handdator

Visa fullständig version : Smalfet - vad fasiken gör man?


Sidor : [1] 2

willtjam
2012-02-24, 20:17
Jag har läst otroligt mycket på forumet och flera böcker om träning och kost, men ämnet smalfet tycker jag fortfarande är väldigt diffust. Vad tusan ska man göra?
Såvitt jag vet så ska man alltid deffa först, oavsett vad man gör. Ligger man över 15% BF så ska man definitivt deffa.

Jag ligger på ca 16% nu (kalipermätt hemma), väger 71 kg och är 184 cm lång. Ingen som helst antydan till rutor eller nånting, medan armarna och benen är pinnsmala (läs: jäkla massa fett på överkroppen). Det är självklart att jag inte har någon nämnvärd muskelmassa, men jag tar min kroppsvikt i knäböj, 80% av kv i bänkpress och ca 130% av kv i marklyft, så jag är ju inte helt nybörjarsvag. Eller?

Ska jag deffa ner mig så jag hamnar mellan 10-15% BF? Det känns som om jag kommer bli ett vandrande skelett, och det vill jag ju inte. Lägger jag mig på balans så tar det ju så fruktansvärt lång tid att bygga massa, och nog för att jag är mycket väl medveten om att träning är ett långtidsprojekt, men att ligga på balans i 6-12 månader för att knappt se någon skillnad låter inte lockande. (Visst ser man väl skillnad på den tiden, men min poäng är att det går sakta!)
Ska jag bulka sakta (+200-300 kcal) i några månader tills jag är lite större och senare deffa ner mig?

Jag trivs inte med att bli ett skelett av en deff, men jag trivs inte heller som smalfet som jag är nu, och jag vill inte bli fetare av en bulk. Kinkigt värre.
Det är bara att bita i det sura äpplet och göra något av dom, men vilket jäkla äpple ska jag bita i?

Jag har inget speciellt mål med träningen, förutom att trivas i min kropp. Antydan till rutor utan att se alldeles för smal ut tycker jag låter som ett bra första långtidsmål.

Och nej, jag har ingen bra bild. Finns några i journalen på sida 1 & 2 men dom är inte så bra.

vicarious
2012-02-24, 20:20
Jadu. Svårt läge. Hade nog valt att deffa mer, oavsett hur smal du kommer se ut när du är klar. Över 15% = deff i mitt tycke.

speedy83
2012-02-24, 20:26
Låter som märkliga siffror jag är 181 och har fått uppmätt 18,4% kroppsfett på 80 kilo och jag är också verkligen smalfet(med detta menar jag att du borde ha lägre % vid den vikten). Jag har tänkt att ta mig ner till 15% och sen lägga om kosten lite men det är sjukt tråkigt att träna hårt och tungt men veta att man inte kan tillgodogöra sig det i styrka och massa.

Nu är ju du precis över 15 så det kanske är lite vilket som för dig men mentalt så hade nog jag försökt nå de där 15% en men det är jag och jag har inga som helst belägg för det :)

TREX
2012-02-24, 20:27
Jag lider lite av samma problem, för att jag inte ska se gravid ut måste jag väga runt 75 kg, och jag är 194 cm lång.

Det är ett helvete att ha åkt på den genetiska nitlotten att ha stor midja.

Jag valde precis som du att inte se ut som ett benrangel, och lever nu lycklig utan att för den delen ha varken magrutor eller trådsmal midja.

Med andra ord, det är bara att du vänjer dig!

willtjam
2012-02-24, 20:45
Jadu. Svårt läge. Hade nog valt att deffa mer, oavsett hur smal du kommer se ut när du är klar. Över 15% = deff i mitt tycke.
Hade jag gett mig själv råd så hade jag nog sagt samma. Då får det bli så!

Låter som märkliga siffror jag är 181 och har fått uppmätt 18,4% kroppsfett på 80 kilo och jag är också verkligen smalfet(med detta menar jag att du borde ha lägre % vid den vikten). Jag har tänkt att ta mig ner till 15% och sen lägga om kosten lite men det är sjukt tråkigt att träna hårt och tungt men veta att man inte kan tillgodogöra sig det i styrka och massa.

Nu är ju du precis över 15 så det kanske är lite vilket som för dig men mentalt så hade nog jag försökt nå de där 15% en men det är jag och jag har inga som helst belägg för det :)
Jag kan ju mycket väl ha mätt fel, men vad jag har läst så har man inte någon antydan till rutor, så är man oftast över 15%.
Jag tar till mig era råd och fortsätter deffa, oavsett hur smal jag blir. :)

Jag lider lite av samma problem, för att jag inte ska se gravid ut måste jag väga runt 75 kg, och jag är 194 cm lång.

Det är ett helvete att ha åkt på den genetiska nitlotten att ha stor midja.

Jag valde precis som du att inte se ut som ett benrangel, och lever nu lycklig utan att för den delen ha varken magrutor eller trådsmal midja.

Med andra ord, det är bara att du vänjer dig!

Min första rubrik löd "Jävla gener" ;)
Här ska inte vänjas, utan jag ska ner. Att vara pinnsmal i några månader för att underlätta byggandet senare känns bättre än att vara smalfet lika länge. Nu har jag bestämt mig!

Tack ska ni ha!

paatrik
2012-02-24, 20:57
Håll koll, ta bilder och lyssna på din omgivning så du inte blir för smal. Annars låter det bra att deffa för att få fram ett bättre utgångsläge. Vilket som, var nöjd med ditt val som kommer leda dig till en bättre, snyggare och starkare kropp :)

willtjam
2012-02-24, 21:00
Jag har tänkt på det också, att rätt som det är så har man blivit anorektiker. Men jag vill tycka att jag är nog psykiskt stark och innehar nog bra självinsikt för att det inte ska hända. Om det nu har nåt med det att göra.
Tack för de värmande orden!

aijou
2012-02-24, 21:10
Av egen erfarenhet så hade jag nog valt att deffa. Det känns som att det skulle vara mindre tråkigt att deffa lite nu än att deffa mycket senare.

Jag började själv med att bulka när jag redan låg på ca 16-18 % fett och gick upp till kanske 24-25% (98 kg). Hade jag besuttit de kunskaper jag gör nu så hade jag utan tvekan börjat med att deffa. Har nu kämpat i ca ett år med att bli av med allt fett jag lade på mig. Visst har det gett helt ok resultat det med och jag har bara ett par kg kvar till mitt mål på 75 kg, men det har inte varit jättekul med en deff på, mer eller mindre, ett år. Men jag försöker se det som att det har varit en nyttig lärdom i alla fall och något som jag kan dela med mig av så att andra inte gör samma misstag. ;)

Kan ju dock tillägga att jag inte delar dina gener när det gäller kroppsbyggnad, om det nu gör någon skillnad.

Spartansk
2012-02-24, 21:11
Om du är lite orolig över att bli anorektiker kan det hjälpa att sätta en viss vikt som du definitivt inte får gå under, även om du tycker att du har lite fläsk att deffa bort.

Bra beslut! Kör hårt!

312
2012-02-24, 21:16
Vad fan, jag har inte mycket musklemassa, men jag vill förfan inte deffa på kroppen jag har idag. Är det verkligen så stor skillnad på att bygga med 15-17% eller 10% bf?

Silveta
2012-02-24, 21:17
känner att jag är i samma sits som du faktiskt.
Dock har jag antydan till ett 4-pack i optiljus.

177cm lång
79kg tung
enligt min lolvåg där hemma runt 16% kroppsfett

Bänkar 100%, 125% böj, 135% mark typ.

Jag är dock orolig att jag bara ska mer smalfet ut om jag börjar deffa på den lilla muskelmassa jag skaffat senaste halvåret.

Men det är kanske som ni säger att det enda vettiga är en deff i detta läget.

willtjam
2012-02-24, 21:17
Av egen erfarenhet så hade jag nog valt att deffa. Det känns som att det skulle vara mindre tråkigt att deffa lite nu än att deffa mycket senare.

Jag började själv med att bulka när jag redan låg på ca 16-18 % fett och gick upp till kanske 24-25% (98 kg). Hade jag besuttit de kunskaper jag gör nu så hade jag utan tvekan börjat med att deffa. Har nu kämpat i ca ett år med att bli av med allt fett jag lade på mig. Visst har det gett helt ok resultat det med och jag har bara ett par kg kvar till mitt mål på 75 kg, men det har inte varit jättekul med en deff på, mer eller mindre, ett år. Men jag försöker se det som att det har varit en nyttig lärdom i alla fall och något som jag kan dela med mig av så att andra inte gör samma misstag. ;)

Kan ju dock tillägga att jag inte delar dina gener när det gäller kroppsbyggnad, om det nu gör någon skillnad.
Jag gjorde precis samma sak, bulkade med redan hög fettprocent. Håller med dig om att det är en nyttig lärdom. Erfarenhet är nyttigt! ;)

Om du är lite orolig över att bli anorektiker kan det hjälpa att sätta en viss vikt som du definitivt inte får gå under, även om du tycker att du har lite fläsk att deffa bort.

Bra beslut! Kör hårt!
Jag har faktiskt tänkt att jag inte ska gå under 65, vilket är ruggigt lite med min längd.
Tack skaru ha! :hbang:

Vad fan, jag har inte mycket musklemassa, men jag vill förfan inte deffa på kroppen jag har idag. Är det verkligen så stor skillnad på att bygga med 15-17% eller 10% bf?
Ju mer fett du har, desto större procent av ditt överskottsintag kommer att lagras som fett. Alltså, ju mer fett du har desto lättare får du mer, vilket inte är så jätteskoj.

känner att jag är i samma sits som du faktiskt.
Dock har jag antydan till ett 4-pack i optiljus.

177cm lång
79kg tung
enligt min lolvåg där hemma runt 16% kroppsfett

Bänkar 100%, 125% böj, 135% mark typ.

Jag är dock orolig att jag bara ska mer smalfet ut om jag börjar deffa på den lilla muskelmassa jag skaffat senaste halvåret.

Men det är kanske som ni säger att det enda vettiga är en deff i detta läget.
Du har ju ändå antydan till rutor, så 16% tror jag knappast att du har. Hur känner du själv? Vill du bli smalare?

Spartansk
2012-02-24, 21:21
känner att jag är i samma sits som du faktiskt.
Dock har jag antydan till ett 4-pack i optiljus.

177cm lång
79kg tung
enligt min lolvåg där hemma runt 16% kroppsfett

Bänkar 100%, 125% böj, 135% mark typ.

Jag är dock orolig att jag bara ska mer smalfet ut om jag börjar deffa på den lilla muskelmassa jag skaffat senaste halvåret.

Men det är kanske som ni säger att det enda vettiga är en deff i detta läget.

"Enda" vettiga tycker jag inte, kaloribalans är också fina grejer. Men jag skulle nog ändå deffa lite om jag var du. Du är ungefär lika lång och stark som jag, men jag har lite mindre fett, och jag är faktiskt hyfsat nöjd med hur min kropp ser ut nu. Tycker inte den är löjligt smal. Ganska typisk "sån som tjejer tycker är snygg"-kropp, om jag får säga det själv.

Edit: Oj, jag tyckte du skrev "kg", inte "procent". Okej, lite svagare än jag är du. Men jag tror ändå deff kan vara en idé! :D

Silveta
2012-02-24, 21:23
Du har ju ändå antydan till rutor, så 16% tror jag knappast att du har. Hur känner du själv? Vill du bli smalare?

Du får gärna kolla på bilderna i min logg och säga vad du tror, jag är skitdålig på sådant men tycker nog att 14-17 låter rimligt.

Egentligen är det bara två saker jag stör mig på, nedersta delen på magen där jag har en liten valk samt mina lovehandles, det är den delen av min kropp som fettet vägrar lämna känns det som.

Mål nummer två är att kunna se ådran över biceps, konstig jävla obsession men jag vill ha besepsådra, mycket manligt.

Idealet i framtiden är sjysst kropp på 80kg, men det kommer ju ta ett tag :)

willtjam
2012-02-24, 21:28
Jag är inte heller någon expert, men jag skulle nog också säga 14-17. Däremot har du ju ändå rätt så mycket massa så jag tror verkligen inte att du kommer se ut som ett benrangel ifall du deffar. Smal troligtvis, men inget benrangel.
Det suger det där med fettet på nedre magen. Sist bort och först dit ;)

Silveta
2012-02-24, 21:33
Jag är inte heller någon expert, men jag skulle nog också säga 14-17. Däremot har du ju ändå rätt så mycket massa så jag tror verkligen inte att du kommer se ut som ett benrangel ifall du deffar. Smal troligtvis, men inget benrangel.
Det suger det där med fettet på nedre magen. Sist bort och först dit ;)

jahapp.. en deff får det la bli då. frugan har ändå varit på mig om en deff snart. Kycklingfilé galore höhö

nedre magen är verkligen vidrig alltså, helt omöjligt att bli av med.

willtjam
2012-02-24, 21:39
Haha, och vad tror du hon skulle säga ifall du säger åt henne att hon behöver en deff? :D

Äh, det går att deffa på vad tusan man vill så länge nutrienterna stämmer. Pizzadeff ftw!

rajjan_dammit
2012-02-24, 21:46
Jag ska inte säga så mycket, är ju rätt klen själv, men med de statsen på bänk, mark och böj har ni kanske inte tränat särskilt länge? Ge det ett år av hård träning för att skaffa lite muskler så det jämnar ut sig och deffa sen?

willtjam
2012-02-24, 21:54
Men det känns ju rätt ovärt att gå omkring i ett år och vara missnöjd med sin kropp. :)

Spartansk
2012-02-24, 21:57
Ge det ett år av hård träning för att skaffa lite muskler så det jämnar ut sig och deffa sen?

Ett års träning ger inte så mycket muskler. Så om man inte är nöjd nu lär man inte vara nöjd ett år senare.

kottovic
2012-02-24, 22:01
Vad är du missnöjd över? Bygg och deffa när du fått muskulatur.

Spartansk
2012-02-24, 22:02
Vad är du missnöjd över? Bygg och deffa när du fått muskulatur.

Varför inte deffa innan?

rajjan_dammit
2012-02-24, 22:05
Ett års träning ger inte så mycket muskler. Så om man inte är nöjd nu lär man inte vara nöjd ett år senare.

Det ger ju mer än vad ett par månader ger eller hur?

kottovic
2012-02-24, 22:05
Varför inte deffa innan?

71kg 184cm och har knappt tränat något vad kommer en deff hjälpa förutom att han blir ännu mindre?

speedy83
2012-02-24, 22:08
71kg 184cm och har knappt tränat något vad kommer en deff hjälpa förutom att han blir ännu mindre?

Grejen var ju att han hade relativt hög fettprocent och att man enligt praxis helst ska ligga under iaf 15% för att inet överskottet ska lagras som fett lika lätt.

Detta är bara vad jag hört men är väl det som TS syftar på.

willtjam
2012-02-24, 22:09
Deffen gör att jag bygger mer muskler och mindre fett vid den kommande bulken, plus att jag går inte omkring och är missnöjd över det smalfeta.

Spartansk
2012-02-24, 22:10
Det ger ju mer än vad ett par månader ger eller hur?

Ja. Hade han tänkt träna ett par månader innan deffen annars? Jag missade det i så fall.

71kg 184cm och har knappt tränat något vad kommer en deff hjälpa förutom att han blir ännu mindre?

Han blir av med fettet? Om han lägger sig på kaloriöverskott sedan så kommer en större del av kaloriöverskottet bli muskler än om han hade haft mer fett. Och efter en deff kan han sedan fortsätta bulka tills han nått sin startfettprocent, för att sedan deffa igen, osv. På så vis kommer han aldrig över sin startfettprocent. Och att gå över startfettprocenten har många stora nackdelar. "En gång fet, alltid fet", skulle man nästan kunna säga.

rajjan_dammit
2012-02-24, 22:13
Ja. Hade han tänkt träna ett par månader innan deffen annars? Jag missade det i så fall.


Nej, men han kan ju knappast ha tränat mer än så innan deffen som i sådana fall skulle starta nu? Jag vet inte vad ni får för resultat men på ett år kan man få ganska bra ökningar.

Fishtank
2012-02-24, 22:13
Kör en deff om du vill och sen en bra bulk med bra fokus på träningen.

willtjam
2012-02-24, 22:14
Nej, men han kan ju knappast ha tränat mer än så innan deffen som i sådana fall skulle starta nu? Jag vet inte vad ni får för resultat men på ett år kan man få ganska bra ökningar.

Huh? Jag har tränat mer än några månader. Plus att jag har redan deffat i 6 veckor, för att nu igen börja på en till deffperiod. Jag började på 18-19%.

Spartansk
2012-02-24, 22:15
Nej, men han kan ju knappast ha tränat mer än så innan deffen som i sådana fall skulle starta nu? Jag vet inte vad ni får för resultat men på ett år kan man få ganska bra ökningar.

Point taken.
För egen del har jag faktiskt fått jättedåliga ökningar det senaste året, men det behöver man inte få om man har tränat så kort tid som TS.

kottovic
2012-02-24, 22:19
Han blir av med fettet? Om han lägger sig på kaloriöverskott sedan så kommer en större del av kaloriöverskottet bli muskler än om han hade haft mer fett. Och efter en deff kan han sedan fortsätta bulka tills han nått sin startfettprocent, för att sedan deffa igen, osv. På så vis kommer han aldrig över sin startfettprocent. Och att gå över startfettprocenten har många stora nackdelar. "En gång fet, alltid fet", skulle man nästan kunna säga.

Har varit i TS situation och jag gjorde raka motsatsen med väldigt goda resultat (smalfet -> grovfet). Jag tror att TS skulle må bättre med lite kött på benen istället för att deffa ner sig smal och förmodligen fortfarande inte uppskatta sin kropp. Är jag ute och cyklar?

willtjam
2012-02-24, 22:25
Jag blir hellre smal och bygger mig sakta men säkert upp till 15%. Har varit smalfet hela livet och jag är så ruggigt less. :) Tack för din input och jag ser din poäng, men jag har bestämt mig.

Rova
2012-02-24, 22:54
känner att jag är i samma sits som du faktiskt.
Dock har jag antydan till ett 4-pack i optiljus.

177cm lång
79kg tung
enligt min lolvåg där hemma runt 16% kroppsfett

Bänkar 100%, 125% böj, 135% mark typ.

Jag är dock orolig att jag bara ska mer smalfet ut om jag börjar deffa på den lilla muskelmassa jag skaffat senaste halvåret.

Men det är kanske som ni säger att det enda vettiga är en deff i detta läget.

Jag har liknande stats som dig.

178 cm
77 kg

Bänk 110%, Böj, 135%, Mark 170%

Antydan till 4 pack, deffat ner får 82-84 till nuvarande vikt, planen är att deffa tills jag har ett fint sexpack, och sedan börja bygga därifrån. Lär bli deff till ca 70kg skulle jag gissa, har bra ben och axlar, hyfsad rygg och resten är väll ok. Men känner att de kan vara värt att deffa ner ordentligt och sen kunna köra en långsam bulk för att bygga muskler utan att lägga på för mycket fett, vill gärna ha sexpacket, känns som en bra sett att mäta hur mycket fet man har.

willtjam
2012-02-24, 23:13
Jag håller med. Min plan är att aldrig äta bort sexpacket, utan direkt det börjar bli svårt att se så är det dags för en deff. Lär väl vara smal i nåt år framåt, men hellre det.

Fishtank
2012-02-24, 23:15
Tror jag är ett bra sätt att hålla bf i shack faktiskt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Rova
2012-02-24, 23:52
Jag håller med. Min plan är att aldrig äta bort sexpacket, utan direkt det börjar bli svårt att se så är det dags för en deff. Lär väl vara smal i nåt år framåt, men hellre det.

Exakt! tycker inte deff är så jävla jobbigt, när man har kommit förbi de 2 första veckorna så försvann i stort sett allt sug efter onyttiga saker.

Spartansk
2012-02-25, 08:52
Exakt! tycker inte deff är så jävla jobbigt, när man har kommit förbi de 2 första veckorna så försvann i stort sett allt sug efter onyttiga saker.

Intressant. Menar du att kroppen de första två veckorna efter deffen "ville" gå upp i vikt igen, men att det gav sig sen?

Själv har jag inget sötsug, men däremot väldigt stor aptit nu direkt efter en deff. Kan inte minnas att det var så efter tidigare deffer, men det var ett tag sedan, så...

stridis
2012-02-25, 09:08
Om ni inte deffar nu:
http://images.cheezburger.com/completestore/2010/6/22/4058ce68-e888-4b62-90be-1641b96c7234.jpg

mn8eii
2012-02-25, 10:06
Jag tycker att ni alla gravt underskattar vad man kan åstadkomma på energibalans, både styrkemässigt och estetiskt. Jag skulle inte rekommendera en klen kille på 71 kg att banta utan hård träning med lagomt mycket mat är mitt tips.

Tobbis
2012-02-25, 11:48
Jag tycker att ni alla gravt underskattar vad man kan åstadkomma på energibalans, både styrkemässigt och estetiskt. Jag skulle inte rekommendera en klen kille på 71 kg att banta utan hård träning med lagomt mycket mat är mitt tips.

Om personen inte gillar/mår bra över sin kropp, bf%-mässigt, är det väl bättre att deffa ner sig till en bf% där han är nöjd med utseendet, även om kroppen inte är speciellt muskulös. Nu kanske det inte är riktigt likadant för TS...

mn8eii
2012-02-25, 12:00
Om personen inte gillar/mår bra över sin kropp, bf%-mässigt, är det väl bättre att deffa ner sig till en bf% där han är nöjd med utseendet, även om kroppen inte är speciellt muskulös. Nu kanske det inte är riktigt likadant för TS...

Det är ju såklart upp till var och en och vi har alla olika ideal. Men jag skulle nog inte föredra att se ut som ett skelett med lågt kroppsfett och inga muskler framför att fylla upp en redan smalfet kropp med muskler, även om det innebär att väga lite mer.

Med 71 kg på 184 cm kan du omöjligt vara särskilt fet utan det är nog snarare bristen på muskler som gör att du inte trivs med kroppen.

Silveta
2012-02-25, 12:04
nu har jag lite dagsfärska bilder i journalen, borde jag deffa eller stanna på energibalans tycker ni?

willtjam
2012-02-25, 12:07
Det är ju såklart upp till var och en och vi har alla olika ideal. Men jag skulle nog inte föredra att se ut som ett skelett med lågt kroppsfett och inga muskler framför att fylla upp en redan smalfet kropp med muskler, även om det innebär att väga lite mer.

Med 71 kg på 184 cm kan du omöjligt vara särskilt fet utan det är nog snarare bristen på muskler som gör att du inte trivs med kroppen.

Jag skrev i första inlägget att min kroppsform självklart beror på brist av massa, men jag är hellre smal ett tag än fortsätter med att vara smalfet. Helt klart en smaksak.

Rova
2012-02-25, 12:17
Intressant. Menar du att kroppen de första två veckorna efter deffen "ville" gå upp i vikt igen, men att det gav sig sen?

Själv har jag inget sötsug, men däremot väldigt stor aptit nu direkt efter en deff. Kan inte minnas att det var så efter tidigare deffer, men det var ett tag sedan, så...

Kanske uttryckte mig dåligt, jag menar att efter 2 veckor försvinner sötsuget och jag slipper gå runt och vara hungrig, dvs kroppen vänjer sig.

nu har jag lite dagsfärska bilder i journalen, borde jag deffa eller stanna på energibalans tycker ni?

Tycker gott att du skulle kunna deffa lite, men samtidigt skulle du kunna ligga på ett litet överskott och få lite massa så skulle de nog jämna ut sig.

mn8eii
2012-02-25, 12:19
Du skrev: "Jag trivs inte med att bli ett skelett av en deff, men jag trivs inte heller som smalfet som jag är nu".

Det verkar som att du på förhand redan har bestämt dig för att banta och skelett-looken vilket inte jag skulle ha gjort men each to his own. Jag ska låta dig göra som du vill men jag tror ärligt att när du bantat klart kommer du inte känna dig särskilt mycket bättre med din kropp då jag tror det är bristen på muskler som gör att du tycker du ser fet ut.

willtjam
2012-02-25, 12:31
Yes, det skrev jag, men efter de första råden om att deffa så bestämde jag mig att fortsätta med det.
När jag är klar och ser ut som ett skelett så kan jag bumpa tråden och skriva hur jag känner då. Jag har ingen aning om vad jag kommer att känna då, men nu föredrar jag det mot det feta.

vicarious
2012-02-25, 12:33
nu har jag lite dagsfärska bilder i journalen, borde jag deffa eller stanna på energibalans tycker ni?

Jag hade deffat lite mer.

rajjan_dammit
2012-02-25, 12:34
Det är ju såklart upp till var och en och vi har alla olika ideal. Men jag skulle nog inte föredra att se ut som ett skelett med lågt kroppsfett och inga muskler framför att fylla upp en redan smalfet kropp med muskler, även om det innebär att väga lite mer.

Med 71 kg på 184 cm kan du omöjligt vara särskilt fet utan det är nog snarare bristen på muskler som gör att du inte trivs med kroppen.

Det är detta jag menar också. Fyll upp kroppen med lite (mycket) muskler för att som ngn annan sa: bli grovfet istället för smalfet. Tycker bara det finns en poäng i att deffa om man har muskler att deffa fram.

vicarious
2012-02-25, 12:39
Det är detta jag menar också. Fyll upp kroppen med lite (mycket) muskler för att som ngn annan sa: bli grovfet istället för smalfet. Tycker bara det finns en poäng i att deffa om man har muskler att deffa fram.

Fast trivs man inte att vara fet blir det väl dåligt även om man är "grovfet"? Att gå omkring och vara missnöjd med sin kropp är inte kul.

Spartansk
2012-02-25, 12:41
Ni som förespråkar "grovfetma", har ni missat att det finns permanenta negativa effekter med att öka sin fettprocent, om ens kortvarigt?

willtjam
2012-02-25, 12:42
Jag tippar på att jag kommer se ut så här om jag går ner nu:
http://anthonymychal.com/wp-content/uploads/2012/02/skinnyfat2.jpg

och tusen gånger hellre det än
http://www.burnfatandgainmuscle.com/wp-content/uploads/2011/04/skinny-fat-guy.png

:D

Ni som förespråkar "grovfetma", har ni missat att det finns permanenta negativa effekter med att öka sin fettprocent, om ens kortvarigt?
Bra poäng!

agent0range67
2012-02-25, 12:47
Skulle nog deffa först. Till typ 10%

kottovic
2012-02-25, 12:51
Fast trivs man inte att vara fet blir det väl dåligt även om man är "grovfet"? Att gå omkring och vara missnöjd med sin kropp är inte kul.

Jag tror faktiskt man flyttar problemet åt ett annat håll. När deffen är klar kommer han vara ett sugrör och förmodligen inte vara nöjd då heller. Dessutom känns det som att TS inte gett träningen en chans.

mysglenn
2012-02-25, 12:52
Att hålla på och deffa nu, i ditt läge, kommer nog inte lösa ditt "problem".

Är man så pass "liten" som du är och håller på och deffar, så tror jag att du bara kommer bulka, deffa, bulka, deffa i flera flera år - istället för att verkligen fokusera på en sak i taget.

Bygg nu för allt i världen, du behöver inte grisbulka, men jag tror seriöst att man tjänar på i det långa loppet att deffa så sällan det bara går.

Lixom 71kg på 184cm sedan "deffa".. ja.. hej..

jag skulle inte ha deffat förrän jag vägde ca 90kg på din vikt, dvs lägg på dig 20kg till, du kan ju ligga på lite mindre överskott än vad du gör nu, sikta på 0.5kg i månaden i viktuppgång så är du framme vid 90kg på ett par år, sedan kör du en 16veckors deff på det...

bygga muskler tar tid och jag tror bara som sagt att du kommer skjuta sig själv i foten om du deffar vid detta skede, det är nog lätt att du kommer in deff-bulk-deff-bulk-deff cykeln som många gör.

mysglenn
2012-02-25, 12:54
jag tror faktiskt man flyttar problemet åt ett annat håll. När deffen är klar kommer han vara ett sugrör och förmodligen inte vara nöjd då heller. Dessutom känns det som att ts inte gett träningen en chans.

+1

Silveta
2012-02-25, 12:57
Jag tror faktiskt man flyttar problemet åt ett annat håll. När deffen är klar kommer han vara ett sugrör och förmodligen inte vara nöjd då heller. Dessutom känns det som att TS inte gett träningen en chans.

Att hålla på och deffa nu, i ditt läge, kommer nog inte lösa ditt "problem".

Är man så pass "liten" som du är och håller på och deffar, så tror jag att du bara kommer bulka, deffa, bulka, deffa i flera flera år - istället för att verkligen fokusera på en sak i taget.

Bygg nu för allt i världen, du behöver inte grisbulka, men jag tror seriöst att man tjänar på i det långa loppet att deffa så sällan det bara går.

Lixom 71kg på 184cm sedan "deffa".. ja.. hej..

jag skulle inte ha deffat förrän jag vägde ca 90kg på din vikt, dvs lägg på dig 20kg till, du kan ju ligga på lite mindre överskott än vad du gör nu, sikta på 0.5kg i månaden i viktuppgång så är du framme vid 90kg på ett par år, sedan kör du en 16veckors deff på det...

bygga muskler tar tid och jag tror bara som sagt att du kommer skjuta sig själv i foten om du deffar vid detta skede, det är nog lätt att du kommer in deff-bulk-deff-bulk-deff cykeln som många gör.


Ni som rekommenderar energibalans, slowbulk vad tycker ni i mitt fall? Jag har legat på kaloribalans sen jag började träna ordentligt för 5 månader sen, fortsätta så även detta året kanske?

andeem
2012-02-25, 13:04
Ni som rekommenderar energibalans, slowbulk vad tycker ni i mitt fall? Jag har legat på kaloribalans sen jag började träna ordentligt för 5 månader sen, fortsätta så även detta året kanske?Ja för HELVETE. I boxning eller friidrott eller vilken jävla sport som helst hade du ju varit i tävlingsform bf-mässigt.

Jäkla byggare.

willtjam
2012-02-25, 13:07
Alla ni som säger åt mig att bygga och överäta, här har ni lite fin läsning: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83893

Och Glenn: hur hade du annars tänkt lägga upp ett liv med träning? Balans i 20 år? Överskott i sex månader följt av tre års balans för att få bort fettet?

mysglenn
2012-02-25, 13:07
Ni som rekommenderar energibalans, slowbulk vad tycker ni i mitt fall? Jag har legat på kaloribalans sen jag började träna ordentligt för 5 månader sen, fortsätta så även detta året kanske?

ja, 5månader är ingen tid alls.

mysglenn
2012-02-25, 13:08
Ni som förespråkar "grovfetma", har ni missat att det finns permanenta negativa effekter med att öka sin fettprocent, om ens kortvarigt?

ingen som säger att karln ska ha 30% kroppsfett och hängslen heller?

vicarious
2012-02-25, 13:11
Jag tror faktiskt man flyttar problemet åt ett annat håll. När deffen är klar kommer han vara ett sugrör och förmodligen inte vara nöjd då heller. Dessutom känns det som att TS inte gett träningen en chans.

Må så vara, men då kommer TS vara ett sugrör med bättre utgångsläge för bulk. Dessutom slipper han må dåligt över att vara fet. Tror ändå han mår bättre av att vara sugrörssmal med rutor och lågt kroppsfett än att vara ett sugrör med X antal extrakilon på kroppen. Att bulka nu och bli ännu fetare är bara dumt.

willtjam
2012-02-25, 13:11
ingen som säger att karln ska ha 30% kroppsfett och hängslen heller?

Men det är så det kommer att bli. Om jag börjar överäta vid, säg, 15% kroppsfett, så (vid en groooov uppskattning för enkelhetens skull) kommer kanske 75% av intaget sparas som FM, och endast 25% som FFM. Om jag istället börjar överäta vid 10% BF så förändras den ration till kanske tvärtom, eller 50/50. Vad tycker du låter bäst?

kottovic
2012-02-25, 13:15
Må så vara, men då kommer TS vara ett sugrör med bättre utgångsläge för bulk. Dessutom slipper han må dåligt över att vara fet. Tror ändå han mår bättre av att vara sugrörssmal med rutor och lågt kroppsfett än att vara ett sugrör med X antal extrakilon på kroppen. Att bulka nu och bli ännu fetare är bara dumt.

Varför är bulk synonym med att bli fet på kolozzeum?

mysglenn
2012-02-25, 13:16
Men det är så det kommer att bli. Om jag börjar överäta vid, säg, 15% kroppsfett, så (vid en groooov uppskattning för enkelhetens skull) kommer kanske 75% av intaget sparas som FM, och endast 25% som FFM. Om jag istället börjar överäta vid 10% BF så förändras den ration till kanske tvärtom, eller 50/50. Vad tycker du låter bäst?

"kanske"

de där siffrorna verkar väldigt påhittade.. sluta noja är mitt råd - stick to the plan!

willtjam
2012-02-25, 13:16
Varför är bulk synonym med att bli fet på kolozzeum?

I mitt läge: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83893
Alla svarar inte likadant på träning.

"kanske"

de där siffrorna verkar väldigt påhittade.. sluta noja är mitt råd - stick to the plan!
Ja, jag skrev ju att det var en grov uppskattning för enkelhetens skull. Planen är att deffa, och som jag skrev på första sidan så ska jag hålla mig till det. :)

vicarious
2012-02-25, 13:17
Varför är bulk synonym med att bli fet på kolozzeum?

För att man blir fet(are) av att ligga på energiöverskott? Förstår poängen, visst kan man bulka långsamt eller försöka ligga på energibalans. Men hursomhelst kommer resultatet troligtvis bara bli att han får ännu mer fett på sin kropp. Säkert en del muskler också, men som sagt - förhållandena för att lägga på sig muskelmassa blir bättre om kroppsfettprocenten är lägre.

mysglenn
2012-02-25, 13:17
Varför är bulk synonym med att bli fet på kolozzeum?

+1 ingen aning! bulk är ett skällsord här, varje dag postar en kille på 180cm+ och minus 75kg kroppsvikt som har gymmat i ett halvår att de funderar på om de ska deffa eller fortsätta bulka.

sjukt tycker jag

willtjam
2012-02-25, 13:20
Alla vill inte gå omkring och vara grovfeta.

kottovic
2012-02-25, 13:28
Alla vill inte gå omkring och vara grovfeta.

Ska följa din journal och uppdatera gärna med bilder så vi ser hur din deff går min son. Grovfet är ett uttryck och inte

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/Zydrunas_Savickas_lifting_weight.jpg/220px-Zydrunas_Savickas_lifting_weight.jpg

Rova
2012-02-25, 13:28
Hur högt bf skulle ni uppskatta jag har på första bilden respektive sista, väger mellan 75-77 nu och då 82-84.
Skulle gissa att jag måste fortsätta ner till ca 70 kg för att få fram magen.
http://img718.imageshack.us/img718/2940/samlingsbild.jpg

willtjam
2012-02-25, 13:31
Ska följa din journal och uppdatera gärna med bilder så vi ser hur din deff går min son. Grovfet är ett uttryck och inte

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/Zydrunas_Savickas_lifting_weight.jpg/220px-Zydrunas_Savickas_lifting_weight.jpg

Grovfet i mitt huvud är någon som är halvgrov men ändå inte har någon som helst antydan till definition och ser fet ut i Svenssons ögon.
Jag ska försöka att inte göra dig besviken, far.

Spartansk
2012-02-25, 13:38
ingen som säger att karln ska ha 30% kroppsfett och hängslen heller?

Ska följa din journal och uppdatera gärna med bilder så vi ser hur din deff går min son. Grovfet är ett uttryck och inte

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/Zydrunas_Savickas_lifting_weight.jpg/220px-Zydrunas_Savickas_lifting_weight.jpg

Tror ni att gränsen för vad som är dåliga mängder kroppsfett går vid 30 %? Eller vid att se ut som killen på bilden?

Ni verkar ha missat poängen: Så fort man kommer över den kroppsfettsmängd man maximalt haft förut, så börjar de negativa effekterna. Hyperplasi känner ni säkert till?

Det finns ingen anledning för Willtjam att går från sina nuvarande 15 % fett till, säg, 20 %.

Och att "se ut som ett sugrör" är inte ett så jävla hemskt öde som ni kanske tror. Behöver jag påpeka att de flesta tjejer gillar killar med lite muskler?


Och en sak till: Hängslen är snyggt.

willtjam
2012-02-25, 13:41
Inte nog med det, utan vid en fettprocent över 15% så finns det mer nackdelar än fördelar.

rajjan_dammit
2012-02-25, 13:55
Så om man inte kan bygga muskler/bulka utan att bli fet är det väl ändå bättre att bulka nu?
Lite tillspetsat blir det ju:
Smalfet -> Deffa -> Skelett -> Bulka -> Grovfet -> Deffa -> Rippad
Smalfet -> Bulka -> Grovfet -> Deffa -> Rippad

Och vem har sagt att målet är att "gå omkring och vara grovfet"? Målet är ju såklart att gå omkring och vara deffad, men då måste man ju ha muskler från början att deffa fram.

vicarious
2012-02-25, 13:57
Så om man inte kan bygga muskler/bulka utan att bli fet är det väl ändå bättre att bulka nu?
Lite tillspetsat blir det ju:
Smalfet -> Deffa -> Skelett -> Bulka -> Grovfet -> Deffa -> Rippad
Smalfet -> Bulka -> Grovfet -> Deffa -> Rippad

Och vem har sagt att målet är att "gå omkring och vara grovfet"? Målet är ju såklart att gå omkring och vara deffad, men då måste man ju ha muskler från början att deffa fram.

Eller såhär

Smalfet -> Deffa -> Skelett -> Bulka långsamt -> Grov och halvrippad och framförallt, det viktigaste av allt = skapligt nöjd med sin kropp genom hela förvandlingen.

kottovic
2012-02-25, 13:57
Det finns ingen anledning för Willtjam att går från sina nuvarande 15 % fett till, säg, 20 %.

Och att "se ut som ett sugrör" är inte ett så jävla hemskt öde som ni kanske tror. Behöver jag påpeka att de flesta tjejer gillar killar med lite muskler?


Och en sak till: Hängslen är snyggt.

Han har ju inga muskler och att dömma av bilderna ingen "atletiskt" bakrund heller. Kommer snarare likna Bale i Machinist. Är det ett bra utgångsläge?

TREX
2012-02-25, 13:58
Riska med att bulka från smalfet är ju dock att man kan blir smalJÄTTE-FET eller smalGRAVID-MAGE.

Börjar du käka massa är det inte säkert att det händer nått med armarna utan att allt lägger sig (genetiskt givetvis) kring magen, jag har varit där själv faktiskt så därför jag vågar mig på att göra uttalandet.

rajjan_dammit
2012-02-25, 14:01
Eller såhär

Smalfet -> Deffa -> Skelett -> Bulka långsamt -> Grov och halvrippad och framförallt, det viktigaste av allt = skapligt nöjd med sin kropp genom hela förvandlingen.

Ja, eller Smalfet -> Bulka kontrollerat och långsamt -> Deffa -> Grov och helrippad? Är det att man råkar vara fet under tiden som är det jobbiga? För mig hade det känts jobbigare att se ut som Maskinisten och därifrån börja bygga upp en fysik.

slwannabe
2012-02-25, 14:01
Satt precis å läste 531 boken av Wendler å han hade nog sagt du ska kämpa på & bli stor å stark:

"When you feel tempted to judge yourself by the way you look rather than what you do; that is the way of the contemporary Male. A sad state of “looks before performance” is plaguing the world. If you think looks trump performance, ask the last girl you slept with. Skinny jeans, androgynous bodies and limp character populate Our World. I ask you, “What would Conan do?”
Conan wouldn’t stand by and let others determine his attitude. He wouldn’t mope around like a sad, pathetic dog when things don’t go his way. And he sure as hell doesn’t tuck tail when defeated. Stand up and show the world who you are and what you can do."

;)

willtjam
2012-02-25, 14:01
Han har ju inga muskler och att dömma av bilderna ingen "atletiskt" bakrund heller. Kommer snarare likna Bale i Machinist. Är det ett bra utgångsläge?

Jag har sprungit mycket samt spelat både fotboll och hockey i mina yngre tonår, men vad spelar det för roll när jag inte har generna på min sida?
Du får försöka hitta någon som ser ut som mig och be den göra på ditt sätt, så kan vi jämföra om nåt år. Och ja, det är ett bättre utgångsläge med lite fett och lite muskler än mycket fett och lite muskler.

vicarious
2012-02-25, 14:02
Är det att man råkar vara fet under tiden som är det jobbiga? För mig hade det känts jobbigare att se ut som Maskinisten och därifrån börja bygga upp en fysik.

Ja, det tycker jag personligen iaf. Varit överviktig hela mitt liv och inte fan har man mått psykiskt bra av det. Skulle alla dagar i veckan föredra att vara spinkig eller se ut som en sticka istället för att vara överviktig.

Nu har willtjam redan bestämt sig hur han vill göra men det är alltid kul att diskutera och se hur folk resonerar.

willtjam
2012-02-25, 14:04
Riska med att bulka från smalfet är ju dock att man kan blir smalJÄTTE-FET eller smalGRAVID-MAGE.

Börjar du käka massa är det inte säkert att det händer nått med armarna utan att allt lägger sig (genetiskt givetvis) kring magen, jag har varit där själv faktiskt så därför jag vågar mig på att göra uttalandet.
Jag tror många här har svårt att inse detta då dom själva inte har samma genetiska förutsättningar som oss.

Ja, eller Smalfet -> Bulka kontrollerat och långsamt -> Deffa -> Grov och helrippad? Är det att man råkar vara fet under tiden som är det jobbiga? För mig hade det känts jobbigare att se ut som Maskinisten och därifrån börja bygga upp en fysik.
Men herregud. Varför skulle jag se ut som Bale? Jag postade en bild på förra sidan som jag tror att jag kommer se ut efter en deff.

Satt precis å läste 531 boken av Wendler å han hade nog sagt du ska kämpa på & bli stor å stark:

"When you feel tempted to judge yourself by the way you look rather than what you do; that is the way of the contemporary Male. A sad state of “looks before performance” is plaguing the world. If you think looks trump performance, ask the last girl you slept with. Skinny jeans, androgynous bodies and limp character populate Our World. I ask you, “What would Conan do?”
Conan wouldn’t stand by and let others determine his attitude. He wouldn’t mope around like a sad, pathetic dog when things don’t go his way. And he sure as hell doesn’t tuck tail when defeated. Stand up and show the world who you are and what you can do."

;)
Och jag läste nyss Mass Made Simple av Dan John och där skriver han "Always lean out first!" med fetstil. Ett exempel.

TREX
2012-02-25, 14:10
Jag tror många här har svårt att inse detta då dom själva inte har samma genetiska förutsättningar som oss.

Det är jävligt trisst, vad ska man göra för att uppmärksamma det? Det känns som att så fort jag försöker nämnda det så skriker folk på mig och säger "KÄMPA HÅRDARE DÅ VA FAN"

Kämpa hårdare mot vadå liksom.

kottovic
2012-02-25, 14:11
Jag har sprungit mycket samt spelat både fotboll och hockey i mina yngre tonår, men vad spelar det för roll när jag inte har generna på min sida?
Du får försöka hitta någon som ser ut som mig och be den göra på ditt sätt, så kan vi jämföra om nåt år. Och ja, det är ett bättre utgångsläge med lite fett och lite muskler än mycket fett och lite muskler.

Hur kan du dra slutsatsen av att du inte har några gener när du knappt styrketränat och gett det tid samt passion? Bara för att man inte ser ut som Brad Pitt när man är 23 så saknar man inte gener eller bra förutsättningar. Allt handlar inte om kroppsfett eller att vara FET. Så svart eller vitt här.

TREX
2012-02-25, 14:14
Hur kan du dra slutsatsen av att du inte har några gener när du knappt styrketränat och gett det tid samt passion? Bara för att man inte ser ut som Brad Pitt när man är 23 så saknar man inte gener eller bra förutsättningar. Allt handlar inte om kroppsfett eller att vara FET. Så svart eller vitt här.

Jag är 194 cm lång och på 92 kg har jag ett midjemått på ungefär 98-99 cm, är det en bra eller dålig förutsättning enligt dig? Har min vikt lagt sig på ett enligt dig fördelaktigt sätt?

:)

willtjam
2012-02-25, 14:14
Hur kan du dra slutsatsen av att du inte har några gener när du knappt styrketränat och gett det tid samt passion? Bara för att man inte ser ut som Brad Pitt när man är 23 så saknar man inte gener eller bra förutsättningar.

Varifrån får du att jag inte har tränat? De senaste 30 månaderna har jag tränat säkert 20 av dom. Jag blev fetare och fetare och fick ingen nämnvärd massa, och anledningen är att jag var för fet (och blev fetare av överskottet).
Bara det att jag alltid har varit smalfet är ett tecken på att jag inte har generna för det.

kottovic
2012-02-25, 14:17
Varifrån får du att jag inte har tränat? De senaste 30 månaderna har jag tränat säkert 20 av dom. Jag blev fetare och fetare och fick ingen nämnvärd massa, och anledningen är att jag var för fet (och blev fetare av överskottet).
Bara det att jag alltid har varit smalfet är ett tecken på att jag inte har generna för det.

20 månaders träning...ungefär som att kalla sig berest när man varit på 4 kryssningar.

willtjam
2012-02-25, 14:19
20 månaders träning...ungefär som att kalla sig berest när man varit på 4 kryssningar.

Ja, ifall jag skulle vara besviken ifall att jag inte såg ut som Ruhl, men det är inte det jag går efter. Jag går efter att folk ska se att jag har tränat, vilket inte syns. Det beror ju helt på vad man jämför med och vad man vill ha.

Spartansk
2012-02-25, 14:20
Han har ju inga muskler och att dömma av bilderna ingen "atletiskt" bakrund heller. Kommer snarare likna Bale i Machinist. Är det ett bra utgångsläge?

Bale i Machinist är väl ett alldeles ypperligt utgångsläge? Bale tränade upp sig till Batman direkt efter The Machinist, och se hur det gick.

Satt precis å läste 531 boken av Wendler å han hade nog sagt du ska kämpa på & bli stor å stark:

"When you feel tempted to judge yourself by the way you look rather than what you do; that is the way of the contemporary Male. A sad state of “looks before performance” is plaguing the world. If you think looks trump performance, ask the last girl you slept with. Skinny jeans, androgynous bodies and limp character populate Our World. I ask you, “What would Conan do?”
Conan wouldn’t stand by and let others determine his attitude. He wouldn’t mope around like a sad, pathetic dog when things don’t go his way. And he sure as hell doesn’t tuck tail when defeated. Stand up and show the world who you are and what you can do."

;)

Om jag frågade den senaste tjejen jag låg med vad som är viktigast, hur en kille ser ut eller vad han tar i de tre stora, så tror jag faktiskt hon skulle svara utseende. Att Jim Wendler tycker det är sorgligt bryr jag mig inte om.

Vilken Conan pratar du om? Conan Barbaren? Att döma av de två Conan-filmerna jag har sett så bulkade han aldrig.

Ja, eller Smalfet -> Bulka kontrollerat och långsamt -> Deffa -> Grov och helrippad? Är det att man råkar vara fet under tiden som är det jobbiga? För mig hade det känts jobbigare att se ut som Maskinisten och därifrån börja bygga upp en fysik.

Du glömmer ju en viktig grej: Under "Bulka långsamt och kontrollerat" kommer han bli fetare än han någonsin har varit. Och jag tror jag skrivit fyra gånger i tråden nu att det innebär permanenta negativa effekter.

rajjan_dammit
2012-02-25, 14:29
Ja, det tycker jag personligen iaf. Varit överviktig hela mitt liv och inte fan har man mått psykiskt bra av det. Skulle alla dagar i veckan föredra att vara spinkig eller se ut som en sticka istället för att vara överviktig.

Nu har willtjam redan bestämt sig hur han vill göra men det är alltid kul att diskutera och se hur folk resonerar.

Ja det är klart folk har olika mentala faktorer som styr hur man vill göra. Sen kan man ju diskutera vad "fet" innebär. På något sätt känns det som att om man på kolo inte är en speta så är man fet (om man inte är BB-proffs)?

Jag skulle alla dagar i veckan hellre se ut som båda dessa:
http://www.turbulencetraining.com/Images/mike.jpg
än:
http://blogs.telegraph.co.uk/news/files/2010/05/Rootstein_CJP775711.jpg

rajjan_dammit
2012-02-25, 14:30
Du glömmer ju en viktig grej: Under "Bulka långsamt och kontrollerat" kommer han bli fetare än han någonsin har varit. Och jag tror jag skrivit fyra gånger i tråden nu att det innebär permanenta negativa effekter.

Men om han deffar ner sig till ett skelett så kommer han inte lägga på sig något fett alls under en viktuppgång eller?

kottovic
2012-02-25, 14:32
Bale i Machinist är väl ett alldeles ypperligt utgångsläge? Bale tränade upp sig till Batman direkt efter The Machinist, och se hur det gick.



Du glömmer ju en viktig grej: Under "Bulka långsamt och kontrollerat" kommer han bli fetare än han någonsin har varit. Och jag tror jag skrivit fyra gånger i tråden nu att det innebär permanenta negativa effekter.


Bale gick upp 46kg i relativt bra muskelkvalité och både du och jag vet varför. Ointressant i detta sammanhang.

Varför skulle han bli "fetare" av att öka 150-250kcal per dag? Det har jag gjort i flera år med ypperliga resultat. Vart kommer denna skrämselpropagana från?

willtjam
2012-02-25, 14:35
Men om han deffar ner sig till ett skelett så kommer han inte lägga på sig något fett alls under en viktuppgång eller?
Jovisst, men inte alls lika stor mängd.

Bale gick upp 46kg i relativt bra muskelkvalité och både du och jag vet varför. Ointressant i detta sammanhang.

Varför skulle han bli "fetare" av att öka 150-250kcal per dag? Det har jag gjort i flera år med ypperliga resultat. Vart kommer denna skrämselpropagana från?
Har du någon bild på ditt utgångsläge?
Det är ingen skrämselpropaganda utan det är helt enkelt så. Ju fetare man är desto mer fett bildas vid överätning. Både Spartansk, vicarious och jag har skrivit det flera gånger. Läste du länken jag postade förut?

mysglenn
2012-02-25, 14:38
Inte nog med det, utan vid en fettprocent över 15% så finns det mer nackdelar än fördelar.

Det där är så överdrivet...

aja jag gav dig bara min syn på saken, önskar dig lycka till.

Tobbis
2012-02-25, 14:40
Yes, det skrev jag, men efter de första råden om att deffa så bestämde jag mig att fortsätta med det.
När jag är klar och ser ut som ett skelett så kan jag bumpa tråden och skriva hur jag känner då. Jag har ingen aning om vad jag kommer att känna då, men nu föredrar jag det mot det feta.

Gör så! :thumbup:

willtjam
2012-02-25, 14:40
Det där är så överdrivet...

aja jag gav dig bara min syn på saken, önskar dig lycka till.

Du får gärna utveckla.
Men tack!

Adama
2012-02-25, 14:42
Jag har dragit ned mig två ggr från ca 82ish till 72ish. Med facit i hand tycker jag inte det var värt besväret någon av gångerna. Blev absolut inte rippad, jag blev egentligen bara smal, smala armar, smala ben, fortfarande lovehandles.. och framför allt, svag som fan.

Nu håller jag mig bara i visst viktspann och försöka öka på vikterna så mycket det går ändå, känns mycket bättre.

Har dock inget krav på mig själv i form av beachform och så.

willtjam
2012-02-25, 14:43
Jag har dragit ned mig två ggr från ca 82ish till 72ish. Med facit i hand tycker jag inte det var värt besväret någon av gångerna. Blev absolut inte rippad, jag blev egentligen bara smal, smala armar, smala ben, fortfarande lovehandles.. och framför allt, svag som fan.

Nu håller jag mig bara i visst viktspann och försöka öka på vikterna så mycket det går ändå, känns mycket bättre.

Har dock inget krav på mig själv i form av beachform och så.

Varför gjorde du om det då ifall det inte var värt det?

kottovic
2012-02-25, 14:51
Jovisst, men inte alls lika stor mängd.


Har du någon bild på ditt utgångsläge?
Det är ingen skrämselpropaganda utan det är helt enkelt så. Ju fetare man är desto mer fett bildas vid överätning. Både Spartansk, vicarious och jag har skrivit det flera gånger. Läste du länken jag postade förut?

http://desmond.imageshack.us/Himg198/scaled.php?server=198&filename=2008vq.jpg&res=medium

Har knappt några bilder men här är 61kg till 94 från 2008-2012. Borde jag ha deffat med facit i hand? Enligt alla experter på kolo borde jag väl blivit fet ?

willtjam
2012-02-25, 14:55
Hur mycket fett hade du på första bilden? Cool mage iaf. Inte en chans att jag kan spänna ut min sådär mycket. :D

mysglenn
2012-02-25, 14:57
Jag är 194 cm lång och på 92 kg har jag ett midjemått på ungefär 98-99 cm, är det en bra eller dålig förutsättning enligt dig? Har min vikt lagt sig på ett enligt dig fördelaktigt sätt?

:)

nyss vägde du 72?

mysglenn
2012-02-25, 14:58
http://desmond.imageshack.us/Himg198/scaled.php?server=198&filename=2008vq.jpg&res=medium

Har knappt några bilder men här är 61kg till 94 från 2008-2012. Borde jag ha deffat med facit i hand? Enligt alla experter på kolo borde jag väl blivit fet ?

jag är stolt över dig min son :) Nu är du biff som pappa glenn :D

kottovic
2012-02-25, 15:01
Hur mycket fett hade du på första bilden? Cool mage iaf. Inte en chans att jag kan spänna ut min sådär mycket. :D

Ingen aning. Har aldrig brytt mig om fett utan enbart vilja bli större. Nu har jag iofs en annan längd än dig och man känner sig alltid smal..

Kan jag så kan du min son.

mysglenn
2012-02-25, 15:03
Du får gärna utveckla.
Men tack!

hur kvantifierar man "mer/fler" nackdelar än fördelar?

För mig är det bara en form av optinoja, som att man måste ta sin vassledrink 21minuter efter passet annars blir man katabol som en höna så om man glömmer att packa med sig sin post-shake så struntar man i att träna för man kan ju inte träna o-optimalt! *gah!*

jag tror det i långa loppet är bättre om man inte sysslar med deff-bulk-deff-bulk utan låter varje moment ta sin tid.

Om du mår bra av att vara ett benrangel i 2år, fine - ditt val

Jag tänker inte deffa förrän jag vet att jag har ~90kg kroppvikt @ ~7% kroppsfett, ser hellre bra och grov ut med kläder på som man faktiskt har på sig 99% av tiden i detta land. Fuck Beach 2012 liksom, ragga ni på stranden ni så tar jag brudarna resten av året :-)

TREX
2012-02-25, 15:03
nyss vägde du 72?

Jag skrev vad jag har för midjemått på just den vikten, inte att jag väger just 92 för tillfället.

mysglenn
2012-02-25, 15:04
Jag skrev vad jag har för midjemått på just den vikten, inte att jag väger just 92 för tillfället.

ah okej sorry! :)

willtjam
2012-02-25, 15:08
Ingen aning. Har aldrig brytt mig om fett utan enbart vilja bli större. Nu har jag iofs en annan längd än dig och man känner sig alltid smal..

Kan jag så kan du min son.
Ser ändå ut som om du har mycket mindre fett är 15%, så en deff där vore väl onödigt. Du ser då ut att ha en bra form nu, så bra jobbat!

hur kvantifierar man "mer/fler" nackdelar än fördelar?

För mig är det bara en form av optinoja, som att man måste ta sin vassledrink 21minuter efter passet annars blir man katabol som en höna så om man glömmer att packa med sig sin post-shake så struntar man i att träna för man kan ju inte träna o-optimalt! *gah!*

jag tror det i långa loppet är bättre om man inte sysslar med deff-bulk-deff-bulk utan låter varje moment ta sin tid.

Om du mår bra av att vara ett benrangel i 2år, fine - ditt val

Jag tänker inte deffa förrän jag vet att jag har ~90kg kroppvikt @ ~7% kroppsfett, ser hellre bra och grov ut med kläder på som man faktiskt har på sig 99% av tiden i detta land. Fuck Beach 2012 liksom, ragga ni på stranden ni så tar jag brudarna resten av året :-)
Jag har ingen aning om hur man kvantifierar det, men för mig räcker det med den stora nackdelen att % FFM minskas för varje gram FM man lägger på sig.
Jag är för övrigt ingen sån där "beach 2012"-människa utan jag låter det ta den tid det tar. Däremot startade jag tråden för jag var osäker på den bästa vägen att gå, men nu är jag säker. Du kan få brudarna ändå, för jag har min redan. *flex*

mysglenn
2012-02-25, 15:09
Varför gjorde du om det då ifall det inte var värt det?

för att han kanske var inne på samma bana som du?

Du ligger och pumpar på 40 i bänk som det är nu? Hur motiverande är det att gå ner 5kg träningsvikter för att "ha ett bättre utgångsläge"?

Okej om du låg och körde på 100 och fick gå ner till 95kg i bänken...

aja

kottovic
2012-02-25, 15:09
Ser ändå ut som om du har mycket mindre fett är 15%, så en deff där vore väl onödigt. Du ser då ut att ha en bra form nu, så bra jobbat!




33kg på 4år. Jag borde enligt alla studier och bla bla bla....vara rätt rund eller hur? Man ska inte köpa allt som står i tidningen. Man måste prova sig fram.

TREX
2012-02-25, 15:10
ah okej sorry! :)

Jag gjorde ju det klassiska misstaget som man gör i början att man bara börjar äta och tror att man ska få muskler, jag blev fet dock och jag förstod aldrig varför för jag åt ju tonfisk, kyckling, kvarg, proteinpulver samt broccoli som man "ska" göra.

Men nu såhär efter åt så vet jag vad det beror på, inte att jag åt fel eller gjorde fel utan att jag inte är "gjord" som alla andra och det är en förutsättning man får acceptera och leva med.

Accepterar man bara det och sen lär sig trivas med det, det är då resultaten kommer.

mysglenn
2012-02-25, 15:13
Ser ändå ut som om du har mycket mindre fett är 15%, så en deff där vore väl onödigt. Du ser då ut att ha en bra form nu, så bra jobbat!


Jag har ingen aning om hur man kvantifierar det, men för mig räcker det med den stora nackdelen att % FFM minskas för varje gram FM man lägger på sig.
Jag är för övrigt ingen sån där "beach 2012"-människa utan jag låter det ta den tid det tar. Däremot startade jag tråden för jag var osäker på den bästa vägen att gå, men nu är jag säker. Du kan få brudarna ändå, för jag har min redan. *flex*

vad han menade var att han deffade inte det första han gjorde utan han fokuserade på att bygga så jämnade det ut sig i slutändan ändå.

ja och det är din subjektiva åsikt att det är viktigare att öka RELATIVT än ABSOLUT. Där går jag isär, för mig är det viktigaste att öka på rejält i muskler, att den slutliga deffen kommer bli längre i slutändan (kanske år 2015? Och kommer ta ett halvår) gör mig inte så mycket, jag föredrar nog detta än att gå runt som ett benrangel i 2år och deffa varannan månad etc.

willtjam
2012-02-25, 15:14
för att han kanske var inne på samma bana som du?

Du ligger och pumpar på 40 i bänk som det är nu? Hur motiverande är det att gå ner 5kg träningsvikter för att "ha ett bättre utgångsläge"?

Okej om du låg och körde på 100 och fick gå ner till 95kg i bänken...

aja
Jagar man vikter är det nog omotiverande.

Spartansk
2012-02-25, 15:14
Men om han deffar ner sig till ett skelett så kommer han inte lägga på sig något fett alls under en viktuppgång eller?

Jo, givetvis. Men då kan han deffa igen, nästan gång han når 15 % fett. Och sen kan kan hålla på så, tills han en dag är biffig och rippad.

Varför skulle han bli "fetare" av att öka 150-250kcal per dag? Det har jag gjort i flera år med ypperliga resultat. Vart kommer denna skrämselpropagana från?

Lägger man inte på sig fett alls om man ligger på ett så lågt kaloriöverskott, menar du? Det kan jag inte argumentera emot, för jag kan inte minnas att jag har läst motsatsen. Men vi kan båda vara överens om att man inte blir av med fett under en sådan bulk i alla fall, eller hur?

Dessutom är det väldigt svårt att lyckas pricka in ett så litet överskott. Kudos till dig som har lyckats.

http://desmond.imageshack.us/Himg198/scaled.php?server=198&filename=2008vq.jpg&res=medium

Har knappt några bilder men här är 61kg till 94 från 2008-2012. Borde jag ha deffat med facit i hand? Enligt alla experter på kolo borde jag väl blivit fet ?

Lägg upp ett par bilder där du har samma pose på före- och efterbilden, och där du inte har t-shirt på dig, så kan jag svara på det.

mysglenn
2012-02-25, 15:17
Jagar man vikter är det nog omotiverande.

jag jagar absolut muskelmassa, styrketräning = bli stark, få muskler

jag skiter i om robert 70kg och magrutor kör värsta optiupplägget och mår bra samt vill se bra ut för det motsatta könet. Jag vill vara ett monster, en som får dörrvakterna på krogen att darra. Vill att det ska synas att jag tränar även om jag så har en XL hoodie på mig.

willtjam
2012-02-25, 15:20
jag jagar absolut muskelmassa, styrketräning = bli stark, få muskler

jag skiter i om robert 70kg och magrutor kör värsta optiupplägget och mår bra samt vill se bra ut för det motsatta könet. Jag vill vara ett monster, en som får dörrvakterna på krogen att darra. Vill att det ska synas att jag tränar även om jag så har en XL hoodie på mig.

Du frågade ifall det skulle bli omotiverande för mig ifall jag fick sänka min lilla bänk, men det rör mig inte i ryggen eftersom jag inte jagar vikter. Folk får göra precis hur dom vill.

Adama
2012-02-25, 15:22
Varför gjorde du om det då ifall det inte var värt det?

För att bli av med fett och se "snyggare" ut. Fett försvann, även en del muskler. Lite snyggare kanske det var, om man gillar att vara liten och klen.

kottovic
2012-02-25, 15:22
Jo, givetvis. Men då kan han deffa igen, nästan gång han når 15 % fett. Och sen kan kan hålla på så, tills han en dag är biffig och rippad.



Lägger man inte på sig fett alls om man ligger på ett så lågt kaloriöverskott, menar du? Det kan jag inte argumentera emot, för jag kan inte minnas att jag har läst motsatsen. Men vi kan båda vara överens om att man inte blir av med fett under en sådan bulk i alla fall, eller hur?

Dessutom är det väldigt svårt att lyckas pricka in ett så litet överskott. Kudos till dig som har lyckats.



Lägg upp ett par bilder där du har samma pose på före- och efterbilden, och där du inte har t-shirt på dig, så kan jag svara på det.

Klart man alltid kommer lägga på sig fett. Men det är stor skillnad att bli fet och att lägga på sig fett. Här skrämmer man upp alla med att man blir fet och sen är livet över för framtida planer. Har inga bilder alls från den tiden då jag mer eller mindre förträngt allt. Hoppas TS fått lite inspiration men respekterar hans val oavsett.

mysglenn
2012-02-25, 15:22
Du frågade ifall det skulle bli omotiverande för mig ifall jag fick sänka min lilla bänk, men det rör mig inte i ryggen eftersom jag inte jagar vikter. Folk får göra precis hur dom vill.

ja klart man får, försöker bara ge dig lite "nackdelar" med att deffa i detta läge.

TREX
2012-02-25, 15:24
Här skrämmer man upp alla med att man blir fet och sen är livet över för framtida planer.

Det kan det mycket väl vara och det har inte du någon som helst susning om, bara för att det inte blev så för just dig har inte du skapat någon sorts regel.

mysglenn
2012-02-25, 15:27
Det kan det mycket väl vara och det har inte du någon som helst susning om, bara för att det inte blev så för just dig har inte du skapat någon sorts regel.

var är dessa permanent "feta" människor då?
om vi nu vänder på det.

kottovic
2012-02-25, 15:29
var är dessa permanent "feta" människor då?
om vi nu vänder på det.

Styrkelyftarna i tunga klasser? *bs*

TREX
2012-02-25, 15:30
var är dessa permanent "feta" människor då?
om vi nu vänder på det.

Vad vill du att jag ska svara på det? Jag vågar inte påstå att jag är en permanent fet människa, men så fort jag lägger på mig vikt oavsett hur lite eller hur långsamt så blir jag "tjock"/får en mage.

Finns förmodligen fler här på forumet också.

mysglenn
2012-02-25, 15:37
Styrkelyftarna i tunga klasser? *bs*

hehe LOL

mysglenn
2012-02-25, 15:38
Vad vill du att jag ska svara på det? Jag vågar inte påstå att jag är en permanent fet människa, men så fort jag lägger på mig vikt oavsett hur lite eller hur långsamt så blir jag "tjock"/får en mage.

Finns förmodligen fler här på forumet också.

känns som att "går du över 15% BF så är du FUCKED FOR LIFE!!" så tolkar jag mångas "rädsla" här

TREX
2012-02-25, 15:46
känns som att "går du över 15% BF så är du FUCKED FOR LIFE!!" så tolkar jag mångas "rädsla" här

Fucked for life, kanske inte. Men mycket väl kan du ha kört ner dig i ett kärr du aldrig kommer ur.

z_bumbi
2012-02-25, 15:48
Varifrån får du att jag inte har tränat? De senaste 30 månaderna har jag tränat säkert 20 av dom.

Om du tränar en tredjedel av tiden så är det ju inte direkt som att du faktiskt har tränat så mycket eller att du har någon som helst möjlighet att bedöma hur du svarar på träning och överskott genetiskt . Då är det kanske inte riktigt läge att börja åberopa generna?
3 månaders träning plus 1 månads upphåll gör att du får börja ny nervinbaning när du börjar träna igen men du hann i alla fall inte bygga några muskler så du hade inga att förlora. Har du istället haft längre uppehåll så tappar du både nervinbaning och ev muskler du lagt på dig under de perioderna så du börjar i alla fall om nästan från noll.

Det tar ett tag för kroppen att lägga på sig muskler och börjar man med en deff så kommer det att se ut som om kroppen tappar ännu mer då musklerna tappar energi så under hela deffen kommer du antagligen att se ännu "fetare" ut och när du är klar så kommer du i alla fall inte har mycket muskler på kroppen. De som bör börja med att banta är de som är kraftigt överviktiga då det inte är nyttigt.
Börjar du att bulka nu så har du antagligen inte lärt dig träna tillräckligt effektivt för att tillgodogöra dig det. Att träna i perioder ger ingen bra grund för att kunna pressa sig.
Så jag skulle börja med träna. Helt enkelt att gå till gymmet och lyfta mer än passet innan i något år. Skit i att gå upp eller ner utan mata på mer vikter, fler reps och högre totalvolym vartefter. Börjar det gå riktigt trögt (att inte öka varje pass är inte trögt utan normalt) så kan du fundera på att göra en förändring.
När ett år har gått så är min gissning är att du på det viset redan gått upp i muskelmassa, tappat fett och dessutom omfördelat fettet du har på kroppen.

Självklart är det upp till dig men dina skäl att deffa för att du inte har gener för att bygga håller alltså vid en närmare granskning inte och att du har en fettprocent som du eller någon annan har mätt upp i hemmet är inte heller något jag skulle bry mig om.

mysglenn
2012-02-25, 15:51
Fucked for life, kanske inte. Men mycket väl kan du ha kört ner dig i ett kärr du aldrig kommer ur.

jag tror inte på det, har sett massor med människor gå ner 30kg på ett par år. Kvinnor, män, tränade och svenssons.

TREX
2012-02-25, 15:52
jag tror inte på det, har sett massor med människor gå ner 30kg på ett par år. Kvinnor, män, tränade och svenssons.

Har du sett någon av dessa bli bodybuilders? Har du hört talas om lös hud?

kottovic
2012-02-25, 15:54
Har du sett någon av dessa bli bodybuilders? Har du hört talas om lös hud?

Lös hud får duär OBESE och tappar i alldeles för snabb takt. Har du sett hur Lee Priest ser ut under bulk?

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQhqD_NFzmmVjgD1PnY1S5HROZAajd8C m83HwsQw1llloWj1MVpdjtts5kC

Skrämselpropaganda och TS, du eller jag kommer inte bli bodybuilders. Då måste det till mer än mat, sömn och tut.

TREX
2012-02-25, 15:55
Lös hud får duär OBESE och tappar i alldeles för snabb takt. Har du sett hur Lee Priest ser ut under bulk?

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQhqD_NFzmmVjgD1PnY1S5HROZAajd8C m83HwsQw1llloWj1MVpdjtts5kC

Skrämselpropaganda och TS, du eller jag kommer inte bli bodybuilders. Då måste det till mer än mat, sömn och tut.

Har du någon aning om vad Lee Priest använde sig av och i vilka kakburkar han var och nallade och vet du vad dessa ger för effekt?

Läs på om det så förstår du varför han kan göra som han gjorde.

mysglenn
2012-02-25, 15:56
Om du tränar en tredjedel av tiden så är det ju inte direkt som att du faktiskt har tränat så mycket eller att du har någon som helst möjlighet att bedöma hur du svarar på träning genetiskt och överskott. Då är det kanske inte riktigt läge att börja åberopa generna?
3 månaders träning plus 1 månads upphåll gör att du får börja ny nervinbaning när du börjar träna igen men du hann i alla fall inte bygga några muskler så du hade inga att förlora. Har du istället haft längre uppehåll så tappar du både nervinbaning och ev muskler du lagt på dig under de perioderna så du börjar i alla fall om nästan från noll.

Det tar ett tag för kroppen att lägga på sig muskler och börjar man med en deff så kommer det att se ut som om kroppen tappar ännu mer då musklerna tappar energi så under hela deffen kommer du antagligen att se ännu "fetare" ut och när du är klar så kommer du i alla fall inte har mycket muskler på kroppen. De som bör börja med att banta är de som är kraftigt överviktiga då det inte är nyttigt.
Börjar du att bulka nu så har du antagligen inte lärt dig träna tillräckligt effektivt för att tillgodogöra dig det. Att träna i perioder ger ingen bra grund för att kunna pressa sig.
Så jag skulle börja med träna. Helt enkelt att gå till gymmet och lyfta mer än passet innan i något år. Skit i att gå upp eller ner utan mata på mer vikter, fler reps och högre totalvolym vartefter. Börjar det gå riktigt trögt (att inte öka varje pass är inte trögt utan normalt) så kan du fundera på att göra en förändring.
När ett år har gått så är min gissning är att du på det viset redan gått upp i muskelmassa, tappat fett och dessutom omfördelat fettet du har på kroppen.

Självklart är det upp till dig men dina skäl att deffa för att du inte har gener för att bygga håller alltså vid en närmare granskning inte och att du har en fettprocent som du eller någon annan har mätt upp i hemmet är inte heller något jag skulle bry mig om.

+1 som F*N

kottovic
2012-02-25, 15:58
Har du någon aning om vad Lee Priest använde sig av och i vilka kakburkar han var och nallade och vet du vad dessa ger för effekt?

Läs på om det så förstår du varför han kan göra som han gjorde.

Läs vad Bumbi skrev. *popcorn*

mysglenn
2012-02-25, 15:59
Har du någon aning om vad Lee Priest använde sig av och i vilka kakburkar han var och nallade och vet du vad dessa ger för effekt?

Läs på om det så förstår du varför han kan göra som han gjorde.

nu pratade vi ju om lös hud, inte sant?

willtjam
2012-02-25, 16:02
Om du tränar en tredjedel av tiden så är det ju inte direkt som att du faktiskt har tränat så mycket eller att du har någon som helst möjlighet att bedöma hur du svarar på träning och överskott genetiskt . Då är det kanske inte riktigt läge att börja åberopa generna?
3 månaders träning plus 1 månads upphåll gör att du får börja ny nervinbaning när du börjar träna igen men du hann i alla fall inte bygga några muskler så du hade inga att förlora. Har du istället haft längre uppehåll så tappar du både nervinbaning och ev muskler du lagt på dig under de perioderna så du börjar i alla fall om nästan från noll.

Det tar ett tag för kroppen att lägga på sig muskler och börjar man med en deff så kommer det att se ut som om kroppen tappar ännu mer då musklerna tappar energi så under hela deffen kommer du antagligen att se ännu "fetare" ut och när du är klar så kommer du i alla fall inte har mycket muskler på kroppen. De som bör börja med att banta är de som är kraftigt överviktiga då det inte är nyttigt.
Börjar du att bulka nu så har du antagligen inte lärt dig träna tillräckligt effektivt för att tillgodogöra dig det. Att träna i perioder ger ingen bra grund för att kunna pressa sig.
Så jag skulle börja med träna. Helt enkelt att gå till gymmet och lyfta mer än passet innan i något år. Skit i att gå upp eller ner utan mata på mer vikter, fler reps och högre totalvolym vartefter. Börjar det gå riktigt trögt (att inte öka varje pass är inte trögt utan normalt) så kan du fundera på att göra en förändring.
När ett år har gått så är min gissning är att du på det viset redan gått upp i muskelmassa, tappat fett och dessutom omfördelat fettet du har på kroppen.

Självklart är det upp till dig men dina skäl att deffa för att du inte har gener för att bygga håller alltså vid en närmare granskning inte och att du har en fettprocent som du eller någon annan har mätt upp i hemmet är inte heller något jag skulle bry mig om.
Jag har inte sett eller läst något om en smalfet person som har haft en genetisk fördel i träningssammanhang, utan alltid raka motsatsen. Det är detta jag har i bakhuvudet när jag säger att jag inte har generna för det.

Hur menar du här?
Börjar du att bulka nu så har du antagligen inte lärt dig träna tillräckligt effektivt för att tillgodogöra dig det.

Fishtank
2012-02-25, 16:03
Du har inte lärt dig att pressa din kropp till max antar jag att hon menar.

mysglenn
2012-02-25, 16:04
Jag har inte sett eller läst något om en smalfet person som har haft en genetisk fördel i träningssammanhang, utan alltid raka motsatsen. Det är detta jag har i bakhuvudet när jag säger att jag inte har generna för det.

Hur menar du här?

sluta läs, börja träna istället.

Jag tror han menar att du inte har lärt dig träna korrekt för att kunna tillgodose det du proppar i dig ännu.

mysglenn
2012-02-25, 16:05
Du har inte lärt dig att pressa din kropp till max antar jag att hon menar.

precis, det är en ska att läsa hur man ska träna och äta, en sak att lära känna sin kropp och omsätta denna kunskap i praktiken.

TREX
2012-02-25, 16:13
När ett år har gått så är min gissning är att du på det viset redan gått upp i muskelmassa, tappat fett och dessutom omfördelat fettet du har på kroppen.

Det är din gissning ja, men vad händer om han inte har gjort det då?

Spartansk
2012-02-25, 16:14
+1 som F*N

Läs vad Bumbi skrev. *popcorn*

Han förespråkar inte bulk? Läs:

Skit i att gå upp eller ner

mysglenn
2012-02-25, 16:16
Han förespråkar inte bulk? Läs:

det gör nog inte vi heller, vi menar mera "skit i allt, kör på bara"

kottovic
2012-02-25, 16:16
Han förespråkar inte bulk? Läs:

Men deff? *flex*

Du har skrämt TS. Dags att vi får ordning på killen istället för att göra honom anorektisk.

stridis
2012-02-25, 16:19
jag tror inte på det, har sett massor med människor gå ner 30kg på ett par år. Kvinnor, män, tränade och svenssons.

Ja men det tar en helvetes tid och ansträngning, varför utsätta sig för det?

mn8eii
2012-02-25, 16:22
Sen det här med att personer med hög fettprocent lägger på sig en större andel fett vid viktuppgång stämmer bättre när man jämför överviktiga människor med normalviktiga. Jag skulle våga hävda att skillnaden mellan någon med 15% och 20% i praktiken är så pass marginell att det snuddar på löjeväckande att ens diskutera.

willtjam
2012-02-25, 16:23
Ingen har skrämt mig :P Jag väntar på att bumbi ska svara på alla frågor, för jag tyckte det var ett ganska diffust inlägg. Men jag kanske läste fel nånstans. Skall läsas igen!

Sen det här med att personer med hög fettprocent lägger på sig en större andel fett vid viktuppgång stämmer bättre när man jämför överviktiga människor med normalviktiga. Jag skulle våga hävda att skillnaden mellan någon med 15% och 20% i praktiken är så pass marginell att det snuddar på löjeväckande att ens diskutera.
Det handlar även om att man ska tycka om sin kropp. Jag tycker inte om den alls nu pga fettet, och jag vill därför ha bort det.


Edit: lite intressant från en artikel av Lyle McDonald:
Practical Recommendations

Ok, enough theory crap. Based on the above data, here’s what I would generally recommend to bodybuilders or athletes who want to put on muscle mass (i.e. all of them).

If you’re above 15% body fat (about 24-27% for women), diet first. If you can get to the 10-12% (19-24%) body fat range or so, I think you’ll be in an overall better position to gain mass. Trying to get super lean will probably end up screwing you in the long run because your body will be primed to put back fat on (and most other physiological systems are screwed up as well) when you get super lean.

After finishing your diet, regardless of how lean you get, take 2 weeks to eat at roughly maintenance calorie levels before starting your mass gaining phase. The reason has to do with the physiological adaptations to dieting described briefly above. Although you can’t reverse all of them short of getting fat again (or fixing the problem pharmaceutically), 2 weeks at maintenance, which by definition should be higher calories than you were eating on your diet, will help to normalize some of them. Leptin, thyroid, SNS output should improve a bit, along with other hormones, putting you in a better place to gain mass without super excessive fat gain. Make sure to get at least 100 grams of carbs/day or more during this phase so that thyroid will come back up.

Only try to add mass/bulk until you hit the top end body fat percentage listed in #1 above. So that’s about 15% body fat for men and 24-27% body fat for women. What this would mean in practice is that you diet to 10-12% body fat for men (22-24% for women), eat at maintenance for two weeks to try and normalize things, and then add mass until you hit 15% body fat for men (22-24% for women) and then diet back down. Over a number of cycles, you should be able to increase your muscle mass while keeping body fat under control

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/initial-body-fat-and-body-composition-changes.html

mn8eii
2012-02-25, 16:31
Det handlar även om att man ska tycka om sin kropp. Jag tycker inte om den alls nu pga fettet, och jag vill därför ha bort det.
Absolut, men jag tror inte att du kommer se ett dugg bättre ut om du bantar ned dig bortanför 71kg på din längd.

Fast såklart, människors syn på vad som är estetiskt tilltalande varierar ju. Här har du ytterligare ett exempel på det: http://kateie.blogg.se/

mysglenn
2012-02-25, 16:31
Ja men det tar en helvetes tid och ansträngning, varför utsätta sig för det?

slå ut 10st "minideffar" så blir det ju samma sak i slutändan

mysglenn
2012-02-25, 16:32
Sen det här med att personer med hög fettprocent lägger på sig en större andel fett vid viktuppgång stämmer bättre när man jämför överviktiga människor med normalviktiga. Jag skulle våga hävda att skillnaden mellan någon med 15% och 20% i praktiken är så pass marginell att det snuddar på löjeväckande att ens diskutera.

+1

det handlar bara om optinoja

z_bumbi
2012-02-25, 16:33
Jag har inte sett eller läst något om en smalfet person som har haft en genetisk fördel i träningssammanhang, utan alltid raka motsatsen. Det är detta jag har i bakhuvudet när jag säger att jag inte har generna för det.

Hur menar du här?

Att du är smalfet (om du nu är det) har inget med någon kroppstyp att göra utan bara att du har lite muskler i förhållande till resten. Så vad har du förväntat dig för sorts fördelar eller nackdelar?

För att bulka effektivt måste man kunna träna och det tar ett tag innan man lär sig. Man bör inte vänta tills man har segdragigt ökningarna i flera år men att utan att ha lärt sig träna ger en bulk antagligen en högre andel fett.
Enda undantaget jag ser från det här är de som är väldigt tunna som kan tjäna på att äta upp sig i samband med att de börjar träna. De behöver däremot inte fortsätta äta non stop utan bara ta sig till en nivå då kroppen har en möjlighet att bli stadig nog för att träna så att träningen ger något. Att de bör äta upp sig innebär inte att de måste öka 10 kg per månad eller något annat nonsens men efter ett halvår bör de har gjort en markant viktökning och hur mycket bestäms av prestationen samt utgångsläget.

stridis
2012-02-25, 16:34
slå ut 10st "minideffar" så blir det ju samma sak i slutändan

Fast man är aldrig långt från målet bf-mässigt då, känns betydligt enklare psykiskt.

mysglenn
2012-02-25, 16:37
Fast man är aldrig långt från målet bf-mässigt då, känns betydligt enklare psykiskt.

smaksak tror jag, som med allt annat vi har diskuterat i denna tråd

Spartansk
2012-02-25, 16:40
För att bulka effektivt måste man kunna träna och det tar ett tag innan man lär sig.

Medan man lär sig träna är väl ett ypperligt tillfälle att passa på att deffa? Då stjäl man ju ändå inte tid från en eventuell bulk, menar jag.

Nog för att musklerna kanske inte blir större under deffen, utan kanske rentav blir mindre (jag säger "kanske", för nybörjare brukar ju kunna öka muskelmassa även under deff), men deffen bör väl inte påverka att man lär sig att träna?

willtjam
2012-02-25, 16:44
Medan man lär sig träna är väl ett ypperligt tillfälle att passa på att deffa? Då stjäl man ju ändå inte tid från en eventuell bulk, menar jag.

Nog för att musklerna kanske inte blir större under deffen, utan kanske rentav blir mindre (jag säger "kanske", för nybörjare brukar ju kunna öka muskelmassa även under deff), men deffen bör väl inte påverka att man lär sig att träna?

Det här undrar jag med. Nervinbaning funkar väl under deff också?

z_bumbi
2012-02-25, 16:48
Medan man lär sig träna är väl ett ypperligt tillfälle att passa på att deffa? Då stjäl man ju ändå inte tid från en eventuell bulk, menar jag.

Nog för att musklerna kanske inte blir större under deffen, utan kanske rentav blir mindre (jag säger "kanske", för nybörjare brukar ju kunna öka muskelmassa även under deff), men deffen bör väl inte påverka att man lär sig att träna?

Då hamnar de i facket som måste äta upp sig för att kunna lära sig träna så vad har de vunnit på det?

Spartansk
2012-02-25, 16:50
Då hamnar de i facket som måste äta upp sig för att kunna lära sig träna

Vad menar du med det?

willtjam
2012-02-25, 16:51
Jag tror inte att jag förstår. Vad exakt är det man lär sig av träning under en bulk jämfört med en deff?

stridis
2012-02-25, 16:52
Det här undrar jag med. Nervinbaning funkar väl under deff också?

Tja, kvaliteten på passen går nog ned. Att dunka in kvalitetspass ett längre tag behövs för att lära sig ordentligt.

z_bumbi
2012-02-25, 16:54
Vad menar du med det?

"Enda undantaget jag ser från det här är de som är väldigt tunna som kan tjäna på att äta upp sig i samband med att de börjar träna. De behöver däremot inte fortsätta äta non stop utan bara ta sig till en nivå då kroppen har en möjlighet att bli stadig nog för att träna så att träningen ger något."

Spartansk
2012-02-25, 16:55
Tja, kvaliteten på passen går nog ned. Att dunka in kvalitetspass ett längre tag behövs för att lära sig ordentligt.

Kvaliteten på vad? De två viktiga sakerna är väl att lära sig rätt teknik, och att ta i. Båda de sakerna kan man väl lära sig oavsett hur stark man är?

Spartansk
2012-02-25, 16:57
"Enda undantaget jag ser från det här är de som är väldigt tunna som kan tjäna på att äta upp sig i samband med att de börjar träna. De behöver däremot inte fortsätta äta non stop utan bara ta sig till en nivå då kroppen har en möjlighet att bli stadig nog för att träna så att träningen ger något."

Så du menar att man ändå behöver ha någon minimifettprocent för att träningen ska ge något?

willtjam
2012-02-25, 17:04
Här har ni två färska bilder. Ingen antydan till definition på bröst- eller magmuskulaturen, utan istället nog mycket fett för att sticka ut under en lös t-shirt.

http://i.imgur.com/GVt0W.jpg
http://i.imgur.com/AoJwt.jpg

Jag uppskattade tidigare i tråden om att jag kommer se ut så här ifall jag deffar ner mig: http://anthonymychal.com/wp-content/uploads/2012/02/skinnyfat2.jpg

Edit: Vill bara klargöra att jag ska deffa ner mig, men jag tycker det här är en väldigt intressant diskussion så det är därför den fortfarande är igång.

stridis
2012-02-25, 17:08
Kvaliteten på vad? De två viktiga sakerna är väl att lära sig rätt teknik, och att ta i. Båda de sakerna kan man väl lära sig oavsett hur stark man är?

Beror på om man orkar ta i på topp. Practice makes perfect only if you practice perfect...

Kan ta en tveksam analogi: Sprinters behöver springa snabbt för att bli bra sprinters, så det är bra ifall det är varmt och fint där de tränar.

z_bumbi
2012-02-25, 17:25
Så du menar att man ändå behöver ha någon minimifettprocent för att träningen ska ge något?

"då kroppen har en möjlighet att bli stadig nog för att träna så att träningen ger något"

Jag vet inte riktigt hur du får det ovan att handla om kroppsfettprocent?

Om någon som måste stå på samma ställe två gånger för att ge en skugga börjar träna kommer den antagligen ha rejält svårt att vara stadig i övningarna. Om den då samtidigt som den börjar träna äter upp sig så att stadga lättare infinner sig så får den antagligen ut mer av träningen. Ev går den upp i kroppsfett men kroppen kan lika gärna kompensera för att den inte fått mat och faktiskt bara suga åt sig näringen.

Spartansk
2012-02-25, 17:30
"då kroppen har en möjlighet att bli stadig nog för att träna så att träningen ger något"

Jag vet inte riktigt hur du får det ovan att handla om kroppsfettprocent?

Om någon som måste stå på samma ställe två gånger för att ge en skugga börjar träna kommer den antagligen ha rejält svårt att vara stadig i övningarna. Om den då samtidigt som den börjar träna äter upp sig så att stadga lättare infinner sig så får den antagligen ut mer av träningen. Ev går den upp i kroppsfett men kroppen kan lika gärna kompensera för att den inte fått mat och faktiskt bara suga åt sig näringen.

Och jag fattar inte riktigt vad du menar med "att vara stadig i övningarna". Menar du att man inte trillar när man tränar? Det har väl mest av allt med balanssinne att göra?

rajjan_dammit
2012-02-25, 19:04
Istället för att utgå från vad det står i den och den studien och att man läst ditten och datten där och där om hur kroppen reagerar på att ha olika fettprocent och vilka fördelar och nackdelar det är med vilket, är det inte bättre att testa hur det funkar för just ERA kroppar?

Känns konstigt att inte våga testa gå över 15% BF för att man läst att det är dåligt.

Spartansk
2012-02-25, 19:06
Känns konstigt att inte våga testa gå över 15% BF för att man läst att det är dåligt.

Så jag ska testa att gå över 15 % kroppsfett för att se om jag får fettcellshyperplasi och plack i blodkärlen? Tror inte det...

willtjam
2012-02-25, 19:30
"kanske"

de där siffrorna verkar väldigt påhittade.. sluta noja är mitt råd - stick to the plan!

Lite intressant om siffrorna:
In most situations involving a significant change in body weight, both fat-free body mass (FFM) and body fat participate, but the relative contribution of FFM and fat to the total weight change is influenced by the initial body fat content. Overfeeding: In experiments of at least 3-weeks' duration, the weight gain of thin people comprises 60-70% lean tissues, whereas in the obese it is 30-40%. Underfeeding: In humans, there is an inverse curvilinear relationship between initial body fat content and the proportion of weight loss consisting of lean tissue. The same trend holds for animals and birds, including loss during hibernation. Another factor is the magnitude of the energy deficit: as energy intake is reduced, lean tissue makes up an increasing fraction of the total weight loss. Exercise: If individuals lose much weight with exercise, the result is usually some loss of lean tissue as well as fat, and once again the proportion of lean loss to total weight loss is greater in thin people than in those who have larger body fat burdens. Members of twin pairs often differ in weight. In thin individuals, lean accounts for about half of the intrapair weight difference, whereas in the obese it accounts for only one quarter. Body fat content must be taken into account in evaluating body composition changes induced by nutrition and exercise.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10865771

mysglenn
2012-02-25, 19:42
Lite intressant om siffrorna:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10865771

orka läsa på engelska

sen om du tränade lika mycket som du läser kanske du bänkar mer än 40kg till slut?

mysglenn
2012-02-25, 19:44
Så jag ska testa att gå över 15 % kroppsfett för att se om jag får fettcellshyperplasi och plack i blodkärlen? Tror inte det...

Jag har en kompis som nästan varje dag lever i ångest över att han har legat på över 15% kroppsfett och därmed fått fettcellshyperplasi och sabbat alla chanser i världen att någonsin bli fit..

detta är faktiskt sant.

Spartansk
2012-02-25, 19:45
orka läsa på engelska

sen om du tränade lika mycket som du läser kanske du bänkar mer än 40kg till slut?

Översatt: "Viktuppgången hos smala människor består till 60-70 % av fettfri massa, medan den hos överviktiga är 30-40%".

Tränade han lika mycket som han läste (vilket verkar vara flera timmar om dagen) så skulle han nog snabbt bli övertränad.

willtjam
2012-02-25, 19:49
orka läsa på engelska

sen om du tränade lika mycket som du läser kanske du bänkar mer än 40kg till slut?

Det var ett bra argument.
Varifrån har du fått att jag inte tränar? Och var bänkar jag 40 kg? Och var har bänkpress med nånting att göra? Går du i högstadiet fortfarande?

mysglenn
2012-02-25, 19:49
Översatt: "Viktuppgången hos smala människor består till 60-70 % av fettfri massa, medan den hos överviktiga är 30-40%".

Tränade han lika mycket som han läste (vilket verkar vara flera timmar om dagen) så skulle han nog snabbt bli övertränad.

och vad är överviktig? = mer än 15% BF?

sen kanske de tunna människorna i studien hade mindre muskler att börja med så att de ökade mer eftersom de är längre ifrån sitt genetiska max? Vad vet jag..

Spartansk
2012-02-25, 19:51
och vad är överviktig? = mer än 15% BF

Mer än så, skulle jag gissa. Men det är ju rimligt att anta att skalan är glidande.

mysglenn
2012-02-25, 19:51
Det var ett bra argument.
Varifrån har du fått att jag inte tränar? Och var bänkar jag 40 kg? Och var har bänkpress med nånting att göra? Går du i högstadiet fortfarande?

Jag läser din journal och vad du har skrivit här.

Vad jag menar är att du verkar ha ökat jäkligt lite under träningskarriär, och det är nog inte som sagt att du har för hög BF% som är "felet" utan för att ja, du tränar fel helt enkelt.

mysglenn
2012-02-25, 19:52
Mer än så, skulle jag gissa. Men det är ju rimligt att anta att skalan är glidande.

Nej något magiskt händer vid 15% kroppsfett, så löd argumentationen innan.

Spartansk
2012-02-25, 19:55
Nej något magiskt händer vid 15% kroppsfett, så löd argumentationen innan.

Då har antingen du missförstått eller så jag uttryckt mig felaktigt.

Det jag har försökt få fram, under hela konversationen, är att man inte ska skaffa mer kroppsfett än man någonsin har haft. Så om ditt tidigare max är 15 % så ska du aldrig gå över 15 %.

Om nu (för argumentets skull) willtjam har haft 30 % kroppsfett i det förgångna, så kanske skadan redan är skedd, och det inte gör någon skillnad om han går upp till 20, 25 eller 30 % igen.

willtjam
2012-02-25, 19:58
Jag läser din journal och vad du har skrivit här.

Vad jag menar är att du verkar ha ökat jäkligt lite under träningskarriär, och det är nog inte som sagt att du har för hög BF% som är "felet" utan för att ja, du tränar fel helt enkelt.

Då kan du också se att förrförra gången jag tränade bänk så körde jag 2x5 på 58.5 kg, vilket blir ca 70 kg 1RM, vilket är min kroppsvikt. Är det för lite? Det var andra eller tredje gången i mitt liv som jag prövade med brygga i bänkpress. Alltså, nybörjare i den tekniken och lyfte min kroppsvikt. Vore du nöjd ifall jag bänkade 200 kg?
Du väger 100 kg, bänkar 130 och har tränat i 10 år. Ska det ta mig 10 år att öka min bänk 30%? Det skulle jag kalla jävligt dålig träning.

Som du också kan se i min journal så har jag haft väldigt mycket ryggproblem vilket ha gjort att jag har kunnat öka, vila, öka lite mer, vila etc., vilket självklart inte ger världens största ökningar.

Vad gäller gränsen på 15% BF skulle du kunna läsa om det som jag har länkat, ifall du har förmågan att läsa på engelska, vilket du inte verkar ha. Om du spenderar en femtedel av tiden du lägger på att såga folk här på forumet på att läsa någon fakta så kan du komma och skriva, annars behöver du inte gör dig besvär.

mysglenn
2012-02-25, 20:16
Då kan du också se att förrförra gången jag tränade bänk så körde jag 2x5 på 58.5 kg, vilket blir ca 70 kg 1RM, vilket är min kroppsvikt. Är det för lite? Det var andra eller tredje gången i mitt liv som jag prövade med brygga i bänkpress. Alltså, nybörjare i den tekniken och lyfte min kroppsvikt. Vore du nöjd ifall jag bänkade 200 kg?
Du väger 100 kg, bänkar 130 och har tränat i 10 år. Ska det ta mig 10 år att öka min bänk 30%? Det skulle jag kalla jävligt dålig träning.

Som du också kan se i min journal så har jag haft väldigt mycket ryggproblem vilket ha gjort att jag har kunnat öka, vila, öka lite mer, vila etc., vilket självklart inte ger världens största ökningar.

Vad gäller gränsen på 15% BF skulle du kunna läsa om det som jag har länkat, ifall du har förmågan att läsa på engelska, vilket du inte verkar ha. Om du spenderar en femtedel av tiden du lägger på att såga folk här på forumet på att läsa någon fakta så kan du komma och skriva, annars behöver du inte gör dig besvär.

Jag kanske ska säga såhär, jag BÖRJADE träna för 10år sedan. Jag har som längst tränat två år i rad :) Som sagt, jag ökade min SL totalt med ca 60kg på en sommar när jag började äta och träna riktigt seriöst. Så bara genom att "ta sig i kragen" eller lösa vissa problem som utgör flaskhalsar i ens progression kan göra underverk.

Jag skulle iaf inte i din situation börja deffa, utan satsa på att bli starkare och få mer muskler. Man kommer aldrig ångra att man får mer muskler anser jag, de är värda mer än guld och ädla stenar.

Mitt tidigare problem var bla att jag aldrig var nöjd, deffade, bulkade, bytte program varannan vecka osv. Jag var optisökande och ångesfylld..

Okej, trist med ryggproblem, har du inte tagit i tu med dem? Jag har med haft många problem, därför min träning har varit mycket okontinuerlig, men nu när jag börjar få bukt på det mesta så ökar jag som ett lokomotiv! Utan att tänka på vad som "opti" etc.

Jag forskar i teoretisk fysik och läser engelska tidskrifter 8timmar om dagen, därför orkar jag inte läsa på engelska på min fritid.

mysglenn
2012-02-25, 20:18
Då har antingen du missförstått eller så jag uttryckt mig felaktigt.

Det jag har försökt få fram, under hela konversationen, är att man inte ska skaffa mer kroppsfett än man någonsin har haft. Så om ditt tidigare max är 15 % så ska du aldrig gå över 15 %.

Om nu (för argumentets skull) willtjam har haft 30 % kroppsfett i det förgångna, så kanske skadan redan är skedd, och det inte gör någon skillnad om han går upp till 20, 25 eller 30 % igen.

Okej.

Vad händer om man får FLER fettceller då? Varför är detta dåligt? Gör det att man får lättare att lägga på sig fett i framtiden eller?

Spartansk
2012-02-25, 20:22
Okej.

Vad händer om man får FLER fettceller då? Varför är detta dåligt? Gör det att man får lättare att lägga på sig fett i framtiden eller?

Ja, det är därför det är dåligt.

Och sedan finns det fler nackdelar med att en gång ha haft mycket fett. T ex att det bildas plack i blodkärlen när man är överviktig som aldrig försvinner.

Zwitterion
2012-02-25, 20:32
Och sedan finns det fler nackdelar med att en gång ha haft mycket fett. T ex att det bildas plack i blodkärlen när man är överviktig som aldrig försvinner.

I tidiga stadier kan åderförfettning gå tillbaka.

Spartansk
2012-02-25, 20:34
I tidiga stadier kan åderförfettning gå tillbaka.

Okej. Skulle vara intressant att veta vilka siffror det rör sig om (hur många % fett man måste ha, hur länge, osv).

speedy83
2012-02-25, 20:39
Det vore det absolut, själv har jag ju haft en övervikt på ca: 10-12 kilo kanske var uppe på 23-24% vilket nu känns jäkligt onödigt! vill poängtera att denna viktuppgång inte hade något med träning att göra.

Vore därför intressant att veta hur mycket man har skadat sig själv genom den förslappningen.

mysglenn
2012-02-25, 20:44
Ja, det är därför det är dåligt.

Och sedan finns det fler nackdelar med att en gång ha haft mycket fett. T ex att det bildas plack i blodkärlen när man är överviktig som aldrig försvinner.

och denna plack är oberoende av om man dricker alkohol, röker , äter mat med "dåligt" fett osv?

sen vad är överviktig, var går gränsen som sagt?

willtjam
2012-02-25, 21:06
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/reducing-body-fat-percentage-by-gaining-muscle-qa.html

willtjam
2012-02-25, 21:46
Ignorera den där länken, jag läste helt fel.

rajjan_dammit
2012-02-26, 01:43
Så jag ska testa att gå över 15 % kroppsfett för att se om jag får fettcellshyperplasi och plack i blodkärlen? Tror inte det...

Och det VET du att du får för att...? Det står så på internetz?

andeem
2012-02-26, 08:44
Alltså, gör som ni vill, men att noja över åderförfettning för att man går över en elitidrottsmans fettprocent är ju bara löjligt.

http://startingstrength.com/articles/clarification_rippetoe.pdf

Spartansk
2012-02-26, 10:15
och denna plack är oberoende av om man dricker alkohol, röker , äter mat med "dåligt" fett osv?

sen vad är överviktig, var går gränsen som sagt?

"Ja" på fråga 1. "Vet ej" på fråga 2.

Och det VET du att du får för att...? Det står så på internetz?

En sjuksköterska berättade för mig, smartass.

mysglenn
2012-02-26, 10:35
"Ja" på fråga 1. "Vet ej" på fråga 2.



Hopp så att ens blodprover är prima spelar ingen roll då eller? Jag är Facked :/

Spartansk
2012-02-26, 11:06
Hopp så att ens blodprover är prima spelar ingen roll då eller? Jag är Facked :/

Jag tror inte blodprover avslöjar plack. Tror man måste röntga, eller gå in och titta.

Men det är inte alls säkert att du är Facked, allt är individuellt och har man tur klarar man sig utan plack även om man så är på framsidan av Sumo Wrestling Calendar 2012.

kottovic
2012-02-26, 11:25
Då är det över på riktigt. Jag kommer aldrig kunna bygga som Arnold och Coleman igen. Får återgå till yoga.

Tolkia
2012-02-26, 11:29
Åderförfettning startar när vi är väldigt små och rullar sedan på. Hos alla. Förstås mer/mindre beroende på vilka anlag man har och vad man gör med de anlagen, men för att ge lite perspektiv.

Till trådens ursprungliga ämne tycker jag att det verkar som om många har en väldigt skev syn på vad som är en normal vikt, kroppsfettprocent osv. Ordet "smalfet" verkar ha utvidgats till att motsvara allt som inte är rippat men inte kvalar in som bar "fet". Det får man väl ha om man vill, men det är lämpligt att man är ärlig med sin ståndpunkt och inte sätter rubriken "hälsa" på det som egentligen handlar om catwalken.

Edit:
Jag har tänkt på det också, att rätt som det är så har man blivit anorektiker. Men jag vill tycka att jag är nog psykiskt stark och innehar nog bra självinsikt för att det inte ska hända.
Ja, jag är helt övertygad om att bara psykiskt svaga personer utan självinsikt fått ätstörningar. Och att ingen tänkt så här tidigare. LOL.

mysglenn
2012-02-26, 11:33
Då är det över på riktigt. Jag kommer aldrig kunna bygga som Arnold och Coleman igen. Får återgå till yoga.

http://www.youtube.com/watch?v=8wwRM6z3_Co&feature=related

z_bumbi
2012-02-26, 11:42
Och jag fattar inte riktigt vad du menar med "att vara stadig i övningarna". Menar du att man inte trillar när man tränar? Det har väl mest av allt med balanssinne att göra?

Gå ut med 100 kg på axlarna ur böjracket. Vila 2 min.
Gå sen ut med 200. Vila 2 min.
Gå ut med 300 kg. Vila 2 min
Om 300 gick lätt så gå ut med 350 kg. Ha passare.
Är du inte van vid att köra böj på medeltunga vikter så lyfta bara av samma vikter.

På vilken vikt var du stadigast? Dvs du vobblade inte runt med röven, överkroppen trycktes inte ihop, du orkade hålla in hakan osv.

Spartansk
2012-02-26, 11:49
Gå ut med 100 kg på axlarna ur böjracket. Vila 2 min.
Gå sen ut med 200. Vila 2 min.
Gå ut med 300 kg. Vila 2 min
Om 300 gick lätt så gå ut med 350 kg. Ha passare.
Är du inte van vid att köra böj på medeltunga vikter så lyfta bara av samma vikter.

På vilken vikt var du stadigast? Dvs du vobblade inte runt med röven, överkroppen trycktes inte ihop, du orkade hålla in hakan osv.

Jag tror jag förstår var du vill komma: Med tyngre vikter känns det stadigare, och för att lyfta dessa tyngre vikter krävs att man äter mer?

nHz
2012-02-26, 11:58
http://www.youtube.com/watch?v=8wwRM6z3_Co&feature=related

Det där skrämmer man väl inga vakter med?

Raev
2012-02-26, 13:21
Verkar som diskussionen sprungit iväg lite så jag orkar inte läsa 14 sidor.
Har någon kommit med praktiska tips? Artiklar? Något för oss smalfeta?

TREX
2012-02-26, 13:24
Verkar som diskussionen sprungit iväg lite så jag orkar inte läsa 14 sidor.
Har någon kommit med praktiska tips? Artiklar? Något för oss smalfeta?

Folk som inte är smal-feta förnekar att det ens överhuvudtaget finns något som heter "smal-fet" och att de som är det bara kallar sig det för att de inte vill erkänna att de är feta och har en skev kroppsbild.

Vi är med andra ord precis där jag trodde vi skulle vara.

Jag tror inte på smal-fet heller riktigt just i ordets bemärkelse, men jag tror på att folk rent genetiskt kan ha en stor midja och därav se tjocka ut (även fast man till och med kan vara "shredded" på andra delar av kroppen)

willtjam
2012-02-26, 13:33
Verkar som diskussionen sprungit iväg lite så jag orkar inte läsa 14 sidor.
Har någon kommit med praktiska tips? Artiklar? Något för oss smalfeta?
De flesta säger "bygg" medan de som har varit mulliga själva och har haft problem med att komma i form säger "deffa".

Folk som inte är smal-feta förnekar att det ens överhuvudtaget finns något som heter "smal-fet" och att de som är det bara kallar sig det för att de inte vill erkänna att de är feta och har en skev kroppsbild.

Vi är med andra ord precis där jag trodde vi skulle vara.

Jag tror inte på smal-fet heller riktigt just i ordets bemärkelse, men jag tror på att folk rent genetiskt kan ha en stor midja och därav se tjocka ut (även fast man till och med kan vara "shredded" på andra delar av kroppen)
Precis som att vissa människor förnekar att gener spelar minsta lilla roll vid styrketräning, vilket för mig är helt absurt.

TREX
2012-02-26, 13:36
Jag tror att det för att det är så fruktansvärt många vinnarskallar här inne så skulle det vara något annat än deras "hårda väl förtjänta svett och slit" som gett deras framgång skulle de bryta ihop. Ingen gillar väl att få höra att man fått något serverat på ett silverfat, det anses väl nästan lite fullt.

Raev
2012-02-26, 13:39
Folk som inte är smal-feta förnekar att det ens överhuvudtaget finns något som heter "smal-fet" och att de som är det bara kallar sig det för att de inte vill erkänna att de är feta och har en skev kroppsbild.

Vi är med andra ord precis där jag trodde vi skulle vara.

Jag tror inte på smal-fet heller riktigt just i ordets bemärkelse, men jag tror på att folk rent genetiskt kan ha en stor midja och därav se tjocka ut (även fast man till och med kan vara "shredded" på andra delar av kroppen)

Jag tror att vissa inte riktigt förstår hur svårt det är att göra en "helomvändning" från en smalfet kropp till en välbyggd kropp. Inte alls som att äta allt man kommer över och bli stor, eller att deffa ner och bli fit.

willtjam
2012-02-26, 13:41
Ett härligt exempel:

http://aldrigvila.se/wp-content/uploads/2012/01/compare2.jpg

Till höger: Genetik?

Till vänster: Hårt jävla slit…

Out.

Trött på snack om gener.
http://aldrigvila.se/2012/01/kommentar-fran-lasare/

Människan hade ju en ypperlig utgångspunkt. Tre års träning.

Spartansk
2012-02-26, 13:47
Ett härligt exempel:

http://aldrigvila.se/wp-content/uploads/2012/01/compare2.jpg

http://aldrigvila.se/2012/01/kommentar-fran-lasare/

Människan hade ju en ypperlig utgångspunkt. Tre års träning.

Jag fattar inte ens vad han menar?

På bilden till höger, innan han började träna, ser han ut nästan exakt som jag gör nu, efter 2 års seriös träning och 13 års oseriös träning innan dess. Så om han menar att han "minsann var lika klen som alla andra innan han började träna" så är det ju inte sant.

Och oavsett hur han såg ut från början så har han ju bra gener, hur man än vrider och vänder på det.
Halvbiff från början --> überbiff efter 3 år = bra gener.
Überklen från början --> überbiff efter 3 år = också bra gener.

Hade han haft "dåliga gener" hade han inte kunnat bli überbiff över huvud taget. Så jag fattar inte vad han försöker bevisa.

TREX
2012-02-26, 13:47
Du kanske är något på spåren där willtjam, är det okunskap då? Folk vet inte vad som är ett bra utgångsläge eller inte?

Jag har sett folk posta bilder på Levrone när han var yngre, vilket alltid är roligt då han ser ut att ha bland de bästa (för sin ålder) utgångslägen man kan ha. Även fast folk alltid brukar säga "Men titta vad smal han var när han var yngre", extremt underhållande.

http://forum.bodybuildingpro.com/attachment.php?attachmentid=19089&stc=1&d=1306158396

Deltsen och pecsen finns där redan, armarna också, lika så trapz.

willtjam
2012-02-26, 13:48
Som han skriver så menar han att han att gener har inte ett skit med saken att göra, utan endast hård jäkla träning. Bullcrap!

Trex: Bra fråga. Det fanns nån artikel nånstans om smalfeta där han skrev, med bildexempel, att alla häftiga förändringar som det skrivs om överallt begås endast av folk som var väldigt smala från början. Har man alltid varit smal så bygger man bättre än om man går ner för att senare gå upp.

TREX
2012-02-26, 13:52
Som han skriver så menar han att han att gener har inte ett skit med saken att göra, utan endast hård jäkla träning. Bullcrap!

Ja verkligen, Mikael hade redan bra form och storlek på sina pecs på "före" bilden, han har redan en separation och form som kan ta år för vissa att utveckla.

Raev
2012-02-26, 13:56
The truth is that I'm tired of seeing the skinny fats (as I like to call them) falling victim to advice given by the, "I've-been-lean-since-I-was-a-fetus" guys. The same guys that told me that I needed to shovel sustenance into my mouth without regard for body composition.

That might have worked for you, Mr. Lean, but it sure as hell didn't work for me.

Skinny fats can't play by the rules of the rest.
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/11_training_tips_for_the_skinny_fat_ectomorph

Läsvärt, antar jag..

willtjam
2012-02-26, 13:57
Undra hur många som läser tråden nu och tänker "jävla latmaskar. träna på nångång så kanske ni får några resultat istället för att bara sitta och klaga!" :D

mysglenn
2012-02-26, 14:02
Undra hur många som läser tråden nu och tänker "jävla latmaskar. träna på nångång så kanske ni får några resultat istället för att bara sitta och klaga!" :D

Jag är en av dom, det hände knappt ingenting med mig förrän jag kom på hur man faktiskt tränar.

TREX
2012-02-26, 14:03
Jag är en av dom, det hände knappt ingenting med mig förrän jag kom på hur man faktiskt tränar.

Sen att när du väl äter också, för att öka så det "händer något", så lägger sig inte allt av det du äter kring midjan heller, utan faktiskt på dina armar, rygg och spritt lite över hela kroppen.

Det är en förutsättning :)

kottovic
2012-02-26, 14:05
Sen att när du väl äter också, för att öka så det "händer något", så lägger sig inte allt av det du äter kring midjan heller, utan faktiskt på dina armar, rygg och spritt lite över hela kroppen.

Det är en förutsättning :)

Om ni tränade lite hårdare istället för att klaga på "dåliga gener" så kanske det skulle hända något.

mysglenn
2012-02-26, 14:06
Sen att när du väl äter också, för att öka så det "händer något", så lägger sig inte allt av det du äter kring midjan heller, utan faktiskt på dina armar, rygg och spritt lite över hela kroppen.

Det är en förutsättning :)

ät inte så mycket då *popcorn*

willtjam
2012-02-26, 14:07
Om ni tränade lite hårdare istället för att klaga på "dåliga gener" så kanske det skulle hända något.

Vad exakt menar du med "träna hårdare"?

mysglenn
2012-02-26, 14:08
Vad exakt menar du med "träna hårdare"?

Du vill inte vara i närheten av mig när jag laddar upp inför marklyft och pushpress, har hört att tjejer och småkillar blir rädda för mig för att jag ser så farlig ut.. visa lite aggresivitet! Äg vikterna!

kottovic
2012-02-26, 14:09
Vad exakt menar du med "träna hårdare"?

Ta i lite, var inte rädd för att bli röd i ansiktet och ha ett strukturerat schema eller upplägg. Är det jobbigt så gör det jobbigare helt enkelt.

Spartansk
2012-02-26, 14:09
Om ni tränade lite hårdare istället för att klaga på "dåliga gener" så kanske det skulle hända något.

Hur hårt tränar vi nu?

kottovic
2012-02-26, 14:10
Hur hårt tränar vi nu?

Vi tränar inte alls, mest fingrarna som får jobba lite..

willtjam
2012-02-26, 14:10
Så it goes without saying att vi här i tråden lyfter stången i 22 veckor innan vi lastar på 2 kg?

Spartansk
2012-02-26, 14:12
Vi tränar inte alls, mest fingrarna som får jobba lite..

Försöker du vara rolig? Med "nu" så menar jag förstås "nu för tiden när vi tränar", inte "i detta ögonblick".

Du uttalade dig om hur vi tränar, så jag tänkte bara kolla om du verkligen hade koll på hur vi tränar, eller om du bara drar fram argument ur arslet.

Blacknednatty
2012-02-26, 14:13
Dåliga gener är ett jävla skämt, jag växte inegt i början för jag kunde heller inget. Sen växte jag inte mer när jag lärde mig o äta rätt. Jag började växa på fint när jag hittade min stil i träningen. Efter man har gått igenom mat/träningslära och inte får "bra" resultat, DÅ kan man börja gnälla över gener.

Sent sent sent from sent (sent)

Spartansk
2012-02-26, 14:14
Dåliga gener är ett jävla skämt, jag växte inegt i början för jag kunde heller inget.

Så du menar att vilken tjej som helst kan bli lika stark som Magnus Samuelsson?

Inte?

Varför inte? Åh, kan det vara pga att tjejen har annorlunda "gener" än Magnus Samuelsson, kanske?

willtjam
2012-02-26, 14:14
Haha, vi är alla noobs som inte vet vad protein är och gör bara armhävningar på kvällen.

kottovic
2012-02-26, 14:17
Försöker du vara rolig? Med "nu" så menar jag förstås "nu för tiden när vi tränar", inte "i detta ögonblick".

Du uttalade dig om hur vi tränar, så jag tänkte bara kolla om du verkligen hade koll på hur vi tränar, eller om du bara drar fram argument ur arslet.

Förstår inte hur du kommer in i detta. TS tränar för lätt och är rädd för att gå upp i vikt dels tack vare sånna som dig som enbart stirrar på papper och inte provar sig fram i praktiken.

mysglenn
2012-02-26, 14:18
Så du menar att vilken tjej som helst kan bli lika stark som Magnus Samuelsson?

Inte?

Varför inte? Åh, kan det vara pga att tjejen har annorlunda "gener" än Magnus Samuelsson, kanske?

Om en kille har en testonivåer som en tjej ja då kan man väl få saker utskrivna?

Spartansk
2012-02-26, 14:18
Förstår inte hur du kommer in i detta. TS tränar för lätt och är rädd för att gå upp i vikt dels tack vare sånna som dig som enbart stirrar på papper och inte provar sig fram i praktiken.

Eftersom jag är på TS sida så antog jag att ditt uttalande även gällde mig.

Hur vet du att TS tränar för lätt? Har du sett honom träna? Han kanske tar i så han skiter på sig i varenda set.

Spartansk
2012-02-26, 14:20
Om en kille har en testonivåer som en tjej ja då kan man väl få saker utskrivna?

Eftersom mitt extremexempel inte gick fram så tänker jag ta ett mer jordnära exempel:

Tror du och Blacknednatty att jag, 28-årig, smalfet, vanlig svensk kille, kan bli lika stark som Magnus Samuelsson, bara jag börjar göra precis som honom?

Om det är som Blacknednatty säger, att gener inte spelar roll, så borde det ju vara så.

Blacknednatty
2012-02-26, 14:20
Så du menar att vilken tjej som helst kan bli lika stark som Magnus Samuelsson?

Inte?

Varför inte? Åh, kan det vara pga att tjejen har annorlunda "gener" än Magnus Samuelsson, kanske?

Jag sa inte det, menade det inte heller. Vad jag menade var att man kanske ska försöka innan man skyller på gener. Det tar inte 5månader att komma fram till att man har dåliga gener.

willtjam
2012-02-26, 14:21
Eftersom mitt extremexempel inte gick fram så tänker jag ta ett mer jordnära exempel:

Tror du och Blacknednatty att jag, 28-årig, smalfet, vanlig svensk kille, kan bli lika stark som Magnus Samuelsson, bara jag börjar göra precis som honom?

Om det är som Blacknednatty säger, att gener inte spelar roll, så borde det ju vara så.

Och alla kan bli stora som Cutler, Coleman och Schwarzenegger bara dom tar i lite på gymmet. :D

TREX
2012-02-26, 14:21
ät inte så mycket då *popcorn*

Spelar ingen roll hur litet överskott jag lägger mig på, X antal veckor/månader senare har 90% av det jag har lagt på mig hamnat kring midjan.

:)

Tro mig, jag vet... jag har tillgång till både excel, måttband, tre olika vågar, rum med olika belysning och en bra kamera.

Häftigt va? Jag vet precis vad som händer ;)

Tobbis
2012-02-26, 14:21
Jag har en kompis som nästan varje dag lever i ångest över att han har legat på över 15% kroppsfett och därmed fått fettcellshyperplasi och sabbat alla chanser i världen att någonsin bli fit..

detta är faktiskt sant.

Vad menas fettcellshyperplasi? Att det bildats fler fettceller pga. högt bf% som sedan minskar chansen att kunna bli "rippad"?

mysglenn
2012-02-26, 14:21
Haha, vi är alla noobs som inte vet vad protein är och gör bara armhävningar på kvällen.

att styrketräna är en praktiskt kunskap med, det går inte att läsa sig till hur man ska cykla, simma, dansa - man måste ut och prova på och lära sig.

Samma med plugga, det går inte att läsa sig till hur man löser svåra integraler och differentialekvationer, man måste faktiskt öva och lära sig själv hur det funkar.

De som failar i plugget kan ju med skylla på gener, inte sant? Det är säkert gener som gör att man blir kriminell och missbrukare med, varför ska de straffas? Det är ju bara deras gener som gör så, de kan inte hjälpa det?!

mysglenn
2012-02-26, 14:23
Eftersom mitt extremexempel inte gick fram så tänker jag ta ett mer jordnära exempel:

Tror du och Blacknednatty att jag, 28-årig, smalfet, vanlig svensk kille, kan bli lika stark som Magnus Samuelsson, bara jag börjar göra precis som honom?

Om det är som Blacknednatty säger, att gener inte spelar roll, så borde det ju vara så.

Nej men man kan nog bli betydligt starkare än vad den personen är nu!

TREX
2012-02-26, 14:24
Jag sa inte det, menade det inte heller. Vad jag menade var att man kanske ska försöka innan man skyller på gener. Det tar inte 5månader att komma fram till att man har dåliga gener.

Vad har jag då om inte dåliga gener när det mesta jag stoppar i mig hamnar kring min midja?

Nu bortser jag totalt ifrån styrke och volymmässiga ökningar i övrigt, det är jag helt nöjd med :)

Tror det är tredje eller fjärde gången jag nämner det här i tråden utan svar.

Spartansk
2012-02-26, 14:24
Vad menas fettcellshyperplasi? Att det bildats fler fettceller pga. högt bf% som sedan minskar chansen att kunna bli "rippad"?

Ja.

mysglenn
2012-02-26, 14:24
Vad menas fettcellshyperplasi? Att det bildats fler fettceller pga. högt bf% som sedan minskar chansen att kunna bli "rippad"?

japp

mysglenn
2012-02-26, 14:25
Och alla kan bli stora som Cutler, Coleman och Schwarzenegger bara dom tar i lite på gymmet. :D

Nej men man kan bli betydligt större och starkare än vad man är nu.

mysglenn
2012-02-26, 14:27
Spelar ingen roll hur litet överskott jag lägger mig på, X antal veckor/månader senare har 90% av det jag har lagt på mig hamnat kring midjan.

:)

Tro mig, jag vet... jag har tillgång till både excel, måttband, tre olika vågar, rum med olika belysning och en bra kamera.

Häftigt va? Jag vet precis vad som händer ;)


på mig hamnar mycket på rumpan istället :D

Ökar du inte i muskler kanske du kan få något utskrivet av en läkare?

kottovic
2012-02-26, 14:27
Eftersom jag är på TS sida så antog jag att ditt uttalande även gällde mig.

Hur vet du att TS tränar för lätt? Har du sett honom träna? Han kanske tar i så han skiter på sig i varenda set.

Nej det gör han inte. Sättet han skriver på bevisar att det inte finns speciellt mycket gnista. Han är snarare villig att ge upp än att våga chansa.


Nu är vi där igen. Jag har helt missat dig när du har varit med mig när jag har tränat. Du själv brukar ju AAS så du ska inte säga nåt.

Smickrad

willtjam
2012-02-26, 14:28
Glenn, vet du att man kan redigera sina inlägg? Så slipper du posta 10 inlägg per sida varannan minut.

Nej det gör han inte. Sättet han skriver på bevisar att det inte finns speciellt mycket gnista. Han är snarare villig att ge upp än att våga chansa.




Smickrad
Det jag menar är att du har ingen aning om hur jag tränar och kan på så sätt inte påstå någonting, precis som att jag inte kan påstå att du brukar något.

Edit: vad besvisar att jag inte besitter någon gnista? Var skriver jag att jag ger upp? Vad ger jag upp på? Vad exakt ska jag chansa på?

mysglenn
2012-02-26, 14:29
Vad har jag då om inte dåliga gener när det mesta jag stoppar i mig hamnar kring min midja?

Nu bortser jag totalt ifrån styrke och volymmässiga ökningar i övrigt, det är jag helt nöjd med :)

Tror det är tredje eller fjärde gången jag nämner det här i tråden utan svar.

du har annorlunda gener, skulle inte kalla de dåliga för du kan ju öka i muskelmassa och styrka. Bulka inte så jädra hårt då. Bara för att du har hållt på länge är ingen garanti för att du har gjort rätt. Jag lär mig nya saker varje dag och började träna för 10år sedan.

TREX
2012-02-26, 14:33
Var ju precis lite det som tråden handlade om från början Glenn, att inte vilja vara ett "benrangel" eller "tunnis".

Hur tror du det känns för mig att vara 194 cm lång och väga 75 kg för att ha en bra midja när jag vet att andra "pojkar" i min storlek ligger på runt 100, ca 30 kg mer?

Kalla det inte lätt i alla fall :)

312
2012-02-26, 14:41
Man bulkar. Vad fan hände med kolo? Man ska deffa hela tiden nu tydligen, har man inte 5% bf så är man oaptitligt fet och bör deffa omgående så att man avlider. Förr såg jag folk som rekommenderade bulk till helt normala folk, säg 15% bf.

Bulk om man är smalfet, helt klart, de blir så mycket bättre då.

Och för att klargöra, så menar jag en normal bulk, inte 54325kcal överskott varje minut.

mysglenn
2012-02-26, 14:43
Var ju precis lite det som tråden handlade om från början Glenn, att inte vilja vara ett "benrangel" eller "tunnis".

Hur tror du det känns för mig att vara 194 cm lång och väga 75 kg för att ha en bra midja när jag vet att andra "pojkar" i min storlek ligger på runt 100, ca 30 kg mer?

Kalla det inte lätt i alla fall :)

Jag har inte sagt att det enda läget för alla är att fortsätta bulka utan nu var det ju williams tråd inte sant?

Sen tror jag faktiskt inte på att du har testat alla sätt att träna osv, utan du ger upp för lätt. Vad hade du för midjemått vid 98kg sa du? Det lät inte speciellt stort utan jag tror att du överdriver din situation. Du har alltså ådror och räfflor på armar, axlar och pecs, men ölmage deluxe?

mysglenn
2012-02-26, 14:46
Man bulkar. Vad fan hände med kolo? Man ska deffa hela tiden nu tydligen, har man inte 5% bf så är man oaptitligt fet och bör deffa omgående så att man avlider. Förr såg jag folk som rekommenderade bulk till helt normala folk, säg 15% bf.

Bulk om man är smalfet, helt klart, de blir så mycket bättre då.

Och för att klargöra, så menar jag en normal bulk, inte 54325kcal överskott varje minut.

folk pratar som om "smalfet" vore en genetisk sjukdom...

kottovic
2012-02-26, 14:56
Man bulkar. Vad fan hände med kolo? Man ska deffa hela tiden nu tydligen, har man inte 5% bf så är man oaptitligt fet och bör deffa omgående så att man avlider. Förr såg jag folk som rekommenderade bulk till helt normala folk, säg 15% bf.

Bulk om man är smalfet, helt klart, de blir så mycket bättre då.

Och för att klargöra, så menar jag en normal bulk, inte 54325kcal överskott varje minut.

För på kolozzeum tränar alla och äter perfekt. Ingen bulkar alla ligger på kcal+-0 och lyckas ändå stå på scenen och vinna medaljer. *screwy*

willtjam
2012-02-26, 15:03
Kan du förtydliga ditt tidigare inlägg kottovic? Så jag vet hur jag ska träna och inte ge upp så jag får den här magiska kroppen som du har.

kottovic
2012-02-26, 15:11
Kan du förtydliga ditt tidigare inlägg kottovic? Så jag vet hur jag ska träna och inte ge upp så jag får den här magiska kroppen som du har.

Först och främst träna med någon erfaren som kan visa dig ett och annat. Nästa steg är att prova ett schema/metod i 6 månader, utvärdera och notera vad som hänt på pappret och i spegeln. Att läsa studier blir du varken grov eller rippad av, snarare rund då du lägger ner tid som du kunnat applicera i gymmet istället.

Min kropp är inte magisk men jag hade ett utgångsläge som var utöver det normala men jag gav inte upp.

willtjam
2012-02-26, 15:12
Okej. Vad gör jag för fel i knäböjen just nu då? Vad är det för fel på mina tidigare scheman och metoder? Hur mycket längre tid ska jag spendera i gymmet än vad jag gör nu?

312
2012-02-26, 15:17
folk pratar som om "smalfet" vore en genetisk sjukdom...
Jag ser inte någon anledning att deffa sig smal, när man kan bulka sig till en mer muskulös kropp. Magen syns ju inte alls lika mycket sen, eller så deffar man efter bulken.
För på kolozzeum tränar alla och äter perfekt. Ingen bulkar alla ligger på kcal+-0 och lyckas ändå stå på scenen och vinna medaljer. *screwy*

Nej, men du förstår vad jag menar. Nu ska alla deffa, spelar ingen roll om du har 1%bf och är död, förr kunde man ha 15-16% bf och bulka var ändå en bra idé, vilket jag fortfarande tycker. Yeppyepp! :)