bodybuilder som vill få maximal definition och forma sina muskler är det ett krav. Men om man endast vill lägga på sig en stor mängd massa så att man har något att arbeta med, är isolationsövningar en fördel eller till och med en nackdel?

Och om man drar slutsatsen att det räcker gott med basövningar, hur borde man lägga upp ett sådant träningsprogram? För efter Tunga marklyft kan jag vara utsliten 4-5 dagar efteråt...

Tack på förhand!

Wormzie
2012-02-26, 15:28
Ett bra schema med fokus på basövningar tycker jag är:

måndag: knäböj/bänk
onsdag:marklyft/militärpress/chins
fredag:knäböj/bänk

Jag har däremot bara använt programmet med syfte på att öka 1RM och inte massa så kan inte uttala mig om hur väl det fungerar utifrån det syftet.

Hur menar du med att en bodybuilder behöver definera och forma sina muskler? Får man fråga också varför du har en dag separat för att träna axlar? Jag påstår absolut inte att det är dåligt på något sätt, jag blir bara fundersam på varför :)

gustav361
2012-02-26, 15:42
Jo det ser ut som ett vettigt schema! Men frågan återstår, skulle du få en bättre utveckling om du på din måndag körde 1-2 isolationsövningar för dina ben/bröst dessutom?

Det är ett klassiskt upplägg för en 4 split då man delar upp kroppens 4 största muskelgrupper: Bröst, rygg, ben och axlar på 4 olika dagar. För tillfället tränar jag själv enligt en 3 split med Bröst/axlar/tri, Rygg/bi och ben, där jag lägger in mage sist efter de pass jag orkar och vill.

Men 4 splitten fungerade bättre i mitt syfte att formulera frågan =)

Jag menar att om du tittar på världens starkaste man och en framgångsrik bodybuilder (även utan AAS) så ser deras kroppar ut på två helt olika sätt, bodybuildern har mer definerade muskler. Men deras träningsupplägg ser också väldigt annorlunda ut då de flesta bodybuilders på den nivån åtminstone kör en 4 split eller mer medan styrkelyftare normalt fokuserar på tunga lyft i basövningarna, inte o sitta med 4 olika sorters bicepscurls på ett pass.

mikaelj
2012-02-26, 15:43
Jag menar att om du tittar på världens starkaste man och en framgångsrik bodybuilder (även utan AAS) så ser deras kroppar ut på två helt olika sätt, bodybuildern har mer definerade muskler.

Det är för att byggaren har lågt kroppsfett, punkt.

Strongmankillar har minst lika mycket muskler, men de har mer fett som täcker dem. Det gör att musklerna inte syns.

Gabriel174
2012-02-26, 15:48
Strongmankillar har minst lika mycket muskler, men de har mer fett som täcker dem. Det gör att musklerna inte syns.

Har strongmankillar minst lika mycket muskler som bodybuilders? Konstigt att inte bodybuilders tränar strongmanträning i så fall :)

mikaelj
2012-02-26, 15:57
Har strongmankillar minst lika mycket muskler som bodybuilders? Konstigt att inte bodybuilders tränar strongmanträning i så fall :)

Orka märka ord.

z_bumbi
2012-02-26, 15:57
Jag ser inte isolationsövningar som onödiga i någons träning. Däremot kanske andelen och fokus på dem överdrivs i vissa träningsprogram men det betyder ju inte att övningarna i sig är dåliga eller onödiga.

jokem
2012-02-26, 15:59
Fokus bör ligga på basövningar som involverar många muskler, stabilisatorer osv är också viktigt! Isolationsövningar bör inte dömmas ut helt, men fokus ska enligt mig inte ligga på dessa. Det finns rätt många som uppnår imponerande fysik av att BARA köra basövningar, mycket gener som spelar in antar jag!

Gabriel174
2012-02-26, 16:02
Orka märka ord.

Om man nu ska vara lite seriös då... Jag vill inte någonstans hävda att styrkelyftare/strongmans eller liknande är småkillar/tjejer (bara att ta Kolozzeumfavoriten "Tokpeter" eller Ronny (som kanske är störst på STK?) som exempel. Dessa tränar inte med "TUT" eller "fjollvikter", snarare tvärtom). Dock så vill jag hävda att styrkelyftare och kroppsbyggare tränar väldigt olika, och ifall syftet med ens träning är att bygga volym så bör man träna mer som en byggare än en styrkelyftare. Vill man ha stora armar bör man nog inte ha marklyft/latsdrag/roddövningar som all bicepsträning, och bänkpress som tricepsträning. Med det sagt tycker jag fortfarande att man ska träna basövningar som mark/böj/bänk- eller hantelpress, men sedan komplettera träningen med fjollövningar som bicepscurl.

gustav361
2012-02-26, 16:04
Tack för svaret!
Givetvis kommer det en punkt då man eventuellt bör lägga mer fokus på isolationsövningar, men i grunden, om jag på min "rygg dag" kör ordentligt med Marklyft och Chins kommer det ge mig nära den mängd massa jag skulle fått om jag Körde Marklyft, Chins, Stångrodd, Latsdrag och Hantelrodd, om du förstår min poäng?

Övningarna är givetvis inte dåliga eller onödiga, men med målet att ENDAST bygga maximalt med massa, är de då så pass liten skillnad att det inte är värt tiden alternativt bättre att köra 6 set mark och 6 set chins?

Rusk
2012-02-26, 16:19
Det är för att byggaren har lågt kroppsfett, punkt.

Strongmankillar har minst lika mycket muskler, men de har mer fett som täcker dem. Det gör att musklerna inte syns.

Dagens!

Wormzie
2012-02-26, 16:57
Jo det ser ut som ett vettigt schema! Men frågan återstår, skulle du få en bättre utveckling om du på din måndag körde 1-2 isolationsövningar för dina ben/bröst dessutom?

Det är ett klassiskt upplägg för en 4 split då man delar upp kroppens 4 största muskelgrupper: Bröst, rygg, ben och axlar på 4 olika dagar. För tillfället tränar jag själv enligt en 3 split med Bröst/axlar/tri, Rygg/bi och ben, där jag lägger in mage sist efter de pass jag orkar och vill.

Jag tror definitivt att lite isolationsjobb kan hjälpa dig att utveckla mer massa.

Det där med att axlar har jag aldrig riktigt greppat. Tycker mest de fungerar som assisterande muskler vid bröst och rygg, sen tycker jag definitivt att man ska träna militärpress och sidolyft men har aldrig sett någon nytta med att tillägna ett helt träningspass till dem.

gustav361
2012-02-26, 17:17
Jag tror definitivt att lite isolationsjobb kan hjälpa dig att utveckla mer massa.

Det där med att axlar har jag aldrig riktigt greppat. Tycker mest de fungerar som assisterande muskler vid bröst och rygg, sen tycker jag definitivt att man ska träna militärpress och sidolyft men har aldrig sett någon nytta med att tillägna ett helt träningspass till dem.
Min gissning är att eftersom Bodybuilding bygger mycket på symetri är axelträningen viktig för att skapa den illusion som ett brett axelparti ger. Men jag håller med dig själv att det känns lite överflödigt. Även om det hade varit gött med en specifik dag för axlar/mage eller axlar/vader.