handdator

Visa fullständig version : Frågor rörande Kettlebells (har sökt)


NorseGhost
2012-02-23, 22:18
Jag har sökt på forumet och en halvhjärtad googling men kunde inte hitta svaren.

Vad är fördelarna respektive eventuella nackdelar med de olika varianterna?
Har det bara med stabilisering att göra eller finns den något mer?

Single swing
Double swing
Alternating swing

Gäller givetvis inte bara swnig men alla övningar som kan gynnas av varianterna.

mysglenn
2012-02-23, 22:22
Jag har sökt på forumet och en halvhjärtad googling men kunde inte hitta svaren.

Vad är fördelarna respektive eventuella nackdelar med de olika varianterna?
Har det bara med stabilisering att göra eller finns den något mer?

Single swing
Double swing
Alternating swing

Gäller givetvis inte bara swnig men alla övningar som kan gynnas av varianterna.

http://fitnessguru.se/skadefri-pa-gymmet-del-12

NorseGhost
2012-02-23, 22:51
Jag läste igenom sidan och klickade runt lite men kunde inte hitta något svar till mina frågor.
Fans informationen någon annanstans på sidan får du nog ge mig en direkt länk tyvärr.

Men tack ändå det vad intressant att läsa, som tur är så lyfter jag inte fel :)

Jonna85
2012-02-23, 23:22
Jag har gjort en del efterforskningar om kettlebells, en gissning vore väl att doubleswing är mer för styrka då man använder mer vikt totalt, alternating kan tänkas vara lite mer för explosivitet och koordination.

Angående artikeln så gäller skaderisken även om du lyfter rätt, läs igenom den en gång till så ser du nog det, fast sen ser man ju ändå folk som svingar hejvilt utan skador :)

NorseGhost
2012-02-23, 23:59
Vad jag menade vad att jag inte lyfter med armen inåtroterad (tummarna pekar mot varandra) och det vad det artikeln pratade om.

Jag lyfter med tummarna framåt i förhållande till min kropp så om näsan pekar norr gör mina tummar det med och på så sätt ”skaver” inte supraspinatussenan mot acromion benet.
(men ta inte milt ord på det då jag inte är utbildad inom området)

googla gärna på ”supraspinatussenan” ”acromion benet” och ”Rotatorcuffruptur” så kan man läsa sig fram till samma slutsats.
För lite mer att bita kan man gå in på. http://www.impingement.se/

Drar ni en annan slutsats får ni gärna meddela mig.

rooz
2012-02-24, 09:25
http://fitnessguru.se/skadefri-pa-gymmet-del-12

What..i don't even...*gah!*

Asdf
2012-02-24, 09:35
http://fitnessguru.se/skadefri-pa-gymmet-del-12

Martin Löwgren! Herregud! Vad har han kopierat nu!? ;)

mysglenn
2012-02-24, 09:45
Martin Löwgren! Herregud! Vad har han kopierat nu!? ;)

Kasta inte ut barnet med badvattnet :)

NorseGhost
2012-02-24, 15:15
Är det någon som har något mer att tillägga OT skulle det uppskattas. :)

killenigrillen
2012-02-24, 15:29
http://fitnessguru.se/skadefri-pa-gymmet-del-12

Detta visar enbart att Martin inte har EN JÄVLA SUSNING om vad en kettlebellswing är för övning.

För det första:
All kraft i kettlebellswingen ska komma från höften, INGEN kraft ska komma från axlarna. Det enda som får kettlebellen att svinga framåt är ditt "hipdrive" som ska ge kettlebellen den skjuts som den behöver för att svinga framåt. Tar du i med främre delta för att LYFTA upp kettlebelen gör du FEL FEL FEL.

För det andra:
En "vanlig" kettlebellswing ska INTE svingas högre än nånstans strax under horisontalläget. Gör man det är det en helt annan övning.

För det tredje:
Kettlebellswing utförda korrekt är en förbaskat bra övning, gör man den fel så blir man kanske skadad, finns det någon övning där det inte är så?

killenigrillen
2012-02-24, 15:36
OT:

Förklara lite mer vad du vill veta.

Alla övningarna är bra, förutsatt att du kan utföra dom korrekt.
Vad är målet med din kettlebellträning?

Carcer
2012-02-24, 18:33
http://fitnessguru.se/skadefri-pa-gymmet-del-12

Vilken bullshit artikel, jag tränar med kb och inte fan löper man någon risk att skada delts.

NorseGhost
2012-02-24, 20:18
OT:

Förklara lite mer vad du vill veta.

Alla övningarna är bra, förutsatt att du kan utföra dom korrekt.
Vad är målet med din kettlebellträning?


Det är inte övningarna jag undrar över utan de olika varianterna av samma övning.
Finns det några markanta fördelar att köra den ena mot den andra?

Youtube exempel.
Single (http://www.youtube.com/watch?v=HPk7mYBrtsI)
Double (http://www.youtube.com/watch?v=3sgCapAQUd0&feature=related)
Alternating (http://www.youtube.com/watch?v=nuLlJldvvPg)

Jag har alltid kört två stycken synkroniserade kettlebells (Double) med en kettlebell i vardera hand i dom övningar som går.

Målet i slutändan är att få både explosiva och uthålliga muskler till karaten, kortsiktigt vill jag bara gå ner i vikt.

Guddi
2012-02-24, 23:13
http://fitnessguru.se/skadefri-pa-gymmet-del-12Det där var utan tvekan det mest korkade jag läst denna månaden på internet. Och det säger en hel del med tanke på hur mycket korkat det finns på internet *rolleyes*

Har folk inte slutat lyssna på Martin Löwgren?

Fredriiik
2012-02-24, 23:19
Detta visar enbart att Martin inte har EN JÄVLA SUSNING om vad en kettlebellswing är för övning.

För det första:
All kraft i kettlebellswingen ska komma från höften, INGEN kraft ska komma från axlarna. Det enda som får kettlebellen att svinga framåt är ditt "hipdrive" som ska ge kettlebellen den skjuts som den behöver för att svinga framåt. Tar du i med främre delta för att LYFTA upp kettlebelen gör du FEL FEL FEL.

För det andra:
En "vanlig" kettlebellswing ska INTE svingas högre än nånstans strax under horisontalläget. Gör man det är det en helt annan övning.

För det tredje:
Kettlebellswing utförda korrekt är en förbaskat bra övning, gör man den fel så blir man kanske skadad, finns det någon övning där det inte är så?
Jag har nog aldrig sett någon som inte jobbar med framsida axel under en sån sving. Dock tränar jag på ett mindre world class men ändå. Många gör tyvärr helt fel i denna övning.
Det där var utan tvekan det mest korkade jag läst denna månaden på internet. Och det säger en hel del med tanke på hur mycket korkat det finns på internet *rolleyes*

Har folk inte slutat lyssna på Martin Löwgren?

så anatomin och det som händer i axeln stämmer inte? eller?

Du är en oerhört kunnig man, så just därför jag ifrågasätter för att få ett kunnigt svar.

mattoys
2012-02-25, 00:00
med Alternating swing så spara du lite på greppet det är väll den största fördelen.

killenigrillen
2012-02-25, 00:28
Jag har nog aldrig sett någon som inte jobbar med framsida axel under en sån sving. Dock tränar jag på ett mindre world class men ändå. Många gör tyvärr helt fel i denna övning.


Kollar man hur "folk" kör på random gym ser det oftast ut som skit. Folk sliter upp kettlebellsen och kör övningar som liknar "vanlig" styrketräning med dom.

Det är lite det som är både tjusningen och nackdelen med kettlebells, man behöver sätta sig in lite i redskapet innan man sätter igång.

Guddi
2012-02-25, 09:00
Jag har nog aldrig sett någon som inte jobbar med framsida axel under en sån sving. Dock tränar jag på ett mindre world class men ändå. Många gör tyvärr helt fel i denna övning. Möjligt att vissa människor lyckas få till en helt fantastiskt dålig rörelse men då gör de inte en kettlebellswing. Man kan ju inte säga att en övning är dålig baserat på när folk utför den fel. I så fall borde man ju även ha med knäböj, marklyft och bänk i den där serien.

Som mest kan man säga att kettbellsving är en övning man ska akta sig för att lägga på stor belastning på tills tekniken sitter. Precis som för knäböj, mark, bänk och de flesta andra övningar på gymmet.

Men det är ju inte direkt som att Löwgren kritiserar de som har dålig teknik eller att rätt teknik är svår att få till, han påstår rakt ut att tekniken är som sådan att man främst tränar deltoideus.

så anatomin och det som händer i axeln stämmer inte? eller?

Du är en oerhört kunnig man, så just därför jag ifrågasätter för att få ett kunnigt svar.Till skillnad mot vad Löwgren påstår så är Inklämningen väldig beroende av hur man arbetar i det läget där axeln är. Om du har en kettlebell i höjd med axlarna och drar den uppåt så belastar du axeln. I en verklig swing så är du däremot avslappnad i axlen i detta läge alternativ att du faktiskt pressar kettlebellen nedåt. En av huvudprinciperna i nästan all kettlebellträning är också att man ska stabilisera axlen genom att dra den nedåt med latsen.

Sen är det en bild på en abduktion i artikeln medan en kettlebellsving innebär en flektion. Skillnaden där är att du vid flektion får en större medrörelse från skulderbladet i början av rörelsen. Det innebär att det vid 90 grader inte är lika trångt under axeln vid flektion som det är vid abduktion.

Men visst, lyfter man saker i höjd med axlen, särskilt med inåtroterad axel, så klämmer man inte en rad strukturer och man får lätt irritation i axeln. Så om en kettlebellsving varit det som Löwgren påstår att det är så hade övningen varit en dålig idé.

tntballe
2012-02-25, 09:16
Till skillnad mot vad Löwgren påstår så är Inklämningen väldig beroende av hur man arbetar i det läget där axeln är. Om du har en kettlebell i höjd med axlarna och drar den uppåt så belastar du axeln. I en verklig swing så är du däremot avslappnad i axlen i detta läge alternativ att du faktiskt pressar kettlebellen nedåt. En av huvudprinciperna i nästan all kettlebellträning är också att man ska stabilisera axlen genom att dra den nedåt med latsen.

Sen är det en bild på en abduktion i artikeln medan en kettlebellsving innebär en flektion. Skillnaden där är att du vid flektion får en större medrörelse från skulderbladet i början av rörelsen. Det innebär att det vid 90 grader inte är lika trångt under axeln vid flektion som det är vid abduktion.


En kettlebellsving kan väl jämföras med t.ex. sittande rodd med smalt grepp? Sett till axelbelastning.

filmjölk
2012-02-25, 09:50
Martin Löwgren har rätt. Du lyfter smalt med axeln, även om du skjuter på med arslet. Sen om det är skadligt att lyfta i den rörelsen med axeln vet inte jag, men jag litar på Martins expertis i frågan.

Att säga att du inte lyfter med axlarna är som att säga att benen gör hela jobbet i en stöt och du inte får belastning på axlarna.

killenigrillen
2012-02-25, 10:00
Martin Löwgren har rätt. Du lyfter smalt med axeln, även om du skjuter på med arslet. Sen om det är skadligt att lyfta i den rörelsen med axeln vet inte jag, men jag litar på Martins expertis i frågan.

Att säga att du inte lyfter med axlarna är som att säga att benen gör hela jobbet i en stöt och du inte får belastning på axlarna.

Nej nej och nu glömmer jag nåt, hmmm, justja, NEJ.

Du SKA INTE aktiv flektera i axelleden vid en kettlebellsving, ALL kraft ska komma från höftextensionen. Så är det bara.

Den aktiva rörelse som ska ske i axelleden i en kettlebellsving är som Guddi påpekade när du "drar" tillbaka vikten neråt med bl.a. latsen, dvs en extension. Det enda du ska göra är att hålla i kettlebellen och se till att inte tappa den, axel ska jobba för att ledas mot ledpannan, detta är inte främre deltoideus uppgift att göra.

Fredriiik
2012-02-25, 12:03
Möjligt att vissa människor lyckas få till en helt fantastiskt dålig rörelse men då gör de inte en kettlebellswing. Man kan ju inte säga att en övning är dålig baserat på när folk utför den fel. I så fall borde man ju även ha med knäböj, marklyft och bänk i den där serien.

Som mest kan man säga att kettbellsving är en övning man ska akta sig för att lägga på stor belastning på tills tekniken sitter. Precis som för knäböj, mark, bänk och de flesta andra övningar på gymmet.

Men det är ju inte direkt som att Löwgren kritiserar de som har dålig teknik eller att rätt teknik är svår att få till, han påstår rakt ut att tekniken är som sådan att man främst tränar deltoideus.

Till skillnad mot vad Löwgren påstår så är Inklämningen väldig beroende av hur man arbetar i det läget där axeln är. Om du har en kettlebell i höjd med axlarna och drar den uppåt så belastar du axeln. I en verklig swing så är du däremot avslappnad i axlen i detta läge alternativ att du faktiskt pressar kettlebellen nedåt. En av huvudprinciperna i nästan all kettlebellträning är också att man ska stabilisera axlen genom att dra den nedåt med latsen.

Sen är det en bild på en abduktion i artikeln medan en kettlebellsving innebär en flektion. Skillnaden där är att du vid flektion får en större medrörelse från skulderbladet i början av rörelsen. Det innebär att det vid 90 grader inte är lika trångt under axeln vid flektion som det är vid abduktion.

Men visst, lyfter man saker i höjd med axlen, särskilt med inåtroterad axel, så klämmer man inte en rad strukturer och man får lätt irritation i axeln. Så om en kettlebellsving varit det som Löwgren påstår att det är så hade övningen varit en dålig idé.

Stort tack för lärorikt svar!!

Martin Löwgren har rätt. Du lyfter smalt med axeln, även om du skjuter på med arslet. Sen om det är skadligt att lyfta i den rörelsen med axeln vet inte jag, men jag litar på Martins expertis i frågan.

Att säga att du inte lyfter med axlarna är som att säga att benen gör hela jobbet i en stöt och du inte får belastning på axlarna.

Ja det känns ju som man inte kan få en kettlebell helt rakt ut från kroppen utanatt axeln är involverad. Även om du har jordens höfttryck pån?

killenigrillen
2012-02-25, 12:19
Ja det känns ju som man inte kan få en kettlebell helt rakt ut från kroppen utanatt axeln är involverad. Även om du har jordens höfttryck pån?

Det kan vara lite svårt att få grepp om tekniken i svingar men här ser man ganska väl hur höftextensionen ger fart åt svingen och inte axlarna.
qW6ax_Wp0P4

Skillnaden mot denna sving och det jag tror många uppfattar som en vanlig sving, den så kallade crossfitsvingen, blir uppenbar med denna video.
rJqPgV681Hg

Själv har jag bara enstaka gånger testat den senare och känt mig sjukt obekväm med den, kan inte riktigt fatta vad som är nyttan med att svinga den såpass högt med den kraftiga axelflexionen.
Dock är ju inte crossfit-folk kända för sitt snygga utförande av övningar direkt.

NorseGhost
2012-02-25, 13:17
Jag skulle uppskatta om folk försöker hålla sig OT. Denna tråd handlar inte om Martin ”Axon” Löwgrens uppfattningar om Kettlebell.

Givetvis är det bra om ni rättar till felaktig information, men vill ni debattera vad en korrekt utförd swing är får ni gärna skapa en ny tråd.

Som sagt Martin ”Axon” Löwgren har ingenting med OT att göra.


OT frågan.
Det är inte övningarna jag undrar över utan de olika varianterna av samma övning.
Finns det några markanta fördelar att köra den ena mot den andra?

Youtube exempel.
Single (http://www.youtube.com/watch?v=HPk7mYBrtsI)
Double (http://www.youtube.com/watch?v=3sgCapAQUd0&feature=related)
Alternating (http://www.youtube.com/watch?v=nuLlJldvvPg)


Målet i slutändan är att få både explosiva och uthålliga muskler till karaten, kortsiktigt vill jag bara gå ner i vikt.

Martin
2012-02-25, 13:27
Det är ingen större skillnad på de tre alternativ du skrev om och länkade till. Dock är de inga swingar utan cleans.

NorseGhost
2012-02-25, 13:45
Tack för svaret.

Jag vet att mina länkar är cleans men övningen är ointressant, jag ville bara visa vad jag menade med Single, Double och Alternating.

z_bumbi
2012-02-25, 13:49
Det är ingen större skillnad på de tre alternativ du skrev om och länkade till. Dock är de inga swingar utan cleans.

Är jag konstig om jag tycker den alternerande snarare är en bicepscurl?

Guddi
2012-02-25, 14:24
En kettlebellsving kan väl jämföras med t.ex. sittande rodd med smalt grepp? Sett till axelbelastning.Vinkeln i axeln kan jämföras med den rörelsen ja. Men muskelaktiveringen när axeln är i den vinkeln är annorlunda.

Det är just den viktiga faktorn som Lövgren helt missat att förstå. Övningar kring axelhöjd kan öka risken för skador om musklerna kring axlarna just för stunden arbetar med att lyfta vikten uppåt. Enligt Löwgrens logik i artikeln så borde ju också sittande rodd vara farligt för axlarn.

Vid rodd och ordentliga kettlebellsvingar så arbetar dock inte musklerna med att dra vikten uppåt och då är inte heller skaderisken något att oroa sig för.

Martin Löwgren har rätt. Du lyfter smalt med axeln, även om du skjuter på med arslet. Sen om det är skadligt att lyfta i den rörelsen med axeln vet inte jag, men jag litar på Martins expertis i frågan.

Att säga att du inte lyfter med axlarna är som att säga att benen gör hela jobbet i en stöt och du inte får belastning på axlarna.När jag kör svingar får jag alltid aktivt trycka kettlebellen nedåt för att den inte ska åka för långt upp.

Sen att du gör en liknelse mellan svingar och stöt är ju bara komiskt :)
Ja det känns ju som man inte kan få en kettlebell helt rakt ut från kroppen utanatt axeln är involverad. Även om du har jordens höfttryck pån?Killenigrillen har ju redan gett en bra exempelfilm (RKC-varianten). Det handlar om att få fart på kulan så den åker med momentkraft uppåt. Det enda du gör med armarna då är att du håller i kettlebellen och drar axeln ner-inåt mot kroppen. Som du kan se i filmen så är inte heller kettlebellen ens uppe vid 90 graders vinkel i axelleden.

Här har du neers test som är det som används för att testa för impingement i flektion. Alltså inte abduktonstestet som Löwgren felaktigt använder i sitt inlägg.
k21FNtBjQ14
Som du kan se så stabiliserar man skulderbladet i detta test och ändå är rörligheten en bra bit förbi 90 grader innan stoppet. Och det är främst kring detta stopp som smärtan kommer och det är också där man vill undvika att arbeta. Folk som kör hantellyft framåt med hantlar är många gånger där uppe och irriterar musklerna. Vid en korrekt kettlebellsving är man inte ens i närheten.

Tack för svaret.

Jag vet att mina länkar är cleans men övningen är ointressant, jag ville bara visa vad jag menade med Single, Double och Alternating.Du har fått svar på din fråga. Alternerande är lättare för greppet. I övrigt ingen betydanade skillnad. Om du nu inte menar double som i dubbelfattning? Och om du nu verkligen syftar på svingar och inte cleans som dina länkar visade.

Är jag konstig om jag tycker den alternerande snarare är en bicepscurl?Du är fullt normal :)

killenigrillen
2012-02-25, 14:27
Jag är en av de skyldiga till den stora Off-topic-raljeringen, ledsen för det.

Angående de olika övningarna kommer du att behöva jobba mycket mer med dina obliquer vid enarms- och alternerande cleans eller svingar p.g.a. rotationsrörelserna och den sneda belastning som uppstår. Jag tycker du ska använda dig av alla om du kan och har tid.

Angående cleans kan det se ut som en fusk-bicepscurl men rätt utförd funkar den med samma princip som i svingar att det är höftextensionen och knäextensionen som ska ge störst skjuts.

z_bumbi
2012-02-25, 14:58
Nu spekulerar jag hej vilt.
Då min misstanke verkar vara befogat så borde alternerande svingar vara ganska så komplicerade att få till då man måste stoppa vikt 1 innan man ger sig på vikt 2 osv. Fördelen är däremot kanske att man får en ny start i varje sving? I vanliga så får man med sig rörelseenergi från förra svingen.

killenigrillen
2012-02-25, 15:10
Nu spekulerar jag hej vilt.
Då min misstanke verkar vara befogat så borde alternerande svingar vara ganska så komplicerade att få till då man måste stoppa vikt 1 innan man ger sig på vikt 2 osv. Fördelen är däremot kanske att man får en ny start i varje sving? I vanliga så får man med sig rörelseenergi från förra svingen.

Alternating swing är med en vikt som går från hand till hand alternerande.
Fm-G06-l2oA

Ska man jobba med två vikter samtidigt tror jag nästan man måste göra en snatch så att vikten kan "stanna" nånstans.
05Mzda5e2fo

dluddeckens
2012-02-25, 22:21
Det där var utan tvekan det mest korkade jag läst denna månaden på internet. Och det säger en hel del med tanke på hur mycket korkat det finns på internet *rolleyes*

Har folk inte slutat lyssna på Martin Löwgren?

Du är bara tjurig för att de vann priset - årets gymblogg 2011!


On a more serious note, precis som en herre ovan skrev, kraften är från höften, axlarna "åker bara med". Fantastisk övning för den som behärskar tekniken :)

NorseGhost
2012-02-26, 14:17
Tack för svaren.
Ska köra ett helpass med vardera och se hur det känns.

Dafo
2012-04-20, 21:36
Detta visar enbart att Martin inte har EN JÄVLA SUSNING om vad en kettlebellswing är för övning.

För det första:
All kraft i kettlebellswingen ska komma från höften, INGEN kraft ska komma från axlarna. Det enda som får kettlebellen att svinga framåt är ditt "hipdrive" som ska ge kettlebellen den skjuts som den behöver för att svinga framåt. Tar du i med främre delta för att LYFTA upp kettlebelen gör du FEL FEL FEL.

För det andra:
En "vanlig" kettlebellswing ska INTE svingas högre än nånstans strax under horisontalläget. Gör man det är det en helt annan övning.

För det tredje:
Kettlebellswing utförda korrekt är en förbaskat bra övning, gör man den fel så
blir man kanske skadad, finns det någon övning där det inte är så?

Bra talat, undrar om herr Löwgren verkligen har tränat med KB själv någon gång. Mina axelproblem har tvärtom försvunnit sedan jag gått över mer och mer till KB, rätt utförd KB träning är skonsamt för hela kroppen.