handdator

Visa fullständig version : Justera dieten efter en tid?


Slemmet
2012-02-25, 11:49
Hej allihopa!

Jag har sökt efter denna fråga både i deff guiden och i hela forumet, men jag hittade inte inget svar på frågan.

Så nu till frågan. Om jag legat på en deff nu låt oss säga i två månader, och har gått ner ca. 5 kg. Då stämmer inte min diets totala kcal längre eftersom när jag gått ner i vikt, så har mitt BEE också minskat.


Skall man ändra den då, och räkna ut sitt BEE samt justera hela dieten så man får underskottet man strävar efter? Isåfall när?

Finns det något speciellt/annat att tänka på angående detta?

Tack på förhand!
Mvh

knivis
2012-02-25, 12:05
Ja om du fortfarande vill tappa, låt oss säga ett halvt kilo i veckan borde du såklart justera men det är inte många kcal i skillnad på 5 kilo

Sheogorath
2012-02-25, 13:09
Du har inte bara det att ta hänsyn till, utan också att metabolismen nedregleras av en längre tids underskott i sig.

Man behöver alltså ständigt ompröva sitt kaloribehov. Ett säkert sätt att få rätt på det och inte göra stora, förhastade förändringar är att hålla koll på hur vikten förändras vecka för vecka (t.ex. genom att väga sig varje dag och ta medianen för förra veckan och jämföra med medianen för denna veckan) att sedan ta bort 100 kcal per dygn när man inte längre går ner i det tempo man avser. Om vi tittar på en av mina 20-veckorsdieter gick jag in på 3400 och slutade på 2400. Att det behövdes förklaras inte bara av viktminskningen utan också av det kroniska underskottet över tid.

Slemmet
2012-02-25, 15:14
Tack för era svar!

Ligger just nu på dag 5, och har funderat på denna fråga en längre tid men tack vare er vet jag nu! :)
Får helt enkelt se hur resultaten artar sig efter ett antal veckor och utifrån det ta ställning till det.

Sheogorath
2012-02-25, 19:42
Tack för era svar!

Ligger just nu på dag 5, och har funderat på denna fråga en längre tid men tack vare er vet jag nu! :)
Får helt enkelt se hur resultaten artar sig efter ett antal veckor och utifrån det ta ställning till det.

Omvärdera högst en gång i veckan är mitt tips. Om inte annat lär det en att tänka mer långsiktigt och inte hetsa upp sig över enskilda dagsvikter. Har man bestämt sig för ett visst kaloriintag ligger man snällt kvar där och ser vad som händer, sen gör man sina ändringar på t.ex söndagarna så att första vägningen för veckan (måndag morgon) är baserat på det nya kaloriintaget. Så gör jag och det är såklart därför jag tycker att det är bäst. ;)