handdator

Visa fullständig version : maskiner VS klocka


madz
2012-02-23, 17:42
okej, så jag har införskaffat mig en billig pulsklocka som beräknar kalorierna man förbränner, man skriver in vikt, ålder och kön. Cyklade idag i 1 timma och 40 minuter och det blev 37 km.
Maskinen skriver man endast in vikten.

Enligt klockan förbrände jag strax över 900 kcal men cykel maskinen på gymmet sa att jag brände omkring 500 kcal. Fick även olika puls angivna, testa olika gånger under passet och det skillde sig alltid omkring 20, ibland var klockan mer och ibland mindre än maskinen.

Vilken är troligast? Ska jag lita på min billiga klocka eller på den dyra maskinen som har mindre info om mig och som enligt många andra inte stämmer ändå. Men 900 kcal låter samtidigt väldigt mycket, gör det inte?

zefyre
2012-02-23, 18:23
okej, så jag har införskaffat mig en billig pulsklocka som beräknar kalorierna man förbränner, man skriver in vikt, ålder och kön. Cyklade idag i 1 timma och 40 minuter och det blev 37 km.
Maskinen skriver man endast in vikten.

Enligt klockan förbrände jag strax över 900 kcal men cykel maskinen på gymmet sa att jag brände omkring 500 kcal. Fick även olika puls angivna, testa olika gånger under passet och det skillde sig alltid omkring 20, ibland var klockan mer och ibland mindre än maskinen.

Vilken är troligast? Ska jag lita på min billiga klocka eller på den dyra maskinen som har mindre info om mig och som enligt många andra inte stämmer ändå. Men 900 kcal låter samtidigt väldigt mycket, gör det inte?

900 stämmer nog rätt bra förutsatt att du höll ett hyfsat tempo.

Rakanichy
2012-02-23, 18:31
900 stämmer nog rätt bra förutsatt att du höll ett hyfsat tempo.

20km/h är väl rätt långsamt men det lär vara snarare kring 900-1000kcal på 1h 40 min

madz
2012-02-23, 18:54
pulsen låg mellan 95 och 128 , kunde ju göra annat samtidigt och hade kunnat föra en konversation helt utan problem. Så ..

Jag ska lita mer på klockan helt enkelt?

Loke
2012-02-23, 20:32
Maskinen har ju den mest relevanta informationen å andra sidan: Hur mycket arbete du utfört. Det i kombination med vikt och puls lär göra den väldigt träffsäker.

Om pulsklockan dessutom inte fick veta att du cyklade (snarare än sprang) så skulle inte jag lita alls på den.