handdator

Visa fullständig version : Latsdrag - kontakt eller så tungt som möjligt för volym?


KalleTeodor
2012-02-25, 21:42
Jag tränar för volym 6-12 reps och funderar lite över latsdrag. Jag kan göra 90kg 10 reps med bra teknik. Men jag drar mest med armarna. Om jag drar med armbågarna om ni förstår vad jag menar måste ja sänka vikten men då känns det mer i latsen och det är ju dem jag vill få större, inte armarna när jag gör denna övning.

Så vad är viktigast? Hög vikt eller fokus på kontakt för volym? Kör chins för närvarnade breda som satan men känner ändå inte så mycket i latsen? Och det går ju inte direkt att göra fel i chins så vet inte om jag ska byta till latsdrag igen om chins inte bygger latsen nå bra.

Ghoetic
2012-02-25, 21:52
Smalare grepp, sen sett ur fullt "ROM" prespektivt skall man köra chins med smalt/axel brett grepp. jag skulle säga satsa på viktade chins med s.k deadhang.
sen kör du latsdragen med så tung vikt som möjlig men fortfarande god form, eller hur du tycker du får ut mest av.

mysglenn
2012-02-25, 21:57
jag har bara kört på och har väl fått en skaplig rygg?

Fishtank
2012-02-25, 22:03
Tycker tunga latsdrag ger mest även om jag föredrar chins.

stockinger
2012-02-25, 22:34
jag kör 2/3+1 (1 sek ner och 2-3 sek upp med "press" i bottenläget) funkar grymt för mig iallafall.
kör på cirka 15 kg lättare än vad jag kan köra på och kopplar bort armarna så mycket som möjligt.

Fredrik_S
2012-02-25, 23:29
Armarna(om vi pratar biceps och triceps) används inte överhuvudtaget i latsdrag.

Sheogorath
2012-02-25, 23:33
Armarna(om vi pratar biceps och triceps) används inte överhuvudtaget i latsdrag.

Va?

KalleTeodor
2012-02-25, 23:33
Armarna(om vi pratar biceps och triceps) används inte överhuvudtaget i latsdrag.

Men de jag menar är att jag drar som fan för att klara så mycket vikt som möjligt och då drar jag ju med armarna. Men om jag tänker på att dra med armbågarna får jag bättre kontakt men kan ta mindre vikt! Förstår du? :)

Gabriel174
2012-02-25, 23:53
Armarna(om vi pratar biceps och triceps) används inte överhuvudtaget i latsdrag.

Biceps används inte i latsdrag?...

ceejay
2012-02-25, 23:55
Lycka till att inte använda biceps vid dragövningar jason statham

Fredrik_S
2012-02-26, 00:17
Biccarna är ju som döda sillar när man kör latsdrag!

Jag förstår inte hur man skulle kunna använda biceps? Men jag är öppen för att ändra åsikt om någon kan förklara hur. Det sker är ju lixom ingen kraft som går i en riktning som biceps kan hjälpa till?

Gabriel174
2012-02-26, 00:26
Vet att Sheo har skrivit flera inlägg om bicepsaktivering i chins. Bör väl vara snarlikt i latsdrag (?).

mn8eii
2012-02-26, 00:28
Biccarna är ju som döda sillar när man kör latsdrag!

Jag förstår inte hur man skulle kunna använda biceps? Men jag är öppen för att ändra åsikt om någon kan förklara hur. Det sker är ju lixom ingen kraft som går i en riktning som biceps kan hjälpa till?

Ehrm, i ett latsdrag böjer du i armbågsled. Biceps böjer i armbågsled. Problem?

Fredrik_S
2012-02-26, 00:30
Biceps flekterar i armbågsleden och supinerar underarmen flekterar lätt i axelleden och abducerar extremt lätt i axelled.
Flektionen i armbågsleden sker helt passivt utan någon kraftriktning som gör att biceps behöver arbeta(annat än passivt). eller?

Fredrik_S
2012-02-26, 00:34
Ehrm, i ett latsdrag böjer du i armbågsled. Biceps böjer i armbågsled. Problem?

Ja det är ett stort problem. Det är ingen kraft i riktningen som försöker rätta ut armbågen.

Kristus
2012-02-26, 00:38
Ja det är ett stort problem. Det är ingen kraft i riktningen som försöker rätta ut armbågen.

Say what? :)

mn8eii
2012-02-26, 00:44
Biceps flekterar i armbågsleden och supinerar underarmen flekterar lätt i axelleden och abducerar extremt lätt i axelled.
Flektionen i armbågsleden sker helt passivt utan någon kraftriktning som gör att biceps behöver arbeta(annat än passivt). eller?

Du kan försöka minska bicepsaktiveringen genom att "dra med ryggen" men jag har ytterst svårt att se hur det skulle vara möjligt att uppnå en helt passiv flektion i armbågsleden rent praktiskt.

Fredrik_S
2012-02-26, 00:45
Say what? :)

Jag menar att armbågsleden böjs pga att du håller underarmen parallell med lodlinjen samtidigt som du med hjälp av musklerna från ryggen drar ner överarmen in mot kroppen inte pga att du du med kraft från biceps böjer i armbågsleden.

Fredrik_S
2012-02-26, 00:48
Du kan försöka minska bicepsaktiveringen genom att "dra med ryggen" men jag har ytterst svårt att se hur det skulle vara möjligt att uppnå en helt passiv flektion i armbågsleden rent praktiskt.

Jag har mycket svårt att se hur du ska kunna göra en aktiv flektion i armbågsleden så länge du håller armarna i lod om inte stången är av någon form av fjäderkonstruktion som kan dras ut och tryckas ihop.

mn8eii
2012-02-26, 00:53
Jag läser vad du skriver men förstår av någon anledning inte vad du menar. Låt mig återkomma när jag är nykter. Vad fan betyder "hålla armarna i lod"?

Fredrik_S
2012-02-26, 00:55
Jag läser vad du skriver men förstår av någon anledning inte vad du menar. Låt mig återkomma när jag är nykter. Vad fan betyder "hålla armarna i lod"?

haha ;) Jag menar vinkelrätt mot golvet. motsattsen till parallell

nyrjoh
2012-02-26, 00:59
Biceps aktiveras av latsdrag men ej av någon högre grad:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173228&page=2&highlight=biceps+aktivering+latsdrag

Fredrik_S
2012-02-26, 08:14
Även om studien visade på 42% aktivering av biceps borde man i teorin med riktigt bra muskelkontroll i princip kunna koppla ur biceps helt och hållet under ett latsdrag där armarna är vinkelräta och i lod med golvet genom hela rörelsebanan. Eftersom flexionen i armbågsleden inte sker genom att biceps aktivt böjer armbågen utan att det blir en passiv effekt av att man håller i en stång och drar överarmsbenet mot kroppen.

Sheogorath
2012-02-26, 08:36
Jag tror att det "hade gått" att lära sig latsdrag om man fick sina armbågsflexorer bortopererade, men kroppen arbetar inte så by proxy. Den är anpassad för att hiva sig upp i träd för att komma undan tigrar, inte för att isolera enskilda muskler när andra finns att tillgå. Du kommer utveckla kraft med biceps i latsdrag och chins.

Anders The Peak
2012-02-26, 08:47
Till TS: När det gäller latsdrag uppifrån är det bra att ha lagom med vikt för att orka dra ihop de muskler arbetar. Jag tycker att de flesta har för mycket vikt och fuskar med dålig teknik och missar aktiveringen av målmusklerna.
10 reppare brukar inte ge tillräckligt med arbete för att få ordentlig pump därför är det bra att köra rätt höga reps, och verkligen känna att man har kontakt, och i stället ge järnet i roddövningarna.

Fredrik_S
2012-02-26, 08:48
10 reppare brukar inte ge tillräckligt med arbete för att få ordentlig pump därför är det bra att köra rätt höga reps, och verkligen känna att man har kontakt, och i stället ge järnet i roddövningarna.

Brukar alltid hamna mellan 20-25 reps i denna övning sen jag efter typ 10 år hitta kontakten dock är vikten ungefär en tredjedel av vad jag pendlade ner utan kontakt förut och igår fick jag höra att mina lats släpade i volym :P
Kanske är på bristande järnet-anama i rodden dock ;)

Jag tror att det "hade gått" att lära sig latsdrag om man fick sina armbågsflexorer bortopererade, men kroppen arbetar inte så by proxy. Den är anpassad för att hiva sig upp i träd för att komma undan tigrar, inte för att isolera enskilda muskler när andra finns att tillgå. Du kommer utveckla kraft med biceps i latsdrag och chins.

Tåls att testa imo ;)

Sheogorath
2012-02-26, 09:03
Om topic, till trådskaparen först och främst: Nog för att personliga anekdoter suger balle men vi är många som har rygg som bästa muskelgrupp (i mitt fall ligger den mil före allt annat) som aldrig strävat efter detta "kontakt". Gott utförande och progression däremot. Gör man övningarna med korrekt form kommer rätt muskler att aktiveras.

Anders The Peak
2012-02-26, 09:11
Nu handlar inte allt om anekdoter utan lära ut att att det är kvalitén i rörelsen och inte vikten i sig som gör att du bygger muskler effektivt.

Sheogorath
2012-02-26, 09:18
Nu handlar inte allt om anekdoter utan lära ut att att det är kvalitén i rörelsen och inte vikten i sig som gör att du bygger muskler effektivt.

...och om kvalitén i rörelsen är optimerad handlar främst om det om att bli starkare med det utförandet på ett adekvat kaloriöverskott (protein, näringstiming, yada yada) för att få bra muskelutveckling. Om vi lägger till den raden instämmer jag helt.

Anders The Peak
2012-02-26, 09:22
...och om kvalitén i rörelsen är optimerad handlar främst om det om att bli starkare med det utförandet på ett adekvat kaloriöverskott (protein, näringstiming, yada yada) för att få bra muskelutveckling. Om vi lägger till den raden instämmer jag helt.

Du verkar ha enorma behov av att vara Yalla yada yada och i det instämmer jag helt och fullt ut.

Sheogorath
2012-02-26, 09:26
Du verkar ha enorma behov av att vara Yalla yada yada och i det instämmer jag helt och fullt ut.

När man tränat +10 år (heck, +5 år kan vi säga för mindre lyckligt lottade) blir de där små "yada yada"-detaljerna viktigare och viktigare om man vill komma någon vart, som du vet. :thumbup:

nyrjoh
2012-02-26, 10:18
Även om studien visade på 42% aktivering av biceps borde man i teorin med riktigt bra muskelkontroll i princip kunna koppla ur biceps helt och hållet under ett latsdrag där armarna är vinkelräta och i lod med golvet genom hela rörelsebanan. Eftersom flexionen i armbågsleden inte sker genom att biceps aktivt böjer armbågen utan att det blir en passiv effekt av att man håller i en stång och drar överarmsbenet mot kroppen.

Jag är inte med på det du säger för även det omvända gäller ju... Att underarmen är vinkelrät har ingen betydelse. Huvudsaken är att det sker en böjning i armbågen. Teoretiskt skulle ju armbågsflexorerna själva kunna dra ned stången eller dra upp kroppen i en chins om det vore så. ;)

Men som visas i t ex studierna på latsdrag så är ju kroppen så smart att när den kan så kopplas alla muskler som kan hjälpa till med en rörelse in, om än i olika grad.

Fredrik_S
2012-02-26, 10:53
Jag är inte med på det du säger för även det omvända gäller ju... Att underarmen är vinkelrät har ingen betydelse. Huvudsaken är att det sker en böjning i armbågen. Teoretiskt skulle ju armbågsflexorerna själva kunna dra ned stången eller dra upp kroppen i en chins om det vore så. ;)

Men som visas i t ex studierna på latsdrag så är ju kroppen så smart att när den kan så kopplas alla muskler som kan hjälpa till med en rörelse in, om än i olika grad.

Nej det omvända gäller inte. Nej huvudsaken är att det finns en kraftvektor i en riktning som försöker räta ut böjningen i armbågen för att det ska finnas anledning att använda armbågsböjarna, inte att armbågen böjs, och det gör det inte.
Skulle man enbart använda armbågsflexorerna skulle kroppen eller stången inte röra sig ett dugg utan du skulle statiskt försöka tryckaihop stången.

Studierna visar ATT man spänner dessa muskler. inte att man MÅSTE spänna dom.
Som sheogorath säger så är kroppen ett system och att försöka slappna av i biceps är troligen svårare och mer krävande än att inte slappna av i den,

Alltså det som sker är att vi trycker mot en icke rörlig del(stången) med biceps, samtidigt som förflytningen av överarmen(som sker av lats teres major med flera) gör att biceps kontraheras. (det är alltså samma effekt som att trycka på en tung båt som rör sig typ 20 cm i sekunden, Du trycker mot en statisk punkt som förflyttar sig. Ett annat exempel skulle vara en bicepsmaskin som är inställd på att röra sig 20 cm i sekunden oavsett hur hårt eller lätt du spänner din biceps.

daloatf
2012-02-26, 10:53
Hur är det med triceps i latsdrag?

speedy83
2012-02-26, 11:06
Om topic, till trådskaparen först och främst: Nog för att personliga anekdoter suger balle men vi är många som har rygg som bästa muskelgrupp (i mitt fall ligger den mil före allt annat) som aldrig strävat efter detta "kontakt". Gott utförande och progression däremot. Gör man övningarna med korrekt form kommer rätt muskler att aktiveras.

Tolkar jag dig korrekt att du alltså menar att även om man kanske inte riktigt känner att ryggen arbetar så så länge man har bra form och utförande så kommer musklerna komma om man sköter det övriga?

För jag får nog erkänna att jag ofta känner att biceps arbetar vid latsdrag och att jag inte riktgit känner ryggen. Men är relativt säker på att utförandet är ganska ok.

Johan86
2012-02-26, 11:11
Är det viktigt att sänka ner axlarna när man väl hänger i chinsräcket eller när man är helt utrsäckt när man kör latsdrag? I så fall, varför är dett viktigt?

Sheogorath
2012-02-26, 11:11
Tolkar jag dig korrekt att du alltså menar att även om man kanske inte riktigt känner att ryggen arbetar så så länge man har bra form och utförande så kommer musklerna komma om man sköter det övriga?

För jag får nog erkänna att jag ofta känner att biceps arbetar vid latsdrag och att jag inte riktgit känner ryggen. Men är relativt säker på att utförandet är ganska ok.

Det är precis så jag menar, ja. Sen kan styrkeförhållandena i din kropp också påverka. Någon med relativt svaga biceps kanske känner övningen i biceps just eftersom vikten begränsas av biceps och då behöver biceps få tid att bli starkare innan ryggträningen kan bli optimal. Jag tror mer på att fortsätta träna med god form och eventuellt komplettera upp svaga muskelgrupper (men det är inte många som slarvar med bicepsträningen...) än att försöka koppla bort diverse under övningar.

Sheogorath
2012-02-26, 11:15
Är det viktigt att sänka ner axlarna när man väl hänger i chinsräcket eller när man är helt utrsäckt när man kör latsdrag? I så fall, varför är dett viktigt?

Ja det är viktigt. Latsen hjälper till med den rörelsen men det är framförallt nedre delen av trapezius som missar ett ypperligt träningstillfälle om man skippar den biten.

Timme
2012-02-26, 11:18
Så tungt som möjligt med ett utförande där dom musklerna du vill åt jobbar som mest. Tex att hålla ut/bak armbågarna maximalt istället för att trycka fram dom och på så sätt använda typ armar mer.

Fredrik_S
2012-02-26, 11:21
Är det viktigt att sänka ner axlarna när man väl hänger i chinsräcket eller när man är helt utrsäckt när man kör latsdrag? I så fall, varför är dett viktigt?

Desutom får man en mer fullständig kontraktion av latissimus då fästet kommer närmare ursprunget av muskeln.
Sänker man inte axlarna blir det lite som att göra en bicepscurl men strunta i att spänna ihop sista 5 cm.

Johan86
2012-02-26, 11:23
Jag har sett en rad olika utföranden på latsdrag. Var är fördelarna och nackdelarna om man lutar sig bakåt istället för att sita spikrakt och dra rakt neråt?

Johan86
2012-02-26, 11:26
Desutom får man en mer fullständig kontraktion av latissimus då fästet kommer närmare ursprunget av muskeln.
Sänker man inte axlarna blir det lite som att göra en bicepscurl men strunta i att spänna ihop sista 5 cm.

Okej bra förklarat. Jag antar att det är lika viktigt att sträcka ut armarna helt raka innan man påbörjar rörelsen för att latsen ska få full träning?

mysglenn
2012-02-26, 11:30
Jag har sett en rad olika utföranden på latsdrag. Var är fördelarna och nackdelarna om man lutar sig bakåt istället för att sita spikrakt och dra rakt neråt?

aktiveringsgrad av lats och rhomber?

speedy83
2012-02-26, 11:35
Det är precis så jag menar, ja. Sen kan styrkeförhållandena i din kropp också påverka. Någon med relativt svaga biceps kanske känner övningen i biceps just eftersom vikten begränsas av biceps och då behöver biceps få tid att bli starkare innan ryggträningen kan bli optimal. Jag tror mer på att fortsätta träna med god form och eventuellt komplettera upp svaga muskelgrupper (men det är inte många som slarvar med bicepsträningen...) än att försöka koppla bort diverse under övningar.

Kul att jag uppfattade något här :hbang: det kan nog vara som du säger att biceps är för svag och att jag tror mig ha väldigt bra kontakt med biceps vilket också kanske bidrar till att den gärna vill hjälpa till. Men bara att mata på då...

Fredrik_S
2012-02-26, 11:43
Okej bra förklarat. Jag antar att det är lika viktigt att sträcka ut armarna helt raka innan man påbörjar rörelsen för att latsen ska få full träning?

Ja som bas i ens träning, men det finns alltid varianter och halva rörelsebanor etc som man kan blanda in i sin träning som helhet.
Ibland kör jag Bara skulldersänkningen utan att böja armar alls för att arbeta nedre traps och romber och få skön stretcheffekt i latsen. Ibland ligger jag i botten och bara pumpar slutläget för att få pump och skön kontakt med latsen.

Johan86
2012-02-26, 11:46
Tack ska ni ha gott folk. Många nya tips och råd här i tråden.

kottovic
2012-02-26, 11:49
Prova olika handtag. Jag kör nästan uteslutande med V och det är både roligare och bekvämare samt har gett mig mycket kött.

Gabriel174
2012-02-26, 12:03
Nu när vi ändå har en tråd om latsdrag och muskelaktivering. Hur ser det ut med bröstaktiveringen i latsdrag?

KalleTeodor
2012-02-26, 12:34
Till TS: När det gäller latsdrag uppifrån är det bra att ha lagom med vikt för att orka dra ihop de muskler arbetar. Jag tycker att de flesta har för mycket vikt och fuskar med dålig teknik och missar aktiveringen av målmusklerna.
10 reppare brukar inte ge tillräckligt med arbete för att få ordentlig pump därför är det bra att köra rätt höga reps, och verkligen känna att man har kontakt, och i stället ge järnet i roddövningarna.

Om topic, till trådskaparen först och främst: Nog för att personliga anekdoter suger balle men vi är många som har rygg som bästa muskelgrupp (i mitt fall ligger den mil före allt annat) som aldrig strävat efter detta "kontakt". Gott utförande och progression däremot. Gör man övningarna med korrekt form kommer rätt muskler att aktiveras.


Som jag förstår det säger ni emot varandra. Men de är ju ett diskussionsforum så inget fel med det och det kanske inte finns ett rätt svar?

För så långe man går upp till nästan utsträckta armar och sedan ner till hakan/halsen på latsdrag så borde man väl aktivera latsen? jag kör ju på så mycket vikt jag orkar och sedan 8-10 reps. Höjer vikten när ja klarar 10x3 tex. Men om jag sänker vikten och drar med armbågarna känner jag mer i latsen men då tar jag ju inte lika mycket vikt och jag har alltid fått för mig att mer vikt ger mer muskler?

Jag gör ju samma rörelse i båda utförandena men i ena utförandet försöker jag bara ta så mycket vikt som möjligt och då drar jag mer med armarna och i andra utförandet drar jag mer med armbågarna (alltså försöker koppla bort armarna och tänka att jag ska dra med armågarna om ni förstår) - känns mer i latsen. Men fortfarande samma rörelse.

Sheogorath
2012-02-26, 16:25
Om rörelserna verkligen ser likadana ut hade jag valt att använda högre vikt. För en gångs skull säger jag och Anders inte emot varandra här. Han menar, om jag får tolka honom, att vad som ofta sker när folk lägger på mer vikt är att de börjar slarva med tekniken och då kan man tänka sig att man fuskar sig förbi vissa lägen i rörelsen där exempelvis latissimus kunde fått effektivare träning med ett mer kontrollerat utförande. Det handlar inte om att t.ex. köra långsamt, sitta stel som en pinne, först sänka skuldran och sedan dra ner armbågarna etc utan utom om att belasta musklerna genom hela rörelsebanan.

Sheogorath
2012-02-26, 16:27
Nu när vi ändå har en tråd om latsdrag och muskelaktivering. Hur ser det ut med bröstaktiveringen i latsdrag?

Ganska liten med bred fattning/armbågarna ut, ganska mycket (men så klart "bara" i sternala delen av muskeln) med smal fattning/armbågarna fram. Det blir samma rörelse i axeln som i pullovers.

Johan86
2012-02-26, 18:26
Ska man gå ner till bröstet när man kör latsdrag eller ska man bara vända strax under hakan? Ska man gå ner lika långt oavsett om kan man pronerat eller supinerat grepp?

nyrjoh
2012-02-26, 18:29
Nej det omvända gäller inte. Nej huvudsaken är att det finns en kraftvektor i en riktning som försöker räta ut böjningen i armbågen för att det ska finnas anledning att använda armbågsböjarna, inte att armbågen böjs, och det gör det inte.
Skulle man enbart använda armbågsflexorerna skulle kroppen eller stången inte röra sig ett dugg utan du skulle statiskt försöka tryckaihop stången.

Studierna visar ATT man spänner dessa muskler. inte att man MÅSTE spänna dom.
Som sheogorath säger så är kroppen ett system och att försöka slappna av i biceps är troligen svårare och mer krävande än att inte slappna av i den,

Alltså det som sker är att vi trycker mot en icke rörlig del(stången) med biceps, samtidigt som förflytningen av överarmen(som sker av lats teres major med flera) gör att biceps kontraheras. (det är alltså samma effekt som att trycka på en tung båt som rör sig typ 20 cm i sekunden, Du trycker mot en statisk punkt som förflyttar sig. Ett annat exempel skulle vara en bicepsmaskin som är inställd på att röra sig 20 cm i sekunden oavsett hur hårt eller lätt du spänner din biceps.

Finns det ingen kraft som vill räta ut armbågen? Självklart gör det det. Vid 90° i armbågen så har du ju en hävarm som är lika lång som hela överarmen och som sedan minskar i ytterlägena. Jag är inte med vad du menar, böjer inte du armbågen när du kör chins/latsdrag?

Jag är inte med på ditt resonemang och vi får väl vara överens om att vi inte är överens.

Fredrik_S
2012-02-26, 18:54
Finns det ingen kraft som vill räta ut armbågen? Självklart gör det det. Vid 90° i armbågen så har du ju en hävarm som är lika lång som hela överarmen och som sedan minskar i ytterlägena. Jag är inte med vad du menar, böjer inte du armbågen när du kör chins/latsdrag?

Jag är inte med på ditt resonemang och vi får väl vara överens om att vi inte är överens.

det sa jag inte.
Jag sa att det finns ingen kraftvektor i en riktning som biceps kan motverka.
Kraften som vill räta ut armen är riktad Rakt upp och Biceps arbete vi 90 grader är vinkelträtt mot kraftlinjen = noll arbete
Kraftvektorn i riktningen som biceps skulle kunna motverka är alltid noll oavsett var i rörelse banan vi befinner oss så länge underarmen går i exakt parallell linje med snöret.
Sen ATT vi aktiverar biceps till 42% eller vad undersökningen visade på betyder att kroppen väljer att göra så för att det då blir lättare. MEN man får inte blanda ihop begreppen.

nyrjoh
2012-02-26, 19:19
det sa jag inte.
Jag sa att det finns ingen kraftvektor i en riktning som biceps kan motverka.
Kraften som vill räta ut armen är riktad Rakt upp och Biceps arbete vi 90 grader är vinkelträtt mot kraftlinjen = noll arbete
Kraftvektorn i riktningen som biceps skulle kunna motverka är alltid noll oavsett var i rörelse banan vi befinner oss så länge underarmen går i exakt parallell linje med snöret.
Sen ATT vi aktiverar biceps till 42% eller vad undersökningen visade på betyder att kroppen väljer att göra så för att det då blir lättare. MEN man får inte blanda ihop begreppen.

Så din biceps kan inte göra något jobb när din överarm är lodrät heller för det är ju samma resonemang men överfört till överarmen...

nyrjoh
2012-02-26, 19:24
Då menar jag vid t ex en stångcurl.

Fredrik_S
2012-02-26, 19:26
Så din biceps kan inte göra något jobb när din överarm är lodrät heller för det är ju samma resonemang men överfört till överarmen...

Arbetet startar precis i lodläget och växer då från noll...
Det är inte alls samma sak, inte alls samma resonemang

nyrjoh
2012-02-26, 20:03
Arbetet startar precis i lodläget och växer då från noll...
Det är inte alls samma sak, inte alls samma resonemang

Jag menar att det är exakt samma resonemang men du blandar ihop riktningen på muskeln och dess momentarm över armbågsleden.

Biceps momentarm i flexion över armbågsleden är det vinkelräta avståndet från ledcentrum till bicepssenans infästning. Och det är exakt lika oavsett om du har överarmen intill kroppen eller överarmen horisontell och underarmen i lod.

Fredrik_S
2012-02-26, 20:47
Ja men det absolut viktigaste är ju åt viket håll kraften är riktad! Eftersom kraften är riktad i linje med underarmen oavsett vinkeln i axelleden krävs det i inget dynamiskt arbete från biceps för att böja i armbågsleden trots att det sker en flektion i armbågsleden. Däremot underlättar det att göra ett statiskt arbete med biceps i ett latsdrag vilket vi gått igenom flera gånger i tråden redan.
däremot görs en dynamisk kontraktion i en stångcurl genom hela rörelsebanan utom just i absoluta startläget.

Det gäller att skilja på statiskt tryck mot en fast punkt som förflyttas och ett äkta dynamiskt arbete där kontraktionen i sig förflyttar punkten, även om muskeln förkortas i båda fallen.

nyrjoh
2012-02-26, 21:02
Ja men det absolut viktigaste är ju åt viket håll kraften är riktad! Eftersom kraften är riktad i linje med underarmen oavsett vinkeln i axelleden krävs det i inget dynamiskt arbete från biceps för att böja i armbågsleden trots att det sker en flektion i armbågsleden. Däremot underlättar det att göra ett statiskt arbete med biceps i ett latsdrag vilket vi gått igenom flera gånger i tråden redan.
däremot görs en dynamisk kontraktion i en stångcurl genom hela rörelsebanan utom just i absoluta startläget.

Det gäller att skilja på statiskt tryck mot en fast punkt som förflyttas och ett äkta dynamiskt arbete där kontraktionen i sig förflyttar punkten, även om muskeln förkortas i båda fallen.

Jaja, det är ju din åsikt. Känns inte som vi kommer nå längre med diskussionen.

Määng
2012-02-26, 21:04
Är det viktigt att sänka ner axlarna när man väl hänger i chinsräcket eller när man är helt utrsäckt när man kör latsdrag? I så fall, varför är dett viktigt?

Ursäkta, men vad menar ni med att sänka ner axlarna?

frong
2012-02-26, 21:10
jag har bara kört på och har väl fått en skaplig rygg?

Hjälpte mycket!
:Virro


IMO; Jag kör på sådan vikt jag tycker är tung men som jag ändå kan få kontakt på.

Sheogorath
2012-02-26, 21:10
Ursäkta, men vad menar ni med att sänka ner axlarna?

Den här delen av rörelsen. Utförs framförallt av nedre trapezius men latsen assisterar också.

WPA7qn2OCYs

mysglenn
2012-02-26, 21:14
Den här delen av rörelsen. Utförs framförallt av nedre trapezius men latsen assisterar också.

WPA7qn2OCYs

jag har lite svårt att tänka mig varför någon inte har med denna "del" av rörelsen i chins/latsdrag? Hur ser det ut då ? :S

Sheogorath
2012-02-26, 21:24
jag har lite svårt att tänka mig varför någon inte har med denna "del" av rörelsen i chins/latsdrag? Hur ser det ut då ? :S

Man sitter med axlarna vid öronen genom hela draget och försöker helst få till det sista av rörelsen med en snygg halvcrunch framåt. :thumbup:

mysglenn
2012-02-26, 21:25
Man sitter med axlarna vid öronen genom hela draget och försöker helst få till det sista av rörelsen med en snygg halvcrunch framåt. :thumbup:

haha en slags blandning av latsdrag och muslimen :D

Sheogorath
2012-02-26, 21:26
haha en slags blandning av latsdrag och muslimen :D

Typ så ja.

Johan86
2012-02-26, 21:55
Hur långt ner brukar ni gå med stången när ni kör latsdrag, till hakan eller bröstet? Tjänar man något på att gå ända ner till bröstet? När man kör chins så brukar man ju bara låta hakan passerar räcket.

mysglenn
2012-02-26, 21:58
Hur långt ner brukar ni gå med stången när ni kör latsdrag, till hakan eller bröstet? Tjänar man något på att gå ända ner till bröstet? När man kör chins så brukar man ju bara låta hakan passerar räcket.

längre och mer fullstädning rörelselängd?

TheIsh
2012-04-05, 12:08
Ja det är ett stort problem. Det är ingen kraft i riktningen som försöker rätta ut armbågen.

Jag tror jag är med på hur du tänker. Gör man latsdrag i luften med anspännd lats så jobbar inte biceps alls. Och jag såg en video om att de som tycker det tar mycket på biceps och inte får bra kontakt i latsdrag har en obalans.

Man bör helt enkelt "dra med armbågarna" och låta latsen göra jobbet istället för att häva på mer än LATSEN klarar själv. Tror det är det som är tricket.

http://www.youtube.com/watch?v=GhoUNAkKZy0

frozzon
2012-04-05, 12:17
Ja det är viktigt. Latsen hjälper till med den rörelsen men det är framförallt nedre delen av trapezius som missar ett ypperligt träningstillfälle om man skippar den biten.

ska man hålla tillbaka axlarna också? ihop med skuldebladen dvs.

Sheogorath
2012-04-05, 12:47
ska man hålla tillbaka axlarna också? ihop med skuldebladen dvs.

Spelar nog mindre roll tänker jag. Skulle säga att du kan använd den teknik där du kan få så stort rörelseutslag som möjligt i skuldran. Att vara lite lätt bakåtlutad i kroppen är nog bra för de flesta.