handdator

Visa fullständig version : olika rotfrukter


tristan
2004-01-16, 17:12
hej!
alla rotfrukter tycks ha högt GI. Förutom morot. rå morot alltså. kokt morot har högt GI. MEN är det så att GI angivelserna på alla dessa rotfrukter (palsternackor, kålrot, rödbetor mm) är för de kokta frukterna? Då borde okokta ha mycket lägre GI. Som förhållandet mellan okokta och kokta morötter alltså!

Jag undrar för dom kanske förutsätter att man äter frukterna kokta och därför inte skriver ut dem råa (bortsett från morötter).

King Grub
2004-01-16, 17:15
Det stämmer.

Kom också ihåg att värdena är satta vid ett intag av 50 gram kolhydrater från ett visst livsmedel.

De flesta rotfrukter innehåller så lite kolhydrater att GI:t blir fullkomligt ointressant. Ännu mer ointressant om du äter dem som en del av en måltid, inte bara ett kilo palsternacka för sig.

När det gäller rotfrukter och grönsaker struntar man i GI:t och låter maten tysta mun.

tristan
2004-01-16, 18:16
he :D

Tack.
Eftersom jag äter såpass mycket rotfrukter, frukter och dylikt så är det intressant, för mig.

King Grub
2004-01-16, 18:20
Det spelar ändå inte speciellt stor roll, eftersom rotsakernas nyttighet väger upp de eventuella nackdelar deras GI skulle kunna tänkas ha. Om du äter 500 kcal från kålrot med ett GI på strax över 100 så är det säkert betydligt bättre för dig än om du ätit samma energimängd från sockerkaka med GI 66.

aliquis
2004-01-16, 21:09
Att undvika grönsaker pga högt gi vore ju verkligen att missbruka/missuppfatta/göraheltsjuktfelpgaendumjävlatabell gi-tabellen.

massa näring per kalori iaf.

tristan
2004-01-17, 11:19
Originally posted by King Grub
.
När det gäller rotfrukter och grönsaker struntar man i GI:t och låter maten tysta mun.

Jaja, men jag har många gånger sett folk, inklusive dig faktiskt bry sig om potatis GI värde. Också en rotfrukt eller?:thefinger

King Grub
2004-01-17, 11:24
Originally posted by tristan


Jaja, men jag har många gånger sett folk, inklusive dig faktiskt bry sig om potatis GI värde. Också en rotfrukt eller?:thefinger

Potatis har högre kolhydratinnehåll än de flesta andra rotfrukter, plus att man har så stort urval av sorter och därigenom kan använda GI som ett bra hjälpmedel för att avgöra vilken sort eller tillagningsmetod som passar bäst vid olika tillfällen, t ex före/efter träning.

zharz
2009-04-15, 14:22
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men jag har en fundering.

Vad är matnyttigast, kokta eller okokta morötter? Själv knaprar jag både okokta och kokta morötter men jag har alltid undrat vad som är "nyttigast" även om det inte skiljer mycket alls.

mikaelj
2009-04-15, 15:01
Kokta morötter innehåller mer glukos (cellulosan har brutits ned), mer antioxidanter och mer betakaroten (förstadiet till A-vitamin). Om jag inte minns fel innehåller inte rå morot några antioxidanter eller betakaroten eftersom det sitter fast inuti cellväggarna.

zharz
2009-04-15, 15:37
Kokta morötter innehåller mer glukos (cellulosan har brutits ned), mer antioxidanter och mer betakaroten (förstadiet till A-vitamin). Om jag inte minns fel innehåller inte rå morot några antioxidanter eller betakaroten eftersom det sitter fast inuti cellväggarna.

Betyder allt det att kokta morötter är bättre? ;)

mikaelj
2009-04-15, 15:42
Mer näring och mer energi.

Eddie Vedder
2009-04-15, 17:19
Betyder allt det att kokta morötter är bättre? ;)

Ja den stora fördelen med morötter jämfört med andra livsmedel är betakarotenhalten. Det är på den punkten som morötter sticker ut näringsmässigt.

Så mycket annat är det inte. Att då skippa tillagning och finfördelning är ju synd för då går man ju miste om betakarotenet. Fortfarande energi, lite fibrer o.s.v. men den stora fördelen med just morötter går man ju tyvärr miste om som sagt.

Snorkelfarsan
2009-04-15, 20:52
Hur pass mycket måste man tillaga morötterna för att man ska kunna ta till sig betakarotenet? Måste dom koka i 15 minuter eller räcker det med att man fräser dom i pannan i några minuter, till exempel när man gör en wok?

Onigiri
2009-04-15, 21:09
En sån djup och grym besvikelse, här har jag gått och tuggat morot i ett år (nästan varje dag) rå eftersom jag trodde det var det bättre alternativet än kokt.

Eddie Vedder
2009-04-16, 04:57
Hur pass mycket måste man tillaga morötterna för att man ska kunna ta till sig betakarotenet? Måste dom koka i 15 minuter eller räcker det med att man fräser dom i pannan i några minuter, till exempel när man gör en wok?

Någon tid kan jag inte ge dig. Samtidigt som kokningen och finfördelningen frigör betakarotenet från proteinerna så skadas ju betakarotenet.

Det är väl bara att använda sunt förnuft? Har de den konsistensen och den smaken du önskar så är de ju klara.

esja
2009-04-17, 00:24
100g rå morot =6,8 mg karoten
100g kokt morot =8,4 mg karoten

Dock kan skillnad i upptag finnas som jag inte har svaret på.

Eddie Vedder
2009-04-17, 06:03
Dock kan skillnad i upptag finnas som jag inte har svaret på.

Det är ju redan besvarat i tråden. Närmast obefintligt upptag från råa och hela morötter, kokning och finfördelning förbättrar det markant.

esja
2009-04-17, 10:27
Jo, jag vet, sen jag skrev inlägget har jag kikat lite mer på ämnet för mitt egna nöjes skull. Hur intaget förändras med sammansättningen av andra nutrienter och temperatur. Räknade också ut hur stort upptaget borde vara (har inte sett en exakt siffra på det från litteratur, bara "troligen mycket lite" alternativt under 10%) men den är nog långt från korrekt (0,5 %)
I vilket fall som helst, koka morötterna och det blir bättre!