handdator

Visa fullständig version : va händer om jag äter för lite protein


NyKille
2012-02-24, 16:43
Tja, jag ska äta 150 gram protein varje dag har jag räknat.
Vad händer om jag tränar en dag och äter 100gram protein?

Kommer det knappt att påverka
eller kommer det göra att mitt resultat blir till exempel (20%?) sämre än vad det kunde ha blivit om jag åt 150 gram protein?

Detta förutsatt att jag äter runt 150 g protein varje dag i veckan förutom just idag

Fishtank
2012-02-24, 16:46
Du kommer inte dö om du tror det, Ingen kan säga hur mycket det påverkar dina resultat men troligtvis ingenting nästan.
Är det på underskott är det viktigare än på överskott.

Eddie Vedder
2012-02-24, 16:52
Du säger att du "ska" äta 150 gram utan vidare beskrivning så jag utgår från att du pratar om 2 gram per kg kroppsvikt eftersom det brukar vara mest standard. Då väger du 75 kg. 100 gram protein är fortfarande inte lite och kan mycket väl räcka. Att du dessutom tränar är bättre än om du inte tränar. Du bygger självklart mer muskler med styrketräning och måttligt proteinintag jämfört med att inte träna och äta mycket protein exempelvis. De båda tillsammans är naturligtvis det bästa men det är fortfarande så att träningen är det viktigaste. Och 100 gram är som sagt inte direkt lite även om det kan tänkas ligga under de allmänna råden. Men de skulle kunna vara tilltagna med rejäl marginal. Man vet inte exakt vad som är optimala proteinnivåer för muskeltillväxt.

NyKille
2012-02-24, 17:09
ok tack Eddie Vedder.