handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver för idrottare som dopingtestas


ChrisA
2012-02-25, 18:35
Min lille kusin frågade mig om proteinpulver och var han ska köpa det. Han spelar fotboll och det sker ju att de ibland testas (antar jag) och jag vill därför kolla om någon känner till något märke som ska vara säkert att använda och som inte ger något konstigt utslag på ett sådant test.

Har sökt men kan inte hitta något :S

Eddie Vedder
2012-02-25, 18:40
Nu vet jag inte vilken nivå din kusin spelar på men det krävs en rätt hög nivå för att det ska förekomma slumpmässig testning.

Fairing säljer ju till tävlande idrottare.

Pepz
2012-02-25, 18:40
fairing
body science
eiselt
fx
kolo

etc
svenska proteinpulver innehåller inget konstigt

ChrisA
2012-02-25, 18:45
div 2 herrserien i fotboll.

Ok så de ska vara lugna att använda? Har ju varit en del på senaste tid med kosttillskott och tävlande atleter så man vill vara på den säkra sidan.

Tack för svaren

Sverker
2012-02-25, 19:22
Köp ett rent proteinpulver med svensk text;).

De som åker dit har köpt andra tillskott som innehållit dopningsklassade ämnen ( läs DMAA ).
Att köpa tillskott som saknar svensk text och kundkontrakt betyder bara att det inte är tillverkat för den svenska marknaden och inte följer svenska regler.

Spartansk
2012-02-25, 19:24
Kontrolleras svenskt proteinpulver av något organ så att det verkligen innehåller det som står på etiketten? Vilket organ isåfall?

Jag litar på att det innehåller det det ska, men det känns skönt att ha något att backa upp med när folk börjar debattera SVT-program och dylikt.

Sverker
2012-02-25, 20:02
Tillverkarna kontrollerar sig själva. Tillsynsmyndigheten kontrollerar att tillverkarna följer sitt program. Kanske låter lite virrigt men så är det.

Tillverkar man proteinpulver ska det inte finnas något annat i lokalen. Tänk den tillverkare som packar sojaprotein i samma maskin som vassleprotein. KATASTROF ! Kommer det fram är tillverkaren borta från marknaden.


Råd och Rön gjorde detta:
http://www.radron.se/Granskningar/Proteinpulver/

Maatteess
2012-02-25, 21:51
Finns väll inte så många proteinpulver som innehåller dopingklassade ämnen eller? Iallafall inte i Sverige :)

mysglenn
2012-02-25, 21:53
varför skulle man vilja stoppa ner sådana ämnen i proteinpulver i smyg?

limenka
2012-02-25, 22:07
varför skulle man vilja stoppa ner sådana ämnen i proteinpulver i smyg?

Gör ens produkt "bättre". Tänk bara på alla "vilket protein(märke) är bäst"

mysglenn
2012-02-25, 22:08
Gör ens produkt "bättre". Tänk bara på alla "vilket protein(märke) är bäst"

det måste ju ha konkurrenskraftigt pris med.

limenka
2012-02-25, 22:21
det måste ju ha konkurrenskraftigt pris med.

Ok. Kalle som är 17 kommer säkert köpa kolos lite trista röda wheypåse istället för XXXX (kan inte tillverkare typ) super glänsiga burk som utlovar 25kg muskler på tre veckor.

mysglenn
2012-02-25, 22:24
Ok. Kalle som är 17 kommer säkert köpa kolos lite trista röda wheypåse istället för XXXX (kan inte tillverkare typ) super glänsiga burk som utlovar 25kg muskler på tre veckor.

kalle som är 17 har nog inte råd att köpa den flashiga burken :-)

limenka
2012-02-25, 22:26
kalle som är 17 har nog inte råd att köpa den flashiga burken :-)

:laugh:

Jag hoppas någon med lite mer "status" på forumet ger dig ett svar för du är väldigt tölig. :cryout:

Kischen
2012-02-25, 22:30
:laugh:

Jag hoppas någon med lite mer "status" på forumet ger dig ett svar för du är väldigt tölig. :cryout:

Se inlägg # av Sverker.

Doping och proteinpulver har blivit lite av en modern myt, låt oss inte föra den vidare.

Eddie Vedder
2012-02-26, 00:59
Gör ens produkt "bättre". Tänk bara på alla "vilket protein(märke) är bäst"

Men varför skulle man lägga ner dyra pengar på att ha i doping i billig protein som ändå redan säljer med argument som om de hade dopingeffekt. Många tror ju redan att det har stor effekt så man behöver ju knappast slösa pengar på det. Om det sålde dåligt kunde man kanske fundera. Men nu verkar det ju redan sälja som smör.

limenka
2012-02-26, 02:34
Men varför skulle man lägga ner dyra pengar på att ha i doping i billig protein som ändå redan säljer med argument som om de hade dopingeffekt. Många tror ju redan att det har stor effekt så man behöver ju knappast slösa pengar på det. Om det sålde dåligt kunde man kanske fundera. Men nu verkar det ju redan sälja som smör.

Varför tillverkarna gör som de gör vet jag inte. För att sälja mer var en vild gissning :)

Jorgen
2012-02-26, 09:09
Varför tillverkarna gör som de gör vet jag inte. För att sälja mer var en vild gissning :)

Men gör dom som du vet att dom gör då?

Kung atlas
2012-02-26, 09:32
Se inlägg # av Sverker.

Doping och proteinpulver har blivit lite av en modern myt, låt oss inte föra den vidare.

+1 , börjar bli ganska tröttsamt med detta snack. Många företag tillverkar/förpackar sitt protein/kosttillskott i samma anläggningar som hanterar alla möjliga torrråvaror som exempelvis , kakmixer , glassmixer , salt , socker osv.
Då borde man med andra ord vara rädd för dopingsubstanser i socker , salt frukostflingor , glass mm.osv om man tror att man skall få steroider i sitt vassleprotein

*screwy*

Spartansk
2012-02-26, 10:13
Det var inte doping jag funderade över, det var om de har i andra, billiga substanser, som är farliga. Nån restprodukt de inte tycker de har råd att besvära sig om att rensa bort, eller så.

Sniggel
2012-02-26, 10:49
Ok. Kalle som är 17 kommer säkert köpa kolos lite trista röda wheypåse istället för XXXX (kan inte tillverkare typ) super glänsiga burk som utlovar 25kg muskler på tre veckor.

Fast ett proteinpulver kan ju marknadsförande med glänsande etikett och namn som "anabolic beast builder 2.0" även utan något fiffel med tillsatt designersteroid.

kalle som är 17 har nog inte råd att köpa den flashiga burken :-)

Du underskattar nog vad Kalle kan tänka sig att lägga pengarna på :P
De dyraste kosttillskotten var de jag köpte först, eftersom de var "bäst". Helt i enlighet med vad säljarna skrev om sina produkter. Varför skulle jag nöja mig med något sämre?

Sverker
2012-02-26, 11:17
Det var inte doping jag funderade över, det var om de har i andra, billiga substanser, som är farliga. Nån restprodukt de inte tycker de har råd att besvära sig om att rensa bort, eller så.



Vad tänker du på ?

Spartansk
2012-02-26, 11:20
Vad tänker du på ?

Inget, faktiskt. Det är bara det att när jag diskuterar det här med personer så går argumentationen ungefär såhär:

Personen: "Du har INGEN ANING om vad det är i de där pulvrena".
Jag: "Jo, det står på etiketten".
Personen: "Men du har INGEN ANING om att det som står på etiketten är det som är i. De kan lika gärna ha hällt i socker, vetemjöl eller råttgift".
Jag: "....."

Så, som sagt, det vore skönt att han någon typ av dokument att shove in their faces.

Eddie Vedder
2012-02-26, 11:23
Varför tillverkarna gör som de gör vet jag inte. För att sälja mer var en vild gissning :)

Det var inget svar. De säljer ju redan mycket. Och råvaran är billig. Är det då inte lite dumt att tillsätta massa dyra saker i pulvret och sälja för samma pris? Jag vet inte vad olika dopingpreparat kostar men jag skulle gissa att vassleprotein är billigare. Och att då tillsätta något dyrt till något som redan säljer - och som en del redan inbillar sig ska ge "dopingeffekt" - vore ju renatv korkat.

Sverker
2012-02-26, 11:27
Då är vi tillbaka till att vi måste lita på produkterna.

Anger tillverkaren att de följer något kvalietssystem, att de har råvaror med USP-kvalite osv, osv blir det mer tyngd bakom påståendena.
Speciellt som de då också granskas av utomstående och utsätts för revisioner för att nå sin ackreditering.

Spartansk
2012-02-26, 11:33
Anger tillverkaren att de följer något kvalietssystem, att de har råvaror med USP-kvalite osv, osv blir det mer tyngd bakom påståendena.

Och tillverkarna av svenska proteinpulver anger detta?

(Förlåt om jag är jobbig nu, men såhär jobbiga är människorna jag argumenterar med. ;))

Sverker
2012-02-26, 14:39
Antagligen.
Läser vi på de största företagens hemsidor klarar de säkert svensk lagstiftning och ett besök av Livsmedelsinspektören.
Själv hade jag nog sett att de uttryckligen följde sina egna Branchriktlinjer:
http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/branschriktlinjer/Sakra_kosttillskott_till_konsument_oktober_2009_sl utversion.pdf

Ett företag som packar proteinpulver/fiskolja/kreatin åt andra företag borde följa någon av livsmedelsindustrins kvalitetssystem.