handdator

Visa fullständig version : Minsta man behöver tjäna för att köpa bostadsrätt på en 1,5M?


Barbastark
2012-02-26, 12:40
Hejhej

Kan inget om lån och bostadsköp. Så undrar om någon kan upplysa mig lite kring ungefär vad det kostar/mån att köpa en bostadsrätt för 1,5M med hyra på ca 4000kr/mån om jag behöver låna så gott som allt.

Tacksam för svar!

MVH

Herr Oberst
2012-02-26, 12:42
Kan inget jag heller, men man måste ju få slänga iväg en chansning. Jag säger att du behöver tjäna runt 26-28.000/mån

Jockefoten
2012-02-26, 12:44
150-200tusen måste du nog gå in med själv om det är en större bank du lånar av. Sen kanske 22-25K i ingångslön.
Månadskostnaden varierar beroende på hur mycket du vill amortera. Räntan på lånet ligger på kanske 2-4tusen beroende på upplägg och hur stort topplån du har.

Vastrix
2012-02-26, 13:15
Kolla på bankernas hemsidor för kalkyl, ex Swedbank (http://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/bolaneguide/index.htm). Tänk på att räntan kan komma att höjas betänkligt, nuvarande läge är historiskt lågt. Ang. inkomst, tumregel är att du kan låna max 5ggr din nuvarande årsinkomst till boende, dvs ~ 25'/månad för 1,5 milj i lån.

xodd
2012-02-26, 13:57
Behöver du låna allt kan du nog räkna med att det skulle kosta lite drygt 9-10000kr/mån, då avgift och ränta är inräknat. Behöver du ta blancolån så går det upp ett par tusen antagligen. Som ensam låntagare på en lägenhet för 1,5miljoner skulle jag i dagens läge tippa på att banken vill se att du har en nettoinkomst på iaf 20.000 i månaden

petah
2012-02-26, 14:23
75% av det du köper för läggs i bottenlån, det behöver du inte amortera på i början. Ca 4,40% i ränta.

4125:- ränta /mån
--------------------
10% av det upp till 85% läggs i som topplån, det ska vara borta på 10 år, ca 5% ränta.

625 ränta+1250 amortering = 1875:-/mån
-------------------
Resterande 15% läggs som blancolån och ska vara borta på 5 år, ca 7% ränta.

1312 ränta+3750 amortering= 5062/mån
----------------------------

Hyra 4000:-

-----------------------------

4125+1875+5062+4000= 15062:- /mån

----------------------------

Grundregeln i dagsläget är dock att du ska lägga 15% av det du köper för själv.

Barbastark
2012-02-26, 15:01
Tack alla!

Finns väl något som heter ränteavdrag också? Så minus 30% på det ni skrivit på räntan? Eller kanske är några speciella krav man måste uppfylla för att få ta del av detta avdrag?

Yes
2012-02-26, 15:13
Grundregeln i dagsläget är dock att du ska lägga 15% av det du köper för själv.
Har jag förstått det hela rätt att man faktiskt inte kan/får låna till handpenningen?

Jockefoten
2012-02-26, 15:24
Har jag förstått det hela rätt att man faktiskt inte kan/får låna till handpenningen?

Jo det kan man.

Trance
2012-02-26, 15:29
Det beror på. De kan helt enkelt säga nej till ett lån utan säkerhet, visst kan du söka hos andra banker men det är inte alltid jättelätt att få om man är ung och inte har direkt hög lön.

Snobbe
2012-02-26, 15:38
Jag chansar på närmare 30 beroende på banken. Om du behöver låna till handpenningen dvs blankolån på den skiten så ännu mer.

Detta säger jag med erfarenhet av att en person jag känner lånade till en lägenhet som gick för 1.5mille och har runt 3k i hyra och det var nära att han inte fick lånet o han har runt 30k i lön.

Detta var när han även hade handpenningen.

agazza
2012-02-26, 15:39
Är det några belånade här inne?

Hur ser ekonomin ut för er ifall räntan börjar klättra mot 6% nivån?

Biceps
2012-02-26, 15:39
Har jag förstått det hela rätt att man faktiskt inte kan/får låna till handpenningen?

Jo, men du får ta ett lån utan säkerhet dvs till oskön ränta.

I övrigt så är det bara att köra, låt br-marknadens volatilitet styra din mobilitet :thumbup:

Snobbe
2012-02-26, 15:50
Är det några belånade här inne?

Hur ser ekonomin ut för er ifall räntan börjar klättra mot 6% nivån?

Jag har räknat väldigt mycket på min ränta och lön osv. Och med min default lön så kan jag ha runt en ränta på 12% innan det blir så stora problem att jag bara kan ha lägenheten + mat o leva. Nu får jag dock in runt 30% extra i lön varje månad så nu säkert upp mot 15% innan jag börjar få problem.

Jag fick ett väldigt bra tips av någon här på forumet som skrev att man skulle ha ett buffert konto där räntan drogs ifrån och där man satte in lika mycket pengar som om de vore 7-8% ränta så man alltid e redo för katastrof. Jag har inte följt det tipset än för att det har varit så otroligt mycket att köpa till lägenheten och renoverat osv. Men tänkte börja köra på det om en månad.

Yes
2012-02-26, 15:51
Jo, men du får ta ett lån utan säkerhet dvs till oskön ränta.

Då var det nog ett missförstånd när jag kollade med banken om det. Tyckte det lät lite konstigt att man inte skulle kunna ta blanco-lån på handpenningen.

Inte för att jag skulle vilja göra det ändå. Blir ju pissdyrt.

Trance
2012-02-26, 15:55
Då var det nog ett missförstånd när jag kollade med banken om det. Tyckte det lät lite konstigt att man inte skulle kunna ta blanco-lån på handpenningen.

Inte för att jag skulle vilja göra det ändå. Blir ju pissdyrt.

Nej, det kan stämma. Det finns ju en anledning till 85%-gränsen och många banker är ganska hårda med det.

Sniggel
2012-02-26, 15:58
Är det några belånade här inne?

Hur ser ekonomin ut för er ifall räntan börjar klättra mot 6% nivån?

Jepp. Det är lugnt. Vi har planerat för upp till 8% och hade förmodligen klarat högre än så. (större delen av lånet är dock låst på 2 år vid 4%)
Men så har vi inte världens dyraste hus precis och lever ekonomiskt. Tror t om vi sänkt våra utgifter jämfört med lägenhet pga att vi köpte hus.
Stämmer givetvis inte ifall något går sönder men det är förstås redan med i kalkyleringen :P

shadowfire
2012-02-26, 15:58
Jag är maxbelånad, inkl handpenning. Pröjsade lagfart o pantbrev kontant (70 laxar). Banken räknade på riskbedömning upp till 8% ränta, vilket skulle - om jag amorterar som nu - ge mig en månadskostnad på 16000 kr/mån (lånebeloppet är på runt 1,7 mille).

shadowfire
2012-02-26, 16:02
Då var det nog ett missförstånd när jag kollade med banken om det. Tyckte det lät lite konstigt att man inte skulle kunna ta blanco-lån på handpenningen.

Inte för att jag skulle vilja göra det ändå. Blir ju pissdyrt.

Som flera andra har sagt så beror det på flera faktorer, bland annat har alla banker en riskgräns på 500 tkr. Har man andra blancolån, t.ex. för bil eller båt osv och som uppnår 300 tkr, så blir det alltså 200 tkr kvar att få låna till handpenning för ett boende.

Sedan kan det överklagas och absolut bäst är det om man är två på lånet givetvis.

Bankerna tjänar riktigt fint på blancolånen som många tvingas ta nu efter 85%-taket, så frågan är om det verkligen stävjar boendemarknaden eller om det bara kryddar bankernas årsredovisning.

Yes
2012-02-26, 16:16
Som flera andra har sagt så beror det på flera faktorer, bland annat har alla banker en riskgräns på 500 tkr. Har man andra blancolån, t.ex. för bil eller båt osv och som uppnår 300 tkr, så blir det alltså 200 tkr kvar att få låna till handpenning för ett boende.

Sedan kan det överklagas och absolut bäst är det om man är två på lånet givetvis.

Bankerna tjänar riktigt fint på blancolånen som många tvingas ta nu efter 85%-taket, så frågan är om det verkligen stävjar boendemarknaden eller om det bara kryddar bankernas årsredovisning.
Okej, jag kollade visserligen bara lite allmänt vad som gällde kring sånt där. Kanske att de hade som regel att inte bevilja den typen av lån.

När jag räknade på det blev det dock helt ointressant ändå. En bostadsrätt på ~1miljon skulle kanske kosta 4500-5000Kr/mån. Sen ett blancolån uppepå det så blir det runt 2000Kr extra per månad. Jag skulle därmed få dubbla min boendekostnad. Då kan jag lika gärna lägga den extra utgiften på sparkontot och bo kvar i hooden ett par år.

agazza
2012-02-26, 16:17
Jepp. Det är lugnt. Vi har planerat för upp till 8% och hade förmodligen klarat högre än så. (större delen av lånet är dock låst på 2 år vid 4%)
Men så har vi inte världens dyraste hus precis och lever ekonomiskt. Tror t om vi sänkt våra utgifter jämfört med lägenhet pga att vi köpte hus.
Stämmer givetvis inte ifall något går sönder men det är förstås redan med i kalkyleringen :P

Härlgt att höra folk med en sund koll

The_RobRoy
2012-02-26, 17:03
Föreslår att ni börjar jobba på bank, så får ni rabatt på både blankolån och bolånet ;)

För att svara på frågan, så om du petar in 15% kontantinsats, så tror jag du kommer undan med att tjäna 26-28k i månaden.

Ignatius72
2012-02-26, 17:08
Ränta på 1,5mille landar på under 5000kr. Så eg behöver man inte tjäna så mycket. Det ä'r 85% regeln som ställer till det.

Herr Oberst
2012-02-26, 17:12
Ställer till och ställer till. Min obetydliga åsikt är att regeln är rätt bra. Kan man inte få fram 225.000 bör man nog fundera på ett annat boende tycker jag

xodd
2012-02-26, 17:14
Är det några belånade här inne?

Hur ser ekonomin ut för er ifall räntan börjar klättra mot 6% nivån?

Vi är två med inkomst i hushållet. En jobbar 100% och en jobbar 40% och pluggar 100%. Lån på runt 1,25miljoner, lägenhet i Stockholm. Vi skulle utan problem kunna ta en ränta på 6%, även om en person i hushållet skulle bli arbetslös. Enda anledningen till att vi kunde köpa en lägenhet i Stockholm var för att vi hade kapital att peta in. Detta är andra bostadsrätten vi äger ihop.

Sheogorath
2012-02-26, 17:15
Detta med månadsinkomst... Om man är ett sambopar och således har dubbla inkomster, "räknas" detta eller måste man vara gifta? Hur funkar't?

pejo
2012-02-26, 17:15
Är det några belånade här inne?

Hur ser ekonomin ut för er ifall räntan börjar klättra mot 6% nivån?

Jag har 2,5 Mkr i lån efter att köpt loss fd sambons halva av huset. Sex procent är ju ingen jättehög ränta och bör inte vara några problem, men börja det krypa upp mot 10 eller att man får för sig ta bort avdraget för ränteutgifter så får man ju börja snåla, eller sälja.

shadowfire
2012-02-26, 17:18
Detta med månadsinkomst... Om man är ett sambopar och således har dubbla inkomster, "räknas" detta eller måste man vara gifta? Hur funkar't?

Du kan ta ett lån ihop med en släkting eller en kompis, det är inte själva relationen som räknas utan summan av inkomsterna på lånetagarna. Sedan gör ju banken en individuell räntesättning och bedömning och det är klart, gäller det ett boende så kanske det är en fördel om det är en sambo eller fru som står med på lånet och inte en avlägsen kusin i Grekland.

petah
2012-02-26, 17:21
Detta med månadsinkomst... Om man är ett sambopar och således har dubbla inkomster, "räknas" detta eller måste man vara gifta? Hur funkar't?

Personerna som står med på lånet räknas, dvs lånar du tillsammans med sambo så räknas bådas, annars inte.

Dock så kan en "tight" kalkyl vara ok om man tex känner/litar på kunden och "vet" att den har inneboende som hjälper till med månadskostnader.

Ignatius72
2012-02-26, 17:22
Ställer till och ställer till. Min obetydliga åsikt är att regeln är rätt bra. Kan man inte få fram 225.000 bör man nog fundera på ett annat boende tycker jag

Det ställer till det på så sätt att tex min syrra och hennes snubbe får ett lånelöfte på 2miljoner. Inte en krona mer. Detta till en bostadsrätt med månadsavgift på 5000kr. Man tycker då att det vore rimligt med ett lånelöfte på 3 miljoner till en villa då den sammanlagda månadskostnaden blir väsentligt mindre. Men icke.

shadowfire
2012-02-26, 17:26
Ställer till och ställer till. Min obetydliga åsikt är att regeln är rätt bra. Kan man inte få fram 225.000 bör man nog fundera på ett annat boende tycker jag

Jäkligt synd bara att det inte slog igenom även på alla som tog lån innan den regeln slog igenom, men ja e int bitter!

The_RobRoy
2012-02-26, 17:30
Kan trösta er med att det kör 10-15% kontantinsats här i HK också. Kvadratmeterpriset ligger runt 200K SEK/m^2 i de bättre områdena, vilket betyder att en vanlig lya i ett schyst område går på runt 10 MSEK. Jättekul att spara ihop 1.5 MSEK i kontanter innan man kan flytta hemifrån ;)

G_lund
2012-02-26, 18:25
Är det några belånade här inne?

Hur ser ekonomin ut för er ifall räntan börjar klättra mot 6% nivån?

Har lån på lägenheten, men eftersom jag bor i småstad är det inga större summor vi pratar om. :thumbup:

snej
2012-02-26, 18:41
Tog lån på 845k utan en krona i insats, lånade även till handpenningen. Ligger på drygt 4000:- /mån med ränta och amorteringar (uppdelat i 4 lån varav 2 topplån).

Trance
2012-02-26, 19:22
Det ställer till det på så sätt att tex min syrra och hennes snubbe får ett lånelöfte på 2miljoner. Inte en krona mer. Detta till en bostadsrätt med månadsavgift på 5000kr. Man tycker då att det vore rimligt med ett lånelöfte på 3 miljoner till en villa då den sammanlagda månadskostnaden blir väsentligt mindre. Men icke.

Fast hur bra är det att vara belånad till 100% om värdet råkar sjunka och man är tvingad att sälja? Om man kräver 15% instans så är det åtminstone lite marginal från bankens sida.

shut teh face
2012-02-27, 07:21
De är riktigt hårda bankerna nu för tiden, även om man tjänar bra med pengar så är de rätt hårda bara för man är ung.

Ignatius72
2012-02-27, 07:47
Fast hur bra är det att vara belånad till 100% om värdet råkar sjunka och man är tvingad att sälja? Om man kräver 15% instans så är det åtminstone lite marginal från bankens sida.

Det beror ju på vad man tjänar också. Dessa två har bra löner men är unga och har därför inget större sparkapital.

Osten80
2012-02-27, 08:05
Det beror ju på vad man tjänar också. Dessa två har bra löner men är unga och har därför inget större sparkapital.

Och då kanske man inte ska dra på sig ett lån på tre miljoner, utan vänta ett tag tills man har en mer stabil grund att stå på.

Ignatius72
2012-02-27, 08:42
Och då kanske man inte ska dra på sig ett lån på tre miljoner, utan vänta ett tag tills man har en mer stabil grund att stå på.

Kanske det. Men förutsättningarna för att skapa sparkapitalet är ju mindre när de lånar till en bostadsrätt än till en dyrare villa då större summa pengar måste upp varje månad och där nästan hälften går till att betala brf istället för att amortera sina egna lån och räntor.

Tryman
2012-02-27, 08:46
Det skiljer en hel del från bank till bank. För mig krävde Nordea medlåntagare för lånelöfte på 1,5 men inte SBAB.

Snobbe
2012-02-27, 09:42
En halvt relaterad fråga, vilka räntor har folk här och på vilka banker? Och om det är någon som lyckats förhandla ner sin ränta hur har ni gjort detta?

Jag har 3.5% ränta rörligt på hela mitt lån, på 1 040 000. Det enda jag lyckats få ner lite är 0.05% pga att jag har en kusin som jobbar på det SEB kontoret jag skaffade lånet på.

Hayes
2012-02-27, 10:35
En halvt relaterad fråga, vilka räntor har folk här och på vilka banker? Och om det är någon som lyckats förhandla ner sin ränta hur har ni gjort detta?

Jag har 3.5% ränta rörligt på hela mitt lån, på 1 040 000. Det enda jag lyckats få ner lite är 0.05% pga att jag har en kusin som jobbar på det SEB kontoret jag skaffade lånet på.

Är också intresserad av detta då jag sannolikt kommer att ta ett bolån någon gång under våren. Vore intressant att få lite referenspunkter, och kanske ännu bättre någon som är i en närmast identisk situation (avseende lån/månadsinkomst) som har fått bra villkor på bank x.

tjabon
2012-02-27, 13:26
En halvt relaterad fråga, vilka räntor har folk här och på vilka banker? Och om det är någon som lyckats förhandla ner sin ränta hur har ni gjort detta?

Jag har 3.5% ränta rörligt på hela mitt lån, på 1 040 000. Det enda jag lyckats få ner lite är 0.05% pga att jag har en kusin som jobbar på det SEB kontoret jag skaffade lånet på.

Har 3.75% ränta på mitt huslån a´ 680 000 (bottenlån ICA-banken)

Kostar Ca: 2100 kr/månad.

Vastrix
2012-02-27, 19:40
De är riktigt hårda bankerna nu för tiden, även om man tjänar bra med pengar så är de rätt hårda bara för man är ung.

Varierar, jag fick lånelöfte i höstas på 1milj, är 25 är gammal och har en normal/kass lön.

Fredriiik
2012-02-27, 21:35
Länsförsäkringar betalar bara ut 85% av lånet, resten är kontantinsats. Så jag får snällt punga in 225 på mina 1,5 mille.