handdator

Visa fullständig version : Ont i underarmar vid bicepcurl, gör jag något fel?


frulle
2012-02-25, 12:23
Tjena!

I höstas när jag började gymma igen efter ett avbrott på sommaren märkte jag inom ett par månader att det gjorde fruktansvärt ont i insidan av underarmarna vid bicepcurl, både stång och hantel. Jag sökte lite på google och fann att det kunde senare leda till inflammationer om jag fortsatte, så jag slutade träna biceps ett tag.

Jag läste även att detta kunde bero på att man vid bänkpress hade händerna fel, en 45 gradig vinkel. På detta vis lyfte jag förrut men har nu de senaste månaderna ändrat, och har händerna näst intill vertikala när jag utför bröstövningar.

Även fast jag har tränat mycket underarmar (2 ggr/vecka) under ett par månaders tid, kvarstår problemet att det gör ont vid bicepcurl. Visst kan jag lyfta lättare vikter utan problem, men när jag kör seriöst med tyngre, kan jag inte slutföra övningarna utan att det gör ont.

Så vad ska jag göra? *gah!*

//Orolig nybörjare

trueblood
2012-02-25, 12:26
får samma problem vid längre uppehåll, men har bara tränat mig igenom det.
försvinner efter tag för mig. Mitt tips, kör bicepsövninar där det inte gör lika ont tillsvidare.

Swedish-Banjo
2012-02-25, 16:04
hade samma problem för några år sedan, och kan fortfarande känna av det emellanåt. Det är benhinneinflammation, precis på samma sätt som du kan få ont i smalbenen. Mitt tips är: strunta i rena bicepsövningar. Du får biceps ändå när du tränar rygg, tex rodd och chins.

Jense
2012-02-25, 18:05
Jag fick också det i början. Krama inte stången så hårt när ni kör. Det funkade på mig.

Victuhh
2012-02-25, 18:16
Är det när du släpper stången det gör ont?
Det problemet har jag haft till och från nu under hela tiden jag hållt på med styrketräning:
Vad som hjälpt mig är vissa övningar som jag har kunnat klara och skippa de som jag inte kan köra helt under ett par veckor.

Övningar som fungerade för mig var tex hammercurl och bamsecurls.
Ryggen fungerade fortfarande att träna om jag minns rätt.

Numera har jag börjat köra en rehabövning, som jag nu sökt efter på youtube, vet att den finns där men hittar inte.

Den går iallafall till så att du börjar med att du tar en hantel lagom lätt, 7 kilo kanske.
Tar den i ena handen, och har handflatan uppåt, sedan vrider du handen så att handflatan petar nedåt utan att röra underarmen.

r0ddan
2012-02-25, 20:48
Har samma problem, främst när jag kör med skivstång, under settet gör det inte ont men när jag släpper stången. Även lite grann smärta vid andra bicepsövningar men inte lika farligt, bamsecurl som någon nämnde funkar väldigt bra för mig dock!

Victuhh
2012-02-26, 12:53
Har samma problem, främst när jag kör med skivstång, under settet gör det inte ont men när jag släpper stången. Även lite grann smärta vid andra bicepsövningar men inte lika farligt, bamsecurl som någon nämnde funkar väldigt bra för mig dock!

Samma problem som jag haft då :) kolla igenom mina tips!

Proxy
2012-02-26, 13:08
Typiskt fall av stela underarmsflexorer/dorsalflexorer, och knappast ovanligt. Stretcha ut underarmarna ordentligt och låt bli alla krampaktiga grepp.
Skit gärna i EZ-stången för det mesta. Det kommer att kännas bättre med den nu, men den kommer inte direkt att hjälpa dig bli av med skadan.

Jag läste även att detta kunde bero på att man vid bänkpress hade händerna fel, en 45 gradig vinkel. På detta vis lyfte jag förrut men har nu de senaste månaderna ändrat, och har händerna näst intill vertikala när jag utför bröstövningar.


Det fungerar inte. Luta bak händerna i en naturlig position, där dom ska vara. Att försöka bänka med raka handleder kommer bara leda till att det går åt h*lvete.

r0ddan
2012-02-27, 21:29
Samma problem som jag haft då :) kolla igenom mina tips!

Typiskt fall av stela underarmsflexorer/dorsalflexorer, och knappast ovanligt. Stretcha ut underarmarna ordentligt och låt bli alla krampaktiga grepp.
Skit gärna i EZ-stången för det mesta. Det kommer att kännas bättre med den nu, men den kommer inte direkt att hjälpa dig bli av med skadan.

Okey tack grappar, ska testa lite olika, stretcha ut dem låter bra! :)

Holabandola
2012-02-28, 08:53
Låter som benhinneinflammation.
Stretcha underarmarna, använd straps vid alla lyft och drag. Träna inte underarmarna, undvik helt det som gör ont.
För mig tog det ett halvår at bli kvitt, och kom sedan tillbaka direkt när jag började träna igen.
Voltaren-gel funkar bra, men besvären kommer tillbaka så fort man ska lyfta tungt igen. Det hela fick mig att sluta träna faktiskt.