handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan tyngdlyftsskor och styrkelyftsskor??


emi23j
2012-02-25, 10:09
Är det någon skillnad på tyngdlyftningsskor (weightlifting) och styrkelyftsskor (powerlifting)? I såna fall vad är det för skillnad?

Har tittat på två adidas modeller, en är den "klassiska" varianten, Adidas Power Perfect II, som verkarj vara en tyngdlyftningssko. Sen har jag även tittat på en modell som heter Adidas Powerlift Trainer som verkar vara en styrkelyftssko.

anyway. mycket möjligt att jag bara överttänker detta men lika bra att fråga..

Uppskattar era svar och om ni har rekommendationer om specifika skor, eller storleks info uppskattar jag detta. Brukar normalt inte använda adidas, men det verkar vara det som gäller.

mikaelj
2012-02-25, 10:21
Styrkelyftsko har jag inte hört talas om innan. Kan tänka mig att klacken är lägre, eftersom man i SL-böjar inte har samma behov av att få fram knäna.

Vad skall du ha dem till?

z_bumbi
2012-02-25, 10:24
Det är få tyngdlyftare som kör med helt platt sula men det finns ett antal styrkelyftare som gör det i några av grenarna. När det gäller skor med klack så finns det nog ingen direkt skillnad mellan idrotterna om de inte hittat på något nytt för att få sälja ännu mer.

Adidas är inte på något sätt ensamma på marknaden men de har en väldigt stor reklambudget.

emi23j
2012-02-25, 10:42
Styrkelyftsko har jag inte hört talas om innan. Kan tänka mig att klacken är lägre, eftersom man i SL-böjar inte har samma behov av att få fram knäna.

Vad skall du ha dem till?

Okej. Nu när du nämner det så ser det faktiskt ut som det på bild också.

Jag har varit sugen ett bra tag på att köpa ett par rejäla skor till när jag böjer och kör vändningar (har tänkt börja köra det lite mer nu). Tränar just nu i utslitna basketskor, har väl fungerat okej hitills men på tyngre vikter blir det ändå lite instabilt.

Det är få tyngdlyftare som kör med helt platt sula men det finns ett antal styrkelyftare som gör det i några av grenarna. När det gäller skor med klack så finns det nog ingen direkt skillnad mellan idrotterna om de inte hittat på något nytt för att få sälja ännu mer.

Adidas är inte på något sätt ensamma på marknaden men de har en väldigt stor reklambudget.

Har sett att det finns ett märke som heter do-win också, nike har väl också några par..
Något som du rekommenderar?

ceejay
2012-02-25, 11:04
Lol. Jag läste tyngdlyfterskor och styrkelyfterskor och tänkte att detta kan bli en intressant tråd :D

skor som jag kan rekommendera
adidas powerperfect 2
adidas ironwork 3
adipower weightlifting shoe 2012
adistar weightlifting shoe 2008(var nära på att köpa dessa, har ej använt dom men de är väldigt populära)

jokem
2012-02-25, 11:18
För de flesta med träklack så hör dem till båda. Jag vet att do-win har någon sko med lite lägre klack för styrkelyftare. Är inte säker på vad max höjd får vara på klacken.

Mellan de skor du har kollat på tror jag att power trainer har lite mindre höjdskillnad mellan klack och tår!

limenka
2012-02-25, 17:16
För de flesta med träklack så hör dem till båda. Jag vet att do-win har någon sko med lite lägre klack för styrkelyftare. Är inte säker på vad max höjd får vara på klacken.

Mellan de skor du har kollat på tror jag att power trainer har lite mindre höjdskillnad mellan klack och tår!

Undersidan av skon får vara max 5cm hög i SL :)

emi23j
2012-02-26, 09:10
Tack för feedbacken. Lägger in en beställning på ett par par power perfect, de är i en okej pris klass och i utseende frågan så går de också an. Hade dock varit roligt med någon annan färg, men utbudet är nog inte alltför stort på tyngdlyftningsskor.

ceejay
2012-02-26, 11:08
om du beställer från usa har du mer att välja på
http://www.roguefitness.com/shoes/weightlifting-shoes.php

jag tror inte dom säljer kosttillskott så det går att länka dit..

de_dave
2012-02-26, 16:10
Lånar tråden.

Finns det någon bra återförsäljare i göteborg som säljer dessa skor?

mikaelj
2012-02-26, 16:13
Adidas Budo Store på Linnégatan, precis under Linnéterassen / bredvid Creperiet.

de_dave
2012-02-27, 18:17
tackar!

Springer
2012-02-27, 19:02
Varje gång jag läser ämnet på den här tråden så funderar jag över skillnaden mellan tyngdlyfterskor och styrkelyfterskor.:em:

Ber om ursäkt för avbrottet.

de_dave
2012-02-27, 20:15
När man läser info om skorna står det ofta att de passar till både ock...

Så undrar samma sak :)