handdator

Visa fullständig version : Är schema obligatoriskt?


Entrena
2012-02-26, 13:02
Hej!

Är schema obligatoriskt tycker ni? Att te.x bara bestämma sig för en eller 2 muskelgrupper varje dag, kör övningar lite spritt, basövningar etc. tills man känner sig färdig.

Eller är det mycket mer effektivt att ha schema?


Jag tränade nämligen mitt första år på gym utifrån mitt egna "schema"

Hittade maskiner, hantlar osv. Lärde mig av andra, frågade, sen så byggde jag upp mitt "egna" schema i skallen, utifrån mina egna perspektivt, kunde vara latsdrag en dag när jag skulle köra rygg, och marklyft en annan etc.


Hoppas ni ser min poäng!

MVH

mikaelj
2012-02-26, 13:06
Då har du ju ett schema. ;-)

Vissa tycker om att ha schemat väldigt detaljerat, ned på reps och viktnivå, medans andra föredrar att träna efter känsla. Även om du tycker om att träna efter känsla är det nog en bra idé att ha någon sorts övergripande struktur, som "måndag bänk tungt, tisdag lätt bänk tung böj" osv.

Entrena
2012-02-26, 13:09
Då har du ju ett schema. ;-)

Vissa tycker om att ha schemat väldigt detaljerat, ned på reps och viktnivå, medans andra föredrar att träna efter känsla. Även om du tycker om att träna efter känsla är det nog en bra idé att ha någon sorts övergripande struktur, som "måndag bänk tungt, tisdag lätt bänk tung böj" osv.

Jo det förstår jag, men överlag, ifall man tränar 2 muskelgrupper varje dag, olika övningar varje vecka, för just den dagen. Samma med de resterande dagarna, Är det stor skillnad emot att ha ett avancerat schema då?

Att hitta schema tycker jag är svårt, är på deff just nu och jag tränar endast efter tunga reps etc, är stronglifts något att rekommendera under deff etc?

mikaelj
2012-02-26, 14:08
Så länge du kommer närmare ditt mål fungerar det du gör nu. Om du avstannar eller backar i utvecklingen (givet dina mål) kan du behöva se över det du gör.

Wormzie
2012-02-26, 15:33
Jo det förstår jag, men överlag, ifall man tränar 2 muskelgrupper varje dag, olika övningar varje vecka, för just den dagen. Samma med de resterande dagarna, Är det stor skillnad emot att ha ett avancerat schema då?

Att hitta schema tycker jag är svårt, är på deff just nu och jag tränar endast efter tunga reps etc, är stronglifts något att rekommendera under deff etc?

Få repetitioner och hög belastning passar nog utmärkt under deff.