handdator

Visa fullständig version : Dåligt att vänja sig vid mixat grepp?


SvingarN
2012-02-25, 17:24
Ja, är det dåligt? Tänkte om man kanske får ojämna wrist flexors/extenders(korrekt?) om man alltid har mixat grepp. Det är bara på mitt rygg/biceps pass som jag oroar mig över då jag kör marklyft, stångrodd och stångshrugs med mixat grepp. Orkar hålla mycket mindre vikt om jag kör med båda handryggarna framåt.

Hur gör ni?

Spartansk
2012-02-25, 17:27
Jag kör mixat, men byter hand varannat pass (varje hand är supinerad varannat pass och pronerad varannat pass).

JakeShaft
2012-02-25, 17:46
Vanligtvis kör jag alla 5 arbetsset i marklyft med mixat grepp och skiftar varje set. Övriga övningar har jag inga problem med.

hidden
2012-02-25, 17:52
Vad gör det för skillnad om man inte ändrar händerna? Jag kör alltid supinerad högerhand och pronerad vänsterhand...

Victuhh
2012-02-25, 17:52
Någon sa till mig när jag maxade mina marklyft att jag inte skulla hålla ryggen så för att man snedbelastade ryggen. Vet inte om det är så dock..

Spartansk
2012-02-25, 18:13
Vad gör det för skillnad om man inte ändrar händerna? Jag kör alltid supinerad högerhand och pronerad vänsterhand...

Jag har inte läst att det skulle vara dåligt, men rent spontant känns det som om någon liten muskelj**el någonstans skulle kunna bli ojämnt tränat om man inte byter ibland.

Wormzie
2012-02-25, 18:26
Jag kör alltid pronerat på båda sålänge jag orkar, men när jag går över till mixat så håller jag alltid på samma sätt. Kanske att det blir lite snedbelastning, inget jag märker av än i alla fall :) Man får ha i åtanke att ingen är helt symmetrisk!

Silencer
2012-02-25, 18:41
Jag byter grepp varje set.
Har faktiskt drargremmar men tycker, hör och häpna, att det är lättare att dra med mixat grepp.

hidden
2012-02-25, 19:49
Jag har inte läst att det skulle vara dåligt, men rent spontant känns det som om någon liten muskelj**el någonstans skulle kunna bli ojämnt tränat om man inte byter ibland.

lol, le optiskadad.

Spartansk
2012-02-25, 19:59
lol, le optiskadad.

Haha, nä, snarare rädd för skador beroende på muskulära obalanser.

mysglenn
2012-02-25, 20:00
Jag brukar säga att om man inte har som mål att köra SL så skippa mixat grepp, utan byt till remmar när man inte orkar hålla med dubbel överhand längre. Men man ska inte ge upp för lätt, utan verkligen köra greppet tills det sviker :)

limenka
2012-02-25, 20:15
Tumlås..

JakeShaft
2012-02-26, 00:11
Om man nu kör med mixat grepp så känns det spontant, åtminstone för mig rätt korkat att ha samma grepp i 10 år. Vilket rimligtvis leder till att det motsatta greppet kommer kännas konstigt och närmast omöjligt att dra tunga vikter med. Svårt att se någon anledning till att man från början skall vara tjurskallig och absolut vägra någon somhelst variation.

Men det kanske finns någon fördel med att aldrig byta.

ceejay
2012-02-26, 00:11
tumlås.

hidden
2012-02-26, 01:06
Om man nu kör med mixat grepp så känns det spontant, åtminstone för mig rätt korkat att ha samma grepp i 10 år. Vilket rimligtvis leder till att det motsatta greppet kommer kännas konstigt och närmast omöjligt att dra tunga vikter med. Svårt att se någon anledning till att man från början skall vara tjurskallig och absolut vägra någon somhelst variation.

Men det kanske finns någon fördel med att aldrig byta.

Varför ska man variera?

JakeShaft
2012-02-26, 01:18
Varför ska man variera?

För att kunna dra lika bra med båda greppen. Sedan undrar säkert någon om det är någon fördel med att kunna dra lika bra med båda greppen. Jag vet faktiskt inte. Men det verkar inte sensationellt att tro att variationen är till nytta för den absoluta majoriteten av individerna som drar marklyft. Dra med samma grepp i 25 år, det kanske inte gör någon skillnad alls. Jag väljer att variera då jag tror att det gör skillnad.

Finns säkert någon som vet som kan klargöra.

Edit: Vet inte om jag misstolkar din första post nu men när jag läser den en gång till får jag intrycket av att du kör mixat grepp även i stångrodd och shrugs? Om så lär det göra skillnad om du varierar eller inte.

Acids
2012-02-26, 01:26
Körde med remmar igår för första gången, hade tänkt testa lite högre vikt än vanligt, dock gick det rent ut sagt skit med dessa på.
Tog mindre vikt blandannat samt att den äckliga skivstången började rulla ur händerna på något konstigt sätt ? (!)
Blev riktigt förbannad och slängde undan dessa, vinkeln på remmen när jag har på dessa går längst med tummen osv, som det skall göra.
Någon som vet varför det blir såhär?

Proxy
2012-02-26, 01:33
lol, le optiskadad.

Ha så kul med ett inflammerat bicepsfäste av att aldrig ha bytt grepp. :thumbup:

Körde med remmar igår för första gången, hade tänkt testa lite högre vikt än vanligt, dock gick det rent ut sagt skit med dessa på.
Tog mindre vikt blandannat samt att den äckliga skivstången började rulla ur händerna på något konstigt sätt ? (!)
Blev riktigt förbannad och slängde undan dessa, vinkeln på remmen när jag har på dessa går längst med tummen osv, som det skall göra.
Någon som vet varför det blir såhär?

Du har remmarna fel. :) Använd dom som i filmen och stången kommer inte att gå någonstans. Jag kör med tummen på samma sida som övriga fingrar av personlig preferens, då får man bannemig anstränga sig för att stången ska röra sig en millimeter i handen.

Z5SzB_4SFeI

Sniggel
2012-02-26, 10:36
Har skadat mig i min ena hamstring (ej pga marklyft), rehabat mig fel och fått problem med knä (missade att ta hänsyn till att min ena fot är mer lateralroterad och ska vara det, jag är antagligen född sån) och snedheter som har fortplantat sig i kroppen och är nu mycket mer "sklev" än precis i början av skadan.

Har undvikit marklyft pga att det känns helt fel efter skadan att marklyfta (högra knäet känns instabilt bl a). Nu har det dock gått lång tid (2,5 år tror jag) och jag försöker igen att börja med marklyft. Dock har jag slutat med mixat grepp pga att det känns dumt att köra det om jag redan är sned och försöker lista ut hur och var jag har blivit osymmetrisk.

Nu brukar jag dock ändå tycka att man gott kan köra med mixat grepp. Men man kanske försöka att byta vilken hand som supinerar då och då. Men om man får några skador som påverkar marklyft så kanske man får tänka sig för innan man använder mixat grepp.

hidden
2012-02-26, 12:07
För att kunna dra lika bra med båda greppen. Sedan undrar säkert någon om det är någon fördel med att kunna dra lika bra med båda greppen. Jag vet faktiskt inte. Men det verkar inte sensationellt att tro att variationen är till nytta för den absoluta majoriteten av individerna som drar marklyft. Dra med samma grepp i 25 år, det kanske inte gör någon skillnad alls. Jag väljer att variera då jag tror att det gör skillnad.

Finns säkert någon som vet som kan klargöra.

Edit: Vet inte om jag misstolkar din första post nu men när jag läser den en gång till får jag intrycket av att du kör mixat grepp även i stångrodd och shrugs? Om så lär det göra skillnad om du varierar eller inte.

Nej, bara marklyft.


Proxy: Varför skulle jag få inflammerad bicepsfäste då jag har helt raka armar? Så mycket påfrestas inte biceps, eller ?

Acids
2012-02-26, 19:25
Ha så kul med ett inflammerat bicepsfäste av att aldrig ha bytt grepp. :thumbup:



Du har remmarna fel. :) Använd dom som i filmen och stången kommer inte att gå någonstans. Jag kör med tummen på samma sida som övriga fingrar av personlig preferens, då får man bannemig anstränga sig för att stången ska röra sig en millimeter i handen.

Z5SzB_4SFeI

Jahaa :) Tack så mycket!
Tog remmen över stången, men såg att han tog den under först :D

Proxy
2012-02-26, 19:31
Proxy: Varför skulle jag få inflammerad bicepsfäste då jag har helt raka armar? Så mycket påfrestas inte biceps, eller ?

Tja, det finns en anledning att folk drar av sina bicepsfästen när dom markar. :)

Wjq82nYPUeo

Decamber
2012-02-26, 19:35
I marklyft kör jag mixat grepp som jag byter mellan varje set därför att någon har sagt till mig att det är bättre att göra så om man har tendenser till skolios. Har ingen aning om det finns något belägg för detta - vad säger ni?

Spartansk
2012-02-26, 20:01
I marklyft kör jag mixat grepp som jag byter mellan varje set därför att någon har sagt till mig att det är bättre att göra så om man har tendenser till skolios. Har ingen aning om det finns något belägg för detta - vad säger ni?

Jag har inga belägg, men jag har mitt enastående sinne för logik! :D

Hur man håller handen vid marklyft (pronerat eller supinerat) kan litegrann påverka hur man håller resten av överkroppen. Armen till den pronerade handen börjar gärna peka lite mer upp mot taket än den andra, vilket i sin tur kan göra att ryggmusklerna hamnar i lite olika läge - vilket i sin tur kan innebära att ryggen tränas snett, vilket är dåligt för alla men torde vara extra dåligt om man har skoliostendenser.

bustz0rz
2012-02-27, 19:51
Bumpar upp den här tråden. Vad säger ni som är kunniga inom anatomi och skador? Sheo? ;)

hidden
2012-02-27, 20:11
Tja, det finns en anledning att folk drar av sina bicepsfästen när dom markar. :)

Wjq82nYPUeo

Ser ut som att han böjer armen? Gör det skillnad?

SvingarN
2012-02-27, 20:30
Blev lite orolig nu när ni pratar om slita på muskelfästet... Efter senate rygg/biceps passen har min träningsvärk i biceps inte riktigt känts som vanlig träningsvärk utan lite mer åt smärt-hållet. Kom även på att det kändes lite grann i biceps när jag körde marklyft i ett visst läge (obs. lite).

Kan det vara så att jag sliter på muskelfästet? :o Kör f.ö på 130x5x5 om det har någon betydelse.

Matsa
2012-02-28, 01:09
Så här säger någon som dels är sjukgymnast med mångårig erfarenhet och dessutom är en internationellt meriterad styrkelyftare:

Det är faktiskt lite ökad risk att slita av biceps på den supinerade handen/armen om man håller omvänt grepp, men det beror på att man gör fel. Om man slappnar av i biceps och har absolut raka armar så är risken helt obefintlig. Dem som sliter av biceps gör det för att dom spänner både armbågens muskler som ska stärka greppet i marklyft och bicepsmuskeln. Biceps behöver dock inte alls vara spänd i ett marklyft. Det bästa är om den är helt avslappnad. Min klubbkompis, Erik Degerman, berättade att han till och med brukar spänna triceps precis allt han kan innan han ska dra igång stången från marken. Detta gör han för att få så kort lyftväg som möjligt.

Vad gäller belastningen på ryggen så påverkar inte omvänt grepp det heller. Den rotation som sker när man supinerar greppet sker uteslutande i underarmen. Ser man då bara till att greppa helt symmetriskt på skivstången (lika lång sträcka mellan hand och viktskivor på båda sidorna) så belastas ryggmusklerna nästan exakt lika mycket. En eventuell skev viktfördelning är så pass liten att det inte ger upphov till asymetrisk ryggmuskulatur, i vart fall är den så liten att skillnaden mellan högra sidans ryggmuskler och den vänstra sidan inte blir synlig för blotta ögat.

Kanske kan verka lite lugnande om någon känner sig orolig. Tänk på att alltid dra med raka armar och att inte rycka igång vikten så håller ni riskerna minimala. Om ni fortfarande inte kan låta bli att oroa er så kan ni alltid öva på tumlås. (Själv har jag gett upp att få till ett bra tumlås, bicepsjäveln får bära eller brista helt enkelt!)

Förresten, det kan väl knappast vara någon höjdare att dra supinerat om man lider av framåtroterade axlar? Rent spontant känns det som om det borde fresta mycket på armen, ännu en orsak att upprätthålla god rörlighet i så fall.

Den gode Fetknoppen har skrivit en hel del i det här ämnet som man kan hitta om man söker. Här är ännu ett citat:

Jag arbetar som sjukgymnast. Forskar på träning som behandling mot ländryggsbesvär. Våren 2010 startas en större studie i Umeå där marklyft ska användas som behandling av långvariga ländryggsbesvär. Det blir det andra projektet jag är med i där marklyft används som behandling.

Jag har ägnat otaliga timmar till att söka i litteraturen och analysera vad som exakt händer i ryggen när man tränar olika övningar. Jag hävdar bestämt, mot bakgrund av detta, att marklyft inte ger upphov till några snedbelastningar. Armarnas valgusställning när greppet är supinerat på ena sidan är det som gör att folk i allmänhet tror att en snedbelastning uppstår i ryggen. Dock är det så att supination av ena handen sker genom en rotation av ett av underarmsbenen. Allt annat är konstant/oförändrat! Den lilla snedbelastning som rotation av den ena underarmen ger upphov till är ett avsevärt mindre problem än den lilla skevhet som uppstår av att man greppar stången några mm snett innan man börjar dra vikten uppåt. Ett helt symmetriskt grepp där man håller 5mm snett på stångens ena sida ger mycket större skillnad på ryggens belastning än vad som är fallet när man håller på samma ställe på stångens båda sidor och lyfter med omvänt grepp.

Och så hittade jag ett tips från Kåre som kanske ligger lite off topic men är så intressant att jag ändå quotar det.


Ett tips:
Bertbert och Akoral har alldeles rätt i att den största greppstyrkan finns hos långfingret och sedan i fallande skala för pekfinger, tumme, ringfinger och lillfingret.
Därför anser jag att man med en speciell greppning i marklyft kan få ut ett högre resultat och samtidigt minska risken för hudskador i handen.

Jag menar att när man greppar stången i marklyft, så ska man vinkla händerna lätt in mot tumgreppet, så att stången hamnar tight där och följaktligen längre ut på lillfingersidorna.

Det här speciella greppet medför tre fördelar jämfört med det traditionella "gräva-fast-händerna-greppet."

1) Du gynnar maximalt dina starkaste fingrar. Lillfingret har väldigt låg nypkraft, om ni testar finger för finger, och har mycket lite att göra med greppstyrka i marklyft.

2) Med den här greppmetoden "förlänger" du dina armar med ett par centimeter, dvs du behöver inte hämta stången lika djupt = du får gynnsammare marklyftsvinklar.

3) Med ett traditionellt grepp så tenderar stången att glida i handen/händerna i tunga lyft och det börjar alltid ske i lillfingerområdet. Det är därför, om man river upp huden i handen, det alltid sker i området under där lillfinger och ringfinger sitter fästade. Det här problemet minskar eller elimineras med ovanstående grepp.

Ska testa detta när jag markar i morgon.