handdator

Visa fullständig version : Diet för en med ADHD/ADD


III
2012-02-26, 11:29
Läkare har bekräftat att jag har ADHD. Har prövat olika mediciner som skulle hjälpa, men fick för mycket biverkningar så jag slutade.

Läste en artikel om att många hade fått ADHD diagnos utan att ha haft de. Att man får samma symtomer som en person som lider av ADHD.

Så vad ska man undvika när man har ADHD symtomer?

Nebuchadnezzar
2012-02-26, 11:41
Koffeintillskott kanske inte är optimalt då iaf. :D

III
2012-02-26, 11:50
Koffeintillskott kanske inte är optimalt då iaf. :D precis, de och socker är nog inget att föredra.

Spartansk
2012-02-26, 11:55
Rent spontant känns det som om man borde försöka undvika saker som ökar koncentrationssvårigheterna iaf. Att helt utesluta kolhydrater t ex känns kanske inte som en toppenidé.

Lillleif
2012-02-26, 11:56
precis, de och socker är nog inget att föredra.

Fast reagerar inte personer med ADHD-problematik "tvärtom" på stimulantia? Blir t.ex. lugna av amfetamin?

312
2012-02-26, 12:21
Fast reagerar inte personer med ADHD-problematik "tvärtom" på stimulantia? Blir t.ex. lugna av amfetamin?

Jo, är nästan helt 100 på att jag har läst det om kaffe, att folk med ADHD/ADD blir trötta av kaffe.

Nebuchadnezzar
2012-02-26, 12:31
...och just därför är koffeintillskott kanske inte optimalt för träningen.

312
2012-02-26, 12:40
...och just därför är koffeintillskott kanske inte optimalt för träningen.

Oj, det har du alldeles rätt i. Vet inte vad vi dillar om, sorry.

krubkungen
2012-02-26, 13:20
Läkare har bekräftat att jag har ADHD. Har prövat olika mediciner som skulle hjälpa, men fick för mycket biverkningar så jag slutade.

Läste en artikel om att många hade fått ADHD diagnos utan att ha haft de. Att man får samma symtomer som en person som lider av ADHD.

Så vad ska man undvika när man har ADHD symtomer?

Var hälsad ADHD kamrat! :D

Angående diet för en med ADHD har jag ej koll på, jag själv kör PF/LG och det trivs jag med (stora måltider)

Ola Wallengren
2012-02-26, 14:26
Att försöka självmedicinera ADHD med hjälp av kosten känns inte riktigt relevant. Bättre att försöka få ordning på livet och kosten i stort. Leva hälsosamt med sans och balans helt enkelt.

christofer79
2012-02-26, 16:49
Att försöka självmedicinera ADHD med hjälp av kosten känns inte riktigt relevant. Bättre att försöka få ordning på livet och kosten i stort. Leva hälsosamt med sans och balans helt enkelt.

Struktur är självklart prio ett!! Men jag tycker inte det är fel att prova, det sjukvården erbjuder är kanske inte alltid det bästa ritalin, concerta, strattera har rätt stygga bieffekter och har en påverkan på hjärta kärl mm. Lätt för en läkare att skriva ut hjärndoping, svårare att hitta orsaken till problemet vilket är kostsamt och tidskrävande. Men eftersom denna kategori av ungdommar oftast är ofokuserade och skiter fullständigt i kosten är det lättare att skriva ut centralstimulantia eller strattera.

Det finns familjer som provat antiinflammatorisk kost, glutenfri, mjölkfri samt reducerat socker i kosten på sina barn med autismspectrumstörning och detta har reducerat symptom hos barnen. Sen har omega 3 visat sig ha god effekt på hjärnaktiviteten och på koncentrationsförmågan. D-vitamin visar ge god effekt. Bara att prova och är det så att man känner sig bättre och att koncentrationen ökar så varför inte fortsätta med den kosten.

Niveus
2012-02-26, 17:11
Omega 3. Tror det var en studie på barn där det visade att ökade Omega 3 skulle ge flera hundra procent bättre koncentrationsförmåga hos barn med ADHD eller nåt liknande. Saknar tyvärr källa på detta då det var längesen jag läste om det.

Popliteus
2012-02-26, 17:27
Omega 3. Tror det var en studie på barn där det visade att ökade Omega 3 skulle ge flera hundra procent bättre koncentrationsförmåga hos barn med ADHD eller nåt liknande. Saknar tyvärr källa på detta då det var längesen jag läste om det.

Flera hundra procent låter ganska otroligt/fantastiskt. Men utan studie på detta tvivlar jag.

ChrisDEFC
2012-02-26, 18:00
Flera hundra procent låter ganska otroligt/fantastiskt. Men utan studie på detta tvivlar jag.

Kanske va nått i stil med att de orkade hålla koncentrationen i 3min och med omega-3 typ 9minuter... Så det behöver ju inte va sån extrem skillnad i tid även om det procentuellt sett blir imponernade. Aja, men d-vitamin har jag hört ska va bra, men det är ju å andra sidan bra mot "allt" så det skadar ju inte att ta oavsett.

xlucasx
2012-02-26, 18:22
Du har PM, vill inte riktigt spåra ur med för mycket i tråden som inte har med kost att göra som ändå är relevant vid ADHD.

Cevex
2012-02-26, 18:31
Omega 3. Tror det var en studie på barn där det visade att ökade Omega 3 skulle ge flera hundra procent bättre koncentrationsförmåga hos barn med ADHD eller nåt liknande. Saknar tyvärr källa på detta då det var längesen jag läste om det.

Jag tror jag har ADHD men har inte kollat upp det hos någon läkare, men iaf under cirka 2-3 månader käkade jag mellan 3-6 kapslar omega 3 och jag hade toppen bra koncentrations förmåga jämnfört med tidigare!

Ola Wallengren
2012-02-26, 19:23
Struktur är självklart prio ett!! Men jag tycker inte det är fel att prova, det sjukvården erbjuder är kanske inte alltid det bästa ritalin, concerta, strattera har rätt stygga bieffekter och har en påverkan på hjärta kärl mm. Lätt för en läkare att skriva ut hjärndoping, svårare att hitta orsaken till problemet vilket är kostsamt och tidskrävande. Men eftersom denna kategori av ungdommar oftast är ofokuserade och skiter fullständigt i kosten är det lättare att skriva ut centralstimulantia eller strattera.

Det finns familjer som provat antiinflammatorisk kost, glutenfri, mjölkfri samt reducerat socker i kosten på sina barn med autismspectrumstörning och detta har reducerat symptom hos barnen. Sen har omega 3 visat sig ha god effekt på hjärnaktiviteten och på koncentrationsförmågan. D-vitamin visar ge god effekt. Bara att prova och är det så att man känner sig bättre och att koncentrationen ökar så varför inte fortsätta med den kosten.

Jag är inte emot iden som sådan men varför göra saker svårare för sig om man inte med hyfsad stor säkerhet vet att det hjälper? Den kosten du beskriver är väldigt restriktiv och bärmed ganska besvärlig och till vilken nytta undrar man, jämfört med en allmänt hälsosam kost?
Sjukvårdens behandlingar är i alla fall evidensbaserade, men hälper det inte en viss patient så bör man ju sluta och kanske frågasätta digagnosen.

Omega-3 verkar ha viss effekt, ungefär 40% av effekten av vissa läkemedel. Vad detta betyder i vardagen vet jag inte men doserna man använt är inte väldigt höga och faktiskt inte alls långt ifrån nuvarande rekommendationer vad gäller fiskintag.
Glutenfri kost har bara visat sig hjälpa de med faktisk glutenintolerans. eftersom intolerans är något vanligare hos de med ADHD så kan det kanske vara värt att utreda men det bör utredas innan man sätter in behandling.

Det finns så vitt jag kan se endast en studie (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20406576) där man tittat på kasein, men det gällde autistiska barn och studien saknade placebogrupp, vilket är ganska väsentligt eftersom man väldigt lätt får placeboeffekter vid kostomläggningar eftersom de aldrig kan vara blindade och speciellt om man förväntar sig en effekt. Det du beskriver ovan är typexempel. Det kan vara verkliga effekter men det finns minst sagt tunna belägg för att det är så.

Vid dålig vitamin-d status kan man tänka sig att det finns en koppling men kunskapsläget på den fronten verkar även den tunn.

We conclude there is ample biological evidence to suggest an important role for vitamin D in brain development and function. However, direct effects of vitamin D inadequacy on cognition/behavior in human or rodent systems appear to be subtle, and in our opinion, the current experimental evidence base does not yet fully satisfy causal criteria.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18056830

Som jag ser det verkar du dissa sjukvårdens behandling men de råd du föreslår är så mycket sämre underbyggda.
Visst, omega-3 tillskott och vitamin-D skadar nog inte men en strikt eliminations diet på inte mycket mer än spekulativa grunder?
Men jag kanske missuppfattar eftersom du även skriver att struktur är prio ett och att man borde förbättra kosten.

Nebuchadnezzar
2012-02-26, 20:22
Lugna er nu... TS ville inte ha hjälp att "självmedicinera" som du uttryckte det, Ola, utan undrade om det är nåt särskilt man bör undvika, vilket är en högst förståelig fråga med tanke på den djungel som kost och kosttillskott kan kännas som när man börjar ge sig in i träningsvärlden. Särskilt om man nyligen fått diagnosen och dessutom är ny i den världen.


Däremot håller jag med om att det inte är så mycket man behöver tänka på. Omega-3 har gett goda resultat i många ADHD-fall och är dessutom rent generellt bra, och ett populärt tillskott i träningsvärlden i allmänhet. Utöver det är som sagt koffein värt att undvika i de fall då "vi andra" brukar det (inför träning t.ex.).

Men några radikala renoveringar behöver du absolut inte göra i din kost. Det finns heller ingen anledning att bruka de populära tillskotten, t.ex. protein, om du skulle vilja det.

Kort sagt, i det mesta är du precis som den genomsnittlige styrketränaren. Förutom att du, till skillnad från många, direkt kan strunta i PWO-produkter istället för att slänga iväg några hundralappar på en testburk. ;)

III
2012-02-26, 20:29
Har tagit en kapsel omega-3 nu i cirka en månad. Märker dock ingen skilland i koncentration eller min hyperaktivitet. Borde jag ta mer än en varje dag?

christofer79
2012-02-26, 22:42
Jag är inte emot iden som sådan men varför göra saker svårare för sig om man inte med hyfsad stor säkerhet vet att det hjälper? Den kosten du beskriver är väldigt restriktiv och bärmed ganska besvärlig och till vilken nytta undrar man, jämfört med en allmänt hälsosam kost?
Sjukvårdens behandlingar är i alla fall evidensbaserade, men hälper det inte en viss patient så bör man ju sluta och kanske frågasätta digagnosen.

Omega-3 verkar ha viss effekt, ungefär 40% av effekten av vissa läkemedel. Vad detta betyder i vardagen vet jag inte men doserna man använt är inte väldigt höga och faktiskt inte alls långt ifrån nuvarande rekommendationer vad gäller fiskintag.
Glutenfri kost har bara visat sig hjälpa de med faktisk glutenintolerans. eftersom intolerans är något vanligare hos de med ADHD så kan det kanske vara värt att utreda men det bör utredas innan man sätter in behandling.

Det finns så vitt jag kan se endast en studie (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20406576) där man tittat på kasein, men det gällde autistiska barn och studien saknade placebogrupp, vilket är ganska väsentligt eftersom man väldigt lätt får placeboeffekter vid kostomläggningar eftersom de aldrig kan vara blindade och speciellt om man förväntar sig en effekt. Det du beskriver ovan är typexempel. Det kan vara verkliga effekter men det finns minst sagt tunna belägg för att det är så.

Vid dålig vitamin-d status kan man tänka sig att det finns en koppling men kunskapsläget på den fronten verkar även den tunn.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18056830

Som jag ser det verkar du dissa sjukvårdens behandling men de råd du föreslår är så mycket sämre underbyggda.
Visst, omega-3 tillskott och vitamin-D skadar nog inte men en strikt eliminations diet på inte mycket mer än spekulativa grunder?
Men jag kanske missuppfattar eftersom du även skriver att struktur är prio ett och att man borde förbättra kosten.


Det jag menade (tänkte högt) var inte att man skall utesluta medicin och skippa läkarens ord. och enbart köra strikt kostdiet. Självklart har pat. rätt att ifrågasätta sin behandling med tanke på de bieffekter medicinen har. Har nu III redan bestämt sig för att avstå medicinering och redan ställt in sig på detta, och att denna individ är kapabel till att hanskas med sin ADHD utan medicin så är det inget fel i att prova sig fram med olika kostjusteringar även om det bara ger placeboeffekt. ADHD medicin som Concerta har rätt kort duration på 12h och måste tas dagligen för att upprätthålla effekt. Kan man finna ett annat alternativ som fungerar så varför inte!! Struktur bra kost och mogna i en lugn trygg bra miljö brukar lösa framtida problem hos dessa individer.

Tier
2012-02-27, 09:27
Har ADD. Innan jag fick min diagnos och medicin så åt jag väldigt mycket socker, läkarna sa att socker i vis mån hjälper en att koncentrera. (dock så är ju inte för stora mängder bra). Koffein påverkar inte mig så mycket, så länge det inte är REJÄLA doser, då kan jag få hjärtklapning.

Ondskapelsen
2012-02-28, 10:29
ADHD handlar mest om personlig inställning till livet snarare än medicinering. Det är någonting man lär sig att leva med. Med tiden kommer acceptansen och förståelsen för hur man kan "mästra" sina problem och använda det som fördelar.
Det har tagit ett par år men när man inser sina begränsningar och vad man är bra på så vill man inte leva utan ADHD. :)

Totte_S
2012-02-28, 10:47
Jag är lite nyfiken så jag måste fråga er med ADD/ADHD; Hur upplver ni att själva träningen påverkar symptomen?

För mig som inte har någon av dessa diagnoser leder (hård) träning alltid till ett ökat lugn och förbättrad koncentrationsförmåga och vid regelbunden träning över tid allmännt förbättrad prestationsförmåga. Ur det perspektivet vill jag gärna anta att själva träningen i sig borde ha större positiv effekt på de negativa symptomen än kosten.

häftig
2015-08-02, 17:45
Har hört mycket om samband mellan gluten och mjölkprotein i kosten och ADHD på sistone. Men hur starka är evidensen som talar för att det skulle finnas en korrelation? Vad finns det för problematik kring de studier som publicerats tills nu? Senaste jag hörde om det var idag på ett radioprogram som jag länkat nedan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=233&artikel=5303921

maqan
2015-08-02, 19:04
Med koppling till gluten, mjölkprotein och bakteriefloran i tarmen finns det vissa som hävdar sig må bra av t.ex. the GAPS diet eller SCD.

Beemel
2015-08-03, 09:59
Omega 3. Tror det var en studie på barn där det visade att ökade Omega 3 skulle ge flera hundra procent bättre koncentrationsförmåga hos barn med ADHD eller nåt liknande. Saknar tyvärr källa på detta då det var längesen jag läste om det.

Hur mäter man koncentrationsförmåga i procent?!?

Rabiat
2015-08-03, 10:32
Kost har enligt flera studier en högst marginell effekt på ADHD/ADD-relaterade besvär. Eller snarare, har man en varierad och normalhälsosam kosthållning i övrigt ser man väldigt liten, om någon, skillnad genom att tillsätta eller ta bort vissa ämnen.

Något som däremot har bevisat god effekt är KBT, förutsatt att den är av rätt typ, motion och regelbunden sömn. Det är konstigt om inte vården redan föreslagit KBT.

Rahf
2015-08-03, 10:35
ADHD handlar mest om personlig inställning till livet snarare än medicinering. Det är någonting man lär sig att leva med. Med tiden kommer acceptansen och förståelsen för hur man kan "mästra" sina problem och använda det som fördelar.
Det har tagit ett par år men när man inser sina begränsningar och vad man är bra på så vill man inte leva utan ADHD. :)

ADHD handlar om rubbningar i hjärnan som uttrycker sig likartat hos alla drabbade, men ändå med stora individuella skillnader. Att du hittat Zen innebär inte att alla bara kan hoppa på och vifta med peace-tecken.

Alla är vi olika. Och några är knappast redo att övervinna sin egen hjärnas tendenser.

Luca Brasi
2015-08-05, 21:47
Kost har enligt flera studier en högst marginell effekt på ADHD/ADD-relautomjordingar besvär. Eller snarare, har man en varierad och normalhälsosam kosthållning i övrigt ser man väldigt liten, om någon, skillnad genom att tillsätta eller ta bort vissa ämnen.

Något som däremot har bevisat god effekt är KBT, förutsatt att den är av rätt typ, motion och regelbunden sömn. Det är konstigt om inte vården redan föreslagit KBT.
Om någon anser att min CS medecinering ska substitueras emot KBT så kommer jag att get all negative reinforcment on his ass...
Neuropsykiatri är tydligen ett forskningsområde där allsköns charlataner och folk som tror på utomjordingar i vulkaner ska få säga sitt.
Tur att inte samma sak gäller för konstruktion av jetmotorer på flygplan tex.

Luca Brasi
2015-08-05, 22:05
Jag räknar psykologer till charlatanerna.
Neurobiologi är inget jävla humanistämne.

Donkens
2015-08-05, 22:23
Kost har enligt flera studier en högst marginell effekt på ADHD/ADD-relaterade besvär. Eller snarare, har man en varierad och normalhälsosam kosthållning i övrigt ser man väldigt liten, om någon, skillnad genom att tillsätta eller ta bort vissa ämnen.

Något som däremot har bevisat god effekt är KBT, förutsatt att den är av rätt typ, motion och regelbunden sömn. Det är konstigt om inte vården redan föreslagit KBT.

Det gör dem, ska gå en snart då jag fått en diagnos sent i livet.
Själv hurrade jag då jag sprungit runt utan medicinering under min ungdom, och är inte direkt förtjust i medicinering överhuvudtaget, avstår från alvedon och liknande även vid influensa.

3bz
2015-08-06, 00:53
Den enda större studien (som iofs är på barn) är väl INCA-studien (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673610622271), nu har den ju vissa svagheter med blindning och confounders, men är man intresserad av att pröva den så finns denna info i supplement till paper:


The INCA Restricted Elimination Diet
This individually composed Restricted Elimination Diet (RED), which had to be followed for 5 weeks at the most, was
based on the few foods diet as described by Hill and Taylor. 1 Assuming that children might show ADHD symptoms
after eating any kind of foods, the few foods diet consisted only of a limited number of hypo-allergenic foods, like rice,
turkey, lamb, a range of vegetables (lettuce, carrots, cauliflower, cabbage, beet), pears and water. 2 In our study the RED
was complemented with specific foods like potatoes, fruits, and wheat, to be eaten according to a compulsory intake
schedule, in order to compose an elimination diet as comprehensive as possible for each individual child, thus making
the intervention less incriminating for child and parents. 3,4 If the parents reported no behavioural changes by the end of
the second week, the RED was further restricted and gradually limited to the few foods diet: all other foods were
prohibited, but vegetables, rice and meat were allowed every day, in unlimited amounts. Calcium was supplied daily
via non-dairy rice drink with added calcium, ensuring that children were not at risk for nutrient deficiencies.


Låter ju skoj *rolleyes*

Rabiat
2015-08-06, 09:07
Om någon anser att min CS medecinering ska substitueras emot KBT så kommer jag att get all negative reinforcment on his ass...
Neuropsykiatri är tydligen ett forskningsområde där allsköns charlataner och folk som tror på utomjordingar i vulkaner ska få säga sitt.
Tur att inte samma sak gäller för konstruktion av jetmotorer på flygplan tex.

Medicinering är det som har bäst effekt. KBT är dock väldigt effektivt för många, och innebär ofta att man kan sänka doseringen på medicinerna. Då biverkningarna på CS är fruktansvärda för kroppen borde verkligen alla göra vad de kan för att ha en så låg dos som möjligt, samtidigt som den är tillräckligt hög för att man ska kunna fungera tillfredsställande.

StarNutrition
2015-08-06, 13:35
Jag har haft en familjemedlem som har adhd,som blivit bättre av att utesluta kolhydrater i kosten, eftersom kolhydrater är socker, och socker kan leda till att man känner sig stressad om man redan har adhd/stress i kroppen.

Arrival
2015-08-07, 17:10
Jag har haft en familjemedlem som har adhd,som blivit bättre av att utesluta kolhydrater i kosten, eftersom kolhydrater är socker, och socker kan leda till att man känner sig stressad om man redan har adhd/stress i kroppen.

Du har nog rätt. Kommer ihåg att jag läste något sådant. Kaffe, choklad och tillsatser (E-nummer) var nog också en bov...