handdator

Visa fullständig version : Social nätverksanalys


Ademius
2012-02-24, 17:35
Jag har börjat fundera lite på hur mitt eget nätverk ser ut och börjat skissa lite på det. Olika personer är olika viktiga beroende på hur mycket de tillför i sig själva och vilken roll de spelar i nätverket.

Jag började med en definition av bekantskapen enligt följande (familj undantaget):

Nära vänner - Vänner som man har kontinuerlig ömsesidig kontakt med och kan prata om nästan allt med
Vänner - Vänner som man har kontinuerlig ömsesidig kontakt med
Kompisar - Kompisar som man inte har kontinuerlig kontakt med eller som man umgås med tillsammans med andra kompisar och nära vänner och vänner
Tjenis - Folk som man lätt kan snacka med och som man skulle kunna umgås med ibland eller för vissa syften t.ex. träningskompisar
Bekanta - Alla som man har någon form av ytlig kontakt med.
Kompis kompis - säger sig självt men innefattar också nära väns och väns.
Främling: Totalt okänd person för dig och ditt nätverk alt kompis kompis kompis eller längre relation.

Så en persons värde i nätverket är inte enbart vilken av ovanstående position den har utan även vilken funktion den fyller:

Gatekeeper: Länk till ett annat nätverk. Genom kontakt med den personen umgås du med folk i det andra nätverket.
Intern nod: Du umgås med personen tillsammans med andra personer i det interna nätverket
Extern nod: Du umgås med personen men inte tillsammans med andra i ett internt nätverk.

Förutom mitt primära interna nätverk där jag ofta fungerar som spindeln i nätet så värdesätter jag särskilt gatekeepers som gör att jag får tillgång till externa sekundära nätverk. Värdet ligger i ett kunna diversifiera sig och träffa många olika människor anslutna till olika nätverk men att också kunna kartlägga hur ens egna sociala relationer ser ut. Jag funderar just på detta eftersom jag tycker det är trist när man kör fast och bara träffar samma människor hela tiden även fast man har kul tillsammans. Jag gjorde så i några år utan att det egentligen inte tillförde så mycket. Sedan började jag umgås i andra kretsar (dvs utanför kretsen av barndomskompisar som jag fortfarande håller kontakt med och umgås med ibland).

Nu när jag tänker efter så är det intressant att analysera vilken roll man själv spelar i olika nätverk också. Jag fyller olika roller beroende på vilket nätverk det gäller. Är jag själv inte en given del av nätverket är jag ofta passiv och mer beroende av en gatekeeper, är jag själv en given del så kan jag själv ge förslag eller höra efter, i mitt primära nätverk styr jag ofta själv mest. Utifrån den kategorin vore det intressant att analysera vilka roller folk spelar. Jag har flera vänner som gärna vill umgås och ha kontakt med som är dåliga på att initiera.

Initierar
Hänger oftast på om tillfälle ges
Hänger på ibland

Hur har ni tänkt?

Olegh
2012-02-24, 17:59
Inte alls. Det är nog för lite, men jag kompenserar för dig som uppenbarligen tänker för mycket på saken.

Ademius
2012-02-24, 18:06
Inte alls. Det är nog för lite, men jag kompenserar för dig som uppenbarligen tänker för mycket på saken. Är det något fel i att försöka styra sina sociala relationer dit man vill? Jag började precis fundera, är det att tänka för mycket? Det handlar mer om att konkretisera det som redan finns. Jag har ju redan varit medveten om att jag har bekanta på olika nivåer, vissa tar olika mycket kontakt och initiativ och vissa göra att man lära känna andra. Jag kan värdera vänskapen i sig högt även om personen ifråga inte nödvändigtvis fungerar som gatekeeper. Det känns lite riskabelt att vara alltför beroende av gatekeepers för långsiktiga relationer. Kortsiktigt är det oftast enda vägen in.

Olegh
2012-02-24, 18:15
Är det något fel i att försöka styra sina sociala relationer dit man vill? Jag började precis fundera, är det att tänka för mycket? Det handlar mer om att konkretisera det som redan finns. Jag har ju redan varit medveten om att jag har bekanta på olika nivåer, vissa tar olika mycket kontakt och initiativ och vissa göra att man lära känna andra. Jag kan värdera vänskapen i sig högt även om personen ifråga inte nödvändigtvis fungerar som gatekeeper. Det känns lite riskabelt att vara alltför beroende av gatekeepers för långsiktiga relationer. Kortsiktigt är det oftast enda vägen in.

Fel per definition? Nej givetvis inte. Det är ju ingenting jag kan allmängiltigt bestämma. Däremot så har jag svårt för fenomenet, "nätverka", vilket innebär att man måste vara både översocial och len i mun. Jag tror inte bara att det beror på att jag är dålig på det, utan även det att jag upplever hela företaget som en utmärkt grogrund för falskhet och rövslickeri.

Ademius
2012-02-24, 18:23
Fel per definition? Nej givetvis inte. Det är ju ingenting jag kan allmängiltigt bestämma. Däremot så har jag svårt för fenomenet, "nätverka", vilket innebär att man måste vara både översocial och len i mun. Jag tror inte bara att det beror på att jag är dålig på det, utan även det att jag upplever hela företaget som en utmärkt grogrund för falskhet och rövslickeri. Jag tror du missförstår mig. Jag tänkte inte på att nätverka för nätverkandets skull utan snarare för att jag finner fenomenet intressant. Gatekeepers är inte personer jag umgås med enbart för nätverkets skull. Likväl är det intressant att se hur ens egna nätverk ser ut. Det är inte i syfte av att jag förväntar mig att få något ut av det förutom att vidga mitt umgänge och träffa nya människor, något som jag ofta klagade över förr när jag enbart umgicks i kretsen av barndomskompisar. Det sociala livet upplever jag helt enkelt som roligare när det är mer variation.

Falskheten ligger i när man inte längre gillar att ha kontakt med eller träffa nya människor eller enbart gör det för kontaktens skull, vilket jag inte ägnar mig åt.

Olegh
2012-02-24, 18:33
Jag tror du missförstår mig. Jag tänkte inte på att nätverka för nätverkandets skull utan snarare för att jag finner fenomenet intressant. Gatekeepers är inte personer jag umgås med enbart för nätverkets skull. Likväl är det intressant att se hur ens egna nätverk ser ut. Det är inte i syfte av att jag förväntar mig att få något ut av det förutom att vidga mitt umgänge och träffa nya människor, något som jag ofta klagade över förr när jag enbart umgicks i kretsen av barndomskompisar. Det sociala livet upplever jag helt enkelt som roligare när det är mer variation.

Falskheten ligger i när man inte längre gillar att ha kontakt med eller träffa nya människor eller enbart gör det för kontaktens skull, vilket jag inte ägnar mig åt.

Jo, nu tror jag det klarnar lite.. :)