handdator

Visa fullständig version : Tråden för matlagningsverktyg


Snobbe
2012-02-24, 13:22
Finns ju en kniv tråd men tänkte att det kunde vara coolt med en generell tråd om alla redskap/verktyg som finns. Allt från bakmaskiner och riskokare till DL mått. Där man kan ge tips om coola saker som man absolut måste ha i köket.

Jag är just nu på jakt efter en ny stekpanna (eller flera). Jag funderar på en gjutjärnspanna men vet inte vilken (är det bara skeppshult som gäller?). Ska man ha en gjutjärn och sen några andra teflon/annat också?

Någon som har erfarenhet av gjutjärns pannor på induktionshällar? Fungerar dom bra? Mina IKEA pannor just nu gör så att det kommer ett ljust brus från spisen vilket jag gärna skulle undvika. Kanske någon som har erfarenhet av det med gjutjärn?

Rickard
2012-02-24, 14:18
Gjutjärn på induktion är inga problem. Kort sagt.

Sedan tror jag inte att jag hört något från hällen när jag använt gjutjärn med med andra saker. Så vikten kanske hjälper till.

Skeppshult är väl det som är lättast att hitta. Skippa då dom med trä så att du kan skicka in den i ugnen.
Eller så letar du upp någon på loppis eller liknande.

Sedan kommer du ha stor nytta av det här misstänker jag. http://sherylcanter.com/wordpress/2010/01/a-science-based-technique-for-seasoning-cast-iron/

Snobbe
2012-02-24, 14:24
Gjutjärn på induktion är inga problem. Kort sagt.

Sedan tror jag inte att jag hört något från hällen när jag använt gjutjärn med med andra saker. Så vikten kanske hjälper till.

Skeppshult är väl det som är lättast att hitta. Skippa då dom med trä så att du kan skicka in den i ugnen.
Eller så letar du upp någon på loppis eller liknande.

Sedan kommer du ha stor nytta av det här misstänker jag. http://sherylcanter.com/wordpress/2010/01/a-science-based-technique-for-seasoning-cast-iron/

Verkar som att den där länken kan va grym i framtiden:)

hahavaffan
2012-02-24, 14:36
Se till att du kan lämna tillbaks prylarna om du inte är nöjd, eller att du får höra från nån oberoende part att ett visst stekjärn faktiskt funkar med induktion, för det stämmer sällan. Mina föräldrar har köpt tre uppsättningar nya spis-redskap sen de flyttade för snart två år sedan.

Den första var deras gamla Anders Petter, som skulle funka, men var slitna, så de byttes ut snabbt. Andra uppsättningen var nåt riktigt flådigt märke som enligt Electrolux Home skulle funka bra på induktion, men det gjorde dom ej. Handtagen (!) blev lika varma som själva kastrullen/stekjärnet, och det lät fördjävligt om hällen när de användes. Den tredje uppsättningen var ett desperat köp av OBH Nordica, och visst, själva värmefunktionen är toppen, och de är tysta. Men designteamet har valt att göra stekjärnen något upphöjda i mitten, så att allt fett/vätska rinner ut mot kanterna. Helt värdelöst m.a.o.. Så tips mottages varmt, så ska jag vidarebefordra det till mina päron :)

Fishtank
2012-02-24, 15:20
Bästa gjutjärnspannorna hittar man på loppisar för cirka 20:-

Snobbe
2012-02-28, 09:01
Hittade en gammal wokpanna i gjutjärn (dunno märke), som var rätt rostig. Kanske tar en bild på slutresultatet. Men följde guiden som Rickard länkade (ej helt klar än). Och den ser nästan ut som ny. Tyvärr är det trähandtag på den så jag får köra på högsta värmen på induktionshällen istället för i ugnen. Men det verkar fungera ok iaf.

För folk som letar efter gjutjärnspannor så har jag nu insett att tradera är typ bäst för det. Finns gamla skeppshult pannor för typ 100spänn.

Jode
2012-02-28, 12:56
Efter att ha bränt 4st stavmixers så tröttnade jag. Tog hem en Dewalt borrmaskin från jobbet och köpte en ballongvisp med riktigt grova spröt i vispen. Efter lite ombyggnad så passar nu handvispen i borrchucken.

Proteinfluffandet är rena drömmen, går riktigt fort! Låter kanske LITE mer, men vafan!

Prost
2012-02-28, 13:14
Efter att ha bränt 4st stavmixers så tröttnade jag. Tog hem en Dewalt borrmaskin från jobbet och köpte en ballongvisp med riktigt grova spröt i vispen. Efter lite ombyggnad så passar nu handvispen i borrchucken.

Proteinfluffandet är rena drömmen, går riktigt fort! Låter kanske LITE mer, men vafan!

Manligt fix på problemet! :thumbup: :-P

aijou
2012-02-28, 14:58
Jag kan passa på att slå ett slag för en maskin jag och frugan fick i julklapp. En Tefal Actifry.

http://stuffwereviewed.com/images/tefal_actifry_results.jpg

Den fungerar som så att det är någon slags teflonform (eller Liknande material som inte bränner fast mat) som man lägger maten i. Sedan är det en arm som hela tiden roterar långsamt för att röra om i maten. Jag tror att den värms genom att blåsa in varmluft (ungefär som en varmluftsugn).

Man kan laga allt möjligt i den T.ex pommes frites, potatisklyftor, pytt i panna. olika typer av kött/kycklingbitar/grönsaker eller olika typer av grytor.

Det absolut bästa med den är dock att man kan göra Pommes frites och potatisklyftor genom att bara slänga i valfri mängd rå, strimlad/klyftad potatis och ca en matsked olja och lite salt (eller valfri kryddning) så lagar den jättegoda pommes/potatisklyftor helt själv på ca 40 min.

Mycket godare än att göra själv i ugnen och mycket fettsnålare än att fritera egna/köpa färdiga.

Ända nackdelen är att den susar lite under användning. Men det kan jag leva med. :)

Tacos
2012-02-28, 15:34
Jag kan passa på att slå ett slag för en maskin jag och frugan fick i julklapp. En Tefal Actifry.

http://stuffwereviewed.com/images/tefal_actifry_results.jpg

Den fungerar som så att det är någon slags teflonform (eller Liknande material som inte bränner fast mat) som man lägger maten i. Sedan är det en arm som hela tiden roterar långsamt för att röra om i maten. Jag tror att den värms genom att blåsa in varmluft (ungefär som en varmluftsugn).

Man kan laga allt möjligt i den T.ex pommes frites, potatisklyftor, pytt i panna. olika typer av kött/kycklingbitar/grönsaker eller olika typer av grytor.

Det absolut bästa med den är dock att man kan göra Pommes frites och potatisklyftor genom att bara slänga i valfri mängd rå, strimlad/klyftad potatis och ca en matsked olja och lite salt (eller valfri kryddning) så lagar den jättegoda pommes/potatisklyftor helt själv på ca 40 min.

Mycket godare än att göra själv i ugnen och mycket fettsnålare än att fritera egna/köpa färdiga.

Ända nackdelen är att den susar lite under användning. Men det kan jag leva med. :)

Här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156382&highlight=tefal) kan du nog få lite tips

aijou
2012-02-28, 16:50
Här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156382&highlight=tefal) kan du nog få lite tips

ooh! Tackar! :thumbup: